Richard heeft geen al te prettige nacht achter de rug, de
arme mens staat vol insectenbeten. Die
rotbeestjes doen zijn armen en benen eruitzien alsof hij de mazelen heeft. Overdag had hij er geen last van, maar s
nachts hebben ze hem uit zijn slaap gehouden.
En bovendien heeft hij last van stramme spieren. En dat is allemaal te wijten aan het kuisen
van de romp (je weet wel, aan bakboordzijde J).
Op de steiger zat het vol met ongedierte en Richard was al van s morgens aan
de slag in T-shirt en korte broek hij was met andere woorden een
godenmaaltijd voor het ongedierte. En die stijfheid, een eivormige romp
poetsen, daar moet je je al eens redelijk ver voor uitrekken. Maar ondertussen
hebben we een verzachtende crème gekocht (voor zijn beten dan hé) eentje met
een typische Hollandse naam: Na de beet crème (klinkt alsof vampiers echt
bestaan).
Door leuke plekjes gevaren vandaag, onder andere door
Warten. Vaar je dwars door het dorpje en dan moet je even wachten aan een
bruggetje die gaat voor je open moet je zorgen dat je de klomp pakt, die de
brugwachter naar je bootje smijt en moet je er twee euro in werpen. Een beetje
gelijk op de kermis de floche trekken J. In Leeuwarden was het ook van dat, maar daar
was de brugwachter behendiger (misschien omdat de buit ook groter is, nl. 7 euro).
Vandaag ook een staaltje van nonchalance gezien we vrezen voor
redelijk wat schade. Maar niet
panikeren, beste lezer. Het was niet aan
onze Estée S, maar aan La Déesse, een mooi zeiljacht. Na de doortocht van Warten
is zij ons opgelopen (wij voeren op dat moment een snelheid van 11 km/u). De godinnen waren haar vandaag alleszins niet
welgezind. Iets verderop zien we de schipper naar zijn voordek gaan, het roer
onbemand achterlatend en blijkbaar moet zijn helmstok iets geraakt hebben (of
stond het gewoonweg niet recht). Het
bootje wijkt van zijn route af en vaart volle kracht tegen de kant. Die lag vol met rotsblokken ai, ai daar
zal meer dan een krasje opzitten. Iets
verder was een ligplaats, moest hij dat malheur daar gehad hebben, kon een
andere boot ook schade opgelopen hebben.
Kon . Maar er lagen op dat moment geen boten Het was zo al er genoeg voor dienen mensch.
We hebben even gewacht om te zien of we moesten helpen (en ook omdat hij het
vaarwater blokkeerde J)
maar hij kon op eigen kracht terugkeren (waarschijnlijk rechtstreeks naar een
jachtwerf, ze hebben er daar massas in de buurt).
Het weer valt dik mee de ganse dag zon, er blijft wel een
kil briesje waaien.
Nu liggen we dus in Leeuwarden, ter hoogte van de
Prinsentuin. We hebben ons bewust aan de
overkant van het park gelegd (we hebben nu uitzicht het ganse park en diene
scheve toren). Want parken, dat trekt
hangjongeren en nog een ander soort mensen aan (dan denk ik aan het Citadelpark
in Gent J)
en we hebben al een paar keer negatieve ervaringen gehad (voor alle
duidelijkheid met hangjongeren J).
Nadeel, we liggen s avonds niet in het zonnetje, maar we blijven maar enkel
aan boord om te douchen en de blog te schrijven.
Leeuwarden is best een gezellig stadje, voor elk wat
wils. Er zijn helaas ook boekenwinkels
onze bibliotheek breidt zich nog maar eens wat uit. We hebben op de markt ook een boekje van 1937
gekocht met de havenbewegingen van Gent (4-talig). Er staat o.a. dat er in dat
jaar, 2.218 schepen van Gent zijn binnengevaren (150 meer dan in 1936). En ook ons bedrijf, toen nog PURFINA, heeft
reclame gemaakt in dat boekje. De jachthaven hebben we niet teruggevonden J.
En nu we het toch over boeken hebben, er is er nog eentje in
onze tas belandt met de titel: Een
vrouw van staal. Het gaat over het
leven van een vrachtschip (misleidende titel he
J). Toen ze haar begin de twintigste eeuw te water hebben gelaten
heette ze Marie-Alfons. En we kennen
iemand die deze namen ook op zijn identiteitskaart heeft staan. Een trouwe lezer van onze blog, met een grote
grijze snor J.
We stoppen ermee voor vandaag we gaan onze zondagse
kleren aandoen en we gaan een hapje gaan eten.
We denken dat onze commodore en onze verantwoordelijk voor de
clubuitstappen hier in het wapen van Leeuwarden gegeten hebben. We vertellen morgen wel waar wij terecht
gekomen zijn.
Aan allen een fijn weekend gewenst!
Fotos:
Zou die meer vis vangen dan Richard? J
De scheve toren van . Leeuwarden (voor- en achterkant)
Richard overtuigen om hier nog een dagje te blijven liggen,
dat viel dik mee ik heb maar twee vingerkootjes moeten breken J. Bijlange niet, hij was direct akkoord - waarschijnlijk omdat het vanavond koopavond
is in Leeuwarden J. Ook niet de reden. We zijn nu eenmaal allebei liefhebbers van zon plekjes, daar
moeten we niet over discuteren. Of het
weer moet tegenzitten of we zouden in tijdnood komen, dan zou Richard zijn veto
stellen.
En het weer zit mee! Twee weken onderweg en eindelijk in
shorts kunnen lopen. Vandaag nog licht
bewolkt en een temperatuur van 20 à 21 graden we moeten er geen tekeningetje bij
maken, dit is genieten x 100. En zo hebben we ook eindelijk wat rendement van
ons zonnepaneel.
Voor ik verder schrijf, eerst twee rechtzettingen van
gisteren. Dat wokken, dat is er niet
meer van gekomen (met dank aan de aperitiefhapjes en de overschotjes die of
voer voor de vissen waren of voer voor een steenbok en een weegschaal). We hebben voor de laatste twee opties gekozen
;-). Dus wokken, dat gaan we vandaag doen, op onze Cobb,
buiten! Joehoe!
En dan over dat vissen, één per uur dat was schromelijk
overdreven: in t totaal heeft Richard 3 (drie dus) vissen gevangen, en spreek ik
over de buit van 3 (drie dus) dagen vissen J.
Just is just.
Op onze extra ligdag, hebben we onze Estée S onder handen
genomen enfin, de bakboordzijde toch.
Op voorhand hadden we beslist om haar eens volledig op te poetsen, maar
ze had zon behoefte aan een wellness treatment dat we haar langs één kant
grondig hebben aangepakt. Haar andere kant zullen we een volgende keer
behandelen (als ik weer gevoel in mijn vingers heb de massages vielen vrij
zwaar J).
En dat zal zeker gebeuren, stuurboord =
zichtbare kant in onze jachthaven J.
Maar aan bakboord blinkt ze dus gelijk een spiegel geen spatje roest meer te
bespeuren J J. Kunnen we wel mee uitpakken hé, met onze dame
van polyester. We hadden een tip gekregen van Patrick: wondersponsjes van de
Aldi. Hij heeft gelijk, daar krijg je
hardnekkige vlekken mee weg. Maar het
grootste wonder van die sponsjes is dat ze in het niets verdwijnen, na een
tijdje schiet er gewoon niets meer over van dat sponsje.
En nu nog een wist-je-datje (het is lang geleden). Richard heeft sinds een jaar zijn baardje J J.
Morgen naar Leeuwarden, we zullen jullie er alles over
vertellen.
Groetjes,
Richard & Hyacinth
PS Richard las de blog en hij vond dat er vier vissen
moesten staan, maar die vierde was juist voor het opscheppen van de haak
gekomen dat telt niet mee hé? Toch?
Fotos: geen. Het
zouden dezelfde zijn van gisteren, met dat verschil dat ze vandaag zouden baden
in het zonnetje J.
Vandaag liggen we op grondgebied Earnewâld (zo heet het
officieel maar voor de niet Friezen hebben ze ook een vertaling: Eernewoude) weer op
een Marrekriteplaats, met een, weeral prachtig weids zicht (en tot nu toe
liggen we hier nog alleen). Deze plaats
is een oud veengebied het is een van de mooiste moeraslandschappen van
Europa. Dat merk je nog wel als je even van boord gaat je zakt hier nog
redelijk diep weg in het veen.
En we zijn in ons element: wij alleen op de wereld, en het
lukt ons bovendien om eindelijk nog eens buiten te zijn het is nog altijd
bewolkt, maar er is weinig wind en de
temperatuur is opgelopen tot 17°C en juist tot nu (1700) is het droog gebleven.
Na zon paar dagen slecht weer, zijn we hier allang content mee. Zo tevreden dat Hyacinth hier morgen ook een
dagje wil blijven liggen. Normaal gezien
moeten we verder naar Leeuwarden. We
zullen zien alles hangt af van het weer en onze mondvoorraad. Het bier is
sowieso op, Richard zoek Belgische bieren in blik, maar die zijn hier niet
gemakkelijk te vinden. Volgende keer
doen we het lood uit onze boot en doen we er bier voor in de plaats. Grapje hoor!
Hyacinth is in haar nopjes omdat de giek eindelijk hangt
waar een giek hoort te hangen. Tot nu
toe lag die gewoon op het dek, te niksen.
Door het slechte weer, ontbrak ons de zin om buiten onze stuurhut te
komen maar vandaag heeft Richard zich van die taak ontfermt. En, ze is ook in
haar nopjes omdat er hier geen koekoek in de buurt is (op onze vorige plaats was
dat wel het geval). Dat is nog erger dan
een haan, om vier uur s morgens was hij al aan het koekoeken. Hier niet ver
vandaan zitten/zwemmen wel honderd meeuwen op het meer (ongeveer hé, we hebben
ze niet geteld), maar die zitten aan de andere kant, dus daar hebben we geen
last van (tenzij ze besluiten om en masse over ons schipke te vliegen L).
En Richard is zeker in zijn nopjes Hyacinth is in haar
nopjes én (dat vooral) hij vangt hier vis J. Ongeveer één vis per uur, maar vissers malen
daar niet om.
Onze tocht vandaag, maar een kilometer of vijftien, was ook
eentje om u tegen te zeggen. We zijn
langs de Kromme Ee gekomen dat is zon beetje gelijk de Leie in Latem, maar
dan zonder de villas J.
Wat we nog niet tegengekomen zijn op de Friese meren zijn
landgenoten. Naast de Nederlanders zijn
het voornamelijk Duitsers die de waterwegen onveilig maken (bij manier van
spreken hé). Duitsland is uiteindelijk
niet zo ver weg van hier. Er varen hier ook redelijk wat gehuurde jachten en
charters rond.
Vanavond gaan we wokken - helaas wel terug binnen. We gaan voor een combinatie van Chinees, Indonesisch
en Vietnamees, multicultureel dus met dank aan Albert H. J
Nog een fijne woensdagavond, en voor de lottospelers: veel
succes!
Fotos:
Dit is een Marrekrite-boei.
Je kan daar in je eentje aan vastliggen (touwtje in het midden van je
boot aan de boei en zien in welke richting de wind draait). In de zomer moet dat zalig zijn, want dan
ligt het hier blijkbaar allemaal redelijk vol.
Het worden saaie fotos, we weten het, maar we krijgen niet
genoeg van al dat groen.
Berekoud, de temperatuur duidt al de ganse dag 12°C, maar het voelt veel frisser aan.
Zo jammer, vandaag varen we weer naar een Marrekrite
aanlegplaats, idyllisch, midden in de natuur, ver weg van god en klein pierke,
een echt stiltegebied . t Is te zeggen, zou het kunnen geweest zijn, moest
onze Webasto ons niet warm moeten houden.
Het is zon lawaaierig dingske, maar we zijn heel blij dat we verwarming
hebben aan boord.
En verder valt er vandaag eigenlijk niet veel te vertellen
geen blunders, geen opmerkelijke zaken,
niet goed voor onze blog, wel goed voor onze gemoedsrust.
We liggen nu op grondgebied Grou, op de Wijde Ee. Deze plek is ons aanbevolen door een Fries
echtpaar. Was een opmerkelijk gesprek
met die mensen. En omdat het pruimentijd
is in blogland, krijgen jullie het gesprek ook te lezen J
Zij: Jullie komen van Gent?
Wij: Ja, inderdaad (en we dachten: als er thuishaven Gent
op de achtersteven staat zou dat wel eens kunnen).
Zij: Er zijn mooie
aanlegplaatsen in Grou en in Earnewâld
Wij: Dank je wel voor de tip.
Zij: En jullie zijn met deze boot helemaal naar hier
gevaren?
Wij: Euh, ja inderdaad (en we dachten: hoe zou de Estée S
hier anders geraakt zijn?)
Zij: Wij zijn ook al eens met onze zeilboot naar Gent
geweest.
Wij (met een licht Hollands accent): Oh leuk! En in welke
jachthaven hebben jullie gelegen?
(We dachten met een staande mast, waarschijnlijk bij ons in
Langerbrugge).
Zij: Dat weten we niet meer, maar we konden met de trem
naar het centrum rijden. (en dat kan dus niet vanuit Langerbrugge).
Zij nog steeds: Maar varen in
dat kanaal Gent-Terneuzen vonden we niet leuk. Echt eng met al die grote
zeeschepen.
Wij: Valt goed mee, wij zijn dat natuurlijk ook gewoon.
(Dat is al een beetje snoeverig héJ).
Zij: Ja maar dat was niet het ergste. We hebben ook
problemen gehad met die bruggen, het duurde heel lang vooraleer ze die open
maakten
Wij: Het kan soms
lang duren, ligt aan het drukke verkeer.
In het weekend kan het vlotter.
Zij: Ja, we hadden ook het verkeerde marifoonkanaal opstaan,
we konden niet communiceren
Wij (nog altijd met een Hollands tongvalletje): Nou, euhm,
tja euhm lekker weertje hé
En vanaf toen hebben ze met twee een monoloog gehouden (of
is het duoloog?). We zijn nog te weten
gekomen dat ze twee weken in Spanje gezeten hebben, om zeker te zijn van goed
weer. En ook dat er een vriend gestorven
is toen hij zich aan het scheren was. En dat er een Belgische vrouw getrouwd
was met een Fries. Na een tijdje waren
ze uitverteld en konden wij aperitieven J.
Onze trip vandaag: Sneek Prinses Margrietkanaal - Sneekermeer weer Prinses Margrietkanaal
Pikmeer Peenster Ee Wijde Ee (grondgebied Grou).
Regen, regen en nog eens regen als het ook tegen zit hé.
De flikken gisteren die zijn ons twee keer gepasseerd,
maar ze zagen dat wij lieve menschkens waren (en ze zijn ons dus straal voorbij
gevaren).
Deze nacht regelmatig wakker geworden van de regen tegen ons
zolderraam (vluchtluik bekt niet zo lekker).
En het houdt niet op we hadden een drukke taakverdeling tijdens het
varen van het Heegermeer naar Sneek: Richard moest ons in goede banen leiden en
Hyacinth was ruitenwisser constant moest ze de condens van de ruiten
verwijderen. Ze hebben ons eens verteld
dat je tandpasta op de ramen moet wrijven om dit probleem op te lossen Nog niet uitgeprobeerd, zijn we ook niet van
plan. Wij hebben een beter voorstel:
zon, zon en nog eens zon meer moet dat echt niet zijn. Zo, nu stop ik met mekkeren over het
weerbericht.
Varen op de Friese meren Richard en ik verschillen daar
een beetje van mening in. Je vaart dus
tussen betonning en dat lijkt een beetje gelijk over de autosnelweg varen
zeker in het weekend. Je komt constant
schepen tegen en vaart zelf ook in een colonne. Dat vindt Richard niet leuk en
hij heeft een punt. Maar Hyacinth vindt
het dan weer gemakkelijk: je moet niet voortdurend opletten dat je in een ondiepte
vaart (in het Biesbosch moesten we daar goed opletten, maar de kaart van
Stentec duidt alles perfect aan (we zijn trouwens vandaag voorbij Heeg gevaren,
daar komt onze software vandaan). Nog
een ander voordeel (weer volgens Haycinth): je moet niet naar de zeilers
omkijken. Op het Marker- en IJsselmeer
moest je voortdurend rekening houden met zeilers, zij hebben namelijk voorrang.
Het is daar een paradijs voor zeilers, met het gevolg dat ze dan ook van alle
kanten komen.
Nog een voordeel van varen in Friesland: onze mast moet niet
gestreken worden (wel dringend eens gevernist).
Leve de staande masten!
En van Stentec gesproken de blunder van de dag gaat naar ..
Hyacinth! Ze voldoet 100% aan het cliché
dat vrouwen geen kunnen kaart lezen. Er
staat op de kaart: aquaduct. Maar er staat geen hoogte van de brug bij, geen
telefoonnummer, geen marifoonkanaal. Hoe
moeten wij nu in hemelsnaam de brugwachter diets maken dat we eraan komen? Richard zegt nog dat hij helemaal geen brug
ziet en Hyacinth reageert verontwaardigd dat ze er toch een ziet staan op de
kaart. Het was dus een tunnel onder de
waterweg! Tja, ze hadden het ook gewoon tunnel kunnen noemen. Hyacinth heeft op school geleerd dat een aquaduct
uit de tijd van de Romeinen komt en ze heeft er eentje bezocht in Frankrijk, de
Pont du Gard en die was BOVEN water!!!! Tssss .
We zijn in Sneek, dus we bezoeken Sneek, ook al regent het
oude wijven. Lang zijn we nergens
blijven staan. Gauw wat proviand
ingekocht en terug naar den bateau. We
waren van plan om iets te gaan eten vanavond, maar ik doe mijn dikke pyjama aan
en kom niet meer van boord (tenzij er mij iemand een zeevruchtenschotel of een
aspergemenu aanbiedt ).
Het is hier ook niet slecht zulle lekker warm en er
passeren regelmatig bootjes. Die worden
nog meer gekeurd en becommentarieerd dan een vrouw onze kwebbel (ok vooral diene van Hyacinth) staat
niet stil.
Ons schipke heeft haar naam niet gestolen Estée is een
afgeleide van Estelle, wat ster betekent.
En zo gedraagt ze zich ook, als de ster van de reis, de diva met haar
kapsones. Gisteren hadden we besproken
om van de zondag een rustdag te maken.
We gingen lang uitslapen, Richard ging een lijntje uitsmijten en voor de
rest gingen we genieten van de natuur en de rust. Dat was tegen de zin van onze Estée S een
ganse dag zonder dat zij ook maar een rol van betekenis zou hebben daar ging ze wel een stokje voor steken.
Wat een luxe: slapen in een kalm, windvrij watertje, zonder
storende geluiden. Ze hebben onze oogjes
niet moeten dicht doen. We hebben heerlijk geslapen tot zes uur. En
toen vond onze madame het hoog tijd om eens een alarm te laten afgaan. Ze heeft
gekozen voor het gasalarm. Na een
check-up bleek het bilgewater vrij hoog te staan. Richard heeft het boeltje
opgekuist, dan alles uit de kuipruimte gehaald, met zijn lange lijf in die
kleine ruimte de gland (zo heet dat toch denk ik) aangehaald. En we zijn om onze dame content te stellen
en haar zo ook een paar regeltjes in onze blog te gunnen - een paar kilometers
verder een plekje gaan opzoeken. En ook (vooral maar dat moet ons groen monsterke
niet weten) omdat we toch altijd een drang hebben om te varen en nieuwe plaatsjes
te ontdekken.
Die aanmeerplaatsjes in Friesland zijn de max. Zo kunnen we het gerust 2 weken volhouden. Nu
liggen we aan de buitenkant van een eilandje, helemaal alleen (in de binnen
aanlegplaats is het niet diep genoeg).
We liggen uit de wind, maar sowieso is het water ietsje woeliger (maar
dat valt al bij al dik mee en dat is toch maar zolang er scheepvaart is),
daarentegen krijgen we een weids uitzicht ter compensatie.
Deze middag hebben we voor de eerste keer deze reis in de
kuip kunnen eten zonder dat we een dikke jas moesten aantrekken. Het was gewoonweg zalig, genieten tot en met
maar langer dan twee uur heeft het niet geduurd. Toen trok er een onweerszone over, veel wind,
wat nattigheid, En de rest van de dag
heeft het gedruppeld, geregend, gegoten.
Ik heb nog juist tijd gehad om de vogelpoep van de boot en
van mijn schoen op te kuisen. Het grote
nadeel van in de natuur te liggen. Volgens
mij doen die vogels een schijt-je-rijk op de bootjes. En de schoenschijter
heeft gewonnen.
En Richard, kan eindelijk
proberen om de grootste vis van het meer te vangen. Ik heb er al zin in,
vanavond een lekker visje in de pan. Grapje zulle, we hebben dat nog nooit
gedaan, die vissen worden tenslotte niet
gefileerd gevangen hé. Maar de buit van vandaag: een vislijn!!! Richard doet er alles aan om mijn blog
interessant te maken. Hij probeert zijn
vislijn te fixeren aan onze boot (en onze dame blijft narrig, ze moet er niet
van weten) en dat mislukt dus. Plons,
een klein fortuin aan vismateriaal (over de mais spreken we niet J) zinkt direct naar de
bodem. Maar hij is een fixer en dit is
hem ook gelukt, met een andere vislijn is hij er van de eerste keer zelfs
in geslaagd om het handeltje weer op het droge te krijgen. Oef, oef dat was even zweten . By the way:
het wordt dus worst vanavond.
We gaan nog verder genieten van de stilte en de rust. Denken we toch, want in de verte vaart er een
politieboot als die langs hier komt, horen jullie morgen alle smeuïge
details.
Foto's:
Richard maakt de vislijn klaar (om straks te laten zinken )
Aan mij is duidelijk geen madame Soleil verloren
gegaan. Van dat goed slapen is niets in
huis gekomen. In eerste instantie werden
we zacht in slaap gewiegd door de zacht kabbelende golfjes, maar midden in de
nacht is het tij gekeerd: een stevige bries: wiegen werd plots heen en weer
rollen. En het geluk om ver van het
gewoel van de haven te liggen ook pech: iets verderop een zeiljacht vol jonge
gasten luidruchtig tot ze straalbezopen
waren (dat was na 0300). Het had
vroeger gekund, maar ze dronken Heineken J.
Vandaag steken we het Markermeer en Ijsselmeer over pittig
vaartochtje bij windkracht 5 à 6. Maar
het was een ZZW-wind, dus dat viel al bij al nog mee. Op het IJsselmeer, vooral zeiljachten dus
dat is toch extra opletten. Die Friese
zeilboten (tjalken, dacht ik) zijn prachtig om ze te zien varen.
Na het IJsselmeer de Johan Frisosluis in Stavoren ingevaren en
we zijn officieel in Friesland. En ik moet van Richard het verhaal vertellen
van het Vrouwtje van Stavoren (ikzelf kende het niet, voor mij dus ook een
wist-je-datje). Zij was een rijke
redersvrouw die aan haar kapiteins de opdracht gaf om het kostbaarste ter
wereld mee naar huis te brengen. Een
kapitein kwam terug met zijn ruim vol graan.
Het vrouwmensch was woedend en heeft de ganse lading overboord
gekieperd. Als straf voor haar hoogmoed
is de haven verzand en is er een einde gekomen aan de welvaart en rijkdom van
Stavoren.
En nu is Stavoren eigenlijk een langgerekt jachthaven, maar
na die stadjes zijn we toe aan een rustig plekje. Dus varen we verder tot een eilandje in de
Fluessen waar we in een beschermde inham liggen (dat is wel nodig, want het
lijkt nog altijd meer herfst dan lente). We liggen ver van alle drukte, in de
vrije natuur. Er is geen water of walstroom voorzien en je mag er maximum drie
dagen liggen. Nu zijn er nog een paar
dagjesmensen, allemaal van de rustige soort, vanavond zal hier niet veel volk
meer liggen. Deze plaatsjes (in
Friesland zijn er zon 250 aanlegvoorzieningen worden onderhouden door een
organisatie De Marrekrite. En je
steunt hen door een wimpel van hen te kopen.
Ieder jaar is het een ander kleur, dit jaar is het roze
Zo, Richard en Hyacinth gaan met volle teugen genieten van
de natuur J
Fotos:
zon paar zeilen, niet slecht voor de stabiliteit op ruw
water
Ook al omdat Richard iedere dag de krant download en me
vandaag wekte met bericht dat er een
vliegtuig was neergestuikt bomaanslag?
daar sta je toch even bij stil
ook al ben je met vakantie. En zeker als je weet dat kapitein Jan en
Trees vandaag het vliegtuig op moeten
Deze nacht wakker geworden er stond namelijk een stevig
briesje en iets veroorzaakte een hels lawaai, maar niets te zien op de steiger en/of op de
boot. Richard een paar keer uit zijn keve de oorzaak gaan zoeken van het kabaal. We hebben dat iedere reis wel een keer, veel
lawaai, maar niets te merken als je buiten staat, maar binnen hoor je veel storende geluiden. Na twee uur eindelijk de oorzaak gevonden, ons
windvaantje (vlag vooraan aan de boeg) rammelde een beetje. Problem solved eindelijk nachtrust.
Vandaag rond 10:00 vertrokken van de steiger richting
Edam. Na 100 meter de eerste brug,
krijgen we de melding dat ze soldeerwerken aan het doen zijn aan de volgende
brug deze is gestremd tot 1400. Even
gecheckt in onze woordenboek: geduld niet gevonden, dan naar de Nederlandse
versie gaan kijken: effe wachten ook niet gevonden. Dus besloten om rechtsomkeer te maken en via
een klein omweggetje naar Edam te varen.
Onze gps stuurde ons langs een lieflijk watertje diepgang 1,40 meter
nipt voor onze Estée S (diepgang 1,35) maar ah we hebben de IJzer afgevaren
en dat is ook gelukt. Maar toen we een
bord zagen staan met binnen 4000 meter de diepgang 75 cm ... Richard, de avonturier, wou wel proberen en
zien of we al dan niet door konden, maar er was ook nog Hyacinth, de
voorzichtige die zei: keirde e keir were, wij gaan dat risico niet nemen.
En vooraleer jullie denken, verstandige Hyacinth er was
langs de andere route een veer met de waarschuwing: zolang het oranje licht
brandt, niet verder varen. Het veer was
allang aangemeerd en de autos waren van boord, dus Hyacinth vond dat ze lang
genoeg gewacht had (jullie weten het al: geduld en Hyacint = no match). Gelukkig was er Richard die (in het grijze
miezerige weer) de kabels die over de vaart gespannen waren, had opgemerkt. Stel je voor een headline in de krant: de
Estée S onthoofdt door het ongeduld van de schipperin.
Enfin, deze omweg betekent wel dat we op deze manier ook
eens de achterkant van het centraal station van Amsterdam te zien k rijgen.Eens
door de Oranjesluis komen we via T Ij op het Markermeer. Het weerbericht van
de RWS (Rijkswaterstaat): windkracht 4 tot 5, ZW-wind, hoogst gemeten golf: 1
meter (die hebben wij niet gezien).
Uiteindelijk zijn we iets voor 1600 in Volendam aangekomen. Gisteren een fietsbordje: Purmerend Volendam: 14
km. Met de Estée S: bijna 6 uur. Maar we
genieten van iedere minuut vaartijd.
Zotte bedoening in Volendam.
In de jachthaven krijgen we een ligplaats aangewezen aan de buitenkant
(ver weg van de horecazaken) en dit hebben we te danken aan het feit dat we douche en wc aan boord
hebben. We liggen tussen een ST 57 (Estée 57) en een Cornelia (mijn alter
ego). Ze zijn beiden wel een ietsepietsie
groter dan onze stoere madame, maar toch voelen we ons thuis.
Volendam, een echt
toeristenoord. Veel bezoekers, van alle
nationaliteiten (die vanuit Amsterdam een dagje Volendam meepikken). Dit betekent het ene souvenirwinkeltje (met
pluchen klompen en andere prullaria) na het andere.
Grappig om te zien: iedere toerist op een terras zit hier
bier te drinken: BELGISCH BIER Brugse Zot,
Affligem, Westmalle, Duvel. Je
kan er de lokalen er zo uithalen: die drinken Heineken.
De visgeur, specialiteit hier zijn de kibbelingen, worden
als het ware je neusgaten ingeduwd het kan niet anders of vanavond eten we
vis.
In restaurant V.D. Hogen hebben we sliptongetjes gegeten. Op
de menukaart staat slibtong. Maar weer
tijd voor een wist-je-datje van tante Hyacinth; de correcte schrijfwijze is wel
degelijk sliPtong (Sliptongen zijn zo klein dat ze door de zeef SLIPPEN. Er is dus geen verband met slib (modder).
Dit restaurant is echt een aanrader. Ook al zijn de
eigenaars vorige week naar Brugge geweest en vonden ze dat een super stad (tja,
ze zijn er geweest toen Club Brugge kampioen speelde er zal wel ambiance
geweest zijn). In ieder geval heeft Hyacinth ze warm gemaakt voor de Gentse Feesten,
als we geen kampioen zijn in de voetbal, zijn we het wel in het feesten en
daarbij een Nederlander meer of minder tijdens die periode .
Ik denk dat we hier goed gaan slapen ik ben het bijna
zeker Straks toch. Nu is er iemand hoe kan het ook anders in
het mekka van de schlagers een optreden aan het doen, de ene smartlap na de
andere het echte levenslied.
Aan iedereen een fijn weekend gewenst en tot de volgende
zitting.
Groetjes,
Richard & Hyacinth
Extra berichten
@ Harald: dat
terrasje het zal voor een andere keer
zijn Volendam is het verste dat we varen we steken morgen het
Ijselmeer over en varen richting Friesland: Stavoren.
@ mijn kleine broer.
We waren van plan om met onze - in de landmachtkleur gecamoufleerde - boot binnen te dringen in de zeemachtbasis
van de Helder, maar we gaan het risico niet nemen. Stel je voor: wij omsingeld door de grijsaards
en ik dan zeggen dat ik gewoon goeiedag tegen mijn broer wou zeggen .
Foto's:
Origineel en creatief zijn ze wel, de Nederlanders
Het Centraal Station in Amsterdam, van de achterkant
Vandaag liggen we in Purmerend. We hadden gedacht een klein plaatsje in
Holland lekker rustig, niets te beleven.
Tja, valt dik tegen, er zijn hier ook nog genoeg winkels en het is
kermis J. We hebben even op de redelijk grote- foor gelopen, en meteen ons stalen karakter
getoond: we hadden een beetje honger en toch zijn we van de Vlaamse frites,
de poffertjes, de suikerspinnen, de loempias en de hamburgers af gebleven
een huzarenstukje J.
Om 15:00 zijn we in dit stadje aangemeerd. Voor mijn schoonzus (van Richards kant J ): het is nog 14
kilometer naar Volendam van hier. Spiksplinternieuwe,
ruime steigers, voorlopig nog geen elektriciteit en water, maar tegen juli zou
dat in de sacoche komen.
Wat hebben we eerst gedaan: een terrasje bezocht, in tegenstelling tot gisteren (toen was het een
overdekt terras om te schuilen voor de regen) was het er vandaag eentje om van
de zon te genieten. Je ziet het, alle
redenen zijn goed. En voor de rest, zijn
we gaan shoppen als het zo doorgaat leggen we ons
straks op het IJsselmeer, pal in het
midden voor anker gedaan met wereldse verleidingen. Gelukkig is onze ankerketting niet lang
genoeg J
Maar over onze route vandaag, we hebben bewust gekozen voor een
alternatieve route De meeste mensen
varen langs de Zaan, maar wij wilden rustigere watertjes opzoeken. En dat is wonderwel gelukt, we zijn op ons
traject (de Nauernasche Vaart en het Noord Hollands Kanaal) slechts drie
jachtjes tegen gekomen. En de ganse tijd
kan je kilometers ver over de oevers kijken.
We hebben er allebei super van genoten.
En dat gaan we nog een beetje verder doen. Voor de eerste keer deze week, moeten we niet
bij verwarmen, de zon heeft onze stuurhut opgewarmd tot 26°C, buiten zitten is
iets moelijker, er blijft een schrale wind waaien.
Fotos: nul, nul , weer een slechte internetverbinding
Deze morgen een
halfuurtje gelopen langs de Leidense grachten. Dan een douche genomen, ontbeten en ons
klaargemaakt voor vertrek. Vandaag een
viertal uurtjes gevaren naar Haarlem, via de Kaagerplassen, de Zijl, de
Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder en de Spaarn.
Regelmatig moeten wachten aan de bruggetjes, als je schip
minder hoog is dan 2,5 meter dan kan je hier bijna overal door , wij zijn, met
gestreken mast, 2,75 meter hoog - dus pech.
In Haarlem wordt er ons een ligplaats aangewezen vlakbij een
drukke baan na al die rustige plaatsen
is dat toch even wennen. Als je door
Haarlem vaart, moet je een doortocht betalen dit is afhankelijk van de
grootte van je schip (in ons geval is dat 10 euro) maar om aan de kade te
liggen mét elektriciteit betaal je dan 2 euro extra dat valt dan weer mee.
Het is de ganse dag redelijk weer geweest behalve toen we
de stad introkken, dan was het een regenbui om u tegen te zeggen we zijn
moeten gaan schuilen in een café, van moeten hé
Haarlem draagt Vlaanderen redelijk hoog in zijn vaandel ze
hebben in de middeleeuwen veel handel gedreven.
Er staan hier nog een pak statige woningen, sommige met verwijzingen
naar Vlaanderen.
We hebben rondgedoold in een vintage winkel het is gelijk
terugkeren naar onze jeugd: de cinemastoelen, de schoolbanken, het
behangpapier, de landkaarten (zoals ze in de klas hingen), de bakelieten
telefoons, alleen kosten ze nu tien
keer meer dan in onzen tijd. Nieuwe spullen
zijn volgens mij goedkoper.
Verder wordt het tijd dat we de stadjes de rug toekeren:
-
ze trekken allemaal op elkaar (overal grachtjes,
en overal deuren in het donkergroen geschilderd- ik vraag me af of dit
verplicht is in Nederland?).
-
ze kosten ons een te groot deel van ons
vakantiebudget - vandaag weer niet
kunnen weerstaan aan de lokroep van de boekenwinkels. Als het zo doorgaat moeten we lood overboord
smijten of we geraken overladen. Grapje
zulle, het valt al bij al wel mee.
Vandaag het broertje van de Oryx gezien, onze buurman in onze
jachthaven.
We zijn moe van het rondslenteren, nog wat lezen en we
kruipen in onze vooronder.
Vandaag is het weer een pak beter, nog een frisse wind, maar
geen regen zo hebben we het liever.
Hyacinth is vanmorgen met het verkeerde been uit bed gestapt
en dat is al een verdienste op zich, vermits we niet uit ons bed kunnen stappen,
maar eruit moeten kruipen .
Soit, om negen uur zijn we vertrokken in Gouda, ik stond al
te foeteren tegen Richard dat hij de meertouwen te hard had aangespannen,
foeter, foeter, foeter staat er een dametje ons uit te zwaaien schaamrood,
schaamrood, schaamrood
We varen door Boskoop (van de appelen) en groot gebied vol
met serres (water om te bevloeien hebben
ze hier niet te kort, ze hebben hier -tig kanaaltjes lopen).
Alphen a/d Rijn is heel plezant om door te varen weer met
dank aan de openheid je kan je hier blind staren aan de tuintjes en
interieurs vlak aan het water. Richard
heeft vooral gevaren vandaag, Hyacinth had geen tijd J. Er was zoveel te zien dat ze zelfs geen fotos
getrokken heeft van al dat schoons.
Varen door Nederland betekent dat je niet al te veel sluizen
tegenkomt, maar des te meer bruggen en dat betekent iedere keer oproepen via de
marifoon. En de marifoon en Hyacinth is geen al te goed huwelijk. Na het marifoonexamen was ze euforisch, het eerste gedaan met de examens en al haar
punten. Zij en zij alleen zou
verantwoordelijk zijn voor de marifoon.
Miljaar, miljaar daar heeft ze nu al drie jaar spijt van Stress krijgt ze van dat ding of ze
antwoorden niet als ze oproept, of zij begrijpt niet wat ze zeggen als ze toch
antwoord krijgt (maar dat kan ook liggen aan het plaatselijke dialect J). Als Richard dan oproept, krijgt hij altijd
antwoord grrrrrr
En het hoofdstuk marifoon is nog niet gedaan, vandaag voor
de eerste keer controle gehad bootje langszij, 2 beleefde mannen aan boord:
marifooncontrole. Ze wisten genoeg . Dit is het gekke, marifoon is niet verplicht
in Nederland, maar als je er eentje hebt, kan je maar beter zorgen dat alles
ermee in orde is.
Maar het is niet al kommer en kwel, we hebben geluk: vanaf
morgen is de Julianabrug in Alphen a/d Rijn gestremd voor vier dagen, we zijn
er juist op tijd door. We krijgen dagelijks tientallen berichten via e-mail over
de stremmingen, maar het is onbegonnen werk om ze allemaal te lezen. Het zou
gemakkelijker zijn moesten ze in de titel de betreffende rivier zetten.
En nog goed nieuws: Leiden heeft de langste winkelstraat van
Nederland (toch volgens de controleur van de marifoon) dus weeral shoppen,
shoppen, shoppen als het
zo doorgaat zal ons vakantiebudget er rap door zijn. Leiden is ook de oudste universiteitsstad van
Nederland: kan je merken: er zijn massas boekenwinkels (wij hebben er maar 3
bezocht) en nog massas meer fietsers een beetje gelijk Amsterdam, je kan zo
van de sokken (moest ik er dragen) gereden worden.
Ook tof in Leiden: hun terrasjes: die liggen op schepen op
het water zalig (wel vrij prijzig als je geen Heineken drinkt). Het heeft natuurlijk ook een nadeel, alhoewel
toch een beetje leedvermaak: vroeg er een toerist aan een ober om een foto
van hem te nemen, hij op zon terras met een . Jus dorange! Hij schuift zijn stoel achteruit . En inderdaad, hij kan zich nog juist op tijd
ergens aan vastnemen of hij lag met zijn klieken en klakken in het sop. Dat zou pas een mooi plaatje geweest zijn .
Goh, ik kan bijna niet stoppen met schrijven, zoveel is er
te zien vandaag. Ook voorbij jachtbouwer Mulder gevaren. Jammer dat we nooit euromillions winnen, want
het jacht dat in zijn loods lag yep, yep dat mocht van ons zeker de Estée S
II als naam dragen.
Ik ga er toch mee ophouden een hapje eten, nog van het
zonnetje genieten, fietsers ontwijken, dromen van ons nieuwe Mulderjacht, enz,
enz ..
Als alles goed gaat, horen jullie opnieuw van ons vanuit
Haarlem, groetjes.
De route: Gouda Boskoop- Alphen a/d Rijn - Leiden
Vandaag geen fotos beperkte toegang tot het internet L
Rustdag vandaag, met Richard geen sinecure dat is geen
langslaper, dus om acht uur uit ons bedje.
Het weer valt tegen, weer veel buien en een fris windje. Maar
we laten ons niet kisten, we trekken door weer en wind naar Gouda- een kwartiertje wandelen van de
jachthaven. Voor iemand die graag aan
het water wil wonen, hier maak je veel kans, massas grachten. Waar ik niet aan kan wennen
is de openheid en dat bedoel ik letterlijk bijna niemand heeft gordijnen
voor zijn venster hangen je kan overal in de huizen binnenkijken tot achteraan
in de tuin. En wees maar gerust ik zou
Hyacinth niet zijn als ik dat niet gedaan zou hebben . En zo ben ik te weten gekomen dat de
gemiddelde Nederlander op een vrije
maandag in de zetel zit met een laptop op zijn/haar schoot .
s Middag zijn we op de Markt iets gaan eten bij een
Italiaan (ok, ok, iets = effe wachten ... een pizza dus).
En om 13 uur gaan de winkels open shoppen, shoppen . Leuk als je schipje heringericht is en er
extra stapelplaats bijgekomen is .
En ook nog proviand indoen (niet dat het nu echt nodig is, want we gaan de
volgende dagen nog enkele stadjes bezoeken maar je weet nooit dat het oorlog
wordt hé).
Vandaag nog twee bidons diesel getankt (er is een
tankstation rechtover de jachthaven) we hebben ongeveer 35 motoruren, dat
kost ons 60 liter diesel jajaja, sommige vrouwen (zoals onze Estée S) kunnen
echt wel zuinig zijn.
Over motoruren gesproken, we zijn redelijk constante vaarderkes:
donderdag hadden we 9,64 uur, zaterdag, 9,63 en zondag, 9,62 uren op onze
teller. Is wel veel, maar vanaf nu zal
het wel minderen.
Vanavond houden we het rustig, een beetje lezen, glaasje
wijn komt goed.
Vroeg uit veren vandaag, het is STR-dag ofte Start To Run
met Evy. De laatste 3 sessies heb ik op twee weken gedaan, er was te veel werk
aan het bootje, geen tijd om te lopen.
Vrijdag kon ik niet van boord en gisteren had ik geen goesting.
Het was zalig lopen, is het altijd als je zoveel kan
rondkijken en allemaal nieuwe dingen ziet,
je vergeet dan dat het lastig is .
Ondertussen is Richard te weten gekomen dat het
internetsysteem dat we gekocht hebben bij KPN, smerig duur is 30 euro, met
moeite op internet gesurft (3 dagen en dan maximum een uur) en we hebben maar
één euro surftegoed meer, met andere woorden, roaming is waarschijnlijk
goedkoper.
Terug aan boord, ontbeten, een douche genomen en we waren
klaar voor een weer redelijke vaartrip.
De passages verliepen optimaal, nergens moeten wachten aan een brug of een
sluis.
Op het Merwedekanaal nog onze eerste slaapplaats ever met
de Estée S terug gezien (nostalgie, nostalgie).
En dan op de Lek, een breed, kronkelig vaarwater, normaal met redelijk
wat beroepsvaart. Maar vandaag valt het
mee, met dank aan het lange weekend. Daarna een stukje op de Nieuwe Maas niets voor
echte pleziervaarders, maar Hyacinth vaart graag eens door een stukje haven,
daar valt wat te bezien: zo hebben we de ark van Noah gezien en een
olieboorschip, daar staat een pak machinerie op, om nog maar niet te spreken
over de heli-platform.
Op de Hollandse IJssel waren we alleenheerser, niets of
niemand tegen gekomen. De liftenbouwers
worden hier stinkend rijk. Helaas hebben
we daar geen fotootje van, dus zal ik het maar beschrijven: een Stannah lift, maar
dan voor plezierjachten. Bij ieder, niet
onbescheiden, huis is er zon lift voorzien luxe. Stel je voor, je komt thuis met je
(speed)boot, je legt hem op de lift, mooi uit het water en klaar is kees (begin
al goed Hollands te spreken, we zijn al te lang in Nederland).
Uiteindelijk zijn we een dag eerder dan voorzien in Gouda
aangemeerd. Hier blijven we twee
nachten, de havenmeesters zijn hier een koppel, het zijn schatjes, super lieve
mensen.
Even enkele wist-je-datjes:
-
Erasmus werd verwekt in Gouda ( is gestorven in Bazel).
- Nederland meer dan 650 miljoen kilo kaas per
jaar produceert
-
Een kaasschaaf beter schaaft als deze voor het
schaven even is opgewarmd
Ze hebben hier ook, hoe kan het anders, een kaasmuseum (de
Goudse Waag). Nog niet bezocht, maar iets zegt me dat het biermuseum in Brugge interessanter
is.
Ik zou willen zeggen: we zitten hier op ons gemakske op ons
schipke, maar dat is de waarheid oneer aandoen het spookt hier! Nog nooit meegemaakt: we krijgen smsjes dat
de verwarming uit is, de lichten gaan aan, zonder dat we de schakelaar aanraken,
de radio begint vanzelf te spelen, onze batterijen geven aan dat ze overcharged
zijn spookie . Richard springt van de machineruimte naar de
elektriciteitskast, naar de batterijlader, naar de meters . En
Hyacinth, zij blogt er lustig op los het zal wel goed komen.
Onze route: De Linge verbindingskanaal (enkel voor
pleziervaart) Merwedekanaal (bezuiden de
Lek) - De Lek Nieuwe Maas
Hollandse IJssel Gouwe jachthaven Gouda.
Het weer: fris met af en toe een stevige bui.
Fotos:
-
onze
eerste stop/slaapplaats in 2013
-
Tiens, dat schip (varend op de Lek) komt me
bekend voor
-
Den enige echte ark (maar blijkbaar vond enkel
de giraf het nodig om ons welkom te heten)
-
Indrukwekkende machinerie, om nog maar niet te
spreken van het feit dat onze koning er ook zou kunnen landen met zijn
helikopter.
Morgen rustdag - niet alleen voor de werkmensch - wij blijven ook een dagje in Gouda.
Vannacht hadden we vooral af te rekenen met de wind die heeft,
jammer genoeg, alle goede weer weggeblazen.
Toen we vanmorgen wakker werden was het amper 12 graden, dan
maar rap onze Webasto (verwarming voor de leek) aangestoken. Maar helaas, gans
de winter hebben we kunnen genieten van zijn warmte, nu is hij blijkbaar ook
met vakantie. Hyacinth heeft haar nog
eens gedraaid onder het warme dekbed en Richard is in de machineruimte gekropen
om meneerke weer aan de praat te krijgen en zo de warmte en gezelligheid te herstellen.
Een lange tocht vandaag, want we gaan een omweg doen langs
het BIeschosch. Jaren geleden, toen onze
boot nog een kano was, zijn we op een zonnige zondag naar Drimmelen gereden
(een paar uur rijden toch) en hebben daar onze kano te water gelaten we wilden
de kleine vaarwatertjes, waar gemotoriseerde schepen geen toegang hebben gaan
verkennen.
Paar probleempjes:
1)
We hadden onze info/plan thuis vergeten, dus we
wisten niet goed waar we juist moesten binnenvaren. (Hm: moeten we toegeven: ook nu zijn we onze
papieren documentatie vergeten, gelukkig hebben we ook alles digitaal).
2)
Het was bootjesdag!!!!!! Zonder overdrijven, zeker een schip of
honderd in alle maten en snelheden was die dag ook op het water. En wij daar tussen met onze kano, niets
anders dan klotsen en botsen en hopen dat we niet overvaren werden. Allez, na een uur (ingang van het rustige
deel dus niet gevonden) onze kano terug uit het water.
We hadden ook onze picknick mee: belegde broodjes, wijntje, dessertje. Dus we gingen er nog het beste van maken en
op een schoon plekje onze lekkernijen opeten.
Helaas, alle mooie plekjes waren bezet, van armoede hebben
we onze sandwiches al rijdend op de autostrade opgegeten.
Vandaag dus meer geluk, we hebben de ingang gevonden! Het weer zat tegen: veel buien, veel wind. Het
mindere weer heeft zo zijn voordelen, want er is dan minder begankenis (een woord dat ik geleerd heb van Richard). Het Biesbosch is zeker een aanrader, maar bootjes met iet of
wat diepgang moeten wel attent zijn, want er zijn veel ondiepe plaatsen.
Nu liggen we in Heukelum (niet zo ver van Leerdam van de
kaas) op de Linge. Deze rivier moesten
we eigenlijk niet hebben, maar nieuwsgierig als we zijn, zijn we toch een
kilometertje of negen (een uur dus, dit watertje opgevaren).
En als we het dan toch over de kaas hebben, normaal gezien
zijn we overmorgen in Gouda. Als we tenminste weer niet besluiten om een
omweggetje stuurboord of bakboord te doen.
Groetjes,
Richard en Hyacinth
Onze route:
Dintel Mark Markkanaal Wilhelminakanaal Amertak
Amer Biesbosch Boven Merwede - Linge.
Vandaag gevaren van Tholen naar de Dintel we liggen iets
voorbij Stampersgat (whats in a name).
Het was zelfs leuk varen op het Schelde-Rijn kanaal, bijna
geen scheepvaart, dus weinig klotsen en botsen.
Slechts één minpuntje op dat kanaal, telefoontje gehad van onze
personeelsdienst, ik heb de job, waar ik voor gesolliciteerd heb, niet. De tweede beste kandidate heeft het gehaald
Ondertussen liggen we aan onze palen vastgemeerd. Ik weet nu al at ik deze nacht met een veilig
gevoel ga slapen we liggen een paar meter van de oever, in het midden van de
natuur. Hier geraakt niemand zonder natte voeten aan boord.
Jammer genoeg, ook hier een paar minpuntjes het is niet voor
niets vrijdag de dertiende: de boer heeft juist zijn weilanden bruin gespoten (maar ça va nog, het went langzaam )..
En we liggen in Nederland, dus molens normaal dus. Maar helaas, het zijn windturbines, het
geluid lijkt een beetje op een vliegtuig dat hoog boven je hoofd vliegt.
Driemaal is scheepsrecht: geen nieuwe job, stinkende beer,
achtergrondlawaai in een stiltegebied.
Nu kan het niet anders of het tij gaat keren: we gaan subiet meedoen met de lotto
En verder gaan we de rest van de dag relaxen, genieten van
het zonnetje en zalig nietsdoen.
Gisterenavond nog afscheid genomen van vrienden en
familie. Ik begin echt op Hyacinth te
lijken, ik wil ook van alles en nog wat organiseren en eigenlijk heb ik daar
geen tijd voor . Tja, het zit in mijn genen zeker Gelukkig hebben we
vrienden die twee handjes geholpen hebben, merci beaucoup.
Vroeg uit de veren vandaag, want zoals gewoonlijk lopen we
achter op ons schema. De laatste bidons diesel leeggegoten in onze tank, de watertank gevuld, de kasten (lees Ikeazakken)
volgestouwd met kleren, een plaatsje zoeken voor onze
scrabble, de auto thuis gaan afzetten en met de vouwfietsen naar de
jachthaven. Man, man, man amper zeven
kilometer, maar naar mijn gevoel was het minstens dubbel zo ver - mijn conditie is toppie.
Kapitein Jan was op het appèl, hij zal in zijn eigen gevloekt
hebben, want we vertrekken met een ongepoetst schip. Hij heeft vorig weekend al het verniswerk
behandeld (afbijten en vernissen) zodat we met een toonbare meid op stap konden
. Wij zijn er jammer genoeg niet in geslaagd om haar te kuisen. We zijn niet goed bezig, shame on us .
Pascale, Tony en Basiel hebben hun werkzaamheden in de steek
gelaten om - in de gezonde uitlaat van
ons bootje - afscheid te nemen.
Ook nog een baai, baai, zwaai , zwaai van de Jabi en dan
begon het écht.
In Rieme stond de papa van Richard ons uit te wuiven, leuke
verrassing. En iets verderop, aan den
Totalsteiger, stonden onze vrienden Kathleen en Nico te waaien (Antwerps voor zwaaien). Dat was geen verrassing. PS De gin zal smaken.
En nu gedaan met de stress, we hebben nu een zee (of om bij de locatie te blijven een Wester-
en Oosterschelde) van tijd. Hmm echt
gedaan met de stress? Alleen nog een
beetje in de sluizen, bij het aanmeren, oproepen via de marifoon, veel wind,
een geschikte plaats vinden in de jachthaven/natuur . Maar voor de rest, ben ik de rust zelve.
Ons programma voor vandaag: een stukje West- en
Oosterschelde door de Bergsediepsluis, daar aanleggen en gaan pitten. Maar . de steiger was een paradijs . voor meeuwen.
Dus bedankt, maar toch bedankt.
We zijn verder gevaren naar Tholen
Goeie beslissing (al zeggen we het zelf): heel rustig, één van de voordelen van buiten
het seizoen varen We liggen hier naast een super-de -luxe jacht, ene met
zilveren fenders (allez zilverkleurig).
En dat geeft/heeft voordelen: niemand ziet ons liggen achter zon mastodont,
ook de havenmeester niet hier is zeker geen Patrick havenmeester). Richard heeft een fotootje getrokken, we kunnen ons spiegelen in zijn steven ...
Straks nemen we een douche- voor degenen die de verhalen
over onze badkamer beu zijn STOP met de blog te volgen, ik ga het er nog
dikwijls over hebben. Vandaag is het
geen overbodige luxe: we stinken uren in
de wind (ok overdreven, maar toch zeker een kwartier).
Nog een weekje ... en we gaan er weer vandoor. Het was beslist, dit jaar geen blog.
Ten eerste: we gaan deze keer niet naar een wereldstad, we gaan naar Friesland.
Ten tweede: het is niet simpel om iedere dag onze avonturen neer te pennen (niet altijd inspiratie, niet altijd een internetverbinding)
Ten derde: het kan niet ieder jaar feest zijn
Maar ... we zijn bezweken onder de druk ... er is ons vriendelijk verzocht, lichtjes gesmeekt, redelijk over gezaagd om onze bevindingen weer met de mensheid te delen. Dus ... lezen zullen jullie, 46 dagen aan een stuk .... en alles zullen jullie weten, vanaf we onze oogjes opendoen tot we op het einde van de dag in ons bedje kruipen (de tijd tot we weer opstaan gaan we wel voor ons eigen houden, wie wil er tenslotte lezen dat Hyacinth wel eens durft snurken ).
Tot volgende week - wij zijn er alvast klaar voor.
Zaterdag, 27 juni
2015 (Oudenaarde Langerbrugge => een beetje voorbarig, maar we gaan ervan
uit dat alles goed gaat vandaag J).
We zitten met kleine
oogjes te genieten van ons laatste ontbijt van deze vakantie. Het bierfeestje hier in Oudenaarde heeft tot
een uur of drie geduurd we hadden beter opgestaan en ook naar het optreden
gaan kijken, maar het is en blijft vakantie, dus we mogen lui zijn J
Zes en een halve
week (die halve week vertelt Richard er altijd bij) verlof, het kan tellen de
wereld blijft doordraaien we hebben (anders dan op andere reizen) geen nieuws
gevolgd afgezien van de nieuwtjes van familie en vrienden via blog of gsm
zijn we dus een beetje wereldvreemd geworden dat zal nieuwtjes en kranten
verslinden zijn bij onze thuiskomst terug naar het normale leven en dan zijn
we weer gewoon Peter & Conny
Als afsluiter
mogen we morgen nog naar het lentefeest van Angelina een mensch kan zich maar
beter feestend voorbereiden op een nieuwe werkweek J
Zo dit was het
het laatste berichtje op deze blog en aan onze lezers: DANK JE WEL om via
onze schrijfsels een klein beetje met ons mee te varen J.
Het was fijn om te
schrijven het was leuk om de reacties te lezen en het is super gemakkelijk,
nu hoeven we niets meer te vertellen jullie weten al alles! J
Jullie hebben
allemaal de groeten van Hyacinth & Richard!!!!!!!!!
Ligplaats: onze
vertrouwde stek in KYCG Langerbrugge
Fffpppfff wat
een dagje onze laatste vakantiedag een specialleke zulle
Om 7 uur werden we
gewekt door een generator onze buurman, een oude schipper uit Molenbeek met
ligplaats in Mendonk was speciaal vroeg opgestaan om een wasmachine te laten
draaien Maar geen probleem, we moesten vandaag een deftige trip varen we
waren van plan om naar Gavere te varen, rustig liggen aan een passantensteiger
Vandaag de zelfde
weg terug als op de heenreis bekend terrein dus.
Maar links en
rechts hadden we een probleempje
Eerst en vooral de
afwas: die heeft geduurd van Péronnes tot Tournai J
En dan de sluizen
natuurlijk wat hadden jullie gedacht
in een sluis (Hérinnes) waren er gisteren problemen en in Kain waren ze
aan het werken aan de sluisdeuren stremming, stremming en nog eens stremming
eerst hebben we vijf spitsen moeten laten voorgaan en de sluismeester en
sluismeesteres hadden redelijk wat stress, want in de opvaart moesten de
schepen heel lang in de sluis blijven liggen omdat er ondertussen aan de
sluisdeuren gewerkt werd we hebben een paar Franse scheldwoorden bijgeleerd
want sommige beroepsschippers kregen het serieus op hun heupen en
dreigementen van police en garde zijn wel eens gevallen Frans avant la
lettre! J
In de sluis van Hérinnes
konden we direct mee met de eerste lichting we waren het eerste plezierbootje
achter de beroepsscheepvaart er was behoorlijk wat wind en er was een schip
die heel wat moeilijkheden had om te manoeuvreren in de sluis (yep, ook beroepsvaart
kan dwars in de sluis liggen). Wij dus
gewacht (niet evident met de wind en het schroefwater én zonder boegschroef)
tot het schip aan de kant lag besluit hij toch om zijn schroef te laten
draaien. Hyacinth vroeg aan de sluismeesteres
(in deze sluis leek het meer op een ander soort meesteres) om door te geven
aan de schipper dat hij zijn schroef even uit kon zetten. Begint dat vrouwmensch een sermoen af te
steken dat we dan maar de volgende schudding moeten nemen, blablabla
Maar ondertussen
hebben we al heel wat geleerd van onze Nederlandse medevaarders doen alsof je
ze niet begrijpt en gewoon je goesting doen.
En uiteindelijk, om een lang en heel warm verhaal kort te maken er
zijn nog twee jachten tegen ons gevaren in
de sluis (één tegen onze zwemtrap en één in onze flank) maar op het
eerste zicht nog altijd geen schade oef stel je voor
Uiteindelijk zijn
we dan maar gestopt in Oude Aarde En
hebben we een heel leuke avond doorgebracht eerst met de havenmeester nog een
paar pinten gedronken. Zon man waar je
uren naar kunt luisteren, van alle markten thuis. En dan gaan eten bij zijn
zoon op het restaurantschip. Lekker, eg
lekker! Hebben we ook nog een
beroemdheid in de tafel naast ons gehad - allez als je iets van veldrijden kent toch
en al langer dan 10 jaar het veldrijden volgt J Het was namelijk Mario
De Clercq. Hij herkende ons niet J.
En ons lot ons
triestige lot we hebben in onze korte vaarcarrière al verschillende keren in
Oudenaarde gelegen, altijd super rustig.
Maar niet deze keer het zijn bierfeesten in Oudenaarde en de muziek
we kunnen er mee van genieten (op dit ogenblik Alexandrie, Alexandra) voor de zoveelste keer deze reis yep we
zijn eg wel party animals J.
Nog één keer
slapen en onze wereldreis zit er op het is fijn geweest, het is super
geweest, het mocht van ons gerust ietske meer zijn een jaartje of zo J.
Wel opvallend,
vandaag meer smsjes gekregen dan anders vooral van mensen die ons eraan
herinnerden dat de reis er bijna op zit J. En eentje van Richards
dochter met het heuglijke (maar niet anders dan verwachte nieuws) dat ze
geslaagd ende afgestudeerd is. Proficiat!
Fijne mensen
ontmoet, mooie plaatsen gezien en vooral genoten van het varen, van het avontuur,
van Frankrijk, een heerlijk vaarland, en van elkaar en ook wel van de blog
het was leuk om onze indrukken, onze (sluis)ervaringen en small talk met jullie
te delen.
Probleempjes met
internet gisteren nochtans verbinding met de jachthaven en een half uur wifi
zo maar cadeau gekregen van Di Rupo (via culturele hoofdstad van Europa) maar
helaas, onze computer had er geen zin in dus geen blog.
Ook vandaag lukt
het niet, we liggen in Péronnes en kunnen normaal gezien 3 uur op internet voor
2 euro maar het systeem ligt hier plat.
Ook kunnen we hier niet eten, want de havenmeester/clubbar uitbater/kok
heeft niets in huis, hij kookt enkel in het weekend. Maar geen nood, onze
biefstuk van een paar dagen geleden lag nog op ons te wachten in de ijskast.
Dus onze Cobb uitgehaald en lekker buiten gekookt. En verder is het hier heerlijk rustig op het
ogenblik, een watertje glad gelijk een spiegel, rustige buren, zalig zulle.
Een van onze buren
vaart daar met een joekel van een jacht en komt ons complimenteren met ons
bootje hij wist dat het van Engelse makelij was (hijzelf is trouwens ook van
Engelse makelij). Hij dacht dat het een
vrij nieuw schip was We think he has forgotten his glasses in England J.
Vandaag in het
kanaal Nimy-Blaton-Péronnes gevaren en één sluis getrotseerd: onze 200 ste van
deze reis! Dat moeten we vieren J.
In Péronnes hebben
we onze fietsen van boord gehaald en zijn we naar het dorpje gereden om onze
laatste mondvoorraad op te slaan vooral water en frisdrank, want onze laatste
vakantiedagen beloven nog warm te worden, joepie!
Daarna nog wat
gedronken in de clubbar, en dan naar ons drijvend huisje om te eten en nog wat te lezen voor ons mag de
vakantie nog een week of zes duren op zijn minst J.
We gaan de avond
afsluiten met een Limoncello en dan gaan we een zwoele nacht tegemoet ;-).