Inhoud blog
  • Bye bye lieve Estée S
  • Terug thuis
  • koop een boot ... en werk je dood
  • Van meer naar meer
  • het is zomer
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Estée S
    Scheepsjournaal
    30-11--0001
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SOS Richard
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dinsdag, 31 mei 2016

     

    Gisterenavond zei ik nog tegen Richard – met ons luie leventje, het wordt moeilijk om nog iets nieuws te vertellen op de blog, misschien moeten we maar schrijven als er eens iets (anders) te vertellen valt.…  Onze Estée S heeft er een ganse nacht liggen op broeden en ze heeft er uiteindelijk iets op gevonden.  Hier komt het verhaal …

    Deze morgen - samen met het mooie weer - opgestaan en joepie, joepie … er is met moeite wind.  Een ideaal weertje om op het Lauwersmeer rond te varen … en als het morgen zo’n  mooi weer blijft, gaan we nog eens van het zout water proeven en de Waddenzee op.  Mooi plan!

    Rond half tien waren we klaar om ons mooi gepoetste steigertje achter te laten (dellen, jullie krijgen het terug!).  Onze oude Mercedes lekker warm laten draaien en weg waren we.  Ver zijn we niet geraakt …. Ik was nog de fenders aan het binnenhalen, terwijl Richard rechtsomkeer maakte.  Maar halverwege dat manoeuvre was het gedaan … vooruit, achteruit … niets van dat alles … wat Richard ook probeerde, gas geven lukte niet meer.

    Dan lig je daar, heel idyllisch, te midden van het riviertje. En weten dat er gisteren op een ganse dag, één bootje gepasseerd is …en zie je het dellensteigertje op een paar meter verwijderd … maar onbereikbaar … (volgens het handboek moet je nu je roeispaan uithalen en naar de kant peddelen … ).

    Soit, het allerbelangrijkste is nu: uitzoeken waarom de gashendel niets meer doet ….  We doen de motor uit … ver kunnen we niet afdrijven, we zullen wel, heel zachtjes,  in het riet terecht komen.  Aan de gashendel werken,  betekent alles uit Richard’s werkruimte halen, de panelen los doen van de elektriciteitskast en ook nog eens aan de ondertussen goed opgewarmde motorruimte de kabel losmaken. Op zo’n klein bootje ziet het er direct allemaal heel chaotisch uit. Een in het zweet badende Richard heeft het euvel gevonden, de kabel is bovenaan afgebroken, niet te herstellen.

    Hyacinth was al aan het denken “even Roland bellen” om ons te komen depanneren met een nieuwe kabel (grapje hoor). 

    Richard heeft dan een touw aan de vaste hendel van de motor gebonden en door daaraan te trekken konden we weer verder ….

    Verder … ‘ is te zeggen, ondertussen waren we vastgelopen.  Maar daar zaten we niet mee in … aan de snelheid (zoiets als 0,00000)  kon het niet al te ernstig zijn.  Een paar keer aan “het koordje” trekken  en zelf wat over en weer schommelen  en we waren los …

    We besloten om naar de dichtstbijzijnde jachthaven te varen, ligt niet zo heel ver af, maar we moeten eerst nog door een sluis. Het voortdurend varen met dat touw is niet zo simpel, je moet er redelijk hard aan trekken.  Maar alles is goed verlopen en we zijn rond het middaguur aangemeerd in de jachthaven.

    Hier in de buurt is er niets, dus hebben we beroep moeten doen op de havenmeester en een monteur. Helaas hij heeft de kabel niet op voorraad. Misschien morgen en anders … overmorgen …  Dit wordt nog een item om bij onze reservestock te voegen (straks kunnen we nog een bootje bouwen met al die wisselstukken J).

    Eten hebben we nog voor twee dagen aan boord (de dichtstbijzijnde winkel is een kilometer of acht van hier), maar het is heet vandaag en zwoel … dus veel zin om er naartoe te fietsen hebben we niet. Misschien morgen … of anders …. Overmorgen.

    Het enige probleem is dat Richard heel veel gezweet heeft in de motorruimte en graag zijn vochttekort had aangevuld met een fris biertje (wat we niet hebben).  Maar hoera, hoera … door bruiswater uit het ruim te halen, heeft hij nog enkele flesjes Duvel gevonden.  Die had de schipper van de Mac Kuloni ons eens gegeven.  Normaal gezien drinken we dat niet, dus was dat in het ruim gezet en vergeten …. Maar nu staan ze in de ijskast en zullen ze hem zeker smaken!

    Zout water zal niet voor deze keer zijn … geen Wadden op deze reis!  Maar ach, we varen nog maar drie seizoenen … er moet nog iets overschieten voor de volgende jaren ook hé

     En Richard zal dit zinnetje willen schrappen  (maar vermits Hyacinth de blog schrijft J) maar ik heb nog nooit geweten dat hij niet een oplossing voor een probleem heeft gevonden.  Voor mij is hij mijn super Richard!

    We houden jullie verder op de hoogte – morgen …. Of overmorgen J

    Foto’s:

    Zo ver liggen we van onze vertreksteiger

    En zo dicht liggen we bij de andere kant

    Richard met “den draad” …

    Groetjes,

    Hyacinth en Richard

    30-11--0001 om 00:00 geschreven door Richard & Hyacinth  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (2)


    Archief per week
  • 06/02-12/02 2017
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs