Het leven als kinderverzorgster
Blog als favoriet !
Inhoud blog
  • Eeuwigheid
  • Examentijd
  • Activiteit 'Wegwerp maatschappij'
  • Activiteit 'Leuke kerstkaart'
    Agenda

    Belangrijke dagen!

    Zoeken in blog


    View My Stats
    Foto
    Deze kaars brandt voor mijn dierbaren die zijn heen gegaan:
    - mijn papa
    - mijn broer Tom
    - mijn fretje Stitch
    - Jantje
    - mijn fretje Frey
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    12-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Sinterklaas kapoentje'
    Voor de volledige werkwijze van deze activiteit, kan je hier gaan kijken.

    12-12-2009, 21:09 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het einde nadert
    Ja, ja. Nog een weekje en dan zit de module er bijna op.
    De opdrachten zijn zo goed als gedaan, zelfs onze activiteitenplanning is af. Woehoe!
    Alleen nog mijn individuele activiteit, daar heb ik nog werk aan maar dat komt wel goed.

    Volgende week dinsdag hebben we kerstfeestje tijdens de namiddag. We hebben namen getrokken en kadootjes gekocht voor elkaar. Ben benieuwd wie mij heeft getrokken en wat ik krijg. Hoop dat mijn kado ook in de smaak valt. Voor 5 euro iets vinden, is niet zo evident.

    Woensdag heb ik nog mijn laatste leergroepsgesprek en heel waarschijnlijk zal ik dan weer iets later op stage arriveren. Vermits ik mijn aantal activiteiten al heb gedaan, kan dit niet zoveel kwaad. Zal toch geen activiteit meer voorbereiden.

    Deze week heb ik nog 2 activiteitjes gedaan met de tieners. Woesndag waren ze met 12 en ik stond helemaal alleen voor de groep. De andere begeleidsters waren met de andere groepen bezig. Al bij al viel dat heel goed mee. Af en toe heb ik enkele plaagkoppen uit elkaar moeten halen maar voor de rest werkten ze heel goed mee. Er heerst ondertussen nu al een echte kerstsfeer op de opvang: lampjes, kerstboom, knutselwerkjes,... Het is toch een gezellige tijd, he.

    De examenrooster is ondertussen ook al gekend. Op 12 januari hebben we examen van BJK5 en op 19 januari hebben we BSK1 en BSK8. Alle examens zijn mondeling, zal dus wel wat stresserend zijn. We hebben ook nog niet veel cursussen gekregen, enkel werkbladen, waardoor ik wel nog een hele hoop werk zal hebben met het samenvatten van de theorie. Hoop dat dit gaat lukken maar zoals gewoonlijk hou ik jullie hier wel van op de hoogte.

    12-12-2009, 21:05 geschreven door Ann  
    21-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdrachten module 3
    Zoals jullie van mij gewoon zijn, geef ik jullie ook even een overzicht van de opdrachten van deze module.

    Supervisie (leergroepsgesprek):
    - 10 activiteiten
    - Evaluatie vorige leerdoelen
    - POP1 teamwerking
    - POP2 leerdoel competentieschaal
    - POP3 ouderparticipatie
    - Evaluatie van de POP's
    - Verslagen van elk leergroepsgesprek
    - Verslagen van competentieschalen

    BSK8:
    - POP teamwerking
    - Evaluatie POP
    - Veilige speelterreinen

    BSK1:
    - Project ADHD
    - Artikelbespreking ADHD

    BJK5:
    - Niveau's ouderparticipatie
    - POP ouderparticipatie
    - Evaluatie POP
    - Artikelbespreking ouderparticipatie

    BSK5:
    - Examenopdracht: activiteitenplanning
    - Activiteit uitwerken


    Categorie:Opdrachten
    21-11-2009, 21:23 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Verlanglijstje'
    Een leuke activiteit voor Sinterklaas met de kleuters vind je hier.

    21-11-2009, 21:12 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Holiday's over
    De vakantie is al 2 weken gedaan en dus zijn we weer volop bezig met stage en onze opdrachten van school.
    Het einde van de derde module nadert wat wilt zeggen dat al onze opdrachten moeten af zijn.

    Woensdag hebben we ons tweede leergroepsgesprek gehad wat redelijk goed verliep. Ik had gedacht dat het niet zo goed zou gaan omdat ik maandag en dinsdag ben ziek geweest maar het ging toch. Mijn deelname was beter dan vorige keer. Nu hebben we nog wat werk aan onze portfolio's die moeten af zijn, nog enkele activiteiten doen en nog wat bewijsmateriaal sprokkelen voor onze POP's.

    De leergroep was wel serieus uitgelopen. We waren om 9u15 begonnen en ik zat pas om 13u25 in de auto op weg naar mijn stageplaats. Ik had een activiteit gepland met de kleuters en mijn begeleidster had me nog gevraagd of ik op tijd zou terug zijn. 'Natuurlijk,' antwoordde ik overtuigd. Ik was er plots niet zo zeker meer van. Tien minuten voor de activiteit arriveerde ik toch dus heb me wel wat mogen haasten om alles klaar te zetten. Het belangrijkste is dat het gelukt was dus...

    Ik heb nu nog 4 activiteiten te doen om het vereiste aantal te halen, op 1 december dienen we onze opdrachten van BJK5 af te geven en de week nadien die van BSK8. Met het meeste lig ik goed op schema alleen de opdracht van BSK5 heeft nog wat werk nodig. Da's die opdracht van de activiteitenplanning en er komt heel veel bij kijken. Normaal zouden we er vandaag aan werken maar mijn collega'tje kon niet meer komen. Gelukkig moet deze opdracht pas op 5 januari afgegeven worden dus hebben we nog tijd.


    21-11-2009, 21:06 geschreven door Ann  
    01-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Griezelige griezelsfeer'
    Voor meer uitleg over deze activiteit, kan je hier gaan kijken.


    01-11-2009, 22:34 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Gewoon anders, anders gewoon'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor meer uitleg van mijn activiteit kan je hier gaan kijken.



    01-11-2009, 22:31 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorstelling

    Deze dinsdag hebben we onze voorstelling voor het vak BSK1 gehad: ADHD. Normaal waren we het tweede groepje van de 3 maar één iemand was ziek waardoor het eerste groepje later zal komen. We mochten dus al meteen aan de slag. Het ging over het algemeen eigenlijk vrij goed. We hadden een vrij creatieve voorstelling van ons project, wat ze graag hebben, maar één stukje was toch wat te veel theorie in een keer. Ik krijg ook vaak de commentaar dat ik te snel praat en ook deze keer was dit het geval. Alleen bij de toneeltjes had ik dit blijkbaar niet. De leerkracht zei hierop dat ik meer een praktijkmens ben dan een theoriemens wat inderdaad wel klopt. Mijn tekst zal ik vaak ook meer in mijn eigen woorden vertellen dan het klakkeloos over te nemen van het papier, gewoon omdat ik dan tilt sla. Dan heb ik steeds het gevoel, of de angst, iets te vergeten omdat ik het niet volgens de tekst gedaan heb. Maar over het algemeen was de commentaar heel goed. We zijn allemaal geslaagd, met hoeveel punten zeggen ze niet, maar als het niet goed was geweest, had ze ons waarschijnlijk al wel gezegd dat we dit stuk voor de examens moeten leren. Als het project goed is, valt dat hoofdstuk weg. Anders niet. Blijkbaar zullen we volgende module, de laatste , veel in ons eentje een presentatie moeten geven. Dat zal wat gaan worden, denk ik.

    Op stage verliep alles goed. Vorige week was het de week van het IBO met als thema 'Anders gewoon, gewoon anders'. Normaal doe ik op woensdag steeds mijn activiteiten maar vermits er voor deze week iets speciaals gepland was, heb ik mijn activiteit vrijdagnamiddag gedaan. Ik heb een activiteit gedaan over de dot-painting van de Aboriginals (wat jullie later terugvinden) wat een groot succes was. Er zijn zelfs kinderen geweest die woensdag kwamen vragen het nog eens opnieuw te doen maar vermits we al alles aan het klaar zetten waren voor een nieuwe activiteit, zal dat voor een andere keer zijn. Deze week deed ik weer een activiteit met de tieners die wel redelijk goed is gegaan. Mijn begeleidsters vonden het goed geweest en vonden dat het heel rustig verliep.

    Op deze moment geniet ik van een weekje vakantie, wat me echt wel deugd doet. We zijn al meer dan halfweg in de derde module. Na de vakantie zijn het nog 6 weekjes en dan is het kerstvakantie. Dan nog één dinsdag les en dan zijn het weer examen. Voor we het weten, zal deze module er al op zitten en kunnen we starten aan de allerlaatste, en zwaarste, module.



    01-11-2009, 22:16 geschreven door Ann  
    19-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'BOEM!'
    Een leuke activiteit voor de kleuters en de lagere schoolkinderen vind je hier.

    19-10-2009, 20:58 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'De wondere papierwereld'
    Een leuke activiteit voor de tieners vind je hier.

    19-10-2009, 20:57 geschreven door Ann  
    12-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knutsel manie
    Wow, 't is weer even geleden dat ik nog van me liet horen.
    Mijn activiteit met de tieners is eigenlijk redelijk goed gegaan. Eerst waren ze niet echt enthousiast want activiteiten vinden ze nl. niet zo cool meer. Maar ik kon ze toch overtuigen om op z'n minst eens te komen kijken wat het inhield en dan mochten ze nog beslissen of ze wel of niet zouden meedoen. Thuis had ik al enkele voorbeelden gemaakt waardoor ik goed kon laten zien wat het inhield. Eén van mijn ontwerpen was een kikkertje dat kon springen en net dat wilden ze allemaal maken. Ik heb dan ook mijn handleiding moeten laten kopiëren want ik had niet voorzien dat ze dit allemaal wilden maken. De gasten die eerst dus niet wilden deelnemen waren uiteindelijk toch niet weg te slaan van hun kikkertje. Ik moet zeggen dat ze ook allemaal braaf luisterden naar mijn inleiding en zelfs bij vragen braaf hun vinger omhoog staken en hun beurt afwachtten om een antwoord te geven. Wel opgevoede kinderen, zou ik zo zeggen. De vrees voor mijn activiteit was dus ongegrond en het verliep eigenlijk heel goed en rustig. Mijn stagebegeleidster heeft me op een moment zelfs alleen gelaten met hen omdat het wel goed ging.

    Vorige week woensdag had ik een extra lesdag wat toch wel redelijk zwaar was. Vooral als je dan de hele namiddag hetzelfde vak hebt en dit niet echt boeiend is. We hebben wel ne goeie beet gelachen, tot ergernis van de leerkracht.
    In de voormiddag was het echter wel de moeite omdat we dan creatieve vaardigheden hadden en hier spelletjes hebben gedaan. We moesten o.a. een woord uitbeelden door elke letter apart uit te beelden aan de hand van een werkwoord. Bv. 'pluim'. Voor de letter P hadden we het werkwoord 'poetsen' uitgebeeld, voor de L 'liefhebben',... De anderen moesten dit dan raden. Ook hebben we spreekwoorden moeten uitbeelden wat wel leuk was om te doen.
    Dinsdag hebben we ook iets leuks gedaan: een pop gemaakt van houtpasta. Dat was cool! We hadden krantenpapier moeten oprollen tot een bolletje en dit met plakband samenkleven en op een stukje wc-rol kleven. Daarna mochten we dit met houtpasta bekleden. We mochten dan nog een kin, neus, ogen, oren en mond maken. Dit alles staat nu netjes te drogen en volgende keer gaan we dit gezichtje schilderen en afwerken en natuurlijk nog kleedjes maken zodat we een echte poppenkastpop hebben. We zijn ook alvast begonnen aan een sokpop wat ook wel leuk was maar ik vond het eerste leuker. Als het resultaat klaar is, laat ik jullie dit zeker bewonderen.

    Vrijdag hebben we ons eerste leergroepsgesprek wat vreselijk is uitgelopen. We waren al rond half tien begonnen en ik was pas thuis om half twee. Ik had nog net een uur om iets te eten en ff op mijn gemak te zitten vooraleer ik weer richting stage moest gaan. De rede van dit lange gesprek was het feit dat er een nieuwe student in ons groepje is bij gekomen. Zij heeft vrijstelling gekregen voor het eerste jaar en mag dus meteen aan het tweede beginnen. Gevolg is wel dat ze niet weet hoe een praktijkervaring gemaakt wordt, een verslag van een artikel, een POP,... Dit moesten we dus allemaal weer even uitleggen wat ik eigenlijk niet zo fijn vond. Ze hadden haar beter vooraf (of nadien) apart gesproken om het haar tegoei uit te leggen want volgens mij heeft ze er nog niet veel van begrepen. Wat wilt ge ook? Wij kregen die uitleg in meerdere vakken en hebben daar uren ingestoken en zij zou het op 5 minuten moeten kennen. Is niet echt logisch toch? Vrijstellingen... ge zou u wel het nut ervan beginnen af te vragen. Dit is dus de rede waarom ik geen vrijstelling aanvraag voor mijn universiteit volgend jaar.

    Wat heb ik nog te vertellen? Ons project van ADHD is zo goed als klaar en ik moet zeggen dat het resultaat er wezen mag. Denk wel dat het zal aanslaan bij de anderen. Hopen dat ook de leerkracht het goed vind. De laatste week van oktober moeten we dit gaan voorbrengen. Ben benieuwd.
    Woensdag ga ik een activiteit doen met de kleuters. Was niet helemaal gepland maar mijn stagebegeleidsters is aan de beurt om een verhaal te gaan vertellen in de bib en vermits ze de groep te groot vindt, stelde ze voor dat ik een helft nam en er een activiteit mee doe. Als dan het verhaal gedaan is, worden de groepen verwisseld en herhaal ik de activiteit met de andere groep. Voor mij geen probleem, hoor. Ik heb het net even voorbereid dus ik hoop dat dit straks goedgekeurd wordt. Dit noemen ze dan 'flexibel zijn'.

    Oh ja, maandag heb ik mijn tussentijdse evaluatie gehad en dat was al behoorlijk goed. Ze zeiden dat het de eerste keer was dat een stagiair zich zo snel inwerkt in de groep. Schrok er even van omdat ik vorig jaar een redelijk lange aanpassingsperiode had. Hieruit blijkt dus dat ik toch gegroeid ben in het afgelopen jaar. Echt veel aan te merken was er niet, alleen mag ik nog iets meer het speelbeest durven uithangen. Tijdens de leergroep zeiden ze wel dat ik niet mag overdrijven want dat een opvang ook wel nood heeft aan rustigere kinderverzorgsters en dat kinderen het niet altijd fijn vinden om steeds tussen uitbundige mensen te zitten. Mijn coach zei dat het het beste was dit gewoon toe te passen bij activiteiten en het anders gewoon wat rustiger te houden. Een 'party animal' zal ik wel nooit worden, denk ik. Maar ik aanzie mijn rustige aard net als pluspunt tussen al die drukke kinderen.

    12-10-2009, 13:39 geschreven door Ann  
    29-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werk, werk, werk
    Vorige week dinsdag kregen we een nieuwe opdracht bij voor BSK5, zoals was aangekondigd. Ook hiervoor dienen we in groep te werken van 2 of 3 personen. Deze keer zit ik in een groepje van 2. Zoals jullie misschien nog herinneren, heb ik voor vorige module 25 activiteiten moeten bedenken voor het vak BJK3. Vermits dit vak het vervolg is, dienen we ook nu een activiteitenplanning te maken alleen is het nu wel wat moeilijker.

    Wat is juist de bedoeling? Wel, we dienen een jaarthema te verzinnen, wat bij ons waarschijnlijk iets zal zijn als 'De wereld binnenste buiten', en van daaruit dienen we maandthema's en weekthema's te maken. We hoeven maar voor 3 maanden een thema te bedenken met de gewenste doelstellingen, maar er dient wel een vakantiemaand tussen te zitten. Wij kozen voor de maanden juni, juli en augustus. Omdat we maar met 2 zijn, dienen we ook maar 2 maanden volledig uit te werken dus augustus werken we niet uit, buiten het kiezen van een thema.
    Voor juni dienen we dan nog 4 weekthema's te nemen en per dag een activiteit te bedenken binnen dat thema. Omdat juli een vakantiemaand is, dienen we hiervoor ook 4 weekthema's te nemen maar met 2 activiteiten per dag. Uitgerekend komt dit dus op ongeveer 40 activiteiten voor deze maand. Van deze activiteiten dienen we dan nog één te kiezen die we volledig in detail zullen uitwerken, dus met een voorbereiding en een volledig uitgeschreven werkwijze.
    M.a.w. er is veel werk aan de boeg! Gelukkig hebben we wel nog tot begin januari om dit af te werken en telt dit mee voor de examens. Dus we dienen geen examen af te leggen voor dit vak. Super!

    Vandaag hebben we ook afgesproken dat ons project van ADHD moet voorgesteld worden voor het Allerheiligenverlof, dus binnen 4 weken ongeveer. Niet zo erg veel tijd dus maar normaal is dat wel haalbaar. Daarna krijgen we een nieuw project voor een ander vak maar van dezelfde leerkracht. Waarschijnlijk zullen we binnenkort wel weten waarover dat precies zal moeten gaan. Ook dat zal moeten worden voorgesteld op een creatieve manier.

    Ondertussen is wel mijn opdracht voor BSK8 af, met name dat van de 'veilige speelterreinen' en ook mijn POP van de samenwerking is al klaar.
    Ik heb dat vandaag ook even laten nalezen en ze zei dat het er goed uitzag. Dus morgen nog even laten lezen en handtekenen door mijn begeleidsters en ook dat is weer achter de rug.

    Maandag kwam mijn stagebegeleidster al lachend af: 'Pas maar op, meisje, want nu weten we hoe we u moeten begeleiden, he.' Ik kreeg spontaan al een hartstilstand. Ze kwamen net terug van het VSPW waar ze een infodag hadden over hoe ze de stagiairs moeten begeleiden. Ze wisten plots alles en vroeg ook naar mijn lijstje met opdrachten. Ik denk dat ze me op de voet willen volgen. Maar ik heb niets te verbergen dus dat maakt me niet zo zeer uit.
    Morgen ga ik een activiteit doen met de oudsten van de groep: origami. Ben benieuwd hoe dat verloopt want het contact met de grote kinderen loopt nog wat stroef. Wanneer ben je nl. nog te kinds tegen hen en wanneer te volwassen? Ik moet nog even zoeken naar een goede middenweg. Hoop dat alles goed verloopt en dat ze willen meewerken. Ze zijn nl. niet verplicht mee te doen met activiteiten dus stel je voor dat ze allemaal dood leuk zeggen dat ze geen zin hebben. Sta ik daar met mijn geplooide vliegers, kikkers,...
    Dat mis ik wel aan het kinderdagverblijf: die peuters waren met alles gelukkig en deden altijd mee. Deze kinderen beginnen dingen al 'niet meer cool' te vinden. Maar we zien wel wat het brengt. Hoop doet leven!


    29-09-2009, 21:44 geschreven door Ann  
    18-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Schilderartiesten'
    Voor een uitgebreidde werkwijze van mijn activiteit kan je hier gaan kijken.

    18-09-2009, 11:45 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citaat van de week

    Uitspraak van de week: 'Jawel, juffrouw. Ik heb wel een broer en dat ben ik zelf.'
    Dit kwam uit de mond van een 5-jarige kleuter gisteren. Een begeleidster en ik konden niet meer van het lachen.
    Ben benieuwd wat ik nog allemaal zal te horen krijgen in de loop van het jaar.

    Mijn activiteitje van woensdag was redelijk gelukt. Alleen had ik wat te veel verftechnieken voorzien. Aanvankelijk waren het er 4 maar ik heb er maar 3 uitgevoerd. Eigenlijk was dit nog te veel. Het verven met de knikkers vonden ze geweldig en sommigen kregen er maar niet genoeg van. De techniek met het touwtje (wat ik vorig jaar ook deed voor moederdag) ging voor de kleinste kleuters ook niet zonder mijn hulp. En dan het maken van de toverbellen... god, wat hadden ze daar plezier aan beleefd. Ze moesten blazen met een rietje in de verf die verdund was met water en afwasmiddel. De bedoeling was om dan een afdruk te maken van de bellen op het papier. Hmmm, ze vonden het veel leuker om zoveel mogelijk bellen te blazen, ze dan nog zo ver mogelijk laten vliegen en de hele tafel onder te smodderen. Plezier hebben ze absoluut gehad, en mijn begeleidster die het mocht opruimen ook, maar het resultaat was niet echt wat het moest zijn. Ach ja, het plezier van de kinderen is toch het allerbelangrijkste. Het was ook een grote groep want we hadden zo'n 24 kleuters in het oog te houden.
    Na de activiteit kregen ze hotdogs waar ze met veel smaak van gegeten hebben.

    Dinsdag kregen we ook onze eerste echte opdrachten op school. Tegen 8 oktober moeten we een opdracht maken over de veiligheid van de speeltuigen buiten voor het vak BSK8. Hiervoor moeten we ook een POP maken over een leerdoel dat we mochten kiezen. Ik heb gekozen om te werken aan het meedenken en overleggen tijdens de teamvergaderingen. Tegen 27 oktober moeten we onze POP afgeven en tegen 15 december onze evaluatie ervan.
    Voor BSK1 hebben we een project te maken en dat van ons zal gaan over ADHD. Dat moeten we dan waarschijnlijk in december of januari op een creatieve manier voorbrengen in de klas.
    Denk dat we volgende week ook iets te horen zullen krijgen over onze opdracht voor BSK5 omdat we al weten dat we hiervoor in groep moeten werken aan een opdracht. Dit zou gaan over het maken van een activiteitenplan over 3 maanden. Denk dat dit over een thema zal moeten gaan maar dat zal dinsdag wel duidelijk worden.
    Jaja, we zijn pas echt goed vertrokken nu. Het zal er weer stevig tegen aangaan dit jaar en heel waarschijnlijk zullen de examens ook weer snel arriveren.

    Wat betreft de examens: deze zullen doorgaan op 12 en 19 januari 2010 en de proclamatie zal dan op 29 januari zijn.
    Wou eigenlijk stiekem dat we zover al waren.

    Vanmiddag ga ik nog enkele uurtjes spelen met de kinderen en dan zit ook deze week er helemaal op. Zal wel blij zijn als het weekend eraan komt want heb het al redelijk druk gehad de laatste weken. Maar ja, met al die opdrachten zit vervelen er toch niet meer in, hoor.



    18-09-2009, 11:37 geschreven door Ann  
    14-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foei, foei,...
    Foei, wat is het weer lang geleden dat ik hier iets plaatste. Maar dat ga ik goed maken nu.
    Ondertussen is er weer heel wat gebeurd. Al weer enkele stagedagen achter de rug en jawel, onze eerste lesdag.

    De dagen op stage vallen redelijk goed mee. Ik heb heel fijne begeleidsters die me stuk voor stuk bij staan met raad en daad en dat vind ik echt wel super. De kinderen vallen ook heel goed mee alleen dat ik ze nog niet allemaal bij naam ken. Maar ja, wat wil je? Er zijn soms meer dan 80 kinderen en deze week zouden we er ergens in de 90 hebben. Een hele hoop dus.
    Vorige week maandag volgde ik ook mijn eerste teamvergadering. Deze was met alle begeleidsters van de 3 plaatsen van de opvang dus we waren met zo'n 21 mensen. En we werden getrakteerd op een etentje. Altijd gezellig, natuurlijk. Daarna gingen we weer verder naar de opvang en kon de stage weer beginnen. Woensdag zijn we met de kleuters naar de speeltuin geweest waar ik nog een kindje van vorige stageplaats tegenkwam. Zijn oma herkende mij niet meteen maar toen ik haar zei wie ik was, viel hare frank. Alleen kende dat manneke mij niet meer. Snif, snif. Dat heb je natuurlijk wel met peuters. Die zijn je heel snel vergeten.

    Ondertussen zijn er al heel wat kinderen in de opvang die me beginnen te kennen en me zelfs spontaan een hand komen geven als ik ze mee van 't school ga halen. Vorige week kwam ik op een moment binnen toen er al enkele kindjes waren. Er zat een meisje op de schoot van één van de begeleidsters en toen ze me zag, sprong ze op en kwam een dikke knuffel geven. Dat deed deugd, se. Na amper 2 weekjes stage al een knuffel krijgen. Heb er van genoten.

    Vandaag was het opnieuw teamvergadering. Normaal moet ik maar om de 14 dagen bij de team aanwezig zijn maar op 21 oktober doen we een IBO week waarbij we activiteiten gaan doen in de vorm van workshops. Mijn begeleidsters vonden het een goed idee om mij er bij te betrekken en vandaag zouden we dat bespreken. Alleen heeft die bespreking maar 2 minuutjes geduurd. Ik heb wel mijn voorstellen al ingediend en tot hiertoe werden die goed onthaald. Misschien mag er wel eentje van gebruikt worden. We zien wel.

    Woensdag ga ik mijn eerste echte activiteitje doen en dit met de kleuters. Eén van mijn stagebegeleidsters (ik heb er 2) zal me gaan begeleiden omdat het toch een redelijk grote groep zal zijn. Ik ben van plan om verschillende soorten verf technieken te laten uitvoeren die ik vorige module heb geleerd. Weten jullie nog die techniek met het bellen blazen in de verf, met knikkers verven en met dat touw? Wel, die ga ik voorleggen en ze mogen kiezen welke ze willen uitvoeren. Lijkt me wel goed te doen als ze eens van techniek kunnen wisselen. Mijn begeleidster vond het in alle geval een goed idee. Ik denk dat ze het wel leuk zullen vinden om die bellen te blazen. Als ik kleuter was, zou ik het wel weten. Alleen hopen dat er niet eentje afkomt met: 'Juffrouw, ik heb de verf ingeslikt.' Ben benieuwd. Is altijd wel super spannend, zo'n eerste activiteit.

    Oh ja, vergeet ik nog bijna te vertellen hoe mijn eerste lesdag was. Wel, ons klasje is weer uitgedund van 12 naar 7. En we hebben maar 1 leerkracht die we kennen van de vorige modules. De 3 anderen zijn nieuw voor ons waarvan we al met 1 iemand kennis gemaakt hebben.
    Zoals gewoonlijk hebben we weer 4 nieuwe vakken en dat zijn de volgende:
    - BJK5: Samenwerkingsvaardigheden 1
    - BSK1: Omgangsvormen 2
    - BSK5: Creatieve vaardigheden 2
    - BSK8: Kwaliteitszorg in de buitenschoolse opvang
    De examens zullen doorgaan op 12 en 19 januari en op 29 januari hebben we proclamatie. Op 7 oktober hebben we een extra lesdag omdat we te laat begonnen zijn. Hmm, waarom dan niet beginnen op 1 september?

    Zo, dat was de update. Hou jullie op de hoogte van mijn activiteitje.

    Categorie:Info opleiding
    14-09-2009, 22:28 geschreven door Ann  
    02-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.My first day at the 'job'
    Goed op tijd arriveerde ik dus op de opvang vanmiddag. De coördinator vroeg me meteen of ik iets gemerkt had aan mijn uren. 'Ja, daar wou ik het eigenlijk net over hebben,' zei ik haar. Ze had het blijkbaar ook meteen gezien maar dacht net hetzelfde als mij: we zien elkaar woensdag toch.
    Er zijn dus wel enkele wijzigingen aangebracht in mijn uren. Dit zijn de nieuwe uren:
    - maandag: 15u30 tot 18u00
    - dinsdag: lesdag
    - woensdag: 11u00 tot 17u30
    - donderdag: 15u00 tot 18u00
    - vrijdag: 7u30 tot 9u00 en 15u00 tot 17u30

    Dat brengt het totaal dus nog steeds op 16 uren. Vandaag was dus wel meteen een ander einduur dan verwacht, in mijn voordoel. Woehoe!
    Ik was een beetje met een bang hartje vertrokken maar eigenlijk is het beter meegevallen dan verwacht. De begeleidsters waren heel vriendelijk en het eerste half uur was nog relax omdat de kinderen nog moesten gehaald worden.

    Rond 11u40 vertrokken we dan, te voet, naar de scholen om de kinderen op te halen. Dit gebeurde met 2 personen per groep. Het was wel even wennen omdat ik niet wist welke kinderen we moesten meenemen maar het ijs werd eigenlijk snel gebroken. Een klein meisje vroeg me meteen of ik een nieuwe juf was en hoe ik heette. De hele terugweg hebben we gepraat over de eikels die ze geraapt had op school.

    Eens aangekomen in de opvang, werden de boekentasjes weggezet en de jassen omhoog gehangen. Enfin, sommige jassen werden opgehangen, anderen belanden op de grond als voetveeg. De kinderen mochten meteen aan tafel gaan zitten om hun boterhammen op te eten en dat was wel een heel hectisch moment. Kinderen stonden zomaar recht van tafel en liepen rond. De begeleidsters leken dit heel normaal te vinden. Het viel me ook al op dat ze niet meteen iets zeiden als een kind op zijn knieën zat ipv op zijn poep. Ik deed dat wel want dat vind ik nu niet meteen een manier om aan tafel te zitten. Dat jongentje bekeek me even boos en probeerde het nog een keer. Ik opnieuw gezegd dat het niet mocht en goed moest zitten. Weer even een boos gezicht maar de 'mission' was gelukt. Hij deed het niet meer.

    Na het middageten mochten de kinderen naar buiten waar ze in de zandbak mochten spelen en met de fietsen rijden. Ondertussen vroeg ik wat informatie aan een begeleidster over de opvang en de kinderen en dergelijke. Tegen 14uur werd er dan een activiteit voorzien. De kinderen konden werken met Play Maïs, kralen reigen of met smeltkralen werken. Ja, ik weet het. Het eerste en laatste waren mij ook onbekend maar nu dus niet meer. De Play Maïs is te vergelijken met die witte schuim propjes die ze in kartonnen dozen gooien, maar dan gekleurd en als je ze nat maakt, kan je ze aan elkaar kleven en van alles maken. Bij de smeltkralen krijgen ze een vormpje, bv. een hartje, met allemaal puntjes op en dan moeten ze daar kraaltjes op steken. Als het klaar is, wordt dit met het strijkijzer gesmolten en dan kunnen ze hun kunstwerkje van het vormpje halen en mee naar huis nemen. Vind ik best wel handig want anders zouden ze het weer moeten afbreken om het achteraf weer opnieuw te maken.

    Na deze activiteit, was er dan een vier-uurtje met fruitsla en cake. Ge moest dat zien! Ge kon een speld horen vallen, zo waren ze ervan aan het smullen. Een groot contrast met het hectische middagmaal. Daarna was het gewoon vrij spel en hebben ze nog wat buiten gespeeld.
    Dat was zo ongeveer mijn dagje. Tot mijn verbazing hebben de kinderen me (nog) niet echt getest. Misschien heb ik al een goede indruk gemaakt. We zien wel. Ik herinner me wel dat ik vorig jaar gedurende een maandje toch wel getest ben door die kleine mannekes van nog geen 3 jaar, hoor. Zou vreemd zijn moest dit dus nu niet gebeuren. Ofwel ben ik opmerkelijk vooruit gegaan in de loop van dat eerste jaar. Ook een mogelijkheid, natuurlijk.

    In alle geval ben ik eens benieuwd wie ik morgen te zien krijg. Er waren vandaag 51 kindjes (het record is meer dan 100) en ken al ongeveer 15 namen. Toch niet echt slecht, he. Dat komt nog goed.

    Hou jullie op de hoogte van mijn wilde avonturen in de buitenschoolse opvang.


    02-09-2009, 23:30 geschreven door Ann  
    26-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stage afspraken
    Zoals beloofd, hier even een update van mijn gesprekje van vandaag.
    Om iets voor 9u stond ik al klaar aan het bureel van coördinator terwijl sommige nieuwsgierige gezichtjes naar me keken. Heb dus al even kennisgemaakt met mijn toekomstige kinderen.
    Echt veel nieuws hebben we niet besproken, alleen mijn uurregeling even opgemaakt die ongeveer als volgt zal zijn:
    - maandag: 15u00 tot 18u30
    - dinsdag: lesdag dus geen stage
    - woensdag: 11u00 tot 18u30
    - donderdag: 15u00 tot 18u00
    - vrijdag: 7u00 tot 9u00
    De coördinator had ook nog vrijdagavond opgeschreven maar ze heeft zich vergist met het tellen van de uren dus dat moet even worden rechtgezet. Anders kom ik aan te veel uren en dat mag niet van de school.

    Om de 14 dagen wordt ik ook verwacht mee te doen met de teamvergadering van 9u tot 10u30. Op 7 september is alvast mijn eerste maar deze begint later, om 10u30 tot 12u00 en daarna mag ik mee blijven eten met hen. Het meeste gaat dan wel over het afsluiten gaan van de vakantie maar dan kan ik al van de gelegenheid gebruik maken om mezelf voor te stellen en dergelijke.

    De activiteiten die ik wens te doen worden dan ook besproken tijdens de team. Het zit zo dat er altijd activiteiten gedaan worden op woensdagnamiddag. De groep wordt dan verdeeld in 3: de kleuters, de lagere schoolkinderen van 6 tot 9 en die van 10 tot 12 jaar. Elke begeleidster heeft elke week een groep waarvoor ze een activiteit voorbereidt. Als ik beslis om bv. voor de kleuters een activiteit te doen dan zal de begeleidster die normaal bij die groep staat, mij begeleiden met mijn activiteit. Het is blijkbaar ook niet verplicht om elke week een activiteit voor te bereiden maar ik heb er toch al een aantal klaar liggen.
    Ik had wel begrepen vorige keer dat ik ook de sportzaal mocht gebruiken voor activiteiten maar blijkbaar moet dat vooraf aangevraagd worden. Lijkt me dus even een ingewikkelde procedure dus denk dat ik me best hou bij de ruimte in de opvang.
    In totaal heb ik al 6 activiteiten die ik zeker zal uitvoeren, alleen vallen die voorlopig vooral in de maanden oktober en december. Moet er dus nog wel enkele zoeken voor september en november.

    Het wordt dus nog even brainstormen.

    Categorie:Info opleiding
    26-08-2009, 16:17 geschreven door Ann  
    25-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding
    Er zijn weer al enkele weken voorbij en het einde van 10 weken zalig niets doen, is in zicht.
    Ondertussen ben ik al verschillende keren gaan piepen in het studentengedeelte van de site van school maar nog steeds geen lessenrooster ter beschikking. Het examenreglement staat er al wel op. Begrijpen wie begrijpen kan, ma ja.

    Ik ben nog ijverig op zoek geweest naar activiteiten waar wel vreselijk veel tijd in kruipt, als je het wat tegoei wilt doen toch.
    Mijn portfolio staat ondertussen ook al klaar om gebruikt te worden, volledig met tabbladen en al. Weer wat werk minder tegen dat de drukte begint. Ik ben er echt zo zeker van dat we de eerste lesdag al prijs gaan hebben. Een hele hoop opdrachten zullen weer uitgedeeld worden. Ik heb al vernomen dat het vooral in de 4de module heel druk gaat worden met meerdere projecten die moeten voorbereid worden. Pff, een mens wordt er al moe van van er nog maar aan te denken. Stel u voor. En dat al als de vakantie nog niet eens gedaan is. Ik heb al bijna nieuwe vakantie nodig. Haha! Nee, zo erg is het nog niet. Ofwel?

    Enfin, morgen om 9u heb ik een afspraak met de coördinator van de opvang waar mijn stage start. Ik veronderstel dat er dan vooral zal ingegaan worden op de details en misschien wordt ik ook al even voorgesteld aan mijn toekomstige collega's. Ben al zenuwachtig aan het worden. 60 kindjes... niet niets. Zal een wonder zijn als ik al hun namen ken tegen Kerstmis. Ik ben nl. niet zo goed in het onthouden van namen.
    Ach, we zien wel. Best spannend om weer te starten. Ik hou jullie zeker nog op de hoogte want de activiteiten hier op de blog zullen ook weer stilaan tot leven komen.

    Tot gauw!

    Categorie:Info opleiding
    25-08-2009, 10:07 geschreven door Ann  
    31-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog even

    Zo, meer als de helft van mijn vakantie zit er al op. Nog 4 weekjes en de stage begint weer.
    Ik ben ondertussen al eens naar de bib geweest op zoek naar enkele boeken voor activiteiten. Ik moet zeggen dat ik 2 heel interessante boeken heb gevonden: 'Bres Spelenboek' en 'Speelkriebels voor kleuters'.
    Ik heb al 3 activiteitjes klaar maar veel is dat nog niet als je er rekening mee houdt dat ik elke woensdag een activiteit zal moeten doen en ik er dus al 8 nodig heb om tot aan de Allerheiligen vakantie te geraken. Blijven verder zoeken is dus de boodschap.

    Naar aanleiding van een berichtje in mijn gastenboek besloot ik nog even volgende informatie mee te geven. De opleiding die ik volg, duurt dus 2 jaar waarvan ik 1 dag in de week les volg en de andere dagen stage. Deze stage is inderdaad onbetaald maar ik ben wel uitkeringsgerechtigd. Omdat kinderzorg nog steeds op de lijst van knelpuntberoepen staat, krijg je ook vrijstelling van de RVA om de opleiding te volgen. Zo komt het dus dat je zonder problemen de 2 jaar kan uitmaken en toch nog recht hebt op een uitkering.
    Voilà, nu is deze informatie voor iedereen ook weer bruikbaar met dank aan Kelly. 

    Nja, er valt zoveel te vertellen tijdens het jaar dat ik natuurlijk wel enkele dingen vergeet te vertellen die voor mij al geen raadsel meer zijn.
    Ik heb vandaag ook alvast al een schoolagenda gekocht. Ik heb nog wel tijd maar vermits ik die zag liggen voor een schoon prijske heb ik me die maar mee genomen. De uurrooster is nog niet gekend maar die zal binnenkort wel beschikbaar zijn.
    Ondertussen ga ik kijken of ik nog wat leuke activiteiten vind.
    Tot binnenkort!



    Categorie:Info opleiding
    31-07-2009, 16:21 geschreven door Ann  
    09-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.POP
    Zoals beloofd, plaats ik ook even een link naar één van mijn POP's (Persoonlijk Ontwikkelingsplan).
    Deze kunnen jullie hier bekijken.


    Categorie:Opdrachten
    09-07-2009, 20:09 geschreven door Ann  
    Archief per maand
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
    Categorieën
  • Examens (7)
  • Info opleiding (16)
  • Opdrachten (6)
  • Projecten (5)
  • Tips (3)
  • Mijn activiteiten baby en peuter
  • Het boerderijleven
  • De rammelaar
  • In paar
  • Vrienden
  • Plop met lintjes
  • Kerstballen
  • Mijn activiteiten baby en peuter 2
  • Indiaantje
  • Lentekriebels
  • Waterplezier
  • Simsalabim!
  • Moederdag
  • Mijn activiteiten IBO
  • Schilderartiesten
  • De wondere papierwereld
  • BOEM!
  • Gewoon anders
  • Griezelige sfeer
  • Verlanglijstje
  • Sinterklaas kapoentje
  • Kleurrijke sterren
  • Leuke kerstkaart
  • Wegwerp maatschappij
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Leuke links
  • Kind en Gezin
  • Jo Frost
  • Kiddo
  • Peuters
  • Derek Ogilvie
  • VSPW
  • De Hummeltjes
  • Mijn andere blogs
  • Australië
  • My life in Australia (New)
  • Startpagina's
  • Weblog startpagina
  • Weblog 2Link
  • kinderzorg.startkabel.nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs