Vandaag zijn we dan den1 maart. De maand maart, het begin van een nieuwe lente (hopelijk). Dus onze geliefde van onder het stof gehaald, wakker gemaakt uit zijn winter slaap. Deftig gepoetst, eerste onderhoud,getest en klaar voor 2010.
Waar gaan we naartoe ? Daar Duitsland iets te ver is en voor problemen te vermijden kunnen we naar het 33° Antwerp Classis Salon. Vorige edities waren beslist de moeite, voor allen iets en vooral veel blink,blink ! Het gaat dus door in het weekend van 4/5/6 maart in de gebouwen van Antwerp Expo. De inrichters geven opnieuw aan old-timer liefhebbers van allerlei pluimage, de kans om al dat moois te gaan bezien. Het grote salon in Essen in Duitsland is hier de norm. Dus allen daargeen.
Maart is ook de maand dat het F1 seizoen begint en voor onze Belg begint het! Hij is dringend op zoek naar een pak geld om zich een plaatsje te kopen in de F1dus waarschijnlijk zal hij niet te zien zijn in 2010. We zullen het maar toeschrijven aan de economische crisis dat hij aan de kant geschoven is......
Dat we ondertussen 2010 zijn weten we waarschijnlijk allemaal. Zoals iedere goede club , gaf de 'Ford Escort Historic Club' zijn receptie, met een hapje en een drankje. Ondertussen werd van de gelegenheid gebruikt gemaakt tot het betalen van het 'lidgeld' voor 2010. In deze tijd van economische teleurgang is 10 euro een kleine bijdrage. Veel bekende gezichten gezien,de 'echte' doch wegens het weder geen oude Ford te zien....
Ook werd het programma voor 2010 gepresenteerd met als hoogte punt de kofferbak verkoop op 1mei aanstaande. Het beloofd, 1 Mei is ook voor de nederlandese vrienden een verlofdag ,dus zijn we veel 'Hollanders' verwachtende. Het prettige aan zo'n receptie is dat je veel nieuwe gezichten zie en verhalen hoort. Zo hoorde ik dat op een andere receptie het 'nieuws' rondging dat ik overleden was.... Nou ja ,prettig om te horen met een drankje in de hand.
Dat 'groen' zijn , bijna een verplichting wordt is ook te merken in de auto-industrie, wat bv. Ford voor ons in petto geeft is het volgende .
Ford komt met nieuwe ECOboost benzinemotoren, een combinatie van turbodruk en directe injectie. Dit zou betekenen een optimale verbranding van de brandstof. Deze wordt in minieme hoeveelheden in de cilinder gespoten bij een 'erg' hoge druk. Deze technologie maakt de wagens krachtiger en 20% zuiniger (?). Dit jaar pakt Ford uit met een 1.6 en 2.0 motoren, volgend jaar krijgen de kleinste modellen de nieuwe 1000 cc. motor. De FORD Focus ECOnetic die nu al beschikbaar is, verkleint zijn uitstoot van CO2 tot 99gram per 100Km. Dit dankzij een start-stop systeem en een regeneratorsysteem. Hett systeem zorgt dat een deel van de energie gerecupereerd wordt die anders verloren gaat tijdens het remmen. Elektrisch aangedreven accu-auto's staan ook vanaf dit jaar op het programma maar voorlopig alleen in de VS.
2010 kan voor de autoliefhebber en -rijder een curciaal jaar worden, Elk merk heeft zijn eigen strategie om de klant te overtuigen van zijn 'groen' imago . Voor het ogenblik ligt de elektrische wagen in poleposition. Doch mijn bedenking en waarschijnlijk, die van anderen ook. Is elektrisch rijden gelijk aan 'groen' rijden ? Moet men niet alles in rekening brengen, als het ware de hele levensloop van een wagen in rekening brengen,van wieg tot graf ?
Maar dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn(we spreken niet van hoeveel het kost), is de ontwikkeling van een heuse sportieve tweezitter. Reeds eerder vernoemden we de Tesla Roadster.Nu een mogelijke concurrent : de Dodge EV. Is een achterwiel aangedreven sportwagen met twee zitplaatsen. De 200Kw sterke elektromotor accelereert van 0 tot 100km/u in minder dan 5 seconden. De topsnelheid bedraagt 193km/u en zijn bereik valt met 240 tot 320 kilometer erg mee. Het is beslist iets anders dan de elektrische stadswagentjes maar wat zijn prijs zal zijn, daarvoor hebben we een 'oude' kristallen bol voor nodig want Chrysler is pas van plan op het eind van 2010 de wagen in Europa voor te stellen.
Ergens vernomen dat het automerk Saab 'te koop' staat, algemene verontwaardeging bij de Saab-adepten! Maar nu blijkt dat er een oplossing is , namelijk de eigenzinnige autofabrikant Spyker zou Saab overnemen. Wellicht zullen we nog veel nieuwe modellen van Saab (Spyker) mogen verwachten. De Zweedse overheid heeft nog wel even de tijd nodig om de overname te bekijken, maar staat wel garant voor een lening bij de European Investment Bank. Naar verwachting is half februari alles in kannen en kruiken. Toch nog een automerk gered ! Waar blijft onze Belgische regering ? Na VW,Renault nu Opel zullen we dan werkelijk alles kwijt raken ? Volvo en Ford hebben ook al moeilijkheden hier in ons belgenlandje.
Wat is nu Spyker ? Spyker was de naam van een Nederlandse automobielfabriek die begin 20°eeuw internationaal doorbrak. De schrijfwijze was dan ook Spijker. In 1926 werd de naam en de fabriek opgeheven. De merknaam SPYKER is opnieuw geregistreerd in 1999 en stond voor het ontwikkelen en bouwen van exclusieve sportwagens. Onder de naam Spijker werden er verscheidene sportieve prestaties en records neergezet. Vooral in de twintger jaren had het merk een omvangrijk en ambitieus programma. In 1907 reed een Spijker als één van slechts vier auto's de monster rit Peking-Parijs uit. Spijker was lange tijd hofleverancier voor het koninklijk huis van Nederland. De eerst "koninklijke" Spijker werd aangeschaft in 1911.
Na het autosalon en de voorstelling van Bugatti te Brussel is het te Brugge opnieuw tijd voor een, klein maar fijn, retro salon in de Beurshallen. Tijdens het week-end van 30 en 31/1 vindt de jaarlijkse oldtimer beurs plaats. Het inrichtende team is reeds aan zijn dertigste editie toe, Telkenjare staat er een automerk centraal. Dit jaar is het " Bentley".Een wagen die reeds een betekenis heeft in de auto-wereld van een honderdtal jaren. Op de beurs zullen er inderdaad Bentley's te zien zijn waaronder ene uit 1936 en wellicht ook een Bentley Continental waarvan er slechts een tiental van gemaakt zijn. Verder is de beurs ook een must voor de automobilia verzamelaars, onderdelen zoekers, boeken verslinders en nog tal van andere adepten die aan de auto "verslaafd" zijn. Men kan er diverse club's, diverse merken bezoeken uit het brugse ommeland. De beurs opent zijn deuren iedere dag van het week-end om 9h30 en men kan zich 'verliezen' tussen al dat moois tot 18h30.
Voor de mens die het soms 'beu' wordt in het Autosalon, of die door het bos van kortingen, eco-bonus en Co-uitstoot het bos niet meer ziet. Ga dan eens een frisse neus halen in Autoworld. Daar loopt een tentoonstelling vol van benzine verslindende, oneindig veel pk's en een prijskaartje waar men een heel menseleven voor moet werken. Geen rijen voor een proefrit want deze zijn er niet. Daar vind men de snelste wagen ter wereld : De Bugatti Veyron Grand Sport . Deze wagen vind men niet in het salon terug en is voor het eerst in ons land te bezichtigen . Verder zijn er nog prachtstukjes van dit mytische merk te bewonderen, velen komen uit privé collecties of zijn ontleend aan het automuseum van Mulhouse. Van oud naar nieuw,deze wagens (elk afzonderlijk met een eigen ziel) zijn er te bewonderen . Net iets voor de gedreven aanbidder van de heilige koe !!!!
Het is weer zover, ode aan de 'Heilige Koe', van 14 tot en met 24 januari 2010 op den Heizel in Brussel. Het thema van dit jaar : Onderweg naar morgen. Voor sommigen is de auto een vorm van vrijheid voor anderen een must en nog voor anderen een gedwongen iets. De automobiel industrie neemt haar verantwoordelijkheid op en past (?) haar producten aan de sociale en economische omgeving. Ook het klimatologisch effect speelt een duidelijke rol in ontwikkeling van de Auto. Bewijs hiervan zijn de "Hybride-aandrijving", de energie ontwikkeling (en opslag), de elektrische wagen. Een voorbeeld dat "groen" ook werkt bij sportwagens is de voorgestelde,100% electrische, Tesla ! De Tesla Roadster is een Amerikaanse auto die ontwikkeld werd in samenwerking met het Britse Lotus. Zijn 288pk sterke elektromotor zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 in amper 3.9 seconden ! De autonomie is ongeveer 370 km. En de oplaadtijd is 3.5 uur. Opladen kan aan elk 220v - stopkontakt. Doch zijn prijskaartje maakt dat de wagen niet weggelegd is voor iedereen. De tesla is te bewonderen in paleis 6. In paleis 11 is er een tentoonstelling,demostraties van andere elektrische voertuigen. Dus met zijn allen ,per trein, daarheen !
Gehoord: Het decenium 2010-2020 wordt het decenium van de verkeersveiligheid.
Gezien : Er mag niet meer getankt worden tijdens een formule 1 race. De rijder mag wel nog de pitstraat inrijden om banden te wisselen en voor andere technische ingrepen. De puntentelling is ook veranderd. Er worden punten toegekend voor de eerste tien plaatsen in plaats voor de eerste acht, dit komt omdat er 6 auto's meer op de grid (baan) zullen staan in 2010. Kwestie van de spanning te verhogen .
Gelezen : De Tarieven van de autokeuring stijgen ! Wie met een personenauto die op benzine rijdt betaald vanaf 1/1/10 , 31euro in plaats van 27.50 euro. Voor dieselwagens zal de schouwing 38 euro kosten in plaats van 33.50 euro. Laattijdig keuren betekent een boete van 7 euro, voor de eerste maand . Dit kan oplopen tot 25 euro per maand voor de zes maanden te laat.....
En er is weer een autosalon te Brussel, dus met zijn allen in de file.....
We zijn nu in de schemerzone beland, tussen kerst en nieuw. We verteren nog de kerstmaaltijden en maken ons op voor 2009 te eindigen. Een tijd dus voor bezinning. Wat gaat het volgend decennia ons brengen ? Het merk SAAB wordt verkocht, Spijker (ndl.) bracht al een hoger bod uit. Volvo gaat in Chinese handen. Schumacher de ' Golden Ferrari Boy' gaat opnieuw deelnemen in de Formule 1 dankzij de centen van MERCEDES. Music For Live is afgelopen en onze regeringen schonken 1.300.000 Euro. De klimaattop in Copenhagen was een flop en in gans België is er slechts één oplaadpunt voor de wagen van de toekomst ! (Elektrisch) We zullen maar hopen op warmer weer( dat komt toch dankzij de klimaatopwarming) dan kunnen we weer met zijn allen gaan sleutelen aan onze 'Heilige Koe' . En nog anderen maken al plannen voor een nieuw project. Hetzij een nieuwe,oldtimer, dag uitstapjes of een weekend erop uit met de oldie. Nog anderen breken hun hoofd op die nukkige remmen,startproblemen en/of verbruik. Zowel van olie of benzine. Zolang men leeft streeft men toch iets na. Ik heb alvast enige onderdelen in Korea besteld , hopelijk zie ik ze nog in 2009 . Ja ,dankzij het web is men niet meer afhankelijk van de sloop, men kan nu werkelijk alles krijgen en het is slechts een muisklik van ons verwijderd. Leve het Net !!!!!
We zijn weer zover, allen onder de Kerstboom en maar zingen van "Merry Xmas". Weer een paar duizende kalkoenen minder en maar naar buiten zien of het niet sneeuwt. Nieuwjaarsgeschenken kopen ,geven en hopelijk er zelf krijgen. Wat zou het dit keer zijn ? Een tijdschrift, een set sleutels, een lange onderbroek of een nieuw stel velgen.... In ieder geval wens ik iedereen via deze weg een Merry Xmas and a Happy New Year !!!
En vooral een goede gezondheid, dat kan je namelijk niet kopen.
Vorige week was mijn PC 'ziekjes' dus geen mogelijkheid gehad om aan het Blog te werken. Nu ,na een bezoek aan de PC dokter is het opgelost en kan ik weer naar hartelust surfen op het 'world wide web'
Ja, het is weer voorbij, koud en vriesweer, geen regen dat wel niet maar het is Koud ! Dus weeral startproblemen ( Neuwe batterij staat in de garage),slot van deur niet open te krijgen( defrost ligt in de wagen), voorruit aangevroren( speciale deken ligt in de koffer) en het duurd een eeuwigheid voor je het warm krijgt in de wagen( Lange onderbroek is uit de mode).Maar wacht, ze spreken in het weerbericht van sneeuw! Dat is pas fun! Glijden door de bochten als een volleerd rally-piloot. Of de wagen dwars zetten voor de bocht. Alles leuk tot je op een boom knalt of in een greppel (gracht) terecht komt. O, wat kan sneeuwpret leuk zijn. Daar neem je best de koude op de koop toe.
Maar daar zijn ook de Kerstmarkten en ijspistes zelfs een heuse sneeuwafdaling (ergens in België , het is maar een afdaling van een goede 70 meter )het volgende zal zijn een heuse Bobslee- circuit. Ik hoop op een vast circuit zoals in Frankrijk. Niet met bobs maar een heus autocircuit . Lekker scheuren en op het parkoers blijven dankzij de sneeuwmuur.
Maar ,ja dat zal wel 'wischfull thinking ' zijn en blijven.
Als ford -Freak zijn we dan ook gaan deelnemen aan de 'foto annex rit annex zoektocht' van het ford ,historiek, team. Tevens was het best een test voor mijn Mk1 na de nodige veranderingen van veerpoten(voorste) remmen en radiator,stuur en wat kleine dingetjes. Het was nodig. Dankzij de klimaatveranderingen,( je bent in als je daarover schrijft) was het een zeer vochtige,lees regen,dag. Nog toen we de autosnelweg afreden naar de ontmoetingsplaats ,verloor ik al een ruitenwisser. Een onderdeel dat zeker niet onmisbaar is. Aangekomen bij de 'startplaats' bleek dat de eigenaar van het establischement nog niet ter plaatse was voor ons de benodigde hoeveelheid koffie te geven, waarschijnlijk een zware nacht gehad. Niet dat het soms honden en katten regendede opkomst was zoals verwacht. De oudste wagen was een Ford Anglia, ik was met mijn Escort Mk1 de enige, de rest bestond uit voornamelijk Taunus en Capri. Waaronder één van de capri-rijders wel de pechvogel van de dag was. Eerst zo'n afstand gereden ,Lier is ook niet bij de deur, en dan moeten huiswaarts keren met een nukkige,defekte alternator..... Ik heb me geamusseerd, net als vroeger was mijn broer de Co, en dat we goed waren en nog altijd zijn bewees de eerste plaats!!!! In de euforie of overwinningsroes heb ik de inrichters gezegd dat we een ritje gingen organiseren voor hen in 2010, dat is niet lang meer .Ze kunnen dan ook eens kennismaken met het polderlandschap in de omgeving. Komen jullie ook ? We gaan het zeker vermelden waar en wanneer op deze blog.
Wie de fiesta maar een winkelkarretje vond met motor zal zijn mening moeten herzien. Begin volgend jaar wordt namelijk de nieuwe Fiesta gehomologeerd en dus ook te koop voor het 'grote' publiek. M- sport, ford's partner voor de internationale rallysport heeft het model onthuld . Het 'wagentje' reed nulwagen in dit weekend gereden Rally of Scotland. Negen maanden is er met man en macht aan gewerkt en er zijn liefst 3000 testkilometers mee gemaakt. Wat is er nu zo speciaal aan die 'kleine' ? Wel de Fiesta S2000 heeft alle ellementen voor succes. De motor ,een 2 liter duratec, levert maar liefst 280Pk (!!) en een koppel van 260 Nm. En verder worden alle wielen aangdreven, geen simpele voorwiel trekker dus. Met andere woorden zeg nooit fiesta tegen een winkelwagentje.... Maar wat zijn prijs zal zijn, hopelijk economisch !!!
Soms is het leuk om in ,bijna, het kleinste land van Europa te wonen. Maar ,O, wat is het moeilijk om als niet belg onze "wetgeving" te begrijpen . Men komt zelfs niet overeen , op gebied van bestuur, voor de kleur van een nummerplaat. Arm België, ooit hadden wij bijzondere auto constucteurs, daarna was ons landje een 'paradijs' voor de auto-productie voor wagens : Opel ,Ford, Renault, Vovo e.d. Maar als ze nu niet opletten hebben we er weer ene kwijt !! Waarom is er dan niemand die het touw inhanden neemt en begint aan de ontwikkeling van een deftige ECO wagen. We hebben de wijsheid (?) de mensen en de productie hallen....
Wat me zoal opvalt : - De Belgische regering is zeer verdeeld over de nieuwe nummerplaten voor voertuigen. De staatssecretaris voor verkeer wil de typerende rode letters op de kentekens vervangen door zwarte letters. (Die zouden zichtbaarder zijn ) De verandering zou moeten samenvallen met de invoering van het bredere Europees model. Maar de Franstallige minister Wil vasthouden aan de rode letters omdat ze meent dat de Belgen er erg aan gehecht zijn, vooral als ze in het buitenland een landgenoot tegenkomen...... - De nieuwe Fiat 500 raakt niet door onze 'Belgische ' autokeuring ! Het autootje krijgt telkens een 'rode' kaart omdat de ophanging achteraan onvooldoende veilig is. Het 'rugzakje' uitgeroepen door enkele kranten als de auto van het jaar, kan je nieuw kopen en zonder probleem op de weg "zetten" maar als je het 'bolleke' wil tweedehands verkopen, daar sta je dan !! Het voldoet niet aan de ophangingstest voor kleine wagens met een maximale belasting van 300Kg. Men vraagt zich af hoe is het dan mogelijks goedgekeurd om in Belgiê op de weg te komen.... -Positief nieuws : Vanaf gisteren kan men weer TOP GEAR bekijken op BBC 2 , geen herhalingen maar volledig nieuwe afleveringen !!!
Op 29 november 2009 richt deze club een rondrit +een kleine foozoektocht in als 'jaar afsluiter'. De start en inschrijving is te Harelbeke , aan café The Comix (Kortrijksestraat 99) . Vrije start tussen 10h30 en 11h30. Aan de zoektocht is er uiteraard een prijsje verbonden..... De organisatoren berichten me dat iedereen voor donker kan thuis zijn (?) Ik zou zeggen met zijn allen daarheen , kunnen we lekker doordrammen over wat het is met een oud-fordje te rijden.
Ik neem aan dat iedereen welkom is zolang hij maar rijd met een Ford.
Wist je dat de Escort Mk1 in de 'beginfase' alleen te verkrijgen was als een twee-deurs. Wist je dat de Escort Mk1 rondom geleverd werd met trommel remmen en dat de velg slechts 12" was. Wist je dat de motor slechts 940 cc was. Wist je dat de motorkap enkel van buitenaf kon geopend worden. (Midden voorgrille) Wist je dat de ruitensproeier centraal op de motorkap gemonteerd was,in het midden. Wist je dat de servo pomp,rembekrachtiging, niet bestond, dus hoe harder je duwde op het rempedaal, hoe harder je remde. Wist je dat er een glazen potje,filter, gemonteerd zat op de benzinepomp. Wist je dat de ruitensproier bediend werd door een 'voet'pompje geplaatst links van de de ontkoppelingspedaal. Wist je dat er slechts één portier kon gesloten,worden, kant chauffeur. Wist je dat er geen daschbord bekleding was in de eerste modellen, slechts metaal. Wist je dat de eerst daschbord's geen temperatuur meter hadden . Slechts een benzine meter wat zeer belangrijk is ! Wist je dat er nog geen noodknipperlicht schakelaar of een mistlicht schakelaar ingebouwd was . Wist je dat de vulbuis voor de benzine tank uit de carrosserie stak. Wist je dat er geen dag/nacht binnenspiegel gemonteerd was.
Met andere woorden wat zijn we nu verwend, want " in de beginne"was autorijden nog echt autorijden !
ESCORT68 , de opvolger van de ANGLIA werdt eigenlijk al geproduceerd in 1967, in Groot-Brittanniê. Het was een vrij conventionele wagen met een motor voorin die de achterwielen aandreef. Aanvankelijk alleen als tweedeurs verkrijgbaar pas in 1969 kan men een vierdeurs bestellen. Bijzonder gezocht zijn de 1300 Gt ook de Sport en de uitvoering met de Twin Cam Lotus motor (1600 cc). Ook werd een speciale 1600 RS en later zelfs een 2000Rs voor de liefhebbers aangeboden. Motor had 100pk en zorgde vor de titel de meest succesvolle rally-auto allertyden. ESCORT75, de tweede generatie, MkII, werd in samenwerking met de Keulse Ford afdeling ontwikkeld. Mechanisch zijn de MkI en de MkII bijna identiek. De MkII had een hoekerige ,moderne carrosserie. Van deze escort verschenen op de markt ook enkele bijzondere afgeleiden. Namelijk de Rs 1800,Rs Mexico en de Rs 2000. De sportieve Rs 2000 had in tegenstelling tot de andere MkII's een polyutheraan grille met dubbele,ronde koplampen. ESCORT80 Code naam ERIKA. De MkIII leek totaal niet op zijn voorgangers. De MkIII had namelijk voorwielaandrijving en werd uitgevoerd onder de nieuwe hatchback stijl zoals de concurentie ook op de markt kwam, Opel Kadett en de Volkswagen Golf . In 1981 werd de wagen bekroond met de titel "auto van het jaar" ESCORT86 In dit jaar verscheen de vernieuwde escort de MkIV genoemd, Opvallend is aan deze wagen de motorkap verlengd werd, eigenlijk was dit model niet meer dan een geupdate versie van de MkIII. Wel was de XR3 en de XR3i een gewilde versie onder de sportievelingen. Ook was de 'Cabrio' uitvoering gewild. ESCORT90 Reeds de vijfde generatie en de meest teleurstellende versie. Het enige lichtpunt was de RS 2000 goed voor 150Pk. In 1992 kwam een speciale versie uit met turbomotor en maar liefst goed voor 227Pk, de Escort Coswoth. Speciaal bedoeld voor rally's kreeg de wagen als optie een 4x4 aandrijving. ESCORT 1999 In '93 en verder in '95 werd de escort onder handen genomen met een nieuwe "snuit"en andere kleuren. Maar echte veranderingen bleven uit . Pas in 1999 kwam de opvolger : de FOCUS. Hiermede hoopt Ford opnieuw op de voorgrond te treden in het gebied van de autosport.
Ik heb nieuwe velgen op de kop kunnen tikken vooor op mijn escortje Mk1. Het zijn miniltes, ' look a likes'. De persoon die ze mij verkocht zei dat het groep 4 velgen waren . Geen probleem, betaald en wegwezen. Maar dan begon het. De originele draadeinden (studs)waren tekort dus in mijn oude stock aan het rommelen geweest ,en ja ik heb 16 studs gevonden. Nu nog de moeren (bolts) En in mijn krat ,allelei onderdelen ford, vond ik passende moeren. Men mag nooit iets wegdoen hé. De achterste wiel trommels volledig gedemonteerd voor die studs eronder te krijgen. Een dag werk en achteraan konden de nieuwe 'schoenen ' erop. Ik had ondertussen nieuwe banden besteld en die waren ook geleverd , op de oude manier die banden op de nieuwe velgen getrokken en 'klaar is kees'. Vooraan had ik een probleem, de studs die ik had waren in diameter te klein voor de verbouwing.... Gezocht op het net,bij vrienden en uiteindelijk besteld bij Old Ford Parts in Belgie. Na opnieuw een week wachten had ik ze eindelijk per post toegestuurd gekregen, wat me echter ontbrak waren moeren. Opnieuw gezocht en gevonden. Eindelijk kon ik de voorste velgen monteren ,veilig ,zoals het moet. Alles erop en eronder en dan komt de "wet van Murphy" op de proppen, De rechtse voorvering, bevestiging boven aan, springt ervan. resiultaat op zoek naar een nieuwe veerpoot... Zoals ge ziet een 'werkje' van hooguit een dag kan uitlopen naar een maand. Maar de nieuwe velgen en banden zijn gemonteerd en ik moet zeggen ,het ziet er mooi uit.....
In mijn reeks van -wagens die bijblijven- volgt nu een ander icoon: de volkswagen kever. De oorspronkelijke kever werd ontworpen door Ferdinand Porsche in 1924. De naam kever ontstond vanwege de gelijkenis met een kever en ook zijn naam, in het duits Käfer. Het wagentje werd gebouwd van 1938 tot 2003.Het is zeker de bekendste Duitse auto. In Wolfsburg werd het geproduceerd tot 1978 daarna in Mexico tot in 2003. Oorspronkelijk werd het benaamd ; type 1 , 1200, 1300 en 1500. De grootste verandering is doorgevoerd in de jaren 1970. Dan werden er de zogenaamde "superbeetles" gebouwd, de 1302 en de 1303(cabriolet). We kennen allen het 'ovaaltje' en hiervoor het 'brilletje' maar oorspronkelijk werd het wagentje gebouwd zonder achteruit ! In 2003 werd dan de nieuwe Beetle gelanceerd. De grote ronde lijnen van het oorspronkelijk Kever model zijn in dit retro-model terug te vinden. De techniek is vrijwel identiek aan de volkswagen Golf 4. Maar vanwege het hogere gewicht , heeft de auto een minder hoge topsnelheid. In 2003 werd ook de 'New Beetkle Cabrio' gelanceerd.