Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars . Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
meer contessa info : www.contessazeilers.nl www. co32.org
Zoeken in blog
LECAS
wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
Zaterdagavond nog doorgereden naar SintAnnaland . Daar aangekomen direct gaan slapen . We konden 's morgends vanaf 9 uur gaan inschrijven en om 10 u was het palaver . Tijdens het ochtendwandelingetje met de Geoff stond er een heel klein briesje . Dus terug aan boord vol goede moed de genua 1 gezet . Daarna hoorden we op de marifoon het weerbericht : stormwaarschuwing op zee, 5 tot 6 Bft voor Zierikzee . Die genua werd dan ook snel vervangen door de genua 2 . Bij de inschrijving meldden we dat we met genakker zouden varen ipv spinakker . Rond 11 uur vertrokken, de start is om 11.35 uaan de splitsingsboei van de kreek . Daar aangekomen bleek dat we nog een beetje overpowered waren . We twijfelden even om het voorzeil nog eens te vervangen, maar daar was geen tijd meer voor . Onze start was weer barslecht . We waren natuurlijk maar met twee aan boord en hadden geen van beiden het startschip in de gaten . We zagen dat de vlag van het 5minutensein omhoog was, maar hoe lang al ? En plots ... het startschot . Wij als voorlaatste over de lijn . Het eerste rak was opkruisen . Dat ging goed . Het grootzeil moest regelmatig gevierd worden en de overloop stond iets uit het midden, maar we liepen nog vrij hoog . Het overstag gaan ging ook vlot ( de stuurboordlier moeten we echt nakijken ). Enkele boten haalden we vlotjes in . Bij het afvallen aan de eerste boei schoot de grootschoot door, volgende keer zeker de achtknopen controleren . Nog 3 boeien te gaan en dan tijd voor de genakker . De schoten werden klaargelegd . Het hijsen van de genakker ging vlotjes . Weer zonder slurf, rustig omhoog getrokken achter de genua, genua omlaag, alles ging goed . Maar toen : probleem ! Er was niet genoeg spanning op het voorlijk en het zeil dreigde te scheppen . Dus dit moest strakker getrokken worden, maar met 5 Bft staat daar natuurlijk veel te veel kracht op . Het touw (een die we normaal gebruiken als barber hauler) was te kort om over de lier te leggen . Dus toch maar proberen . En weg was de genakker (en kapot waren mijn vingers). De halshoek hing nu los . Snel alles omlaag en het zeil naar binnen (Geoff werd volledig bedolven). Vlug vlug de genua terug omhoog , en dan ... was Lecas even te klein voor ons beiden . Stomme, stomme fout en we moesten de frustratie even kwijt . Als de rust terugkeerde zagen we dat slechts een boot ons voorbij was geraakt (Nicholson 32). Dat had erger gekunnen . De finish haalden we zonder verdere problemen . Uitslag : 15e van de 22 . De Ondine - ook een CO32 - eindigde knap 7e . Als we zonder spi hadden ingeschreven hadden we een betere plaats kunnen hebben, als de genakker niet zou zijn gaan vliegen natuurlijk ook . De moment dat hij stond hebben we ons snelheidsrecord over het water gebroken : 8.3 kn . Vanaf nu zetten we de genakker met een reservetouw van ca 1 m op een vast punt en een langer touw om de spanning op het voorlijk te regelen . De startprocedure gaan we extra oefenen op de trainingssessies . En we hebben nu een goed cunninghamsysteem . Dus klaar voor de Goofys ?!
Afgelopen weekend hebben we Lecas van Hellevoetsluis naar Sint Annaland gebracht . Daar zeilen we zondag de ' man - vrouw race'. In Hellevoetsluis hadden we een otmoeting met de allereerste eigenaar . Hij lag aan dezelfde steiger als wij met zijn eigen schip ; een prachtige Hood 38 . We zijn bij elkaar aan boord gaan kijken . Emma was helemaal weg van 'de grote slaapkamer en de echte badkamer' op de Hood . Wij waren vooral onder de indruk van hoe goed de boot onderhouden is en de gezelligheid en comfort . De vaareigenschappen zouden ook nog uitstekend zijn . Misschien een ideetje voor ons pensioen . We vertrokken rond 13.00u onder een stralende zon met een licht windje uit het NW . Ideale omstandigheden om de genakker te zetten, die we vanaf nu zonder slurf zullen gebruiken . Zo staat die natuurlijk veel beter . We moeten alleen nog een blok op de punt voorzien om een touw met de halshoek door te voeren . Zo kunnen we de spanning op het voorlijk makkelijk veranderen. Voor de rest gaat het hijsen hetzelfde als de spi, maar zonder boom . We kwamen al snel aan de Haringvlietbrug, waar we weer nipt onderdoor zijn gevaren, en konden nogal vlot door de sluis . De Volkerak hebben we afgevare met GZ en genua 2 . We gingen vrij goed, hebben toch iedereen achter ons gelaten . Bij de Krammersluizen konden we direct naar binnen, en achter de sluis hebben we rond 18.30u vastgelegd voor de nacht . Zondag zijn we dan met meer wind (5Bft) op een uurtje tot St Annaland gevaren . Alleen met genua 2 haalden we de 6 knopen . Daar aangekomen alles eens goed gepoetst en nog een beetje overbodig gewicht van boord gehaald . Zondag zullen we er weer voor gaan . We weten al dat er zeker 1 andere CO 32 zal meedoen (de Ondine) en er zijn voorlopig 21 koppels ingeschreven .
Op 1 en 2 september was er in Hellevoetsluis een contessa - weekend . Alle schepen verzamelden op vrijdagavond in de Heliushaven . Daar was dan tijd om bij een drankje uitgebreid bij te praten over de afgelopen zomermaanden . Op zaterdag was het dan tijd voor 'de wedstrijd'. De opkomst van slechts 9 schepen kon de pret niet bederven . Enthousiast vaarde iedereen richting startlijn . Een stevige 5 Bft NW zorgde voor een grote verscheidenheid aan zeilgarderobes . Wij kozen voor de genua 2 en volledig grootzeil . Op het ruime rak kwam daar de spi bij . Na een middelmatige start begonnen we direct aan het grote inhaalmaneuver . Dat ging goed en al snel lagen we bij de eerste 4 . De Pantoffel, een CO38, wordt hier even buiten beschouwing gelaten . Natuurlijk had die geen moeite om voorin te blijven . Voor de wind trokken we slechts met 2 boten de spi (wij en Itaka ) waardoor het voor de anderen onmogelijk werd om bioj te blijven . Alleen de Pantoffel (zonder spi) slaagde hierin . Het strijken van de spi ging heel vlot, maar bij de Itaka ook . Zo hadden we nog een klein aan-de-winds rak om eerst te proberen finishen . Jammer maar helaas, de afstand was te kort . Ondanks zeer vlotte overstagmaneuvers zijn we hierin niet geslaagd . De uitslag : 1 : Itaka 2 : Pantoffel 3 : Lecas Later die dag werd nog een roeiwedstrijdje gehouden met bijbootjes, dat de uitslag jammer genoeg nog wat heeft beinvloed .
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.