Voor de voormiddag heb ik mij vooral beziggehouden met het finale grafisch design van onze tekstballonnen in ons vorig project. Sinds onze eerdere designs niet paste bij onze UI. Ik heb hiervoor meerdere designs gemaakt en dan doorgestuurd naar één van onze begeleiders.
De begeleider analyseerde mijn designs en heeft als opmerking gegeven om het in de "scene" te plaatsen. Dit betekent dat de designs in photoshop geïmplementeerd moesten worden alsof ze in de scene waren in plaats van het rechtstreeks in unity te steken.
Voor de namiddag heb ik mij vooral bezig gehouden met het programmeren en analyseren van het A* star pathing project. Ik moest onderzoeken hoe men het pad van het AI dynamisch kon updaten door er een obstakel te plaatsen. Want het zou onze game veel interessanter maken volgens gameplay in VR in plaats van fixed pathing.
Ik heb hiervoor naar documentatie gezocht of naar tutorials maar het enige wat ik vond dat interessant was dat een paar example scenes het ook in die aard gebruikte.
Ik heb naar hun code gekeken en getest maar heb helaas nog niets zelf kunnen programmeren. Het zal voor morgen moeten zijn.
Vandaag heb ik mij vooral beziggehouden met de verschillende soorten AI pathing dat men gebruikt voor games. Om het te begrijpen moest ik eerst informatie zoeken over hoe men die pathing zou gebruiken in theorie. Na informatie te zoeken heb ik dan besloten voor A* pathing. Mijn begeleider heeft om me te helpen begrijpen verwezen naar een paper over A*. Na de paper gelezen te hebben en om tijd uit te sparen, heb ik gebruik gemaakt van een unity package.
Na een paar tests kwam ik onder de indruk dat als ik dit zou gebruiken. Dat ik een script zou moeten schrijven in samenhang met de pathing. Zodat als men een toren zou plaatsen dat de AI pathing dynamisch zou moeten updaten.
Ondertussen heeft één van onze begeleider onze vorige project nogmaals is bekeken. We kregen als opmerking dat onze UI nogmaals anders moet. Sinds de stijl waarop ze gemaakt waren niet goed was voor onze begeleider. Voor inspiratie hebben ze ons verwezen naar een video waar we inspiratie uit konden halen. Ons probleem vooral was dat het UI mee met de camera moest gaan en niet mag clippen met het model. Maar sinds de dag ten einde kwam hebben we het werk pas voor morgen onderverdeeld.
Vandaag heb ik mij vooral beziggehouden met het leren van het maken van een tower defense game door gebruik te maken van tutorials. Maar ook over het gebruik van VRTK in VR zodat we dat ook konden gebruiken voor onze game.
Tijdens het maken van de AI pathing systeem kreeg ik als opmerking dat ik mijn pathing anders zou moeten doen en niet volgens de tutorial. Sinds het interessanter leek om variabel AI pathing te maken in plaats van fixed. Dus hield ik mij meer bezig met pathing te leren in het algemeen voor de rest van de dag.
Vandaag hadden we een bespreking over ons project. We zagen in dat een paar sprites omgedraaid moesten worden. Diegene die dit werk moest doen was ik. Tijdens het omdraaien heb ik gemerkt dat ze niet perfect rond hun as draaien. Dus vooraleer ik de omdraaiing moest doen, moest ik het probleem rond het as draaien regelen. Het probleem was in het algemeen dat het middelpunt in het midden stond dus het was makkelijk geregeld. Na mijn correcties heb ik het terug doorgestuurd voor nakijking.
We hadden in de voormiddag een bespreking over onze stage game. We hadden een kamer verhuurd. Hierbij hebben we een paar features opgesomd dat we in onze game zouden gebruiken. Samen hebben we gekozen wat er moeilijk zou zijn en welke niet en welke we niet zouden doen.
Na de bespreking hadden we samen een document gemaakt hoe onze game zou zijn en de basis van onze game in stappen gezet.
Deze dag was ik voornamelijk aan het builden van de app. Ik moest zien of het in AR schoon eruit ziet of niet. Er dook onmiddellijk een probleem na het builden namelijk dat de text niet naar de juiste kant wou draaien. Dus heb ik een tijdje naar het probleem gezocht. Wat bleek was dat een script extra code had dat toch niet nodig was. Dus heb ik die code aangepast.
Na mijn laatste build kreeg ik als opmerking dat ze leken als de drukknoppen op het scherm. Dus moest ik in photoshop een nieuwe sprite maken voor de tekst. Na de volgende build kreeg ik als opmerking dat ze met elkaar samen voegde in andere woorden heb ik een omranding moeten toevoegen aan de sprites. Jammer genoeg kan deze build pas na de weekend getoond worden.
De volgende dag was ik weer bezig met de implementatie van mijn tekst. Toen ik klaar was heb ik mijn werk doorgestuurd maar er dook een probleem op
na het doorsturen. Namelijk dat ik niet alleen de animatie heb veranderd maar ook dat het programma niet wou meewerken.
Ik heb geprobeerd om het zelf op te lossen maar hiervoor moest ik hulp inroepen.
Het probleem was ondertussen geregeld en het grootste deel van de namiddag heb ik de tekst moeten aanpassen in world space na enkele tests te doen zonder
de applicatie te builden.
Ten slotte heb ik nog informatie gezocht die ons met het volgend project zou moeten helpen.
Vandaag hebben we onze eerste review gekregen voor het project. Er was hier en daar iets mis maar het grootste deel was om in het project nog tekst te plaatsen. Dit was mijn job.
Allereerst moest ik een video zien en het ontleden. Dan in AR een manier vinden om de tekst te kunnen lezen. Dit was gedaan door een canvas toe te voegen.
Die canvas moest dan in plaats van in screen space te zetten omgezet worden naar world space. Nadat ik klaar was had ik mijn werk voor een bizar reden verloren dus moest ik het opnieuw maken. Helaas moest ik een grote deel morgen doen.
Vandaag hebben we vooral gebrainstormed over ons stage game. De game was bedoeld om in VR te maken Wij kwamen uit op een paar verschillende games. Puzzle game met perspectieven, tower defense en zeeslag.
We hebben onze ideeën voorgesteld aan onze begeleider en hebben voor een tower defense game gekozen. Hij raadde aan sinds we niet veel tijd hadden voor deze game om onze scope klein te houden. Voor de game hebben we ook een moodboard gemaakt maar we hebben nog niet besloten wat voor soort stijl onze game zou zijn. Ten slotte hebben we de game mechanics van onze game besproken. We hopen dat we niet de scope te groot hebben gemaakt.
Vanmorgen had ik problemen met de oculus dat de linkeroog niet wou renderen. Het probleem was dat het project in unity aan single pass stereo rendering deed.
Origineel staat het project op multi pass dit betekent simpelweg dat het tweemaal zou moeten renderen omdat men 2 camera's gebruikt om te renderen in VR ieders voor één oog. Single pass is dan eenmaal rendering aan beide ogen.
Het probleem is dat de post-processing alleen werkt als men multi pass gaat gebruiken als men single pass zou willen gaan moet men achter de schermen werken.
Hiervoor ben ik overgestapt naar multi pass rendering om het probleem op te lossen. Hierdoor concludeerde ik dat de meeste effecten van post processing in unity niet bruikbaar was voor VR.
Hiervoor heeft mijn begeleider voorgesteld om lightweight rendering te testen. Sinds dit het probleem van post-processing regelt. Ik heb dan een paar tests uitgevoerd maar heb nog niet conclusie kunnen trekken van deze soort rendering.
Vandaag heb ik voor de oculus go testscenes gemaakt rond mist. Maar helaas kreeg ik geen mooi resultaat. Mijn begeleider heeft dan gevraagd om post-processing toe te passen sinds het pakket ook een soort van mist omgeving kon creëren.
Hiervoor moest ik het pakket eerst downloaden vooraleer ik het kon gebruiken want het was niet zomaar ingebouwd in unity. Hierna heb ik op aanvraag al mijn scenes moeten veranderen met betrekking tot licht gebruik sinds ik realtime licht gebruikte. Realtime licht is reeds niet geschikt voor VR projecten dus moest ik ze overschakelen naar baked lights. Zodat de stress op de oculus vele minder is. Helaas heb ik nooit geleerd hoe ik lights moet baken in unity dus het was weer een avontuur om uit te zoeken.
Nadat ik klaar was met belichting kreeg ik als opmerking dat het scene vetragingen vertoonde dus moest ik een fps counter coderen om te zien of de scene vertragingen vertoonde.
Vandaag heb ik vooral geholpen indien het nodig was om het particle system te implementeren. Maar had ook deze namiddag nieuw werk gekregen namelijk om de oculus go uit testen om zo te zien hoeveel stress het kon verdragen.
Dit vergde veel downloads van oculus en zekere APK's. Na de downloads heb ik een paar testscenes gemaakt en uitgestest. Mijn begeleider heeft gevraagd om een soort van teleporter te maken zodat ik van plaats kon verwisselen niet met de camera maar met de controller. Dus heb meerdere tutorials gevolgd om deze teleporter te maken.
Tweede dag werken met het systeem. Het is me ondertussen gelukt om meerdere paths aan te maken die loopen met het particle systeem.
Toen ik klaar was met het systeem. Was het enige werk dat nog aan het systeem te doen was, om bepaalde wegen een specifieke kleur te geven en hun speciale effecten aan toe te voegen. Voor analyse van juiste kleurverbruik en duidelijk maken van hoe alles in elkaar zit heb ik de scene doorgestuurd naar mijn partner voor overleg. Indien verandering nodig was heb ik het samen met mijn partner door middel van overleg aangepast.
Ten slotte hebben we al onze branches samengevoegd en de problemen opgelost die tijdens het samenvoegen gebeurde.
Ons eerste opdracht is een app maken rond augmented reality of AR. Wij hebben videos gekregen van onze klant en uitleg + voorbeelden gekregen hoe
we het beste te werk gaan. Op ons eerste werk dag hebben we besloten om het werk te verdelen ik was verantwoordelijk voor de UI. Voor ideeen heb ik naar voorbeelden online gezocht.
De stage begon om 9:30.
Voor de zekerheid kwam ik vroeger om eerder aan de stage te beginnen.
Tijdens de dag hebben we meer informatie gekregen rond de projecten waarmee we zullen werken.
Het grote deel van de dag moesten wij SDK en NDK's downloaden voor het gebruik van virtual reality en augmented reality.
Voor ons eerste project van de stage kregen we een 3D model voorgeschoteld. Maar om het gebruiken moesten we het model herbenoemen.
Dus heb ik mij er vooral mee beziggehouden. Voor de rest van de dag heb ik voorbeelden gezocht over UI in augmented reality. Zodat ik morgen