Het leven als kinderverzorgster
Blog als favoriet !
Inhoud blog
  • Eeuwigheid
  • Examentijd
  • Activiteit 'Wegwerp maatschappij'
  • Activiteit 'Leuke kerstkaart'
    Agenda

    Belangrijke dagen!

    Zoeken in blog


    View My Stats
    Foto
    Deze kaars brandt voor mijn dierbaren die zijn heen gegaan:
    - mijn papa
    - mijn broer Tom
    - mijn fretje Stitch
    - Jantje
    - mijn fretje Frey
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    30-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Vrienden'
    Voor het volledige verslag van mijn activiteit kunnen jullie gaan kijken naar volgende link:

    http://www.scribd.com/doc/8546646/Activiteitenfiche-Vrienden-271108-Blog



    30-11-2008, 18:48 geschreven door Ann  
    27-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genezen
    Hier ben ik weer en bijna helemaal genezen. Het bleek een virale infectie te zijn geweest dus ik kon niet anders dan uitzieken. Het enige wat ik nu nog heb, is een goei snotvalling waar bijna iedereen op deze moment last van heeft. Ik ben al heel blij dat ik me al weer een stuk beter voel in mijn vel.
    Dinsdag was een leuk dagje op school. We hadden onze praktijkervaring van MZ1 teruggekregen waar ik deze keer wel hier en daar iets heb moeten aanpassen maar al bij al was het heel goed gedaan. Ook de praktijkervaring van BSK6 was goedgekeurd. Ik had een 6-tal plusjes gekregen en 1 minnetje. Bleek dat ik de kenmerken van het kind vergeten op te geven was. Dom foutje dus maar het zal me nu niet meteen buizen.
    Ook hebben we iets enorm tof gedaan: gereanimeerd. Enfin, tof is een groot woord. We kregen eerst een demonstratie en een hele uitleg en dan mochten we allemaal één voor één naar voor komen om de hele situatie zelf uit te voeren. Zenuwen dat ik had! Ik kan er niet goed tegen als zo een hele klas op mijn vingers staat te kijken en dan commentaar mag geven. Maar ik had het redelijk goed gedaan want mijn leraar zei dat ik goed had opgelet en dat hij geen fout had kunnen ontdekken. Voor het examen moeten we ook een reanimatie doen en verbanden aanleggen maar dit laatste krijgen we volgende les te zien.
    Zondag gaan we ook samen komen met ons groepje voor ons project (je weet wel, waar we al heel veel voor gedaan hadden). Er komt dus schot in de zaak.

    Vandaag heb ik ook mijn activiteit gedaan. Normaal zou ik die vorige week vrijdag gedaan hebben maar toen was ik dus ziek.
    Net voor het slapen gaan, heb ik dan een spel gedaan met 2 vingerpopjes: een muis en een konijn. Ik heb dan wat gezongen en af en toe in dichtvorm tegen de kindjes gesproken. Mijn begeleidster vond het heel goed. Ze had wel gezien dat ik zenuwachtig was (ah ja, de poppetjes dansten al vanzelf op mijn vingers, zo bibberde ik) maar ze zei dat ik het heel goed gedaan had en dat de kinderen het ook heel fijn leken te vinden. En tot mijn grote verbazing moet ik eigenlijk zeggen dat ik ook vond dat ze redelijk goed mee werkte en er ook plezier in hadden. Missie geslaagd!
    Uitgebreid verslag van mijn activiteit en het hoe en wat, volgt nog.

    27-11-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    22-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat jammer!

    Ja, normaal zou ik een leuke vrijdag tegemoet gegaan zijn daar het boekenbeurs was in de opvang en kabouter Plop kwam! Oké, waarschijnlijk was het niet de echte maar het leek me wel leuk om eens te zien hoe de kindjes er zouden op reageren. Het was voor mij echter niet weggelegd. En het begon allemaal op donderdag. Ik had net gedaan met mijn pauze en ging de slaapkamer in van de kindjes. Enkele kinderen waren al wakker maar ze blijven meestal nog liggen tot 14u omdat de meesten tegen dan al wakker zijn. Een kwartier voor ze op mochten, kreeg ik erge krampen. Ik hoopte dat het snel over zou gaan maar tevergeefs. Tegen 14u ben ik dan iets gaan vragen tegen de buikpijn maar een uur later zat ik nog op een stoel. Rechtstaan deed echt pijn en dus kon ik niet anders doen dan blijven zitten. Uiteindelijk hebben mijn begeleiders gezegd dat ik beter naar huis ging want ik zag er blijkbaar ook enorm bleek uit. Zo gezegd, zo gedaan en bibi ging weer naar huis. Ik vond het wel supervervelend want ik heb op donderdag altijd de late. Ik had dus enorm het gevoel dat ik iedereen in de steek liet. Gelukkig waren er niet zoveel kindjes omdat er een hele hoop ziek waren. Dus een echte ramp was het niet meteen. Eens thuis ben ik als een blok in slaap gevallen en dat pilletje is uiteindelijk toch beginnen werken. Gisteren was ik niet veel beter dus heb ik me maar ziek gemeld op stage en de dokter gebeld. Die arriveerde hier pas na 23u. Hij had het zo druk deze week dat hij, ook gisteren, niet alles gedaan kreeg voor zijn avonddienst. De arme man was door de drukte dan nog van alles vergeten bij zijn thuis waardoor hij even terug moest. Gelukkig woont hij maar op een 5 minuten van mijn thuis. Enfin, conclusie was dat het toch niet zo goed met me ging. Mijn keel was erg gezwollen en deed ook enorm pijn. Mijn bloeddruk was maar 9/6. Veel te laag dus. En toen hij mijn buik aanraakte, had ik hem bijna een lel tegen zijn oren gegeven. Hehe! Nee, serieus. Het deed wel pijn. Zo voelde ik er niets meer van maar als hij op mijn buik begon te duwen, deed het echt zeer. Mijn dikke darm was enorm gespannen, zei hij. Hij heeft ook nog bloed getrokken omdat hij toch wou controleren op klierkoorts, maar ik denk niet dat ik dat heb. Hij zou me vanmiddag opbellen met het resultaat maar ik heb nog niets vernomen. En ik kan hem zelf niet bellen want dan krijg ik zijn antwoordapparaat. Maar ik denk zelf dat ik gewoon een goei virale infectie heb opgelopen tussen mijn pagadders van de opvang. Vandaag gaat het me al wel wat beter alhoewel ik toch nog serieus flauw ben met momenten. Omdat ik niet de hele dag in mijn bed wil liggen, besloot ik maar even mijn blog aan te vullen. Zo doe ik toch nog iets nuttigs.
    Normaal zou ik gisteren ook een activiteit hebben gedaan maar die zal dan voor woensdag zijn of zo. Ik heb nog 4 weken dus normaal haal ik dat wel.

    Mijn leergroepsgesprek van woensdag was redelijk goed geweest. Ik had al meer gezegd dan de eerste keer dus qua deelname liep het al veel beter. We hebben onze competentieschalen nog eens besproken en daarna kregen we feedback op onze opdrachten. Mijn opdrachten was ze bijna vergeten tot ik haar er deed aan herinneren. Ze was al bijna verder met de volgende leerling. Hehe! Maar ze zei dat ze eigenlijk weinig te zeggen had over mijn opdrachten. Alles was heel goed uitgewerkt en ze had dus nergens commentaar op. Behalve dan dat ik goed bezig ben. alé, laten we hopen dat ik dat ook zo volhoudt, he.
    Oh ja, we hebben ook al iets leuks ontvangen. Onze examenrooster! Yes! We zagen het allemaal nog zitten tot onze leerkracht zei dat we ook mondelinge examens hebben. Ineens zag iedereen het niet meer zitten. Haha. Van het-niet-meer-zien-zitten gesproken: er zijn er ondertussen al 3 die zijn gestopt met de opleiding en er was bijna een 4de bijgekomen maar die hebben ze toch kunnen overhalen om te blijven. Ik ben benieuwd wie er nog zal overblijven op het einde van de module. Laten we hopen dat ik daar bij ben.
    Enfin, ik wijk weer helemaal af van de zaak. Oh ja, examenrooster.

    Dit is onze examenrooster: 
    13 januari 2009:
    9u: MZ2 schriftelijk
    10u: MZ2 praktijk
    13u30: BSK6 schriftelijk

    20 januari 2009:
    9u: MZ1 schriftelijk
    10u: MZ1 mondeling
    13u30: MZ3 schriftelijk

    Alé, we kunnen al beginnen met aftellen. In alle geval hebben we nog veel werk voor het zover is. Ik moet opnieuw 1 activiteit, 1 praktijkervaring en 1 artikel afgeven voor de kerstvakantie. Ook moeten we opnieuw onze competentieschaal invullen, bespreken en een verslag maken. We moeten onze leerdoelen evalueren en ons portfolio moet volledig in orde zijn.
    We hebben ook nog een project voor te bereiden wat we tegen 6 januari moeten voorbrengen in de klas. Hiervoor hebben we al heel veel gedaan, of nee, wacht,... nog niets gedaan. Dat wordt dus hoog tijd om eens met ons groepje samen te zitten. Ik heb al wel wat info opgezocht dus we hebben toch al iets wat we kunnen gebruiken. En ik moet nog zeker 2 activiteiten gedaan hebben maar dat moet normaal wel lukken.



    22-11-2008, 16:13 geschreven door Ann  
    17-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'In paar'
    Voor de activiteit 'In paar' kan je volgende link gebruiken:

    http://www.scribd.com/doc/8078651/Activiteitenfiche-in-Paar-141108-Blog


    17-11-2008, 19:20 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit De rammelaar
    Voor uitgebreid verslag van de activiteit De rammelaar, klik op volgende link:

    http://www.scribd.com/doc/8078568/Activiteitenfiche-de-Rammelaar-121108-Blog


    17-11-2008, 19:17 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteiten-weekje
    Woensdag had ik dus mijn activiteit van de rammelaar. Eerder had ik dit al eens spontaan geprobeerd en toen ging het eigenlijk beter maar toch, het was redelijk geslaagd. Mijn stem was ook al wat beter dan de dag voordien dus ze is niet in tranen uitgebarsten of zo. Integendeel, ze vond de aandacht wel heel leuk.
    Vrijdag heb ik dan mijn kousen-activiteit gedaan en ik dacht even dat dit fataal ging mislukken. Mijn gekozen kanidaat weigerde namelijk steevast om mee te werken. De onvoorspelbaarheid van kinderen maakt dagen dus super boeiend maar in dit geval dus super moeilijk. Omdat hij eigenlijk de enige was die de activiteit goed zou kunnen uitvoeren, zat ik even met mijn handen in het haar. De begeleider van de gekoppelde leefgroep kwam echter met een oplossing. Ik mocht een jongentje het spel laten doen van zijn groep. 'Hij zal zeker meewerken', zei hij. Ik nam het jongentje op mijn schoot en inderdaad, hij deed het heel goed. Bij elk paar dat hij weer samenbracht, kreeg hij van mij een applausje en ging hij al lachend verder. Hij had ze allemaal juist. Door het feit dat hij wel meewerkte en het wel leuk bleek te vinden, was mijn oorspronkelijke kandidaat plots van gedacht veranderd. Hij wou ook eens proberen. En zoals ik had verwacht, had ook hij alle kousen meteen weer samengelegd. Uiteindelijk was mijn activiteit dan toch gelukt.
    Alleen de rest van de dag viel niet echt mee. Er waren 4 kindjes ziek waardoor we maar met 11 kindjes zaten. Het gevolg was dat ik tijdens het middageten en het vieruurtje in andere groepen moest gaan helpen. Het strafste was dat ook zij reeds een stagiair hadden en misschien maar 2 kindjes meer hadden. Het eerste uur mocht ik op de mat met de blokken gaan spelen. Dat vond ik dus echt niet zo leuk. Ten eerste omdat ik telkens in een nieuwe groep terecht kwam en elke groep heeft zijn manier van werken. Ik ken de kindjes dan niet terwijl ik mijn kindjes heel goed ken en perfect weet wat er van me verwacht wordt. Ik hoop dat ik dat volgende week niet meer moet gaan doen want ik blijf toch liever in mijn eigen groepje staan.
    Maar goed, ik heb ondertussen weer een volgende activiteit voorbereid. Ik ga woensdag werken met vingerpopjes. Ik had, tot 4 uur geleden, nog geen enkel idee van wat ik kon doen. Uiteindelijk heb ik dan een klein versje gemaakt als start en zal ik het liedje gaan zingen van 'Wij zijn 2 vrienden'. Hopen dat ik het er goed van af breng want zingen heb ik nog niet echt gedaan. Enfin, misschien krijg ik op de laatste moment een ei in mijn broek en improviseer ik iets anders. We zien wel.

    17-11-2008, 19:14 geschreven door Ann  
    11-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwelingen
    Mijn verlengd weekend is bijna voorbij en nu besef ik dat ik nog niets van mijn stagedagen heb verteld.
    Wel, het was toch wel weer vermoeiend. Er zijn 2 kindjes naar school nu en dus zijn er ook 2 nieuwelingen bijgekomen. Een jongentje van 1,5 maand en een jongentje van 2,5 maand oud. Nog piepklein dus ma ik vind het kei-schattig. Het was wel even druk want nu is er een meisje van 8 maanden dat begint te huilen van zodra ze u niet meer ziet of je er geen aandacht aangeeft. Dus woensdag zat ik met ene op de arm om die te sussen en zat ik langs dat meisje om haar rustig te houden. Het moet wel een grappig zicht geweest zijn, denk ik.
    Mijn stagiair van 't VTI heeft vrijdag zijne laatste dag gedaan ma hij komt ergens in januari nog wel 3 weken doen. Ik dacht dat ik nu dus weer alleen zou zijn maar nu blijkt dat we weer een stagiair krijgen. Hem hebben we echter al gezien in september en dat ging goed dus samenwerken, zal wel lukken.
    Mijn stagebegeleidster is ook met haar gat in de boter gevallen want die zit nu in Tenerife voor 2 weken. Al mijn taken zullen dus nu eventjes door een ander begeleidster moeten worden afgetekend maar dat is geen probleem. Als er maar een handtekening opstaat, he.
    Morgenvroeg ga ik een activiteit doen met een baby van 8 maanden. Het zal niet zo uitgebreid zijn want probeer maar iets te bedenken voor een baby. Maar ik heb iets gevonden om de motoriek te stimuleren. Ik ga gebruik maken van een rammelaar en dan zien of ze hem goed volgt met haar ogen en haar hoofdje. Vrijdag ga ik dan waarschijnlijk een cognitieve activiteit doen. Hiervoor ga ik gebruik maken van kousen. Kousen? Yep, kousen. De opvang beschikt over reservekleren en dus ook kousen. Ik ga dan een hoop kousen door elkaar halen en een jongentje van bijna 3 ze weer per kleur laten samenleggen. Of het gaat lukken? Geen idee maar dat zien we dan wel. Ik heb nog een 6 activiteiten in het totaal voor de vakantie begint.
    En volgende week is er ons 2de leergroepsgesprek waarvoor ik morgen nog enkele opdrachten moet naar het school brengen.
    Voor de rest ni veel spectaculairs te vertellen. Ah nee, want ik ben mijn stem zo goed als kwijt sinds vanmorgen. Dat komt door een verkoudheid en soms werken mijn stembanden dan tegen. Ik hoop dat het morgen in orde is want als ik lief moet gaan praten tegen een baby met een schorre stem kan het goed zijn dat het kind begint te huilen en het liefst van me wegloopt. Gelukkig dat dat laatste nog niet kan, tenzij er een wonder gebeurt.

    11-11-2008, 16:54 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Activiteit 'Het boerderijleven'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de volledige werkwijze van de activiteit kan je naar volgende link gaan:

    http://www.scribd.com/doc/8077712/Activiteit-Boerderijleven-17102008
    -

    11-11-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    04-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een gewoon schooldagje
    Na een weekje 'niets doen' was het toch weer wennen achter de schoolbanken. We zijn er meteen ingevlogen met Observeren en rapporteren en daarna heb ik ook maar meteen mijn verslag van de competentieschaal en mijn activiteit al afgegeven. Die leerkracht is ook mijn supervisor dus profiteerde ik daar even van.
    In de loop van de dag hadden we het dan nog over reanimatie en de bouw van onze ruggegraat en wervels. En tijdens het laatste blok van communicatie, kregen we ons eerder ingevuld evaluatieformulier terug. Dat viel wat tegen. Ik had dat eerder ook al ingevuld voor Observeren en ik weet dat ik niet meteen de luidruchtigste van de klas ben, maar zij was nog positief. Zij had toen geschreven 'je zegt zinnige dingen, dus zeker doen.' Wat schreef mijn leerkracht van communicatie? Dat mijn activiteit onvoldoende was en dat ik mezelf overschat! In mijn 29-jarig bestaan heeft nog nooit, echt nog nooit, iemand tegen mij gezegd dat ik mezelf overschat! Ik was een beetje geschokt over de uitspraak maar bon, ik leef nog. Het gekke was wel dat we onze verbetering van het artikel terugkregen (bij het berichtje 'opdrachten' staat het onder MZ1K) en daar heb ik een 'plus' op gekregen. Ik denk het beste van de klas want velen hadden een 'min' gekregen en sommige 'plus, min'. Ze vroeg me zelfs mijn artikel terug omdat dat goed was en gebruikte het vooraan in de klas als voorbeeld. Enfin, toch nog een goed puntje gescoord dan.

    Morgen zie ik mijn kleine schatten terug. Ben eens benieuwd hoe zij het allemaal maken. Mijn stagebegeleidster zal blij zijn met mijn komst want ik heb gebruik gemaakt van mijn week verlof om nog wat opdrachten te maken. Gevolg: ze heeft vèèèèl om te lezen en te ondertekenen.
    19 November heb ik weer mijn 2de leergroepsgesprek. Al het tweede! Jongens, wat gaat de tijd snel.
    Toen ik vorige week nog wat activiteiten aan het bedenken was en ging kijken hoeveel ik er zoal moest hebben (we moeten er 1 per week doen, maar blijkbaar houdt toch niet iedereen zich daar aan), kwam ik er achter dat het nog maar 7 weken zijn! En dan heb ik examens (oh, nee) en als ik geslaagd ben (let's hope) dan zit ik plots al in het 2de. Gek, he? Maar Ann, zo ver zijn we nog niet. Laten we maar eerst de 1ste module met succes beëindigen.

    04-11-2008, 21:35 geschreven door Ann  
    26-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie!!
    Op deze moment geniet ik dus van een leuk weekje vakantie. Eerst was gezegd dat ik misschien nog stage mocht gaan doen maar nu bleek dat ze volgende week maar 7 kindjes per dag hebben. Zelf moesten ze ook al afwisselend een dag verlof nemen dus blijf ik dan maar thuis. Ik heb toch werk genoeg voor school dus verveling zal er niet in zitten. Ik had mezelf plechtig beloofd het hele weekend eens geen klop te doen voor 't school maar die belofte verbrak ik al vanmorgen. Echt veel heb ik niet gedaan maar ik kon het niet laten mijn artikel 'Hechting bij baby's' voor mijn vak MZ1 te maken. Dat moet pas af zijn tegen 9 december dus tijd genoeg maar dat van mij is dus al klaar. Waarom iets op de lange baan schuiven als ge 't al kunt doen, he? Ik heb dan ook al mijn verslag van mijn competentieschaal klaar gemaakt om af te geven, samen met mijn uitgeschreven activiteit. Nu ik er aan denk, ik heb mijn voorbeeld van die activiteit nog niet gescand. Ik zal proberen dat binnenkort te doen. Ondertussen heb ik ook nog wat ideetjes gekregen van activiteiten dus daar ga ik volgende week ook tijd voor maken om dat allemaal eens uit te werken.

    Vrijdag moest ik op stage even naar een andere groep gaan. Daar hadden ze geen stagiair en mocht ik even gaan helpen tijdens het middageten. De kinderen hingen meteen rond mij maar ik vond de sfeer er toch niet zo aangenaam dan bij ons in de groep. Kwamen die van het groepje er langs ook allemaal kijken naar 'hoe jong ik er wel niet uitzag voor mijn leeftijd'. Ik denk dat mijn leeftijd het nieuws van de dag was. Later, tijdens mijn middagpauze, waren die van 't middelbaar ook aan het raden hoe oud ik was. Toen 1 van mijn school zei dat ik bijna 30 was, antwoordde er ene: 'Nee, joh. Die meisje is geen 30. Ik denk 23 of zo.' (dit gezegd met Genks accent, echt hilarisch!) Ik moest natuurlijk wel lachen want hij geloofde er geen snars van dat ik zo oud kon zijn. Ja, goeie anti-rimpelcrème, ik geef het toe.
    Er was nog wel iets geks gebeurd. Net voor de soep werd opgediend, zag ik in ons tuintje zich een cameraploeg opstellen! HELP, dacht ik. We worden gefilmd! Euh, ja. Ik voelde me al direct op mijn ongemak. Waarschijnlijk was het TV Limburg dus moest ge mij op TV zien verschijnen, ni verschieten, he.
    Voor ik naar huis ging, was ik nog wat aan het spelen met een paar kindjes, vooral een gastje van 18 maanden. Hij durft al eens beginnen huilen als hij ziet dat er een ander kindje bij me zit maar de laatste tijd ging dat al wat beter. Om 16u30 zei mijn begeleidster dat mijn dagje er op zat en ik stond op om naar de keuken te gaan zodat ik mijn spullen bijeen kon zoeken. Op de moment dat ik mijn jas aandeed, kwam dat gastje huilend op me afgelopen. Wij stonden daar op te kijken van 'wat heeft die nu?' toen mijn begleidster zei dat hij huilde omdat ik doorging. Echt waar, he. Ocharm, dat ventje miste me al. Mijn begeleidster heeft hem dan opgenomen en ik heb hem nog een kusje gegeven zodat hij wat rustiger zou worden. Ik stond er met open mond van te kijken dat hij blijkbaar toch aan mij gehecht was. Zelfs mijn begeleidster had dit nog niet meegemaakt. En om eerlijk te zijn, heb ik hem dat nog niet eens zien doen als zijn mama hem brengt. Ik moet zeggen dat het wel een goed gevoel geeft, hoor. Dat is nu de voldoening die ik zo hard miste op mijn vorige job.
    Voilà, dit gezegd zijnde ga ik nog wat genieten van mijn rustig avondje thuis.

    26-10-2008, 17:48 geschreven door Ann  
    21-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kookkunsten

    Vandaag een relax dagje achter de rug. We hebben in de voormiddag wat kunnen werken aan ons project van MZ1S. Echt veel hebben we niet kunnen doen omdat we eerst nog wat les kregen en pas het laatste half uur tijd hadden. Ik was er helemaal van overtuigd dat we MZ2S hadden dus had ik mijn opdrachtenblad niet bij. Geen nood, we moesten niets afgeven. Dat moet pas klaar zijn op 9 december of zo. Mijn cursussen heb ik altijd bij maar mijn opdrachten liggen schoon bij elkaar op mijn bureau. Als ik ze in mijn map laat steken, vergeet ik garanti dat ik die nog moet doen. Maar echt een ramp was het niet want het was ook wel te doen zonder opdrachtenblad.
    In de namiddag hebben we voedingsleer gehad waarin we dus zijn gaan koken. Eerst werd gezegd wat we zouden gaan maken en welke ingrediënten we nodig hadden. Wij mochten dan zelf een fruitpap maken terwijl onze leerkracht zelf de groentenpap zou maken. Eerst kregen we wel een hele uitleg over papflessen en het steriliseren ervan. Dan hebben we een papflesvoeding klaargemaakt en mochten we voelen of het warm genoeg was. Er scheelde blijkbaar wel iets met de, nieuwe, papfles van onze leerkracht. Toen we enkele druppels op onze pols moesten doen, liep er langs alle kanten melk uit behalve natuurlijk langs de tut. Maar de melk was wel goedgekeurd. Enfin, de temperatuur. Want zo melk met poeder gemaakt, is ni echt lekker. Daarna mochten we ons verdelen in groepjes van 2. Dat van ons bestond uit 3 personen omdat we oneven waren. De ene kant van de keuken moest de fruitpap mixen, de andere kant pletten. Wij mochten pletten en kregen een sinaasappel, banaan en kiwi. Na elks een taak gedaan te hebben, kregen we dan van dat koekpoeder en mochten dat nog mengelen in onze pap. Daarna mochten we proeven van onze buren hun gemixte pap en mochten we onze eigen pap zelf opeten. Mmmmh, lekker! T was geslaagd. Al zeg ik het zelf. We hebben dan mogen toekijken hoe onze leerkracht een groentenpap maakte met wortel en één met witloof. Dat met wortel had succes maar dat ander daar waren niet veel fans voor te vinden. Ik heb wel eens geproefd maar het bleef bij 1 hapje. Ben niet echt een witloof fan. Alleen als t moet. Hehe. Na de afwas zat ons dagje er dan ook weer op, se en nu zit ik hier thuis. Ik ben wat moekes. Mijn 'blafetuurkes' zijn aan 't toevallen. Dus, tot morgen of zo!



    21-10-2008, 19:30 geschreven door Ann  
    20-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Al half geslaagd!
    Eindelijk, ik heb weer even tijd om mijn blogje aan te vullen. Dit weekend heb ik gezellig mijn verjaardag gevierd en ik kan er weer tegenaan voor een jaartje. Alé, laten we hopen dat mijn oude deur het zo lang nog volhoudt.
    Gisteren heb ik nog van alles gedaan voor het school, terwijl ik gezegd had wat te gaan rusten, wat maakte dat ik net voor 'Prison Break' klaar was met alles. Ik heb nog gewerkt aan mijn groepsproject voor Observeren en Rapporteren. Misschien herinneren jullie je nog dat ik gezegd heb dat we 2 groepjes hadden die over de motorische ontwikkeling zouden praten. Wel, dinsdag had ons groepje tijdens de middagpauze alles even overlopen en heb ik mezelf 'opgeofferd' (groot woord want ik heb het met plezier gedaan) om alles samen te voegen. Dat bleek toch een grotere karwei te zijn dan ik had gedacht maar het is me gelukt. Ons thema hebben we dus al af en neemt ongeveer 6 pagina's in beslag. Nu moeten we elks nog 2 observaties doen en een evaluatie en dergelijke. Het moet tegen eind december af zijn, geloof ik, dus dat halen we wel, denk ik.
    Ook mijn artikelbeschrijving over mijn communicatiestijl is af. Hiervoor moet ik op een later tijdstip nog wel een praktijkervaring uitwerken en een evaluatie maken. Zo meteen zal ik anders, in een nieuw blogje, eens een takenlijst opstellen per vak zodat jullie een beetje beter kunnen volgen. Misschien een goed idee!

    Vrijdag heb ik ook mijn eerste activiteit gedaan met 6 kindjes en de andere stagiair (even ter inlichting: die jongen blijft maar 3 weken. In het middelbaar mogen ze maar 3 weken stage doen en dit 4 keren op een jaar) heeft ook meegedaan want ik had een envelopje extra gemaakt. Dat was per ongeluk maar hij heeft er toch voordeel uitgehaald. Maar het belangrijkste was wel dat mijn activiteit succes had en dat de kindjes heel enthousiast waren! Ik zal zien dat ik eventueel een uitwerking ervan met voorbeeld ook nog online kan zetten.
    Mijn evaluatie is ondertussen ook achter de rug en ook dit viel redelijk goed mee. De enige opmerking dat ze hadden, was dat ik wat stil was en wat meer moet openbloeien. Ook dien ik wat luider te praten naar de kinderen toe maar dat wist ik al want dat heb ik als leerdoel aangeduid in de opdracht van mijn communicatiestijl. Ik heb zelfkennis, he! Wat had gij gedacht?   Op een moment zeiden ze me ook het volgende: 'Je bent 29 en je gedraagt je te fel als leerling.' Ik stond daar heel verbaasd: 'Euh, ik ben toch leerling.' Ja, wat blijkt nu? Omdat ik van het VSPW ben en ik er een jaar lang stage zal doen, aanzien ze mij als een collega en niet als stagiair. Dus ik mag me meer gedragen als iemand die er werkt en ik mag me ook mengen in beslissingen die moeten genomen worden. Ook mag ik dus meer met hen praten. Ik had dat dus niet gedaan omdat ik studente kinderzorg ben en dus vooral met de kinderen moet bezig zijn. Ik vertelde hen dan ook dat ik, op het einde van de stage, niet de opmerking wilde krijgen dat ik niet genoeg bezig was met de kinderen. Dit begrepen ze dus wel en dit gezegd zijnde, maakte het voor hen ook plots duidelijk waarom ik me wat meer aan de zijkant hield al die tijd. Ondertussen weet ik dus dat ze graag wat meer contact met me hebben dan voorheen dus hou ik daar nu ook rekening mee. Ergens vind ik het wel een groot compliment want dat is toch een teken dat ze me vertrouwen. Zo mochten de andere stagiairs ook niet zonder mij naar de polyvalente zaal met de kinderen. Er werd ook duidelijk gezegd dat ik de verantwoordelijkheid droeg en dat ik het dus voor het zeggen had. Cool!

    Donderdag was er ook wel iets grappigs gezegd door één van de kinderen. Het was mijne grote kapoen die in het begin zo lastig deed naar mij. Ik denk dat hij me wat wou testen want nu is hij heel lief en vraagt hij zelfs om langs hem te komen zitten aan tafel. Daarvoor mocht ik nog niet naar hem kijken of hij begon al lastig te doen naar mij. Ik denk dat ik dus geslaagd ben in zijn testje. Ma bon, nu wijk ik helemaal van mijn onderwerp. To the point dus: mijne kapoen was weer hevig aan het spelen met een bal. Hij was wat aan het lachen en aan het gekken en plots, bonk! En ferme slag tegen de grond met zijn hoofd. Zelfs mijn begeleidster keek ervan om. Begon die kleine wat te lachen terwijl hij over zijn hoofdje wreef, wat trouwens mooi rood zag, en zei tegen mij: 'Ja, ik ben ook altijd te wild, he'. Haha, ik lach in een deuk. Zo ne kleine van nog geen 3 jaar zei dat zo vlotjes. Ik bevestigde al lachend zijn uitspraak en hij zei weer: 'mijn mama zegt dat ook altijd.' Alé, die heeft al heel jong zelfkennis, se! Hij was trouwens vrijdag ook bijzonder trots op zijn kunstwerkje en moest het dan ook meteen aan zijn mama tonen.

    Zo, sé. Ik ga mijn best doen nu wat voorbeelden en dergelijke ook op mijn blogje te zetten. Dat zal het waarschijnlijk allemaal wel wat duidelijker gaan maken, he.

    20-10-2008, 15:38 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbeeld praktijkervaring
    Na even zoeken, is het me gelukt een bestand te uploaden via een andere website.
    Als je op onderstaande link klikt, kan je eens een praktijkervaring lezen zodat je ongeveer weet wat het inhoudt. Deze opdracht werd ook al nagekeken en grotendeels goedgekeurd.
    Om het document beter te kunnen lezen, kan je rechtsboven klikken op het rechthoekje waarin een kleiner wit rechthoekje zit. Dan vergroot het document. Om te sluiten gewoon op X klikken. Hopelijk lukt het.

    http://www.scribd.com/doc/7407433/Praktijkervaring-119092008-blogversie


    Categorie:Opdrachten
    20-10-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdrachten
    Supervisie
    - Voorstelling praktijkplaats
    - Verslag leergroepsgesprek 1, 2 en 3
    - Verslag competentieschaal 1 en 2
    - 5 uitgewerkte activiteiten
    - 5 praktijkervaringen
    - 5 artikelbesprekingen

    MZ1K (Ontwikkelingsgericht werken)
    - Bespreking artikels betreffende leerdoel communicatiestijl
    - Een uitgewerkte praktijkervaring ivm leerdoel
    - De evaluatie van bovenstaande 2 puntjes

    MZ1S (Ontwikkelingsgericht werken 2)
    - Project in groep over de ontwikkeling van de baby
    - Individueel: bespreking artikel betreffende onderwerp project

    BSK6 (Observeren en Rapporteren)
    - Praktijkervaring
    - Groepswerk motorische ontwikkeling

    Opdrachten die al volledig klaar zijn ondertussen:
    - Voorstelling praktijkplaats
    - Verslag leergroepsgesprek 1
    - Verslag competentieschaal 1
    - Bespreking artikel MZ1K
    - Praktijkervaring BSK6
    - 1 activiteit
    - 1 praktijkervaring supervisie

    Categorie:Opdrachten
    20-10-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    15-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 jaar
    Het is zo ver. Ik ben vandaag 29 geworden. Nog een jaar en ik heb dan eindelijk die nieuwe voordeur! Mijn huidige begint al te piepen en te kraken en hangt half uit zijn scharnieren. Tijd voor vernieuwing! Haha. Nee, t valt nog mee. Zeker als ze zeggen dat mijn anti-rimpelcrème wel heel goed moet zijn.
    Vandaag heb ik mijn collega's getrakteerd op praline die in dank werden aangenomen. Ik zag dat tegen de middag er toch al een aardig deel van weg was. Er is van deze week ook een stagiair bijgekomen voor 3 weken. Hij zit in zijn 5de middelaar dus de eerste stage voor hem. Ben benieuwd of we het gaan merken dat er een extra kracht bijgekomen is. Ik heb ook mijn evaluatieformulier afgegeven aan mijn begeleidster. Ze gaat tegen morgen haar deel invullen. Ik ben benieuwd of het zo wat overeenkomt met wat ik ingevuld heb.
    Gisteren was het op school gewoon zijn eigen gangetje gegaan. Er waren er wel 7 afwezig wat maakte dat we maar met 11 waren. We hebben ook al wat uitleg gehad over EHBO waarin we foto's te zien kregen van noodsituaties zoals een vrouw die in een brandend huis zit, een man die op de grond ligt in de badkamer door CO-vergiftiging,... We hebben ook onze praktijkervaring moeten afgeven en bleek dat bijna niemand een voorblad voorzien had. Ja, we moeten onze taken afgeven met een handtekening van de begeleidster en een voorblad zelf ontworpen. Ik denk dat ik 1 van de weinigen was die het wel gedaan had, laat staan misschien de enigste maar daar ben ik niet zeker van. Yes, goede punten gescoord! Ach, we zien wel.
    Tegen volgende week moeten we weer een opdracht afgeven. Deze keer is het een artikelbespreking uit een pedagogisch tijdschrift. Ik heb gekozen voor een artikel over voorlezen. Of het goed is, weet ik niet want dat vind ik eigenlijk 1 van de moeilijkste opdrachten.
    Alé, ik ga nog wat voorbereiden voor mijn activiteit van vrijdag. Ik heb nog niet alle prenten afgedrukt. Dus... action!

    15-10-2008, 21:38 geschreven door Ann  
    13-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste leergroepsgesprek
    Vanmorgen kwam ik wat zenuwachtig aan aan de schoolpoort en kwam de stilte me tegemoet. Het was 9u15 maar de lessen beginnen al om 9u vandaar dat iedereen al in de klas zat. Ik ging meteen kijken aan het bord in welk lokaal ons gesprek zou plaats vinden maar ik vond het niet meteen terug. Dan maar doorgelopen tot aan het bord van Kinderzorg maar ook daar was niets te vinden. Ik liep terug naar de ingang om nog maar eens het bord te inspecteren. Toen zag ik dat onze coach haar naam bij een lokaal had geschreven dus ik had er gewoon glad overuit gekeken. Tja, t was nog vroeg, he! En dan nog maandag. Enfin, op dat moment kwam er nog een studente van onze groep aan. Wij dachten dat we al ijverig de eersten waren maar er bleek al iemand in het lokaal aanwezig te zijn. We waren met 4 en dan nog onze coach. Er ontbrak 1 iemand maar waarom wist niemand. We begonnen dan maar met de voorstelling van onze praktijkplaats en het eventueel geven of ontvangen van feedback en tips. Het was wel eens leuk wat ervaringen te kunnen uitwisselen.
    Ik had eerder al mijn opdracht afgegeven en mijn coach zei dat het heel goed geweest was. Ik had enkel nog wat voorbeelden mogen zetten bij de doelstellingen en wat kritischer mogen zijn.
    Verder moet ik volgende keer ook wat meer initiatief nemen en wat meer feedback of tips vragen en/of geven. Dat was over het algemeen wel een opmerking die voor bijna iedereen bedoeld was. Mijn coach zei ook dat ze denkt dat er meer in me zit dan ik tot hiertoe heb laten merken. Of dat waar is dat zullen we nog wel zien.
    We hebben ook nog wat opdrachten gekregen. Zo moeten we een verslag maken van dit gesprek en een competentieschaal laten invullen door onze stagebegeleidster en hier ook een verslag van maken. Tegen het volgende leergroepsgesprek, op 19-11-08, moeten we 1 praktijkervaring afgeven, 1 artikel bespreken en 1 activiteit uitwerken. De activiteiten moeten we wel elke week doen maar we moeten maar 1 afgeven, de rest mag gewoon in ons portfolio (in mensentaal is dat gewoon een map) gestoken worden.
    Mijn verslag heb ik eigenlijk al gemaakt en ook mijn opdracht voor morgen ligt al klaar. Dat is al een tijdje af maar ik heb mijn voorblad moeten wijzigen omdat er nog wat meer info moest opstaan.
    Voilà, tot zover de eerste lezing, euh eerste leergroepsgesprek.

    13-10-2008, 20:19 geschreven door Ann  
    12-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een kleine update

    Eindelijk! Hier ben ik weer even. Na een bewogen weekje kom ik nu eventjes tot rust.
    Het was deze week weer goed meegevallen.
    Dinsdag heb ik mijn kladversie van mijn praktijkervaring teruggekregen. Onze leerkracht riep iedereen apart tot bij haar voor de feedback. Mijn opmerkingen? Ik moest volgende keer enkele gegevens onderlijnen ipv alleen cursief te drukken. Ik denk dat ze heeft moeten zoeken voor een opmerking te vinden. Ze zei op het einde ook dat het wel heel goed was geweest voor mijn allereerste situatie.
    Volgende week moeten we een nieuwe defenitieve situatie afgeven en die telt dan mee voor de punten.
    Morgen heb ik mijn eerste leergroep gesprek. Ben benieuwd wat dit zal zijn. Hoop dat ik het er wat goed vanaf breng.

    We hebben ook al onze activiteitenfiche gekregen omdat we vanaf nu activiteiten mogen doen met de kinderen. Ik verwacht dat er morgen meer zal over gezegd worden. Ondertussen ben ik al wel op zoek gegaan naar een activiteit en ik heb besloten om een collage te maken met de kinderen. 's Nachts, in mijn bed  , kwam ik tot het briljante idee dat het misschien tof zou zijn een thema rond Halloween te doen. Dus ik stapte donderdag naar mijn begeleidster met het voorstel. Antwoord: het idee is heel goed maar het thema niet. Blijkbaar hadden ze net overeengekomen de Halloweenversiering dit jaar niet te gebruiken. Alé, en ik vond het nog een tof idee. Enfin, door tips van een vriendin (merci, Ilse) ga ik voor het thema 'boerderijleven'. Ik ben al op zoek gegaan naar foto's van allerlei dieren en dergelijke. Ik heb even overwogen een foto van mezelf te nemen als geit en mijn broer als aap (oké nu krijg ik slaag vanuit den hemel) ma ik besloot het toch maar netjes te houden. Daarbij, ik heb niet helemaal gelogen want als chinees teken ben ik geit en mijn broer aap dus...
    Enfin, alle gekheid op een stokje, mijn activiteit zal ik waarschijnlijk vrijdag gaan doen. Ben benieuwd of het zal lukken. Ik moet al wel een voorbeeldje gaan maken, morgen of woensdag, dus misschien dat ik het kan scannen en online zetten.

    Op stage was alles redelijk rustig. Woensdag waren er weinig kindjes dus was alles redelijk snel gedaan. Donderdag was mijn overenergiek-manneke er weer maar deze keer was hij heel rustig. Bleek dat hij tegen de middag 40,4 graden koorts had. We hadden zijn mama gebeld maar die kwam hem gewoon halen op het normale uur. Ocharme, hij lag op een moment plat op de grond maar wou zijn bed niet in. Vroeg de hele tijd naar zijn mama. We hebben hem dan aan tafel gezet en daar legde hij zijn hoofdje op de tafel.
    Vrijdag waren we aan het spelen in de grote zaal en toen merkte ik ook dat er een jongetje, van onze gekoppelde leefgroep, op de grond lag. Je moet niet veel kennis hebben van kinderen om te weten dat een kind dat op de grond ligt, terwijl het zou kunnen spelen, heel waarschijnlijk ziek is. Ik ging naar hem toe en voelde dat zijn hoofdje gloeide. Ik heb hem dan van de grond genomen en naar de leefgroep gebracht. Bleek achteraf dat hij meer dan 38 graden koorts had en dat zijn mama hem was komen halen. Had ik toch goed gereageerd.



    12-10-2008, 14:47 geschreven door Ann  
    02-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wedstrijdje vallen
    Mijn kort weekje zit er al weer op, se. Morgen is 't studiedag voor het personeel dus ik ben vrij. Het zal me wel deugd doen, denk ik, want ik ben deze week erg moe en mijn verkoudheid (die ik seffes al 2 weken heb) gaat maar niet weg. Dan heb ik ook ineens tijd om aan mijn opdrachten te werken. Dinsdag hebben we een nieuwe opdracht gekregen van Observeren en rapporteren. Het gaat opnieuw om een groepswerk maar deze keer zullen we het niet moeten voorbrengen in de klas. Dit omdat we dat al moeten doen bij ons project voor Ontwikkelingsgericht werken. We mochten kiezen welk thema we wilde nemen maar het viel op dat alle vriendjes elkaars thema kozen. Ik ben gewoon op mijn gevoel afgegaan en koos het thema Motorische Ontwikkeling. Er waren in totaal 6 geïnteresseerden voor dit thema waardoor de groep werd opgesplitst in 2 groepen van 3 studenten. We kregen toen ook even de tijd om in de bib te starten aan deze opdracht maar erg veel hebben we niet gedaan. Oké, om eerlijk te zijn: niets. We hadden slechts 20 minuten de tijd en we vonden maar geen boeken die over ons thema handelden. Wij vonden dit dus al zeer vreemd tot we het andere groepje met hetzelfde thema zagen zitten met een hoop boeken op hun tafel. Ze waren ons dus voor geweest en wilde waarschijnlijk niet dat we ook maar 1 kans hadden om een boek te nemen. Maar wij laten dit niet aan ons hart komen. Ik ben gisteren naar de bib gegaan hier in Alken en ik heb 2 boeken gevonden over de ontwikkeling van baby's en peuters. Ik zou de fijne motoriek voor mijn rekening nemen terwijl een ander de grove motoriek neemt en iemand de sensormotoriek. Uiteindelijk staat wel de hele motorische ontwikkeling uitgelegd in de boeken die ik heb maar misschien hebben mijn collega's nog interessante boeken gevonden. We zien wel. Het zal ons wel lukken.
    Ondertussen weet ik ook dat ik op 13 oktober mijn eerste supervisiegesprek zal hebben. Hiervoor zitten we in kleinere groepjes waar we onze opdracht 'voorstelling van de praktijkplaats en persoonlijke visie' zullen moeten bespreken en voorstellen. Tegen dinsdag moet ik dus mijn opdracht hiervan afgeven aan mijn supervisor. Ik wou deze vandaag laten ondertekenen door mijn praktijkbegeleidster maar die had vandaag verlof. En gisteren had ik deze niet kunnen meenemen omdat mijn printpapier op was. Maar geen nood, dan ga ik maandag even langs bij de opvang. Het duurt toch maar eventjes en t is nu niet dat ik er de halve wereld moet voor rondreizen.

    Stage was ook weer redelijk goed meegevallen.We hadden 17 kindjes vandaag dus t was redelijk druk. Mijn 2 erge kapoenen waren vandaag redelijk braaf en gehoorzaam, tot mijn grote verbazing en opluchting. Vorige week was een jongetje op zijn gezichtje gevallen waardoor hij met zijn tand zijn lip had opengebeten. Het bloedde toen redelijk erg en ik was een beetje in paniek toen omdat ik al dacht dat hij zijn tand had uitgevallen. Vandaag zat ik ne kleine zijn pap te geven toen ik daar een meisje patat op haar gezicht zag donderen. Ze loopt nog niet erg goed en begon plots wat te wankelen maar de slag was redelijk fel. Ik ben meteen opgestaan en naar haar toe gegaan. Ze bulderde het uit van de pijn. Zag ik dat ze bloedde uit haar mondje (eerlijk gezegd ben ik daar geen sterke in dus dat ga ik nog wel moeten leren, denk ik). Ik heb ze toen opgenomen en ben naar de badkamer gelopen waar de anderen stonden te verschonen. De begeleidster die ik aansprak, had niet meteen door dat het bloedde maar het was toch redelijk fel op ne moment. Even bleek het dat ze een stuk van haar tand kwijt was maar achteraf bleek dat ze dit al had. Oef! Ze was gewoon heel erg goed op haar gezicht gevallen. Zeiden ze me nadien dat eerder deze morgen ook al een ander jongetje zijn lip open gevallen had. Het is blijkbaar mode de laatste tijd. Een wedstrijdje 'wie valt het eerst al zijn tanden uit zijn mond'. Enfin, dat was zo wat het meest spectculaire moment van de dag. Voor de rest waren ze erg moeilijk in slaap te krijgen vandaag en was het vanaf 16u enorm rustig. Veel kindjes gingen allemaal tegelijk naar huis waardoor we inees zoiets hadden van 'en wat doen we nu?'. We zijn dan in de andere leefgroep gaan zitten waar ook nog enkele kindjes zaten en hebben daar wat met hen gespeeld. Mijne schoot heeft zowat voor iedereen daar dienst gedaan. Eén van de kleintjes was redelijk moe en kwam vaak van mijn schoot profiteren, tot zijn mama kwam. Toen liep hij vrolijk rond met een winkelkarretje en wou hij niet naar huis. Zijn mama vond het niet zo leuk, denk ik maar hij is uiteindelijk toch zonder tegenstribbelen met haar meegegaan.
    Ook heb ik weer enkele liedjes bijgeleerd van een begeleidster van de andere leefgroep. Normaal staat ze in een andere groep maar vandaag stond ze bij ons. Ik had nog geen enkele andere begeleidster horen zingen dus ik vond het wel eens leuk wat bij te leren. En de kindjes vonden het heel leuk om naar te luisteren.


    02-10-2008, 20:53 geschreven door Ann  
    29-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekentips
    Voor ons vak kwaliteitszorg hebben we enkele brochures moeten aanvragen bij Kind & Gezin: 'Bostvoeding', 'Flesvoeding' en 'Wegwijs in de kinderopvang'. Deze brochures waren gratis.
    Verder hebben we nog enkele boeken moeten bestellen bij de Standaard voor 6,00 euro 't stuk: 'Aan tafel!', 'Wat eten we vandaag' en 'Het ABC van baby tot kleuter'. Naast deze boeken heb ik ook nog een boek gekocht om me te helpen bij het bedenken van activiteiten. Ik vind het nogal moeilijk om voor kindjes van 0 tot 3 jaar spelletjes te verzinnen. Het boek heet '101 leerrijke spelletjes voor baby's en peuters'.
    Misschien dat sommigen het wel interessant vinden om te weten. De brochures en boeken van Kind & Gezin krijg je wel gratis als je zwanger bent (of bevallen, ik weet het niet juist). Dus ipv de boeken te gaan kopen, kunt ge natuurlijk ook masaal kindjes beginnen maken. Hehe.
















    Categorie:Tips
    29-09-2008, 00:00 geschreven door Ann  
    27-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijfster
    Het is zaterdag en mijn weekje zit er weer op! Met momenten denk ik echt dat de examen er heel snel zullen zijn. Ma ja, dan zijn we er ook weer snel van af, he.
    Dinsdag had ik weer een schooldagje, zoals jullie al weten ondertussen. Het was weer redelijk goed meegevallen. In de namiddag hebben ze ons uitleg gegeven over 'smartschool' (dat siteje waar ik de naam van vergeten was in een eerder berichtje). Wat houdt dit in? Wel, hier kunnen alle studenten zich inloggen en de laatste weetjes lezen over de school, vakken, examens,... Er is ook een mogelijkheid om van hieruit berichten te versturen naar medestudenten of leerkrachten. Ook konden we nu al onze definitieve lessenrooster downloaden waarop ook al de data van de examens vermeld stonden. De examens zullen doorgaan op 13 en 20 januari en de proclamatie zal doorgaan op 30 januari.
    De uitleg die we kregen, was wel oersaai. Die man dacht echt dat wij lomperikken waren, denk ik. Hij begon zelfs uit te leggen hoe je contactpersonen kan toevoegen in een bericht! Hallo? 21ste eeuw! Tegenwoordig kennen alle jongeren al hoe dit werkt. K zou er ni van verschieten als 3-jarigen dat tegewoordig al kunnen. Enfin, het gevolg was dus dat sommige studenten hele picasso-stukjes gemaakt hadden.

    Ook hebben we weer nieuwe opdrachten gekregen waaronder het zogenaamde 'project'. We zijn met 5 in ons groepje en moeten de ontwikkeling van de baby bespreken. De andere groepjes hebben op hun beurt dan weer de peuter, kleuter of schoolgaand kind. Naast dit project kregen we dan ook nog een individuele opdracht die betrekking heeft op dit project. Ergens in december zullen we dit dan samen moeten voorbrengen in de klas en zal dit meetellen voor het examen. Ben benieuwd!

    Tijdens de les 'kwaliteitszorg' hebben we ons knutselgerief mogen boven halen. We kregen de opdracht een etiketpictogram te maken. Een wat? Een etiketpictogram. Dit is een pictogram dat bv. aan de kapstokken hangt van de kindjes. Zo heeft het ene kindje een zonnetje, het andere een bloemetje en nog een ander een huisje. Zo weet elke kindje waar zijn jasje moet hangen. Ook kunnen deze pictogrammen dan weer terugkomen in bv. hun eigen kastje in de klas of opvang. Het moest een tekening zijn van 10cm op 10cm en we mochten kiezen wat. Er waren er een deel die gewoon hun tekenblad op hun gekozen prent legde, en het zo over tekende. Ik heb het gewoon met de losse hand overgetekend wat redelijk goed ging. Mijn gekozen afbeelding was een bloempje in een bloempot. Niet veel tralala dus maar dat was ook de bedoeling. De randen ervan heb ik omlijnd met een zwarte stift en de rest heb ik met kleurtjes ingekleurd. Later werd dit dan gelamineerd met een machine van een klasgenootje. Sommigen hadden 2 tekeningen afgegeven. Ik heb maar 1 gemaakt. Ik dacht: beter 1 tegoei afgewerkt, dan 2 half afgewerkt. Of het ook iets zal af doen, zal ik volgende week misschien weten. In alle geval zei de leerkracht, toen ze langskwam terwijl ik het inkleurde, dat het heel mooi geworden was. Afwachten of ze ook nog punten zal geven naargelang haar uitspraak. We weten toch al van tevoren dat we mogen blij zijn met een 5/10 in het eerste jaar.

    Op stage viel het deze week heel goed mee. Ik had er wat schrik voor omdat ik vrijdag een wat mindere dag had, maar die vrees was overbodig geweest. Donderdag heb ik mijn opdracht van 'Observeren en rapporteren' laten lezen aan mijn begeleidster omdat de school geen taken meer aanvaard zonder handtekening van de praktijkplaats. Ik had het haar laten lezen tijdes mijn middagpauze en was wat zenuwachtig voor haar reactie. Toen ik achteraf binnenkwam vroeg ze me: 'Ann, ben jij schrijfster?' Ik bekeek haar met grote ogen. 'Schrijfster? Nee, waarom?' 'Hoe jij uw situaties beschrijft', zei ze,heel mooi geschreven.' Oké, dat was een tof complimentje. Na mijn blog van Australië (zie bij mijn links aan rechterzijde) kreeg ik de opmerking wel vaker maar ik had ze nu niet meteen van mijn begeleidster verwacht. Als mijn leekracht er ook zo over denkt, is het netjes. Achteraf vroeg ik haar ook wat feedback te geven over de situaties die ik vermelde en over mijn handelen in de opvang. Ze vond echter dat ik het al redelijk goed aanpak, voor een beginner. Ze heeft me dan ook nog even voorgedaan hoe je een 'poepbroek' (laten we het maar netjes vernoemen) best moest vervangen en het kind schoon maken enzo. Ik had het al wel gedaan in mijn eentje maar haar uitleg kwam toch van pas. Nadien mocht ik de volgende poepbroek, in haar bijzijn, zelf doen zodat ze kon zien of ik het goed deed. Ik was wel blij even het gevoel te hebben dat ik begeleiding kreeg.
    Ik heb nog wel altijd moeite met 1 van de jongetjes in de groep. Enfin, 2 eigenlijk maar die ene is echt erg. Blijkt dat zelfs de begeleiders moeite hebben met zijn aanwezigheid. Oef, ligt het toch al niet aan mij. We vermoeden dat er binnen enkele jaren waarschijnlijk niets meer mee aan te vangen valt. Laten we hopen dat ik hem volgend jaar niet tegenkom in de buitenschoolse opvang. Hehe! Nee, ergens is het wel een schatje, hoor. Want soms toont hij een kant van zichzelf waarvan ik denk 'van waar heeft hij die onder het stof uitgehaald?' Alleen... het duurt maar 2 minuten. En den andere die staat op van zijne stoel van zodra ik mijne rug draai. Grrr! Kinderen!
    Nee, ik moet zeggen dat ik het heel graag doe. Echt waar. Het is heel vermoeiend en ze vragen enorm veel tijd en energie maar ge krijgt er zoveel voor in de plaats. Ik heb nog geen seconde teruggedacht aan mijn oude jobke. Geen grammetje spijt. Tot grote verbazing van mijn begeleiders op de stageplaats die blijkbaar maar al te graag zo'n nine-to-five jobke willen doen.

    Volgende week moet ik enkel woensdag en donderdag stage gaan doen want vrijdag sluit de opvang wegens 'studiedag'. Het personeel keek er al vast niet naar uit. Ik daarentegen? Een extra, extra langweekend daar zegt niemand 'nee' tegen, he?

    27-09-2008, 17:01 geschreven door Ann  
    Archief per maand
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 09-2005
    Categorieën
  • Examens (7)
  • Info opleiding (16)
  • Opdrachten (6)
  • Projecten (5)
  • Tips (3)
  • Mijn activiteiten baby en peuter
  • Het boerderijleven
  • De rammelaar
  • In paar
  • Vrienden
  • Plop met lintjes
  • Kerstballen
  • Mijn activiteiten baby en peuter 2
  • Indiaantje
  • Lentekriebels
  • Waterplezier
  • Simsalabim!
  • Moederdag
  • Mijn activiteiten IBO
  • Schilderartiesten
  • De wondere papierwereld
  • BOEM!
  • Gewoon anders
  • Griezelige sfeer
  • Verlanglijstje
  • Sinterklaas kapoentje
  • Kleurrijke sterren
  • Leuke kerstkaart
  • Wegwerp maatschappij
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Leuke links
  • Kind en Gezin
  • Jo Frost
  • Kiddo
  • Peuters
  • Derek Ogilvie
  • VSPW
  • De Hummeltjes
  • Mijn andere blogs
  • Australië
  • My life in Australia (New)
  • Startpagina's
  • Weblog startpagina
  • Weblog 2Link
  • kinderzorg.startkabel.nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs