Het leven als kinderverzorgster
Blog als favoriet !
Inhoud blog
  • Eeuwigheid
  • Examentijd
  • Activiteit 'Wegwerp maatschappij'
  • Activiteit 'Leuke kerstkaart'
    Agenda

    Belangrijke dagen!

    Zoeken in blog


    View My Stats
    Foto
    Deze kaars brandt voor mijn dierbaren die zijn heen gegaan:
    - mijn papa
    - mijn broer Tom
    - mijn fretje Stitch
    - Jantje
    - mijn fretje Frey
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    22-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Simsalabim'
    Wil je de hele werkwijze lezen van mijn activiteit over toveren? Ga dan gerust hier eens een kijkje nemen!









    22-04-2009, 14:51 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Child & Family
    Gisteren is voor ons de school weer begonnen en we vlogen er rustig in met een bezoekje aan Kind & Gezin in Hasselt. Omdat ik zeker op tijd wilde zijn, was ik vroeg vertrokken met als gevolg dat ik om half negen al daar was. We moesten pas om 9u aan het onthaal staan. Goed op tijd dus. We hebben de hele voormiddag dan uitleg gekregen over de werking van K&G en over het opstarten van een eigen kinderdagverblijf. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet erg veel nieuw geleerd heb want het meeste had ik ook al gelezen op hun website. Blijkt dat deze ook 6000 pagina's telt dus er is genoeg informatie te vinden.
    Na ons middageten in het zonnetje ben ik nog op zoek gegaan naar een boek in de bib over Observeren. Vermits we een leerdoel moeten hebben om onze POP (Persoonlijk OntwikkelingsPlan) verder af te maken en we hiervoor concreet bewijsmateriaal nodig hebben, besloot ik dit boek maar mee te nemen. Eigenlijk is het niet echt een leerdoel meer want ze zijn al erg tevreden van me maar ja, we moeten een leerdoel hebben dus kies je er dan maar één uit, he.
    In de namiddag hebben we het dan nog gehad over de pedagogische relatie en de effecten van het milieu (omgeving van het kind) op het kind. Waarschijnlijk klinkt dit als chinees in jullie oren. Het laatste half uur hadden we nog kans om aan ons project te werken maar euh, dat van ons is al klaar! Geweldig, he! Een bende overijverige mensen bij elkaar.

    Vandaag ben ik er ook maar meteen ingevlogen met een activiteit. Dit was speciaal voor mijn project van Fantasie. Ik had een toverhoed en -doos gemaakt (waar ik 5 uur aan gewerkt heb!) en ging toveren met de kinderen. De volledige uitwerking van mijn activiteit kan je lezen via mijn Scribd-documentje.
    Al bij al viel het wel mee maar ik had gehoopt dat het wat beter zou gegaan zijn. Doordat er deze week blijkbaar ook een andere stagiair van het middelbaar in onze leefgroep is gestart en zij met haar stagebegeleider van school ook op de activiteit stond te kijken, waren mijn kinderen verlegen. Gevolg: ze durvden niet schudden met de doos om de knikkers te doen bewegen. Dat was wel jammer. Maar ja, nu heb ik weer wat te schrijven in mijn evaluatie onder de vraag 'Wat verliep niet zo goed?'.
    En mijn toverhoed lag ook al binnen de minuut van mijn hoofd dus die gaf ik maar aan 1 van de kindjes.
    Voor de rest was het een rustig dagje. Morgen heb ik de late dienst en ga ik proberen, als het wat rustig is, om mijn activiteit nog eens te herhalen en voor elk kind een tekening te maken. Dan wordt het ook tijd om een nieuwe activiteit te bedenken die waarschijnlijk voor moederdag zal zijn.


    22-04-2009, 14:49 geschreven door Ann  
    09-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zalig zonnetje
    Ok, om maar meteen met de deur in huis te vallen: mijn paasactiviteit is in het water gevallen!
    Mijn eitjes zagen er super goed gelukt uit tot ik, de dag voor de activiteit, mijn eitjes in 't oog kreeg. De bovenkant zag er goed uit maar de onderkant niet. Er zat in elk eitje een gigantisch gat. Hoe dat er gekomen is? Geen idee. Misschien heb ik muizen rondlopen of zo, ik weet het niet. Echte paaseitjes kon ik niet meer gaan halen vermits ik de late had en geen tijd meer had om de winkel binnen te springen. Maar al bij al was het geen ramp vermits de kinderen zowiezo hun eitjes kregen en vermits het te mooi weer was en de kinderen alleen oog hadden op het speelgoed dat buiten stond waar ze eindelijk nog eens mee mochten spelen.
    Het laatste weekje voor de vakantie was ontzettend druk maar oh zo leuk. We hadden 16 kindjes op donderdag en vrijdag maar we hebben kunnen genieten van het zonnetje. Vrijdag was het zelfs warm genoeg om buiten de boterhammen op te eten. In de zon was het zelfs alsof ik aan het smelten was. Zo warm! We hadden ook de allerkleinsten (behalve een meisje van 3 maanden) buiten gezet in de schaduw. Normaal zijn ze het binnen snel moe maar toen niet, hoor. Genoten dat ze hadden! En ik ook.
    Donderdag had ik ook een zeer warm onthaal door mijn kindjes. Ik was nog geen meter binnen in de leefgroep of ze vlogen me allemaal rond mijn benen. 'Pakken, pakken!' zeiden er verschillenden en de kleinste rond me van 12 maanden (ze kan nog niet alleen staan) trok me aan mijn broek. Ik probeerde ondertussen wat vooruit te geraken zodat ik mijn spullen kon opbergen. Zei de begeleider van de gekoppelde leefgroep het volgende: 'Ik zou gaan denken dat de kinderen u graag hebben ma ben ni zeker.' Ik al lachend terug: 'Nja, ze hangen letterlijk aan mijn broek.' Het was wel grappig en tevens heel leuk. Het wilt toch zeggen dat ik ondertussen een sterke band met hen heb opgebouwd en dat ik met pijn in mijn hart tegen eind juni, afscheid zal nemen van hen. Mijn begeleidsters waren er ook nog over bezig dat ze hun 'reddende engel' tegen dan zullen missen. Pff, ik mag er niet aan denken want ik heb een vreselijke hekel aan afscheid nemen. Zo zie je maar hoe snel je eigenlijk al gehecht kan geraken aan sommige mensen. Maar ja, vroeg of laat vliegen de kinderen ook uit en gaan ze naar school dus afscheid nemen zit er altijd in. Willen of niet. That's life! Maar daar zijn we nog wel even van verwijderd.

    Zaterdag hebben we ook nog gewerkt aan ons project en eigenlijk is het al zo goed als af. Na de vakantie ga ik dan nog een activiteit doen en dan is dat gedaan. Alleen nog wat typwerk maar als ex-ervaren-secretaresse (uhum) is dat voor mij geen probleem, he.
    Mijn activiteitenaanbod van BJK3 (ge weet wel, die 25 acitviteiten) is ook helemaal klaar. Mijn ZIKO moet ik nog op de pc zetten en dan nog wat artikels doen en zo. De belangrijkste zaken zijn toch al bijna afgerond.
    Nog 8 weekjes en dan zijn de examens daar. Het aftellen is begonnen!

    09-04-2009, 16:23 geschreven door Ann  
    30-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoutdeeg met special effect
    Da's nog al iets, he! Twee dagen op rij een bericht kunnen lezen van mij. Geniet ervan want ik ga er geen gewoonte van maken, denk ik.
    Vandaag heb ik me al bezig gehouden met het maken van mijn 'paaseitjes'. Ik ben eerst naar de winkel gegaan om de nodige ingrediënten te gaan halen en ben er dan aan begonnen. Het heeft me een heel tijdje geduurd vooraleer het allemaal klaar was. Ik denk dat ik er bijna 2 uur mee bezig geweest ben maar ik vond het ontzettend leuk. Het maken van het deeg was voor mij iets nieuws want dat had ik nog nooit gedaan.

    Hoe ik precies te werk gegaan ben?
    Voor de nodige ingrediënten en hoeveelheden ging ik ten rade op volgende website.
    Omdat ik niet tevreden was met 'blanco' bolletjes deed ik er wat verf bij. Ik verdeelde het deeg in kleinere stukjes en nam elke stukje apart.
    Ik maakte er een platte schijf van en verfde de bovenkant in 1 kleur. Dan kneedde ik het bolletje samen en herhaalde vorige stap enkele malen tot ik tevreden was met het resultaat.

    Zo heb ik 18 'paaseitjes' gemaakt die, hopelijk, tegen donderdag droog zullen zijn. Om de uitleg compleet te maken, heb ik ook nog enkele sfeerbeelden toegevoegd.
    Ben benieuwd of het zal aanslaan.





    30-03-2009, 20:40 geschreven door Ann  
    29-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Zie hier, waterplezier!'
    Voor een stappenplan van deze activiteit verwijs ik jullie naar volgende link:

    http://www.scribd.com/doc/13749546/Activiteitenfiche-Waterplezier-270309-Blog



    29-03-2009, 14:36 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ziko, Ziko!
    Ik heb al weer even niets geschreven maar ik heb wel weer een goed excuus. Ik was toch nog niet zo helemaal genezen en heb vorige week met acute sinusitis in bed gelegen. Mijn stageweekje was dus na 1 dagje al afgelopen. Maar ik moet zeggen dat het 2-dagen-durende-hondenleventje (slapen, eten en naar 't toilet gaan) me wel goed gedaan heeft. Nu ben ik dus weer genezen, hopen dat het zo blijft.
    Door ziek geweest te zijn, kan ik dus alleen maar zinnige verhalen vertellen over de afgelopen week. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel een fijn weekje achter de rug heb.

    Dinsdag was het weer een gewoon lesdagje waar we meer geleerd hebben over de ZIKO. Voor jullie klinkt het waarschijnlijk als chinees maar voor kinderverzorgsters is het bekende term. Waarvoor staat ZIKO? Wel, het is een afkorting voor volgende zin: Zelfevaluatie-Instrument voor welbevinden en betrokkenheid van Kinderen in de Opvang. Een hele boterham, he! Vandaar dus de afkorting. Hehe!
    Waar komt het nu dus op neer (want ben er bijna zeker van dat jullie nu nog niet veel meer weten)? Wel, het houdt eigenlijk in dat je, in een periode van 1 week, 2 momenten uitkiest en hier 10 kindjes gedurende 2 minuten observeert. Je dient dan op te schrijven wat je precies ziet, bv. 'kindje speelt in het keukentje met potjes en een lepel. Ze lacht en ziet er ontspannen uit'. Na deze observatie dien je een score te geven van 0 tot 5 voor welbevinden en betrokkenheid. Welbevinden houdt in dat je nagaat hoe goed het kind zich voelt en bij betrokkenheid ga je na of het kind met concentratie bezig is of zich niet interesseert in het spel. Daarna ga je een evaluatie maken van deze scores en ga je na hoe het komt dat er extreem lage of extreem hoge scores zijn. Enfin, daar komt het zo ongeveer op neer. Meer uitleg kan je wel vinden op de website van Kind & Gezin op volgende link: http://www.kindengezin.be/Professioneel/Kinderopvang/Nieuws_KO/20050411_zikohandleiding.jsp
    Om te testen of we het wat begrepen hadden, had onze leerkracht een video opgezet waarin ze fragmenten lieten zien van verschillende kinderen in de opvang. Wij moesten dan de scores geven en deze werden vergeleken met de scores die het, volgens de handleiding van de video, waren. Bleek dat het toch niet zo evident was. Qua welbevinden waren we het redelijk eens maar de betrokkenheid hangt toch ook af van de begeleidster in kwestie, hoor. Waar de ene vindt dat het kind wel betrokken is, vindt de andere dat niet.
    Donderdagnamiddag heb ik me dus gefocust op de ZIKO omdat we hiervoor ook een examenopdracht kregen. Ik heb dus 8 kindjes genomen (we hadden er toen geen 10 meer) en die een score gegeven. Volgende week woensdag ga ik verder met 10 andere kindjes (als er 10 zijn).
    Het is toch een hele boterham, hoor. Maar ik heb wel bijna vakantie om het helemaal uit te werken dan.

    Omdat we in 't school ook gezien hebben hoe we een babybadje moeten geven en ons gevraagd werd om dit toch ook eens te proberen, heb ik vrijdagmorgen een meisje een badje gegeven en hier in één klap een activiteit van gemaakt. Aanvankelijk had ik een baby'tje van 5 maanden willen wassen maar omdat het meisje ziek geweest was, had haar mama liever dat ik het niet deed. Dat is haar recht, he. Uiteindelijk heb ik een meisje genomen van 12 maanden, niet meer een echt baby dus maar als ik het maar eens heb kunnen doen, he. Ik denk dat dat het belangrijkste is. En het meisje heeft er, tot mijn grote verbazing, ontzettend van genoten. Ze vond het fijn om te spelen met haar ingezeepte handjes en dan over haar buikje te wrijven. Ook in het badje vond ze het wel gezellig. Dat was dus weer een geslaagde activiteit.
    Verder waren we aan het fantaseren geweest over de toekomst van de kindjes. Ja, we vragen ons al eens af hoe het met hen zal zijn binnen 10 jaar of als ze volwassen zijn. Onze fantasieverhaaltjes liepen wel een beetje uit de hand maar we hebben toch weer eens goed kunnen lachen, he. Da's t belangrijkste!

    Ik dacht eraan om volgende week nog iets te doen voor Pasen maar omdat ik geen zin heb in 'weeral een knutselactiviteit' dacht ik aan iets anders. Ik denk dat ik zelf paaseitjes ga maken (van zoutdeeg of zo) en ze dan ga verstoppen in de leefgroep als de kindjes aan het slapen zijn. Als ze dan wakker worden, ga ik vertellen dat de paashaas zijn eitjes kwijt is en ze nu niet kan gaan uitdelen aan de kindjes. Hij vraagt daarom de hulp van mijn kleine deugenieten om hem te helpen zoeken. Mijn begeleidster vond het alvast een goed idee. Hopen dat mijn kindjes dat ook leuk vinden en enthousiast willen meedoen. En anders weet ik dat weer voor de volgende keer dat ik geen zoekopdrachtjes meer moet gaan doen.


    29-03-2009, 14:25 geschreven door Ann  
    17-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Lentekriebels'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor meer inlichtingen over mijn activiteit van de lente kan je op volgende link klikken:

    http://www.scribd.com/doc/13360771/Activiteitenfiche-Lentekriebels-120309-Blog




    17-03-2009, 20:21 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stage + leergroepsgesprek
    Weer even tijd voor een kleine up-date. Zie dat het weer even geleden is. Maar ja, ben ook wat ziek geweest dit weekend. Vandaar...
    Mijn activiteitje heb ik op donderdagnamiddag gedaan. Normaal was het plan om dat woensdag te doen maar toen bleek dat er nog niet zoveel 'grote' kindjes daar waren. Ik heb het dan even besproken met mijn begeleidster en hadden we besloten om het donderdag te doen.
    Over 't algemeen viel het goed mee. Alleen dat er enkele ouders binnen kwamen toen ik net de tekeningen aan het uitdelen was. Dat was dus wel even een drukke bedoeling. En op het einde van de activiteit lagen er meer propjes op de grond dan op de tafel. Hehe!
    Maar al bij al was het goed meegevallen. Ondertussen probeer ik iets te bedenken om voor Pasen te gaan doen. Waar blijft mijn creativiteit?!

    Vrijdag heb ik leergroepsgesprek gehad. Ik had er niet echt veel zin in omdat ik serieus verkouden was. Ik had die nacht slecht geslapen en alles wat ze vertelden, ging zo een beetje langs mij door als een zacht briesje. Af en toe werd ik weer eens naar de planeet Aarde teruggetrokken als ik iets hoorde dat leek op: 'En wat denk jij ervan, Ann?' De opmerking achteraf was dan ook dat ik wat meer initiatief mocht nemen maar dat halen we volgende keer wel weer op. No problem!
    Ik heb vorige week ook mijn artikel terug gekregen van BJK1. Voor de eerste keer kregen we ook effectief punten te zien. We kregen nog een kans het te verbeteren maar dat van mij was goed. Ik had een 14/20. Bijna perfect.

    Vandaag hebben we nog les gehad. 't Was redelijk saai in die zin dat we maar 2 vakken hadden op 1 dag. Had wat schrik dat de tijd niet zou doorgaan maar tot mijn grote verbazing ging het eigenlijk heel goed. Bij BJK3 hebben we wat mogen knutselen. We mochten op zoek gaan naar verschillende soorten speelgoed die ofwel hoorden bij bewegingsspel, fantasiespel, constructiespel of sociaal spel. De opdracht was redelijk snel afgehandeld.
    In de namiddag hebben we eerst wat theorielessen gehad van BJK1 en daarna mochten we nog wat aan ons project werken. We hebben toch nog redelijk veel kunnen doen op een uurtje tijd dus dat moet ook allemaal wel in orde komen.

    Nog 2 weekjes, se. En 't is weer vakantie! Ja, sorry. Heb er eigenlijk wel een beetje nood aan. t Zal me deugd doen. Hopen dat de zon nog wat wilt schijnen dan.
    Ben benieuwd hoe het morgen zal zijn op stage. Mijn supervisor is vandaag bij mij langs geweest voor een gesprekje. Ze was enkele weken geleden bij mijn stageplaats langs geweest voor een gesprek maar op maandag. En ik doe geen stage op maandag. Ze had ook geen afspraak gemaakt met mijn begeleidster waardoor niemand echt op de hoogte was. Ze hebben dus het gesprek gehad zonder mijn aanwezigheid. Normaal worden wij verwacht om er een verslag van te maken. Ma ja, ge kunt moeilijk een verslag maken van een gesprek waar ge zelf ni bij waart, he. En omdat het gesprek goed verlopen was, ziet mijn supervisor er geen nut in om nog eens langs te komen. Dus gaat ze met mijn coach praten zodat ze op de hoogte is dat ik die opdracht niet kan doen. Ben benieuwd wat die er op zal gaan zeggen.


    17-03-2009, 20:15 geschreven door Ann  
    09-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rust
    Wat heb ik een rustig weekje achter de rug! Op woensdag is het altijd kalm maar donderdag en vrijdag is het normaal wel wat drukker. Hoeveel kindjes hadden we? Donderdag 9 en vrijdag 10. Ik dacht echt dat ze me onder de middag ergens anders zouden gaan laten helpen maar dat is toch niet gebeurt. 't Voordeel is wel dat je al eens gemakkelijker een activiteitje kan doen omdat je minder moet droogleggen en zo.
    Vrijdag was ik nog even met enkele kinderen (lees 9, met nog kindjes van de andere leefgroep erbij) naar de grote zaal geweest. Voor hun staat dit ongeveer gelijk met de hemel, denk ik. Als je nog maar het woord 'grote zaal' uitspreekt, staan ze allemaal aan de deur voor dat je het goed en wel beseft. Omdat ik er alleen voor stond, was het wel een beetje hectisch omdat de zaal, zoals het woord zegt, redelijk groot is. Je moet dus ogen op uw rug hebben ook. Zo is er op een gegeven moment een meisje, die net jarig was, languit op de grond gevallen. Nu gebeurt dat wel vaker, hoor. 't Is eigenlijk dagelijkse kost. Alleen huilde ze enorm hard en de tranen bleven komen. Ze liet ook haar handje niet los en zei de hele tijd dat ze pijn had. Ik heb dan maar besloten om de kinderen te laten opruimen en terug naar de leefgroep te gaan. Het is immers niet verantwoord om met haar naar de leefgroep te gaan en de anderen achter te laten. Het was toch bijna tijd voor de soep. De begeleiders hebben toen ook even naar haar handje gekeken maar er was geen verschil te zien met het andere handje en ze kon haar vingers nog bewegen. Het was dus toch niet zo ernstig maar ik was toch wel eventjes ongerust.

    Vandaag ben ik ook al voor een stageplaats gaan kijken voor september. Ze hadden me aangeraden er toch maar op tijd bij te zijn en nu ben ik ontzettend blij dat ik dat heb gedaan. Vanmorgen om 9u stond ik paraat voor mijn afspraak met de coördinator van de buitenschoolse opvang in Alken. Zij bestaan uit 3 delen die op verschillende plaatsen in Alken liggen. (Jaja, Alken is groter dan ge zou denken. We krijgen zelfs een shoppingcenter. Ma bon, dit even terzijde.) De andere 2 plaatsen hadden hun stagiairs al en ze konden nog best één gebruiken voor het gebouw in het centrum. Ik al heel blij! Ik heb een korte rondleiding gehad en een gesprekje. Blijkt dat ik zelf mijn uren mag bepalen. Ik moet gewoon even nagaan of ik aan mijn aantal uren kom en hoe ik deze ga verdelen in de week. Eventueel zou ze het wel hier en daar aanpassen maar ik vond het al fijn dat de mogelijkheid er in zat.
    Ben dus al zeker van een stageplaats. Weer een zorgje minder.
    Ik heb dit weekend ook nog een activiteitje voorbereid en ben blij dat de voorbereiding er op zit. Ik had het briljante idee om de kinderen iets te laten doen voor de lente. Ze krijgen een tekening van bloemen en kunnen die dan versieren met propjes crêpepapier. Omdat ze nog te klein zijn om hun propjes zelf te maken, heb ik dit natuurlijk moeten doen. Ik kan geen crêpepapier ni meer zien. Hehe!
    Ben benieuwd of het zal aanslaan!

    Vrijdag hoef ik ook niet naar stage omdat ik leergroepsgesprek heb dan. Daar ben ik woensdag nog al mijn opdrachten voor naar 't school gaan brengen. Dat moet altijd een week op voorhand afgegeven worden maar door de vakantie had ik enkele opdrachten nog niet kunnen laten ondertekenen door mijn begeleidster. En vermits ze daar punten voor aftrekken als dat niet in orde is...
    Ma bon, morgen is er weer een nieuw dagje en begint de week pas echt voor me.
    Tot de volgende keer!


    09-03-2009, 15:14 geschreven door Ann  
    25-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Indiaantje'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de volledige werkwijze van mijn activiteit kan je terecht op deze link:

    http://www.scribd.com/doc/12812470/Activiteitenfiche-Indiaantje-180209-Blog




    25-02-2009, 17:25 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Succes!
    Ik ben eerst nog maar eens mijn vorig berichtje gaan lezen want 't is al zo lang geleden dat ik al ni meer wist wat ik laatst geschreven had. Shame on me!
    Ondertussen is voor mij de vakantie alweer halverwege en heb ik nog wat ijverig gewerkt voor mijn opdrachten van school. In BJK1 hebben we dinsdag ons onderwerp mogen kiezen en de groepjes voor het project. We zijn met 4 groepjes van 3 voor dat vak, wat dus redelijk goed te doen is. Ons groepje zal het hebben over 'fantasie bij peuters'. Ik heb alvast mijn artikel over peuterdansen besproken. Was best wel interessant. Je kan tegenwoordig al een opleiding volgen om docent van peuterdansen te worden. Lijkt me wel een heel fijn beroep. Voor de geïnteresseerden: http://www.kiddo.net/101476  Op deze link kan je een klein stukje lezen van het artikel. Voor het volledige artikel zult ge 't tijdschrift moeten lezen, vrees ik.
    Voor BJK3 hebben we ondertussen onze examenopdracht gehad. Dit houdt eigenlijk in dat we een activiteitenaanbod moeten samenstellen voor alle ontwikkelingsgebieden. Ergens in mei moet dit klaar zijn. Het is nen hele boterham, hoor. Het zijn in totaal 25 activiteiten die we moeten bedenken. We moeten ze niet uitvoeren. Da's al iets want ik denk niet dat ik dat op zulke korte tijd zou gedaan krijgen. Hoe is dit aantal precies ontstaan? Wel, we moeten voor volgende onderdelen 3 activititeiten bedenken: grove motoriek, fijne motoriek, senso-motoriek, denken, taal, sociaal, emotioneel en fantasie. En dan moeten we nog 1 activiteit bedenken die de creativiteit stimuleert. Pff, om eerlijk te zijn, weet ik nog niet precies hoe ik daar aan moet beginnen maar ja... Misschien komt er morgen weer wat nieuwe inspiratie naar boven.
    Mijn boek van 'straffen' is nog niet echt gevorderd. Denk dat ik nog een blad of 10 gelezen heb. Ik heb dan ook vanmiddag mijn boek verlengd voor nog eens 3 weken. En waarschijnlijk daarna nog eens. En dan kan ik het niet meer verlengen.

    Mijn activiteitje van woensdag heb ik ook achter de rug. Dacht heel even dat het in 't water zou vallen. Toen ik vrolijk arriveerde om 8u30 bleek er nog geen enkel kindje aanwezig te zijn! Dat is dus nog nooit gebeurd. Daar stond ik dan met mijn activiteit. De begeleider van de gekoppelde leefgroep bood zich wel vrijwillig aan. 'Wilt ge graag met uw vingers in de verf spelen?' vroeg ik hem al lachend. 'Tuurlijk dat!' zei hij vrolijk. Maar ik heb maar een 5 minuutjes moeten wachten want toen kwam mijn eerste 'proefkonijntje' binnen gewandeld. Nog genietend van een lekkere koek was hij al aan het kijken wat ik ondertussen op het tafel aan het klaar zetten was. Vermits ik ze met verf ging laten werken, moest de hele tafel een beetje beveiligd worden tegen actieve kindervingertjes en moest ook al alles goed in de buurt klaar staan. Ik ben dan maar met mijn eerst kindje begonnen in afwachting van de volgende. Het voordeel was wel dat ik mijn volledige aandacht op dat ene kind kon zetten want anders denk ik wel dat het een beetje een soep was geworden. Ik had eerder wat schrik gehad of ze wel in de verf zouden willen zitten maar die vrees bleek al snel overbodig te zijn geweest. Een meisje had zelfs geen zin meer om te stoppen. Ik heb ze echt moeten doen stoppen door te zeggen dat haar blad nu wel goed vol stond. Nadat de 'hoedjes' droog waren, heb ik de twee uiteinden aan elkaar geniet en de pluimen er aan vast gemaakt. Ik dacht echt dat mijn pagadders ze maar 2 seconden zouden ophouden maar 'oh boy, was I wrong!'. Hehe! Ze gingen ze eerst vol trots laten zien aan de andere begeleiders om dan daarna zichzelf te gaan staan bewonderen in de spiegel. We hebben nog 'moeite' mogen doen om ze de hoedjes, voor de soep werd opgediend, te laten afzetten. Het was dus wel een klein succesje geworden. En daar was ik best fier op!


    25-02-2009, 17:24 geschreven door Ann  
    16-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Druk, druk, druk!
    Na een drukke week en een druk weekend kan ik vandaag dan eindelijk wat bekomen. Vooral op stage was het redelijk druk de voorbije dagen. Woensdag viel het nog mee maar donderdag... Ik denk dat alle baby's hadden afgesproken om gezamenlijk de boel bijeen te krijsen en niet te stoppen voor het eerste half uur. Daar kwam dan nog bij dat de peuters over het gehuil heen moesten roepen waardoor het een luidruchtige bedoeling werd. Zelfs mijn begeleiders stonden even met de handen in het haar waarom de kleinsten zo ongelukkig waren. Die dag had ik ook de late dienst waardoor ik tot 18uur moest blijven werken. Gelukkig werd het tegen de avond wel kalmer maar het duurde toch een tijdje voor al de kindjes naar huis waren.
    Zaterdagnamiddag heb ik me geamusseerd met het voorbereiden van mijn activiteit. Ik heb besloten om woensdag een carnavalactiviteitje te doen. Eerst dacht ik er aan om de kinderen maskers te laten versieren maar dat idee was snel vervangen door een andere briljante ingeving. Wat gaan we doen? Wel, ik ga de kindjes wit teken papier geven dat ik op voorhand heb versneden tot een lange strook. Hierop mogen ze dan hun vingerafdrukjes zetten met verf. Laten we hopen dat ze dat willen doen. Daarna ga ik de uiteinden van de strook aan elkaar nieten, er nog 3 pluimen aan vast maken en dan... mogen ze indiaantje spelen! Geef toe, toch een leuk idee, he. Uhum!
    Ik benieuwd of het allemaal wat vlotjes wilt gaan. Maar dat is altijd spannend afwachten tot de laatste moment met zo'n kleine kinderen. Er kan van alles gebeuren: ze vinden het geen leuk idee, willen niet met hun vingers in de verf en willen achteraf de 'hoed' niet op hun hoofd zetten. 't Kan allemaal maar laten we er maar van uit gaan dat het goed afloopt.
    Zoals gewoonlijk zullen jullie nadien het hele verslag met een foto van het voorbeeldje mogen verwachten op mijn blogje.

    Morgen start weer een nieuwe schooldag en de week nadien is het weer krokusvakantie. Die tijd zal ik nodig hebben om nog wat activiteiten voor te bereiden en mijn boek van 'straffen' te lezen. 
    We hebben in maart ook weer ons eerste leergroepsgesprek van deze module waarvoor we weer 't één en 't ander moeten voorbereiden. Ben er gisteren ijverig aan begonnen maar nog niet alles is klaar. Komt wel in orde, hoor.
    Zo, voor de rest heb ik niet echt veel interessant te vermelden dus jullie horen wel weer van me als mijn activiteitje achter de rug is.
     

    16-02-2009, 15:37 geschreven door Ann  
    06-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met pensioen
    Voilà, er zit al weer een weekje op. Wat vliegt de tijd toch voorbij.
    Dinsdag stonden we dus allemaal voor een verrassing betreffende onze klas. Zou iedereen nog aanwezig zijn? Zijn er gestopt of waren er enkele toch op veel vakken gebuisd? Wat bleek: de helft blijft nog over van onze klas. We zijn nog met 8 en voor sommige vakken met 9 of 10. Gene vette dus. Hoe dat komt? Wel, er waren er redelijk veel gebuisd voor MZ1. Ik denk 7 of 8 (de overschot van onze klas). Omdat ze dat vak opnieuw moeten doen, blijkt dat ze nu op donderdag les hebben in plaats van op dinsdag. Wat dus maakt dat we nu met zo weinig zijn. Slechts 1 iemand was verplicht te stoppen. Zijn resultaten zullen net iets te slecht geweest zijn om het opnieuw te proberen.
    Toen heb ik ook vernomen dat je onderscheiding hebt vanaf 69%. Vermits er nog een meisje was met dezelfde score als mij hebben we een nieuw leerdoel opgesteld: onderscheiding halen! Hehe. Of dat lukt dat zullen we op 30 juni weten.
    Omdat we dus met een nieuwe module zijn gestart, hebben we dus ook weer een nieuwe lessenrooster met nieuwe vakken.
    Deze ziet er als volgt uit:
    - BJK1: Omgangsvormen
    - BJK2: Verzorging 2
    - BJK3: Creatieve vaardigheden
    - BJK4: Kwaliteitszorg in het kinderdagverblijf
    De examens zijn op 9 en 16 juni en op 30 juni hebben we dus proclamatie.

    We zijn er al maar meteen ingevlogen want voor BJK1 hebben we alvast onze opdrachten gekregen. We moeten voor dit vak weer een project voorbereiden en dit presenteren in de klas tegen eind mei. Onze groepjes zijn nog niet ingedeeld dus ik heb nog geen idee met wie ik zal samenwerken en wat het onderwerp zal zijn. Hiervoor moeten we ook individueel een artikel uitwerken en nog een boek lezen over straffen. Bij dit boek hoort nog een aparte opdracht waarbij we onze voorbereiding zullen bespreken in een groepsgesprek. Dit is voor de eerste dinsdag van juni, geloof ik. Ik denk dat ik dit boek morgen al eens ga zoeken in de bib. t Is binnenkort toch weer vakantie (wat is het studentenleven soms toch wel zalig) dus weet ik ook weer wat doen.
    Bij verzorging hebben we onze reanimatie nog eens opnieuw herhaald en ook al kort de reanimatie bij een kind en baby besproken.
    Naar de les van BJK3 keek ik wel uit want we hadden allerlei materiaal moeten meenemen wat er op wees dat we zouden gaan knutselen. Omdat ik enorm graag creatief bezig ben, vond ik het dus best wel spannend. Wat was onze opdracht? Onszelf op een creatieve manier voorstellen aan de hand van een collage. De voorstelling ervan moet ik volgende keer nog doen want niet iedereen is aan bod kunnen komen. Maar ik denk wel dat het me aardig gelukt is om wat meer over mezelf te vertellen op deze manier. We zien wel wat ze ervan zullen zeggen dinsdag.

    Tot zover onze eerste lesdag van de 2de module. Op stage was het bijzonder leuk, vooral vandaag. Onze directeur gaat namelijk met pensioen! Gisteren waren we al volop bezig met een tekst te maken voor op de kaart en hadden we lintjes gemaakt voor de kindjes waarmee ze konden dansen voor hem. Dit idee kwam zelfs vanuit een eerdere activiteit van mij nl. Plop met lintjes. Toch een schoon complimentje dat ze het idee gebruikt hebben, he. Niet? We hebben 'gedanst' op het lied van de Sound of Music. Om op tijd klaar te zijn, werden de kindjes dus vroeger uit hun bedje opgehaald dan normaal. Want ja, ze moesten natuurlijk allemaal verschoond en aangekleed worden. Tegen 14u lieten ze ons vanuit het onthaal weten dat we naar de ingang moesten komen omdat de directeur ging arriveren met zijn vrouw. Twee begeleidsters en ik liepen met elks 2 kindjes naar de ingang. Bleek dat we het ontvangst gemist hadden: de bus was eerder gearriveerd. Maar we werden toch getrakteerd op een drankje en mochten even wat blijven babbelen. Of beter gezegd: zien dat onze kindjes niet ontsnapten. Ik moet wel zeggen dat dit laatste redelijk gelukt was. Even de stem verheffen en ze stonden weer braaf langs me. Goed opgeleide kindjes dat we hebben.
    Daarna was onze leefgroep als eerste aan de beurt. De directeur werd ontvangen met een applausje, de muziek werd gestart en we begonnen te dansen. Het was wel niet zo evident om al de kindjes te doen dansen, laat staan bewegen. Dus heb ik me maar op mijn hurken gezet en wat met hun handjes bewogen zodat de lintjes toch al op en neer gingen. Uiteindelijk denk ik dat alle begeleiders begrepen hadden dat dit beter werkte. Er werden ook foto's genomen (oh jee) dus wie weet staan die binnenkort wel op de website van het kinderdagverblijf. Ik zal het in het oog houden.
    Zo, jullie hebben weer een botterhammeke met leesvoer gekregen van mij. Dit zal jullie honger wel eventjes stillen, he.
    Tot binnenkort!


    Categorie:Info opleiding
    06-02-2009, 00:00 geschreven door Ann  
    30-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proclamatie
    Eindelijk was het dan zover. Vanmorgen stond ik op met wat zenuwen voor de uitslag. Naarmate de dag vorderde namen die zenuwen alleen maar toe. Ik was echter superbenieuwd naar de uitslag. Toen onze klastitularis binnenkwam, werd iedereen wel even stil, denk ik. En op haar gezicht was ook helemaal niets op te merken van of we nu goed of slecht gedaan hadden. De eersten kregen al hun rapport en de meesten bleken content te zijn. Ik moest wachten tot bijna de laatste (das t leuke voordeel als uwe achternaam met een V begint). En nu doe ik zo mijn best hier van alles te schrijven om maar niet meteen te moeten zeggen of ik al dan niet door ben. Maar vermits ik niets zinnigs meer te vertellen heb over wat er vooraf ging... Tromgeroffel... Ik ben geslaagd op alle vakken! Goed, he. Geen enkel rood cijfertje op mijn rapport. Het totaal kwam op 66,3% wat mij voor de eerste module goed lijkt. Ze hadden er zo op gehamerd dat ge in de 1ste module mocht blij zijn met 50-60% dus ben ik heel blij dat ik niet ver verwijderd ben van de 70%. Misschien is dat een doel voor de volgende module, he.
    Alé, dat is weer een last die van mijn schouders gevallen is, se. Ben blij dat we het nu eindelijk weten. Er zijn er wel enkelen die een vak of meerdere vakken opnieuw moeten doen. Dinsdag zullen we weten wie er nu juist nog allemaal in onze klas terug te vinden is. Ik ben al heel blij dat ik zelf met 4 nieuwe vakken zal mogen starten en dat ik dinsdag officiëel kan starten in 2A.

    Wat betreft de stage is er niet zo erg veel te vertellen. Alleen dat vorige week vrijdag de opvang wel wat op zijn kop stond door het welbekende drama in Dendermonde. Ouders die hun kinderen vroeger kwamen halen dan anders en de pers die 't schijnt regelmatig belde. Waarschijnlijk voor een intervieuw maar daar zijn ze niet op ingegaan, geloof ik.
    Vanaf volgende week wordt het dus ook weer tijd om over activiteiten na te denken want die zal ik stilletjes aan ook weer gaan starten.
    'Ja Ann, speeltijd is voorbij!'


    Categorie:Examens
    30-01-2009, 00:00 geschreven door Ann  
    20-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Examen zijn gedaan!
    Joepiedepoepie! Ik ben net terug van school en heb eindelijk mijn examen achter de rug. Na 2 weken blokken had ik er ook stilletjes genoeg van en ben dus super content dat we ons laatste examen achter de rug hebben.
    Hoe het is gegaan vandaag? Wel, ik heb geen idee hoe ik het gedaan heb op mijn mondeling examen. Het ging beter dan ik had verwacht maar toch kan ik me er niet echt over uitspreken. T schijnt dat, als je goed hebt op je opdrachten, je al door bent ongeacht het examen. En tegen mij zei ze dat ik mijn opdrachten goed gedaan had. Laten we dus hopen dat dat inderdaad de doorslag zal geven. En het project telde ook al mee voor 40 punten dus dat is toch ook al een hele boterham, he. MZ3 is eigenlijk heel goed gegaan. We moesten o.a. een voedingsdriehoek tekenen op basis van een voorbeeld. Daar stonden 25 punten op. Maar ik denk dat ik het wel redelijk goed gedaan heb.
    Al bij al vielen de examens goed mee dus ik hoop dat mijn punten ook allemaal in het zwart zullen zijn weergegeven.
    Ik ben ondertussen ook gaan kijken naar onze nieuwe uurrooster. Ik zal er maar vanuit gaan dat ik door ben. Uhum! We krijgen 2 nieuwe leerkrachten. En de examens zijn op 9 en 16 juni. Alé Ann, de examens zijn net voorbij. Moet ge daar nu echt over beginnen?
    Ach ja, als we daar aankomen, zit het jaar er bijna op. Mannen, wat vliegt de tijd. Vorige week stond er een nieuwe groep in ons cafetaria met een leerkracht die een hele uitleg stond te doen. Ik ging er vanuit dat het misschien een introductiedag was voor hen. Ineens beseften we hoe de tijd voorbij gevlogen is. Wij herinneren ons nog heel goed hoe zenuwachtig we ons voelden voor de intakeproef. En ondertussen zitten we al aan het einde van onze eerste module. Ik hoop echt dat we allemaal over kunnen gaan naar de volgende module want we hebben eigenlijk een hele fijne klas. T zou jammer zijn als die uit elkaar zou vallen.

    Weet je wat ik het eerste dacht toen ik thuis kwam: 'Wat ga ik nu doen vandaag?' Ik ben het al zo gewoon om bezig te zijn met het school. Ofwel was ik bezig met opdrachten maken, project voorbereiden en examens te blokken. En nu? Nu zit ik hier achter mijn pc'tje mijn tijd wat op te vullen. Het is echt een vreemd gevoel. Ik heb ineens vrije tijd met den hoop. Ik vraag me af wat ik ga aanvangen in mijn grote vakantie. Dan heb ik 2 maanden verlof.
    Maar morgen begin ik weer met stage dus komt mijn ritme toch weer een klein beetje op gang, he. Ben eens benieuwd hoe de baby's zijn gegroeid, wie er is bijgekomen en of de anderen me nog zullen herkennen. Ik ga ergens heel blij zijn om ze weer allemaal te zien. Ik heb ze toch wel gemist, hoor.
    Maar hoe mijn stage nog verloopt, horen jullie wel weer in het volgende berichtje.

    Categorie:Examens
    20-01-2009, 00:00 geschreven door Ann  
    14-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Examens deel 1
    Het eerste deel van mijn examens zit er al op.
    Ik moet zeggen dat het eigenlijk redelijk goed meeviel. Het eerste uur kregen we onze beide examens van MZ1, schriftelijk. Ik denk dat ik dat op een klein uurtje had afgewerkt. Daarna was het wachten tot we konden beginnen met het praktijk gedeelte. Ik heb me eerst aangemeld voor de reanimatie. Ik mocht dan eerst nog eventjes slachtoffer spelen voor een klasgenoot die een driehoeksverband moest aanbrengen. Daarna was zij slachtoffer voor mij. Ik trok het kaartje met 'kruisverband' en dacht: 'Oef, een gemakkelijke.' De leerkracht kwam even kijken en zei dat ik zeker het hele weekend had geoefend. Ik aarzelde even en zei dan: 'Het hele weekend is overdreven maar ik heb het wel 1 keer geoefend.' Het was gewoon niet zo moeilijk. En daarna mocht ik dan de reanimatie uitvoeren op de pop. (Ah ja, op nen echte mens die nog bij bewustzijn is, gaat dat niet goed aflopen, vrees ik.) Terwijl ik mijn 30 keer aan het pompen was, begon ik na te denken of niets vergeten was: 'Het bewustzijn heb ik gecontroleerd. Ik heb gevraagd om de 100 te bellen. Ik heb ook de mond zuiver gemaakt, ademhaling gecontroleerd. Nee, ik ben niets vergeten.' Ja, ik was zo snel aan het pompen dat ik echt dacht iets vergeten te zijn maar dat was toch niet het geval. Het beademen was dan wel even een spannend moment omdat die pop niet altijd even goed wilt meewerken. Een mens zijn neus dichthouden, is niet zo moeilijk. Maar probeer maar eens een rubberen neus zo goed mogelijk dicht te houden. Het is niet zo evident. Ik was dan ook supercontent toen ik zag dat de borst omhoog en omlaag ging. Yes, missie geslaagd! Achteraf vroeg de leerkracht me of ik het in het echt zou durven. Misschien maar dat zal van de situatie afhangen, denk ik. Hij vond in alle geval dat ik het waarschijnlijk heel goed zou doen. Volgens mij ben ik voor dat deel dus al zeker geslaagd.
    Nadien mochten we dan praktijk doen voor hef- en tiltechnieken. Hier zag ik enorm tegenop maar ik had opnieuw geluk met de kaartjes die ik trok. Ik moest een klasgenoot van de stoel recht helpen (dat was de gemakkelijkste techniek) en dan moest ik een doos met printpapier van de grond op de tafel zetten en weer terug op de grond. Ik keek de leerkracht aan, waarvan haar gezicht duidelijk geen open boek was, die me toen zei: 'dat was met een mooie rechte rug'. Ik neem aan dat het goed was maar meer vertelde ze niet.

    In de namiddag hadden we dan BSK6. Onze leerkracht kwam al voorbij gelopen toen we nog, tijdens de pauze, aan tafel zaten. Ze keek naar mij en ze had zo ne lach op haar gezicht die bleek te vertellen: 'jullie zijn nu zenuwachtig. Haha.' Ik wist niet goed wat er van te denken. Hehe.
    Maar eens ik de vragen voor mijn neus kreeg, liep het wel los. Ik heb redelijk veel opgeschreven, misschien wel wat te veel, maar ja. Ik heb toch geen enkele vraag gehad waarvan ik dacht 'Oh nee, dat weet ik niet.' Dus dat is al goed, he.

    Dinsdag hebben we dan het tweede en dus laatste deel van de examens.
    In de voormiddag hebben we MZ2 (Ontwikkelingsgericht werken). Dit werd opnieuw door 2 leerkrachten gegeven dus krijgen we ook 2 aparte examens. Eén deel is schriftelijk en het andere deel mondeling. Hopen dat ik weer geluk heb met de kaartjes.
    In de namiddag hebben we MZ3 (Kwaliteitszorg). Dit gaat over het bieden van structuur aan kinderen maar vooral over voedingsleer. Zal dus nog wel blokken worden.


    Categorie:Examens
    14-01-2009, 00:00 geschreven door Ann  
    07-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project
    Gisterenmorgen vertrok ik met een serieus ei in mijn broek richting school. Enerzijds omwille van de sneeuw en de kleine straatjes die niet gestrooid waren, en anderzijds omdat de dag dan eindelijk was aangebroken dat we ons project moesten voorstellen.
    Omdat wij de ontwikkeling van de baby bespraken, kregen we de eer om als eerste er aan te beginnen. Daar waren we heel tevreden mee omdat we dan de rest van de dag op ons gemak konden zitten en geen stress meer moesten hebben.
    Ons project was eigenlijk vrij goed geslaagd. Ze vonden dat we allemaal even veel verteld hadden en dat het materiaal dat we gebruikt hadden, zoals het gebruik van een tijdslijn met afbeeldingen, rammelaars en ander speelgoed voor baby's, quiz-vragen met een schiftingsvraag (dat was mijn idee) en de winnaars kregen een diploma (dat ik zelf gemaakt had met de pc), heel goed was geweest. Het was dus allemaal dik in orde. Geen black-outs gehad en van die dergelijke dingen. Ons project duurde wel redelijk lang. Ik geloof dat we rond 9u20 er aan konden beginnen en tegen dat ze ons geëvalueerd hadden, was het al een uur later. Tegen mij hadden ze gezegd dat ik goed oogcontact maakte met iedereen maar dat ik wel wat snel sprak. Dat had ik echter verwacht omdat ik ten eerste geen limburgse ben zoals de anderen (spreek dus zowiezo al iets sneller) en ten tweede omdat ik stijf stond van de zenuwen. Achteraf kreeg ik wel nog een complimentje van een klasgenootje. Ze zei dat ik een mooie stem had en een mooie uitspraak en dat als zij zo'n stem zou hebben ze garanti succes had met het toneel spelen. Alé, ik heb verborgen talenten die ikzelf nog niet ontdekt had. Ik zou eerder al beroemd kunnen geworden zijn door het schrijven van een boek en nu kan ik ook nog succes boeken op de planken. Misschien moet ik er eens aan gaan denken om in de voetstappen van Els de Schepper te treden: boeken schrijven en mijn eigen monoloog brengen in het sportpaleis van Antwerpen. Ziet ge t al gebeuren? Lap, ik denk dat ik mijn roeping gemist heb.

    De rest van de dag liep dus redelijk relax. Buiten het bekijken van de andere projecten, kregen we nog een kans om te reanimeren en verbanden aan te leggen en hebben we overlopen wat we voor de examens moeten kennen.
    Pff, examens. Ik had me voorgenomen vanmorgen ijverig op te staan en er vroeg in te vliegen maar mijn biologische wekker was het niet eens met de wekker op mijn GSM. Gevolg: ik heb me nog eens goed omgedraaid in mijne nest. Maar het komt wel in orde, hoor. Echt super veel is het niet. Het is absoluut niet te vergelijken met de hoge school. Het enige waar veel stress en tijd in kruipt, zijn de projecten en opdrachten maar daar zijn we voorlopig eventjes van af.

    Hoe het examenrooster er uit ziet voor volgende week?
    Wel, om 9u beginnen we met het schriftelijke examen van MZ1 (verzorging). Dit bestaat wel uit 2 examens omdat we dit vak van 2 verschillende leerkrachten krijgen. Vanaf 10u hebben we dan praktisch examen. We moeten dan een reanimatie uitvoeren en een verband aanleggen (hangt af van het kaartje dat ik zal trekken) en dan ook nog van hef- en tiltechnieken. Dit laatste zie ik niet echt zitten omdat we dit maar heel kort geoefend hebben en onze laatste les dateert van 2 weken voor de kerstvakantie. Laten we dus hopen dat dit ergens in mijn geheugen nog correct opgeslagen zit en het er tegen dan weer spontaan uit komt.
    In de namiddag, meer bepaald om 13u30 hebben we dan examen van BSK6 ofwel Observeren en rapporteren. Ik heb al verschillende horrorverhalen gehoord over dit vak maar ergens denk ik wel dat dit moet lukken. Echt veel is het niet want er zijn al 3 van de 8 hoofdstukken weggevallen. Hoofdstuk 6 valt weg omdat we dit eerder al hadden moeten toepassen in een groepswerk. En de andere 2 hoofdstukken moeten we gewoon lezen maar niet kennen. Kan het nog beter? Ja, misschien wel maar ge kunt toch niet slagen zonder examens te doen dus ik klaag niet.

    Tot zover deze update. De bloktijd start... NU!


    Categorie:Projecten
    07-01-2009, 00:00 geschreven door Ann  
    04-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie ten einde

    T is al weer even geleden dat ik nog iets schreef op mijn blogje. Maar ja, door de drukte van de feesten en het feit dat ik dan nog ziek geweest ben, was het voor mij niet meteen mogelijk nog een berichtje te maken.
    Zoals jullie al zullen gezien hebben, heb ik ook de activiteit van mijn kerstballen eindelijk toegevoegd. De geïnteresseerden kunnen er dus even een kijkje naar gaan nemen.
    Deze namiddag komen nog enkele klasgenoten langs om te oefenen voor ons project. Het was allemaal niet zo evident om goed af te spreken met elkaar maar het is dan toch gelukt. Vandaag zouden we het dus moeten oefenen zoals we het gaan brengen voor de klas. Dinsdag is het dan zo ver. Ik hoop dat het allemaal maar goed wilt verlopen want zo voor de klas staan, is niet meteen mijn specialiteit. Zeker niet als je weet dat de anderen van de klas een observatieformulier krijgen en ons dus moeten beoordelen. Dit wilt dus zeggen dat ze op elk detail zullen letten.
    Wij bespreken de ontwikkeling van de baby wat maakt dat we dus als eerste aan de beurt zijn. Het voordeel is dus wel dat we er ook snel van af zijn en dus niet de rest van de dag met stress zullen zitten. Dus mensen, allemaal duimen dinsdagmorgen!
    Volgende week begint dan ook het echte werk: examen. Ik had gehoopt nog wat samenvattingen te kunnen maken tijdens de vakantie maar echt veel is hier niet van gekomen. Als ik vandaag of morgen nog ergens een gaatje vind, zal het dus dat zijn waar ik mee bezig ben. Nog eventjes en ik weet of ik geslaagd ben voor mijn eerste module. Laten we hopen van wel zodat ik weer met volle moed aan de tweede module zal kunnen beginnen. Ergens kijk ik daar wel naar uit daar het weer 4 nieuwe vakken zullen worden en het dus een beetje interessanter maakt om er aan te beginnen.
    Enfin, echt veel nieuws heb ik dus voorlopig niet te melden. Ik hou jullie zeker op de hoogte van hoe het project verlopen is en natuurlijk ook de examenperiode.
    Tot gauw!



    04-01-2009, 13:12 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Kerstballen'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Via deze link kom je terecht bij de activiteitenfiche 'Kerstballen':

    http://www.scribd.com/doc/9706283/Activiteitenfiche-Kerstbal-10122008-Blog



    04-01-2009, 13:03 geschreven door Ann  
    20-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgedaagd!
    De laatste 2 dagen stage van het jaar hebben ze me toch nog goed getest, die kindjes van me. Vooral mijne 'vriend' had me weer meer dan eens uitgedaagd. Donderdag begon het al bij het slapengaan. Ik had hem al verschillende keren moeten zeggen om stilletjes te zijn en te blijven liggen. Ik waarschuwde hem dat hij de hoek in zou vliegen als ik nog 1 keer zijn naam zou moeten noemen. Nog geen 5 seconden later liep ik met hem op mijn arm de kamer uit en plaatste hem in de hoek. Mijn begeleiders keken even op maar zeiden dat ik goed gereageerd had met hem in de hoek te zetten. Nadien was hij dan toch braaf gaan slapen.
    En gisterenmorgen ging ik met de oudsten naar de polyvalente zaal. Het was een meisje haar laatste dag dus zij kon nog even genieten van het ballenbad en zo. Begon mijne pagadder daar iedere keer van zijne tak te maken als er iemand met zijn auto wegreed. En dit terwijl er zo nog 3 andere staan maar ja die waren niet goed genoeg. En ook het blauwe springpaardje daar moest iedereen van afblijven. Iedere keer dat ik hem een opmerking gaf, werd hij heel boos en op een moment begon hij zelfs te spuwen en slaan naar anderen. Toen was de maat vol! Ik heb toen maar een mooi hoekje voor hem uitgezocht in de zaal en hem daar naartoe gebracht. Natuurlijk met groot protest van zijn kant. Eens in de hoek vertelde ik hem dat zo'n gedrag echt niet door de beugel kon en dat hij maar eventjes moest afkoelen met zijn gezicht naar de muur. Nadien heb ik hem dan weer even laten spelen tot we gingen opruimen. Bij het opruimen liep het ook al mis. Alle kindjes wilden zo graag mee opruimen dat ze begonnen te vechten om een matje dat terug op zijn plaats moest komen. Tegen de tijd dat ik bij hen was, had een jongen al een meisje (zij die haar laatste dag deed) in de arm gebeten. Amai, ik heb hem daar flink onder zijn voeten gegeven terwijl ik aan de ene kant dat meisje wou troosten en aan de andere kant de rest nog moest overtuigen verder op te ruimen. Het was een drukte, niet normaal! Eens terug binnen in de leefgroep ging ik natuurlijk verslag uitbrengen, dat noemen ze dan rapporteren. Ocharm het jongentje dat gebeten had! Die wist niet wat hem overkwam. Mijn begeleidster werd zo kwaad dat hij in zijn broek deed van de schrik. Maar ja, zijn tanden stonden echt wel in haar arm, mooi in een blauw cirkeltje. Zij zal haar laatste dag ook niet meteen vergeten, denk ik.
    Maar voor de rest liep alles redelijk goed. Het was wel vreemd om afscheid te moeten nemen van hen voor zo lang. Het zal nog tot de 21ste januari duren vooraleer ik hen zal weer zien.
    Enfin, tot zover een korte beschrijving van mijn laatste dagen stage van dit jaar.
    Nu ga ik proberen toch nog zo goed mogelijk van mijn vakantie te genieten. Alhoewel ik toch nog wel wat werk voor school zal moeten doen.
    Voor nu wens ik iedereen al een fijne kerst toe (dan vergeet ik het zekers niet).
    Tot gauw!


    20-12-2008, 16:25 geschreven door Ann  
    Archief per maand
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 09-2005
    Categorieën
  • Examens (7)
  • Info opleiding (16)
  • Opdrachten (6)
  • Projecten (5)
  • Tips (3)
  • Mijn activiteiten baby en peuter
  • Het boerderijleven
  • De rammelaar
  • In paar
  • Vrienden
  • Plop met lintjes
  • Kerstballen
  • Mijn activiteiten baby en peuter 2
  • Indiaantje
  • Lentekriebels
  • Waterplezier
  • Simsalabim!
  • Moederdag
  • Mijn activiteiten IBO
  • Schilderartiesten
  • De wondere papierwereld
  • BOEM!
  • Gewoon anders
  • Griezelige sfeer
  • Verlanglijstje
  • Sinterklaas kapoentje
  • Kleurrijke sterren
  • Leuke kerstkaart
  • Wegwerp maatschappij
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Leuke links
  • Kind en Gezin
  • Jo Frost
  • Kiddo
  • Peuters
  • Derek Ogilvie
  • VSPW
  • De Hummeltjes
  • Mijn andere blogs
  • Australië
  • My life in Australia (New)
  • Startpagina's
  • Weblog startpagina
  • Weblog 2Link
  • kinderzorg.startkabel.nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs