Ons schipke heeft haar naam niet gestolen Estée is een
afgeleide van Estelle, wat ster betekent.
En zo gedraagt ze zich ook, als de ster van de reis, de diva met haar
kapsones. Gisteren hadden we besproken
om van de zondag een rustdag te maken.
We gingen lang uitslapen, Richard ging een lijntje uitsmijten en voor de
rest gingen we genieten van de natuur en de rust. Dat was tegen de zin van onze Estée S een
ganse dag zonder dat zij ook maar een rol van betekenis zou hebben daar ging ze wel een stokje voor steken.
Wat een luxe: slapen in een kalm, windvrij watertje, zonder
storende geluiden. Ze hebben onze oogjes
niet moeten dicht doen. We hebben heerlijk geslapen tot zes uur. En
toen vond onze madame het hoog tijd om eens een alarm te laten afgaan. Ze heeft
gekozen voor het gasalarm. Na een
check-up bleek het bilgewater vrij hoog te staan. Richard heeft het boeltje
opgekuist, dan alles uit de kuipruimte gehaald, met zijn lange lijf in die
kleine ruimte de gland (zo heet dat toch denk ik) aangehaald. En we zijn om onze dame content te stellen
en haar zo ook een paar regeltjes in onze blog te gunnen - een paar kilometers
verder een plekje gaan opzoeken. En ook (vooral maar dat moet ons groen monsterke
niet weten) omdat we toch altijd een drang hebben om te varen en nieuwe plaatsjes
te ontdekken.
Die aanmeerplaatsjes in Friesland zijn de max. Zo kunnen we het gerust 2 weken volhouden. Nu
liggen we aan de buitenkant van een eilandje, helemaal alleen (in de binnen
aanlegplaats is het niet diep genoeg).
We liggen uit de wind, maar sowieso is het water ietsje woeliger (maar
dat valt al bij al dik mee en dat is toch maar zolang er scheepvaart is),
daarentegen krijgen we een weids uitzicht ter compensatie.
Deze middag hebben we voor de eerste keer deze reis in de
kuip kunnen eten zonder dat we een dikke jas moesten aantrekken. Het was gewoonweg zalig, genieten tot en met
maar langer dan twee uur heeft het niet geduurd. Toen trok er een onweerszone over, veel wind,
wat nattigheid, En de rest van de dag
heeft het gedruppeld, geregend, gegoten.
Ik heb nog juist tijd gehad om de vogelpoep van de boot en
van mijn schoen op te kuisen. Het grote
nadeel van in de natuur te liggen. Volgens
mij doen die vogels een schijt-je-rijk op de bootjes. En de schoenschijter
heeft gewonnen.
En Richard, kan eindelijk
proberen om de grootste vis van het meer te vangen. Ik heb er al zin in,
vanavond een lekker visje in de pan. Grapje zulle, we hebben dat nog nooit
gedaan, die vissen worden tenslotte niet
gefileerd gevangen hé. Maar de buit van vandaag: een vislijn!!! Richard doet er alles aan om mijn blog
interessant te maken. Hij probeert zijn
vislijn te fixeren aan onze boot (en onze dame blijft narrig, ze moet er niet
van weten) en dat mislukt dus. Plons,
een klein fortuin aan vismateriaal (over de mais spreken we niet J) zinkt direct naar de
bodem. Maar hij is een fixer en dit is
hem ook gelukt, met een andere vislijn is hij er van de eerste keer zelfs
in geslaagd om het handeltje weer op het droge te krijgen. Oef, oef dat was even zweten . By the way:
het wordt dus worst vanavond.
We gaan nog verder genieten van de stilte en de rust. Denken we toch, want in de verte vaart er een
politieboot als die langs hier komt, horen jullie morgen alle smeuïge
details.
Foto's:
Richard maakt de vislijn klaar (om straks te laten zinken )
Aan mij is duidelijk geen madame Soleil verloren
gegaan. Van dat goed slapen is niets in
huis gekomen. In eerste instantie werden
we zacht in slaap gewiegd door de zacht kabbelende golfjes, maar midden in de
nacht is het tij gekeerd: een stevige bries: wiegen werd plots heen en weer
rollen. En het geluk om ver van het
gewoel van de haven te liggen ook pech: iets verderop een zeiljacht vol jonge
gasten luidruchtig tot ze straalbezopen
waren (dat was na 0300). Het had
vroeger gekund, maar ze dronken Heineken J.
Vandaag steken we het Markermeer en Ijsselmeer over pittig
vaartochtje bij windkracht 5 à 6. Maar
het was een ZZW-wind, dus dat viel al bij al nog mee. Op het IJsselmeer, vooral zeiljachten dus
dat is toch extra opletten. Die Friese
zeilboten (tjalken, dacht ik) zijn prachtig om ze te zien varen.
Na het IJsselmeer de Johan Frisosluis in Stavoren ingevaren en
we zijn officieel in Friesland. En ik moet van Richard het verhaal vertellen
van het Vrouwtje van Stavoren (ikzelf kende het niet, voor mij dus ook een
wist-je-datje). Zij was een rijke
redersvrouw die aan haar kapiteins de opdracht gaf om het kostbaarste ter
wereld mee naar huis te brengen. Een
kapitein kwam terug met zijn ruim vol graan.
Het vrouwmensch was woedend en heeft de ganse lading overboord
gekieperd. Als straf voor haar hoogmoed
is de haven verzand en is er een einde gekomen aan de welvaart en rijkdom van
Stavoren.
En nu is Stavoren eigenlijk een langgerekt jachthaven, maar
na die stadjes zijn we toe aan een rustig plekje. Dus varen we verder tot een eilandje in de
Fluessen waar we in een beschermde inham liggen (dat is wel nodig, want het
lijkt nog altijd meer herfst dan lente). We liggen ver van alle drukte, in de
vrije natuur. Er is geen water of walstroom voorzien en je mag er maximum drie
dagen liggen. Nu zijn er nog een paar
dagjesmensen, allemaal van de rustige soort, vanavond zal hier niet veel volk
meer liggen. Deze plaatsjes (in
Friesland zijn er zon 250 aanlegvoorzieningen worden onderhouden door een
organisatie De Marrekrite. En je
steunt hen door een wimpel van hen te kopen.
Ieder jaar is het een ander kleur, dit jaar is het roze
Zo, Richard en Hyacinth gaan met volle teugen genieten van
de natuur J
Fotos:
zon paar zeilen, niet slecht voor de stabiliteit op ruw
water
Ook al omdat Richard iedere dag de krant download en me
vandaag wekte met bericht dat er een
vliegtuig was neergestuikt bomaanslag?
daar sta je toch even bij stil
ook al ben je met vakantie. En zeker als je weet dat kapitein Jan en
Trees vandaag het vliegtuig op moeten
Deze nacht wakker geworden er stond namelijk een stevig
briesje en iets veroorzaakte een hels lawaai, maar niets te zien op de steiger en/of op de
boot. Richard een paar keer uit zijn keve de oorzaak gaan zoeken van het kabaal. We hebben dat iedere reis wel een keer, veel
lawaai, maar niets te merken als je buiten staat, maar binnen hoor je veel storende geluiden. Na twee uur eindelijk de oorzaak gevonden, ons
windvaantje (vlag vooraan aan de boeg) rammelde een beetje. Problem solved eindelijk nachtrust.
Vandaag rond 10:00 vertrokken van de steiger richting
Edam. Na 100 meter de eerste brug,
krijgen we de melding dat ze soldeerwerken aan het doen zijn aan de volgende
brug deze is gestremd tot 1400. Even
gecheckt in onze woordenboek: geduld niet gevonden, dan naar de Nederlandse
versie gaan kijken: effe wachten ook niet gevonden. Dus besloten om rechtsomkeer te maken en via
een klein omweggetje naar Edam te varen.
Onze gps stuurde ons langs een lieflijk watertje diepgang 1,40 meter
nipt voor onze Estée S (diepgang 1,35) maar ah we hebben de IJzer afgevaren
en dat is ook gelukt. Maar toen we een
bord zagen staan met binnen 4000 meter de diepgang 75 cm ... Richard, de avonturier, wou wel proberen en
zien of we al dan niet door konden, maar er was ook nog Hyacinth, de
voorzichtige die zei: keirde e keir were, wij gaan dat risico niet nemen.
En vooraleer jullie denken, verstandige Hyacinth er was
langs de andere route een veer met de waarschuwing: zolang het oranje licht
brandt, niet verder varen. Het veer was
allang aangemeerd en de autos waren van boord, dus Hyacinth vond dat ze lang
genoeg gewacht had (jullie weten het al: geduld en Hyacint = no match). Gelukkig was er Richard die (in het grijze
miezerige weer) de kabels die over de vaart gespannen waren, had opgemerkt. Stel je voor een headline in de krant: de
Estée S onthoofdt door het ongeduld van de schipperin.
Enfin, deze omweg betekent wel dat we op deze manier ook
eens de achterkant van het centraal station van Amsterdam te zien k rijgen.Eens
door de Oranjesluis komen we via T Ij op het Markermeer. Het weerbericht van
de RWS (Rijkswaterstaat): windkracht 4 tot 5, ZW-wind, hoogst gemeten golf: 1
meter (die hebben wij niet gezien).
Uiteindelijk zijn we iets voor 1600 in Volendam aangekomen. Gisteren een fietsbordje: Purmerend Volendam: 14
km. Met de Estée S: bijna 6 uur. Maar we
genieten van iedere minuut vaartijd.
Zotte bedoening in Volendam.
In de jachthaven krijgen we een ligplaats aangewezen aan de buitenkant
(ver weg van de horecazaken) en dit hebben we te danken aan het feit dat we douche en wc aan boord
hebben. We liggen tussen een ST 57 (Estée 57) en een Cornelia (mijn alter
ego). Ze zijn beiden wel een ietsepietsie
groter dan onze stoere madame, maar toch voelen we ons thuis.
Volendam, een echt
toeristenoord. Veel bezoekers, van alle
nationaliteiten (die vanuit Amsterdam een dagje Volendam meepikken). Dit betekent het ene souvenirwinkeltje (met
pluchen klompen en andere prullaria) na het andere.
Grappig om te zien: iedere toerist op een terras zit hier
bier te drinken: BELGISCH BIER Brugse Zot,
Affligem, Westmalle, Duvel. Je
kan er de lokalen er zo uithalen: die drinken Heineken.
De visgeur, specialiteit hier zijn de kibbelingen, worden
als het ware je neusgaten ingeduwd het kan niet anders of vanavond eten we
vis.
In restaurant V.D. Hogen hebben we sliptongetjes gegeten. Op
de menukaart staat slibtong. Maar weer
tijd voor een wist-je-datje van tante Hyacinth; de correcte schrijfwijze is wel
degelijk sliPtong (Sliptongen zijn zo klein dat ze door de zeef SLIPPEN. Er is dus geen verband met slib (modder).
Dit restaurant is echt een aanrader. Ook al zijn de
eigenaars vorige week naar Brugge geweest en vonden ze dat een super stad (tja,
ze zijn er geweest toen Club Brugge kampioen speelde er zal wel ambiance
geweest zijn). In ieder geval heeft Hyacinth ze warm gemaakt voor de Gentse Feesten,
als we geen kampioen zijn in de voetbal, zijn we het wel in het feesten en
daarbij een Nederlander meer of minder tijdens die periode .
Ik denk dat we hier goed gaan slapen ik ben het bijna
zeker Straks toch. Nu is er iemand hoe kan het ook anders in
het mekka van de schlagers een optreden aan het doen, de ene smartlap na de
andere het echte levenslied.
Aan iedereen een fijn weekend gewenst en tot de volgende
zitting.
Groetjes,
Richard & Hyacinth
Extra berichten
@ Harald: dat
terrasje het zal voor een andere keer
zijn Volendam is het verste dat we varen we steken morgen het
Ijselmeer over en varen richting Friesland: Stavoren.
@ mijn kleine broer.
We waren van plan om met onze - in de landmachtkleur gecamoufleerde - boot binnen te dringen in de zeemachtbasis
van de Helder, maar we gaan het risico niet nemen. Stel je voor: wij omsingeld door de grijsaards
en ik dan zeggen dat ik gewoon goeiedag tegen mijn broer wou zeggen .
Foto's:
Origineel en creatief zijn ze wel, de Nederlanders
Het Centraal Station in Amsterdam, van de achterkant
Vandaag liggen we in Purmerend. We hadden gedacht een klein plaatsje in
Holland lekker rustig, niets te beleven.
Tja, valt dik tegen, er zijn hier ook nog genoeg winkels en het is
kermis J. We hebben even op de redelijk grote- foor gelopen, en meteen ons stalen karakter
getoond: we hadden een beetje honger en toch zijn we van de Vlaamse frites,
de poffertjes, de suikerspinnen, de loempias en de hamburgers af gebleven
een huzarenstukje J.
Om 15:00 zijn we in dit stadje aangemeerd. Voor mijn schoonzus (van Richards kant J ): het is nog 14
kilometer naar Volendam van hier. Spiksplinternieuwe,
ruime steigers, voorlopig nog geen elektriciteit en water, maar tegen juli zou
dat in de sacoche komen.
Wat hebben we eerst gedaan: een terrasje bezocht, in tegenstelling tot gisteren (toen was het een
overdekt terras om te schuilen voor de regen) was het er vandaag eentje om van
de zon te genieten. Je ziet het, alle
redenen zijn goed. En voor de rest, zijn
we gaan shoppen als het zo doorgaat leggen we ons
straks op het IJsselmeer, pal in het
midden voor anker gedaan met wereldse verleidingen. Gelukkig is onze ankerketting niet lang
genoeg J
Maar over onze route vandaag, we hebben bewust gekozen voor een
alternatieve route De meeste mensen
varen langs de Zaan, maar wij wilden rustigere watertjes opzoeken. En dat is wonderwel gelukt, we zijn op ons
traject (de Nauernasche Vaart en het Noord Hollands Kanaal) slechts drie
jachtjes tegen gekomen. En de ganse tijd
kan je kilometers ver over de oevers kijken.
We hebben er allebei super van genoten.
En dat gaan we nog een beetje verder doen. Voor de eerste keer deze week, moeten we niet
bij verwarmen, de zon heeft onze stuurhut opgewarmd tot 26°C, buiten zitten is
iets moelijker, er blijft een schrale wind waaien.
Fotos: nul, nul , weer een slechte internetverbinding
Deze morgen een
halfuurtje gelopen langs de Leidense grachten. Dan een douche genomen, ontbeten en ons
klaargemaakt voor vertrek. Vandaag een
viertal uurtjes gevaren naar Haarlem, via de Kaagerplassen, de Zijl, de
Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder en de Spaarn.
Regelmatig moeten wachten aan de bruggetjes, als je schip
minder hoog is dan 2,5 meter dan kan je hier bijna overal door , wij zijn, met
gestreken mast, 2,75 meter hoog - dus pech.
In Haarlem wordt er ons een ligplaats aangewezen vlakbij een
drukke baan na al die rustige plaatsen
is dat toch even wennen. Als je door
Haarlem vaart, moet je een doortocht betalen dit is afhankelijk van de
grootte van je schip (in ons geval is dat 10 euro) maar om aan de kade te
liggen mét elektriciteit betaal je dan 2 euro extra dat valt dan weer mee.
Het is de ganse dag redelijk weer geweest behalve toen we
de stad introkken, dan was het een regenbui om u tegen te zeggen we zijn
moeten gaan schuilen in een café, van moeten hé
Haarlem draagt Vlaanderen redelijk hoog in zijn vaandel ze
hebben in de middeleeuwen veel handel gedreven.
Er staan hier nog een pak statige woningen, sommige met verwijzingen
naar Vlaanderen.
We hebben rondgedoold in een vintage winkel het is gelijk
terugkeren naar onze jeugd: de cinemastoelen, de schoolbanken, het
behangpapier, de landkaarten (zoals ze in de klas hingen), de bakelieten
telefoons, alleen kosten ze nu tien
keer meer dan in onzen tijd. Nieuwe spullen
zijn volgens mij goedkoper.
Verder wordt het tijd dat we de stadjes de rug toekeren:
-
ze trekken allemaal op elkaar (overal grachtjes,
en overal deuren in het donkergroen geschilderd- ik vraag me af of dit
verplicht is in Nederland?).
-
ze kosten ons een te groot deel van ons
vakantiebudget - vandaag weer niet
kunnen weerstaan aan de lokroep van de boekenwinkels. Als het zo doorgaat moeten we lood overboord
smijten of we geraken overladen. Grapje
zulle, het valt al bij al wel mee.
Vandaag het broertje van de Oryx gezien, onze buurman in onze
jachthaven.
We zijn moe van het rondslenteren, nog wat lezen en we
kruipen in onze vooronder.
Vandaag is het weer een pak beter, nog een frisse wind, maar
geen regen zo hebben we het liever.
Hyacinth is vanmorgen met het verkeerde been uit bed gestapt
en dat is al een verdienste op zich, vermits we niet uit ons bed kunnen stappen,
maar eruit moeten kruipen .
Soit, om negen uur zijn we vertrokken in Gouda, ik stond al
te foeteren tegen Richard dat hij de meertouwen te hard had aangespannen,
foeter, foeter, foeter staat er een dametje ons uit te zwaaien schaamrood,
schaamrood, schaamrood
We varen door Boskoop (van de appelen) en groot gebied vol
met serres (water om te bevloeien hebben
ze hier niet te kort, ze hebben hier -tig kanaaltjes lopen).
Alphen a/d Rijn is heel plezant om door te varen weer met
dank aan de openheid je kan je hier blind staren aan de tuintjes en
interieurs vlak aan het water. Richard
heeft vooral gevaren vandaag, Hyacinth had geen tijd J. Er was zoveel te zien dat ze zelfs geen fotos
getrokken heeft van al dat schoons.
Varen door Nederland betekent dat je niet al te veel sluizen
tegenkomt, maar des te meer bruggen en dat betekent iedere keer oproepen via de
marifoon. En de marifoon en Hyacinth is geen al te goed huwelijk. Na het marifoonexamen was ze euforisch, het eerste gedaan met de examens en al haar
punten. Zij en zij alleen zou
verantwoordelijk zijn voor de marifoon.
Miljaar, miljaar daar heeft ze nu al drie jaar spijt van Stress krijgt ze van dat ding of ze
antwoorden niet als ze oproept, of zij begrijpt niet wat ze zeggen als ze toch
antwoord krijgt (maar dat kan ook liggen aan het plaatselijke dialect J). Als Richard dan oproept, krijgt hij altijd
antwoord grrrrrr
En het hoofdstuk marifoon is nog niet gedaan, vandaag voor
de eerste keer controle gehad bootje langszij, 2 beleefde mannen aan boord:
marifooncontrole. Ze wisten genoeg . Dit is het gekke, marifoon is niet verplicht
in Nederland, maar als je er eentje hebt, kan je maar beter zorgen dat alles
ermee in orde is.
Maar het is niet al kommer en kwel, we hebben geluk: vanaf
morgen is de Julianabrug in Alphen a/d Rijn gestremd voor vier dagen, we zijn
er juist op tijd door. We krijgen dagelijks tientallen berichten via e-mail over
de stremmingen, maar het is onbegonnen werk om ze allemaal te lezen. Het zou
gemakkelijker zijn moesten ze in de titel de betreffende rivier zetten.
En nog goed nieuws: Leiden heeft de langste winkelstraat van
Nederland (toch volgens de controleur van de marifoon) dus weeral shoppen,
shoppen, shoppen als het
zo doorgaat zal ons vakantiebudget er rap door zijn. Leiden is ook de oudste universiteitsstad van
Nederland: kan je merken: er zijn massas boekenwinkels (wij hebben er maar 3
bezocht) en nog massas meer fietsers een beetje gelijk Amsterdam, je kan zo
van de sokken (moest ik er dragen) gereden worden.
Ook tof in Leiden: hun terrasjes: die liggen op schepen op
het water zalig (wel vrij prijzig als je geen Heineken drinkt). Het heeft natuurlijk ook een nadeel, alhoewel
toch een beetje leedvermaak: vroeg er een toerist aan een ober om een foto
van hem te nemen, hij op zon terras met een . Jus dorange! Hij schuift zijn stoel achteruit . En inderdaad, hij kan zich nog juist op tijd
ergens aan vastnemen of hij lag met zijn klieken en klakken in het sop. Dat zou pas een mooi plaatje geweest zijn .
Goh, ik kan bijna niet stoppen met schrijven, zoveel is er
te zien vandaag. Ook voorbij jachtbouwer Mulder gevaren. Jammer dat we nooit euromillions winnen, want
het jacht dat in zijn loods lag yep, yep dat mocht van ons zeker de Estée S
II als naam dragen.
Ik ga er toch mee ophouden een hapje eten, nog van het
zonnetje genieten, fietsers ontwijken, dromen van ons nieuwe Mulderjacht, enz,
enz ..
Als alles goed gaat, horen jullie opnieuw van ons vanuit
Haarlem, groetjes.
De route: Gouda Boskoop- Alphen a/d Rijn - Leiden
Vandaag geen fotos beperkte toegang tot het internet L
Rustdag vandaag, met Richard geen sinecure dat is geen
langslaper, dus om acht uur uit ons bedje.
Het weer valt tegen, weer veel buien en een fris windje. Maar
we laten ons niet kisten, we trekken door weer en wind naar Gouda- een kwartiertje wandelen van de
jachthaven. Voor iemand die graag aan
het water wil wonen, hier maak je veel kans, massas grachten. Waar ik niet aan kan wennen
is de openheid en dat bedoel ik letterlijk bijna niemand heeft gordijnen
voor zijn venster hangen je kan overal in de huizen binnenkijken tot achteraan
in de tuin. En wees maar gerust ik zou
Hyacinth niet zijn als ik dat niet gedaan zou hebben . En zo ben ik te weten gekomen dat de
gemiddelde Nederlander op een vrije
maandag in de zetel zit met een laptop op zijn/haar schoot .
s Middag zijn we op de Markt iets gaan eten bij een
Italiaan (ok, ok, iets = effe wachten ... een pizza dus).
En om 13 uur gaan de winkels open shoppen, shoppen . Leuk als je schipje heringericht is en er
extra stapelplaats bijgekomen is .
En ook nog proviand indoen (niet dat het nu echt nodig is, want we gaan de
volgende dagen nog enkele stadjes bezoeken maar je weet nooit dat het oorlog
wordt hé).
Vandaag nog twee bidons diesel getankt (er is een
tankstation rechtover de jachthaven) we hebben ongeveer 35 motoruren, dat
kost ons 60 liter diesel jajaja, sommige vrouwen (zoals onze Estée S) kunnen
echt wel zuinig zijn.
Over motoruren gesproken, we zijn redelijk constante vaarderkes:
donderdag hadden we 9,64 uur, zaterdag, 9,63 en zondag, 9,62 uren op onze
teller. Is wel veel, maar vanaf nu zal
het wel minderen.
Vanavond houden we het rustig, een beetje lezen, glaasje
wijn komt goed.