Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars . Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
meer contessa info : www.contessazeilers.nl www. co32.org
Zoeken in blog
LECAS
wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
05-10-2008
De tegenstanders in zicht en opperste concentratie
En we zijn begonnen. Gisteren hebben we de eerste goofies gevaren. Het werd een pittige wedstrijd met een baanjte van 14 nm. Met de weersvoorspelling van 5-6 WSW , hadden we aan een bemanning van 7 personen gedacht. Christophe, Barbara, Timp, Toob, Phillippe, Jeroen en - op het laatste moment opgetrommeld - Dirk. Zijn gewicht extra in de reling is goed van pas gekomen. Onder volledig GZ en genua 2 vertrokken we ; iedereen had er zin in en we waren toch een beetje zenuwachtig. We hadden voor onszelf de lat vrij hoog gelegd, sommigen kregen een nieuwe positie, en zouden we de nieuwe spi trekken ja of nee !? De start ging redelijk. We hadden een goede positie, hadden alleen iets dichter bij de startlijn moeten liggen. Door het nog geringe deelnemersveld hadden de Goofen besloten om de ongemeten kleiner en groter dan 10 meter gezamelijk te laten starten. Toch konden we al direct enkele schepen inhalen. Tijdens het eerste kruisrak hadden we de "Bolderik" en "Tissum" in de buurt. We liepen goed, de snelheid lag constant rond de 6 kn. Aan de eerste boei gekomen, haalden we de spi tevoorschijn. Het hijsen ging goed. We waren allemaal een beetje onder de indruk : het zeil is goed gesneden, mooi en geeft veel meer voortstuwing dan onze oude.(gelukkig maar) Het is toch wel redelijk indrukwekkend een Contessa 32 onder spi met windkracht 5/6, we spoten tegen 8,5 knoop door het water, staken o. a een Hanse 37 voorbij. Toob, die zorgde voor de piano, had af en toe 1 hand te weinig: een barber-hauler in de hand, klampsteken lossen en terug vastleggen van de up en de down... Het plaatsen van stoppers staat nu met stip bovenaan het lijstje. Maar alles ging goed. Weeral konden we enkele boten van de grotere klassen inlopen. Bolderik lag een eindje voor, Tissum bleef achter ons. Aan boei R23 deden we de spi omlaag(eigenlijk iets te vroeg). Dan was er zeker tijd genoeg om dit rustig te doen en alles tijdig klaar te hebben voor het volgende kruisrak. Rond boei R34 draaiden we dan de Hammen in. De wind was ondertussen iets toegenomen. We waren een beetje overpowered. Er bleven 2 personen in de kuip, de rest zat gezellig in de reling nat te worden. Rond de boei en op naar de overloop van Zierikzee. Daar wachtte ons nog een pittig kruisrak. De genuatrimmers zullen het vandaag nog voelen! De overstagmaneuvers gingen goed en snel, en ondanks dat we het grootzeil regelmatig moesten vieren om niet uit het roer te lopen, hielden we vaart. De laatste te ronden boei hadden we "Tissum" nog steeds achter ons. We vaarden vlak na "2 Gezusters"(Contessa34 OOD - hadden wel een baan die 2 nm langer was) over de finish. Het was stevig geweest, maar alles was goed gegaan. Iedereen was tevreden, en de uitslag maakte het nog beter : 1 : Dame de Meuse (die waren we een beetje uit het oog verloren) 2 : Crossroads (boven 10 meter) 3 : Sanka (boven 10 meter) 4 : LECAS 5 : Bolderick Jawel, we zijn ze voor ! Hopelijk is er wind tijdens de Antwerp Race binnen 2 weken. We hebben er in elk geval zin in !
We zijn er klaar voor. Lecas is netjes in orde gebracht en leeggehaald. Alle spullen van de kinderen van boord, slaapzakken en eetgerei, overtollige kussens... Van cruiser gaan we weer naar racer. We hebben een nieuwe tweede-handse spi. Hij is nog niet veel gebruikt en daarbij nog zeer mooi. Vanaf nu zijn we goed herkenbaar aan het witte zeil met een rode roos. De vorige eigenaar vaarde ook met een CO32 : de English Rose uit Engeland.
De bemanning is terug paraat en onze kalender ligt vast : de hele winter wedstrijden met minstens 1 x per maand een trainingsdag. Den Bolderik heeft gevraagd om misschien eens "te sparren". Daar kunnen we alleen maar beter van worden.
Vanaf nu dus regelmatig weer een wedstrijdverslag en andere weetjes op de blog.