We hadden weer een aantal winderige dagen achter de rug. Het weerbericht voor zaterdag : 5-6 ZW, afnemend tot 4. Dus hebben we een voltallige bemanning opgetrommeld : Christophe, Barbara, Dirk, Timp, Jeroen B, Phillippe en Jeroen T. Die laatste ging voor de eerste keer mee, en heeft ineens gezocht naar het probleem met de GPS-antenne. Nu weten we dat we een nieuwe zullen moeten kopen. Aangekomen in Colijnsplaat stond er nog een stevige bries. Het waaide nog wel 6 BFT, en het was koud. Maar onder een stralende zon viel het allemaal nog mee. Het was een korte baan, slechts 12 mijl. Na enige twijfeling beslissen we qua zeilvoering voor een volledig grootzeil en de HA. Onze start is om 13.00 u. We vertrekken tegen 12.20 u uit de haven. De start verloopt prima. We zijn mee met de eersten over de lijn, de Bolderick ligt vlak voor ons. Het eerste aan-de-windse rak gaat prima. We moeten slechts drie slagen maken om bij de boei te geraken en daarmee verliezen we geen tijd. Het eerste spi-rak verloopt een beetje chaotisch : na enige twijfeling besloten we de kleine spi toch te trekken. De voordekkers moesten snel, snel alles klaarmaken en eigenlijk ging iedereen een beetje overhaast te werk. Maar hij stond en we hebben er zeker wel wat winst uitgehaald. Het volgende opkruisrak ging ook weer prima. Bij het eerste overstag-maneuver moesten Timp en Jeroen zich klaarhouden om de up van de spi terug te pakken te krijgen. Die hadden we in de verwarring laten schieten. Missie geslaagd, dus het volgende spi-rak kunnen we er weer volop voor gaan. De spi hijsen gaat nu vlot. Het is slechts een klein zeiloppervlak, en het zeil hangt hoog. Maar hij staat stabiel, en de grote spi hadden we echt niet kunnen houden nu. We zien een serieuze bui passeren aan de lijkant en dan... lopen we uit roer. Lecas was niet meer te houden. Ze loefde op tot we bijna in de wind lagen. De genua-winch stond in het water, dus we lagen toch wel extreem scheef. De spi-schoot hebben we gelost en laten vliegen, zo kwam de controle snel terug. De boom was uit z'n rail gesnokt, dus daar hebben we een beetje schade3 op te lossen nu. Gelukkig stond de kleine spi. Zo hadden we hem snel binnen en konden we terug op koers gaan. De rest van het rak hebben we dan verder gevaren met de HA. We liepen anderhalve knoop minder snel, maar het kon nu even niet anders. Op naar de laatste boei en nog een stukje scherp naar de finish. De Bolderick kruisten we op weg naar de boei. We dachten dus niet al te veel tijd verloren te hebben. Iets voor de finishlijn lagen we nog even in de clinch met 't Werk'. Voor een onverklaarbare reden besloot die ons op te loeven. Hier was helemaal geen sportieve reden voor. Dat hebben we hem dan ook even duidelijk laten merken. Hier hebben we nog enkele belangrijke sec verloren. De uitslag was een beetje teleurstellend : een zesde plaats. De verschillen waren klein. Al bij al was het weer een fijne dag, we hebben goed gevaren en weer wat bijgeleerd. Het vertrouwen in Lecas is zo mogelijk nog groter geworden. Jammer genoeg hebben we nu ook wat schade te herstellen. De rail op de mast, een spi-oog voor op de rail, een nieuwe barber-hauler en we hebben een nieuwe GPS-antenne nodig. Lecas gaat volgende week de kant op om alles in orde te brengen. De Goofies van maart zullen we niet kunnen vren, maar hopelijk is tegen april alles in orde en zijn we dan terug paraat.
03-02-2008 om 00:00
geschreven door Barb 
|