 |
|
 |
|
|
 |
03-10-2009 |
De helaasheid der dingen |
Nu is het nog altijd wachten op de boeken voor de opdrachten, daarom schrijf ik hier mijn bevindingen op over een boek dat ik in de vakantie heb gelezen, namelijk 'De helaasheid der dingen' van Dimitri Verhulst.
Ik ben het boek beginnen lezen omwille van de dingen die ik er over gehoord heb. Het boek zou gevuld zijn met marginaliteiten, maar dat sprak met eigenlijk net aan op dat moment. Nadat de stres van het einde van het schooljaar verdwenen was, had ik min of meer nood aan sensatie. Ik kan niet ontkennen dat ik dat gevonden heb in dit werk van Dimitri Verhulst (sensatie zit in ongeveer al zijn werken). Daarbij viel ik van de ene verrassing in de andere. (Zoals oa het lezen over de geschiedenis van de kroegen en over de trots van Potrel toen zijn broer Herman het wereldrecord bier drinken verbrak (en hierdoor ook nog de politie hielp bij misdadigers op te pakken) die leidde tot een eigen 'Tour de France' van alleen drinken (ongeveer 5 km op het vlakke stond gelijk met 1 pint bier, bergop stond dit gelijk met 1 glas sterke drank), dit alles terwijl de moeder denkt dat haar zoon effectief bezig is met de wielersport. Het boek gaat over een gezin met 4 full-time drinkers en 1 kind (van de rekening). Vader Pie en zijn 3 broers zitten hele dagen op café, hierin sleuren ze Pierre's zoon Dimitri mee in het neerwaarse spiraal van 'drinken op de rekening' en bezoek krijgen van de deurwaarder. In het boek zelf komt het misschien nooit naar voor dat Dimitri een andere (afwijkende) opvoeding heeft gehad, omdat hij zich daar ook goed thuis voelde, toch is het op het einde merkbaar dat hij zich afkeert van het gezin, dan is er niet zoveel meer merkbaar van die cohesie en schrijft hij dat hij nu zo goed als nooit meer in het dorp en de kroegen komt (enkel als hij om de paar jaar zijn inmiddels begraven vader gaat bezoeken). Nadat Dimitri geplaatst is in een opvanggezin heeft hij stukje bij beetje afscheid genomen van die levensstijl en zich 'beschaafder' gaan gedragen. Hij hanteert andere normen en waarden, gebruikt een ander woordenschat en keurt zijn eigen opvoeding niet meer goed voor zijn eigen zoon. Op café mag deze niets met alcohol drinken en Dimitri vind dat zijn nonkels hem te veel verwennen wanneer ze hem geld geven om op een gokkast te spelen. (Een stukje in dit gedeelte van het verhaal dat ik nooit zal vergeten was toen zijn zoon een beetje geld kreeg om op die gokkast te spelen nadat Dimitri geweigerd had om hem geld te geven. Hier schreef Dimitri Verhulst iets zoals (ik kan de juiste woorden mij niet meer herinneren): "lachen naar diegene die hem behaagd, de blik van de hoer", ik ben hierover gaan nadenken en ben tot het besluit gekomen dat kinderen dat ook effectief doen. De liefde van een kind is ook min of meer te koop (zo zullen de grootouders van wie een kind meer geschenken krijgt, ook geliefder zijn bij het kind dan de grootouders die hij elke dag ziet). Zo staan er nog enkele waarheden tussen de rest van de tekst die meer dan waarschijnlijk zo choquerend zijn opgeschreven omdat ze ook choquerend zijn en om ons uit bepaalde illusies dienen te helpen, en dus niet omdat Dimitri Verhulst gewoon graag choqueert.) Wat mij wel opgevallen is, is dat het gezin ondanks alles, toch soms kunnen overkomen als gewone (weliswaar op hun eigen, uitbundige manier) mensen. Zo is er een hoofdstuk dat er in de avond een optreden is van hun idool (Roy Orbinson), maar door toedoen van de deurwaarder hebben ze geen tv om het programma te zien. Daarop besluiten ze maar bij enkele immigranten aan te kloppen om te vragen of ze daar mogen kijken. Die avond gedragen ze zich zo goed als ze kunnen en komen ze wel degelijk 'gezellig' over. Ik weet dat ze daar enkel en alleen waren om Roy Orbinson te kunnen horen zingen en dat ze net naar dat huis waren gegaan omdat ze in geen enkel ander huis meer welkom waren, maar toch had die avond iets ongeforceerds gezelligs. Ze dansten en zongen mee (op een bepaald moment waren ze zelfs zo onder de indruk van het optreden dat ze mee begonnen te wenen). Dit hoofdstuk beschouw ik eigenlijk als een lichtpuntje in het boek. (Het komt tussen een vrij marginaal (De Tour de France) en het hoofdstuk dat het einde van de eenheid van het gezin ( Het nieuwe liefje van mijn pa). Het hoofdstuk waarin Pierre zich laat opnemen voor zijn drankverslaving vind ik eerder een echt voorbeeld van de titel, na enige tijd is hij opnieuw hervallen, wat toch weer die 'helaasheid der dingen' (waarom moeite doen als het toch niets lukt) benadrukt.) De familie Verhulst heeft hierin opnieuw echte hoop op een betere toekomst (ook al omdat ze denken dat hun leven samenloopt met de loopbaan van Roy Orbinson, die net uit een mindere periode komt geklauterd). Die avond hadden ze er geloof in en ging ook alles redelijk naar behoren, die nacht had het begin kunnen zijn van een nieuw leven.
Dit boek was het eerst dat ik las waar er geen echt verhaal in zat, alleen maar losse hoofdstukken met voor- en achteruitverwijzingen. Wanneer het gelezen was, begon het puzzelwerk. Eenmaal dat gedaan was, heb ik het opnieuw gelezen om de dubbele bodems eruit te halen. Ik vond het leuk om te lezen, tot nu toe vond ik het zijn beste boek (maar dat is natuurlijk relatief), het is toch wel een aanrader, ook als je naar meer dan sensatie alleen op zoek bent.
03-10-2009, 00:00 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
30-09-2009 |
In het begin... |
Laten we beginnen met het begin (of toch daar ergens in de buurt) met een Latijns citaat. "Verus amicus amore more ore re cognoscitur" Het voorbije jaar keek ik regelmatig op het forum van een MMOG (massive multiplayer online game) omdat ik het spel zelf speelde. Het spel werkte met groepen die samenspeelde tegen anderen, maar in feiten zijn het ongeveer 50 mensen die zogoed als niets van elkaar wisten. Maar ergens kwam ik dit tegen: "amore more ore re", een gedeelte van een uitspraak van Vergillius. De volledige uitspraak betekent: een echte vriend kan herkent worden in liefde, gewoonte, toespraak en daden.
Het citaat is me altijd bijgebleven en zal me hopelijk altijd bijblijven. Stylistisch vind ik het heel sterk, altijd 1 letter minder, toch blijven het woorden die veel gebruikt werden en grammaticaal klopt het ook helemaal.
Zouden er ook hedendaagse schrijvers zijn die de macht van het woord zo goed kunnen vatten? Ik denk het niet, maar ik hoop verrast te worden.
30-09-2009, 14:24 geschreven door Kim 
|
|
|
 |
|
 |
Nu is het aan u |
Maak uw bevindingen wereldkundig.
|
|
|
 |