Sinds
zijn verbluffende debuut in 1994, 'Blauwe
maandagen' heeft
hij ruim vijftien boeken geschreven, verhalen, romans,
columns,
essays, wat gedichten, plus twee romans onder het pseudoniem
Marek van der Jagt.
De
belangrijkste
literaire prijzen heeft hij geïncasseerd, hij heeft
een televisieprogramma verzorgd, kortom, Arnon Grunberg is van
wonderkind allang een gevestigd schrijver en cultureel
fenomeen
geworden, met een voorbeeldwerking voor andere jonge
schrijvers.
Opmerkelijk
is
trouwens dat je zijn directe invloed vooral in Vlaanderen
terugziet, en dan nog wel bij vrouwen, zoals Annelies Verbeke
en
Saskia de Coster, die gedreven, fantasievolle vertelkunst
combineren
met een krachtig wereldbeeld.
Echte
concurrentie
voor de pakkend uitgevoerde levensvisie van Grunberg zie
ik vooralsnog niet opdagen.
Grunbergs
kernkracht,
in eigenlijk al zijn boeken, is een grondige twijfel aan
de beschaafde staat van de moderne mens, die in feite wordt
gedreven
door liefde, pijn en woede. Het is denk ik ook de actuele
vraag van
de huidige maatschappij.
Zijn
onze
afspraken en instellingen bestand tegen de menselijke
oerinstincten? Samen met zijn andere handelsmerk- zijn soms
onthutsende dan weer hilarische stijl, - maakt zijn kijk op
mensen
Grunberg tot de optimale schrijver van onze tijd, zoals in
Frankrijk
zijn geestverwant Houellebecq dat is.
Nu
eens
bedt hij zijn visie in in een realistische
'Gesellschaftsroman',
dan weer slaat hij de meer fantasievolle, mythische toon aan,
die hij
vroeger leek te reserveren voor zijn
Marek
van
der Jagt-alter ego.
Zijn
voorlaatste
roman 'De asielzoeker' (2003) had onmiskenbaar een
maatschappijkritische strekking, 'De joodse messias' uit 2004
daarentegen had weer meer weg van een groteske allegorie,
culminerend
in een scène waarin de Israëlische premier en Arafat zitten te
sjacheren over het aantal doden dat ze elkaar gunnen.
Zo
kent Grunbergs schrijverschap twee kanten, borend realisme
en
grillige fantasie, die elkaar met enige regelmaat, soms om
het
boek, dan weer binnen
een
boek, afwisselen.
Zijn
roman 'Tirza'
dient
zich aan als een ultrarealistisch product dat je, met al die
authentieke namen uit Amsterdam Oud-Zuid, zelfs precies kunt
lokaliseren.
Hoofdpersoon
Jörgen
Hofmeester is een vader van het ouderwetse soort. Trots op
zijn dochters Tirza en Ibi, maar bevreesd voor de grote
veranderingen
in het leven.Tirza zou 'hoog-hoogbegaafd' zijn, zijn
oogappel
Ibi is enigszins uit de gratie geraakt omdat ze met een
allochtoon
een Bed en Breakfast in Frankrijk runt in plaats van iets
moeilijks
te studeren.
Zelf
is
Jörgen intussen maar matig geslaagd. Op de avond van het
eindexamenfeestje voor Tirza, als de trotse vader zijn cursus
'Zelf
sushi en sashimi maken' uitprobeert, keert zijn weggelopen
echtgenote, na een jarenlange buitenechtelijke affaire, terug
en
drukt hem met z'n neus op z'n tekortkomingen. Hun huwelijk was
een
vergissing, ze wilden elkaar helemaal niet, maar nu, na haar
escapade, zijn ze te oud om er nog wat van te maken en moeten
ze maar
illusieloos bij elkaar blijven.
Jörgen
blijkt
intussen door zijn werkgever, een literaire uitgeverij, allang
op non-actief te zijn gesteld. Om zijn omgeving niks van die
vernedering te laten merken, rijdt hij elke dag naar Schiphol,
waar
hij doelloos rondhangt met het laatste manuscript van een
auteur in
zijn tas.
Jörgens
met
veel krenterigheid bijeengeschraapte kapitaal, waarmee hij
zijn
dochters een onbezorgde toekomst wilde geven,
blijkt na 11
september
in hedge-funds te zijn verdampt.
Als
Tirza
vervolgens met een Marokkaans vriendje thuiskomt ziet hij in
hem Mohammed Atta, de hoofddader van de 9/11-aanslagen, en
daarmee de
oorzaak van zijn financiële teloorgang.
Tirza zelf is trouwens,
hoogbegaafd of niet, zo anorectisch als ik weet niet hoe en op
zoek
naar een heel ander leven dan haar ambitieuze vader heeft
uitgestippeld.
Ook zij zet zo haar vader in z'n hemd.
'Tirza'
is
een roman zoals we er intussen meer van Grunberg kennen, over
losers die in de gaten krijgen dat de wereld meedogenlozer is
dan ze
hadden verwacht, en dat succes, intelligentie en liefde
overstemd
worden door de krachten van het instinct. Maar het is ook een
roman
waarin de intellectuele maar falende hoofdpersoon zijn eigen
kwaal
onder ogen ziet, zonder hem te kunnen helen.
In een
notitieboekje
schrijft hij: ,,Eén woord: controle. Tweemaal onderstreept.
Hij keek
naar zijn eigen handschrift, naar het woord zelf, alsof in dat
woord,
in de twee onderstrepingen, de verklaring zat voor alles. Voor
zijn
leven, de ziekte van zijn dochter, de ziekte van de blanke
middenklasse, de ziekte die hij was en die hij niet meer wilde
zijn.''
Met
de gedachte dat controle-dwang het belangrijkste motief van
de
hedendaagse beschaafde mens vormt, raken we geloof ik de
kern van
Grunbergs nieuwe boek.
De vrolijke anarchist van 'Blauwe
maandagen'
heeft zich via zijn romans en essays ontpopt als een
rasechte
cultuurpessimist die de vinger op de zere plek van de
westerse
beschaving legt, haar hysterische hunkering naar orde.
Herhaalde
malen wordt ook het credo van Tolstoi uit zijn laatste jaren
instemmend geciteerd, over kunst als 'Eitle
Kurzweil müßiger Menschen'( ijdel
tijdverdrijf van nutteloze mensen).
Wat
overigens
het soelaas voor onze scheefgegroeide, overgeorganiseerde
wereld is, is niet zo een-twee-drie duidelijk.
In vorige
boeken zoals
'Gstaad 95-98' en 'De asielzoeker' kreeg je nog wel eens het
gevoel
dat Grunberg een soort oerstaat vol seksuele vrijheid en
ongebreidelde driften propageerde, bijvoorbeeld wanneer zijn
onmaatschappelijke hoofdpersonen elkaar ongeremd besnuffelen
en
bespringen.
Ook
in
'Tirza' laat hoofdpersoon Jörgen zich verleiden tot een
seksueel
avontuurtje met een vriendin van zijn dochter, maar hier is
het meer
de troosteloze mislukking die belicht wordt, de absurditeit
van een
man in zijn midlifecrisis. De scène heeft overigens veel weg
van
soortgelijke scènes in Houellebecqs roman 'Elementaire
deeltjes' en
de film 'American Beauty'.
Ik
krijg
steeds meer de indruk dat Grunberg de hedendaagse burgerman
weinig hoop laat.
Zoals
gezegd,
Tirza ziet er lange tijd uit als een realistische roman over
een loser en zijn langzamerhand weggeslagen illusies. In zijn
bekende
priemende stijl zet Grunberg zijn antiheld neer, nadat deze
zijn Ibi
betrapt heeft op seks met een huurder van hem:
,, 'Maar dat is
haar vriend niet,' riep Hofmeester. 'Dat is de huurder.
Begrijpen
jullie dat dan niet? Begrijpen jullie dan niets? En ze is nog
geen
vrouw. Ze is niet volwassen. Ze is een kind, een kind. Het is
mijn
fout. Ik had haar nooit naar boven moeten sturen voor de
huur.' Hij
keek zijn eigen familie aan, zoekend naar iets van
verstandhouding,
maar hij zag niets wat daarop leek. Hij sprak een andere taal.
Hij
kwam uit een ander land. Hij was een ander mens dan de rest
van zijn
familie, een Fremdkörper in dit gezin.Een
overblijfsel,
maar van wat? Van de bevruchting. Van het feit dat hij
zijn vrouw tot twee keer toe had bevrucht. Daarvan was hij het
restant, zoals een navelstreng. En maar één ding maakte aan
die
overbodigheid een einde: het
geld.''
Maar
ten
slotte kan Grunberg het toch weer niet laten andere registers
uit
te trekken.
Tirza
vertrekt
met vriendje naar Namibië, of althans dat is de bedoeling,
en laat vervolgens niks van zich horen. Op zoek naar zijn
vertrokken
dochter pikt ongeruste Jörgen in Windhoek een negenjarig
gezelschapsmeisje op, niet voor de seks, en zwerft met haar
van hotel
naar hotel. Bijna lijkt het of deze ongelijke verbintenis hem
het
opperste geluk brengt.
Tirza
vindt
hij intussen niet, geen wonder, hijzelf heeft haar en haar
vriendje aan de vooravond van hun vertrek vermoord: het kind
dat hij
niet kwijt wilde raken. Maar hij lijkt het zichzelf niet goed
meer te
herinneren of heeft het verdrongen.
Zoals
wel
vaker bij Grunberg het geval is, ontstijgt naar het einde toe
de
geschiedenis haar realistische gronden, en krijgt ze
droomachtige,
hallucinante trekjes.
Hoe mooi en zuigend beschreven ook, ik
beschouw het toch als een relatieve zwakte van de schrijver,
dat hij
zijn slothoofdstukken vaak zo theatraal inkleedt.Hij is een
alleskunner en hij weet het maar hij heeft ook wat weg van een
pianist die aan het eind van een Beethoven-sonate een coda van
Liszt
breit.
Maar
het
laat ook zien dat Grunberg zich niet aan de geijkte regels
houdt
en zijn eigen gang gaat, zoals hij overigens ook het 'Eitle
Kurzweil', zelf geopperd, aan z'n laars lapt.
Romans
mogen
dan onzinnige bezigheden zijn, hij bedient zich er toch maar
van om zijn product, het failliet van onze cultuur, aan de man
te
brengen.
Indringend en onontkoombaar.