We hadden er weer naar toe geleefd...dinsdag nog wat tips gekregen van Fred (zeilmaker UK) en iedereen van de crew was gebrand op een goede prestatie. Eerst nog wat kleine herstellingswerkjes uitgevoerd aan boord want als je zo het maximum uit je scheepje perst gaat er wel eens iets stuk.
De Goofen hadden een knap,technisch parcours in elkaar gestoken, met diverse spi-rakken, een mooi kruisrak...bon het was weer de moeite. Iedereen wou natuurlijk aan de bovenboei starten, het was daar dan ook behoorljk druk! Wij lagen perfect naast de boei en hadden net op tijd snelheid...prima dus? Neen, Tissum deed de deur dicht en ging na de start nog loeven tot bijna in de wind, wat maakte dat wij tegen de boei gedrukt zouden gedrukt worden, ik probeerde dus een klein beetje af te vallen maar zo boorde ik bijna in de hekstoel van de Tissum...geluk dat onze voordekker kon afhouden. Protest! Grapje, tijdens de goofies kan je niet protesteren, ben achteraf wel even Michiel van de Tissum gaan opzoeken om het uit te praten, no hard feelings.
De wind stond N en was constant rond de 14 knopen, scherp naar de bovenboei, ronden en spi erop. We lagen toen in vierde positie. Ik had gekozen voor de heavy spi omdat het een echt reachrak was richting Zeelandbrug, bleek een prima keuze te zijn want we liepen zowaar de Kymera (31.7), in die af en toe uit zijn roer liep, de wind was iets aangetrokken zo rond 17 knopen. Na een perfecte spi-drop richting overloop van Zierikzee, kruisen dus. Lecas lag perfect in balans en de Kymera geraakte wederom niet voorbij ons . Dan de Hammen in om terug te keren onder spi, klein foutje bij het ronden van de boei, namelijk grootschoot niet tijdig gelost...en de Kymera ging ons voorbij. Ditmaal liepen we onder de grote spi..constant 7 knopen over het water, 2 gijpmaneuvers, de laatste gijp was wel een moeilijke omdat we na de boei een stevig reachrak hadden richting SVK 5. Een spectaculair reachrakje waar de stroom niet te onderschatten was...we liepen tegen 7 knopen gelijk op met een Sun Fast 37! Vlak voor de SVK 5 spi-drop en scherp naar de finish. We finishten een kleine minuut achter de Kymera (31.7 First) en een minuut of 2 voor een andere 31.7. We wisten dat we goed gevaren hadden,goede maneuvers en een prima boatspeed. We werden uiteindelijk 3e achter de Tissum en Bolderik. Als je de tijden bekijkt..zul je begrijpen dat er achteraf toch wel wat teleurstelling was.... Het was gewoon een SUPERZEILDAG, bedankt Goofen!
Remember: Up in the lulls, off in the puffs!
BEL 707 |
BOLDERIK Wim Driessens, SPIRIT 32 |
1 |
1,0 |
15:07:52,0 |
2:22:52,0 |
2:32:47,9 |
=GT * 100 / 93,5 |
NED 7896 |
TISSUM M.A.J. Geerling, Trio 96 |
2 |
2,0 |
15:10:20,0 |
2:25:20,0 |
2:33:47,5 |
=GT * 100 / 94,5 |
BEL 629 |
LECAS DECLERQ, CONTESSA 32 |
3 |
3,0 |
15:20:49,0 |
2:35:49,0 |
2:34:16,4 |
=GT * 100 / 101,0 |
08-02-2009 om 13:50
geschreven door Barb 
|