Deze kaars brandt voor mijn dierbaren die zijn heen gegaan: - mijn papa - mijn broer Tom - mijn fretje Stitch - Jantje - mijn fretje Frey
09-07-2009
Project 'fantasie'
Op deze link kunnen jullie ons project van 'Fantasie bij peuters' nalezen.
Categorie:Projecten
09-07-2009, 20:06 geschreven door Ann
Project 'Motorische ontwikkeling'
Voor het project van de motorische ontwikkeling, kunnen jullie naar deze link gaan kijken.
Categorie:Projecten
09-07-2009, 20:03 geschreven door Ann
02-06-2009
Laatste lesdag
Om 17u was het zover. De laatste dag dat we les hadden van dit schooljaar en ons groepsgesprek. De voormiddag begon voor één van mijn klasgenootjes al niet goed. Met de verandering van lokaal moesten we met de trap weer naar beneden. Onze trap op school staat bekend als 'gevaarlijk' want enkele maanden geleden brak een leerkracht er al haar sleutelbeen. Vandaag was het dus iemand van mijn klas. Ik hoorde een enorme klap, keek achterom en zag haar op de grond liggen. Het zag er niet zo goed uit dus werd ze naar spoed gebracht. Pas in de namiddag kwam ze weer aan op school, op krukken. Gelukkig was het al bij al nog niet zo erg. Haar pezen zijn goed beschadigd dus een weekje rustig aan doen. Ze zal haar laatste lesdagje niet gauw vergeten, vrees ik. Onze voormiddag was nadien niet spectaculair. We hebben voor BJK4 wat opzoekwerk moeten doen op het internet betreffende kinderbijslag, overlevingspensioen, brugpensioen,... Onze namiddag was wat spannender in die zin dat ons lang verwachtte gesprek eraan kwam. Het eerste uurtje kregen we nog even les en daarna was het zover. Onze groep werd in 2 groepjes gedeeld waardoor elk groepje uit 6 personen bestond. Elke persoon van de andere groep moest dan 1 persoon observeren tijdens het gesprek. Ik kreeg de eer om in het tweede groepje mee te doen waardoor het voor mij dus nog langer stressen was. Ook omdat al de 'praters' in het eerste groepje samen waren, vreesde ik er een beetje voor dat ons gesprek niet zo vlot zou verlopen. In totaal mocht dit 50 minuten duren dus er is wel wat afgepraat. Het ging dus over het boek 'Hoe minder straffen?' van Ludo Driesen. We moesten er bespreken welke straffen ze op onze stageplaatsen uitvoerden, of ze aan de gestelde voorwaarden voldeden en op welke manier er beloond werd. Al bij al viel het goed mee. Ik heb redelijk veel vragen durven stellen en vond het van mezelf wel redelijk goed. Achteraf hoorde ik wel dat ik toch nog wat meer initiatief had mogen nemen. Maar ja, aan groepsgesprekken moet ik nog werken, dat weet ik. Ik denk wel dat ik door ben want de overige commentaar was wel positief. De opdrachten van dit vak staan in het totaal op 70 punten, waarvan 20 voor het artikel, 30 voor het project en nog eens 20 voor dit gesprek. Dan komen er nog 30 punten bij voor het examen dus ik denk wel dat het moet lukken voor dit vak. Maar we zien wel.
Vanaf morgen begint dus officieël de blokperiode en dinsdag zijn we er dan klaar voor. Laten we hopen!
Categorie:Projecten
02-06-2009, 23:33 geschreven door Ann
20-05-2009
Voorstelling project
Ik moet even hard nadenken over wat er de afgelopen week is gebeurd. Het was heel druk vorige week, dat herinner ik me maar al te goed. Met een totaal aantal kinderen per dag van 17. Meer als genoeg dus. Er zijn ook 2 nieuwe kindjes komen wennen die vanaf volgende week elke dag zullen komen. En vandaag had 1 van de kindjes zijn laatste dag want hij vertrekt volgende week richting kleuterschool. En ja, dan begint het aftellen voor mij ook. Nog 2,5 daagjes en mijn stage zit er op. Het lijkt thans nog maar gisteren dat ik er mee begon maar ondertussen is dat ook al weer van september geleden. Het vertrek zal met gemengde gevoelens zijn, denk ik. Ik ga mijn kindjes super erg missen maar aan de andere kant zal ik blij zijn dat ik wat vakantie heb en me kan klaar maken voor de volgende stap: de buitenschoolse.
Gisteren hebben we ook ons project van BJK1 mogen voorstellen in de klas. Wij mochten als tweede aan de beurt, wat ik wel goed vond. Anders zit je tot het laatst met de zenuwen in je buik. Ons project duurde het minst lang maar dat kwam omdat we onze theorie, die we zouden naar voor brengen, redelijk kort hebben gehouden zodat we ons konden fixeren op onze activiteiten, tips en test. Achteraf zei onze leerkracht wel tegen een andere groep dat ze er moesten opletten geen te lange teksten te gebruiken. Dit omdat het dan moeilijk wordt voor de luisteraars om effectief te blijven luisteren en er ook nog iets van te onthouden. Dus ik denk niet dat ze er zich aan stoorde dat dat van ons wat korter was. De algemene commentaar waar zeer goed. Onze leerkracht stond er van te kijken dat, ik en mijn collega, dit zo goed gedaan hadden en vlot gepraat hadden, wetende dat we waarschijnlijk de stilsten van de klas zijn. Hehe! Ik kreeg zelfs van iemand de opmerking dat ik er voor gemaakt ben om zulke presentaties te doen omdat ik er zo kalm uit zag. Zo kalm was ik thans niet. Je moest mijn buik eens voelen! Maar goed, daar zijn we ook weer van af. En vermits ik afgelopen weekend zo ijverig geweest ben, heb ik slechts 1 taak ni meer om af te maken. Mijn opdracht van de ZIKO heb ik vandaag laten goedkeuren (en werd goedgekeurd) en mijn opdrachten voor de supervisie ook. Dus het enige wat mij nog rest is de voorbereiding voor ons gesprekje van BJK1 (op 2 juni) af te maken. Maar dit is grotendeels ook al in orde. De komende dagen zal ik er mij dus op fixeren om mijn samenvattingen te gaan maken van mijn theoretisch examen. En voor BJK2 zie ik het niet echt zitten. Het is een heel dikke cursus en aan de samenvatting lijkt geen einde te komen. Hopelijk valt dit allemaal nog mee als ik dit moet gaan studeren.
Vermits mijn week er nu al opzit, dankzij het verlengde weekend, zal ik ook niet veel nieuws te melden hebben. Maar als er mij iets te binnen schiet, zijn jullie de eersten die het weten.
Categorie:Projecten
20-05-2009, 00:00 geschreven door Ann
07-01-2009
Project
Gisterenmorgen vertrok ik met een serieus ei in mijn broek richting school. Enerzijds omwille van de sneeuw en de kleine straatjes die niet gestrooid waren, en anderzijds omdat de dag dan eindelijk was aangebroken dat we ons project moesten voorstellen. Omdat wij de ontwikkeling van de baby bespraken, kregen we de eer om als eerste er aan te beginnen. Daar waren we heel tevreden mee omdat we dan de rest van de dag op ons gemak konden zitten en geen stress meer moesten hebben. Ons project was eigenlijk vrij goed geslaagd. Ze vonden dat we allemaal even veel verteld hadden en dat het materiaal dat we gebruikt hadden, zoals het gebruik van een tijdslijn met afbeeldingen, rammelaars en ander speelgoed voor baby's, quiz-vragen met een schiftingsvraag (dat was mijn idee) en de winnaars kregen een diploma (dat ik zelf gemaakt had met de pc), heel goed was geweest. Het was dus allemaal dik in orde. Geen black-outs gehad en van die dergelijke dingen. Ons project duurde wel redelijk lang. Ik geloof dat we rond 9u20 er aan konden beginnen en tegen dat ze ons geëvalueerd hadden, was het al een uur later. Tegen mij hadden ze gezegd dat ik goed oogcontact maakte met iedereen maar dat ik wel wat snel sprak. Dat had ik echter verwacht omdat ik ten eerste geen limburgse ben zoals de anderen (spreek dus zowiezo al iets sneller) en ten tweede omdat ik stijf stond van de zenuwen. Achteraf kreeg ik wel nog een complimentje van een klasgenootje. Ze zei dat ik een mooie stem had en een mooie uitspraak en dat als zij zo'n stem zou hebben ze garanti succes had met het toneel spelen. Alé, ik heb verborgen talenten die ikzelf nog niet ontdekt had. Ik zou eerder al beroemd kunnen geworden zijn door het schrijven van een boek en nu kan ik ook nog succes boeken op de planken. Misschien moet ik er eens aan gaan denken om in de voetstappen van Els de Schepper te treden: boeken schrijven en mijn eigen monoloog brengen in het sportpaleis van Antwerpen. Ziet ge t al gebeuren? Lap, ik denk dat ik mijn roeping gemist heb.
De rest van de dag liep dus redelijk relax. Buiten het bekijken van de andere projecten, kregen we nog een kans om te reanimeren en verbanden aan te leggen en hebben we overlopen wat we voor de examens moeten kennen. Pff, examens. Ik had me voorgenomen vanmorgen ijverig op te staan en er vroeg in te vliegen maar mijn biologische wekker was het niet eens met de wekker op mijn GSM. Gevolg: ik heb me nog eens goed omgedraaid in mijne nest. Maar het komt wel in orde, hoor. Echt super veel is het niet. Het is absoluut niet te vergelijken met de hoge school. Het enige waar veel stress en tijd in kruipt, zijn de projecten en opdrachten maar daar zijn we voorlopig eventjes van af.
Hoe het examenrooster er uit ziet voor volgende week? Wel, om 9u beginnen we met het schriftelijke examen van MZ1 (verzorging). Dit bestaat wel uit 2 examens omdat we dit vak van 2 verschillende leerkrachten krijgen. Vanaf 10u hebben we dan praktisch examen. We moeten dan een reanimatie uitvoeren en een verband aanleggen (hangt af van het kaartje dat ik zal trekken) en dan ook nog van hef- en tiltechnieken. Dit laatste zie ik niet echt zitten omdat we dit maar heel kort geoefend hebben en onze laatste les dateert van 2 weken voor de kerstvakantie. Laten we dus hopen dat dit ergens in mijn geheugen nog correct opgeslagen zit en het er tegen dan weer spontaan uit komt. In de namiddag, meer bepaald om 13u30 hebben we dan examen van BSK6 ofwel Observeren en rapporteren. Ik heb al verschillende horrorverhalen gehoord over dit vak maar ergens denk ik wel dat dit moet lukken. Echt veel is het niet want er zijn al 3 van de 8 hoofdstukken weggevallen. Hoofdstuk 6 valt weg omdat we dit eerder al hadden moeten toepassen in een groepswerk. En de andere 2 hoofdstukken moeten we gewoon lezen maar niet kennen. Kan het nog beter? Ja, misschien wel maar ge kunt toch niet slagen zonder examens te doen dus ik klaag niet.