Inhoud blog
  • Eindejaars groeten
  • Essen Motorshow
  • Classic Car Show Brussel
  • 24 H 2CV
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    BUCK SPEED RACING
    The experience of having the automobiel virus
    03-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hannu Mikkola
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De "Flying Fin" is niet meer. Hannu Mikkola (24/5/1942 -26/02/2021) was een Fins rallyrijder . Mikkola begon zijn carrière bij Volvo stapte daarna over naar Ford en op zijn 41° werd hij in een Audi Quattro wereldkampioen. Zijn 'parkoers' strekte zich uit over vier decennia . Hij was in de jaren  1970 -1980 één van de voornaamste rijders in het wereld kampioenschap rally. Hij droeg bij aan de revolutie van vierwielaandrijving in de rallysport als één van de fabrieksrijders bij Audi.Mikkola won ook zeven keer de rally van Finland, Hij heeft daarnaast vier overwinningen de Rallye van Groot-Britanië (RAC) op zij n naam staan In totaal schreef de Fin achttien WK -rally's
    De titel die hij droeg van "The Flying Fin" was vooral te danken aan zijn spectaculaire rijstijl. In de laatste jaren liet Mikkola zich heel sporadisch zien bij een historische rally of autosportshow. Op 26 Feb. ll. verloor hij zijn strijd tegen de ziekte met de hoofdletter K, op 78 - jarige leeftijd. Hij was één van mijn idolen.

    03-03-2021 om 07:59 geschreven door JPDB  


    Tags:Hannu Mikkola
    >> Reageer (0)
    24-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin Healey
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste Austin Healey was het model 100. De type aanduiding 100 werd afgeleid van de topsnelheid; 100 Mph. (160 Km/h.). Een opvallend detail bij deze vroege modellen is de neerklapbare vooruit. De wagen had een 4 cilinder motor van 2660 cc. en een drie versnellingsbak met overdrive.  Kapitein George Edward Thomas Eyston was een Brits auto coureur in de jaren  1920-1930, hij nam deel aan diverse Europese weg races en met succes, zoals de in 1921 en de 1926 Franse Grand Prix.
    Later werd hij bekend om te racen met supercharged MG's zoals de "Magic Midget" en de K3 Magnette. Hij won ondermeer de 1933 Isle of Man en anno 1934 de Northern Ireland Tourist Trophy, in 1934 de Mille Miglia (It.). In 1935 was hij een van de eerste Britse Racers om te reizen naar de Bonneville zoutvlakten van Utah (USA), hij behaalde er tussen 1937 en 1939 driemaal het snelheidsrecord over land. Anno 1952 was hij te Jabbeke met de Healey 100 en haalde er een snelheid van 110.9Mph (178.74 Km/h.) Geen record maar wel uitstekende publiciteit voor Austin Healey.

    24-02-2021 om 09:36 geschreven door JPDB  


    Tags:Austin Healey 100
    >> Reageer (0)
    17-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veritas RS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Veritas was een West-Duits sport en raceautobedrijf gevestigd in de oude Auto Union werkplaatsen. Later verhuisde het naar de Nuburgring. Oprichter Ernst Loof bouwde er een reeks Veritas auto's met een door Heinkel vervaardigde motor.Door een tekort aan geld werd er snel over gegaan op Ford & Opel motoren. Het aantal wagens gebouwd op de Nurburgring wordt geschat op een twintigtal. Later begon men ook de vooroorlogse BMW 328 opnieuw te bouwen en gebruik makende van  componenten van BMW en werden de  wagens genaamd BMW-Veritas. De eerste wagen werd gebruikt om anno 1947 een race te winnen op het circuit van Hockenheim en zo de duitse 2-liter kampioen te worden. Na bezwaar van BMW werd de wagen simpelweg Veritas genoemd.
    Na een eerst poging in Juni 1949 en een tweede poging op 18 Oktober 1952 ,behaalde de Veritas RS met Belgische piloot André Pilette een nieuw Belgisch Record in de vliegende mijl ,te Jabekke, met een snelheid van 128 Mph (206 km/h) in de 2-liter klasse. André Pillet was een Belgische Formule 1 coureur, hij begon zijn carrière in 1951 op het vircuit van Spa-Franchorchamps. Hij reed in totaal 14 Grand Prix maar heeft geen enkel volledig seizoen gereden .

    17-02-2021 om 09:00 geschreven door JPDB  


    Tags:Veritas RS
    >> Reageer (0)
    10-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rover Jet 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 26 juni 1952 dook er een buitengewoon voertuig op ; een Turbine aangedreven auto. De Rover Jet1 met aan het stuur Mr. Spencer King.
    Gevolg een nieuwe wereld record met een snelheid van 152 Mph.(244,62Km/h.)  voor gasturbine aangedreven auto's. De Rover Jet1 was dus een wagen speciaal voor dit doel gebouwd. De gasturbine motor werd gezien als een symbool van moderniteit en van Britse technische bekwaamheid. Velen zagen het als de krachtbron van de toekomst, maar er kwamen tal van tekortkomingen aan de oppervlakte, zoals het enorme brandstofverbruik en een zekere "traagheid" om op het gaspedaal te reageren.
    De Jet1 is gebouwd met de motor achter de stoelen met luchtroosters aan weerszijden van de auto. Tijdens tests registreerde de RAC een acceleratiesnelheid van 0-60 Mph ( O- 97km/h) in een vrij 'rustige' 14 seconden. De Jet1 liep op benzine, petroleum of dieselolie maar het verbruik was torenhoog . zo'n 30liter per 10 km.
    Rover en het BRM formule 1 -team sloegen de handen ineen om een coupé met gasturbine te produceren, die deelnam aan de 24h race van Le Mans in 1963. Piloten waren Graham Hill en Richie Ginther. Tijdens de race haalde de bolide gemiddeld 173 km/h en een topsnelheid van 299 km/h. De Jet1 is te bewonderen in het London Science Museum. (GB)

    10-02-2021 om 09:28 geschreven door JPDB  


    Tags:Rover Jet1
    >> Reageer (0)
    03-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morris Oxford MO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Morris Oxford  series MO is een auto geproduceerd door Morris Minor in het verenigd koninkrijk van 1948 tot 1954. Het was één van de vele modellen die tussen 1913 en 1971 de naam Morris Oxford droeg. Een Morris Oxford MO met Belgische registratie ,ontworpen door Alec Issigonis (°) vestigde in 1949 een nieuw "land Speed Record" te Jabbeke voor standaard productiewagens met een snelheid van 132,596 Mph. (214,490 Km/h)in de 'vliegende mijl'.

    (°) Sir Alexander Arnold Constatine Issigonis , 18/11/1906 - 2/10/1988, was een Britse autodesigner van Griekse afkomst . Zijn bekendste geesteskind isde Mini , gelanceerd door Britisch Motor Corporation (BMC) . Issigonis bijgenaamd 'The Greek God' door zijn tijd genoten kreeg een knighthood (Ridder titel) in 1969. Hoewel hij zijn bekendheid verwierf met de mini, vond hij zelf dat de ontwikkeling van een wagen als de Morris Minor zijn belangrijkste werk was.

    03-02-2021 om 11:01 geschreven door JPDB  


    Tags:Morris Oxford MO
    >> Reageer (0)
    27-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaguar WK 120
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jaguar heeft een langdurige historische relatie met Jabbeke die bijna 70 jaar geleden begon. In mei 1949 besliste Jaguar om de nieuw gelanceerde XK 120 roadster aan de pers te demonstreren op een rechte hogesnelheidsweg tussen Jabbeke en Aalter in België. De weg was voor de gelegenheid afgesloten. De voorgestelde wagen was wit van kleur en had het stuur links, chassisnummer 670002, was de tweede XK120 ooit gebouwd. Jaguar werd bestuurd door Ron "Soapy" Sutton (Jaguar Testrijder) Van de wagen werd de motorkap verwijderd, zij ruiten en voorruit eveneens. Een metalen plaat (alu) werd gemonteerd onder de wagen over de volledige lengte. Voor de bestuurder een metalen luchtstroom reflector ( een kapje voor de bestuurder) en een tonneau - afdekking die over de passagiers zijde van de cockpit was bevestigd. De Jaguar werd getimed voor de vliegende mijl door de Koninklijke Automobielclub van België met een snelheid van 132,596 mph. (213,393 Km/h.) De XK120 werd vervolgens uitgeroepen tot de snelste productieauto ter wereld.

    27-01-2021 om 09:51 geschreven door JPDB  


    Tags:Jaguar XK120
    >> Reageer (0)
    20-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MG EX 135 (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige eeuw was Jabbeke (W-VL) een broeinest voor Britse motortesten. In de eerste jaren domineerde één man die pogingen. Namelijk Luitenant-Kolonel Goldie Gardner. Hij werd gewond tijdens WO I ,stapte uit het Britse leger en besloot van carrière te veranderen en 'coureur' te worden. Tegen het midden van de jaren dertig brak hij al menig snelheidsrecord en ondanks de onderbreking door WO II slaagde hij erin om meer dan 100 prijzen ,titels voor landsnelheids records over de hele wereld te vergaren. Goldie Gardner bezocht Jabbeke voor het eerst in 1946 , net toen de weg klaar was. Met zijn 750 cc MG EX 135 wist hij de klasse H te claimen met een snelheid van 159.15 Mpg (256.27 km/h). Het jaar daarop keerde hij terug om te rijden voor het record in de Klasse I , 500cc. Onverschrokken door het feit dat hij geen 500cc motor had, verwijderde Goldie eenvoudig twee zuigers en drijfstangen, dekte de twee reservepotten af en reed met zijn auto als 4 cilinder ipv. de originele 6 cilinder ! Hij behaalde het record van 190 km/h ! In september 1948 keerde Gardner terug, opnieuw in de EX135 maar dit keer met een Jaguar motor met hoge compressie, een experimentele 4-cilinderversie van de  XK . De gestroomlijnde auto behaalde ,bereikte een snelheid van 175 Mph (281.10 km/h) !

    20-01-2021 om 08:09 geschreven door JPDB  


    Tags:MG EX135 (2)
    >> Reageer (0)
    13-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Healey Elliot Coupé
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Donald Mitchell Healey (3juli 1898 -15januari 1988) was een bekende Engelse auto-ontwerper, rallyrijder en snelheidsrecordhouder. Healey vond rally rijden en autoracen veel interessanter dan zijn garage annex autoverhuurbedrijf en gebruikte zijn garage om vooral zijn wagens voor te bereiden op diverse wedstrijden. Hij deed voor het eerst mee aan de Monte Carlo Rally in 1929 met een Triumph 7 (niet te verwarren met een Triumph TR7). Anno 1931 won Donald Healey de Monte Carlo met een 41/2- liter Invicta en het jaar daarop , 1932, werd hij 2°algemeen. Nu een veelgevraagd rally  rijder, verkocht hij zijn garagebedrijf en verhuisde hij naar de Midlands (GB) om voor 'Riley' te werken maar stapte al snel over naar de Triump Motor Compagny als manager voor de experimentele wagens. Het jaar daarop werd hij technisch directeur en verantwoordelijke voor het ontwerp van alle Triumph wagens. Hij creëerde de eerste Triump Dolomite,( acht in lijn ,sportwagen). In 1935 behaalde hij hiermee een overwinning in zijn klasse en werd 3° overall in de Monte Carlo Rally(1934) met een Triumph Gloria van eigen ontwerp. In 1947 kwam Donald Healey zijn geluk beproeven te Jabbeke met een Healey Elliot Coupe'. En was er meteen recordhouder met 110.18 Mph ( 177.31 Km/h) in de gesloten productie 4- zitter Klasse.

    13-01-2021 om 00:00 geschreven door JPDB  


    Tags:Healey Elliot Coupé
    >> Reageer (0)
    09-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WRC Rally Ieper !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Rally van Ieper zal in 2021 dan toch zijn intrede op het allerhoogst niveau maken. Normaal gezien had Ieper al in 2020 een WK-manche moeten zijn, maar door Corona viel dat in het water. Nu krijgt Ieper Rally een plaatsje in de WRC kalender in Augustus 2021. Aanvankelijk was de Ieper Rally genomineerd als reserve wedstrijd maar vrijdag ll. kreeg de organisatie groen licht! Als de rally daadwerkelijk wordt gereden, is het de eerste WK-rally ooit in ons land. In grote lijnen zal het "Format" opgesteld voor 2020 opnieuw gebruikt worden. Immers dat viel duidelijk in de smaak bij de eventuele deelnemers. Er waren voor 2020 al 140 teams ingeschreven. De exacte data wordt later mede gedeeld, na het slot van de Britse manche in het WK - kampioenschap, en rekening houdend met de beschikbaarheid van de markt van Ieper en ook dat pas eind Augustus de GP Formule 1 gereden wordt , zal de datum ergens halfweg Augustus zijn .

    09-01-2021 om 00:00 geschreven door JPDB  


    Tags:WRC Rally Ypres
    >> Reageer (0)
    06-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MG EX 135
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De MG EX 135 was een gestroomlijnde Land Speed Record-auto gebouwd door MG in 1938. De wagen werd uitgerust met een verscheidenheid aan motoren van een 2 cilinder 500cc tot een 1500cc 4 cilinder. De wagen brak meerdere records, in 1951 op de Bonneville Salt Flats in Utah (USA) werd de EX135 bestuurd door Goldie Gardner. Met zijn supercharged MG Streamliner EX 135 behaalde hij 6 internationale en 10 Amerikaanse records in de 1100 cc tot de 1500 cc klasse. In 1946 was de Brit in actie met de MG EX 135 in Jabbeke (W-Vl) om het snelheidsrecord te land te breken. Hij stelde het record op 159.15 Mph. ( 256.12 Km/h) in de H-klasse (750 cc). Anno 1947 was hij opnieuw te Jabbeke om nu ook het record in de I-Klasse (500cc) scherp te stellen wat hem ook lukte met een snelheid van 118Mph. (189,90Km/h ) Anno 1952 keerde hij terug naar Bonneville met de MG EX 135 en vestigde er 21 snelheidsrecords. Uitgerust met een nieuwe gestroomlijnde carrosserie , was de laatste 'run' van de MG EX 135 op Bonneville in 1952 door een crash met "Goldie" achter het stuur.

    06-01-2021 om 07:54 geschreven door JPDB  


    Tags:MG EX 135
    >> Reageer (0)
    30-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik wens iedereen het beste voor het nieuwe jaar  met heel veel

    Lente "hoop"
    Zomerse  " warmte"
    Herfst "geluk"
    Winterse "geborgenheid"

    Op naar het nieuwe "normaal"

    30-12-2020 om 08:45 geschreven door JPDB  


    Tags:2021
    >> Reageer (0)
    23-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vanwall
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanwall was een Brits formule 1- team dat deelnam aan het kampioenschap tussen 1954 en 1960. Het werd opgericht door een industrieel , met name Tony Vandervell. Het team won het constucteur kampioenschap anno 1958.  Mr. Vandervell was een van de oorspronkelijke financiers van BRM. Begin de jaren vijftig zette hij zijn eigen racewagens in in de "Formula Libre" oder de naam 'Vanwall Thinwall Special'. Vanaf 1954 nam het team deel aan het wereld kampioenschap F1. De eerste overwinning voor het team kwam er tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 1957. In totaal behaalde het team negen overwinningen en races met Stirling Moss en Tony Brooks op de tweede en derde plaats in de eindstand bij de rijders. Brooks reed tijdens de Grand Prix van Frankrijk anno 1960 de laatste grand prix voor het team. De Britse Vanwall-rijder Stuart Lewis liet het leven aan de gevolgen van de kwetsuren die hij opliep tijdens de Grand Prix van Marokko in 1958. Wat meteen als gevolg had ; het einde van het Vanwall team in de Formule 1   

    23-12-2020 om 09:30 geschreven door JPDB  


    Tags:VANWALL
    >> Reageer (0)
    16-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Sheila Van Damm
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze "Racing Queen" werd geboren op 17 januari 1922 en verliet ons op 23 augustus 1987. Sheila Van Damm was een Britse vrouw die in de jaren vijftig deelnam aan autorally's. Ze begon haar competitieve carrière in 1950  en won de Coupe des Dames, de hoogste onderscheiding voor dames in de Alpine Rally van 1953. Het jaar daarop won ze het European Touring Championship voor dames. Anno 1955 won ze de Coupe des Dames bij de Monte Carlo Rally. Op 17 maart 1953 stelde ze met een Sunbeam MKW 969 het snelheid record op de openbare weg op 120.135 Mph. te Jabbeke. Deze Dame was sneller dan Stirling Moss met dezelfde wagen op hetzelfde traject. Nadat ze met racen was gestopt werd ze president van de "Doghouse Club" die speciaal was opgericht voor vrouwen en dames die deelnamen aan diverse disciplines in de autosport. Ze werd zelfs voorzitster van het Sunbeam Talbot Alpine Register. Ter verduidelijking 120.135 Mph = 193.3385 Km/Uur !

    16-12-2020 om 07:55 geschreven door JPDB  


    Tags:Sheila Van Damm
    >> Reageer (0)
    09-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 125 jaar.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Skoda verhaal begon met de L&K voiturette A die tussen 1905 en 1907 werd gebouwd. Al vroeg dook een bekende naam op ; de Superb . De automobiel die van 1943 tot 1949 werd geproduceerd. Uit  dezelfde periode dateerd ook de ; Popular Monte Carlo (1936 tot 1939 ) De "Popular" reed al in 1936 in de Monte Carlo Rally als het ware rechtdoor naar het podium. Andere types van Skoda waren ook zeer geliefd bij het rally gebeuren. De Felicia (1959 -1964) bestond zelfs als een Convertible.
    Ander populaire wagen was de 1000MB (1964-1969), de Trekka (1966-1972) en de 110R coupé (1970 -1980). Vanaf de jaren 80 werd er een nieuw hoofdstuk geschreven in de Saga van Skoda , waar de samenwerking met Volkswagen zeer duidelijk tot uiting komt, met modernere opgebouwde wagens . zoals de Favorit die van 1987 tot 1994 van de band liep. Dan volgde de eerste generatie van de Octavia(1996 -2010) en de Yeti die van 2009 tot 2017 werd geproduceerd. Tegenwoordig zijn de Skoda's niet meer "weg" te denken in het verkeer. Een betrouwbare moderne auto voor een iets "zachtere" prijs.
     Van 12/12/2020 tot 24/12/2020 wordt deze 125 jaar tentoon gesteld in Auto World Brussel. Maar neem zeker vooraf een kijkje op de website van Auto World want mogelijks zijn er bepaalde COVID maatregelen te voldoen voor een rustig bezoek Corona vrij.

    09-12-2020 om 08:25 geschreven door JPDB  


    Tags:Skoda 125 jaar
    >> Reageer (0)
    02-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat Panda
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Fiat Panda is 40jaar jong ! De panda bezit eenzelfde cultstatus in Italië als de Renault R4 in Frankrijk Of de VW kever in Duitsland. Er zijn ruim 7.5 miljoen exemplaren op de openbare weg wat meteen een bewijs is van een commercieel succes. Het wagentje oogt klein van buiten maar is uitermate ruim ,groot, van binnen.
    En uitermate flexibel en gebruiksvriendelijk, goedkoop in aankoop en onderhoud. Zo gewenst ook met vierwielaandrijving. Volgens de Fiat - directeur Dhr. Luca Napolitano, was de Panda zes jaar lang de populairste wagen in Italië, in 2003 de best verkopende stadswagen in Europa. Daarnaast heeft de Panda een reeks  'records' op zijn naam ; de eerste 4x4 stadswagen, de eerste stadswagen met automaat en de eerste wagen die de Mount Everest 'beklom' Alle Panda -generaties en afgeleide modellen zijn hedendaags te bewonderen in het Heritage Hub in Mirafiori (Ital.) De panda is zonder twijfel de meest rationele de meest toegankelijke en meest democratische Fiat auto aller tijden. Klein van buiten en ruim van binnen, veelzijdig en functioneel, karaktervol en betaalbaar, de Panda bezit het allemaal .En toch wordt de Panda smalend een schoenendoos genoemd

    02-12-2020 om 08:23 geschreven door JPDB  


    Tags:Fiat Panda
    >> Reageer (0)
    25-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Le Jamais Contente
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste elektrische auto ooit was van Belgische Makelij ! In 1899 zorgde een Belg voor opschudding in de autowereld. Zijn naam ; Camille Jenatzy Zijn creatie ; de Jamais Contente . Zijn creatie was dan ook lange tijd de inspiratie voor elk huidig elektrisch voertuig. Aan het stuur van de Jamais Contente was Camille de eerste man die de kaap van 100 km/u doorbrak. dat was op 29 April 1899 . In Achères, in de buurt van Parijs, bereikte deze bolide uit de 19°eeuw een snelheid van 105,8 km/uur.
    Best een snel "ding" voor die tijd. 750 kg aan batterijen voor 750 kg koetswerk, interieur en ophanging van de motor. De twee elektromotoren op de achteras ontwikkelden samen 50Kw (68pk) of het dubbele van wat de automobiel op benzine ,gas of stoom presteerde in die tijd. Het koetswerk was vervaardigd uit partinium, een legering van wolfraam en aluminium. Het model viel op door zijn aerodynamisch profiel dat sterk geleek op een 'obus' of een Torpedo. De besturing van de wagen gebeurde met twee hendels, in de ene hand enkel het sturen en in de andere hand de "gashendel". Het remmen was enkel mogelijk door het vertragen van de motor! De legende zegt dat de benaming Jamais Contente een verwijzing was naar het karakter van de echtgenote van Camille Jenatzy. Een replica van deze "bolide" behoort tot de 'vaste' collectie van Auto World (Bx)

    25-11-2020 om 00:00 geschreven door JPDB  


    Tags:Jamai Contente
    >> Reageer (0)
    18-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo P2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De viering van "110 jaar ALFA ROMEO" op 14 juni ll. was niet zo geweldig als vooropgesteld. Mede door Covid , een financieel tekort en een F1 team dat maar ondermaats presteert. Maar toch Alfa Romeo won al autoraces lang voordat er sprake was van Ferrari ! Er was eens een industrieel, Nicola Romeo, die zich vooral bezig hield met het bouwen van vliegtuigmotoren en spoorweg materiaal, na WO 1 begon hij met de productie van exclusieve sportwagens. Zijn naam bekendheid kwam er door de sportieve successen. In die tijd was er een eigen raceteam onder aanvoering van een nog volslagen onbekende jong autopiloot met de naam Enzo Ferrari. De eerst successen werden behaald met de nu legendarische Alfa Modellen P2 en Tipo B. Beide wagens zijn nu een astronomisch bedrag waard. Maar dat is slechts een onbruikbaar detail op de lijst van problemen bij Alfa. We hopen dat er vlug één of ander mecenas opstaat die het merk opnieuw op de 'rails' zet....

    18-11-2020 om 07:57 geschreven door JPDB  


    Tags:Alfa Romeo P2
    >> Reageer (0)
    11-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUZUKI FRONTE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Suzuki bestaat een eeuw (100 jaar) maar is pas als autoconstructeur actief sinds de jaren '60 . Momenteel , anno 2020, met net geen vier miljoen verkochte auto's behoort Suzuki tot de top tien in de autowereld. De grootste afnemer is India , mede door de samenwerking met Toyota. Op 12 Augustus 1968 rijd de Britse race legende, Sir Stirling Moss,  met een Suzuki Fronte SS in een sensationele tijd van 4 uur en 27 minuten van Milaan naar Rome, 575 km, tegen een gemiddelde snelheid van 125km /h. Toegegeven in die tijd was het "verkeer" minder druk maar toch een pluim voor Stirling Moss die toen de meest succesvolle racer was op de aardbol. Momenteel restaureert Suzuki (Belgium) één van de eerste Fronte modellen die in België gelopen hebben. De Fronte was uitgerust met een driecilinder Tweetakt motor , 360 cc.
     

    11-11-2020 om 00:00 geschreven door JPDB  


    Tags:Suzuki Fronte SS
    >> Reageer (0)
    04-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SSC TUATARA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De SSC TUATARA , had de ambitie de snelste wagen ter wereld te worden. Dat is dus gelukt in de voorlaatste week van Oktober 2020.
    De Tuatara die werd bestuurd door de Britse piloot Oliver Webb, wordt aangedreven door een V8 biturbo van 5900 cc die maar eventjes 1750 pk ontwikkeld.
    Op een weg in Arizona, dezelfde waarop de vorige record houder Koenigsegg zijn snelheidsrecord van 475 km/uur had gevestigd met de Agera Rs ,zette de SSC de puntjes op de i met een topsnelheid van 537,2 km/uur en een gemiddelde snelheid van 508,7 km/uur . In beide rij richtingen, dus van "wind" in de rug die de recordpoging zou kunnen geholpen hebben was er geen sprake. Hiermee is dit de snelste seriewagen ter wereld. Dit model van de Tuatara is wel een beperkte reeks.
    Met andere woorden duur en exclusief .

    04-11-2020 om 08:52 geschreven door JPDB  


    Tags:SSC Tuatara
    >> Reageer (0)
    28-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spirit of Extasy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een verandering in de regelgeving in de Europese Unie maakt de lichtgevende Spirit of Extasy waar sommige Rolls-Royces mee zijn uitgerust ILLEGAAL .
    De oplichtende "Dame" was voor het eerst te zien in 2011 op een concept car met de naam 120EX, is een optie geworden op alle modellen in het gamma van R&R.
    Dit kitscherig accessoire dat 3.800 Euro kostte wordt dus niet meer aangeboden vanwege deze wijziging in de EU-regelgeving. Wat onmiddellijk een jacht deed ontstaan bij automobilia verzamelaars. De reden van het 'verbod' is dat de mascotte als lichtvervuiling word beschouwd. Rolls-Royce is verplicht om ervoor te zorgen dat dit probleem wordt rechtgezet en dus dit  uit te voeren op eigen kostten bij de reeds verkochte wagens met zo'n oplichtend figuurtje. Niet getreurd ,want de fabrikant bereidt nu een alternatieve oplossing voor , wie het kan betalen, een verzilverd beeldje van de Spirit of Extasy......

    28-10-2020 om 09:09 geschreven door JPDB  


    Tags:Spirit of Extasy
    >> Reageer (0)


    Archief per jaar
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs