Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars . Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
meer contessa info : www.contessazeilers.nl www. co32.org
Zoeken in blog
LECAS
wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
Bijeenkomst op vrijdagavond in Terneuzen. Lecas is vrijdag vanuit Colijnsplaat naar Terneuzen gebracht door Christophe, Phillippe, Timp en Toob. Ze hebben een mooie zeildag gehad en hebben zowel de spi als de genakker getrokken. 's Avonds komen Barbara en David erbij. Nog even iets drinken in het clubhuis om daarna niet te laat naar bed te gaan. Aan boord geraken is een hachelijke onderneming : zoals gewoonlijk ligt de jachthaven overvol. We liggen tiendubbel en om niet over al die boten te moeten stappen, gaan we langs de steiger over een motorboot, 1 pasje over een endje en dan op Lecas. Het gaat allemaal goed. Zaterdagmorgend staat er tegen alle verwachtingen in toch iets van wind en is er geen mist. Nog even de route aanduiden op de kaart, een snel bezoekje aan het toilet om dan te kunne vertrekken. Deze keer gaat het klauteren fout : Timp verliest het evenwicht en geraakt niet bij de motorboot. Daar ging hij dan het water in, met heel veel enthousiaste toeschouwers. Met een klein beetje vertraging geraken we de haven uit en zoeken de startlijn op. Het is geen in-de-windse start en denken een goede plaats te hebben. We komen echter in het gewriemel van een hele hoop boten terecht, het tij staat nog tegen en zijn pas na ettelijke keren overstag gaan over de lijn en in vrije wind. Ondanks de 2 Bft lopen we nog vrij goed. Het wordt wel een hele dag opkruisen. We hebben de genua 1 staan en die zorgt toch voor een gemiddelde van 3,5 kn over de grond. In de bocht van Hansweert laten we een aantal schepen, waaronder de Gudrun en de Aino, achter ons. De overstagmaneuvers gaan vlotjes en ze halen ons niet meer in. Bij de platen van Valkenisse is er slechts weinig manouvreerruimte. We moeten er de bakboordboeien over stuurboord laten liggen. Ondertussen valt de wind af en toe volledig weg en dit zorgt ervoor dat we af en toe volledig stilliggen. Vanaf dan komen de maxi's in zicht. De Formidable sjeest ons als eerste voorbij. Daarna komt de Pleomax en de Checkmate. Ondertussen is het al 16 u geweest en we beginnen nog een beetje te twijfelen of we wel tijdig zullen binnen geraken. Geldig finnishen kan tot 18 u. Gelukkig kunnen we op het Willemsrek toch even de genakker voeren. Voor St Anneke dobberen we voort op het tij. De wind is gezakt tot 1 Bft. We geraken net de steiger daar voorbij, maar het tij zet ons weg. Om 17.45 u is de startlijn vlakbij, maar we geraken er pas om 17.57 u. over gesukkeld. Op de valreep. Brunel is de laatste boot die geldig finnisht. Op weg naar de jachthaven zien we vele boten uit onze klasse die nog onderweg zijn. Achteraf blijkt dat een 140-tal boten niet tijdig over de finish geraakt is. Dan hebben we het nog niet zo slecht gedaan. Lecas is een zware boot en heeft eigenlijk meer wind nodig om goed op gang te komen. Het is leuk om te ontdekken dat we een aantal veel lichtere boten zijn voorgebleven. Pas rond 22.30 u hebben we de einduitslag. Van de 35 boten in de CR-B zijn er slechts 10 tijdig gefinnisht. Wij hebben de zesde plaats. Dus we hebben het zelfs goed gedaan. Voor de volgende wedstrijd graag terug een beetje meer wind!