Facebook werd On Line gezet op 4 februari 2004 door Mark Zucker-berg, student aan de University of Harvard; om dienst te doen als sociaal netwerk en het contact en de communicatie tussen de mede-studenten te bevorderen en te vergemakkelijken. Facebook groeide in een mum van tijd uit tot een gigantisch net, verspreid over de hele wereld. Vooral door de lancering van nieuwe lijnen waarop men inlichtingen over zichzelf verschaft, geïllustreerd met foto's. Het aantal Facebook bezoekers nam zulke omvang, dat Mark Zuckerberg zijn bedrijf liet op de beurs noteren. Facebook telt 8OO miljoen gebruikers wereldwijd , met een 483 miljoen hits per dag , telt 32OO medewerkers enmaakte 1 miljard dollar netto winst in 2011. Wat oorspronkelijk bedoeld was als entertainement, werd dus al vrij snel big business . Dankzij de spontane medewerking en welwil-lendheid van de ontelbare bezoekers, die zich gewillig en spontaan bloot geven (figuurlijk uit de kleren gaan ) om wereldwijd gelezen te worden, nieuwe vrienden te maken, zich bekend te kunnen maken, en een virtueel leven leiden voor het oog van allen. Zij denken daar niet verder over na, namelijk dat wat zij openbaren en ten toon spreiden ,ook kan gelezen en gebruikt worden voor andere redens en doeleinden dan vriendschapsbanden te smeden. Bijvoorbeeld door adverteerders, bedrijven, maar ook door de over-heid en de fiscus: door het zonder schroom of terughoudendheid etaleren van wat zij doen en uitspoken, komt hun privacy in het gedrang. Als u dus een Facebook-gebruiker bent, realiseer u dan goed dat ook door u de beurswaarde ervan wordt verhoogd, hoe miniem dit ook mag zijn; en in welke mate u uw privacy te grabbel gooit, hoe onbe-langrijk dat dit u op het moment zelf moge lijken.