Het leven als kinderverzorgster
Blog als favoriet !
Inhoud blog
  • Eeuwigheid
  • Examentijd
  • Activiteit 'Wegwerp maatschappij'
  • Activiteit 'Leuke kerstkaart'
    Agenda

    Belangrijke dagen!

    Zoeken in blog


    View My Stats
    Foto
    Deze kaars brandt voor mijn dierbaren die zijn heen gegaan:
    - mijn papa
    - mijn broer Tom
    - mijn fretje Stitch
    - Jantje
    - mijn fretje Frey
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    29-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werk, werk, werk
    Vorige week dinsdag kregen we een nieuwe opdracht bij voor BSK5, zoals was aangekondigd. Ook hiervoor dienen we in groep te werken van 2 of 3 personen. Deze keer zit ik in een groepje van 2. Zoals jullie misschien nog herinneren, heb ik voor vorige module 25 activiteiten moeten bedenken voor het vak BJK3. Vermits dit vak het vervolg is, dienen we ook nu een activiteitenplanning te maken alleen is het nu wel wat moeilijker.

    Wat is juist de bedoeling? Wel, we dienen een jaarthema te verzinnen, wat bij ons waarschijnlijk iets zal zijn als 'De wereld binnenste buiten', en van daaruit dienen we maandthema's en weekthema's te maken. We hoeven maar voor 3 maanden een thema te bedenken met de gewenste doelstellingen, maar er dient wel een vakantiemaand tussen te zitten. Wij kozen voor de maanden juni, juli en augustus. Omdat we maar met 2 zijn, dienen we ook maar 2 maanden volledig uit te werken dus augustus werken we niet uit, buiten het kiezen van een thema.
    Voor juni dienen we dan nog 4 weekthema's te nemen en per dag een activiteit te bedenken binnen dat thema. Omdat juli een vakantiemaand is, dienen we hiervoor ook 4 weekthema's te nemen maar met 2 activiteiten per dag. Uitgerekend komt dit dus op ongeveer 40 activiteiten voor deze maand. Van deze activiteiten dienen we dan nog één te kiezen die we volledig in detail zullen uitwerken, dus met een voorbereiding en een volledig uitgeschreven werkwijze.
    M.a.w. er is veel werk aan de boeg! Gelukkig hebben we wel nog tot begin januari om dit af te werken en telt dit mee voor de examens. Dus we dienen geen examen af te leggen voor dit vak. Super!

    Vandaag hebben we ook afgesproken dat ons project van ADHD moet voorgesteld worden voor het Allerheiligenverlof, dus binnen 4 weken ongeveer. Niet zo erg veel tijd dus maar normaal is dat wel haalbaar. Daarna krijgen we een nieuw project voor een ander vak maar van dezelfde leerkracht. Waarschijnlijk zullen we binnenkort wel weten waarover dat precies zal moeten gaan. Ook dat zal moeten worden voorgesteld op een creatieve manier.

    Ondertussen is wel mijn opdracht voor BSK8 af, met name dat van de 'veilige speelterreinen' en ook mijn POP van de samenwerking is al klaar.
    Ik heb dat vandaag ook even laten nalezen en ze zei dat het er goed uitzag. Dus morgen nog even laten lezen en handtekenen door mijn begeleidsters en ook dat is weer achter de rug.

    Maandag kwam mijn stagebegeleidster al lachend af: 'Pas maar op, meisje, want nu weten we hoe we u moeten begeleiden, he.' Ik kreeg spontaan al een hartstilstand. Ze kwamen net terug van het VSPW waar ze een infodag hadden over hoe ze de stagiairs moeten begeleiden. Ze wisten plots alles en vroeg ook naar mijn lijstje met opdrachten. Ik denk dat ze me op de voet willen volgen. Maar ik heb niets te verbergen dus dat maakt me niet zo zeer uit.
    Morgen ga ik een activiteit doen met de oudsten van de groep: origami. Ben benieuwd hoe dat verloopt want het contact met de grote kinderen loopt nog wat stroef. Wanneer ben je nl. nog te kinds tegen hen en wanneer te volwassen? Ik moet nog even zoeken naar een goede middenweg. Hoop dat alles goed verloopt en dat ze willen meewerken. Ze zijn nl. niet verplicht mee te doen met activiteiten dus stel je voor dat ze allemaal dood leuk zeggen dat ze geen zin hebben. Sta ik daar met mijn geplooide vliegers, kikkers,...
    Dat mis ik wel aan het kinderdagverblijf: die peuters waren met alles gelukkig en deden altijd mee. Deze kinderen beginnen dingen al 'niet meer cool' te vinden. Maar we zien wel wat het brengt. Hoop doet leven!


    29-09-2009, 21:44 geschreven door Ann  
    18-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Schilderartiesten'
    Voor een uitgebreidde werkwijze van mijn activiteit kan je hier gaan kijken.

    18-09-2009, 11:45 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citaat van de week

    Uitspraak van de week: 'Jawel, juffrouw. Ik heb wel een broer en dat ben ik zelf.'
    Dit kwam uit de mond van een 5-jarige kleuter gisteren. Een begeleidster en ik konden niet meer van het lachen.
    Ben benieuwd wat ik nog allemaal zal te horen krijgen in de loop van het jaar.

    Mijn activiteitje van woensdag was redelijk gelukt. Alleen had ik wat te veel verftechnieken voorzien. Aanvankelijk waren het er 4 maar ik heb er maar 3 uitgevoerd. Eigenlijk was dit nog te veel. Het verven met de knikkers vonden ze geweldig en sommigen kregen er maar niet genoeg van. De techniek met het touwtje (wat ik vorig jaar ook deed voor moederdag) ging voor de kleinste kleuters ook niet zonder mijn hulp. En dan het maken van de toverbellen... god, wat hadden ze daar plezier aan beleefd. Ze moesten blazen met een rietje in de verf die verdund was met water en afwasmiddel. De bedoeling was om dan een afdruk te maken van de bellen op het papier. Hmmm, ze vonden het veel leuker om zoveel mogelijk bellen te blazen, ze dan nog zo ver mogelijk laten vliegen en de hele tafel onder te smodderen. Plezier hebben ze absoluut gehad, en mijn begeleidster die het mocht opruimen ook, maar het resultaat was niet echt wat het moest zijn. Ach ja, het plezier van de kinderen is toch het allerbelangrijkste. Het was ook een grote groep want we hadden zo'n 24 kleuters in het oog te houden.
    Na de activiteit kregen ze hotdogs waar ze met veel smaak van gegeten hebben.

    Dinsdag kregen we ook onze eerste echte opdrachten op school. Tegen 8 oktober moeten we een opdracht maken over de veiligheid van de speeltuigen buiten voor het vak BSK8. Hiervoor moeten we ook een POP maken over een leerdoel dat we mochten kiezen. Ik heb gekozen om te werken aan het meedenken en overleggen tijdens de teamvergaderingen. Tegen 27 oktober moeten we onze POP afgeven en tegen 15 december onze evaluatie ervan.
    Voor BSK1 hebben we een project te maken en dat van ons zal gaan over ADHD. Dat moeten we dan waarschijnlijk in december of januari op een creatieve manier voorbrengen in de klas.
    Denk dat we volgende week ook iets te horen zullen krijgen over onze opdracht voor BSK5 omdat we al weten dat we hiervoor in groep moeten werken aan een opdracht. Dit zou gaan over het maken van een activiteitenplan over 3 maanden. Denk dat dit over een thema zal moeten gaan maar dat zal dinsdag wel duidelijk worden.
    Jaja, we zijn pas echt goed vertrokken nu. Het zal er weer stevig tegen aangaan dit jaar en heel waarschijnlijk zullen de examens ook weer snel arriveren.

    Wat betreft de examens: deze zullen doorgaan op 12 en 19 januari 2010 en de proclamatie zal dan op 29 januari zijn.
    Wou eigenlijk stiekem dat we zover al waren.

    Vanmiddag ga ik nog enkele uurtjes spelen met de kinderen en dan zit ook deze week er helemaal op. Zal wel blij zijn als het weekend eraan komt want heb het al redelijk druk gehad de laatste weken. Maar ja, met al die opdrachten zit vervelen er toch niet meer in, hoor.



    18-09-2009, 11:37 geschreven door Ann  
    14-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foei, foei,...
    Foei, wat is het weer lang geleden dat ik hier iets plaatste. Maar dat ga ik goed maken nu.
    Ondertussen is er weer heel wat gebeurd. Al weer enkele stagedagen achter de rug en jawel, onze eerste lesdag.

    De dagen op stage vallen redelijk goed mee. Ik heb heel fijne begeleidsters die me stuk voor stuk bij staan met raad en daad en dat vind ik echt wel super. De kinderen vallen ook heel goed mee alleen dat ik ze nog niet allemaal bij naam ken. Maar ja, wat wil je? Er zijn soms meer dan 80 kinderen en deze week zouden we er ergens in de 90 hebben. Een hele hoop dus.
    Vorige week maandag volgde ik ook mijn eerste teamvergadering. Deze was met alle begeleidsters van de 3 plaatsen van de opvang dus we waren met zo'n 21 mensen. En we werden getrakteerd op een etentje. Altijd gezellig, natuurlijk. Daarna gingen we weer verder naar de opvang en kon de stage weer beginnen. Woensdag zijn we met de kleuters naar de speeltuin geweest waar ik nog een kindje van vorige stageplaats tegenkwam. Zijn oma herkende mij niet meteen maar toen ik haar zei wie ik was, viel hare frank. Alleen kende dat manneke mij niet meer. Snif, snif. Dat heb je natuurlijk wel met peuters. Die zijn je heel snel vergeten.

    Ondertussen zijn er al heel wat kinderen in de opvang die me beginnen te kennen en me zelfs spontaan een hand komen geven als ik ze mee van 't school ga halen. Vorige week kwam ik op een moment binnen toen er al enkele kindjes waren. Er zat een meisje op de schoot van één van de begeleidsters en toen ze me zag, sprong ze op en kwam een dikke knuffel geven. Dat deed deugd, se. Na amper 2 weekjes stage al een knuffel krijgen. Heb er van genoten.

    Vandaag was het opnieuw teamvergadering. Normaal moet ik maar om de 14 dagen bij de team aanwezig zijn maar op 21 oktober doen we een IBO week waarbij we activiteiten gaan doen in de vorm van workshops. Mijn begeleidsters vonden het een goed idee om mij er bij te betrekken en vandaag zouden we dat bespreken. Alleen heeft die bespreking maar 2 minuutjes geduurd. Ik heb wel mijn voorstellen al ingediend en tot hiertoe werden die goed onthaald. Misschien mag er wel eentje van gebruikt worden. We zien wel.

    Woensdag ga ik mijn eerste echte activiteitje doen en dit met de kleuters. Eén van mijn stagebegeleidsters (ik heb er 2) zal me gaan begeleiden omdat het toch een redelijk grote groep zal zijn. Ik ben van plan om verschillende soorten verf technieken te laten uitvoeren die ik vorige module heb geleerd. Weten jullie nog die techniek met het bellen blazen in de verf, met knikkers verven en met dat touw? Wel, die ga ik voorleggen en ze mogen kiezen welke ze willen uitvoeren. Lijkt me wel goed te doen als ze eens van techniek kunnen wisselen. Mijn begeleidster vond het in alle geval een goed idee. Ik denk dat ze het wel leuk zullen vinden om die bellen te blazen. Als ik kleuter was, zou ik het wel weten. Alleen hopen dat er niet eentje afkomt met: 'Juffrouw, ik heb de verf ingeslikt.' Ben benieuwd. Is altijd wel super spannend, zo'n eerste activiteit.

    Oh ja, vergeet ik nog bijna te vertellen hoe mijn eerste lesdag was. Wel, ons klasje is weer uitgedund van 12 naar 7. En we hebben maar 1 leerkracht die we kennen van de vorige modules. De 3 anderen zijn nieuw voor ons waarvan we al met 1 iemand kennis gemaakt hebben.
    Zoals gewoonlijk hebben we weer 4 nieuwe vakken en dat zijn de volgende:
    - BJK5: Samenwerkingsvaardigheden 1
    - BSK1: Omgangsvormen 2
    - BSK5: Creatieve vaardigheden 2
    - BSK8: Kwaliteitszorg in de buitenschoolse opvang
    De examens zullen doorgaan op 12 en 19 januari en op 29 januari hebben we proclamatie. Op 7 oktober hebben we een extra lesdag omdat we te laat begonnen zijn. Hmm, waarom dan niet beginnen op 1 september?

    Zo, dat was de update. Hou jullie op de hoogte van mijn activiteitje.

    Categorie:Info opleiding
    14-09-2009, 22:28 geschreven door Ann  
    02-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.My first day at the 'job'
    Goed op tijd arriveerde ik dus op de opvang vanmiddag. De coördinator vroeg me meteen of ik iets gemerkt had aan mijn uren. 'Ja, daar wou ik het eigenlijk net over hebben,' zei ik haar. Ze had het blijkbaar ook meteen gezien maar dacht net hetzelfde als mij: we zien elkaar woensdag toch.
    Er zijn dus wel enkele wijzigingen aangebracht in mijn uren. Dit zijn de nieuwe uren:
    - maandag: 15u30 tot 18u00
    - dinsdag: lesdag
    - woensdag: 11u00 tot 17u30
    - donderdag: 15u00 tot 18u00
    - vrijdag: 7u30 tot 9u00 en 15u00 tot 17u30

    Dat brengt het totaal dus nog steeds op 16 uren. Vandaag was dus wel meteen een ander einduur dan verwacht, in mijn voordoel. Woehoe!
    Ik was een beetje met een bang hartje vertrokken maar eigenlijk is het beter meegevallen dan verwacht. De begeleidsters waren heel vriendelijk en het eerste half uur was nog relax omdat de kinderen nog moesten gehaald worden.

    Rond 11u40 vertrokken we dan, te voet, naar de scholen om de kinderen op te halen. Dit gebeurde met 2 personen per groep. Het was wel even wennen omdat ik niet wist welke kinderen we moesten meenemen maar het ijs werd eigenlijk snel gebroken. Een klein meisje vroeg me meteen of ik een nieuwe juf was en hoe ik heette. De hele terugweg hebben we gepraat over de eikels die ze geraapt had op school.

    Eens aangekomen in de opvang, werden de boekentasjes weggezet en de jassen omhoog gehangen. Enfin, sommige jassen werden opgehangen, anderen belanden op de grond als voetveeg. De kinderen mochten meteen aan tafel gaan zitten om hun boterhammen op te eten en dat was wel een heel hectisch moment. Kinderen stonden zomaar recht van tafel en liepen rond. De begeleidsters leken dit heel normaal te vinden. Het viel me ook al op dat ze niet meteen iets zeiden als een kind op zijn knieën zat ipv op zijn poep. Ik deed dat wel want dat vind ik nu niet meteen een manier om aan tafel te zitten. Dat jongentje bekeek me even boos en probeerde het nog een keer. Ik opnieuw gezegd dat het niet mocht en goed moest zitten. Weer even een boos gezicht maar de 'mission' was gelukt. Hij deed het niet meer.

    Na het middageten mochten de kinderen naar buiten waar ze in de zandbak mochten spelen en met de fietsen rijden. Ondertussen vroeg ik wat informatie aan een begeleidster over de opvang en de kinderen en dergelijke. Tegen 14uur werd er dan een activiteit voorzien. De kinderen konden werken met Play Maïs, kralen reigen of met smeltkralen werken. Ja, ik weet het. Het eerste en laatste waren mij ook onbekend maar nu dus niet meer. De Play Maïs is te vergelijken met die witte schuim propjes die ze in kartonnen dozen gooien, maar dan gekleurd en als je ze nat maakt, kan je ze aan elkaar kleven en van alles maken. Bij de smeltkralen krijgen ze een vormpje, bv. een hartje, met allemaal puntjes op en dan moeten ze daar kraaltjes op steken. Als het klaar is, wordt dit met het strijkijzer gesmolten en dan kunnen ze hun kunstwerkje van het vormpje halen en mee naar huis nemen. Vind ik best wel handig want anders zouden ze het weer moeten afbreken om het achteraf weer opnieuw te maken.

    Na deze activiteit, was er dan een vier-uurtje met fruitsla en cake. Ge moest dat zien! Ge kon een speld horen vallen, zo waren ze ervan aan het smullen. Een groot contrast met het hectische middagmaal. Daarna was het gewoon vrij spel en hebben ze nog wat buiten gespeeld.
    Dat was zo ongeveer mijn dagje. Tot mijn verbazing hebben de kinderen me (nog) niet echt getest. Misschien heb ik al een goede indruk gemaakt. We zien wel. Ik herinner me wel dat ik vorig jaar gedurende een maandje toch wel getest ben door die kleine mannekes van nog geen 3 jaar, hoor. Zou vreemd zijn moest dit dus nu niet gebeuren. Ofwel ben ik opmerkelijk vooruit gegaan in de loop van dat eerste jaar. Ook een mogelijkheid, natuurlijk.

    In alle geval ben ik eens benieuwd wie ik morgen te zien krijg. Er waren vandaag 51 kindjes (het record is meer dan 100) en ken al ongeveer 15 namen. Toch niet echt slecht, he. Dat komt nog goed.

    Hou jullie op de hoogte van mijn wilde avonturen in de buitenschoolse opvang.


    02-09-2009, 23:30 geschreven door Ann  
    Archief per maand
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 09-2005
    Categorieën
  • Examens (7)
  • Info opleiding (16)
  • Opdrachten (6)
  • Projecten (5)
  • Tips (3)
  • Mijn activiteiten baby en peuter
  • Het boerderijleven
  • De rammelaar
  • In paar
  • Vrienden
  • Plop met lintjes
  • Kerstballen
  • Mijn activiteiten baby en peuter 2
  • Indiaantje
  • Lentekriebels
  • Waterplezier
  • Simsalabim!
  • Moederdag
  • Mijn activiteiten IBO
  • Schilderartiesten
  • De wondere papierwereld
  • BOEM!
  • Gewoon anders
  • Griezelige sfeer
  • Verlanglijstje
  • Sinterklaas kapoentje
  • Kleurrijke sterren
  • Leuke kerstkaart
  • Wegwerp maatschappij
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Leuke links
  • Kind en Gezin
  • Jo Frost
  • Kiddo
  • Peuters
  • Derek Ogilvie
  • VSPW
  • De Hummeltjes
  • Mijn andere blogs
  • Australië
  • My life in Australia (New)
  • Startpagina's
  • Weblog startpagina
  • Weblog 2Link
  • kinderzorg.startkabel.nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs