Het leven als kinderverzorgster
Blog als favoriet !
Inhoud blog
  • Eeuwigheid
  • Examentijd
  • Activiteit 'Wegwerp maatschappij'
  • Activiteit 'Leuke kerstkaart'
    Agenda

    Belangrijke dagen!

    Zoeken in blog


    View My Stats
    Foto
    Deze kaars brandt voor mijn dierbaren die zijn heen gegaan:
    - mijn papa
    - mijn broer Tom
    - mijn fretje Stitch
    - Jantje
    - mijn fretje Frey
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    13-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eeuwigheid
    Goh, jongens! Wat is het weer een eeuwigheid geleden dat ik hier nog iets schreef. Maar ja, ik heb het dan ook ontzettend druk de laatste tijd.
    Waar moet ik starten?

    Oh ja, de examens... wel, die zijn allemaal goed verlopen. Ik was geslaagd op alle vakken en nog een paar luttele puntjes tot de onderscheiding. Maar dat is geen verplichting.
    Ondertussen zijn we al 2 weken van start gegaan in onze 4de en... jawel, laatste module! Woehoe!
    We zijn meteen ook al goed vertrokken voor onze reeks opdrachten. Gemiddeld hebben we er nu al 3 per vak, behalve voor 1 omdat zij geen opdrachten wilt geven. Onze punten zullen dus komen van onze aanwezigheid en de examens.

    Welke vakken hebben we deze module?
    - BSK2: Inrichting leefruimte/kinderparticipatie
    - BSK3: Verzorging 3
    - BSK4: Samenwerkingsvaardigheden
    - BSK7: Omgaan met diversiteit

    Een lijstje van al de opdrachten volgt nog vermits ik nog geen volledige uitleg heb gehad van alles.
    Wel moeten we al een interculturele activiteit voorbereiden voor BSK7 en een boek lezen over 'Kinderen en echtscheiding'.
    Voor supervisie zijn we al bezig met ons project Ontwikkelingsgericht werken. Dit houdt in dat we 1 kind observeren en hier activiteiten voor gaan bedenken om de ontwikkeling te stimuleren.
    Ons eerste leergroepsgesprek is trouwens al meteen na de vakantie, de eerste vrijdag. We zijn nog maar met 3 personen in dit groepje dus ik denk dat gesprekjes wel eens snel zouden kunnen vooruit gaan.

    Voilà, dat waren zo wat de hoogtepunten. De activiteiten die ik ondertussen heb gedaan, zet ik binnenkort wel online.


    Categorie:Info opleiding
    13-02-2010, 14:05 geschreven door Ann  
    14-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foei, foei,...
    Foei, wat is het weer lang geleden dat ik hier iets plaatste. Maar dat ga ik goed maken nu.
    Ondertussen is er weer heel wat gebeurd. Al weer enkele stagedagen achter de rug en jawel, onze eerste lesdag.

    De dagen op stage vallen redelijk goed mee. Ik heb heel fijne begeleidsters die me stuk voor stuk bij staan met raad en daad en dat vind ik echt wel super. De kinderen vallen ook heel goed mee alleen dat ik ze nog niet allemaal bij naam ken. Maar ja, wat wil je? Er zijn soms meer dan 80 kinderen en deze week zouden we er ergens in de 90 hebben. Een hele hoop dus.
    Vorige week maandag volgde ik ook mijn eerste teamvergadering. Deze was met alle begeleidsters van de 3 plaatsen van de opvang dus we waren met zo'n 21 mensen. En we werden getrakteerd op een etentje. Altijd gezellig, natuurlijk. Daarna gingen we weer verder naar de opvang en kon de stage weer beginnen. Woensdag zijn we met de kleuters naar de speeltuin geweest waar ik nog een kindje van vorige stageplaats tegenkwam. Zijn oma herkende mij niet meteen maar toen ik haar zei wie ik was, viel hare frank. Alleen kende dat manneke mij niet meer. Snif, snif. Dat heb je natuurlijk wel met peuters. Die zijn je heel snel vergeten.

    Ondertussen zijn er al heel wat kinderen in de opvang die me beginnen te kennen en me zelfs spontaan een hand komen geven als ik ze mee van 't school ga halen. Vorige week kwam ik op een moment binnen toen er al enkele kindjes waren. Er zat een meisje op de schoot van één van de begeleidsters en toen ze me zag, sprong ze op en kwam een dikke knuffel geven. Dat deed deugd, se. Na amper 2 weekjes stage al een knuffel krijgen. Heb er van genoten.

    Vandaag was het opnieuw teamvergadering. Normaal moet ik maar om de 14 dagen bij de team aanwezig zijn maar op 21 oktober doen we een IBO week waarbij we activiteiten gaan doen in de vorm van workshops. Mijn begeleidsters vonden het een goed idee om mij er bij te betrekken en vandaag zouden we dat bespreken. Alleen heeft die bespreking maar 2 minuutjes geduurd. Ik heb wel mijn voorstellen al ingediend en tot hiertoe werden die goed onthaald. Misschien mag er wel eentje van gebruikt worden. We zien wel.

    Woensdag ga ik mijn eerste echte activiteitje doen en dit met de kleuters. Eén van mijn stagebegeleidsters (ik heb er 2) zal me gaan begeleiden omdat het toch een redelijk grote groep zal zijn. Ik ben van plan om verschillende soorten verf technieken te laten uitvoeren die ik vorige module heb geleerd. Weten jullie nog die techniek met het bellen blazen in de verf, met knikkers verven en met dat touw? Wel, die ga ik voorleggen en ze mogen kiezen welke ze willen uitvoeren. Lijkt me wel goed te doen als ze eens van techniek kunnen wisselen. Mijn begeleidster vond het in alle geval een goed idee. Ik denk dat ze het wel leuk zullen vinden om die bellen te blazen. Als ik kleuter was, zou ik het wel weten. Alleen hopen dat er niet eentje afkomt met: 'Juffrouw, ik heb de verf ingeslikt.' Ben benieuwd. Is altijd wel super spannend, zo'n eerste activiteit.

    Oh ja, vergeet ik nog bijna te vertellen hoe mijn eerste lesdag was. Wel, ons klasje is weer uitgedund van 12 naar 7. En we hebben maar 1 leerkracht die we kennen van de vorige modules. De 3 anderen zijn nieuw voor ons waarvan we al met 1 iemand kennis gemaakt hebben.
    Zoals gewoonlijk hebben we weer 4 nieuwe vakken en dat zijn de volgende:
    - BJK5: Samenwerkingsvaardigheden 1
    - BSK1: Omgangsvormen 2
    - BSK5: Creatieve vaardigheden 2
    - BSK8: Kwaliteitszorg in de buitenschoolse opvang
    De examens zullen doorgaan op 12 en 19 januari en op 29 januari hebben we proclamatie. Op 7 oktober hebben we een extra lesdag omdat we te laat begonnen zijn. Hmm, waarom dan niet beginnen op 1 september?

    Zo, dat was de update. Hou jullie op de hoogte van mijn activiteitje.

    Categorie:Info opleiding
    14-09-2009, 22:28 geschreven door Ann  
    26-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stage afspraken
    Zoals beloofd, hier even een update van mijn gesprekje van vandaag.
    Om iets voor 9u stond ik al klaar aan het bureel van coördinator terwijl sommige nieuwsgierige gezichtjes naar me keken. Heb dus al even kennisgemaakt met mijn toekomstige kinderen.
    Echt veel nieuws hebben we niet besproken, alleen mijn uurregeling even opgemaakt die ongeveer als volgt zal zijn:
    - maandag: 15u00 tot 18u30
    - dinsdag: lesdag dus geen stage
    - woensdag: 11u00 tot 18u30
    - donderdag: 15u00 tot 18u00
    - vrijdag: 7u00 tot 9u00
    De coördinator had ook nog vrijdagavond opgeschreven maar ze heeft zich vergist met het tellen van de uren dus dat moet even worden rechtgezet. Anders kom ik aan te veel uren en dat mag niet van de school.

    Om de 14 dagen wordt ik ook verwacht mee te doen met de teamvergadering van 9u tot 10u30. Op 7 september is alvast mijn eerste maar deze begint later, om 10u30 tot 12u00 en daarna mag ik mee blijven eten met hen. Het meeste gaat dan wel over het afsluiten gaan van de vakantie maar dan kan ik al van de gelegenheid gebruik maken om mezelf voor te stellen en dergelijke.

    De activiteiten die ik wens te doen worden dan ook besproken tijdens de team. Het zit zo dat er altijd activiteiten gedaan worden op woensdagnamiddag. De groep wordt dan verdeeld in 3: de kleuters, de lagere schoolkinderen van 6 tot 9 en die van 10 tot 12 jaar. Elke begeleidster heeft elke week een groep waarvoor ze een activiteit voorbereidt. Als ik beslis om bv. voor de kleuters een activiteit te doen dan zal de begeleidster die normaal bij die groep staat, mij begeleiden met mijn activiteit. Het is blijkbaar ook niet verplicht om elke week een activiteit voor te bereiden maar ik heb er toch al een aantal klaar liggen.
    Ik had wel begrepen vorige keer dat ik ook de sportzaal mocht gebruiken voor activiteiten maar blijkbaar moet dat vooraf aangevraagd worden. Lijkt me dus even een ingewikkelde procedure dus denk dat ik me best hou bij de ruimte in de opvang.
    In totaal heb ik al 6 activiteiten die ik zeker zal uitvoeren, alleen vallen die voorlopig vooral in de maanden oktober en december. Moet er dus nog wel enkele zoeken voor september en november.

    Het wordt dus nog even brainstormen.

    Categorie:Info opleiding
    26-08-2009, 16:17 geschreven door Ann  
    25-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding
    Er zijn weer al enkele weken voorbij en het einde van 10 weken zalig niets doen, is in zicht.
    Ondertussen ben ik al verschillende keren gaan piepen in het studentengedeelte van de site van school maar nog steeds geen lessenrooster ter beschikking. Het examenreglement staat er al wel op. Begrijpen wie begrijpen kan, ma ja.

    Ik ben nog ijverig op zoek geweest naar activiteiten waar wel vreselijk veel tijd in kruipt, als je het wat tegoei wilt doen toch.
    Mijn portfolio staat ondertussen ook al klaar om gebruikt te worden, volledig met tabbladen en al. Weer wat werk minder tegen dat de drukte begint. Ik ben er echt zo zeker van dat we de eerste lesdag al prijs gaan hebben. Een hele hoop opdrachten zullen weer uitgedeeld worden. Ik heb al vernomen dat het vooral in de 4de module heel druk gaat worden met meerdere projecten die moeten voorbereid worden. Pff, een mens wordt er al moe van van er nog maar aan te denken. Stel u voor. En dat al als de vakantie nog niet eens gedaan is. Ik heb al bijna nieuwe vakantie nodig. Haha! Nee, zo erg is het nog niet. Ofwel?

    Enfin, morgen om 9u heb ik een afspraak met de coördinator van de opvang waar mijn stage start. Ik veronderstel dat er dan vooral zal ingegaan worden op de details en misschien wordt ik ook al even voorgesteld aan mijn toekomstige collega's. Ben al zenuwachtig aan het worden. 60 kindjes... niet niets. Zal een wonder zijn als ik al hun namen ken tegen Kerstmis. Ik ben nl. niet zo goed in het onthouden van namen.
    Ach, we zien wel. Best spannend om weer te starten. Ik hou jullie zeker nog op de hoogte want de activiteiten hier op de blog zullen ook weer stilaan tot leven komen.

    Tot gauw!

    Categorie:Info opleiding
    25-08-2009, 10:07 geschreven door Ann  
    31-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog even

    Zo, meer als de helft van mijn vakantie zit er al op. Nog 4 weekjes en de stage begint weer.
    Ik ben ondertussen al eens naar de bib geweest op zoek naar enkele boeken voor activiteiten. Ik moet zeggen dat ik 2 heel interessante boeken heb gevonden: 'Bres Spelenboek' en 'Speelkriebels voor kleuters'.
    Ik heb al 3 activiteitjes klaar maar veel is dat nog niet als je er rekening mee houdt dat ik elke woensdag een activiteit zal moeten doen en ik er dus al 8 nodig heb om tot aan de Allerheiligen vakantie te geraken. Blijven verder zoeken is dus de boodschap.

    Naar aanleiding van een berichtje in mijn gastenboek besloot ik nog even volgende informatie mee te geven. De opleiding die ik volg, duurt dus 2 jaar waarvan ik 1 dag in de week les volg en de andere dagen stage. Deze stage is inderdaad onbetaald maar ik ben wel uitkeringsgerechtigd. Omdat kinderzorg nog steeds op de lijst van knelpuntberoepen staat, krijg je ook vrijstelling van de RVA om de opleiding te volgen. Zo komt het dus dat je zonder problemen de 2 jaar kan uitmaken en toch nog recht hebt op een uitkering.
    Voilà, nu is deze informatie voor iedereen ook weer bruikbaar met dank aan Kelly. 

    Nja, er valt zoveel te vertellen tijdens het jaar dat ik natuurlijk wel enkele dingen vergeet te vertellen die voor mij al geen raadsel meer zijn.
    Ik heb vandaag ook alvast al een schoolagenda gekocht. Ik heb nog wel tijd maar vermits ik die zag liggen voor een schoon prijske heb ik me die maar mee genomen. De uurrooster is nog niet gekend maar die zal binnenkort wel beschikbaar zijn.
    Ondertussen ga ik kijken of ik nog wat leuke activiteiten vind.
    Tot binnenkort!



    Categorie:Info opleiding
    31-07-2009, 16:21 geschreven door Ann  
    02-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderen met wergwerpmateriaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Benodigdheden:
    - vel papier
    - plakaatverf
    - wegwerpmateriaal zoals kurken, notedop, piepschuim, sponsjes, dopjes van flessen,...

    Werkwijze:
    - plaats de materialen in de verf
    - maak een afdruk op papier


    Categorie:Info opleiding
    02-05-2009, 21:22 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groenten- en fruitstempels
    Benodigdheden:
    - mesje
    - vormpje
    - appel
    - aardappel
    - plakaatverf
    - vel papier

    Werkwijze:
    - snijdt de appel door midden
    - duw de ene helft in verf en plaats hem op het papier
    - neem de andere helft en bijt een stuk weg
    - plaats ook deze helft in de verf en maak hiermee een afdruk op het papier
    - snijd een aardappel door midden
    - neem een vormpje en plaats die in een helft van de aardappel
    - snijdt de randen van de aardappel weg zodat de figuur van het vormpje gevormd kan worden
    - neem het vormpje uit de aardappel en plaats deze nu in de verf
    - maak een afdruk op het papier






    Categorie:Info opleiding
    02-05-2009, 21:20 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toverbellen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Benodigheden:
    - rond potje
    - plakaatverf verdund met water en afwasmiddel
    - vel papier
    - rietje

    Werkwijze:
    - blaas met het rietje in de verdunde plakaatverf zodat de bellen tot boven de rand van het potje komen
    - plaats je papier bovenop de bellen zodat er een afdruk ontstaat



    Categorie:Info opleiding
    02-05-2009, 21:16 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krastekening
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Benodigdheden:
    - stevig vel papier
    - vetkrijtjes
    - zwarte plakaatverf met enkele druppels afwasmiddel in
    - puntig voorwerp om te krassen

    Werkwijze:
    - kleur het papier met verschillende kleurtjes van de vetkrijtjes (goed duwen)
    - breng de verf goed dekkend aan op de tekening
    - laten drogen
    - tekening in de verf krassen



    Categorie:Info opleiding
    02-05-2009, 21:13 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grillige trekfiguren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Benodigdheden:
    - telefoongids
    - wollen touwtje
    - vel papier
    - platte schaal met verschillende kleuren plakaatverf
    - penseel

    Werkwijze:
    - plooi het vel papier in 2 en leg het dan, open gevouwen, op tafel
    - dop het touwtje in de verf met behulp van het penseeltje
    - leg dit touw nu op 1 zijde van het papier zodat het uiteinde, waar geen verf op zit, uit het papier hangt
    - vouw het papier toe
    - neem de telefoongids, doe deze open en leg het papier er zodanig in zodat het nog met een klein randje zichtbaar is wanneer je het boek sluit.
    - zorg er ook voor dat het uiteinde van het koordje uit het boek hangt
    - druk met 1 hand op het boek en trek met de andere hand het koordje eruit
    - open het boek en bekijk het mooie resultaat


    Categorie:Info opleiding
    02-05-2009, 21:11 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderen met knikkers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Benodigdheden:
    - schaaltjes met plakaatverf
    - knikkers
    - taartdoos of schoenendoos
    - papier

    Werkwijze:
    - doe de knikkers in de schaaltjes met verf
    - leg een vel papier in de doos
    - plaats een knikker in de doos en beweeg met de doos in alle richtingen




    Categorie:Info opleiding
    02-05-2009, 21:02 geschreven door Ann  
    06-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met pensioen
    Voilà, er zit al weer een weekje op. Wat vliegt de tijd toch voorbij.
    Dinsdag stonden we dus allemaal voor een verrassing betreffende onze klas. Zou iedereen nog aanwezig zijn? Zijn er gestopt of waren er enkele toch op veel vakken gebuisd? Wat bleek: de helft blijft nog over van onze klas. We zijn nog met 8 en voor sommige vakken met 9 of 10. Gene vette dus. Hoe dat komt? Wel, er waren er redelijk veel gebuisd voor MZ1. Ik denk 7 of 8 (de overschot van onze klas). Omdat ze dat vak opnieuw moeten doen, blijkt dat ze nu op donderdag les hebben in plaats van op dinsdag. Wat dus maakt dat we nu met zo weinig zijn. Slechts 1 iemand was verplicht te stoppen. Zijn resultaten zullen net iets te slecht geweest zijn om het opnieuw te proberen.
    Toen heb ik ook vernomen dat je onderscheiding hebt vanaf 69%. Vermits er nog een meisje was met dezelfde score als mij hebben we een nieuw leerdoel opgesteld: onderscheiding halen! Hehe. Of dat lukt dat zullen we op 30 juni weten.
    Omdat we dus met een nieuwe module zijn gestart, hebben we dus ook weer een nieuwe lessenrooster met nieuwe vakken.
    Deze ziet er als volgt uit:
    - BJK1: Omgangsvormen
    - BJK2: Verzorging 2
    - BJK3: Creatieve vaardigheden
    - BJK4: Kwaliteitszorg in het kinderdagverblijf
    De examens zijn op 9 en 16 juni en op 30 juni hebben we dus proclamatie.

    We zijn er al maar meteen ingevlogen want voor BJK1 hebben we alvast onze opdrachten gekregen. We moeten voor dit vak weer een project voorbereiden en dit presenteren in de klas tegen eind mei. Onze groepjes zijn nog niet ingedeeld dus ik heb nog geen idee met wie ik zal samenwerken en wat het onderwerp zal zijn. Hiervoor moeten we ook individueel een artikel uitwerken en nog een boek lezen over straffen. Bij dit boek hoort nog een aparte opdracht waarbij we onze voorbereiding zullen bespreken in een groepsgesprek. Dit is voor de eerste dinsdag van juni, geloof ik. Ik denk dat ik dit boek morgen al eens ga zoeken in de bib. t Is binnenkort toch weer vakantie (wat is het studentenleven soms toch wel zalig) dus weet ik ook weer wat doen.
    Bij verzorging hebben we onze reanimatie nog eens opnieuw herhaald en ook al kort de reanimatie bij een kind en baby besproken.
    Naar de les van BJK3 keek ik wel uit want we hadden allerlei materiaal moeten meenemen wat er op wees dat we zouden gaan knutselen. Omdat ik enorm graag creatief bezig ben, vond ik het dus best wel spannend. Wat was onze opdracht? Onszelf op een creatieve manier voorstellen aan de hand van een collage. De voorstelling ervan moet ik volgende keer nog doen want niet iedereen is aan bod kunnen komen. Maar ik denk wel dat het me aardig gelukt is om wat meer over mezelf te vertellen op deze manier. We zien wel wat ze ervan zullen zeggen dinsdag.

    Tot zover onze eerste lesdag van de 2de module. Op stage was het bijzonder leuk, vooral vandaag. Onze directeur gaat namelijk met pensioen! Gisteren waren we al volop bezig met een tekst te maken voor op de kaart en hadden we lintjes gemaakt voor de kindjes waarmee ze konden dansen voor hem. Dit idee kwam zelfs vanuit een eerdere activiteit van mij nl. Plop met lintjes. Toch een schoon complimentje dat ze het idee gebruikt hebben, he. Niet? We hebben 'gedanst' op het lied van de Sound of Music. Om op tijd klaar te zijn, werden de kindjes dus vroeger uit hun bedje opgehaald dan normaal. Want ja, ze moesten natuurlijk allemaal verschoond en aangekleed worden. Tegen 14u lieten ze ons vanuit het onthaal weten dat we naar de ingang moesten komen omdat de directeur ging arriveren met zijn vrouw. Twee begeleidsters en ik liepen met elks 2 kindjes naar de ingang. Bleek dat we het ontvangst gemist hadden: de bus was eerder gearriveerd. Maar we werden toch getrakteerd op een drankje en mochten even wat blijven babbelen. Of beter gezegd: zien dat onze kindjes niet ontsnapten. Ik moet wel zeggen dat dit laatste redelijk gelukt was. Even de stem verheffen en ze stonden weer braaf langs me. Goed opgeleide kindjes dat we hebben.
    Daarna was onze leefgroep als eerste aan de beurt. De directeur werd ontvangen met een applausje, de muziek werd gestart en we begonnen te dansen. Het was wel niet zo evident om al de kindjes te doen dansen, laat staan bewegen. Dus heb ik me maar op mijn hurken gezet en wat met hun handjes bewogen zodat de lintjes toch al op en neer gingen. Uiteindelijk denk ik dat alle begeleiders begrepen hadden dat dit beter werkte. Er werden ook foto's genomen (oh jee) dus wie weet staan die binnenkort wel op de website van het kinderdagverblijf. Ik zal het in het oog houden.
    Zo, jullie hebben weer een botterhammeke met leesvoer gekregen van mij. Dit zal jullie honger wel eventjes stillen, he.
    Tot binnenkort!


    Categorie:Info opleiding
    06-02-2009, 00:00 geschreven door Ann  
    10-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste schooldagje
    Ik zag ineens dat mijn bezoekers de lucht in geschoten zijn (wel, het aantal dan, niet de bezoekers zelf natuurlijk. )
    waaruit blijkt dat er sommigen op mijn berichtje zitten te wachten.
    Wel, hier is het dan. Mijn eerste echte schoodag viel eigenlijk reuze mee. Echt veel hebben we niet gedaan. Ik heb me zowat 20 keer (lichtjes overdreven) moeten voorstellen: 'Hallo, ik ben Ann en ik ben 28 jaar...' Dus het was best een erg relax dagje. We hebben van sommige vakken al een beetje leerstof gehad en ook wat cursusmateriaal. Echt veel is het nog niet te noemen. Onze lessenrooster blijkt ook elke week te veranderen. Het schema kunnen we nakijken op internet (ben al weer de juiste naam vergeten van de site) maar daar kunnen we nog niet gaan kijken omdat we nog geen toegangscode hebben. Gisteren hadden we volgende lessen: MZ1, MZ2, MZ3 en BSK6. Chinees?? Ja, dat dacht ik ook.
    Voor diegene die dus geen chinees kunnen, hier de vertaling: Ontwikkelingsgericht werken, Verzorging 1, Voedingsleer en huishoudelijke activiteiten en als laatste Observeren en rapporteren.
    De eerste 2 vakken kregen we van dezelfde leerkracht waardoor we van het eerste vak niets gezien hebben, behalve de voorstellingen van iedereen. Van het 2de vak hebben we al een beetje een inleiding gehad op de cursus verzorging. Iedereen moest een ander stukje lezen en samenvatten en dat dan voorbrengen in de klas. Omdat de tijd op was, ben ik volgende keer pas aan de beurt.
    Diegene die het meest van zijn les gegeven heeft, was die van voedingsleer. Zij heeft toch al een redelijk inleiding gegeven. Ook trouwens de puntenverdeling. 
    Volgende puntenverdeling telt in deze opleiding:  
    - minder dan 5: onvoldoende (logisch)
    - 5: nipt voldoende
    - 6: goed
    - 7: zeer goed
    - 8: uitstekend
    - 9 of 10: perfect
    Even voor de verduidelijking: 7 is eigenlijk het maximum dat gegeven wordt. Vooral het eerste jaar worden lage punten gegeven zoals 5 of 6. Dit om je de kans te geven te verbeteren en te groeien. Natuurlijk, onder de 5 is gebuisd = vak opnieuw doen.
    Wat ik wel redelijk goed vind, is dat we tegen eind september en eind december een evaluatieformulier moeten invullen. Dit krijgen we per vak en dient eerst ingevuld te worden door onszelf. Hier moeten we onszelf punten geven voor inzet, interesse,... Daarna geeft de leerkracht van dat vak ook punten en geeft ons het formulier terug. Zo kunnen we zien of de leerkracht hetzelfde denkt of niet over onze inzet in de klas en kunnen we dit aanpassen.
    Voor het vak voedingsleer kregen we ook meteen een opdracht voor volgende keer. Omdat we pictogrammen gaan maken, dienen we van alles mee te nemen. Tekenpapier, schaar, lat, breekmes, kleurpotloden, stiften en een eenvoudige tekening. Ook moesten we enkele brochures aanvragen bij Kind & Gezin over voeding en nog enkele boeken bestellen bij de Standaard. Vandaag ben ik nog stiften en dergelijke gaan halen want dat had ik niet bepaald in huis.
    Onze voorstelling bij het laatste vak was wel hilarisch want we moesten een ander interviewen en... tekenen! Hoorden we dat goed? Tekenen? Oh, oooh, dat zou wat geven. Achteraf werden onze meesterwerken dan getoond en moesten we raden wie het was. Er waren wel erg grappige tekeningen bij. Haha.

    Voilà, zover de samenvatting van mijn 1ste dagje. Vandaag is eindelijk het grootste deel van mijn papierwerk gedaan dus nu is het nog wachten op de goedkeuring van de RVA. Stelt u nu voor dat die moeilijk gaan doen... Ma dat zal wel niet, want de meesten van mijn klas komen via de RVA dus dat zal wel in orde komen.
    Vrijdag begint het pas echt want dan start mijn stage. Ben benieuwd!

    Categorie:Info opleiding
    10-09-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    07-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Introductiedag
    Vrijdag hebben we, zoals ik al had vermeld, een introductiedag gehad. Dit hield in dat we een rondleiding kregen, wat uitleg over het reglement en het examenreglement en een uitleg over het gebruik van de bibliotheek. In de namiddag hebben we dan een hoop papieren gekregen zoals stagecontract en dergelijke. We hebben op het internet ook nog een leerstijltest moeten doen. Voor de geïnteresseerden: het is te vinden op deze link http://www.123test.nl/leerstijl/  Ik kwam uit op een creatieve leerstijl, net zoals een groot deel van onze klas. Blijkbaar wordt hier af en toe toch eens naar verwezen bij het studeren of het uitvoeren van opdrachten.
    Onze eerste opdracht van de supervisie (praktijk) hebben we ondertussen ook al gekregen. Hier moeten we onze praktijkplaats voorstellen en een beschrijving geven van 3 kindjes en of ze zich goed voelen in de groep, hoe je dit kan merken enz...
    Ik ben alvast ijverig geweest en heb al een voorblad ontworpen voor mijn opdrachten en hetgeen wat ik al weet van de praktijkplaats heb ik ook al genoteerd. De overige puntjes kan ik pas invullen als ik bezig ben met mijn stage.
    Gisteren ben ik alvast wat inkopen gaan doen zoals een boekentas en een dikke map voor mijn supervisie. Verder heb ik nog wat pennen gekocht en het belangrijkste: een agenda! Onze klastitularis heeft ons gezegd dat dit heel belangrijk was om de opdrachten in te kunnen plannen. U nog houden aan die planning is natuurlijk wel het moeilijkste.
    Morgen moet ik nog even langs bij mijn huisarts want mijn stageplaats heeft gevraagd om een vaccinatieformulier te laten invullen door hem. Dan daarna even passeren bij de ACV voor mijn vrijstelling aan te vragen en nadien ook even langsgaan bij de VDAB om een attest aan te vragen. Met dit attest moet ik maar 1/4 van het inschrijvingsgeld betalen, wat voor mij weer een hele hoop zal schelen in mijn budget. Zoals verwacht is het dus een hoop geloop om de papierwinkel allemaal in orde te krijgen.
    Voilà, dat was het zo een beetje. Dinsdag zal de eerste echte lesdag van start gaan. Ik ben eens benieuwd hoe dat gaat meevallen. Ik hoop dat mijn boekentasje groot genoeg is om de cursussen er in te krijgen.


    Categorie:Info opleiding
    07-09-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    03-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intakeproef
    Joepie, we zijn allemaal geslaagd! Na bomvol zenuwen kwam dan eindelijk het verlossende antwoord dat we allemaal vrijdag terug mogen gaan voor de introductiedag. Eigenlijk viel het allemaal goed mee en waren de zenuwen niet echt nodig geweest maar ik zeg altijd dat gezonde zenuwen er altijd wel moeten zijn. Alé, bij mij toch want anders is dat een slecht voorteken.

    Nu kan ik jullie dus wel ongeveer vertellen wat de intakeproef inhield. Het bestond uit 3 kleine deeltjes. Eerst moesten we een vragenlijst invullen zodat ze wat meer te weten kwamen over onszelf zoals bv. gezinssituatie, opleidingen, waarom wil je de opleiding doen, wat verwacht je ervan, ...
    Later hadden we dan een individueel gesprek met een lesgeefster (alé, dat denk ik toch dat het een lesgeefster was) waarin werd besproken wat we noteerden in de vragenlijst.
    Voor het derde onderdeel werden we dan uitgenodigd om een groepsgesprek te voeren met 5 personen. Er werd ons een situatie geschetst en dan kregen we even bedenktijd over onze antwoorden. Wij dienden een verrassingsfeest te geven voor een vriend. Al bij al viel het goed mee. Het vervelendste moment is natuurlijk het begin: 'wie breekt het ijs?'. Ik kan je al vertellen dat ik het niet was. Hehe. Maar ik denk dat we het allemaal goed gedaan hebben want iedereen kwam met voorstellen af en er was niet 1 iemand die niet echt betrokken werd in het gesprek. Alleen was het blijkbaar ook wel de bedoeling dat we tot een conclusie kwamen maar net toen we die conclusie bijna hadden, was onze tijd om. Gelukkig was dat niet het enige waar ze naar keken maar ook naar uw initiatief, meelevendheid en die dingen allemaal. Zolang je er niet de hele tijd zit op te koekeloeren en alleen maar ja en nee knikt en interesse toont in de ander zijn verhaal, denk ik dat je het al redelijk goed doet.
    Besides, ze kunnen moeilijk van je verwachten dat je alles al kent want net daarvoor ga je de opleiding doen, toch?
    Enfin, ik ben al heel blij dat we allemaal geslaagd zijn (ff een vreugdedansje maken ) en dat we dus vanaf volgende week met ons boekentasje weer achter de schoolbanken kunnen gaan zitten.
    Zoals ik al zei, is het vrijdag introductiedag dus ik veronderstel dat ze ons dan de nodige uitleg nog wel zullen geven.
    De eerste stap is alweer gezet. Op naar de volgende!


    Categorie:Info opleiding
    03-09-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    03-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Informatie over opleiding
    De opleiding kinderzorg loopt over 4 semesters en omvat:
    - 3 modules basisvorming
    - 5 modules begeleiding van het jonge kind
    - 8 modules begeleiding van het schoolgaande kind
    - 8 modules gesuperviseerde beroepspraktijk

    Tijdens deze opleiding zal ik 1 dag in de week les volgen en de andere dagen stage doen in een opvang. 
    Gedurende elk semester krijgen we 4 modules theorie en 2 modules praktijk.
    De modules van het 1ste semester zijn:
    - Ontwikkelingsgericht werken (0-12j)
    - Verzorging 1 (basisprincipes)
    - Creatieve vaardigheden 1 (0-3j)
    - Observeren en rapporteren (0-12j)

    Het 2de semester:
    - Kwaliteitszorg 1 (0-3j)
    - Omgangsvormen 1 (0-3j)
    - Verzorging 2 (0-3j)
    - Creatieve vaardigheden 2 (3-12j)

    Het 3de semester:
    - Omgangsvormen 2 (3-12j)
    - Kwalitietszorg (3-12j)
    - Verzorging 3 (3-12j)
    - Samenwerkingsvaardigheden 1 (0-3j)

    Het 4de en laatste semester:
    - Kwaliteitsgericht werken (0-3j)
    - Kwaliteitsgericht werken (3-12j)
    - Samenwerkingsvaardigheden 2 (3-12j)
    - Omgaan met diversiteit (3-12j)

    Na elk semester zijn er examens van elk vak. Indien 50% wordt behaald vallen deze vakken weg en mag er verder gegaan worden met de volgende modules. Indien je voor een vak niet zou slagen, kan je dit nog opnieuw doen terwijl je het volgende semester al start. Als je op elk examen zou buizen, dien je het ganse semester opnieuw te doen. Er is dus eigenlijk geen kans op 2de zit. Ofwel slaag je, ofwel moet je de volledige lessen van dat vak opnieuw volgen.

    Voilà, da's al zou wat de inleiding van de opleiding. Details zullen natuurlijk nog wel volgen eens ik bezig ben. Ik kijk eigenlijk vooral al uit naar de stagedagen en het voorbereiden van activiteiten met de kindjes. Ik heb al gezien dat er ook boeken bestaan over spelletjes voor peuters en spelletjes voor kleuters. Tegen dat de opleiding start, ga ik me deze toch aanschaffen want begin maar eens een activiteit te bedenken voor echt jonge kindjes. In dat boekje stond dan ook nog bij wat ze er van kunnen leren zoals bv: het ontwikkelen van de grove motoriek. Da's altijd wel handig natuurlijk. Ondertussen heb ik me ook al 2 boeken aangeschaft van Jo Frost. Voor diegene die haar niet kennen het is de engelse versie van Wendy Bosmans (Supernanny). Ik vind het superinteressante boeken en kijk er al naar uit om haar tips uit te proberen. Een link naar haar website vind je alvast terug aan de rechterkant van mijn blog. Ook een linkje naar de babyfluisteraar staat er vermeld. Het lijkt me toch wel handig zulk een gave te bezitten. Misschien kan ik me daar ook eens op gaan verdiepen. Hehe.


    Categorie:Info opleiding
    03-08-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    Archief per maand
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 09-2005
    Categorieën
  • Examens (7)
  • Info opleiding (16)
  • Opdrachten (6)
  • Projecten (5)
  • Tips (3)
  • Mijn activiteiten baby en peuter
  • Het boerderijleven
  • De rammelaar
  • In paar
  • Vrienden
  • Plop met lintjes
  • Kerstballen
  • Mijn activiteiten baby en peuter 2
  • Indiaantje
  • Lentekriebels
  • Waterplezier
  • Simsalabim!
  • Moederdag
  • Mijn activiteiten IBO
  • Schilderartiesten
  • De wondere papierwereld
  • BOEM!
  • Gewoon anders
  • Griezelige sfeer
  • Verlanglijstje
  • Sinterklaas kapoentje
  • Kleurrijke sterren
  • Leuke kerstkaart
  • Wegwerp maatschappij
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Leuke links
  • Kind en Gezin
  • Jo Frost
  • Kiddo
  • Peuters
  • Derek Ogilvie
  • VSPW
  • De Hummeltjes
  • Mijn andere blogs
  • Australië
  • My life in Australia (New)
  • Startpagina's
  • Weblog startpagina
  • Weblog 2Link
  • kinderzorg.startkabel.nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs