Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars . Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
meer contessa info : www.contessazeilers.nl www. co32.org
Zoeken in blog
LECAS
wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
Het was weer Goofies-tijd. De ploeg van dienst was onverwacht met een man minder. Een van ons had een nacht met zeer zware tandpijn achter de rug en kon niet anders dan een dagje Lecas om te wisselen in een half uurtje tandarts en de rest van de dag afzien. Dus vol goede moed en met een beetje aangepaste posities kwamen we met 5 aan boord : Christophe (stuur), Barbara (tact, spitrim), Toob (piano, genuatrim), Timp (voordek) en Jeroen (genuatrim, spitrim). De weersvoorspelling kwam voorlopig nog niet overeen met de werkelijkheid : van 4 Bft was nog niet veel te merken. De keuze voor de zeilen stond dus eigenlijk al vast voor de briefing : genua 1 en grote spi. Het parcours was een beetje anders dan anders met een spistart tegen stroom en de overloop van Zierikzee om te beginnen. Die start verliep voor ons vrij goed. We waren misschien iets te vroeg aan de lijn, waardoor de vaart uit de boot was. Het hijsen van de spi deden we op het juiste moment, maar Lecas was pas echt terug op dreef ter hoogte van de te ronden boei.Den Bolderik sjeesde er met een serieuze bootspeed vandoor, ook de Avanti en Tissum waren zeer goed weg. Op de overloop van Zierikzee gingen we goed, maar er was toch een beetje weinig wind voor onze Lecas, kwam niet echt op gang. Op enkele schepen waren ze even vergeten dat het vaarwater gevolgd moest worden, dus die moesten terugkomen om de boeien langs de juiste kant te nemen. Voor Zierikzee kwam dan het eerste stuk opkruisen. Hier konden we wat voorsprong nemen dankzij de goede overstagmaneuvers. Na de volgende boei konden we dan afvallen om het vaarwater te volgen. Ondertussen werden we overvallen door een serieuze bui. Lecas was even weer volop in haar element. De traveller hebben we toen een heel stuk moeten laten zakken om niet uit roer te lopen, maar voor de rest konden we de bui prima opvangen. Sommige boten uit de andere klasse hadden minder geluk en een andere klasse was juist onder spi op weg naar een benedenboei. Er zijn denkelijk wel een aantal spi's gesneuveld! Wij zaten op een halve-winds rak op weg naar de boei. Daarna nog een stukje opkruisen, we moesten maar 2 slagen maken om bij de volgende boei te geraken. En dan weer afvallen tot halve wind. We twijfelden om al dan niet de spi te trekken. Timp had alles in gereedheid gebracht, maar toen besloten we het toch niet te doen. We vaarden echt wel halve wind, en de bootsnelheid was goed. Dan restte alleen nog het laatste lange rak richting Colijnsplaat. Ook hier liepen we goed zonder spi, en weer was het twijfelen om hem al dan niet uit de zak te halen. Timp had alweer alles klaar, maar uiteindelijk hebben we hem weer niet getrokken. Misschien iets te voorzichtig, achteraf gezien hadden we hem eigenlijk wel kunnen trekken voor het laatste stuk, volgende niet meer twijfelen. Nog even rond de boei, een scherp rakje en over de finish. Voor ons was het deze keer een beetje vis noch vlees. Het was vreemd weer, de wind had het toch een beetje laten afweten ; en het was voor de Goofen moeilijk geweest om een lang kruisrak in het parcours te steken. We hebben goed gevaren, de maneuvers gingen vlot..., maar Lecas heeft toch graag iets meer wind. Al bij al was het weer een geslaagde wedstrijd. De uitslag was ietswat verrassend : 1eplekBolderik (ze waren gewoon te goed), 2e plekTissum , 3e plek Avanti en wij 4e. Na het bekijken van de resultaten zagen we dat de rating van Tissum opeens is aangepast. Vreemd om dat zo midden in de Goofies te doen. Volgende week de Kerstrace. Hopelijk met een stabiele windkracht 4 of zo. Ook als dat niet zo zou zijn hebben we er alvast zin in.