Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars . Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
meer contessa info : www.contessazeilers.nl www. co32.org
Zoeken in blog
LECAS
wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
19-09-2007
Man-Vrouwrace Sint Annaland
Zaterdagavond nog doorgereden naar SintAnnaland . Daar aangekomen direct gaan slapen . We konden 's morgends vanaf 9 uur gaan inschrijven en om 10 u was het palaver . Tijdens het ochtendwandelingetje met de Geoff stond er een heel klein briesje . Dus terug aan boord vol goede moed de genua 1 gezet . Daarna hoorden we op de marifoon het weerbericht : stormwaarschuwing op zee, 5 tot 6 Bft voor Zierikzee . Die genua werd dan ook snel vervangen door de genua 2 . Bij de inschrijving meldden we dat we met genakker zouden varen ipv spinakker . Rond 11 uur vertrokken, de start is om 11.35 uaan de splitsingsboei van de kreek . Daar aangekomen bleek dat we nog een beetje overpowered waren . We twijfelden even om het voorzeil nog eens te vervangen, maar daar was geen tijd meer voor . Onze start was weer barslecht . We waren natuurlijk maar met twee aan boord en hadden geen van beiden het startschip in de gaten . We zagen dat de vlag van het 5minutensein omhoog was, maar hoe lang al ? En plots ... het startschot . Wij als voorlaatste over de lijn . Het eerste rak was opkruisen . Dat ging goed . Het grootzeil moest regelmatig gevierd worden en de overloop stond iets uit het midden, maar we liepen nog vrij hoog . Het overstag gaan ging ook vlot ( de stuurboordlier moeten we echt nakijken ). Enkele boten haalden we vlotjes in . Bij het afvallen aan de eerste boei schoot de grootschoot door, volgende keer zeker de achtknopen controleren . Nog 3 boeien te gaan en dan tijd voor de genakker . De schoten werden klaargelegd . Het hijsen van de genakker ging vlotjes . Weer zonder slurf, rustig omhoog getrokken achter de genua, genua omlaag, alles ging goed . Maar toen : probleem ! Er was niet genoeg spanning op het voorlijk en het zeil dreigde te scheppen . Dus dit moest strakker getrokken worden, maar met 5 Bft staat daar natuurlijk veel te veel kracht op . Het touw (een die we normaal gebruiken als barber hauler) was te kort om over de lier te leggen . Dus toch maar proberen . En weg was de genakker (en kapot waren mijn vingers). De halshoek hing nu los . Snel alles omlaag en het zeil naar binnen (Geoff werd volledig bedolven). Vlug vlug de genua terug omhoog , en dan ... was Lecas even te klein voor ons beiden . Stomme, stomme fout en we moesten de frustratie even kwijt . Als de rust terugkeerde zagen we dat slechts een boot ons voorbij was geraakt (Nicholson 32). Dat had erger gekunnen . De finish haalden we zonder verdere problemen . Uitslag : 15e van de 22 . De Ondine - ook een CO32 - eindigde knap 7e . Als we zonder spi hadden ingeschreven hadden we een betere plaats kunnen hebben, als de genakker niet zou zijn gaan vliegen natuurlijk ook . De moment dat hij stond hebben we ons snelheidsrecord over het water gebroken : 8.3 kn . Vanaf nu zetten we de genakker met een reservetouw van ca 1 m op een vast punt en een langer touw om de spanning op het voorlijk te regelen . De startprocedure gaan we extra oefenen op de trainingssessies . En we hebben nu een goed cunninghamsysteem . Dus klaar voor de Goofys ?!