Foto
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • Goofies april: pics
  • Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Award voor Jeremy Rogers
  • inschrijvingen Round The Island
    Foto
    Het schip

    Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars .
    Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
      meer contessa info :
    www.contessazeilers.nl
        www. co32.org
    Foto
    Zoeken in blog

    LECAS
    wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
    16-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen klassieke schoonheid

    16-10-2007 om 17:19 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Daar komen de grotere boten.

    16-10-2007 om 17:17 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp Race 2007, 13 oktober.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bijeenkomst op vrijdagavond in Terneuzen.
    Lecas is vrijdag vanuit Colijnsplaat naar Terneuzen gebracht door Christophe, Phillippe, Timp en Toob. Ze hebben een mooie zeildag gehad en hebben zowel de spi als de genakker getrokken. 's Avonds komen Barbara en David erbij. Nog even iets drinken in het clubhuis om daarna niet te laat naar bed te gaan. Aan boord geraken is een hachelijke onderneming : zoals gewoonlijk ligt de jachthaven overvol. We liggen tiendubbel en om niet over al die boten te moeten stappen, gaan we langs de steiger over een motorboot, 1 pasje over een endje en dan op Lecas. Het gaat allemaal goed.
    Zaterdagmorgend staat er tegen alle verwachtingen in toch iets van wind en is er geen mist. Nog even de route aanduiden op de kaart, een snel bezoekje aan het toilet om dan te kunne vertrekken. Deze keer gaat het klauteren fout : Timp verliest het evenwicht en geraakt niet bij de motorboot. Daar ging hij dan het water in, met heel veel enthousiaste toeschouwers.
    Met een klein beetje vertraging geraken we de haven uit en zoeken de startlijn op. Het is geen in-de-windse start en denken een goede plaats te hebben. We komen echter in het gewriemel van een hele hoop boten terecht, het tij staat nog tegen en zijn pas na ettelijke keren overstag gaan over de lijn en in vrije wind.
    Ondanks de 2 Bft lopen we nog vrij goed. Het wordt wel een hele dag opkruisen. We hebben de genua 1 staan en die zorgt toch voor een gemiddelde van 3,5 kn over de grond. In de bocht van Hansweert laten we een aantal schepen, waaronder de Gudrun en de Aino, achter ons. De overstagmaneuvers gaan vlotjes en ze halen ons niet meer in.
    Bij de platen van Valkenisse is er slechts weinig manouvreerruimte. We moeten er de bakboordboeien over stuurboord laten liggen. Ondertussen valt de wind af en toe volledig weg en dit zorgt ervoor dat we af en toe volledig stilliggen. Vanaf dan komen de maxi's in zicht. De Formidable sjeest ons als eerste voorbij. Daarna komt de Pleomax en de Checkmate.
    Ondertussen is het al 16 u geweest en we beginnen nog een beetje te twijfelen of we wel tijdig zullen binnen geraken. Geldig finnishen kan tot 18 u.
    Gelukkig kunnen we op het Willemsrek toch even de genakker voeren. Voor St Anneke dobberen we voort op het tij. De wind is gezakt tot 1 Bft. We geraken net de steiger daar voorbij, maar het tij zet ons weg. Om 17.45 u is de startlijn vlakbij, maar we geraken er pas om 17.57 u. over gesukkeld. Op de valreep. Brunel is de laatste boot die geldig finnisht.
    Op weg naar de jachthaven zien we vele boten uit onze klasse die nog onderweg zijn. Achteraf blijkt dat een 140-tal boten niet tijdig over de finish geraakt is. Dan hebben we het nog niet zo slecht gedaan. Lecas is een zware boot en heeft eigenlijk meer wind nodig om goed op gang te komen. Het is leuk om te ontdekken dat we een aantal veel lichtere boten zijn voorgebleven.
    Pas rond 22.30 u hebben we de einduitslag. Van de 35 boten in de CR-B zijn er slechts 10 tijdig gefinnisht. Wij hebben de zesde plaats. Dus we hebben het zelfs goed gedaan.
    Voor de volgende wedstrijd graag terug een beetje meer wind!

    16-10-2007 om 00:00 geschreven door Barb  


    07-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goofies 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste goofies race, 6 oktober. Om 8.30 u spreken we af in Schoten om naar Colijnsplaat te rijden. Bij de bemanning deze keer : Christophe (schipper), Barbara (navigatie, piano), Philippe (genuaschoot, spischoot), Dirk (id) en Timp (voordekker).
    Aangekomen bij Lecas nog enkele extra lijntjes gelegd. De spiboom heeft nu ook een down. Tijdens het palaver werden de wedstrijdregels nog eens op een rijtje gezet. De wedstrijdbaan werd opgegeven en zo konden we beslissen over de zeilvoering. Het werd de genua 1 en op de voor-de-windse rakken de spi. Het weerbericht geeft 3 - 4 Bft NO.
    Start om 12.30 voor alle ongemeten schepen. De startlijn is tussen een groene boei voor het havenhoofd en een auto op het havenhoofd. Ondanks grote verwarring door een algemene terugroep van de gemeten klasse, zijn  we deze keer vrij goed weg. Het eerste rakje is ca. 1 mijl opkruisen, daar de boei ronden en dan kan de spi omhoog. Dit verloopt allemaal vlot. Het is een vrij lang spirak en we lopen vlot in. Er is een kopgroepje met een goeie voorsprong waar we wel op inlopen, maar ze zijn te ver om erbij te geraken. Aan de boei moet de spi omlaag om terug een stukje op te kruisen naar de volgende boei. De overstagmaneuvers gaan snel, we verliezen weinig tijd en blijven goed lopen. We halen een draak in en een J22. Aan de volgende boei terug de spi omhoog voor een rak van ca. 1 mijl. Ook dit gaat weer prima. Het strijken aan de boei geeft even wat verwarring. Op een gegeven moment liggen we bijna stil. De boom zit in de weg voor de genua na een te snelle gijp. Alles is echter weer snel onder controle en we zijn weer weg voor een lang stuk opkruisen (tegen stroom). De J22 komt ons weer voorbij, maar de draak ligt nu toch een heel eindje achter. Iets voor de boei maken we alles klaar voor alweer een spirakje tot de finish.
    We hebben een goed gevoel. Alles ging goed. Hier en daar hadden we nog beter kunnen doen, maar het was ook maar de eerste race.
    Onze gevaren tijd (4u 12 min) zijn we maar snel gaan binnenbrengen, aangezien we geen geluidssignaal gehoord hadden bij het passeren van de finish. Dan in afwachting van de resultaten wat opgeruimd en nagepraat. Na lang wachten - velen zijn al vertrokken - de uitslag. We hebben de derde plaats. Een volledige uitslag wachten we nog af op internet om alles eens grondig te bekijken. We weten dat de eerste een Spirit 32 is met toch wel een ruime voorsprong.
    Het was een goeie dag en een prima resultaat. En volgende keer proberen we het zeker zo te houden.

    07-10-2007 om 19:11 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen En we vliegen ze allemaal voorbij.

    07-10-2007 om 11:28 geschreven door Barb  


    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Man-Vrouwrace Sint Annaland
    Zaterdagavond nog doorgereden naar SintAnnaland . Daar aangekomen direct gaan slapen . We konden 's morgends vanaf 9 uur gaan inschrijven en om 10 u was het palaver .
    Tijdens het ochtendwandelingetje met de Geoff stond er een heel klein briesje . Dus terug aan boord vol goede moed de genua 1 gezet . Daarna hoorden we op de marifoon het weerbericht : stormwaarschuwing op zee, 5 tot 6 Bft voor Zierikzee . Die genua werd dan ook snel vervangen door de genua 2 . Bij de inschrijving meldden we dat we met genakker zouden varen ipv spinakker .
    Rond 11 uur vertrokken, de start is om 11.35 uaan de splitsingsboei van de kreek . Daar aangekomen bleek dat we nog een beetje overpowered waren  . We twijfelden even om het voorzeil nog eens te vervangen, maar daar was geen tijd meer voor .
    Onze start was weer barslecht . We waren natuurlijk maar met twee aan boord en hadden geen van beiden het startschip in de gaten . We zagen dat de vlag van het 5minutensein omhoog was, maar hoe lang al ? En plots ... het startschot . Wij als voorlaatste over de lijn . Het eerste rak was opkruisen . Dat ging goed . Het grootzeil moest regelmatig gevierd worden en de overloop stond iets uit het midden, maar we liepen nog vrij hoog . Het overstag gaan ging ook vlot ( de stuurboordlier moeten we echt nakijken ). Enkele boten haalden we vlotjes in .
    Bij het afvallen aan de eerste boei schoot de grootschoot door, volgende keer zeker de achtknopen controleren . Nog 3 boeien te gaan en dan tijd voor de genakker . De schoten werden klaargelegd .
    Het hijsen van de genakker ging vlotjes . Weer zonder slurf, rustig omhoog getrokken achter de genua, genua omlaag, alles ging goed . Maar toen : probleem ! Er was niet genoeg spanning op het voorlijk en het zeil dreigde te scheppen . Dus dit moest strakker getrokken worden, maar met 5 Bft staat daar natuurlijk veel te veel kracht op . Het touw (een die we normaal gebruiken als barber hauler) was te kort om over de lier te leggen .
    Dus toch maar proberen . En weg was de genakker (en kapot waren mijn vingers). De halshoek hing nu los . Snel alles omlaag en het zeil naar binnen (Geoff werd volledig bedolven). Vlug vlug de genua terug omhoog , en dan ... was Lecas even te klein voor ons beiden . Stomme, stomme fout en we moesten de frustratie even kwijt . Als de rust terugkeerde zagen we dat slechts een boot ons voorbij was geraakt (Nicholson 32). Dat had erger gekunnen .
    De finish haalden we zonder verdere problemen . Uitslag : 15e van de 22 . De Ondine - ook een CO32 - eindigde knap 7e . Als we zonder spi hadden ingeschreven hadden we een betere plaats kunnen hebben, als de genakker niet zou zijn gaan vliegen natuurlijk ook . De moment dat hij stond hebben we ons snelheidsrecord over het water gebroken : 8.3 kn .
    Vanaf nu zetten we de genakker met een reservetouw van ca 1 m op een vast punt en een langer touw om de spanning op het voorlijk te regelen . De startprocedure gaan we extra oefenen op de trainingssessies . En we hebben nu een goed cunninghamsysteem .
    Dus klaar voor de Goofys ?!



    19-09-2007 om 13:13 geschreven door Barb  


    12-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefentochtje met de kinderen .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Afgelopen weekend hebben we Lecas van Hellevoetsluis naar Sint Annaland gebracht . Daar zeilen we zondag de ' man - vrouw race'.
    In Hellevoetsluis hadden we een otmoeting met de allereerste eigenaar . Hij lag aan dezelfde steiger als wij met zijn eigen schip ; een prachtige Hood 38 . We zijn bij elkaar aan boord gaan kijken . Emma was helemaal weg van 'de grote slaapkamer en de echte badkamer' op de Hood . Wij waren vooral onder de indruk van hoe goed de boot onderhouden is en de gezelligheid en comfort . De vaareigenschappen zouden ook nog uitstekend zijn . Misschien een ideetje voor ons pensioen .
    We vertrokken rond 13.00u onder een stralende zon met een licht windje uit het NW . Ideale omstandigheden om de genakker te zetten, die we vanaf nu zonder slurf zullen gebruiken . Zo staat die natuurlijk veel beter . We moeten alleen nog een blok op de punt voorzien om een touw met de halshoek door te voeren . Zo kunnen we de spanning op het voorlijk makkelijk veranderen. Voor de rest gaat het hijsen hetzelfde als de spi, maar zonder boom .
    We kwamen al snel aan de Haringvlietbrug, waar we weer nipt onderdoor zijn gevaren, en konden nogal vlot door de sluis . De Volkerak hebben we afgevare met GZ en genua 2 . We gingen vrij goed, hebben toch iedereen achter ons gelaten . Bij de Krammersluizen konden we direct naar binnen, en achter de sluis hebben we rond 18.30u vastgelegd voor de nacht .
    Zondag zijn we dan met meer wind (5Bft) op een uurtje tot St Annaland gevaren . Alleen met genua 2 haalden we de 6 knopen .
    Daar aangekomen alles eens goed gepoetst en nog een beetje overbodig gewicht van boord gehaald . Zondag zullen we er weer voor gaan . We weten al dat er zeker 1 andere CO 32 zal meedoen (de Ondine) en er zijn voorlopig 21 koppels ingeschreven
    .

    12-09-2007 om 11:24 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willem als stuurman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Willem als stuurman . De muts hoort daar helemaal bij .

    12-09-2007 om 00:00 geschreven door Barb  


    07-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.contessa - meeting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 1 en 2 september was er in Hellevoetsluis een contessa - weekend . Alle schepen verzamelden op vrijdagavond in de Heliushaven . Daar was dan tijd om bij een drankje uitgebreid bij te praten over de afgelopen zomermaanden .
    Op zaterdag was het dan tijd voor 'de wedstrijd'.
    De opkomst van slechts 9 schepen kon de pret niet bederven . Enthousiast vaarde iedereen richting startlijn . Een stevige 5 Bft NW zorgde voor een grote verscheidenheid aan zeilgarderobes . Wij kozen voor de genua 2 en volledig grootzeil . Op het ruime rak kwam daar de spi bij .
    Na een middelmatige start begonnen we direct aan het grote inhaalmaneuver . Dat ging goed en al snel lagen we bij de eerste 4 . De Pantoffel, een CO38, wordt hier even buiten beschouwing gelaten . Natuurlijk had die geen moeite om voorin te blijven . Voor de wind trokken we slechts met 2 boten de spi (wij en Itaka ) waardoor het voor de anderen onmogelijk werd om bioj te blijven . Alleen de Pantoffel (zonder spi) slaagde hierin . Het strijken van de spi ging heel vlot, maar bij de Itaka ook . Zo hadden we nog een klein aan-de-winds rak om eerst te proberen finishen . Jammer maar helaas, de afstand was te kort . Ondanks zeer vlotte overstagmaneuvers zijn we hierin niet geslaagd .
    De uitslag : 1 : Itaka
                      2 : Pantoffel
                      3 : Lecas
    Later die dag werd nog een roeiwedstrijdje gehouden met bijbootjes, dat de uitslag jammer genoeg nog wat heeft beinvloed .

    07-09-2007 om 13:40 geschreven door Barb  


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moe !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Barb  




    voor de bemanning
  • bloggen.be/racinglecas/
  • blog van CO32 Calypso
  • www.wsvo.nl

  • Foto

    Laatste commentaren
  • Info harkenlieren (Dieltjens geert)
        op nieuwe blog
  • - (Bert)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • gefeliciteerd (ben)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Archief per week
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 03/12-09/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 26/09-02/10 2005

    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs