Op 26 juni 1952 dook er een buitengewoon voertuig op ; een Turbine aangedreven auto. De Rover Jet1 met aan het stuur Mr. Spencer King.
Gevolg een nieuwe wereld record met een snelheid van 152 Mph.(244,62Km/h.) voor gasturbine aangedreven auto's. De Rover Jet1 was dus een wagen speciaal voor dit doel gebouwd. De gasturbine motor werd gezien als een symbool van moderniteit en van Britse technische bekwaamheid. Velen zagen het als de krachtbron van de toekomst, maar er kwamen tal van tekortkomingen aan de oppervlakte, zoals het enorme brandstofverbruik en een zekere "traagheid" om op het gaspedaal te reageren.
De Jet1 is gebouwd met de motor achter de stoelen met luchtroosters aan weerszijden van de auto. Tijdens tests registreerde de RAC een acceleratiesnelheid van 0-60 Mph ( O- 97km/h) in een vrij 'rustige' 14 seconden. De Jet1 liep op benzine, petroleum of dieselolie maar het verbruik was torenhoog . zo'n 30liter per 10 km.
Rover en het BRM formule 1 -team sloegen de handen ineen om een coupé met gasturbine te produceren, die deelnam aan de 24h race van Le Mans in 1963. Piloten waren Graham Hill en Richie Ginther. Tijdens de race haalde de bolide gemiddeld 173 km/h en een topsnelheid van 299 km/h. De Jet1 is te bewonderen in het London Science Museum. (GB)
|