 |
|
 |
|
|
 |
16-02-2010 |
Gedicht De Coninck |
Ook vandaag bracht het toeval me in contact met de literatuur, meer bepaald met de poëzie van Herman De Coninck. Gedurende de dag viel mijn blik op een klein weekblad, namelijk de 'WINAgenda', een wekelijkse update voor studenten in de wiskunde, fysica en informatica aan de Leuvense universiteit. Hierin vond ik een kort gedichtje van De Coninck. Het begint op een infantiele manier, maar er zit een mooie boodschap achter:
voor ik zal sterven wil ik alle mensen toelachen zei hij en ging op reis naar alle mensen en lachte en lachte
maar onderweg stierf hij van verdriet
Het gedicht gaat over het alom bekende 'masker'. Men wil zijn/haar ware gevoelens niet laten zien. De Coninck heeft het over sterven, maar het zou even goed ook afscheid nemen kunnen beduiden. Bij een dergelijke beslissing probeert de mens zich 'sterk' te houden, zoals wordt gezegd. Men wil niet in diens ziel laten kijken. Enerzijds omdat men enkel een herinnering aan de mooie tijden wil bewaren, maar ook omdat men gewoon bang is. Men heeft vrees om het imago, dat men de wereld al reeds zolang voorspiegelde, te verliezen. Helaas kan men dat imago niet vast houden, men sterft vanbinnen. Het afscheid wordt een ware calvarietocht waardoor men hem halverwegen afbreekt (cf. 'onderweg').
De onderverdeling in strofen vind ik enorm sterk. Als mensen zich 'sterk' proberen te houden, lijkt alles goed te gaan met hen, in de ogen van de buitenwereld, weliswaar. Ze kunnen op een hupse manier door het leven dartelen, tot er een zware inzinking komt. Helemaal 'out of the blue' stort men in. Dit wordt zeer mooi aangetoond door deze twee gedeelten. Hoewel ze relatief kort op elkaar volgen, is er een zeer grote kloof tussen beiden.
WINA heeft met andere woorden een zeer mooi gedicht uitgekozen om in haar weekblad te zetten. Een duidelijk signaal dus naar diegenen die dachten dat literatuur en wetenschap niet samen konden gaan.
16-02-2010, 00:48 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
06-02-2010 |
Sabbatjaar Brusselmans voorbij |
Enkele maanden terug kondigde Herman Brusselmans, de Vlaamse successchrijver, aan dat hij een sabbatjaartje zou inlassen om uit een schrijversdipje te komen. Blijkbaar is Brusselmans veerkrachtig genoeg om na die enkele maanden, het sabbatjaar te kunnen afsluiten en verder te gaan met zijn trilogie die reeds 'De man die werk vond' en 'Nog drie keer slapen en ik word wakker' omvatte. Nu schrijft hij volgens Het Laatste Nieuws, het derde boek, namelijk 'Trager dan de snelheid'.
Brusselmans wist de krant te vertellen dat hij blij is dat het dipje over is. Hij heeft veel geleerd in die enkele maanden.Verder valt het volgende citaat op:
'Dat schrijven bij mij geen knopje is dat ik hierboven zomaar even kan uitzetten, bijvoorbeeld. Ik schrijf graag en ik schrijf graag veel'.
Hieruit blijkt nog maar eens dat Brusselmans een man naar mijn hart is. Hij kan gewoon niet stoppen met te schrijven. Het leeft in hem en hij blijft de drang voelen om dat verlangen te bevredigen. Op een bepaald moment had hij blijkbaar genoeg van het voortdurend schrijven (hij schrijft enkele columns en dan ook nog enkele boeken per jaar). Het is dus volkomen begrijpelijk dat hij er even genoeg van had. Maar toch bleef er onderhuids iets zitten, iets dat hem ertoe aanzette om opnieuw te beginnen, al was het een verslaving (of is het er één?) Deze 'verslaving' bepaalt voor een groot gedeelte 's mans karakter. Hij is zo bezeten van de literatuur en heeft er zo een passie voor dat hij het niet voor 1 jaar kan neerleggen. Dit is onmiskenbaar een goede eigenschap. Enkel een man die zo gepassioneerd is door de literatuur zou boeken van zo een niveau kunnen schrijven.
Bijlagen: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100205_021
06-02-2010, 00:32 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
04-02-2010 |
Meest verkocht |
De cijfers over de boekenverkoop van het afgelopen jaar zijn binnen. Het verdict luidt als volgt:
Ontdankts dat de boeken ietsjes duurder zijn geworden, steeg de verkoop toch met 6%. Voor de economen onder ons is het dan ook geen geheim dat de omzet nog meer is gestegen, namelijk met 10%. Deze stijging is, in een tijd waarin er zeer veel boeken gedigitaliseerd worden, toch een teken aan de wand. Misschien is het concept 'de boek' dan toch sterk genoeg om het internet te overleven.
Nu het aspect van de kwantiteit van de baan is, is het misschien tijd om ons te concentreren over de kwaliteit, dit is, zoals jullie reeds konden merken in vorige posts, voor mij het onbetwiste, de bovenhand bereikende aspect. Volgens de cijfers stond SOS Piet op de eerste plaats in het algemeen. Hiernaast domineert de populaire, West-Vlaamse TV-kok het volledige non-fictie podium. Ik wil wel even duidelijk zeggen dat ik niets tegen het sympathieke mannetje heb, ook niet tegen het concept van de kookboek. Toch denk ik niet dat men de leeservaring van enerzijds de kookboek en anderzijds een werk uit het oevre van Hugo Claus kan/mag vergelijken. Ik had namelijk liever een werk van het laatst genoemde genre aan de top zien prijken. Maar we mogen niet klagen. Ik gun het Huysentruyt van ganserharte. Daarbuiten ben ik van mening dat men kansen moet afdwingen. Misschien wordt morgen wel een boek geschreven dat zo mooi is, dat het SOS Piet verbant naar de annales. (dit zijn geschiedwerken die telkens 1 bepaald jaar behandelen). Een boek dat zo mooi is, kan dan zelf afdwingen om gelezen te worden, als het goed genoeg is, natuurlijk. De top 3 in het algemeen wordt vervoledigd door 'Mannen die vrouwen haten' en 'De vrouw die met vuur speelde', beiden van S. Larsson. De volledige lijsten vindt u in de bijgevoegde link. Ondertussen heb ik nog een internettip voor al onze kookfans: 'Als je hongert en dorst naar cultuur, zet je tanden in een boek'Bijlagen: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/100204_Boekenverkoop
04-02-2010, 20:46 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
03-02-2010 |
Voor de jeugd |
Deze keer volgt er een post die betrekking heeft op de jeugd. Het is namelijk zo dat de nominaties van zowel de boekenleeuw als de boekenpauw, respectivelijk voor het beste jeugdboek van het laatste jaar en voor het best geïllustreerde boek van het afgelopen jaar. Hier volgen de genomineerde van de boekenleeuw:
Marita de Sterck, De hondeneters (Querido) Kristien Dieltiens, Papinette (Clavis) Kristien Dieltiens, De zomer van Gisteren & Pudding (De Eenhoorn) Siska Goeminne, Het fantastische verhaal van Ferre en Frie (De Eenhoorn) André Sollie, De Zomerzot (Querido) Laure Van den Broeck, De 17e zomer van Maurice Hamster (Clavis) Peter Van Olmen, De kleine Odessa (Van Goor) Sylvia Vanden Heede, Wolf en Hond (Lannoo) Hilde Vandermeeren, Operatie Bernie Buiten (Davidsfonds/Infodok) Kathleen Vereecken, Ik denk dat het liefde was (Lannoo)
En hier zijn de mogelijke winnaars van de boekenpauw:
Soetkine Aps, Telfeest! auteur: Jaak Dreesen (De Eenhoorn) Carll Cneut, Fluit zoals je bent, samensteller: Edward Van de Vendel (De Eenhoorn/ Querido) Gerda Dendooven, Hoe het varken aan zijn krulstaart kwam (Querido) Pieter Gaudesaboos, Tommie en de torenhoge boterham auteur: Lorraine Francis (Lannoo) Tom Schoonooghe, Feestpark (Lannoo) André Sollie, De Zomerzot (Querido) Leo Timmers, Kraai (Clavis) Geert Vervaeke, Een wel heel bijzondere kerst, auteur: Kristien In-t-Ven (Lannoo)
Ik ben zeer positief ingesteld als het gaat om prijzen van dit genre. Zoals ik in vorige posts al uitvoerig heb toegelicht, zijn de jeugdjaren van eenieder een cruciale periode als het gaat om de literaire activiteiten in het vervolg van hun levenswandel. Daarom juich ik dit soort prijzen alleen maar toe. Vorig jaar trok Els Beerten de Boekenleeuw naar zich toe met 'Allemaal willen we de hemel'. De Boekenpauw, ging dan weer naar Sabien Clement voor haar illustratief werk in 'En iedereen ging op zijn mieren zitten', de woorden vloeiden hier uit de pen van Paul de Moor. Om de winnaar/winnares van beiden erkenningen te kennen, moeten we nog wachten tot 24 februari, maar laat dat niemand tegenhouden om nu al beslag te leggen op een exemplaar uit het oevre van een genomineerde. Elk van deze werken is zonder twijfel het kopen waard. Bijlagen: http://www.verteleens.be/2010/02/03/wie-krijgt-de-boekenleeuw-en-de-boekenpauw/
03-02-2010, 17:32 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
29-01-2010 |
Einde in mineur |
Helaas zouden we deze taalweek met een valse noot moeten afsluiten. Een groot schrijver in de Amerikaanse literatuur, J.D. Salinger, heeft zijn laatste adem uitgeblazen.
J.D. Salinger was vooral bekend van zijn door zijn bestseller The Catcher in the Rye. Het gaat over de reis van de kindertijd naar de volwassenheid. Het verscheen in 1951 voor het eerst in de Verenigde Staten. In die tijd was het boek zeer controversieel omwille van het grof taalgebruik en de passages over seks en prostitutie. Er werd gezegd dat het boek een slechte invloed zou hebben op de jeugd. Deze gedachte werd dan nog eens gevoed doordat er een exemplaar van The Catcher in the Rye aan de zijde van Mark Chapman lag terwijl hij John Lennon vermoordde. Het boek was door de jaren heen in meerdere talen vertaald, waarvan onder andere in het Russisch.
Salinger zelf trok zich terug in Cornish. Hier leidde hij een rustig leven en stierf hij aan een natuurlijke dood.
Dit is opnieuw een verlies voor de literaire wereld. Wanneer men naar Amerikaanse sitcoms kijkt (in mijn geval was het eight simple rules for dating my teenage daughter) merkt men wel dat het boek een belangrijke plaats inneemt in de Amerikaanse cultuur.
Zon sitcom vertelt ons dikwijls veel over bepaalde culturen. Ze hebben immers meermaals moraliserende waarden. Ze laten soms zien hoe de Amerikanen zelf graag zouden willen dat andere Amerikanen bepaalden dingen beschouwen. Zo werd er over The Catcher in the Rye gesproken alsof het een echt, 100% Amerikaans werk is en het lezen ervan een vereiste is voor elke Amerikaanse, goed opgeleide burger.
Op zon momenten kan men de waarde die de Amerikanen hieraan hechten goed waarnemen. Ikzelf heb het werk nog niet gelezen, maar het behoort zeker tot 1 van de boeken die op mijn verlanglijst staan. Bijlagen: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100128_095
29-01-2010, 00:00 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
27-01-2010 |
Waarom Pierre dood moest |
Vandaag verscheen er een interview in de Standaard met de schrijver en tekenaar van de strip 'Waarom Pierre dood moest'. De strip is een opgeschreven trauma. Het werkt als een soort van catharsis en een soort openbaring voor Olivier Ka. Als 12-jarige gaat Olivier op zomerkamp met Pierre, een priester en een vriend van de familie. Helaas blijkt dat Pierre een zeer eigenzinnige visie heeft op het begrip 'vakantiepret'. Olivier was toen helaas het onderwerp van Pierre's schanddaad. Er was spraken van een te ver gaande vorm van ongewenste intimiteiten. Olivier lijkt dit trauma redelijk goed te kunnen verwerken, maar het vervolg van zijn leven loopt ook niet over rozen. Zijn ouders scheiden, hij keert zich tegen zijn geloof en wordt jong vader. Wanneer zijn dochter ook de 12 jaar nadert, begint hij te beseffen dat er zich langzaam maar zeker een trauma heeft gevormd. Hij ziet de macht die bepaalde, vertrouwde mensen hebben op jong kinderen. Hierbij denkt hij zelf aan mensen zoals de ouders, de leerkrachten, geestelijken, familieleden,... 1 ding wil Olivier benadrukken: het boek gaat niet over pedofilie. Het gaat over manipulatie en misbruik van de macht. Hij probeerde zelfs de inquisitie te minimaliseren. Er zijn uiteenlopende gevoelens aanwezig bij hem als het gaat over dit onderwerp. Pierre wordt niet afgeschilderd, maar komt eigenlijk over als een zeer geliefd man. Vanuit het oogpunt van Olivier is dit eigenlijk zeer begrijpbaar. Laten we niet vergeten dat hij een hele tijd een zeer goede band heeft gehad met de man.
Ik vind dit een zeer goed idee. Het is altijd goed om bepaalde dingen van zich af te zetten. Dit kan onder andere door Kristien Hemmerechts bijgetreedt worden. Zij zei zo dat als ze bepaalde dingen opschreef, deze meevloeide in een stroom van verhalen. Eens ze iets opschreef, wist ze niet meer uit welke wereld het gebeurd is, in de fictie- of in de onfictie-wereld. Zo kon zij het verlies van Herman de Coninck.
Een goed initiatief dus. Wat ik er nog goed aan vind, is het feit dat er niet in zwart-wit wordt gedacht. 'Waarom Pierre dood moest' schets een totaalbeeld. Let op, ik zeg niet dat ik de daden van de priester goedkeur, integendeel. Het belangrijke hieraan is de uitgeoefende macht door mensen die wij vertrouwen, of waarvan er door de maatschappij wordt aangenomen dat wij hen vertrouwen. Vertrouwen blijft iets gevaarlijks. Dat bewijst dit boek opnieuw. Een nuttige strip dus, zowel om gelezen te worden, als om geschreven te worden. Bijlagen: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=C62LDLDK
27-01-2010, 20:54 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
25-01-2010 |
Libris Literatuurprijs |
Het is weer zover, de longlist van de libris literatuurprijs is bekend gemaakt. De prijs bekroont het beste Nederlandstalige fictie voor volwassenen van het afgelopen jaar zijn uitgebracht. De longlist wordt dan samengesteld en een jury heeft een jaar de tijd om uit alle boeken te kiezen. Dit jaar bestond hij voor het eerst uit meer dan 200 boeken. Het waren er namelijk 247.
Vorig jaar nog slaagde Dimitri Verhulst, met zijn "Godverdomse dagen op een godverdomse bol" de prijs op zak.
Uit een lijst van 247 boeken, werd de onderstaande longlist gemaakt
* Abdelkader Benali, De stem van mijn moeder (De Arbeiderspers) * Fleur Bourgonje, Verdwijnpunt (De Arbeiderspers) * Désanne van Brederode, Door mijn schuld (Querido) * Walter van den Broeck, Terug naar Walden (Meulenhoff/Manteau) * Bernard Dewulf, Kleine dagen (Atlas) * Mensje van Keulen, Een goed verhaal (Atlas) * Marie Kessels, Ruw (De Bezige Bij) * Herman Koch, Het diner (Anthos) * Tom Lanoye, Sprakeloos (Prometheus) * Edzard Mik, Goede tijden (De Bezige Bij) * Nelleke Noordervliet, Zonder noorden komt niemand thuis (Augustus) * Cees Nooteboom, 's Nachts komen de vossen (De Bezige Bij) * Thomas Rosenboom, Zoete mond (Querido) * Toon Tellegen, Het vertrek van de mier (Querido) * Peter Terrin, De bewaker (De Arbeiderspers) * Annelies Verbeke, Vissen redden (De Geus) * Thomas Verbogt, Verdwenen tijd (Nieuw Amsterdam) * Christiaan Weijts, De etaleur (De Arbeiderspers)
De longlist bevat 5 Belgen: Walter van den Broeck, Bernard Dewulf, Tom Lanoye, Peter Terrin en Annelies Verbeke. Zoals u leest, is de longlist alleen maar wel gelegd voor het kruin uit de literaire wereld. Onze noorderburen hebben wel 13 schrijvers op de longlist. Doch ben ik van mening dat men maar 1 schrijver nodig heeft om de prijs te winnen en we zodoende nog meer dan voldoende kans maken. Voor de shortlist is het nog wachten tot 22 maart, er komen dus nog spannende dagen.
Bijlagen: http://nos.nl/artikel/131688-recordaantal-inzendingen-libris-literatuur-prijs.html
25-01-2010, 00:00 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
23-01-2010 |
Hard gelach III |
Tussen de absurditeit, de vulgaire gebeurtenissen en de flauwe humor, komt er toch een klein, teer verhaal naar boven. Door het vele werk vordert 'Hard gelach' zeer traag. Ondertussen zit ik ongeveer halfweg. Ik werd in het begin van het boek door Tom Sharp op een dwaalspoor gezet. Het bleek dan toch dat de Zoeloe kok de dood werd ingejaagd door juffrouw Hazelstone. (Het is te zeggen, tot hier toe, misschien zet Tom Sharp ons opnieuw op een dwaalspoor). Het is hier dat het tere verhaal zich afspeelt. De moord zou dan daadwerkelijk een passionele moord zijn. Ze zei dat dat haar manier was om de kok voor altijd aan haar te binden. Door een geestelijk minder begaafde gesprekspartner, namelijk Kommandant van Heerden, is de vrouw genoodzaakt om tijdens de verhoren genoodzaakt om van naaldje tot draadje uit te leggen hoe de vork aan de steel zat. Dit geeft de lezer nieuwe inzichten (hoewel het geen echte revolutionaire nieuwe inzichten zijn, weet ik ze toch te appreciëren). De Kommandant speelt dan de rol van 'jan-met-de-pet'. Hij kan de nieuwere gedachtegang niet helemaal volgen en houdt zich blind voor haar wijsheden. De verhoren op zich zijn op die manier al een satire op zich. Je merkt ook duidelijk dat Kommandant van Heerden zijn (conservatieve) mening wilt opdringen tijdens de verhoren en, hoewel hij erachter zocht, de waarheid verwerpt. 1 van die besproken thema's is het 'normaal'-zijn. Na opnieuw een vernieuwende uitspraak van juffrouw Hazelstone, beschuldigt Kommandant van Heerden haar ervan dat ze niet normaal is. Dan zegt hij met trots dat hij zelf dat wel is. Juffrouw Hazelstone heeft al direct een passend antwoord klaar. Ze zegt dat iedereen probeert om uniek te zijn. Iedereen probeert zich af te scheiden van de norm. Doordat de Kommandant net probeert om naar die norm toe te leven, is hij zelfs abnormaal. Zoals ik dus al zei, het is niet echt 100% vernieuwend. Maar ik denk dat dit ook te wijten is aan de leeftijd van het boek, het dateert namelijk van 1971.
Ondertussen blijft het lezen een tantaluskwelling, die soms wel beloont kan worden. De lezer voelt dat er op elke pagina opnieuw een nieuwe wijsheid te rapen is, maar wordt meestal belaagd door vulgaire, flauwe humor en eindeloze passages over banale feiten die grappig zouden moeten zijn.
23-01-2010, 20:08 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
22-01-2010 |
Opnieuw licht in de duisternis |
Er komt opnieuw goed nieuws van het front! Na enkele mindere dagen en somberdere berichten kan ik nu tot mijn grote vreugde meedelen dat het nieuwe boek van Peter Verhelst, namelijk 'Huis van de aanrakingen', in de boekhandel ligt. Peter Verhelst heeft in het verleden al grote naam gemaakt met 'Tongkat', 'Zwerm' en 'Memoires van een luipaard'. Peter Verhelst zal ook deze keer niet in de doorsnee-heid vervallen, ook zijn laatste boek is geschreven volgens zijn eigenwijze, geliefde schrijfstijl. Het boek is een verzameling van meerdere verhalen. Er is totaal geen rechtlijnigheid of enige andere gelijkenis met de doorsnee roman. Het onderwerp is wel overal min of meer hetzelfde, namelijk het verlangen naar een mogelijk paradijs. In de toegevoegde link vindt u een voorbeeld hiervan. Dit voorbeeld is de toepassing van het verlangen op 1 van de personages, namelijk Tomoko, een Amerikaanse archiologe van Japanse afkomst. Zij probeert haarzelf terug te vinden door haar werk. Ze is vooral geïnteresseerd in de architectuur, of zoals ze zelf zegt: 'Een constructie van licht, beton en water'. Deze boek is niet louter bedoeld ter ontspanning, het brengt ons ook verschillende begrippen, normen en waarden van andere culturen bij. Het helpt ons dus om in de eerste plaats een mens te zijn en vervolgens geeft het ons de gelegenheid om aanstalte te maken om onszelf te leren kennen. In het geval van Tomoko wordt het thema 'verdriet' behandeld. Het legt uit hoe wij tegenover het verdriet staan en hoe men in het Oosten tegenover verdriet staat. Verdriet wordt algemeen aangenomen als 'nul', niets. Wij zeggen dat als je iets vermenigvuldigd met nul, je altijd nul uitkomt. In het Oosten wordt er gesproken over delen door nul (om wiskundig correct te blijven: dit gaat over de limiet van X naar nul). Dan kom je oneindig uit. Nog meer levenswijsheden, mooie vergelijkingen en een volgende stap op de ladder naar 'iets' verder, vindt u nu in de boekenwinkel.Bijlagen: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=QP2L0T0R
22-01-2010, 13:51 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
21-01-2010 |
Nu ook Jacques Martin |
De laatste tijd zien steeds meer en meer sombere berichten het levenslicht op deze blog. Vandaag dus ook. Deze keer kwam de 'grimmige oogster' voor Jacques Martin, de geestelijke vader van Alex. Aangezien bepaalde, niet nadergenoemde sceptici bezwaar zouden kunnen aantekenen omwille van een blogbericht over 'maar' een striptekenaar op een literaire site, zou ik graag willen beginnen met deze sceptici de mond te snoeren. Daarom wil ik eerst en vooral aanvoeren dat striptekenaars een nobele rol vertolken in het mentale groeiproces van de kinderen. Door deze eerste, niet geforceerde aanraking met een vorm van literatuur, zullen de kinderen, eens het adolescenten zijn, sneller naar de zwaardere literatuur grijpen. De strips zorgen dus voor een eerste mogelijkheid tot een spontane kennismaking en dragen dus op die manier bij tot het cultiveren van de bevolking. Verder wil ik ook nog zeggen dat Jacques Martin niet de eerste de beste striptekenaar was, hij was een lid van de avant-garde op dit gebied, hij was 1 van de pioniers. Hiernaast is het ook nog het vermelden waard dat hij vaak de jeugd op het rechte pad hield, dankzij de moraliserende eigenschappen van zijn werk.
Jacques Martin werd op 25 september 1921 in Straatsburg geboren. Samen met Hergé (gekend van 'Kuifje') en Edgar Pierre Jacobs (gekend van 'Blake en Mortimer') was hij 1 van de 3 grote vertegenwoordigers van "Brusselse school" en was hij een geestelijke vader van de 'klare lijn'. Zijn werk werd voor het eerst gepubliceerd in Kuifje (dit was toen een weekblad), met zijn bekendste personage 'Alex de Onversaagde'. Later bleef hij nog 19 jaar lang trouw aan Hergé door toe te treden in zijn studio. Hier hielp hij hem met de avonturen van Kuifje. De laatste jaren van zijn leven versleet hij als blinde en was genoodzaakt om het werk aan anderen over te laten.
Van zijn topstrips, 'Alex', zijn in heel Europa meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht.
Jacques Martin heeft in zijn jonge jaren een zeer grote invloed op mij gehad. Hij heeft mijn interesse voor enerzijds de literatuur, anderzijds de oudheid aangewakkerd. Nu ga ik door het leven als laatste jaars latinist (op secundair niveau) en wanneer ik terugdenk aan mijn levensloop, herken ik in meerdere facetten de hand van Jacques Martin erin. Bijlagen: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100121_062&subsection=4
21-01-2010, 19:49 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
20-01-2010 |
Erich Segal overleden |
De literaire wereld verliest opnieuw een grote naam. Dit maal blief Segal voor de laatste keer zijn adem uit. De tragische gebeurtenis gebeurde op 17 januari.
We kennen Segal natuurlijk allemaal van de melodramatische roman Love story. Hierin trouwde 2 verliefde mensen bij elkaar. Doch bleef hun geluk niet duren. Men ontdekte dat de vrouw terminaal ziek was.
Het boek is zelfs verfilmd en kreeg 7 Oscarnominaties (hiervan verzilverde het maar 1, die van beste filmmuziek)
Verder schreef hij natuurlijk nog andere boeken. Zo zijn ook Fairy tale, man, woman and child en Doctors van zijn hand.
Segal was niet de eerste de beste broodschrijver. Hij genoot zelf van een goede opleiding. Als zoon van een rabbi ging hij naar Harvard, toch 1 van de topscholen in de verenigde staten. Daar werd hij professor in de Latijnse en Griekse literatuur. Later ging hij ook les geven aan de universiteiten van Yale en Princeton. Ik veronderstel dat er dus geen twijfel over de kwaliteit van de psychologische diepgang en het plot van het verhaal mag bestaan.
Zelf heb ik nog niet de kans gekregen om mijn oog te laten dwalen over de werken, maar ik beschouw dit als een goede gelegenheid. Wie weet zal het mijn volgende boek zijn.
20-01-2010, 18:20 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
|
Een traditie stopt... |
Zoals de titel al laat vermoeden, stopt opnieuw een traditie. Deze keer is het diegene van de onbekende man en het graf van Edgar Allen Poe (1809-1849). Sinds 1949 zet een onbekende man ieder jaar een boeket rozen en een fles cognac op het graf van de grote schrijver op diens verjaardag. Tot nog toe wist niemand wie dit was, ook Jeffrey Savoye van de Poe Society niet. Maar helaas is het deze keer niet gebeurd. Een mogelijke verklaring hiervoor zou het feit dat het alsmaar moeilijker en moeilijker wordt om de begraafplaats te betreden, zijn. Een andere verklaring zou zijn dat de onbekende man de traditie, samen met het geheim, zijn graf heeft ingenomen. Ik vind dit eigenlijk wel een passend eerbetoon aan Poe. Een onbekende representeert de massa. Hij/zij kan iedereen zijn, dus niemand wil hem vergeten. Enkele maanden geleden kregen we de kan om 1 van de bekendste werken van Poe te lezen, namelijk 'the tell-tale heart'. Tijdens het lezen was ik meteen onder de indruk door de vakkundigheid van Poe. Ik hield van de manier waarop hij de boodschap overbracht, en evenveel van de boodschap van het verhaal. Zoals u inmiddels reeds weet, hecht ik veel belang aan tradities. Dit is namelijk een deel van het cultureel erfgoed. Een deel dat gemakkelijk te verliezen is vanwege lamlendigheid van de erfgenamen. Ik achtte het weliswaar zeer onwaarschijnlijk dat we door de eeuwen heen deze traditie nodig zullen hebben om de literatuur van Poe ons te kunnen herinneren, toch hebben de leveringen een bepaald nut. Het bewijst hoezeer Poe geapprecieerd was door het volk.
20-01-2010, 00:00 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
19-01-2010 |
Citaat Tom Sharpe II |
Een tweede citaat kon niet lang uitblijven. Ik was volledig bevangen door de eerste quote (zie eerder gepost bericht) en besloot daarom om van hetzelfde laken een broek te maken.
Zo zocht ik vandaag op het internet en vond het volgende citaat.
"It had been an intellectual decision founded on his conviction that if a little knowledge was a dangerous thing, a lot was lethal.
Tom Sharpe zwemt opnieuw tegen de stroom op. Het werd al langer dan vandaag aangenomen dat kennis gevaarlijk is. Als eventuele rechtzetting wil ik toch snel zeggen dat kennis niet wordt beschouwd als iets slechts. Kennis is niet goed, dit wil zeggen, als je er mee om weet te gaan. Goede voorbeelden hiervan zijn de stereotype schurken uit de tekenfilms, dit zijn immers allemaal wetenschappers met te veel kennis en zonder het vermogen om er mee om te gaan.
Maar dan maak ik de volgende bedenking. We kunnen wel zeggen dat er een goed en een slecht bestaat? Dit hangt toch allemaal af van je eigen punt in de werkelijkheid. Hiervoor wil ik graag het voorbeeld van Catilina aanhalen. Hij werd ook afgeschilderd in de verschillende geschiedwerken. Dit kwam o. a. omdat de geschiedenis geschreven werd door de hogere klasse, het rijke volk dus. Hun idealen stonden lijnrecht tegenover die van Catilina, die meer macht voor het volk wilde, wat vandaag de dag logischer zou lijken.
Als er geen goed en kwaad is, dan zouden alle acties dus zowel goed als slecht zijn, en dus altijd slecht vanuit het oogpunt van sommige mensen.
Tot hiertoe is het dus evident dat veel kennis zeer gevaarlijk is en zelfs (misschien) dodelijk. Tot zover hebben dus de denkers die hun wetten formuleren, het bij het rechte eind. Deze wet wordt dan geformuleerd en vastgelegd.
Tom Sharpe, die zeker een zeer vernieuwende denker is, heeft toch een kleine, doch niet onbelangrijke, aanmerking op deze stelling. Deze stelling is volkomen hypothetisch. Het is een wetenschappelijke stelling die aangenomen is, zuiver en alleen door een bepaalde overtuiging. Dit is volkomen logisch, maar wordt wel meermaals vergeten.
Vanwege de duidelijkheid voel ik mij verplicht om te vermelden dat Tom Sharpe het niet oneens is met die stelling, hij geeft gewoon het hele verhaal. Het is te vergelijken met de uitspraak de soep is warm te vervangen door ik vind dat de soep warm is. Op deze manier haalt Sharpe ons uit bepaalde gedachten en benadrukt hij het feit dat niets zeker is. Zwart kan even zwart zijn als wit, totdat het tegendeel bewezen is, maar op dit geval is het tegendeel niet te bewijzen. Het zou zijn alsof er geen manier zou bestaan om bepaalde kleurwaarden van elkaar te onderscheiden (ook niet het oog), maar er wordt gewoon aangenomen dat iets (bv steenkool) zwart is.
Dit kan de mens zeer zwaar vallen. De mens heeft altijd behoefte aan vastheid, het zit zelfs in het woord identiteit (het Latijnse Iden betekent hetzelfde). Als we het dan hebben over een onderdeel van de wetenschap die volledig door de mens is ontworpen, namelijk de filosofie, blijkt dat er zelfs in een puur menselijk iets geen vastheid is.
We worden dus opnieuw uit een droom gehaald en krijgen opnieuw de nietigheid van ons bestaan te verduren, deze keer dankzij Tom Sharpe.
19-01-2010, 21:06 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
13-01-2010 |
Godfried Danneels |
Enkele dagen geleden heeft Kardinaal Godfried Danneels aangekondigd dat hij zou stoppen met zijn ambt uit te oefenen. Tot nu toe was hij vooral bekend als een vernieuwende kardinaal en had hij altijd een eigen menig, die hij ook verdedigde, ookal stond deze lijnrecht tegenover de mening van de Kerk. Wat de meeste mensen niet weten is dat Kardinaal Danneels ook een begunstigd schrijver is. De bekendste boeken zijn 'Gekneusd vertrouwen, vaste hoop', 'Hopen en bidden', 'Johannes aan het woord', en Waken en bidden'. Voor deze werken heeft hij in zijn studententijd een goede basis kunnen leggen. Zo genoot hij van zijn opleiding in Leuven en volgde er filosofie en theologie. Hieronder volgt een gedeelte uit 'Gekneusd vertrouwen, vaste hoop'.
Mogen we nog hopen en vertrouwen? Het lijkt wel dat beiden termen uit onze tijd zijn geëmigreerd naar herbergzamer oorden. In iedere straat is er wel een huis waar iemand woont die het met hoop en vertrouwen moeilijk heeft. Er hangt in zekere zin existentiële angst in de lucht. De tedenen daarvan lijken voor de hand liggend: minstens 1 krantenkop per dag is een spelbreker. Je zou er de moed bij verliezen: terrorisme en oorlogsgeweld, genocide, weer een aantal banen op de tocht, Sars en andere nieuwe ziektekiemen. En dan zovele gezinnen die het niet meer zien zitten vanwege de stress en de prestatiecultuur. Als er nog hoop is, lijkt ze wel 'het kleine zusje' (Ch. Péguy) dat groeiproblemen heeft. De vraag blijft echter overeind of alles was daarnet werd opgesomd, wel de laatste reden is van die crisis van hoop en het vertrouwen. Is het niet veeleer de mens zelf die losgeraakt is van zijn wortels? Een half uitgerukte plant? Hoe het ook zij, de mensen zoeken zich te wapenen tenen zo'n vijand. Maar kiezen ze daarbij wel het juiste wapen? Vaak stellen ze zich meteen koel en zakelijk op, cynisch zelfs of alleszins onverschillig. Maar haalt zoiets ooit wat uit? Anderen sleutelen verwoed aan de maatschappij die, zeggen ze, al dat wantrouwen afscheidt. Ze zoeken de remedie vooral in het saneren van de structuren: sociaal, politiek of economisch. Of ze roepen de werfkracht en de dynamiek van ideologieën te hulp. Alle hens aan dek dus. Enkelen zoeken hun toevlucht in de 'filosofische vertroosting', Boëtius achterna. Daarnaast blijft altijd nog de individuele therapie die fonds. Die menselijke activiteiten lijken vooralsnog te ontsnappen aan de vertrouwenscrisis. Ze zijn zakelijker, objectiever, betrouwbaarder. In acht van de negen onderzochte Europese landen, op Denemarken na, daalt het vertrouwen over de hele lijn. Het is opmerkelijk dat België in 1999 gepercipieerd werd als het meest wantrouwige land in Europa.
Dit is Kardinaal Danneels ten voeten uit. Hij kaart streng het probleem aan en probeert ons wakker te schudden. Het is gemakkelijk om te zien dat er 'iets' mis is. Maar Danneels noemt de problemen bij de naam. Aan de tekst is ook goed te zien dat Danneels geen conservatieve, katholieke priester is. Hij is eerder een herder (zoals de term 'pastoor' eerst bedoeld was (het komt van het Latijnse 'pastor' en betekent 'herder')). Danneels leidt zijn schapen en somt hen alle problemen op. Zijn schapen moeten niet alleen maar grazen, zoals sommige priesters willen dat hun parochie doet. Danneels leefde voor zijn werk (als weet ik niet of dit in de toekomst zal veranderen). Hij stond ermee op en ging ermee slapen. Dit kan men zien aan de dagelijke dingen die terug komen in de tekst. Ik kan me goed inbeelden dat als deze woorden, door zijn stem de kerk in gezonden worden, het volk meer dan eens gaat nadenken. Een man om trots op te zijn.
13-01-2010, 19:38 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
10-01-2010 |
Edith Ringnalda |
Vandaag kwam ik het volgende bericht tegen op de teletekst van de Vlaamse openbare omroep:
Edith Ringnalda, de weduwe van schrijver en dichter Simon Vinkenoog, heeft een boek uitgebracht als liefdesverklaring aan haar overleden man. Het kreeg de titel "Heer en meester"
Ringnalda begon haar dagboek op 10 juni vorig jaar, toen haar man in het ziekenhuis verbleef voor een beenamputatie. Ze schreef ook over zijndood een maand later en over de begrafenis.
Ringnalda was de zesde en laatste vrouw van Vinkenoog. De 2 trouwden in 1989 en verschilde 26 jaar in leeftijd. Ze gaf jaar carrière op om volop van haar man te kunnen genieten.
Ik sta eigenlijk volledig achter het initiatief van Ringnalda. Ik twijfel er niet aan dat het een mooie ode geworden is voor de getallenteerde schrijver. Ik heb ook hoge verwachtingen voor de literaire waarde van het boek. Ik kan me inbeelden dat als men gedurende al die jaren samenleeft met zo een man, men toch min of meer beïnvloed raakt door zijn manier van dingen te verwoorden en zelf ook op een hoger niveau begint te schrijven. Een ander leuk (leuk is misschien oneerbiedig in deze situatie, hiervoor mijn excuses) facet is het feit dat het verlies in de vorm van een dagboek is geschreven. De lezer zal dus de ondergang vanaf het begin tot het bittere einde mogen meemaken met alle gevoelens die daaraan verbonden zijn. Dit boek zal uiteraard meer emotioneel geladen zijn dan een doorsnee biografie. We krijgen het verhaal immers te horen van iemand die ten volle met hem verbonden is geweest. We zullen dus zijn lijdensweg en haar lijdensweg kunnen lezen. Zeker een boek om naar uit te kijken.
10-01-2010, 21:54 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
08-01-2010 |
dromenvanger |
Vandaar liep er een nieuw bericht van de telexen. Peter Verhulst, die we allemaal kennen als radiostem van Radio 2, brengt een boek uit. Ik vernam het nieuws via de teletekst van de tv-zender Eén en aangezien het een tijdelijk bericht is, zal ik het hier integraal citeren.
Peter Verhelst heeft zijn eerste project als stadsdichter van Gent gelanceerd: de dromen an de Gentenaars verzamelen. Het doel is een droomkaart van Gent samen te stellen die ons iets leert over onszelf. De dromen moeten aan 2 voorwaarden voldoen. Ze moeten echt gedroomd zijn en een rol gespeeld hebben in het leven van de dromer. Enkele bekende Gentenaars zoals Herman Brusselmans en Lisbeth Imbo hebben hun dromen al ingestuurd. Eind 2011 moet het 'dromenboek' klaar zijn. Het is nog niet duidelijk welke vorm het krijgt.
Ik vind dit een goed initiatief. Radiopresentatoren krijgen dikwijls het verwijt dat ze enkel maar hun stem zijn. Peter Verhelst wilt hier bewijzen dat hij meer in zijn mars heeft. Om dit te doen heeft hij dan ook beslist niet de gemakkelijkste weg gekozen. Dingen over onszelf leren kan soms leuk zijn, maar meestal zijn het slagen in ons gezicht. Peter Verhelst heeft de moed om, ondanks het mogelijke verlies aan populariteit, toch zichzelf een belofte op te leggen die hij wel moet nakomen. Waarom verlies aan populariteit? Stel maar eens dat de Gentenaar helemaal anders in elkaar zit dan men zelf denkt. Zo zei Sigmund Freud al dat onder andere de dromen een uitlaatklep waren voor het onderbewuste. Namelijk de tantalos en de eros. In dit geval gaat het nog een stap verder (dankzij de voorwaarden die Peter Verhelst oplegt), de dromer moet deze lusten ook in het echt hebben gesust. Men kan dus wel duidelijk spreken over een verband tussen droom en daad. Dromen zeggen dikwijls veel meer over iemand dan men al weet over die persoon. Wat zijn de echte verlangens van mensen zoals Herman Brusselmans en Lisbeth Imbo? Om meer te weten te komen over deze mensen, zal u moeten wachten tot eind 2011. Maar geen nood, ik wacht met u mee.
08-01-2010, 21:51 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
|
Radovan Ivsic gestorven |
Ik vernam zojuist dat gisteren de Kroatische dichter en theaterauteur Radovan Ivsic overleden is. Hij blies zijn laatste adem uit in Parijs, de stad waar hij tot volle uiting kon komen. Tijdens de 2e wereldoorlog werd het werk van Radovan Ivsic verboden in zijn eigen land. Maar ook na de bevrijding was zijn oevre niet welkom in het communistische regime van Tito. Na het publicatieverbod vertaalde hij enkele Franse auteurs zoals Rousseau, Molière en André Breton. In 1954 vluchtte hij dan naar Parijs, daar sloot hij zich aan bij de surrealisten van Breton. Er werd in 2004 een overzichtsbundel van zijn werk uitgegeven door Gallimard. Hij schreef gedichten zoals 'Mavena' en 'Narcisse', maar ook theaterstukken zoals het drama 'Le Roi Gordogane' In Mavena schreef hij 1 van zijn bekendste citaten, het volgt hieronder:
Ni oui, ni non: elle est entière
Dit citaat laat opnieuw zien van welk kaliber deze man was. Hij slaagt het in om hier in een rasechte sententa een waarheid, die veel mensen weigeren te zien, neer te pennen. Bij geen enkele zaak, is het nu in het heden, verleden of toekomst, zal men ooit volmondig 'ja' kunnen zeggen. Net ze min als men ooit volmondig 'nee' als antwoord kan geven. (voor de duidelijkheid, dit gaat niet over banale dingen, maar over keuzes, geschiedenis, filosofische vragen,...) Zo wordt er in mijn streek wel eens gezegd dat men moet kiezen; 'het is wit of zwart'. Maar dit kan nooit, alles is namelijk grijs. Kiezen houdt namelijk in dat men de nadelen van zijn keuze aanvaardt en de voordelen van het andere laat varen. Dit zal men nooit kunnen doen zonder later eens terug te denken aan dat keuzemoment en zich inbeelden wat het gevolg zou zijn indien men de andere keuze had gevolgd. Dit is een voorbeeld van de keuze, maar het is, zoals ik reeds zei, ook toe te passen op de geschiedenis. Daarvoor verwijs ik graag terug naar een vorig bericht van mijn hand met de titel 'arbeit macht frei'. Hierin wordt uitgelegd waarom men een hele historische gebeurtenis niet kan beantwoorden door een simpele 'ja' of 'nee'.
H. Drion zei ooit eens dat leven de enige bekende vorm van doodgaan is. Zonder dat je het weet worden je uren afgeteld, toch hangt het van jou af hoe je ze invult. In het begin van zijn leven heeft Ivsic weliswaar zwarte sneeuw gezien, maar na zijn vlucht naar Frankrijk, heeft hij kunnen doen wat hij wilde. Als er 1 ding is dat we van Radovan Ivsic kunnen zeggen, is het wel dat hij geleefd heeft, echt geleefd.
08-01-2010, 00:00 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
07-01-2010 |
Citaat Tom Sharpe |
Het was vandaag weer een vruchtbare dag in Piemburg, maar hier zal ik in een volgend bericht over uitweiden. Eerst zou ik liever een citaat van Tom Sharpe bespreken. In het begin van het boek had ik hierover gekeken. Later is het me opgevallen en het leek opnieuw een absurditeit. Desalniettemin is het citaat in mijn gedachten blijven rondspoken. Hier volgt het:
We must not only strike the iron while it is hot, we must strike it until it is hot.
Nu ik het citaat nog eens zwart op wit zie staan, vraag ik mij af waarom ik het niet eerder begreep. Daaruit bleek nog maar eens dat men al de beslissingen zou moeten maken zonder vooroordeelden. Het citaat zegt dat we het ijzer moeten smeden als het heet is, maar we moeten het ijzer ook smeden totdat het heet is. We moeten dus niet, op een passieve manier, het juiste moment afwachten. Dan zouden we in een hoekje blijven zitten totdat er een mooie kans voorbij komt gehuppeld. Die kans zou dan zo klein zijn dat we vrijwel al vanaf het begin zouden kunnen aannemen dat de kans en ook de actie die we beoogden, er nooit zou komen. (Let wel op, de uitzondering bevestigd de regel. Een kleine kans, is een kans, hoe klein dan ook.) Tom Sharpe raad ons aan om zelf het Fortuna een handje toe te steken. We moeten dus zelf het lot naar de juiste richting leiden.
Ik ben het in op dit gebied volledig eens met Tom Sharpe. De huidige wereld is niet opgebouwd vanuit een houding van gereserveerdheid, maar uit een houding van volledige toewijding. Wanneer bepaalde mannen, en vooral ook vrouwen, iets wilden bereiken, bleven ze volharden in hun zaak. Een goed voorbeeld hiervan is de emancipatie van de vrouw. Hier hebben vele vrouwen voor gevochten, deze hebben niet gewacht op een moment waarop de man in de straat de vrouw evenveel rechten wilt geven als de man. Deze hebben, langzaam maar zeker, onze samenleving kennis laten maken met hun visie en vele mensen ertoe overtuigd dat zij over even veel rechten zouden moeten kunnen beschikken. De vrouwen hebben dus zelf de gedachten van de man in de straat een handje geholpen in de goede richting.
Een citaat vol waarheid dus, het leek eerst tegenstrijdig, maar zoals ik al zei, het zit vol waarheid. Na het lezen van 1 van de mindere passages van 'Hard gelach' had ik deze graad van inzicht niet verwacht van Tom Sharpe. Mijn respect voor de schrijver en drang naar de rest van zijn werk stijgt zienderogen.
07-01-2010, 20:34 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
|
 |
Nu is het aan u |
Maak uw bevindingen wereldkundig.
|
|
|
 |