Foto
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • Goofies april: pics
  • Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Award voor Jeremy Rogers
  • inschrijvingen Round The Island
    Foto
    Het schip

    Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars .
    Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
      meer contessa info :
    www.contessazeilers.nl
        www. co32.org
    Foto
    Zoeken in blog

    LECAS
    wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
    26-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelukt !
    Het is gelukt. Lecas ligt klaar in jachthaven Linkeroever om morgen op de kant te gaan.
    Het was wel nog een pittig dagje. Christophe, Phillippe en Jeroen vaarden om 9.30 u Clijnsplaat uit met een kleine 7 Bft. Er moest vooral ruim en half gevaren worden, dus dat was doenbaar. Ze hadden 14 m doorvaarthoogte onder de Zeelandbrug, dat was ook een meevaller.
    De hele tocht is er gevaren met genua 2 en zonder grootzeil. Het was koud en geregeld viel er een sneeuw- of hagelbui. De omstandigheden zijn tijdens de Goofies nooit zo winters en guur geweest.
    Ze waren gelukkig op tijd voor Linkeroever om binnen te gaan met de eerste deuren. Ik denk dat 1.5 u aan de wachtboei liggen wachten geen lachertje zou zijn geweest.

    26-03-2008 om 10:22 geschreven door Barb  


    22-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.belgisch lenteweertje
    Gisteren, vrijdag, was gepland om Lecas naar Antwerpen te brengen. Daar gaat ze dinsdag de kant op voor het nodige onderhoud.
    Het weerbericht werd de afgelopen week met argusogen opgevolgd. Het zag er al niet goed uit. Ploeg van dienst was Christophe, Timp en Phillippe. Er werd veel wind voorspeld, maar uit de goede richting. 7, afnemend tot 5-6 uit het NW.
    Aangekomen in Colijnsplaat bleek dit niet echt correct. Het waaide 9 Bft (alweer) en er was een heel hoge waterstand. Onder de Zeelandbrug doorvaren met deze condities is niet echt verstandig. Met deze wind draait de brug niet. Er moest dus niet verder getwijfeld worden : te veel wind en geen doorgang mogelijk richting Westerschelde, nog te zwijgen over de 15 cm stofhagel die op de bodem van de kuip lag. Dus ... terug naar huis. Maandag doen we een volgende poging, hoewel het weer niet echt wil meewerken. De mutsen, handschoenen en zelfs een skimasker worden al klaargelegd. Hopelijk lukt het, zodat we onze - nogal strakke - planning kunnen houden.

    22-03-2008 om 08:43 geschreven door Barb  


    03-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goofies maart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We waren er toch weer bij. Enkele onverwachte veranderingen in de agenda van de voorbije dagen hadden 1 voordeel : 3 van ons konden toch naar de Goofies. Christophe, Barbara en Timp.
    Om 9.15 u arriveerden we in Colijnsplaat, waar het water onwaarschijnlijk hoog stond. De Oosterschelde zag nog wit van het schuim. Iedereen twijfelde of er wel een start zou komen. In Zierikzee werd 9 Bft gemeten. De briefing werd uitgesteld tot 13 u. Dat gaf ons al wat tijd om Lecas binnen eens goed op te ruimen en al een hoop grief van boord te halen.
    De wind zwakte wat af, de weersvoorspellingen kwamen weer uit : tegen 13 u waaide er nog 6 a 7 Bft uit het W. Dus : start voor ons om 13.30 u, voor een rondje rond de plaat.
    Met deze wind en slechts drie personen aan boord schatten we onze kansen eerder middelmatig. Spi trekken zou er niet echt bijzijn. De start was spectaculair. Een 38 voet - Bavaria besloot om de bakboord-stuurboord regel eens niet op te volgen. Wij lagen over bakboord en hij bleef hardnekkig koers houden. Op de allerlaatste moment draaide hij toch maar een beetje uit de weg. Er zal nog ongeveer 2 cm tussen de twee boten geweest zijn. We zaten klaar voor een klap die gelukkig niet kwam.
    We moesten varen met gereefd GZ en HA. Die laatste is veel te bol gesneden, wat ervoor zorgde dat we niet genoeg hoogte konden halen bij het kruisrak. Ook het GZ is gereefd niet oiptimaal te gebruiken, aangezien we dan geen neerhaler of cunningham kunnen gebruiken. Jammer.
    Toch lagen we in het midden van het pak. Het ruime-windse rak liepen we goed. Een max van 8 knopen op het log is niet slecht.
    Het was pittig, maar leuk. We konden onze positie niet goed inschatten deze keer, en hadden geen tijd om te wachten op de uitslag.
    Dus de volgende dag gekeken op internet : een bevredigende vierde plaats. Veel meer zat er deze keer ook niet in. Het voorzeil gaat binnenkort terug naar de zeilmaker, die al beloofd heeft om het te versnijden.
    En deze keer gaat Lecas echt de kant op. De voorbereidingen voor de wedstrijden in Engeland kunnen we nu niet meer uitstellen.

    03-03-2008 om 09:33 geschreven door Barb  


    03-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goofies februari
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hadden weer een aantal winderige dagen achter de rug. Het weerbericht voor zaterdag : 5-6 ZW, afnemend tot 4. Dus hebben we een voltallige bemanning opgetrommeld : Christophe, Barbara, Dirk, Timp, Jeroen B, Phillippe en Jeroen T. Die laatste ging voor de eerste keer mee, en heeft ineens gezocht naar het probleem met de GPS-antenne. Nu weten we dat we een nieuwe zullen moeten kopen.
    Aangekomen in Colijnsplaat stond er nog een stevige bries. Het waaide nog wel 6 BFT, en het was koud. Maar onder een stralende zon viel het allemaal nog mee.
    Het was een korte baan, slechts 12 mijl. Na enige twijfeling beslissen we qua zeilvoering voor een volledig grootzeil en de HA. Onze start is om 13.00 u. We vertrekken tegen 12.20 u uit de haven.
    De start verloopt prima. We zijn mee met de eersten over de lijn, de Bolderick ligt vlak voor ons. Het eerste aan-de-windse rak gaat prima. We moeten slechts drie slagen maken om bij de boei te geraken en daarmee verliezen we geen tijd. Het eerste spi-rak verloopt een beetje chaotisch : na enige twijfeling besloten we de kleine spi toch te trekken. De voordekkers moesten snel, snel alles klaarmaken en eigenlijk ging iedereen een beetje overhaast te werk. Maar hij stond en we hebben er zeker wel wat winst uitgehaald. Het volgende opkruisrak ging ook weer prima. Bij het eerste overstag-maneuver moesten Timp en Jeroen zich klaarhouden om de up van de spi terug te pakken te krijgen. Die hadden we in de verwarring laten schieten. Missie geslaagd, dus het volgende spi-rak kunnen we er weer volop voor gaan.
    De spi hijsen gaat nu vlot. Het is slechts een klein zeiloppervlak, en het zeil hangt hoog. Maar hij staat stabiel, en de grote spi hadden we echt niet kunnen houden nu. We zien een serieuze bui passeren aan de lijkant en dan... lopen we uit roer.
    Lecas was niet meer te houden. Ze loefde op tot we bijna in de wind lagen. De genua-winch stond in het water, dus we lagen toch wel extreem scheef. De spi-schoot hebben we gelost en laten vliegen, zo kwam de controle snel terug. De boom was uit z'n rail gesnokt, dus daar hebben we een beetje schade3 op te lossen nu. Gelukkig stond de kleine spi. Zo hadden we hem snel binnen en konden we terug op koers gaan. De rest van het rak hebben we dan verder gevaren met de HA. We liepen anderhalve knoop minder snel, maar het kon nu even niet anders.
    Op naar de laatste boei en nog een stukje scherp naar de finish. De Bolderick kruisten we op weg naar de boei. We dachten dus niet al te veel tijd verloren te hebben. Iets voor de finishlijn lagen we nog even in de clinch met 't Werk'. Voor een onverklaarbare reden besloot die ons op te loeven. Hier was helemaal geen sportieve reden voor. Dat hebben we hem dan ook even duidelijk laten merken. Hier hebben we nog enkele belangrijke sec verloren.
    De uitslag was een beetje teleurstellend : een zesde plaats. De verschillen waren klein.
    Al bij al was het weer een fijne dag, we hebben goed gevaren en weer wat bijgeleerd. Het vertrouwen in Lecas is zo mogelijk nog groter geworden. Jammer genoeg hebben we nu ook wat schade te herstellen. De rail op de mast, een spi-oog voor op de rail, een nieuwe barber-hauler en we hebben een nieuwe GPS-antenne nodig.
    Lecas gaat volgende week de kant op om alles in orde te brengen. De Goofies van maart zullen we niet kunnen vren, maar hopelijk is tegen april alles in orde en zijn we dan terug paraat.

    03-02-2008 om 00:00 geschreven door Barb  


    15-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CR klassement 2007
    We hebben zojuist per toeval ontdekt dat er voor seizoen 2007 voor de eerste keer een CR-klassement is opgemaakt. Blijkt dat we , met slechts 2 gevaren wedstrijden van die reeks, op de derde plaats zijn geeindigd.
    Een mooi resultaat, en zeer zeker voor verbetering vatbaar. Onze grote concurrent tijdens de Goofies - Bolderick - eindigt hier op een vierde plaats, ook met twee deelnames.
    Voor meer info, kijk op www.cruiserrating.be/cr_klassement_2007.htm , bij de CR B.

    15-01-2008 om 15:26 geschreven door Barb  


    06-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen even rust en iets eten tijdens het lange rak.

    06-01-2008 om 10:22 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de contessa-eigenaars : Han en Izaak

    06-01-2008 om 10:20 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goofies januari
    Na de Kerstrace zijn we weer paraat met bijna voltallige vaste bemanning. Phillipe moet deze keer verstek laten gaan, en Han (ook CO32 eigenaar) komt ons versterken. Zo zijn we toch met 7 : Barbara, Christophe, Timp, Toob, Dirk, Izaak en Han.
    Na het uitzetten van het parcours op de kaart kiezen we voor de genua 2 en volledig GZ. Het weerbericht zegt 4-5 ZW en er zitten veel halve-windse rakken in.
    De start verloopt prima. We komen als vierde over de lijn. Na een kort rak ronden we deboei en gaan op weg naar de overloop van Zierikzee. Daar hijsen we de spi. Dit gaat vlot. Het is echter moeilijk om hem bol te houden, we krijgen vuile wind van de achtervolgers. Ruim voor de boei trekken we terug de genua en wordst de spi gestreken. Ook dit gaat goed en we ronden als vierde de boei om aan een lang bij-de-winds rak te beginnen. Hier is het wel even uitkijken voor de andere klasse die ons nu kruist. Wij varen over een ruimere koers dan zij, dus moeten voor iedereen uitwijken. We komen perfect aan de boei uit en hebben een beetje ingelopen op onze voorliggers. Dan komt er een kort kruisrakje, gaat goed. Weer een stukje half en terug een een kruisrakje. Hier geraken we op de tweede plats. De touch and go lijkt te twijfelen over het parcours en we laten hem ruim achter ons.
    Bij ons blijft de genuaschoot na een overstagmaneuver vast zitten achter een kikker. De Bolderick en Avanti lopen weer uit. We zullen ze niet meer kunnen inhalen.
    Het lange ruime-windse rak varen we niet onder spi, de wind lijkt nog wat toegenomen en we zijn voorzichtig door zijn respectabfele leeftijd. Hij is trouwens toch wat groot voor deze wind. Gewoon onder genua liepen we al een max van 8.2 kn. Het zou in snelheid niet zo veel hebben uitgemaakt.
    Na het ronden van de boei draait de genuaschoot vast rond de lier. Hierdoor verliezen we een beetje tijd. Zo kan Tissum ons nog net voor de finishboei voorbij. (eigelijk loefde hij ons te veel uit zo vlakbij de boei)
    Dit heeft geen invloed meer op de einduitslag : Bolderick 1, Lecas 2. (volledige uitslag op clubracer.be)
    Op gecorrigeerde tijd zaten we 1min28 na de Bolderick. Met goeie wind en een foutloos parcours meot het ons toch eens lukken om er voor te eindigen.

    06-01-2008 om 10:17 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstrace
    Kerstrace PDF Afdrukken
    kerstrace21.jpgRond 10.15u komen we aan in Colijnsplaat en de haven gonst reeds van de bedrijvigheid.  Koud, bar koud zelfs...zo rond het vriespunt en een schrale oostenwind kracht 3 tot 4.   Perfect zeilweer dus.  Izaak staat ons reeds op te wachten op de steiger. We zijn met zijn vijven vandaag, eigenlijk een mannetje te weinig maar de Kerstrace is een funrace toch?  Het speciale aan de Kerstrace is dat er individuele starts zijn gebaseerd op een speciale Kerstrace-rating.  Wij moeten als 8 ste vertrekken met 12 sec achter ons de Aino (First 29).  Een goede start en een sterk kruisrak, we lopen direct een tweetal schepen in en lopen verder uit op de concurrentie.  Maar dan gebeurt het, spi naar omhoog..helaas is de boom niet goed bevestigd en draait de spi 180 graden, het gevolg is een grote spagetti en tijdsverlies.  Uiteindelijk krijgen we de spi toch nog goed.  Soms is het maar kracht 3 en dan lopen we niet echt goed,  daarbij komt nog dat onze spi kletsnat is.  Na gegijpt te hebben trekt de wind aan tot 13/14 knopen en we lopen direct een stuk harder. Aan de boei spi naar beneden maar ook dit gaat niet lekker, we missen onze zesde man en zijn blijkbaar wat automatismen kwijt.  Tijdens het laatste kruisrak halen de Bolderick en de Asterix ons nog in.  We finishen als 18 de op de 75 , niet slecht maar we hadden makkelijk top tien kunnen zeilen als we geen foutjes gemaakt hadden.  Na de finish drinken we een glaasje in de kuip , eten wat bokes, ruimen  de boel een beetje op en trekken naar het clubgebouw.  Die zit propvol en de ambiance zit er goed in, rond 20.00 trekken we terug naar huis..het is weer een prachtige zeildag geweest. 

    06-01-2008 om 09:29 geschreven door Barb  


    05-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goofies 3

    Bijeenkomst zoals gewoonlijk. Timp kon deze keer niet mee en David belde ziek. Dus stress bij de 2 voordekkers in spe : Phillippe en Dirk. Het belooft een pittige dag te worden : 6 Bft WZW.
    Aangekomen bij Lecas vonden we daar Hugo, die besloot om ook nog bij ons aan boord te stappen . De uiteindelijke bemanning is dan : Barbara, Christophe, Dirk, Phillippe, Toob, Hugo en Jeroen. Die laatste gaat mee voor de eerste keer. Met deze weersvoorspelling kunnen we extra power aan boord gebruiken.
    Na de briefing maken we alles klaar voor de start. We kiezen voor de HA en volledig GZ, en overlopen alles nog eens voor het trekken van de spi. En dan zijn we weg.
    De start verloopt prima. We zijn als eerste over de lijn. Het was wel spannend, we lagen misschien iets te vroeg klaar. Tegen de effectieve start was de vaart volledig uit de boot, dus moesten we direct na het startsein zo vlug mogelijk snelheid maken. We bleven in de kopgroep liggen. Het eerste stuk opkruisen ging prima en we besloten om de spi te trekken op het voor-de-windse rak. Alles rustig in gereedheid gebracht, en het hijsen verliep vlotjes. We maken een topsnelheid van 9.2 kn. Aan het einde van het rak dachten we even dat onze spi met respectabele leeftijd (hij is van '73) uit elkaar zou knallen. Maar hij heeft het weer goed gehouden. Iets voor de boei besloten we wijselijk om hem tijdig te strijken, wat ook weer vlotjes ging. Iedereen - behalve Barbara, Christophe en 1 genuatrimmer - kon zich dan weer schrap gaan zetten op de hoge kant. Ik denk dat de meesten al wel een gezellige kwak ijzig water in de kraag hadden gekregen. De voeten van Phillippe waren nu bijna bevrozen in hun badje koud water dat in zijn botten stond.
    De overstagmaneuvers verliepen bijna allemaal perfect en we lagen nog steeds bij de eerste drie. Super.
    Het voorlaatste lange rak ruime wind deden we na enige aarzeling met de genakker. De HA lieten we ook nog bijstaan. Maar die besloten we later toch maar te strijken om meer voordeel uit de genakker te halen. Ondertussen zagen we enkele spis vliegen en waren we blij dat bij ons alles goed ging. Nog 1 boei ronden en een aan-de-winds rak, en dan passeren we de finish. Daar zagen we de Bolderik vol spanning timen hoeveel seconden tussen ons zitten. Volgens de handicap mogen we ca. 14 min later zijn om hen toch nog voor te zijn. We zijn echter niet helemaal zeker van de exacte tijd, dus het blijft afwachten tot de uitslag bekend wordt gemaakt.

    Uiteindelijke uitslag : Bolderik 1 en wij 2.

    Alweer een goede race, en het vertrouwen wordt weer een beetje groter. Op naar de Kerstrace.

    05-12-2007 om 10:19 geschreven door Barb  


    06-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goofies 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 2 november varen we de tweede goofies - wedstrijd. De bemanning : Christophe, Barbara, Phillippe, Timp, Dirk en Izaak. Weersverwachting : 3 a 4 NW.
    Afspraak zaterdagmorgend in Schoten, om rond 9.30 u in Colijnsplaat te zijn. Daar staat Izaak ons al op te wachten. We maken Lecas klaar en gaan ons aanmelden. Dan naar het palaver. Zoals verwacht wordt de groep ongemeten opgesplitst in 2 : boten groter da 10 m en kleiner dan 10 m. Onze start is de laatste, om 13 u. Het is een ander - en ook iets korter - parcours dan vorige keer. Het wordt een spi-start. We weten nu welke boten we in het oog moeten houden, en het starten lukt veel beter dan 2 maanden geleden. We zijn bij de eerste boten over de startlijn, maar hebben wel het hele pak achter ons. Die zorgen voor vuile wind. Desondanks komt er toch een gat en we zijn de vierde boot aan de eerste boei. De Bolderik neemt onmiddellijk een ruime voorsprong.
    Die 4 Bft hebben we niet gevoeld , de 3 ook amper. Het wordt een leuke wedstrijd. Er zijn 3 spi - rakken, een stukje opkruisen en enkele halve-windse rakken. We worden niet meer ingehaald door iemand van onze groep. Het wordt een nek aan nek race met de Kamee. We finishen met een verschil van ong 1 min.
    Het varen ging weer vlotjes, de maneuvers gaan goed. Er is natuurlijk nog altijd verbetering mogelijk.
    De uitslag : 1, Bolderik , 2 , Kamee , 3, Lecas.
    Op zondagavond stond bij de uitslag op clubracer op 3 een sunfast en wij op 4.
    Volgende keer gaan we er weer voor. Hopelijk dan meer wind !

    06-11-2007 om 13:10 geschreven door Barb  


    16-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen op naar de start

    16-10-2007 om 17:21 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen klassieke schoonheid

    16-10-2007 om 17:19 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Daar komen de grotere boten.

    16-10-2007 om 17:17 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp Race 2007, 13 oktober.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bijeenkomst op vrijdagavond in Terneuzen.
    Lecas is vrijdag vanuit Colijnsplaat naar Terneuzen gebracht door Christophe, Phillippe, Timp en Toob. Ze hebben een mooie zeildag gehad en hebben zowel de spi als de genakker getrokken. 's Avonds komen Barbara en David erbij. Nog even iets drinken in het clubhuis om daarna niet te laat naar bed te gaan. Aan boord geraken is een hachelijke onderneming : zoals gewoonlijk ligt de jachthaven overvol. We liggen tiendubbel en om niet over al die boten te moeten stappen, gaan we langs de steiger over een motorboot, 1 pasje over een endje en dan op Lecas. Het gaat allemaal goed.
    Zaterdagmorgend staat er tegen alle verwachtingen in toch iets van wind en is er geen mist. Nog even de route aanduiden op de kaart, een snel bezoekje aan het toilet om dan te kunne vertrekken. Deze keer gaat het klauteren fout : Timp verliest het evenwicht en geraakt niet bij de motorboot. Daar ging hij dan het water in, met heel veel enthousiaste toeschouwers.
    Met een klein beetje vertraging geraken we de haven uit en zoeken de startlijn op. Het is geen in-de-windse start en denken een goede plaats te hebben. We komen echter in het gewriemel van een hele hoop boten terecht, het tij staat nog tegen en zijn pas na ettelijke keren overstag gaan over de lijn en in vrije wind.
    Ondanks de 2 Bft lopen we nog vrij goed. Het wordt wel een hele dag opkruisen. We hebben de genua 1 staan en die zorgt toch voor een gemiddelde van 3,5 kn over de grond. In de bocht van Hansweert laten we een aantal schepen, waaronder de Gudrun en de Aino, achter ons. De overstagmaneuvers gaan vlotjes en ze halen ons niet meer in.
    Bij de platen van Valkenisse is er slechts weinig manouvreerruimte. We moeten er de bakboordboeien over stuurboord laten liggen. Ondertussen valt de wind af en toe volledig weg en dit zorgt ervoor dat we af en toe volledig stilliggen. Vanaf dan komen de maxi's in zicht. De Formidable sjeest ons als eerste voorbij. Daarna komt de Pleomax en de Checkmate.
    Ondertussen is het al 16 u geweest en we beginnen nog een beetje te twijfelen of we wel tijdig zullen binnen geraken. Geldig finnishen kan tot 18 u.
    Gelukkig kunnen we op het Willemsrek toch even de genakker voeren. Voor St Anneke dobberen we voort op het tij. De wind is gezakt tot 1 Bft. We geraken net de steiger daar voorbij, maar het tij zet ons weg. Om 17.45 u is de startlijn vlakbij, maar we geraken er pas om 17.57 u. over gesukkeld. Op de valreep. Brunel is de laatste boot die geldig finnisht.
    Op weg naar de jachthaven zien we vele boten uit onze klasse die nog onderweg zijn. Achteraf blijkt dat een 140-tal boten niet tijdig over de finish geraakt is. Dan hebben we het nog niet zo slecht gedaan. Lecas is een zware boot en heeft eigenlijk meer wind nodig om goed op gang te komen. Het is leuk om te ontdekken dat we een aantal veel lichtere boten zijn voorgebleven.
    Pas rond 22.30 u hebben we de einduitslag. Van de 35 boten in de CR-B zijn er slechts 10 tijdig gefinnisht. Wij hebben de zesde plaats. Dus we hebben het zelfs goed gedaan.
    Voor de volgende wedstrijd graag terug een beetje meer wind!

    16-10-2007 om 00:00 geschreven door Barb  


    07-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goofies 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste goofies race, 6 oktober. Om 8.30 u spreken we af in Schoten om naar Colijnsplaat te rijden. Bij de bemanning deze keer : Christophe (schipper), Barbara (navigatie, piano), Philippe (genuaschoot, spischoot), Dirk (id) en Timp (voordekker).
    Aangekomen bij Lecas nog enkele extra lijntjes gelegd. De spiboom heeft nu ook een down. Tijdens het palaver werden de wedstrijdregels nog eens op een rijtje gezet. De wedstrijdbaan werd opgegeven en zo konden we beslissen over de zeilvoering. Het werd de genua 1 en op de voor-de-windse rakken de spi. Het weerbericht geeft 3 - 4 Bft NO.
    Start om 12.30 voor alle ongemeten schepen. De startlijn is tussen een groene boei voor het havenhoofd en een auto op het havenhoofd. Ondanks grote verwarring door een algemene terugroep van de gemeten klasse, zijn  we deze keer vrij goed weg. Het eerste rakje is ca. 1 mijl opkruisen, daar de boei ronden en dan kan de spi omhoog. Dit verloopt allemaal vlot. Het is een vrij lang spirak en we lopen vlot in. Er is een kopgroepje met een goeie voorsprong waar we wel op inlopen, maar ze zijn te ver om erbij te geraken. Aan de boei moet de spi omlaag om terug een stukje op te kruisen naar de volgende boei. De overstagmaneuvers gaan snel, we verliezen weinig tijd en blijven goed lopen. We halen een draak in en een J22. Aan de volgende boei terug de spi omhoog voor een rak van ca. 1 mijl. Ook dit gaat weer prima. Het strijken aan de boei geeft even wat verwarring. Op een gegeven moment liggen we bijna stil. De boom zit in de weg voor de genua na een te snelle gijp. Alles is echter weer snel onder controle en we zijn weer weg voor een lang stuk opkruisen (tegen stroom). De J22 komt ons weer voorbij, maar de draak ligt nu toch een heel eindje achter. Iets voor de boei maken we alles klaar voor alweer een spirakje tot de finish.
    We hebben een goed gevoel. Alles ging goed. Hier en daar hadden we nog beter kunnen doen, maar het was ook maar de eerste race.
    Onze gevaren tijd (4u 12 min) zijn we maar snel gaan binnenbrengen, aangezien we geen geluidssignaal gehoord hadden bij het passeren van de finish. Dan in afwachting van de resultaten wat opgeruimd en nagepraat. Na lang wachten - velen zijn al vertrokken - de uitslag. We hebben de derde plaats. Een volledige uitslag wachten we nog af op internet om alles eens grondig te bekijken. We weten dat de eerste een Spirit 32 is met toch wel een ruime voorsprong.
    Het was een goeie dag en een prima resultaat. En volgende keer proberen we het zeker zo te houden.

    07-10-2007 om 19:11 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen En we vliegen ze allemaal voorbij.

    07-10-2007 om 11:28 geschreven door Barb  


    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Man-Vrouwrace Sint Annaland
    Zaterdagavond nog doorgereden naar SintAnnaland . Daar aangekomen direct gaan slapen . We konden 's morgends vanaf 9 uur gaan inschrijven en om 10 u was het palaver .
    Tijdens het ochtendwandelingetje met de Geoff stond er een heel klein briesje . Dus terug aan boord vol goede moed de genua 1 gezet . Daarna hoorden we op de marifoon het weerbericht : stormwaarschuwing op zee, 5 tot 6 Bft voor Zierikzee . Die genua werd dan ook snel vervangen door de genua 2 . Bij de inschrijving meldden we dat we met genakker zouden varen ipv spinakker .
    Rond 11 uur vertrokken, de start is om 11.35 uaan de splitsingsboei van de kreek . Daar aangekomen bleek dat we nog een beetje overpowered waren  . We twijfelden even om het voorzeil nog eens te vervangen, maar daar was geen tijd meer voor .
    Onze start was weer barslecht . We waren natuurlijk maar met twee aan boord en hadden geen van beiden het startschip in de gaten . We zagen dat de vlag van het 5minutensein omhoog was, maar hoe lang al ? En plots ... het startschot . Wij als voorlaatste over de lijn . Het eerste rak was opkruisen . Dat ging goed . Het grootzeil moest regelmatig gevierd worden en de overloop stond iets uit het midden, maar we liepen nog vrij hoog . Het overstag gaan ging ook vlot ( de stuurboordlier moeten we echt nakijken ). Enkele boten haalden we vlotjes in .
    Bij het afvallen aan de eerste boei schoot de grootschoot door, volgende keer zeker de achtknopen controleren . Nog 3 boeien te gaan en dan tijd voor de genakker . De schoten werden klaargelegd .
    Het hijsen van de genakker ging vlotjes . Weer zonder slurf, rustig omhoog getrokken achter de genua, genua omlaag, alles ging goed . Maar toen : probleem ! Er was niet genoeg spanning op het voorlijk en het zeil dreigde te scheppen . Dus dit moest strakker getrokken worden, maar met 5 Bft staat daar natuurlijk veel te veel kracht op . Het touw (een die we normaal gebruiken als barber hauler) was te kort om over de lier te leggen .
    Dus toch maar proberen . En weg was de genakker (en kapot waren mijn vingers). De halshoek hing nu los . Snel alles omlaag en het zeil naar binnen (Geoff werd volledig bedolven). Vlug vlug de genua terug omhoog , en dan ... was Lecas even te klein voor ons beiden . Stomme, stomme fout en we moesten de frustratie even kwijt . Als de rust terugkeerde zagen we dat slechts een boot ons voorbij was geraakt (Nicholson 32). Dat had erger gekunnen .
    De finish haalden we zonder verdere problemen . Uitslag : 15e van de 22 . De Ondine - ook een CO32 - eindigde knap 7e . Als we zonder spi hadden ingeschreven hadden we een betere plaats kunnen hebben, als de genakker niet zou zijn gaan vliegen natuurlijk ook . De moment dat hij stond hebben we ons snelheidsrecord over het water gebroken : 8.3 kn .
    Vanaf nu zetten we de genakker met een reservetouw van ca 1 m op een vast punt en een langer touw om de spanning op het voorlijk te regelen . De startprocedure gaan we extra oefenen op de trainingssessies . En we hebben nu een goed cunninghamsysteem .
    Dus klaar voor de Goofys ?!



    19-09-2007 om 13:13 geschreven door Barb  


    12-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefentochtje met de kinderen .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Afgelopen weekend hebben we Lecas van Hellevoetsluis naar Sint Annaland gebracht . Daar zeilen we zondag de ' man - vrouw race'.
    In Hellevoetsluis hadden we een otmoeting met de allereerste eigenaar . Hij lag aan dezelfde steiger als wij met zijn eigen schip ; een prachtige Hood 38 . We zijn bij elkaar aan boord gaan kijken . Emma was helemaal weg van 'de grote slaapkamer en de echte badkamer' op de Hood . Wij waren vooral onder de indruk van hoe goed de boot onderhouden is en de gezelligheid en comfort . De vaareigenschappen zouden ook nog uitstekend zijn . Misschien een ideetje voor ons pensioen .
    We vertrokken rond 13.00u onder een stralende zon met een licht windje uit het NW . Ideale omstandigheden om de genakker te zetten, die we vanaf nu zonder slurf zullen gebruiken . Zo staat die natuurlijk veel beter . We moeten alleen nog een blok op de punt voorzien om een touw met de halshoek door te voeren . Zo kunnen we de spanning op het voorlijk makkelijk veranderen. Voor de rest gaat het hijsen hetzelfde als de spi, maar zonder boom .
    We kwamen al snel aan de Haringvlietbrug, waar we weer nipt onderdoor zijn gevaren, en konden nogal vlot door de sluis . De Volkerak hebben we afgevare met GZ en genua 2 . We gingen vrij goed, hebben toch iedereen achter ons gelaten . Bij de Krammersluizen konden we direct naar binnen, en achter de sluis hebben we rond 18.30u vastgelegd voor de nacht .
    Zondag zijn we dan met meer wind (5Bft) op een uurtje tot St Annaland gevaren . Alleen met genua 2 haalden we de 6 knopen .
    Daar aangekomen alles eens goed gepoetst en nog een beetje overbodig gewicht van boord gehaald . Zondag zullen we er weer voor gaan . We weten al dat er zeker 1 andere CO 32 zal meedoen (de Ondine) en er zijn voorlopig 21 koppels ingeschreven
    .

    12-09-2007 om 11:24 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willem als stuurman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Willem als stuurman . De muts hoort daar helemaal bij .

    12-09-2007 om 00:00 geschreven door Barb  




    voor de bemanning
  • bloggen.be/racinglecas/
  • blog van CO32 Calypso
  • www.wsvo.nl

  • Foto

    Laatste commentaren
  • Info harkenlieren (Dieltjens geert)
        op nieuwe blog
  • - (Bert)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • gefeliciteerd (ben)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Archief per week
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 03/12-09/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 26/09-02/10 2005

    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs