Het leven als kinderverzorgster
Blog als favoriet !
Inhoud blog
  • Eeuwigheid
  • Examentijd
  • Activiteit 'Wegwerp maatschappij'
  • Activiteit 'Leuke kerstkaart'
    Agenda

    Belangrijke dagen!

    Zoeken in blog


    View My Stats
    Foto
    Deze kaars brandt voor mijn dierbaren die zijn heen gegaan:
    - mijn papa
    - mijn broer Tom
    - mijn fretje Stitch
    - Jantje
    - mijn fretje Frey
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    20-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbeeld praktijkervaring
    Na even zoeken, is het me gelukt een bestand te uploaden via een andere website.
    Als je op onderstaande link klikt, kan je eens een praktijkervaring lezen zodat je ongeveer weet wat het inhoudt. Deze opdracht werd ook al nagekeken en grotendeels goedgekeurd.
    Om het document beter te kunnen lezen, kan je rechtsboven klikken op het rechthoekje waarin een kleiner wit rechthoekje zit. Dan vergroot het document. Om te sluiten gewoon op X klikken. Hopelijk lukt het.

    http://www.scribd.com/doc/7407433/Praktijkervaring-119092008-blogversie


    Categorie:Opdrachten
    20-10-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdrachten
    Supervisie
    - Voorstelling praktijkplaats
    - Verslag leergroepsgesprek 1, 2 en 3
    - Verslag competentieschaal 1 en 2
    - 5 uitgewerkte activiteiten
    - 5 praktijkervaringen
    - 5 artikelbesprekingen

    MZ1K (Ontwikkelingsgericht werken)
    - Bespreking artikels betreffende leerdoel communicatiestijl
    - Een uitgewerkte praktijkervaring ivm leerdoel
    - De evaluatie van bovenstaande 2 puntjes

    MZ1S (Ontwikkelingsgericht werken 2)
    - Project in groep over de ontwikkeling van de baby
    - Individueel: bespreking artikel betreffende onderwerp project

    BSK6 (Observeren en Rapporteren)
    - Praktijkervaring
    - Groepswerk motorische ontwikkeling

    Opdrachten die al volledig klaar zijn ondertussen:
    - Voorstelling praktijkplaats
    - Verslag leergroepsgesprek 1
    - Verslag competentieschaal 1
    - Bespreking artikel MZ1K
    - Praktijkervaring BSK6
    - 1 activiteit
    - 1 praktijkervaring supervisie

    Categorie:Opdrachten
    20-10-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    15-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 jaar
    Het is zo ver. Ik ben vandaag 29 geworden. Nog een jaar en ik heb dan eindelijk die nieuwe voordeur! Mijn huidige begint al te piepen en te kraken en hangt half uit zijn scharnieren. Tijd voor vernieuwing! Haha. Nee, t valt nog mee. Zeker als ze zeggen dat mijn anti-rimpelcrème wel heel goed moet zijn.
    Vandaag heb ik mijn collega's getrakteerd op praline die in dank werden aangenomen. Ik zag dat tegen de middag er toch al een aardig deel van weg was. Er is van deze week ook een stagiair bijgekomen voor 3 weken. Hij zit in zijn 5de middelaar dus de eerste stage voor hem. Ben benieuwd of we het gaan merken dat er een extra kracht bijgekomen is. Ik heb ook mijn evaluatieformulier afgegeven aan mijn begeleidster. Ze gaat tegen morgen haar deel invullen. Ik ben benieuwd of het zo wat overeenkomt met wat ik ingevuld heb.
    Gisteren was het op school gewoon zijn eigen gangetje gegaan. Er waren er wel 7 afwezig wat maakte dat we maar met 11 waren. We hebben ook al wat uitleg gehad over EHBO waarin we foto's te zien kregen van noodsituaties zoals een vrouw die in een brandend huis zit, een man die op de grond ligt in de badkamer door CO-vergiftiging,... We hebben ook onze praktijkervaring moeten afgeven en bleek dat bijna niemand een voorblad voorzien had. Ja, we moeten onze taken afgeven met een handtekening van de begeleidster en een voorblad zelf ontworpen. Ik denk dat ik 1 van de weinigen was die het wel gedaan had, laat staan misschien de enigste maar daar ben ik niet zeker van. Yes, goede punten gescoord! Ach, we zien wel.
    Tegen volgende week moeten we weer een opdracht afgeven. Deze keer is het een artikelbespreking uit een pedagogisch tijdschrift. Ik heb gekozen voor een artikel over voorlezen. Of het goed is, weet ik niet want dat vind ik eigenlijk 1 van de moeilijkste opdrachten.
    Alé, ik ga nog wat voorbereiden voor mijn activiteit van vrijdag. Ik heb nog niet alle prenten afgedrukt. Dus... action!

    15-10-2008, 21:38 geschreven door Ann  
    13-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste leergroepsgesprek
    Vanmorgen kwam ik wat zenuwachtig aan aan de schoolpoort en kwam de stilte me tegemoet. Het was 9u15 maar de lessen beginnen al om 9u vandaar dat iedereen al in de klas zat. Ik ging meteen kijken aan het bord in welk lokaal ons gesprek zou plaats vinden maar ik vond het niet meteen terug. Dan maar doorgelopen tot aan het bord van Kinderzorg maar ook daar was niets te vinden. Ik liep terug naar de ingang om nog maar eens het bord te inspecteren. Toen zag ik dat onze coach haar naam bij een lokaal had geschreven dus ik had er gewoon glad overuit gekeken. Tja, t was nog vroeg, he! En dan nog maandag. Enfin, op dat moment kwam er nog een studente van onze groep aan. Wij dachten dat we al ijverig de eersten waren maar er bleek al iemand in het lokaal aanwezig te zijn. We waren met 4 en dan nog onze coach. Er ontbrak 1 iemand maar waarom wist niemand. We begonnen dan maar met de voorstelling van onze praktijkplaats en het eventueel geven of ontvangen van feedback en tips. Het was wel eens leuk wat ervaringen te kunnen uitwisselen.
    Ik had eerder al mijn opdracht afgegeven en mijn coach zei dat het heel goed geweest was. Ik had enkel nog wat voorbeelden mogen zetten bij de doelstellingen en wat kritischer mogen zijn.
    Verder moet ik volgende keer ook wat meer initiatief nemen en wat meer feedback of tips vragen en/of geven. Dat was over het algemeen wel een opmerking die voor bijna iedereen bedoeld was. Mijn coach zei ook dat ze denkt dat er meer in me zit dan ik tot hiertoe heb laten merken. Of dat waar is dat zullen we nog wel zien.
    We hebben ook nog wat opdrachten gekregen. Zo moeten we een verslag maken van dit gesprek en een competentieschaal laten invullen door onze stagebegeleidster en hier ook een verslag van maken. Tegen het volgende leergroepsgesprek, op 19-11-08, moeten we 1 praktijkervaring afgeven, 1 artikel bespreken en 1 activiteit uitwerken. De activiteiten moeten we wel elke week doen maar we moeten maar 1 afgeven, de rest mag gewoon in ons portfolio (in mensentaal is dat gewoon een map) gestoken worden.
    Mijn verslag heb ik eigenlijk al gemaakt en ook mijn opdracht voor morgen ligt al klaar. Dat is al een tijdje af maar ik heb mijn voorblad moeten wijzigen omdat er nog wat meer info moest opstaan.
    Voilà, tot zover de eerste lezing, euh eerste leergroepsgesprek.

    13-10-2008, 20:19 geschreven door Ann  
    12-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een kleine update

    Eindelijk! Hier ben ik weer even. Na een bewogen weekje kom ik nu eventjes tot rust.
    Het was deze week weer goed meegevallen.
    Dinsdag heb ik mijn kladversie van mijn praktijkervaring teruggekregen. Onze leerkracht riep iedereen apart tot bij haar voor de feedback. Mijn opmerkingen? Ik moest volgende keer enkele gegevens onderlijnen ipv alleen cursief te drukken. Ik denk dat ze heeft moeten zoeken voor een opmerking te vinden. Ze zei op het einde ook dat het wel heel goed was geweest voor mijn allereerste situatie.
    Volgende week moeten we een nieuwe defenitieve situatie afgeven en die telt dan mee voor de punten.
    Morgen heb ik mijn eerste leergroep gesprek. Ben benieuwd wat dit zal zijn. Hoop dat ik het er wat goed vanaf breng.

    We hebben ook al onze activiteitenfiche gekregen omdat we vanaf nu activiteiten mogen doen met de kinderen. Ik verwacht dat er morgen meer zal over gezegd worden. Ondertussen ben ik al wel op zoek gegaan naar een activiteit en ik heb besloten om een collage te maken met de kinderen. 's Nachts, in mijn bed  , kwam ik tot het briljante idee dat het misschien tof zou zijn een thema rond Halloween te doen. Dus ik stapte donderdag naar mijn begeleidster met het voorstel. Antwoord: het idee is heel goed maar het thema niet. Blijkbaar hadden ze net overeengekomen de Halloweenversiering dit jaar niet te gebruiken. Alé, en ik vond het nog een tof idee. Enfin, door tips van een vriendin (merci, Ilse) ga ik voor het thema 'boerderijleven'. Ik ben al op zoek gegaan naar foto's van allerlei dieren en dergelijke. Ik heb even overwogen een foto van mezelf te nemen als geit en mijn broer als aap (oké nu krijg ik slaag vanuit den hemel) ma ik besloot het toch maar netjes te houden. Daarbij, ik heb niet helemaal gelogen want als chinees teken ben ik geit en mijn broer aap dus...
    Enfin, alle gekheid op een stokje, mijn activiteit zal ik waarschijnlijk vrijdag gaan doen. Ben benieuwd of het zal lukken. Ik moet al wel een voorbeeldje gaan maken, morgen of woensdag, dus misschien dat ik het kan scannen en online zetten.

    Op stage was alles redelijk rustig. Woensdag waren er weinig kindjes dus was alles redelijk snel gedaan. Donderdag was mijn overenergiek-manneke er weer maar deze keer was hij heel rustig. Bleek dat hij tegen de middag 40,4 graden koorts had. We hadden zijn mama gebeld maar die kwam hem gewoon halen op het normale uur. Ocharme, hij lag op een moment plat op de grond maar wou zijn bed niet in. Vroeg de hele tijd naar zijn mama. We hebben hem dan aan tafel gezet en daar legde hij zijn hoofdje op de tafel.
    Vrijdag waren we aan het spelen in de grote zaal en toen merkte ik ook dat er een jongetje, van onze gekoppelde leefgroep, op de grond lag. Je moet niet veel kennis hebben van kinderen om te weten dat een kind dat op de grond ligt, terwijl het zou kunnen spelen, heel waarschijnlijk ziek is. Ik ging naar hem toe en voelde dat zijn hoofdje gloeide. Ik heb hem dan van de grond genomen en naar de leefgroep gebracht. Bleek achteraf dat hij meer dan 38 graden koorts had en dat zijn mama hem was komen halen. Had ik toch goed gereageerd.



    12-10-2008, 14:47 geschreven door Ann  
    02-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wedstrijdje vallen
    Mijn kort weekje zit er al weer op, se. Morgen is 't studiedag voor het personeel dus ik ben vrij. Het zal me wel deugd doen, denk ik, want ik ben deze week erg moe en mijn verkoudheid (die ik seffes al 2 weken heb) gaat maar niet weg. Dan heb ik ook ineens tijd om aan mijn opdrachten te werken. Dinsdag hebben we een nieuwe opdracht gekregen van Observeren en rapporteren. Het gaat opnieuw om een groepswerk maar deze keer zullen we het niet moeten voorbrengen in de klas. Dit omdat we dat al moeten doen bij ons project voor Ontwikkelingsgericht werken. We mochten kiezen welk thema we wilde nemen maar het viel op dat alle vriendjes elkaars thema kozen. Ik ben gewoon op mijn gevoel afgegaan en koos het thema Motorische Ontwikkeling. Er waren in totaal 6 geïnteresseerden voor dit thema waardoor de groep werd opgesplitst in 2 groepen van 3 studenten. We kregen toen ook even de tijd om in de bib te starten aan deze opdracht maar erg veel hebben we niet gedaan. Oké, om eerlijk te zijn: niets. We hadden slechts 20 minuten de tijd en we vonden maar geen boeken die over ons thema handelden. Wij vonden dit dus al zeer vreemd tot we het andere groepje met hetzelfde thema zagen zitten met een hoop boeken op hun tafel. Ze waren ons dus voor geweest en wilde waarschijnlijk niet dat we ook maar 1 kans hadden om een boek te nemen. Maar wij laten dit niet aan ons hart komen. Ik ben gisteren naar de bib gegaan hier in Alken en ik heb 2 boeken gevonden over de ontwikkeling van baby's en peuters. Ik zou de fijne motoriek voor mijn rekening nemen terwijl een ander de grove motoriek neemt en iemand de sensormotoriek. Uiteindelijk staat wel de hele motorische ontwikkeling uitgelegd in de boeken die ik heb maar misschien hebben mijn collega's nog interessante boeken gevonden. We zien wel. Het zal ons wel lukken.
    Ondertussen weet ik ook dat ik op 13 oktober mijn eerste supervisiegesprek zal hebben. Hiervoor zitten we in kleinere groepjes waar we onze opdracht 'voorstelling van de praktijkplaats en persoonlijke visie' zullen moeten bespreken en voorstellen. Tegen dinsdag moet ik dus mijn opdracht hiervan afgeven aan mijn supervisor. Ik wou deze vandaag laten ondertekenen door mijn praktijkbegeleidster maar die had vandaag verlof. En gisteren had ik deze niet kunnen meenemen omdat mijn printpapier op was. Maar geen nood, dan ga ik maandag even langs bij de opvang. Het duurt toch maar eventjes en t is nu niet dat ik er de halve wereld moet voor rondreizen.

    Stage was ook weer redelijk goed meegevallen.We hadden 17 kindjes vandaag dus t was redelijk druk. Mijn 2 erge kapoenen waren vandaag redelijk braaf en gehoorzaam, tot mijn grote verbazing en opluchting. Vorige week was een jongetje op zijn gezichtje gevallen waardoor hij met zijn tand zijn lip had opengebeten. Het bloedde toen redelijk erg en ik was een beetje in paniek toen omdat ik al dacht dat hij zijn tand had uitgevallen. Vandaag zat ik ne kleine zijn pap te geven toen ik daar een meisje patat op haar gezicht zag donderen. Ze loopt nog niet erg goed en begon plots wat te wankelen maar de slag was redelijk fel. Ik ben meteen opgestaan en naar haar toe gegaan. Ze bulderde het uit van de pijn. Zag ik dat ze bloedde uit haar mondje (eerlijk gezegd ben ik daar geen sterke in dus dat ga ik nog wel moeten leren, denk ik). Ik heb ze toen opgenomen en ben naar de badkamer gelopen waar de anderen stonden te verschonen. De begeleidster die ik aansprak, had niet meteen door dat het bloedde maar het was toch redelijk fel op ne moment. Even bleek het dat ze een stuk van haar tand kwijt was maar achteraf bleek dat ze dit al had. Oef! Ze was gewoon heel erg goed op haar gezicht gevallen. Zeiden ze me nadien dat eerder deze morgen ook al een ander jongetje zijn lip open gevallen had. Het is blijkbaar mode de laatste tijd. Een wedstrijdje 'wie valt het eerst al zijn tanden uit zijn mond'. Enfin, dat was zo wat het meest spectculaire moment van de dag. Voor de rest waren ze erg moeilijk in slaap te krijgen vandaag en was het vanaf 16u enorm rustig. Veel kindjes gingen allemaal tegelijk naar huis waardoor we inees zoiets hadden van 'en wat doen we nu?'. We zijn dan in de andere leefgroep gaan zitten waar ook nog enkele kindjes zaten en hebben daar wat met hen gespeeld. Mijne schoot heeft zowat voor iedereen daar dienst gedaan. Eén van de kleintjes was redelijk moe en kwam vaak van mijn schoot profiteren, tot zijn mama kwam. Toen liep hij vrolijk rond met een winkelkarretje en wou hij niet naar huis. Zijn mama vond het niet zo leuk, denk ik maar hij is uiteindelijk toch zonder tegenstribbelen met haar meegegaan.
    Ook heb ik weer enkele liedjes bijgeleerd van een begeleidster van de andere leefgroep. Normaal staat ze in een andere groep maar vandaag stond ze bij ons. Ik had nog geen enkele andere begeleidster horen zingen dus ik vond het wel eens leuk wat bij te leren. En de kindjes vonden het heel leuk om naar te luisteren.


    02-10-2008, 20:53 geschreven door Ann  
    29-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekentips
    Voor ons vak kwaliteitszorg hebben we enkele brochures moeten aanvragen bij Kind & Gezin: 'Bostvoeding', 'Flesvoeding' en 'Wegwijs in de kinderopvang'. Deze brochures waren gratis.
    Verder hebben we nog enkele boeken moeten bestellen bij de Standaard voor 6,00 euro 't stuk: 'Aan tafel!', 'Wat eten we vandaag' en 'Het ABC van baby tot kleuter'. Naast deze boeken heb ik ook nog een boek gekocht om me te helpen bij het bedenken van activiteiten. Ik vind het nogal moeilijk om voor kindjes van 0 tot 3 jaar spelletjes te verzinnen. Het boek heet '101 leerrijke spelletjes voor baby's en peuters'.
    Misschien dat sommigen het wel interessant vinden om te weten. De brochures en boeken van Kind & Gezin krijg je wel gratis als je zwanger bent (of bevallen, ik weet het niet juist). Dus ipv de boeken te gaan kopen, kunt ge natuurlijk ook masaal kindjes beginnen maken. Hehe.
















    Categorie:Tips
    29-09-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    27-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijfster
    Het is zaterdag en mijn weekje zit er weer op! Met momenten denk ik echt dat de examen er heel snel zullen zijn. Ma ja, dan zijn we er ook weer snel van af, he.
    Dinsdag had ik weer een schooldagje, zoals jullie al weten ondertussen. Het was weer redelijk goed meegevallen. In de namiddag hebben ze ons uitleg gegeven over 'smartschool' (dat siteje waar ik de naam van vergeten was in een eerder berichtje). Wat houdt dit in? Wel, hier kunnen alle studenten zich inloggen en de laatste weetjes lezen over de school, vakken, examens,... Er is ook een mogelijkheid om van hieruit berichten te versturen naar medestudenten of leerkrachten. Ook konden we nu al onze definitieve lessenrooster downloaden waarop ook al de data van de examens vermeld stonden. De examens zullen doorgaan op 13 en 20 januari en de proclamatie zal doorgaan op 30 januari.
    De uitleg die we kregen, was wel oersaai. Die man dacht echt dat wij lomperikken waren, denk ik. Hij begon zelfs uit te leggen hoe je contactpersonen kan toevoegen in een bericht! Hallo? 21ste eeuw! Tegenwoordig kennen alle jongeren al hoe dit werkt. K zou er ni van verschieten als 3-jarigen dat tegewoordig al kunnen. Enfin, het gevolg was dus dat sommige studenten hele picasso-stukjes gemaakt hadden.

    Ook hebben we weer nieuwe opdrachten gekregen waaronder het zogenaamde 'project'. We zijn met 5 in ons groepje en moeten de ontwikkeling van de baby bespreken. De andere groepjes hebben op hun beurt dan weer de peuter, kleuter of schoolgaand kind. Naast dit project kregen we dan ook nog een individuele opdracht die betrekking heeft op dit project. Ergens in december zullen we dit dan samen moeten voorbrengen in de klas en zal dit meetellen voor het examen. Ben benieuwd!

    Tijdens de les 'kwaliteitszorg' hebben we ons knutselgerief mogen boven halen. We kregen de opdracht een etiketpictogram te maken. Een wat? Een etiketpictogram. Dit is een pictogram dat bv. aan de kapstokken hangt van de kindjes. Zo heeft het ene kindje een zonnetje, het andere een bloemetje en nog een ander een huisje. Zo weet elke kindje waar zijn jasje moet hangen. Ook kunnen deze pictogrammen dan weer terugkomen in bv. hun eigen kastje in de klas of opvang. Het moest een tekening zijn van 10cm op 10cm en we mochten kiezen wat. Er waren er een deel die gewoon hun tekenblad op hun gekozen prent legde, en het zo over tekende. Ik heb het gewoon met de losse hand overgetekend wat redelijk goed ging. Mijn gekozen afbeelding was een bloempje in een bloempot. Niet veel tralala dus maar dat was ook de bedoeling. De randen ervan heb ik omlijnd met een zwarte stift en de rest heb ik met kleurtjes ingekleurd. Later werd dit dan gelamineerd met een machine van een klasgenootje. Sommigen hadden 2 tekeningen afgegeven. Ik heb maar 1 gemaakt. Ik dacht: beter 1 tegoei afgewerkt, dan 2 half afgewerkt. Of het ook iets zal af doen, zal ik volgende week misschien weten. In alle geval zei de leerkracht, toen ze langskwam terwijl ik het inkleurde, dat het heel mooi geworden was. Afwachten of ze ook nog punten zal geven naargelang haar uitspraak. We weten toch al van tevoren dat we mogen blij zijn met een 5/10 in het eerste jaar.

    Op stage viel het deze week heel goed mee. Ik had er wat schrik voor omdat ik vrijdag een wat mindere dag had, maar die vrees was overbodig geweest. Donderdag heb ik mijn opdracht van 'Observeren en rapporteren' laten lezen aan mijn begeleidster omdat de school geen taken meer aanvaard zonder handtekening van de praktijkplaats. Ik had het haar laten lezen tijdes mijn middagpauze en was wat zenuwachtig voor haar reactie. Toen ik achteraf binnenkwam vroeg ze me: 'Ann, ben jij schrijfster?' Ik bekeek haar met grote ogen. 'Schrijfster? Nee, waarom?' 'Hoe jij uw situaties beschrijft', zei ze,heel mooi geschreven.' Oké, dat was een tof complimentje. Na mijn blog van Australië (zie bij mijn links aan rechterzijde) kreeg ik de opmerking wel vaker maar ik had ze nu niet meteen van mijn begeleidster verwacht. Als mijn leekracht er ook zo over denkt, is het netjes. Achteraf vroeg ik haar ook wat feedback te geven over de situaties die ik vermelde en over mijn handelen in de opvang. Ze vond echter dat ik het al redelijk goed aanpak, voor een beginner. Ze heeft me dan ook nog even voorgedaan hoe je een 'poepbroek' (laten we het maar netjes vernoemen) best moest vervangen en het kind schoon maken enzo. Ik had het al wel gedaan in mijn eentje maar haar uitleg kwam toch van pas. Nadien mocht ik de volgende poepbroek, in haar bijzijn, zelf doen zodat ze kon zien of ik het goed deed. Ik was wel blij even het gevoel te hebben dat ik begeleiding kreeg.
    Ik heb nog wel altijd moeite met 1 van de jongetjes in de groep. Enfin, 2 eigenlijk maar die ene is echt erg. Blijkt dat zelfs de begeleiders moeite hebben met zijn aanwezigheid. Oef, ligt het toch al niet aan mij. We vermoeden dat er binnen enkele jaren waarschijnlijk niets meer mee aan te vangen valt. Laten we hopen dat ik hem volgend jaar niet tegenkom in de buitenschoolse opvang. Hehe! Nee, ergens is het wel een schatje, hoor. Want soms toont hij een kant van zichzelf waarvan ik denk 'van waar heeft hij die onder het stof uitgehaald?' Alleen... het duurt maar 2 minuten. En den andere die staat op van zijne stoel van zodra ik mijne rug draai. Grrr! Kinderen!
    Nee, ik moet zeggen dat ik het heel graag doe. Echt waar. Het is heel vermoeiend en ze vragen enorm veel tijd en energie maar ge krijgt er zoveel voor in de plaats. Ik heb nog geen seconde teruggedacht aan mijn oude jobke. Geen grammetje spijt. Tot grote verbazing van mijn begeleiders op de stageplaats die blijkbaar maar al te graag zo'n nine-to-five jobke willen doen.

    Volgende week moet ik enkel woensdag en donderdag stage gaan doen want vrijdag sluit de opvang wegens 'studiedag'. Het personeel keek er al vast niet naar uit. Ik daarentegen? Een extra, extra langweekend daar zegt niemand 'nee' tegen, he?

    27-09-2008, 17:01 geschreven door Ann  
    19-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theorie en praktijk
    Omdat het van maandag is geleden dat ik iets plaatste, zal ik maar beginnen bij dinsdag, mijn lesdag.
    Ik moet zeggen dat het redelijk goed mee viel. Sommige zaken zijn natuurlijk wel al wat ingewikkelder dan de andere.
    Ons eerste blokje hadden we Ontwikkelingsgericht werken waarin we het over het communicatieproces hadden. Een beetje een ingewikkeld iets want ik heb echt wel veel gebruik gemaakt van mijn Tipex. Ik zal dus toch nog wel wat mogen oefenen. Maar misschien krijgen we volgende keer nog wat voorbeelden en wat uitleg. We bespraken ook oa dat communiceren meer is dan praten alleen en gaven voorbeelden aan van wat een kind kan doen om de aandacht te trekken en hoe jij, als begeleider, kan tonen aan het kind dat je aandacht geeft.
    Voor de geïnteresseerden: het communicatieproces gaat als volgt: Zender (baby) ----> boodschap (huilt) ----> ontvanger (ik hoor dit) ----> waarnemen, nadenken (wat is er aan de hand? eten?) ----> gedragskeuze ('Je hebt honger') ----> boodschap (fles halen en baby uit bed nemen) ----> ontvanger (ziet dit en lacht). Voilà, gesnopen?
    De twee volgende blokken hadden we verzorging waar we spraken over methodisch werken. Tot mijn verbazing kon ik me heel goed wakker houden, want zo 2 blokken dezelfde les hebben... ik had er wat schrik voor. Onze lesgever weet ook wel goede voorbeelden te geven wat wel gemakkelijk blijft hangen.
    In ons laatste blokje kregen we onze eerste opdracht buiten de supervisie-opdracht. Wekelijks dienen we een situatie te nemen vanuit onze praktijk. Hiervoor moeten we het verloop weergeven van de situatie (wat we zien, horen en zeggen, niet wat we denken!), daarna moeten we onze gevoelens en gedachten hierbij noteren en dan een evaluatie maken van het gebeuren. Dit moet binnen 14 dagen af zijn. Oh ja, en we hebben nog iets interessant gedaan: voetbal gekeken! Echt waar! We kregen een filmpje voorgeschoteld waarbij we goed moesten waarnemen. Het was een wedstrijd tussen Standard en Anderlecht. Na 7 minuten lag meer dan de helft te slapen. Kwamen we tot de conclusie dat waarnemen gemakkelijker is als ge interesse hebt voor hetgeen wat ge waarneemt. Bij mij was de voetbal oersaai. En ik had op van alles gelet maar natuurlijk niet echt op hetgeen ze wilde weten.

    Ondertussen heb ik ook weer 3 dagen stage achter de rug. Enfin 2,5 want ik moet op woensdag maar een halve dag gaan. Ik mag maar een aantal uren stage doen. Ik begin er stilletjes in te geraken en nu ken ik ondertussen iedereen zijn of haar naam al. En ik begin stilletjes te weten wie deugt en wie niet. Tot gisteren ging alles redelijk goed maar vandaag liep het wat minder. Maar ja, leren doe je met vallen en opstaan, he.
    Gisteren werd een meisje 2 jaar en hebben we cake gegeten buiten op het terrasje. Het zonnetje scheen zo goed dat we er van genoten hebben om in ons tuintje te gaan zitten. De kindjes hebben leuk kunnen rond rijden met hun fietsjes en autotjes of zaten wat aan de schuif af.
    Vanmorgen zijn we met hen gaan spelen in de polyvalente ruimte waar heel wat speelgoed ligt zoals grote ballen en een ballenbad. Het was best wel leuk om te doen. Voor de rest was het een beetje de normale gang van zaken. Gisteren moest ik werken tot 18u wat best wel lang was. Een kwartier voor het einde waren er al geen kindjes meer dus hebben we nog wat opgeruimd. Blijkbaar verwachten ze ook dat het speelgoed mooi gezet wordt voor de dag nadien. Zo hebben we op het keukentje potjes en pannetjes klaar gezet, schaaltjes met fruit (plastiek wel te verstaan), broodroostertje enz... en dan hebben we nog een hoekje gemaakt met poppetjes en kleedjes. Vanmorgen toen ik binnenkwam om 8u30 was er wel niet veel meer van te zien maar ja...
    Het was ook wel leuk om de ouders van de kinderen eens te zien. Zo kwam er een vrouw binnen die vrolijk zei: 'Dag Ann'. Het kwam eruit alsof ze me al jaren kende en ik maar denken waar ik haar van zou kunnen kennen. Zei ze lachend dat ze mijn foto aan de deur had zien hangen. Inderdaad, mijn foto hangt er. Ik heb er al beter gezien van mezelf ma bon, de mensen weten nu dus wie ik ben.
    Vanavond ga ik vroeg mijn bed induiken, denk ik. En dan genieten van een lang weekendje.

    19-09-2008, 20:09 geschreven door Ann  
    15-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moe maar voldaan
    Vrijdag was het dan eindelijk zover: mijn eerste stagedag.
    Om 9u moesten we allemaal daar zijn om nog wat papierwerk in orde te brengen en een rondleiding te krijgen. We hebben even een kijkje kunnen nemen in de buitenschoolse opvang ook. Amai, dat is daar wel chique. Ik zou het ook wel weten als ik nog klein was.
    Tegen 10u arriveerde ik dan in mijn leefgroep. Het ging er al meteen goed tegenaan want het was tijd voor de soep. Alle kindjes dus bijeen zoeken en ze aan tafel zetten, slabbetje aan doen en een bekertje met soep geven. Dat ging redelijk goed. Iedereen luisterde braaf naar de nieuwe tante Ann. Wat later werd het middageten uitgedeeld en mocht ik helpen waar nodig. Dit was wel wennen want ik ken de kindjes nog niet en weet dus ook niet goed wie al goed alleen eet en op wie er moet gelet worden. Er zat al wel iemand met haar vingers in haar eten dus die heb ik maar meteen haar lepel weer laten nemen. Er was een meisje wat niet wilde eten en nog al boos keek. Ik ging naar haar toe en probeerde ze te laten eten maar ze hield stijf de lippen op elkaar. Ik vroeg of ze bang van me was maar ik kreeg enkel een boze blik terug. Mijn stagebegeleidster zei me dat ze soms nogal koppig kon doen en dat ze zelf even ging proberen. Ik ben toen bij een jongetje gaan zitten die in zijn triptrap ongeduldig zat te wachten op zijn lekkere portie middageten. Terwijl ik hem aan het eten geven was, zat er een meisje langs mij te lachen als een gek. Ze was plezier aan het maken met het andere jongentje aan de overkant van de tafel. Ik begon er zelf ook van te lachen. Wat een plezier toch, zo'n kindjes.
    Nadien mocht ik de kleine E. (mag geen namen noemen, beroepsgeheim) haar papje geven. Ze at het met veel plezier op en mijn collega's stonden er dus ook van te kijken dat die kleine meid het ganse bord leeg had gegeten!
    Achteraf heb ik dan nog wat tussen de kindjes gezeten en heb wat met hen gespeeld tot bedtijd. Iedereen heeft zijn eigen bedje en krijgt voor het middagdutje ook zijn tutje en een knuffel. Ik moest toen eventjes bij hen blijven zitten om er zeker van te zijn dat niemand zijn bedje uitkroop. Lang kon ik wel niet blijven zitten want ik moest naar het secretariaat voor een foto van me te laten maken. Kijk, ik ben al populair. Haha, nee. Die foto wordt aan de deur van de leefgroep gehangen zodat de ouders weten welke tante of nonkel voor hun kindjes zal zorgen die dag. Hopen dat ze niet schrikken van mijn modellen-fotoke.

    Na de pauze was het ontzettend stil in de leefgroep. Mijn 2 collega's zaten in de slaapkamer bij de kindjes. Ge kon er een speld horen vallen, zo stil! Ik heb mijn collega's afgelost en ben nog een half uurtje bij de kindjes gaan zitten. Ze zijn maar ne scheet groot maar amai, zijn er al bij die goed op weg zijn prof snurker te worden. Ge zou er u zelf al willen langs leggen als ge ze zo rustig ziet liggen. C. was als eerste wakker en ik ging even vragen aan mijn begeleidster of hij al op mocht. 'Ja, hoor. Geen probleem,' zei ze. Niet veel later werden de anderen ook stilletjes wakker. J. gaf me spontaan zijn tut en knuffel en zei lief: 'dat moet daar liggen'. Ik vond het wel schattig dat dat pagadertje me vertelde waar het moest liggen. Hij zal gedacht hebben: 'ik zal de nieuwe wat helpen.'

    Mijn collega's schoten meteen in gang om de verschoning van iedereen te beginnen. Het lijkt wel bandwerk: 'alé, hop. De volgende!' Nee, zo gebeurt het natuurlijk niet. Het zou maar erg zijn moesten ze de kindjes zo behandelen. Terwijl beetje bij beetje de blote-billetjes-met-pampertjes-aan vervangen werden door broeken en rokjes, haalde ik wat speelgoed uit de kast. Meteen stond er een hele schare rond mij te kijken wat ik er uit haalde. Ik ging even bij de kindjes zitten en ze kwamen allemaal rond mij staan. De één kwam pronken met haar mooi auto'ke dat ze gevonden had en de andere liet me dan weer zijn (zogezegd) zelf gemaakte omelet zien. Een meisje kwam op me af met een soort van muziekdoosje met bewegende prentjes. Ze begonnen allemaal te zeggen wat ze zagen: 'hondje, poesje, kangeroe.' Wat? Hoorde ik dat goed? Kangeroe? Ik vond het echt straf dat die kleintjes van amper 2 jaar of iets ouder een kangeroe kenden. Ofwel ligt het bij mij maar dat vond ik toch wel tof. Ik bedoel, een hond en een kat komt ge hier al wel eens tegen ma ne kangeroe ni echt, he. Nu ja, er zal al wel eens iemand van de leefgroep gezegd hebben dat het een kangeroe was ma toch... Ik stond er met open mond van te kijken.

    Dan was het tijd om de boterhammen te smeren. Dat werkje heb ik mogen doen. Voor 2 leefgroepen (de leefgroepen zijn per 2 gekoppeld) boterhammekes smeren, da's toch een hoopje, zenne. Terwijl kwamen nieuwschierige snuitjes eens kijken wat ik aan het doen was. 'Choco.' zei E. 'en mes'. Met het mes zat ze juist ma t was confituur ipv choco. Voor haar bleef het echter choco. Hoe zou ge zelf zijn?
    En ik had wat gepresteerd bij het eten. Het meisje dat eerst weigerde bij mij haar middageten te eten, at haar sneetje braaf op. Ok, wel na eerst even boos te kijken maar dat was snel over. Ze vroeg zelfs nog een sneetje extra. Yes, mission acomplished! Voor nu dan toch.
    Tussen 15u30 en 16u kwamen al enkele ouders hun kindjes ophalen.

    En toen zat mijn eerste dagje erop! Moe maar voldaan ging ik naar huis. Inderdaad, moe. Het is toch wel iets zo met 14 kleintjes bezig zijn de hele dag. Maar ik vond het ontzettend leuk. Ok, ik moet erg wennen aan het kinderdagverblijf en weet het reilen en zeilen er van nog niet echt maar dat zal wel komen, he. God schiep alles ook niet in 1 dag.
    Ik heb er al wel een geschenkje van over gehouden (van mijn dagje stage, he. Niet van God): ik ben verkouden. Gisteren is het begonnen met een zwaar hoofd, keelpijn en een af-en-toe-sportieve-en-dan-weer-verstopte-neus. Grrr! Maar vandaag voel ik me al een stuk beter dus morgen kan ik er weer tegen aan!


    15-09-2008, 17:33 geschreven door Ann  
    10-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste schooldagje
    Ik zag ineens dat mijn bezoekers de lucht in geschoten zijn (wel, het aantal dan, niet de bezoekers zelf natuurlijk. )
    waaruit blijkt dat er sommigen op mijn berichtje zitten te wachten.
    Wel, hier is het dan. Mijn eerste echte schoodag viel eigenlijk reuze mee. Echt veel hebben we niet gedaan. Ik heb me zowat 20 keer (lichtjes overdreven) moeten voorstellen: 'Hallo, ik ben Ann en ik ben 28 jaar...' Dus het was best een erg relax dagje. We hebben van sommige vakken al een beetje leerstof gehad en ook wat cursusmateriaal. Echt veel is het nog niet te noemen. Onze lessenrooster blijkt ook elke week te veranderen. Het schema kunnen we nakijken op internet (ben al weer de juiste naam vergeten van de site) maar daar kunnen we nog niet gaan kijken omdat we nog geen toegangscode hebben. Gisteren hadden we volgende lessen: MZ1, MZ2, MZ3 en BSK6. Chinees?? Ja, dat dacht ik ook.
    Voor diegene die dus geen chinees kunnen, hier de vertaling: Ontwikkelingsgericht werken, Verzorging 1, Voedingsleer en huishoudelijke activiteiten en als laatste Observeren en rapporteren.
    De eerste 2 vakken kregen we van dezelfde leerkracht waardoor we van het eerste vak niets gezien hebben, behalve de voorstellingen van iedereen. Van het 2de vak hebben we al een beetje een inleiding gehad op de cursus verzorging. Iedereen moest een ander stukje lezen en samenvatten en dat dan voorbrengen in de klas. Omdat de tijd op was, ben ik volgende keer pas aan de beurt.
    Diegene die het meest van zijn les gegeven heeft, was die van voedingsleer. Zij heeft toch al een redelijk inleiding gegeven. Ook trouwens de puntenverdeling. 
    Volgende puntenverdeling telt in deze opleiding:  
    - minder dan 5: onvoldoende (logisch)
    - 5: nipt voldoende
    - 6: goed
    - 7: zeer goed
    - 8: uitstekend
    - 9 of 10: perfect
    Even voor de verduidelijking: 7 is eigenlijk het maximum dat gegeven wordt. Vooral het eerste jaar worden lage punten gegeven zoals 5 of 6. Dit om je de kans te geven te verbeteren en te groeien. Natuurlijk, onder de 5 is gebuisd = vak opnieuw doen.
    Wat ik wel redelijk goed vind, is dat we tegen eind september en eind december een evaluatieformulier moeten invullen. Dit krijgen we per vak en dient eerst ingevuld te worden door onszelf. Hier moeten we onszelf punten geven voor inzet, interesse,... Daarna geeft de leerkracht van dat vak ook punten en geeft ons het formulier terug. Zo kunnen we zien of de leerkracht hetzelfde denkt of niet over onze inzet in de klas en kunnen we dit aanpassen.
    Voor het vak voedingsleer kregen we ook meteen een opdracht voor volgende keer. Omdat we pictogrammen gaan maken, dienen we van alles mee te nemen. Tekenpapier, schaar, lat, breekmes, kleurpotloden, stiften en een eenvoudige tekening. Ook moesten we enkele brochures aanvragen bij Kind & Gezin over voeding en nog enkele boeken bestellen bij de Standaard. Vandaag ben ik nog stiften en dergelijke gaan halen want dat had ik niet bepaald in huis.
    Onze voorstelling bij het laatste vak was wel hilarisch want we moesten een ander interviewen en... tekenen! Hoorden we dat goed? Tekenen? Oh, oooh, dat zou wat geven. Achteraf werden onze meesterwerken dan getoond en moesten we raden wie het was. Er waren wel erg grappige tekeningen bij. Haha.

    Voilà, zover de samenvatting van mijn 1ste dagje. Vandaag is eindelijk het grootste deel van mijn papierwerk gedaan dus nu is het nog wachten op de goedkeuring van de RVA. Stelt u nu voor dat die moeilijk gaan doen... Ma dat zal wel niet, want de meesten van mijn klas komen via de RVA dus dat zal wel in orde komen.
    Vrijdag begint het pas echt want dan start mijn stage. Ben benieuwd!

    Categorie:Info opleiding
    10-09-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    07-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Introductiedag
    Vrijdag hebben we, zoals ik al had vermeld, een introductiedag gehad. Dit hield in dat we een rondleiding kregen, wat uitleg over het reglement en het examenreglement en een uitleg over het gebruik van de bibliotheek. In de namiddag hebben we dan een hoop papieren gekregen zoals stagecontract en dergelijke. We hebben op het internet ook nog een leerstijltest moeten doen. Voor de geïnteresseerden: het is te vinden op deze link http://www.123test.nl/leerstijl/  Ik kwam uit op een creatieve leerstijl, net zoals een groot deel van onze klas. Blijkbaar wordt hier af en toe toch eens naar verwezen bij het studeren of het uitvoeren van opdrachten.
    Onze eerste opdracht van de supervisie (praktijk) hebben we ondertussen ook al gekregen. Hier moeten we onze praktijkplaats voorstellen en een beschrijving geven van 3 kindjes en of ze zich goed voelen in de groep, hoe je dit kan merken enz...
    Ik ben alvast ijverig geweest en heb al een voorblad ontworpen voor mijn opdrachten en hetgeen wat ik al weet van de praktijkplaats heb ik ook al genoteerd. De overige puntjes kan ik pas invullen als ik bezig ben met mijn stage.
    Gisteren ben ik alvast wat inkopen gaan doen zoals een boekentas en een dikke map voor mijn supervisie. Verder heb ik nog wat pennen gekocht en het belangrijkste: een agenda! Onze klastitularis heeft ons gezegd dat dit heel belangrijk was om de opdrachten in te kunnen plannen. U nog houden aan die planning is natuurlijk wel het moeilijkste.
    Morgen moet ik nog even langs bij mijn huisarts want mijn stageplaats heeft gevraagd om een vaccinatieformulier te laten invullen door hem. Dan daarna even passeren bij de ACV voor mijn vrijstelling aan te vragen en nadien ook even langsgaan bij de VDAB om een attest aan te vragen. Met dit attest moet ik maar 1/4 van het inschrijvingsgeld betalen, wat voor mij weer een hele hoop zal schelen in mijn budget. Zoals verwacht is het dus een hoop geloop om de papierwinkel allemaal in orde te krijgen.
    Voilà, dat was het zo een beetje. Dinsdag zal de eerste echte lesdag van start gaan. Ik ben eens benieuwd hoe dat gaat meevallen. Ik hoop dat mijn boekentasje groot genoeg is om de cursussen er in te krijgen.


    Categorie:Info opleiding
    07-09-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    03-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intakeproef
    Joepie, we zijn allemaal geslaagd! Na bomvol zenuwen kwam dan eindelijk het verlossende antwoord dat we allemaal vrijdag terug mogen gaan voor de introductiedag. Eigenlijk viel het allemaal goed mee en waren de zenuwen niet echt nodig geweest maar ik zeg altijd dat gezonde zenuwen er altijd wel moeten zijn. Alé, bij mij toch want anders is dat een slecht voorteken.

    Nu kan ik jullie dus wel ongeveer vertellen wat de intakeproef inhield. Het bestond uit 3 kleine deeltjes. Eerst moesten we een vragenlijst invullen zodat ze wat meer te weten kwamen over onszelf zoals bv. gezinssituatie, opleidingen, waarom wil je de opleiding doen, wat verwacht je ervan, ...
    Later hadden we dan een individueel gesprek met een lesgeefster (alé, dat denk ik toch dat het een lesgeefster was) waarin werd besproken wat we noteerden in de vragenlijst.
    Voor het derde onderdeel werden we dan uitgenodigd om een groepsgesprek te voeren met 5 personen. Er werd ons een situatie geschetst en dan kregen we even bedenktijd over onze antwoorden. Wij dienden een verrassingsfeest te geven voor een vriend. Al bij al viel het goed mee. Het vervelendste moment is natuurlijk het begin: 'wie breekt het ijs?'. Ik kan je al vertellen dat ik het niet was. Hehe. Maar ik denk dat we het allemaal goed gedaan hebben want iedereen kwam met voorstellen af en er was niet 1 iemand die niet echt betrokken werd in het gesprek. Alleen was het blijkbaar ook wel de bedoeling dat we tot een conclusie kwamen maar net toen we die conclusie bijna hadden, was onze tijd om. Gelukkig was dat niet het enige waar ze naar keken maar ook naar uw initiatief, meelevendheid en die dingen allemaal. Zolang je er niet de hele tijd zit op te koekeloeren en alleen maar ja en nee knikt en interesse toont in de ander zijn verhaal, denk ik dat je het al redelijk goed doet.
    Besides, ze kunnen moeilijk van je verwachten dat je alles al kent want net daarvoor ga je de opleiding doen, toch?
    Enfin, ik ben al heel blij dat we allemaal geslaagd zijn (ff een vreugdedansje maken ) en dat we dus vanaf volgende week met ons boekentasje weer achter de schoolbanken kunnen gaan zitten.
    Zoals ik al zei, is het vrijdag introductiedag dus ik veronderstel dat ze ons dan de nodige uitleg nog wel zullen geven.
    De eerste stap is alweer gezet. Op naar de volgende!


    Categorie:Info opleiding
    03-09-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    02-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zenuwen?!
    T is bijna zover. Morgen ga ik mijn intakeproef afleggen en weet ik of ik mag beginnen met de opleiding.
    Ik begin stilletjes zenuwen te krijgen. Eigenlijk gewoon omdat ik niet weet wat ik er van moet verwachten. Ik heb er echt geen idee van.
    Er werd me eerder verteld dat ge eerst schriftelijk een hoop vragen moet beantwoorden en daarna moet ge in kleine groepjes gaan zitten om een gesprek te voeren. Tijdens de inschrijving werd er mij gezegd dat ik niets moest meenemen en ook niets kon voorbereiden.
    Ma ja, we zien wel. Ik heb er al heel lang naar uitgekeken om te kunnen starten dus ik hoop echt dat het me lukt morgen.
    Fingers crossed!

    02-09-2008, 12:38 geschreven door Ann  
    11-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spreuken kinderen
    Bedenk dat het gedrag van een puber een afspiegeling is van uw eigen opvoeding.
    (Hein Pragt)

    De puberteit is de periode in het leven van een kind dat de ouders moeilijk beginnen te doen.
    (Kurtzmann)

    Je kunt van kinderen heel veel leren, bijvoorbeeld hoeveel geduld je hebt.
    (Franklin P. Jones)

    Kinderen zijn onvoorspelbaar.
    Je weet nooit op wat voor iets onlogisch ze je nu weer zullen betrappen.
    (Fanklin P. Jones)

    Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders,
    ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
    (Onbekend)

    Een kind wordt pas echt groot, als het stopt met vragen waar het vandaan komt
    en weigert te vertellen waar het naartoe gaat.
    (Onbekend)


    11-08-2008, 20:33 geschreven door Ann  
    10-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Top 10 regels (Jo Frost)
    Zoals jullie wel weten ben ik aan het lezen in een boek van Jo Frost: Eerste hulp bij opvoeden.
    Zij werkt volgens 10 kleine regeltjes die je in zowat alle gevallen weer kan gebruiken. Deze zijn gebaseerd op observatie, niet op een theorie.

    1. Prijzen en belonen:
    De beste beloningen zijn aandacht, complimenten en liefde. Snoep en cadeautjes zijn niet nodig. Sticker, stempels of een bijzonder uitstapje kunnen helpen bij het ondersteunen van goed gedrag.

    2. Consequent zijn:
    Ga een vaste regel niet veranderen omwille van de rust of omdat je er zelf last van hebt. Zorg ervoor dat iedereen - inclusief je partner en andere verzorgers - zich aan dezelfde regels houdt. Een regel is een regel.

    3. Routine:
    Zorg voor een opgeruimd huis en regelmaat. Vaste tijden voor opstaan, eten en naar bed gaan zijn belangrijk. Je mag best af en toe afwijken van een vast patroon, bv. als je op vakantie bent. Beschouw het als een kader.

    4. Grenzen:
    Kinderen moeten weten dat er grenzen zijn aan hun gedrag - wat wel kan en wat niet. Jij moet de regels bepalen en hun vertellen wat je van hen verwacht.

    5. Discipline:
    Je kunt je alleen aan die grenzen houden met discipline. Dat betekent dat je op een strenge en rechtvaardige manier toezich moet houden. Misschien zijn een autoritaire toon en een waarschuwing al voldoende om de boodschap over te brengen. Zo niet, dan kun je andere technieken gebruiken waarbij geen sprake is van straf.

    6. Waarschuwingen:
    Er zijn twee soorten waarschuwingen. De ene gebruik je om een kind te vertellen dat er iets op stapel staat - jij bent de sprekende klok die waarschuwt dat het zo bedtijd is, of dat er straks een boterham op tafel staat. Met de andere wijs je op foutief gedrag. Daarmee geef je het kind de gelegenheid zijn gedrag te corrigeren zonder strafmaatregelen te treffen.

    7. Uitleg:
    Een klein kind snapt niet hoe het zich moet gedragen als jij hem dat niet vertelt. Breng de boodschap in woord en gebaar over. Ga niet argumenteren en hou het simpel - noem de dingen bij de naam. Als je een kind gehoorzaamheid bijbrengt, leg dingen dan uit op een manier die past bij zijn leeftijd. Vraag of je kind snapt waarom iets niet mag; dan weet je zeker dat het doorgedrongen is.

    8. Zelfbeheersing:
    Blijf kalm. Jij bent de ouder en jij hebt het voor het zeggen. Beantwoord een driftbui niet met een woedeaanval en ga niet terugschreeuwen als er geschreeuwd wordt. Jij bent hier de volwassene. Laat je niet door het kind op de kast jagen.

    9. Verantwoordelijkheid:
    De kindertijd staat in het teken van opgroeien. Geef je kinderen dus de gelegenheid kleinie, uitvoerbare dingen te doen om hun zelfvertrouwen te stimuleren en de noodzakelijke vaardigheden op te doen. Betrek hen bij het gezinsleven. Zorg echter wel dat je verwachtingen reëel zijn; bij te hoge verwachtingen kunnen ze niet anders dan mislukken.

    10. Ontspanning:
    Quality time is belangrijk voor iedereen, ook voor jou. Breng je kind bij het naar bed gaan tot rust door een verhaaltje te vertellen en te knuffelen. Zorg dat jij, je partner en jullie andere kinderen ieder hun portie aandacht krijgen.

    Of het allemaal goed na te volgen is, zal ik jullie nog laten weten.

    Categorie:Tips
    10-08-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    03-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Informatie over opleiding
    De opleiding kinderzorg loopt over 4 semesters en omvat:
    - 3 modules basisvorming
    - 5 modules begeleiding van het jonge kind
    - 8 modules begeleiding van het schoolgaande kind
    - 8 modules gesuperviseerde beroepspraktijk

    Tijdens deze opleiding zal ik 1 dag in de week les volgen en de andere dagen stage doen in een opvang. 
    Gedurende elk semester krijgen we 4 modules theorie en 2 modules praktijk.
    De modules van het 1ste semester zijn:
    - Ontwikkelingsgericht werken (0-12j)
    - Verzorging 1 (basisprincipes)
    - Creatieve vaardigheden 1 (0-3j)
    - Observeren en rapporteren (0-12j)

    Het 2de semester:
    - Kwaliteitszorg 1 (0-3j)
    - Omgangsvormen 1 (0-3j)
    - Verzorging 2 (0-3j)
    - Creatieve vaardigheden 2 (3-12j)

    Het 3de semester:
    - Omgangsvormen 2 (3-12j)
    - Kwalitietszorg (3-12j)
    - Verzorging 3 (3-12j)
    - Samenwerkingsvaardigheden 1 (0-3j)

    Het 4de en laatste semester:
    - Kwaliteitsgericht werken (0-3j)
    - Kwaliteitsgericht werken (3-12j)
    - Samenwerkingsvaardigheden 2 (3-12j)
    - Omgaan met diversiteit (3-12j)

    Na elk semester zijn er examens van elk vak. Indien 50% wordt behaald vallen deze vakken weg en mag er verder gegaan worden met de volgende modules. Indien je voor een vak niet zou slagen, kan je dit nog opnieuw doen terwijl je het volgende semester al start. Als je op elk examen zou buizen, dien je het ganse semester opnieuw te doen. Er is dus eigenlijk geen kans op 2de zit. Ofwel slaag je, ofwel moet je de volledige lessen van dat vak opnieuw volgen.

    Voilà, da's al zou wat de inleiding van de opleiding. Details zullen natuurlijk nog wel volgen eens ik bezig ben. Ik kijk eigenlijk vooral al uit naar de stagedagen en het voorbereiden van activiteiten met de kindjes. Ik heb al gezien dat er ook boeken bestaan over spelletjes voor peuters en spelletjes voor kleuters. Tegen dat de opleiding start, ga ik me deze toch aanschaffen want begin maar eens een activiteit te bedenken voor echt jonge kindjes. In dat boekje stond dan ook nog bij wat ze er van kunnen leren zoals bv: het ontwikkelen van de grove motoriek. Da's altijd wel handig natuurlijk. Ondertussen heb ik me ook al 2 boeken aangeschaft van Jo Frost. Voor diegene die haar niet kennen het is de engelse versie van Wendy Bosmans (Supernanny). Ik vind het superinteressante boeken en kijk er al naar uit om haar tips uit te proberen. Een link naar haar website vind je alvast terug aan de rechterkant van mijn blog. Ook een linkje naar de babyfluisteraar staat er vermeld. Het lijkt me toch wel handig zulk een gave te bezitten. Misschien kan ik me daar ook eens op gaan verdiepen. Hehe.


    Categorie:Info opleiding
    03-08-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    02-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom

    Hallo allemaal

    Vanaf september start ik met een opleiding kinderzorg bij het VSPW. Omdat ik zelf nog al weinig informatie vond over wat een opleiding juist inhoudt en hoe het leven eruit ziet in een kinderdagverblijf, leek het me wel een leuk idee om een blog te starten.
    Op deze moment kan ik dus nog geen echte verhalen vertellen maar af en toe zal ik al wel wat leuke teksten of links plaatsen ivm kinderen en kinderzorg. Dus ik zou zeggen: kom af en toe nog maar eens kijken voor een eventuele update.

    Misschien kan ik jullie al wel even vertellen hoe ik er aan kom om de opleiding te gaan volgen. Vermits ik 28 jaar ben, is het nog al een vraag die ik vaak gesteld krijg: waarom nu nog beginnen? Wel, ik heb altijd met kinderen willen werken maar eerst meer als verpleegster. Dus op mijn 18de begon ik ijverig aan een opleiding aan de hoge school voor A1 verpleegkundige. Blijkbaar was ik wel niet ijverig genoeg want ik had tweede zit en buisde ook op mijn herkansing. Dan maar het jaar opnieuw doen. Ook dat werd geen succes. Bleek dat ik het studeren toch wel wat moe was geworden. Dus ben ik maar gaan werken. Want waarom nog studeren als ge al geld kunt gaan verdienen? Alhoewel ik wel altijd heb gezegd, dat als de kans zich zou voordoen om weer met kinderen te kunnen gaan werken, ik ze met beide handen zou aannemen. De meesten in mijn omgeving zijn wel laaiend enthousiast maar ik denk dat sommigen er toch ook wel hun bedenkingen over hebben. 'Ale, zijt ge niet wat te oud?', hoor ik sommigen bijna hardop denken. Tja, ik weet niet. Als ge u bedenkt dat we waarschijnlijk allemaal nog tot 65 jaar moeten werken dan denk ik niet dat het op uw 28ste te laat is om nog van richting te veranderen. T is trouwens maar 2 jaartjes en dan moet ik nog wel ettelijke jaren werken. En dan kan ik tenminste zeggen dat ik het heb geprobeerd, he.
    Tijdens de infoavond van het VSPW viel het me trouwens op dat ik belange niet de oudste was. De meesten waren van rond mijne leeftijd of zelfs ouder. Ook allemaal met de rede: ik had vroeger geen zin meer om te studeren. Ben blijkbaar niet de enige.

    Een stageplaats zoeken verliep ook vlotter dan ik had verwacht. Bij de inschrijving had ik een lijst gekregen met mogelijke instanties maar ik heb slechts 1 kinderdagverblijf gebeld, werd uitgenodigd om er eens een dagje mee te maken en klaar was kees. Op 12 september starten we allemaal gezamenlijk zodat de verantwoordelijke maar 1 keer de hele uitleg moet doen. Mijn stage zal ik doen bij 'De Hummeltjes' en dit bij de groep van 'De Vlindertjes'. Het zijn allemaal kindjes van 0 tot 3 jaar. Mijn collega's en stagebegeleidster vielen bij mij al meteen in de smaak dus ik denk wel dat ik er een leuk jaar tegemoet zal gaan. Het was dan ook wel een 'toeval' dat 2 meisjes net waren afgestudeerd van het VSPW en me dus aardig wat uitleg konden geven. Zo werd me al verteld dat de intakeproef, die ik op 3 september nog moet gaan doen, helemaal niet zo moeilijk is. Ik moet dus inderdaad nog een intakeproef doen maar ik heb al vernomen dat de meesten er wel op slagen. Er wordt eigenlijk voornamelijk getest of je emotioneel sterk genoeg bent om de opleiding te beginnen. Laten we hopen dat ik dat ben!

    Voilà, voorlopig hou ik het hier even bij. Ik vertel binnenkort zeker en vast meer!



    02-08-2008, 18:10 geschreven door Ann  
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedtime - Jo Frost

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!



    Categorie:Tips
    27-09-2005, 16:32 geschreven door Ann  
    Archief per maand
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 09-2005
    Categorieën
  • Examens (7)
  • Info opleiding (16)
  • Opdrachten (6)
  • Projecten (5)
  • Tips (3)
  • Mijn activiteiten baby en peuter
  • Het boerderijleven
  • De rammelaar
  • In paar
  • Vrienden
  • Plop met lintjes
  • Kerstballen
  • Mijn activiteiten baby en peuter 2
  • Indiaantje
  • Lentekriebels
  • Waterplezier
  • Simsalabim!
  • Moederdag
  • Mijn activiteiten IBO
  • Schilderartiesten
  • De wondere papierwereld
  • BOEM!
  • Gewoon anders
  • Griezelige sfeer
  • Verlanglijstje
  • Sinterklaas kapoentje
  • Kleurrijke sterren
  • Leuke kerstkaart
  • Wegwerp maatschappij
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Leuke links
  • Kind en Gezin
  • Jo Frost
  • Kiddo
  • Peuters
  • Derek Ogilvie
  • VSPW
  • De Hummeltjes
  • Mijn andere blogs
  • Australië
  • My life in Australia (New)
  • Startpagina's
  • Weblog startpagina
  • Weblog 2Link
  • kinderzorg.startkabel.nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs