imagooh!
Imagooh! kaderde in de kunstenroute FantasMa 08. Vanaf november 2008 wil ik mijn blog op onregelmatige basis een ruimere invulling geven.Veel leesplezier gewenst! Reacties zijn altijd welkom.
Archief per maand
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 09-2014
  • 05-2014
  • 02-2014
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 02-2010
  • 08-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 09-2005
    Inhoud blog
  • Jan van Eyck, een Maaseikenaar met wereldse allures.
  • Griet und so weiter
  • Vele hemels boven de zevende
  • AKO voor Stefan Hertmans
  • Elementaire deeltjes
  • Antwoord
  • Oorlog en terpentijn
  • Transhumanisme en identiteit
  • Elementaire deeltjes
  • Antigone
  • Koning Leopold I en de Gebroeders Van Eyck
  • Van Eyckjaar 2014
  • Wat is liefde?
  • Jeanne d'Arc en Jaqueline Harpman
  • Gelezen: Norwegian Wood van Haruki Murakami
  • Paralipomena
  • wij-identiteit
  • Waalse haan...
  • Regionale identiteit
  • Sabina Spielrein
  • gelezen: Persepolis van Marjane Satrapi
  • Gelezen: Tirza van Grunberg
  • Toelichting
  • Verkoop de stille rose van Jan Winkels
  • Bijlage de stille rose Jan Winkels
  • Alles van waarde is weerloos
  • Apologie
  • Terugblik
  • Co-auteur
  • Het einde van mijn blog
    Zoeken in blog

    Rondvraag / Poll
    Wat bepaalt volgens u de Maaslandse identiteit?
    Het dialect
    De familiale afkomst
    Het wonen in een Maasgemeente
    Gehuwd zijn met een Maaslander
    De culturele achtergrond
    De regionale achtergrond
    De geschiedkundige achtergrond
    Bekijk resultaat

    14-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AKO voor Stefan Hertmans

    Beste bezoeker

    Dit stuk heb ik overgenomen uit De Morgen van vandaag:

    Na eerdere nominaties voor de Libris en Gouden Boekenuil, die hij net door de vingers zag glippen, mocht de 63-jarige Hertmans nu wél 50.000 euro en een sculptuur van Eugène Peters mee naar huis nemen. Hertmans kreeg gisteravond op Crossing Border Den Haag de prestigieuze onderscheiding uit handen van juryvoorzitter Job Cohen en is daarmee pas de vijfde Vlaming die de AKO op zijn naam schrijft, na Brigitte Raskin (1989, Het koekoeksjong), Erwin Mortier (2009, Godenslaap), David van Reybrouck (2010, Congo, een geschiedenis) en Peter Terrin (2012, Post mortem).

     

    Voor de roman ontving Hertmans in februari 2014 wel al de Vlaamse Cultuurprijs voor Letteren, goed voor 12.500 euro. "Oorlog en terpentijn is een oorlogsroman, een familiekroniek en een hartverscheurend liefdesverhaal", zo prees de jury de genrevermenging in het boek. "Maar Oorlog en terpentijn is ook een literair spiegelpaleis waar feit en fictie, realisme en surrealisme, beeld en verbeelding verstoppertje spelen met de lezer. Eindelijk heeft Vlaanderen zijn definitieve 'frontroman'."

     

    Bij het schrijven baseerde Hertmans zich op de memoires van zijn Gentse grootvader, soldaat en zondagsschilder Urbain Martien, zoals hij die in twee keurige schriften aantrof. Hertmans smeedde diens tragische geschiedenis - vijf keer ernstig gewond in de Eerste Wereldoorlog, grote liefde kwijt aan de Spaanse griep, daarna beland in een kil huwelijk - om tot een roman die evengoed een rootsverhaal is.

     

    Florissante verkoop

    'Oorlog en terpentijn' is een literair spiegelpaleis waar feit en fictie, realisme en surrealisme, beeld en verbeelding verstoppertje spelen met de lezer.

    Jury AKO Literatuurprijs

    Hertmans haalde het van vijf andere genomineerden, waarbij de non-fictie dit jaar goed vertegenwoordigd was, met Guus Kuijer en het tweede deel van zijn Bijbel voor ongelovigen en Frank Westerman met Stikvallei (over een massale sterfte in een Kameroense vallei). Verder stonden de Nederlanders K. Schippers, met de essayistische verhalenbundel Voor jou en Wessel te Gussinklo met de roman Zeer helder licht op de shortlist.

    Ook Tom Lanoye, de enige andere Vlaamse genomineerde, viste met zijn roman Gelukkige slaven achter het net, nadat hij bij de Libris de eer aan Ilja Leonard Pfeijffer moest laten. Lanoye zag de jongste jaren al vaker een grote commerciële prijs door de neus geboord, na bijvoorbeeld een hele partij nominaties voor Sprakeloos.

    De AKO-bekroning zwengelt de al florissante verkoop van Oorlog en terpentijn ongetwijfeld nog feller aan. Dat terwijl Oorlog en terpentijn al een late publieksdoorbraak betekende voor de van oorsprong Gentse romancier en dichter. Zijn boek ging intussen dan ook ruim 125.000 keer over de toonbank en mag zich verheugen in internationale aandacht en een resem vertalingen, tot in de Verenigde Staten toe. Opmerkelijk: in Nederland prijkt dit boek ook nog altijd hoog in de top tien-lijsten, en dat al ruim een jaar na verschijning.

    Dat de schrijver zelf onvermoeibaar lezingen en interviews geeft, draagt bij aan het succes. Tot maart 2015 ben ik beschikbaar voor mijn publiek, heeft Hertmans gezegd. "Daarna gaat de deur op slot en ga ik weer schrijven." 

    Onlangs prees de Deense topauteur Jens Christian Grondahl Hertmans' roman nog de hemel in: "Tijdens het lezen en lang daarna ben je diep getroffen door het proza van Stefan Hertmans."

    Ik ben blij dat ik dit boek gelezen heb, u en S. Hertmans hierover heb ingelicht, en blij met het antwoord van hem op mijn mail, te lezen in een vorige bijdrage.





    08-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elementaire deeltjes
    Beste bezoeker

    In onze leesclub bespraken we vorige maand ' Elementaire deeltjes' van M. Houllebecq. Hierover had ik u in september een bericht gestuurd in verband met transhumanisme.

    Nu stuur ik u mijn mening over voornamelijk de epiloog en proloog die ik aan de leden van de leeskring doorstuurde.
    Let wel, mijn bijdrage zie ik ook als een hyperbool.


    Prolegomena (voorlopige opmerkingen, korte inleiding) tot de proloog en de epiloog van Elementaire deeltjes

     In de proloog beschrijft H zeer gebald de Europese ideeëngeschiedenis van de laatste 20 eeuwen. Hij ziet twee grote metafysische omwentelingen: het ontstaan van de christelijke visie en de wetenschappelijke omwenteling. Nu staat er een derde ‘mutation metaphysique’ in de steigers, namelijk een totaal nieuwe mens. Dat beeld wordt geschetst in het gedicht waarmee de proloog wordt afgesloten.

     In de epiloog blijkt dat het boek een ode is aan de oude mens, want er is een nieuwe opgestaan die de individualiteit en het isolement achter zich heeft gelaten.

    Opmerkingen

    H smeedt waarschijnlijk het algemeen gebruikte en bekende begrip ‘Copernicaanse omwenteling’ (aarde niet langer in het centrum van het heelal) om tot metafysische omwenteling. Het begrip ‘turn’ in de omschrijving ‘linguistic turn’ is eveneens al jarenlang populair in het Engels. Het gebruik van de notie wijst erop dat H in een hedendaagse traditie staat en niet vernieuwend is.

     De ommekeer van de wereldbeelden, zoals H die weergeeft in zijn twee voorbeelden, heeft zich niet in enkele decennia, maar over een heel lange tijd voltrokken. De wisseling van het heidens paradigma naar de christelijke visie kreeg haar beslag over 4 à 5 eeuwen. Dat is geen omwenteling meer of een mutation, maar een geleidelijke verandering. Idem dito voor de mechanisering van het wereldbeeld (titel van een boek van Dijksterhuis uit 1950) in de 17de eeuw. Ook dat paradigma stelt H voor als een totale transformatie, maar de toepassing van wiskunde op de natuur heeft zich over verschillende eeuwen voltrokken en is eigenlijk nog altijd bezig. Het zijn dus geen omwentelingen, maar eerder trage verschuivingen. Bovendien verliest het katholieke paradigma intussen weer heel veel krediet, zodat er van een duurzame omwenteling geen sprake kan zijn. Het rationele wereldbeeld wordt trouwens ook heel sterk in vraag gesteld. In hoeverre kan er dan sprake zijn van een omwenteling?

    H stelt in zijn epiloog de derde omwenteling voor alsof ze reeds begonnen is. Ook dat idee is geweldig overtrokken, zelfs als science fiction. Hoe vaak horen of lezen we niet dat er een revolutionaire ontdekking wordt geclaimd die uiteindelijk ook weer verdwijnt in de vergeetput van de geschiedenis. Dat geldt ook voor het klonen van mensen. Het transhumanisme zal zich zeer geleidelijk ontvouwen: inplanten van chips, vervangen van delen van het menselijk lichaam door bionische elementen, kortom de cyborg staat er wel aan te komen, maar dat gebeurt nu heel voorzichtig. Veel ingrijpender en gevaarlijker is de wijziging van de menselijke cel en de productie van een nieuwe mens. Dat is niet alleen erg utopisch, maar ook gevaarlijk. Laten we met die mogelijkheden behoedzaam omspringen en veel prudentia in acht nemen.

     Maar een pessimistische H heeft grote verwachtingen van een ‘ideale’ mens die alleen maar solidariteit en liefde kent, maar geen verdriet en ontgoocheling. Het amor fati-gehalte van de nouvel homme zou tot nul moeten gereduceerd worden. Is die nieuwe ontwikkeling wel zinvol? Zal liefde niet samen verdwijnen met het verlies van verdriet? Wie zum Tode betrübt is, kan toch ook himmelhoch jauchzen!

    H stelt zijn nieuwe mens als perfect maakbaar voor en het lijkt alsof hij de gevolgen van de ingreep in het genetisch apparaat helemaal kan overzien. Maar dat is een ijdele hoop. Uit een zeer recente loot aan de wetenschappelijke boom, de epigenetica, blijkt dat er over enkele generaties fundamentele wijzigingen kunnen optreden in de genfunctie zonder dat de sequentie van de DNA structuur verandert. Het DNA heeft blijkbaar de mogelijkheid om een gen ‘aan of uit’ te zetten. Dat wil zeggen dat klonen en perfectioneren geen zekerheid geeft over het nieuwe type mens. Het zou kunnen dat H een doos van Pandora opent met zijn genetische omwenteling.

     Misschien speelt ‘hubris’ H wel parten. Al sedert het begin van het Europees denken proberen filosofen mens en natuur in een schema van woorden, een wereldbeeld, te vatten en te dwingen. En dus te sturen! Tot wat die hubris leidt kunnen we lezen in de tragedies. Met enige verbeelding kan men Elementaire deeltjes bekijken als de titel van het eerste deel van een trilogie waarvan de laatste luidt ‘niks elementairs meer’. De nieuwe mens is aan zijn hubris ten onder gegaan en strompelt blind en lam als een oude Oedipus naar zijn graf...

    H kent in zijn boek en in de epiloog een grote rol toe aan de kwantummechanica. Die wordt beheerst door het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Snelheid en plaats van een elementaire deeltje kunnen niet met zekerheid, zoals in de klassieke mechanica, bepaald worden. Er moet gerekend worden in waarschijnlijkheden. H hecht veel belang aan die wetenschappelijke theorie en laat die visie grondig  doorwerken in zijn boek. Terwijl Einstein altijd heeft gezegd ‘God dobbelt niet’ (er is geen toeval of onzekerheid), hebben Heisenberg en Bohr cum suis altijd volgehouden, ook H, dat een onderdeel van de natuur niet gedetermineerd is, namelijk het microniveau van een atoomkern. Maar in het oktobernummer 2014 van het wetenschappelijke tijdschrift La Récherche wordt op de cover de vraag gesteld ‘La fin du principe d’Heisenberg?’. Het bastion van de kwantummechanica wordt voor het eerst hard aangevallen. Indien die onzekerheid een fabeltje blijkt te zijn, stort ook het hele bouwwerk van H in elkaar.

    De roman van H is een Groote Hyperbool. Alles erin is té: teveel stijlen, te weinig nieuwe ideeën, teveel overwaardering en ophemeling van het vrouwelijke, té cultuurpessimistisch, teveel bewondering voor de wetenschap, teveel slechte gedichten, te karikaturaal, kortom het is een roman teveel in de literatuur.

     

     




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwoord
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste bezoeker

    Hier kunt u het antwoord van Stefan Hertmans lezen.

    Geachte Marita Vande Broek,

     

    Mijn grote dank voor uw prachtige lezersreactie op mijn boek.

    ‘Nur der Unglückliche schreibt’ – maar dit keer ook gewoon de dankbare.

    Het is een feit dat het boek de grote Wiedergutmachung moest zijn voor het laten vallen van het uurwerk - symbool voor mijn grootvaders tijd.

    Een gebroken tijd die ik dan, als een goede uurwerkmaker, moest herstellen, met alle radertjes op de juiste plaats, door het schrijven van het boek..

    Ik ben erg verheugd dat u het boek zo graag hebt gelezen.

    Hartelijke groet,

    Stefan Hertmans




    07-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oorlog en terpentijn
    Beste bezoeker,

    Hieronder vindt u de brief die ik aan Stefan Hertmans in maart 2013 schreef. In een volgend bericht laat ik u zijn antwoord zien. 


    Geachte heer Hertmans,

    In het inleidend deel I van ‘Oorlog en terpentijn’ schrijft u - ik parafraseer en citeer - dat u de schriften van uw grootvader lang hebt bewaard en gesloten hebt gehouden. U besefte echter dat naar aanleiding van de honderdjarige herdenking van WO I er vele boeken zouden verschijnen en dat u het verhaal moest laten verschijnen vóór lezers zich geeuwend zouden afkeren van alweer een boek over de Groote Oorlog.

    Ik heb uw boek in augustus 2013 gekocht en het met veel empathie en bewondering gelezen.
    U hebt het ruwe materiaal, de schriftjes van uw grootvader, grondig bewerkt en er veel vooruitwijzingen, bijzondere verbanden en diepere betekenissen in aangebracht.
    De roman is een aangrijpende zoektocht geworden naar een particulier leven dat samenvalt met een verschrikkelijke tragiek, die de Groote Oorlog heeft veroorzaakt.

    In het tweede deel - het enige deel dat een titel draagt - baseert u zich zeer sterk op de nagelaten schriftjes. Als lezer ervaar je bijna zelf het schokkend relaas van het frontleven. Chapeau voor u maar ook chapeau voor Urbain Martien!

    Voor mij hebt u op een meeslepende en ontroerende wijze de roman naar een mooi hoogtepunt gebracht. Daar waar het verhaal in de cahiers ophoudt, begint u te putten uit familieverhalen, gesprekken, eigen zoektochten, soms letterlijk ‘te velde’. Vaak deed u die queeste in het gezelschap van uw zoon. Ik heb dit geïnterpreteerd als een soort intergeneratief vervolg van een bijna mythisch verhaal. Maar die evolutie krijgt ook een slot, waardoor de cyclus opnieuw kan beginnen.

    Ik zie in de roman ook een soort Wiedergutmachung van u aan uw grootvader. U kreeg ooit het zakhorloge van hem cadeau en u liet het heel stuntelig kapotvallen - net dàt horloge dat de ganse oorlog had doorstaan. Het uiteenvallen van het zakhorloge heeft u m.i. met een bijna levenslang schuldgevoel opgezadeld dat u nu hebt afgelost door deze roman te schrijven. Nur der Unglückige schreibt. Of klopt dat niet?

    Tot slot: u hebt op het moment dat de Groote Oorlog volop in de belangstelling kwam te staan van de gelegenheid gebruik gemaakt om er een schitterend boek van te smeden. U hebt het ijzer op het juiste moment in het vuur gelegd, waarvoor mijn dank en appreciatie!



    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs