Deze kaars brandt voor mijn dierbaren die zijn heen gegaan: - mijn papa - mijn broer Tom - mijn fretje Stitch - Jantje - mijn fretje Frey
19-10-2009
Activiteit 'BOEM!'
Een leuke activiteit voor de kleuters en de lagere schoolkinderen vind je hier.
19-10-2009, 20:58 geschreven door Ann
Activiteit 'De wondere papierwereld'
Een leuke activiteit voor de tieners vind je hier.
19-10-2009, 20:57 geschreven door Ann
12-10-2009
Knutsel manie
Wow, 't is weer even geleden dat ik nog van me liet horen. Mijn activiteit met de tieners is eigenlijk redelijk goed gegaan. Eerst waren ze niet echt enthousiast want activiteiten vinden ze nl. niet zo cool meer. Maar ik kon ze toch overtuigen om op z'n minst eens te komen kijken wat het inhield en dan mochten ze nog beslissen of ze wel of niet zouden meedoen. Thuis had ik al enkele voorbeelden gemaakt waardoor ik goed kon laten zien wat het inhield. Eén van mijn ontwerpen was een kikkertje dat kon springen en net dat wilden ze allemaal maken. Ik heb dan ook mijn handleiding moeten laten kopiëren want ik had niet voorzien dat ze dit allemaal wilden maken. De gasten die eerst dus niet wilden deelnemen waren uiteindelijk toch niet weg te slaan van hun kikkertje. Ik moet zeggen dat ze ook allemaal braaf luisterden naar mijn inleiding en zelfs bij vragen braaf hun vinger omhoog staken en hun beurt afwachtten om een antwoord te geven. Wel opgevoede kinderen, zou ik zo zeggen. De vrees voor mijn activiteit was dus ongegrond en het verliep eigenlijk heel goed en rustig. Mijn stagebegeleidster heeft me op een moment zelfs alleen gelaten met hen omdat het wel goed ging.
Vorige week woensdag had ik een extra lesdag wat toch wel redelijk zwaar was. Vooral als je dan de hele namiddag hetzelfde vak hebt en dit niet echt boeiend is. We hebben wel ne goeie beet gelachen, tot ergernis van de leerkracht. In de voormiddag was het echter wel de moeite omdat we dan creatieve vaardigheden hadden en hier spelletjes hebben gedaan. We moesten o.a. een woord uitbeelden door elke letter apart uit te beelden aan de hand van een werkwoord. Bv. 'pluim'. Voor de letter P hadden we het werkwoord 'poetsen' uitgebeeld, voor de L 'liefhebben',... De anderen moesten dit dan raden. Ook hebben we spreekwoorden moeten uitbeelden wat wel leuk was om te doen. Dinsdag hebben we ook iets leuks gedaan: een pop gemaakt van houtpasta. Dat was cool! We hadden krantenpapier moeten oprollen tot een bolletje en dit met plakband samenkleven en op een stukje wc-rol kleven. Daarna mochten we dit met houtpasta bekleden. We mochten dan nog een kin, neus, ogen, oren en mond maken. Dit alles staat nu netjes te drogen en volgende keer gaan we dit gezichtje schilderen en afwerken en natuurlijk nog kleedjes maken zodat we een echte poppenkastpop hebben. We zijn ook alvast begonnen aan een sokpop wat ook wel leuk was maar ik vond het eerste leuker. Als het resultaat klaar is, laat ik jullie dit zeker bewonderen.
Vrijdag hebben we ons eerste leergroepsgesprek wat vreselijk is uitgelopen. We waren al rond half tien begonnen en ik was pas thuis om half twee. Ik had nog net een uur om iets te eten en ff op mijn gemak te zitten vooraleer ik weer richting stage moest gaan. De rede van dit lange gesprek was het feit dat er een nieuwe student in ons groepje is bij gekomen. Zij heeft vrijstelling gekregen voor het eerste jaar en mag dus meteen aan het tweede beginnen. Gevolg is wel dat ze niet weet hoe een praktijkervaring gemaakt wordt, een verslag van een artikel, een POP,... Dit moesten we dus allemaal weer even uitleggen wat ik eigenlijk niet zo fijn vond. Ze hadden haar beter vooraf (of nadien) apart gesproken om het haar tegoei uit te leggen want volgens mij heeft ze er nog niet veel van begrepen. Wat wilt ge ook? Wij kregen die uitleg in meerdere vakken en hebben daar uren ingestoken en zij zou het op 5 minuten moeten kennen. Is niet echt logisch toch? Vrijstellingen... ge zou u wel het nut ervan beginnen af te vragen. Dit is dus de rede waarom ik geen vrijstelling aanvraag voor mijn universiteit volgend jaar.
Wat heb ik nog te vertellen? Ons project van ADHD is zo goed als klaar en ik moet zeggen dat het resultaat er wezen mag. Denk wel dat het zal aanslaan bij de anderen. Hopen dat ook de leerkracht het goed vind. De laatste week van oktober moeten we dit gaan voorbrengen. Ben benieuwd. Woensdag ga ik een activiteit doen met de kleuters. Was niet helemaal gepland maar mijn stagebegeleidsters is aan de beurt om een verhaal te gaan vertellen in de bib en vermits ze de groep te groot vindt, stelde ze voor dat ik een helft nam en er een activiteit mee doe. Als dan het verhaal gedaan is, worden de groepen verwisseld en herhaal ik de activiteit met de andere groep. Voor mij geen probleem, hoor. Ik heb het net even voorbereid dus ik hoop dat dit straks goedgekeurd wordt. Dit noemen ze dan 'flexibel zijn'.
Oh ja, maandag heb ik mijn tussentijdse evaluatie gehad en dat was al behoorlijk goed. Ze zeiden dat het de eerste keer was dat een stagiair zich zo snel inwerkt in de groep. Schrok er even van omdat ik vorig jaar een redelijk lange aanpassingsperiode had. Hieruit blijkt dus dat ik toch gegroeid ben in het afgelopen jaar. Echt veel aan te merken was er niet, alleen mag ik nog iets meer het speelbeest durven uithangen. Tijdens de leergroep zeiden ze wel dat ik niet mag overdrijven want dat een opvang ook wel nood heeft aan rustigere kinderverzorgsters en dat kinderen het niet altijd fijn vinden om steeds tussen uitbundige mensen te zitten. Mijn coach zei dat het het beste was dit gewoon toe te passen bij activiteiten en het anders gewoon wat rustiger te houden. Een 'party animal' zal ik wel nooit worden, denk ik. Maar ik aanzie mijn rustige aard net als pluspunt tussen al die drukke kinderen.