Deze morgen in de krantenkop: de VAB raadt autobestuurders aan om op weg naar de kust de E40 links te laten liggen en in plaats daarvan de E429 te gebruiken, een autosnelweg die je (met een boog doorheen Noord-Frankrijk) óók tot in De Panne brengt. Die weg zou een stuk minder druk zijn, en zou vakantiegangers dan ook meerdere uren fileleed kunnen besparen.
Nu valt er natuurlijk van alles op dat advies aan te merken bijvoorbeeld dat als iedereen zich morgen langs de E429 spoedt er zich daar óók wel eens een opstopping zou kunnen vormen (automobilisten vergeten nogal eens dat zij het zélf zijn die die vervloekte files veroorzaken), of ook dat er een erg snelle en regelmatige verbinding naar de kust bestaat per trein. Maar goed, het idee kwam van de VAB, en dat staat voor de Vlaamse Automobilistenbond, en vanuit die hoek mag je je doorgaans niet meteen aan een wild mobiliteitsidee verwachten.
En tóch viel ik nog van mijn stoel toen ik ook de rest van het artikel las. Volgens de VAB is de E429 immers niet alleen een ideale alternatieve route omdat er veel minder verkeer rijdt, nee, het wordt volgens de bond nog een stuk mooier als je weet dat de federale politie er bovendien nooit op snelheid controleert deze weg is een paradijs voor de slimme toerist!
Als er iets is wat mij mateloos ergert, dan is het dat wel: de extreem kleinburgerlijke tegenstand van automobilisten tegen snelheidscontroles. Zelfgenoegzaam zoals alleen Vlaamse automobilisten dat kunnen zijn vinden zij dat ze het democratisch tot stand gekomen verkeersreglement aan hun laars moeten kunnen lappen als het hen niet bevalt. Met een tenenkrullend, puberaal plezier proberen ze dat reglement dan te saboteren, en met een al even tenenkrullend, hysterisch geweeklaag komen ze in de pers uithuilen als hen dat niet lukt en ze dus moeten betalen, hoera!
Denk voor dat eerste aan die presentator op Q-Music, die doodleuk de locaties doorgeeft waar de politie probeert de verkeersveiligheid te verhogen door de snelheid te verlagen. Met een grijns worden flitspalen daar omschreven alsvallende sterren. Hoe ondeugend, hoe stoer! Als het woord idioot niet had bestaan, zou ik het nú hebben moeten uitvinden. (Het ergste is nog dat hij beweert dat het verklikken van flitslocaties de verkeersveiligheid ten goede komt, want je maakt erdoor mensen bewust van snelheidscontroles. Kom zeg, als je weet waar de controles wel staan, dan weet je ook waar ze niet staan, en ik durf er gif op innemen dat mensen veel méér op hun snelheid letten als ze weten dat er achter de hoek een controle zou kunnen staan, dan wanneer ze weten dat die er niet staat. Als ik het mis heb, dan stel ik voor dat de Federale Politie voortaan alle dievenbendes, drugsmokkelaars en carjackers op voorhand brieft waar ze dit weekend zal patrouilleren, uiteraard niet om hen te helpen, maar om hen eens grondig bewust te maken van die patrouilles.)
Denk voor dat tweede aan Dedecker, die inderdaad zijn protest tegen de verhoging van sommige verkeersboetes omschreef als een verzet tegen een fascistische maatschappij waarin de mensen uit schrik om te worden geverbaliseerd nauwelijks nog de baan op durven. (Nee, dán liever JMs Vrije Maatschappij waarin mensen uit schrik om te worden omvergereden nauwelijks nog de baan op durven.) Of denk aan die ziekelijke petitie van een andere automobielenclub (Touring), Tegen de flitspalenmanie. Huiver mee: men verstopt nu zelfs flitscameras in een soort vuilnisbak op rolletjes, burgers op een geniepige manier pakken heeft weinig te maken met preventie, maar is een praktijk die een vertrouwd gegeven is in een politiestaat!
Een politiestaat? Een fascistische maatschappij waarin mensen de straat niet meer opdurven? Enkel en alleen omdat ze zullen moeten dokken als ze een ander zn leven in gevaar brengen door te snel rijden? Wat een kleinzerigheid plots, van die stoere jongens, die voor eender welk ander misdrijf trouwens wél een zero-tolerance beleid bepleiten!
Stel je eens voor dat ook andere overtreders van de wet op eenzelfde manier zouden beginnen jammeren:
De Bond der Vlaamse Winkeldievegges: Weg met de bewakingscameras in de supermarkt! Wij winkeldievegges kunnen amper nog een pakje sigaretten gappen, nu ze ons overal met cameras zitten beloeren! Straks mag je zelfs niet meer vals spelen tijdens het wegen van je groenten! De Delhaize begint aardig in de buurt te komen van Buchenwald!
De Liga der Professionele Autokrakers: Een luisteraar informeerde ons net dat enkele Smurfen [hilariteit in de studio] vannacht zullen patrouilleren in de buurt van de Grote Markt. We raden dan ook aan om vannacht een alternatieve locatie te proberen, zoals de stationswijk, waar er ook heel wat dure auto's te vinden zijn, en waar de federale politie bovendien bijna nooit op diefstal controleert - een paradijs voor de slimme autokraker!
Elk jaar sterven er in België meer dan duizend mensen per jaar in het verkeer. Duizend doden, ieder jaar, dat zijn er drie per dag. Plus nog eens 50.000 gewonden.En overdreven snelheid.is daarbij, na alcoholmisbruik, oorzaak nummer 1. Alles welbeschouwd is het niet gewoon idioot om een controlebeleid dat daar iets aan probeert te doen, stokken in de wielen te steken. Eigenlijk is het: crimineel.