Ik ben eerst nog maar eens mijn vorig berichtje gaan lezen want 't is al zo lang geleden dat ik al ni meer wist wat ik laatst geschreven had. Shame on me! Ondertussen is voor mij de vakantie alweer halverwege en heb ik nog wat ijverig gewerkt voor mijn opdrachten van school. In BJK1 hebben we dinsdag ons onderwerp mogen kiezen en de groepjes voor het project. We zijn met 4 groepjes van 3 voor dat vak, wat dus redelijk goed te doen is. Ons groepje zal het hebben over 'fantasie bij peuters'. Ik heb alvast mijn artikel over peuterdansen besproken. Was best wel interessant. Je kan tegenwoordig al een opleiding volgen om docent van peuterdansen te worden. Lijkt me wel een heel fijn beroep. Voor de geïnteresseerden: http://www.kiddo.net/101476 Op deze link kan je een klein stukje lezen van het artikel. Voor het volledige artikel zult ge 't tijdschrift moeten lezen, vrees ik. Voor BJK3 hebben we ondertussen onze examenopdracht gehad. Dit houdt eigenlijk in dat we een activiteitenaanbod moeten samenstellen voor alle ontwikkelingsgebieden. Ergens in mei moet dit klaar zijn. Het is nen hele boterham, hoor. Het zijn in totaal 25 activiteiten die we moeten bedenken. We moeten ze niet uitvoeren. Da's al iets want ik denk niet dat ik dat op zulke korte tijd zou gedaan krijgen. Hoe is dit aantal precies ontstaan? Wel, we moeten voor volgende onderdelen 3 activititeiten bedenken: grove motoriek, fijne motoriek, senso-motoriek, denken, taal, sociaal, emotioneel en fantasie. En dan moeten we nog 1 activiteit bedenken die de creativiteit stimuleert. Pff, om eerlijk te zijn, weet ik nog niet precies hoe ik daar aan moet beginnen maar ja... Misschien komt er morgen weer wat nieuwe inspiratie naar boven. Mijn boek van 'straffen' is nog niet echt gevorderd. Denk dat ik nog een blad of 10 gelezen heb. Ik heb dan ook vanmiddag mijn boek verlengd voor nog eens 3 weken. En waarschijnlijk daarna nog eens. En dan kan ik het niet meer verlengen.
Mijn activiteitje van woensdag heb ik ook achter de rug. Dacht heel even dat het in 't water zou vallen. Toen ik vrolijk arriveerde om 8u30 bleek er nog geen enkel kindje aanwezig te zijn! Dat is dus nog nooit gebeurd. Daar stond ik dan met mijn activiteit. De begeleider van de gekoppelde leefgroep bood zich wel vrijwillig aan. 'Wilt ge graag met uw vingers in de verf spelen?' vroeg ik hem al lachend. 'Tuurlijk dat!' zei hij vrolijk. Maar ik heb maar een 5 minuutjes moeten wachten want toen kwam mijn eerste 'proefkonijntje' binnen gewandeld. Nog genietend van een lekkere koek was hij al aan het kijken wat ik ondertussen op het tafel aan het klaar zetten was. Vermits ik ze met verf ging laten werken, moest de hele tafel een beetje beveiligd worden tegen actieve kindervingertjes en moest ook al alles goed in de buurt klaar staan. Ik ben dan maar met mijn eerst kindje begonnen in afwachting van de volgende. Het voordeel was wel dat ik mijn volledige aandacht op dat ene kind kon zetten want anders denk ik wel dat het een beetje een soep was geworden. Ik had eerder wat schrik gehad of ze wel in de verf zouden willen zitten maar die vrees bleek al snel overbodig te zijn geweest. Een meisje had zelfs geen zin meer om te stoppen. Ik heb ze echt moeten doen stoppen door te zeggen dat haar blad nu wel goed vol stond. Nadat de 'hoedjes' droog waren, heb ik de twee uiteinden aan elkaar geniet en de pluimen er aan vast gemaakt. Ik dacht echt dat mijn pagadders ze maar 2 seconden zouden ophouden maar 'oh boy, was I wrong!'. Hehe! Ze gingen ze eerst vol trots laten zien aan de andere begeleiders om dan daarna zichzelf te gaan staan bewonderen in de spiegel. We hebben nog 'moeite' mogen doen om ze de hoedjes, voor de soep werd opgediend, te laten afzetten. Het was dus wel een klein succesje geworden. En daar was ik best fier op!
25-02-2009, 17:24 geschreven door Ann
16-02-2009
Druk, druk, druk!
Na een drukke week en een druk weekend kan ik vandaag dan eindelijk wat bekomen. Vooral op stage was het redelijk druk de voorbije dagen. Woensdag viel het nog mee maar donderdag... Ik denk dat alle baby's hadden afgesproken om gezamenlijk de boel bijeen te krijsen en niet te stoppen voor het eerste half uur. Daar kwam dan nog bij dat de peuters over het gehuil heen moesten roepen waardoor het een luidruchtige bedoeling werd. Zelfs mijn begeleiders stonden even met de handen in het haar waarom de kleinsten zo ongelukkig waren. Die dag had ik ook de late dienst waardoor ik tot 18uur moest blijven werken. Gelukkig werd het tegen de avond wel kalmer maar het duurde toch een tijdje voor al de kindjes naar huis waren. Zaterdagnamiddag heb ik me geamusseerd met het voorbereiden van mijn activiteit. Ik heb besloten om woensdag een carnavalactiviteitje te doen. Eerst dacht ik er aan om de kinderen maskers te laten versieren maar dat idee was snel vervangen door een andere briljante ingeving. Wat gaan we doen? Wel, ik ga de kindjes wit teken papier geven dat ik op voorhand heb versneden tot een lange strook. Hierop mogen ze dan hun vingerafdrukjes zetten met verf. Laten we hopen dat ze dat willen doen. Daarna ga ik de uiteinden van de strook aan elkaar nieten, er nog 3 pluimen aan vast maken en dan... mogen ze indiaantje spelen! Geef toe, toch een leuk idee, he. Uhum! Ik benieuwd of het allemaal wat vlotjes wilt gaan. Maar dat is altijd spannend afwachten tot de laatste moment met zo'n kleine kinderen. Er kan van alles gebeuren: ze vinden het geen leuk idee, willen niet met hun vingers in de verf en willen achteraf de 'hoed' niet op hun hoofd zetten. 't Kan allemaal maar laten we er maar van uit gaan dat het goed afloopt. Zoals gewoonlijk zullen jullie nadien het hele verslag met een foto van het voorbeeldje mogen verwachten op mijn blogje.
Morgen start weer een nieuwe schooldag en de week nadien is het weer krokusvakantie. Die tijd zal ik nodig hebben om nog wat activiteiten voor te bereiden en mijn boek van 'straffen' te lezen. We hebben in maart ook weer ons eerste leergroepsgesprek van deze module waarvoor we weer 't één en 't ander moeten voorbereiden. Ben er gisteren ijverig aan begonnen maar nog niet alles is klaar. Komt wel in orde, hoor. Zo, voor de rest heb ik niet echt veel interessant te vermelden dus jullie horen wel weer van me als mijn activiteitje achter de rug is.
16-02-2009, 15:37 geschreven door Ann
06-02-2009
Met pensioen
Voilà, er zit al weer een weekje op. Wat vliegt de tijd toch voorbij. Dinsdag stonden we dus allemaal voor een verrassing betreffende onze klas. Zou iedereen nog aanwezig zijn? Zijn er gestopt of waren er enkele toch op veel vakken gebuisd? Wat bleek: de helft blijft nog over van onze klas. We zijn nog met 8 en voor sommige vakken met 9 of 10. Gene vette dus. Hoe dat komt? Wel, er waren er redelijk veel gebuisd voor MZ1. Ik denk 7 of 8 (de overschot van onze klas). Omdat ze dat vak opnieuw moeten doen, blijkt dat ze nu op donderdag les hebben in plaats van op dinsdag. Wat dus maakt dat we nu met zo weinig zijn. Slechts 1 iemand was verplicht te stoppen. Zijn resultaten zullen net iets te slecht geweest zijn om het opnieuw te proberen. Toen heb ik ook vernomen dat je onderscheiding hebt vanaf 69%. Vermits er nog een meisje was met dezelfde score als mij hebben we een nieuw leerdoel opgesteld: onderscheiding halen! Hehe. Of dat lukt dat zullen we op 30 juni weten. Omdat we dus met een nieuwe module zijn gestart, hebben we dus ook weer een nieuwe lessenrooster met nieuwe vakken. Deze ziet er als volgt uit: - BJK1: Omgangsvormen - BJK2: Verzorging 2 - BJK3: Creatieve vaardigheden - BJK4: Kwaliteitszorg in het kinderdagverblijf De examens zijn op 9 en 16 juni en op 30 juni hebben we dus proclamatie.
We zijn er al maar meteen ingevlogen want voor BJK1 hebben we alvast onze opdrachten gekregen. We moeten voor dit vak weer een project voorbereiden en dit presenteren in de klas tegen eind mei. Onze groepjes zijn nog niet ingedeeld dus ik heb nog geen idee met wie ik zal samenwerken en wat het onderwerp zal zijn. Hiervoor moeten we ook individueel een artikel uitwerken en nog een boek lezen over straffen. Bij dit boek hoort nog een aparte opdracht waarbij we onze voorbereiding zullen bespreken in een groepsgesprek. Dit is voor de eerste dinsdag van juni, geloof ik. Ik denk dat ik dit boek morgen al eens ga zoeken in de bib. t Is binnenkort toch weer vakantie (wat is het studentenleven soms toch wel zalig) dus weet ik ook weer wat doen. Bij verzorging hebben we onze reanimatie nog eens opnieuw herhaald en ook al kort de reanimatie bij een kind en baby besproken. Naar de les van BJK3 keek ik wel uit want we hadden allerlei materiaal moeten meenemen wat er op wees dat we zouden gaan knutselen. Omdat ik enorm graag creatief bezig ben, vond ik het dus best wel spannend. Wat was onze opdracht? Onszelf op een creatieve manier voorstellen aan de hand van een collage. De voorstelling ervan moet ik volgende keer nog doen want niet iedereen is aan bod kunnen komen. Maar ik denk wel dat het me aardig gelukt is om wat meer over mezelf te vertellen op deze manier. We zien wel wat ze ervan zullen zeggen dinsdag.
Tot zover onze eerste lesdag van de 2de module. Op stage was het bijzonder leuk, vooral vandaag. Onze directeur gaat namelijk met pensioen! Gisteren waren we al volop bezig met een tekst te maken voor op de kaart en hadden we lintjes gemaakt voor de kindjes waarmee ze konden dansen voor hem. Dit idee kwam zelfs vanuit een eerdere activiteit van mij nl. Plop met lintjes. Toch een schoon complimentje dat ze het idee gebruikt hebben, he. Niet? We hebben 'gedanst' op het lied van de Sound of Music. Om op tijd klaar te zijn, werden de kindjes dus vroeger uit hun bedje opgehaald dan normaal. Want ja, ze moesten natuurlijk allemaal verschoond en aangekleed worden. Tegen 14u lieten ze ons vanuit het onthaal weten dat we naar de ingang moesten komen omdat de directeur ging arriveren met zijn vrouw. Twee begeleidsters en ik liepen met elks 2 kindjes naar de ingang. Bleek dat we het ontvangst gemist hadden: de bus was eerder gearriveerd. Maar we werden toch getrakteerd op een drankje en mochten even wat blijven babbelen. Of beter gezegd: zien dat onze kindjes niet ontsnapten. Ik moet wel zeggen dat dit laatste redelijk gelukt was. Even de stem verheffen en ze stonden weer braaf langs me. Goed opgeleide kindjes dat we hebben. Daarna was onze leefgroep als eerste aan de beurt. De directeur werd ontvangen met een applausje, de muziek werd gestart en we begonnen te dansen. Het was wel niet zo evident om al de kindjes te doen dansen, laat staan bewegen. Dus heb ik me maar op mijn hurken gezet en wat met hun handjes bewogen zodat de lintjes toch al op en neer gingen. Uiteindelijk denk ik dat alle begeleiders begrepen hadden dat dit beter werkte. Er werden ook foto's genomen (oh jee) dus wie weet staan die binnenkort wel op de website van het kinderdagverblijf. Ik zal het in het oog houden. Zo, jullie hebben weer een botterhammeke met leesvoer gekregen van mij. Dit zal jullie honger wel eventjes stillen, he. Tot binnenkort!