Foto
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • Goofies april: pics
  • Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Award voor Jeremy Rogers
  • inschrijvingen Round The Island
    Foto
    Het schip

    Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars .
    Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
      meer contessa info :
    www.contessazeilers.nl
        www. co32.org
    Foto
    Zoeken in blog

    LECAS
    wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Man-Vrouwrace Sint Annaland
    Zaterdagavond nog doorgereden naar SintAnnaland . Daar aangekomen direct gaan slapen . We konden 's morgends vanaf 9 uur gaan inschrijven en om 10 u was het palaver .
    Tijdens het ochtendwandelingetje met de Geoff stond er een heel klein briesje . Dus terug aan boord vol goede moed de genua 1 gezet . Daarna hoorden we op de marifoon het weerbericht : stormwaarschuwing op zee, 5 tot 6 Bft voor Zierikzee . Die genua werd dan ook snel vervangen door de genua 2 . Bij de inschrijving meldden we dat we met genakker zouden varen ipv spinakker .
    Rond 11 uur vertrokken, de start is om 11.35 uaan de splitsingsboei van de kreek . Daar aangekomen bleek dat we nog een beetje overpowered waren  . We twijfelden even om het voorzeil nog eens te vervangen, maar daar was geen tijd meer voor .
    Onze start was weer barslecht . We waren natuurlijk maar met twee aan boord en hadden geen van beiden het startschip in de gaten . We zagen dat de vlag van het 5minutensein omhoog was, maar hoe lang al ? En plots ... het startschot . Wij als voorlaatste over de lijn . Het eerste rak was opkruisen . Dat ging goed . Het grootzeil moest regelmatig gevierd worden en de overloop stond iets uit het midden, maar we liepen nog vrij hoog . Het overstag gaan ging ook vlot ( de stuurboordlier moeten we echt nakijken ). Enkele boten haalden we vlotjes in .
    Bij het afvallen aan de eerste boei schoot de grootschoot door, volgende keer zeker de achtknopen controleren . Nog 3 boeien te gaan en dan tijd voor de genakker . De schoten werden klaargelegd .
    Het hijsen van de genakker ging vlotjes . Weer zonder slurf, rustig omhoog getrokken achter de genua, genua omlaag, alles ging goed . Maar toen : probleem ! Er was niet genoeg spanning op het voorlijk en het zeil dreigde te scheppen . Dus dit moest strakker getrokken worden, maar met 5 Bft staat daar natuurlijk veel te veel kracht op . Het touw (een die we normaal gebruiken als barber hauler) was te kort om over de lier te leggen .
    Dus toch maar proberen . En weg was de genakker (en kapot waren mijn vingers). De halshoek hing nu los . Snel alles omlaag en het zeil naar binnen (Geoff werd volledig bedolven). Vlug vlug de genua terug omhoog , en dan ... was Lecas even te klein voor ons beiden . Stomme, stomme fout en we moesten de frustratie even kwijt . Als de rust terugkeerde zagen we dat slechts een boot ons voorbij was geraakt (Nicholson 32). Dat had erger gekunnen .
    De finish haalden we zonder verdere problemen . Uitslag : 15e van de 22 . De Ondine - ook een CO32 - eindigde knap 7e . Als we zonder spi hadden ingeschreven hadden we een betere plaats kunnen hebben, als de genakker niet zou zijn gaan vliegen natuurlijk ook . De moment dat hij stond hebben we ons snelheidsrecord over het water gebroken : 8.3 kn .
    Vanaf nu zetten we de genakker met een reservetouw van ca 1 m op een vast punt en een langer touw om de spanning op het voorlijk te regelen . De startprocedure gaan we extra oefenen op de trainingssessies . En we hebben nu een goed cunninghamsysteem .
    Dus klaar voor de Goofys ?!



    19-09-2007 om 13:13 geschreven door Barb  




    voor de bemanning
  • bloggen.be/racinglecas/
  • blog van CO32 Calypso
  • www.wsvo.nl

  • Foto

    Laatste commentaren
  • Info harkenlieren (Dieltjens geert)
        op nieuwe blog
  • - (Bert)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • gefeliciteerd (ben)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Archief per week
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 03/12-09/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 26/09-02/10 2005

    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs