Alles over film
Categorieën
  • algemeen (42)
  • de scenario's (94)
  • Filmfestival/cursussen ea (13)
  • films uit de oude doos (5)
  • filmtechnieken/de theorie (24)
  • gelezen en (goed)gekeurd (18)
  • in the picture (146)
  • Kortfilm (0)
  • Linken maar (3)
  • Memorable quotes (138)
  • regisseurs/scenaristen (2)
  • special animation (19)
  • Top of flop? (9)
  • Archief per maand
  • 10-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
    Zoeken in blog

    Filmdatabank
    01-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De perfecte logline

    De perfecte logline

    De Perfecte Logline
    Door Wim Blaauboer


    Wat staat er op de cover van je script of synopsis? Je naam, de titel én de logline. De
    logline en vervolgens de synopsis moeten ervoor zorgen dat je script daadwerkelijk
    gelezen wordt. Zo ziet een producent de logline: LOGLINE = €€€. Een trailer haalt je
    over om de film te gaan zien, je logline is weer de trailer voor je synopsis of script. Aan
    de hand van je logline kan de producent ook bepalen of je verhaal goed in elkaar zit.
    Producenten, lezers of dramaturgen trekken alleen tijd uit om je script te lezen als de
    logline hen nieuwsgierig weet te maken. Daarom is een goede logline zo belangrijk.


    Wat is een logline?
    Een logline is een beschrijving van je verhaal in een, twee of drie zinnen. Een logline is
    iets anders dan een tagline. De tagline staat als onderschrift onder de titel op de
    filmposter, en dient ertoe om meer mensen naar de bioscoop te krijgen. “In space no-one
    can hear you scream”, was de beroemde tagline voor de film ALIEN.


    Voorbeelden van loglines:
    “Een komisch portret van de jonge, straatarme Shakespeare die verliefd wordt op een
    vrouw en geïnspireerd wordt tot het schrijven van ROMEO EN JULIA.” (SHAKESPEARE IN
    LOVE)
    ”Een briljante wiskundige wordt gedwongen z’n leven nogmaals onder de loep te nemen
    als blijkt dat hij aan schizofrenie lijdt. Uiteindelijk overwint hij al het leed en wint hij de
    Nobelprijs.” (A BEAUTIFUL MIND)
    ”Een ambitieuze FBI-agente roept de hulp in van een gestoorde ex-psychiater om een
    wrede seriemoordenaar op te sporen.” (SILENCE OF THE LAMBS)


    Hoe moet het niet?

    Maak van je logline geen complete samenvatting van je film. Probeer de verhaallijn ook
    niet in één zinnetje te proppen. Dat is misschien geschikt voor de tv-gids, maar niet voor
    je logline. Schrijf niet alleen iets over de plot. Zeg ook niet dat het verhaal “opwindend”
    is, “fantastisch” of “een geheide kaskraker”. Vermijd het gebruik van clichés: schrijf dus
    niet dat “ze zich in het avontuur storten” of dat “de vonken ervan afvliegen” etc. In de
    logline is geen plaats voor de details van je script, maar je mag ook geen belangrijke
    informatie weglaten. Noem de naam van je hoofdpersonage niet in de logline.

    Hoe dan wel?
    Hoe schrijf je dan wel een goeie logline? Kijk op de hoezen van video’s en dvd’s. Kijk in
    de tv-gids. Raadpleeg het internet: www.IMDB.com. Let wel: vaak lijkt de logline hier
    meer op een slechte synopsis. Kijk ook op de site www.inktip.com, waar schrijvers hun
    scripts kunnen promoten door middel van loglines. Werkt erg inspirerend en soms ook op
    de lachspieren. Geen leuker leed dan schrijversleed. Vaak geldt voor loglines:
    - Men beperkt zich tot een samenvatting van hun film.
    - Men kan ook deze drie vragen beantwoorden: Wie is het hoofdpersonage en wat wil hij
    of zij? Wie, de antagonist, of wat houdt hem of haar daarbij tegen? Wat maakt jouw
    verhaal uniek?
    - Men verzint een logline waarin ze zowel de externe als de interne verhaallijn
    benadrukken. Dit lijkt nog het meest op dat korte zinnetje uit de tv-gids.


    Nogmaals, het is beter om jezelf niet tot de plot te beperken. Benadruk waarom jouw
    script zo uniek is, en waarom de kijkers zich goed in de held zullen kunnen inleven.
    Beperk jezelf tot maximaal drie zinnen. En gebruik de tegenwoordige tijd. Hoe krijg je
    dit nu allemaal in drie zinnen gepropt? Probeer terug te halen wat je precies dacht toen je
    aan je film zat te schrijven. Misschien had je er wel een trailer voor in je hoofd. Als je
    daaraan denkt, worden die zinnetjes vanzelf een stuk levendiger.


    Er moet heel veel informatie in die logline van een, twee of drie zinnen staan: genre,
    conflict, personage, handeling, locatie, tijd, een crisis die moet worden opgelost, de
    mogelijke transformatie die je personage zou kunnen doormaken en het commercieel
    potentieel. En dat allemaal in maximaal 25 woorden in de tegenwoordige tijd, zodat je
    logline in één adem uitgesproken kan worden. Daarnaast moet het natuurlijk knetteren!
    Benadruk de unieke elementen van je verhaal waardoor mensen zich in de situatie
    kunnen inleven en kunnen meeleven met je hoofdpersonage. Gebruik woorden die iets
    oproepen. “Liefde, “dood”, “seks”, “avontuur”, “mysterie” en “romantiek” doen het altijd
    goed. Ik zal nu drie verschillende, maar elkaar ook deels overlappende, manieren
    bespreken om tot een logline te komen.


    Wie, wat en hoe?
    Een vorm waarin jij je logline kunt gieten is: “Een verhaal over een personage (gebruik
    hierbij karaktertrekken, geen eigennamen) dat een probleem heeft en iets moet bereiken
    waardoor hij dat probleem kan oplossen”.


    In dit geval vertelt de logline iets over:
    1. Wie de hoofdpersoon is en wat hij moet doen. (De aanleiding waarom de hoofdpersoon
    aan zijn reis/zoektocht moet beginnen)
    2. Hoe de hoofdpersoon dit aanpakt. (Wat is zijn of haar actieve handeling?)
    3. Wat er voor vreselijks gebeurt als de hoofdpersoon hier niet in slaagt. (Wat wil hij of
    zij?)

    De logline van THE FUGITIVE: “Een vooraanstaand chirurg wordt ten onrechte
    veroordeeld voor de moord op z’n vrouw, ontsnapt uit de gevangenis en jaagt op de
    werkelijke moordenaar.”
    Kortom: Wie, wat, hoe. Wie is de hoofdpersoon, wat is z’n probleem en hoe lost hij dat
    op. Voor THE FUGITIVE:
    Wie: Een vooraanstaand chirurg.
    Wat: Ten onrechte veroordeeld voor de moord op z’n vrouw.
    Hoe: Hij ontsnapt om de werkelijke moordenaar te vinden.

    Gebruik actieve werkwoorden in je logline. Film is niets anders dan het laten zien van de
    handelingen van personages. Probeer ook beeldend te schrijven, zodat de lezer de film al
    voor zich ziet.
    ”Een archeoloog moet de Ark des Verbonds vinden voor de Nazi’s hem in handen krijgen
    en hem gebruiken om de hele wereld te onderwerpen. (RAIDERS OF THE LOST ARK)


    Uit het volgende voorbeeld blijkt hoe je van een saaie logline een beeldende logline kunt
    maken, door hem specifieker te maken.
    Saaie logline: “Een vrouw wil haar zus vermoorden”.
    Intrigerende logline: “Een door jaloezie verteerde vrouw wil haar zus vermoorden, omdat
    die getrouwd is met de man waar zij van houdt”.


    De vier U’s:
    Copywriter Michael Masterson kwam met deze regel, die net zo goed werkt voor
    loglines. De methode heet 'De vier U's', van de vier aspecten die uitmaken of een
    reclametekst werkt. Die vier U’s zijn: 'Uniek,' 'Uitbetalend,' 'Urgent' en 'Ultra-Specifiek.'
    Bijna alle geslaagde reclameslogans hebben die vier U’s in zich, en ze werken ook voor
    loglines. “Het is 1945, WO II. Op de Filippijnen leidt een luitenant een reddingsoperatie
    tot achter de vijandelijke linies om 500 Amerikaanse krijgsgevangenen te bevrijden.”


    Uniek? Er zijn meer oorlogsfilms waarin mensen gered moeten worden. Denk maar aan
    SAVING PRIVATE RYAN. Op zich is dit gegeven dus niet voldoende om producenten in een
    staat van grote opwinding te brengen. Maar het zijn de details die het hem doen: 500
    krijgsgevangenen, de Filippijnen, 1945 en achter de vijandelijke linies. Ineens spitst het
    verhaal zich toe. Misschien wordt dit toch niet zo’n doorsnee-oorlogsfilm.


    Uitbetalend? Dat mag je letterlijk opvatten. Wordt dit script een kassucces?
    Waarschijnlijk wel. De Amerikanen hadden bij het verschijnen van deze logline net de
    oorlog in Afghanistan achter de rug. En dat is geen toeval. Weten wat je wanneer moet
    verkopen, dat is de truc. Miramax betaalde er in 2002 een flink bedrag voor.


    Urgent? Reken maar. In 24 woorden wordt hier net genoeg van de plot onthuld om te
    weten dat dit een spannend drama wordt. 500 krijgsgevangenen in handen van de vijand.
    Zullen ze gered worden?


    En Ultra-specifiek? Ook hier zijn het de details die het ‘m doen. De Filippijnen in 1945.
    Een luitenant. Een bevrijdingsoperatie achter vijandelijke linies. 500 krijgsgevangenen.
    Het is lastig om te bepalen wat er wel en niet in een logline moet. Maar bovenstaande
    logline is wel een goed voorbeeld. Er staat precies genoeg in om een idee te krijgen van
    de plot en het conflict. Niet te veel en niet te weinig.


    De externe en de interne verhaallijn:
    Met een logline kun je ook vaststellen of je verhaal goed in elkaar zit. Zie het volgende
    voorbeeld: “Een verlegen, eenzaam jongetje vindt een buitenaards wezen. Hij zal moedig
    genoeg moeten zijn om het op te nemen tegen de autoriteiten en het wezen terug naar z’n
    thuisplaneet te helpen." (ET.) Bij deze logline komen zowel de externe als de interne
    verhaallijn aan bod.


    De externe verhaallijn is de achtergrond waartegen het verhaal van de held (de
    subjectieve verhaallijn) zich afspeelt. In "ET" draait de externe verhaallijn om de vraag of
    de jongen het wezen naar zijn ruimteschip kan brengen. De interne verhaallijn is het
    verhaal van de held: Het verlegen jongetje dat al zijn moed bij elkaar moet rapen om ET
    te kunnen redden, en dat daarbij zichzelf behoedt voor een eenzaam en angstig leven.


    Kortom:
    Het is nog een hele klus om een goede logline te schrijven. Hopelijk kun je met de tips uit
    dit artikel een heel eind verder komen. Regels zijn er om gebroken te worden, het gaat
    erom dat een logline intrigeert. Wat maakt je verhaal uniek? Mijn schrijfmaat Marc
    Veerkamp bedacht deze logline voor onze politieke comedy: Willem van Oranje maakte
    van Nederland een republiek, Willem Drees maakte van Nederland een verzorgingsstaat,
    Dick Helling maakt van Nederland een tropisch paradijs.


    Tot slot nog een paar goede loglines als uitsmijter:
    “In het door de Nazi’s bezette Marokko ziet een verlopen casinohouder zijn voormalige
    geliefde terug. De moed van haar huidige echtgenoot dwingt hem te kiezen tussen zijn
    cynisme, zijn gevoelens voor de vrouw en zijn vaderlandsliefde.”(CASABLANCA.)
    ”Een vrouw uit New York keert een week voor haar huwelijk terug naar haar ouderlijk
    huis in Alabama om in het reine te komen met haar verleden. Maar zoals het klokje thuis
    tikt….” (SWEET HOME ALABAMA)

    01-07-2010, 00:29 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:logline,pitch,scenario
    06-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alice in Wonderland

    Een blikje achter de schermen




    06-06-2010, 13:33 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:alice,in,wonderland
    17-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Who Framed Roger Rabbit - The Making of

    Als je wat tijd hebt is hier een documentaire over The Making of Roger Rabbit. De kwaliteit is niet super, maar toch interessant om te zien.







    17-04-2010, 11:13 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:Who,framed,roger,rabbit,making,of
    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scenarioschrijven in 30 dagen: dag 30
    Scenarioschrijven Dag 30: Begin met het nemen van de volgende stap

    Je hebt al een heel traject afgelegd. Je hebt je script geschreven en herschreven. Ongeacht wat je nu van je kwaliteiten als scenarioschrijver denkt, je hebt altijd een bewijs hiervan in de vorm van een (ongeveer) 120 pagina's tellende bundel.
    Nu ben je op weg naar de volgende stap van uw reis, vindt twee of drie vrienden die je vertrouwt en geef ze een exemplaar per persoon. Zodra ze je script gelezen hebben vraag je hen om kritiek. Vat het niet persoonlijk op, het is veel beter om nu op je tekortkomingen gewezen te worden dan na het verzenden van je script aan een agent of producent.

    Je moet misschien nog één en ander herschrijven vooraleer je script klaar is om te verkopen. Misschien moet je zelfs nog twee of drie versies schrijven, maar het is zeker de moeite en de tijd waard, want het is alleen in de strijd dat succes een betekenis heeft.


    SUCCES !!

    15-09-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen,dag,30
    01-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scenarioschrijven in 30 dagen: dag 16 tot 29
    Scenarioschrijven Dag 16-29: Herschrijven, draaien en wringen 

    Dertien is een ongeluksgetal voor sommigen en het kan werkelijk zo gaan aanvoelen vanaf nu, want dit kan een lang en pijnlijk proces worden. Dertien dagen keihard werken aan je script om het in een verkoopbaar project om te zetten kan ervoor zorgen dat je soms de haren uit je hoofd wilt trekken, maar de persoonlijke voldoening en (hopelijk) financiële beloning achteraf zal dit meer dan goed maken.

    Je kan hetzelfde patroon volgen dat je gebruikt hebt bij het schrijven van je script. Herwerk om de twee dagen een blok (Pagina 0-10, 45-60, enz.). Gebruik de eerste dag om het grootste deel van het werk te doen. Verbeter eventuele spelfouten, herschrijf dialoog en verwijder alle scènes die je niet nodig acht. Gebruik vervolgens de tweede dag om kleinere details weg te werken.

    01-09-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen,dag,16,tot,29
    31-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scenarioschrijven in 30 dagen: dag 15
    Scenarioschrijven Dag 15: Lezen, lezen, lezen tot je er hoofdpijn van krijgt

    Lees en herlees je script zo vaak je kan. Neem alle informatie die je geschreven hebt in je op. Probeer terug te denken aan de oorspronkelijke plannen voor je script, zit je op koers?
    Wat je niet wilt doen op dit punt is negatief oordelen over je capaciteiten als scenarioschrijver . Je bent tenslotte pas halverwege de maand!

    31-08-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen,dag,15
    26-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scenarioschrijven in 30 dagen: dag 10 en 11
    Scenarioschrijven Dag 10 en 11: Pagina's 90-120 (het einde !)

    Voor sommige mensen kan dit het makkelijkste deel zijn van het scenarioschrijven, voor anderen is het veruit het moeilijkste. Je hele script moet naar deze slotakte hebben gewerkt. Het is tijd om naar bed te gaan.
    Al de problemen, obstakels en conflicten die je naar je hoofdpersoon hebt gegooid moeten nu worden opgelost. Normaal gesproken zal er een zeer warme, oprechte scène tussen twee of meer karakters ontstaan. Als je een actie film schrijft is dit waar de held eindelijk het kwade overwint en het evenwicht in de wereld herstelt.

    Gefeliciteerd! Je bent klaar met je script!

    26-08-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen,dag,10,en,11
    25-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 9
    Scenarioschrijven Dag 9: Pagina's 75-90

    Uw hoofdpersoon moet zichzelf terug herpakken. Tijden zijn hard, zo hard dat ze je hoofdpersoon eigenlijk al vernietigd zouden hebben eerder in je script. Maar nu is er een positieve evolutie.
    Het kan een onverwachte verandering zijn, maar in ieder geval gaat je hoofdpersonage nu hard vooruit en slaat ongenadig toe.
    Misschien heeft hij/zij een vriend of romantische partner gevonden die hen helpt met een geweldige deal. Misschien is het iemand die hem/haar wijze woorden toespreekt of zelfs helpt bij de actie. Je kan hier nog enkele kleine wendingen inbouwen omdat je nu snel vaart maakt op weg naar de oplossing van je script

    25-08-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen,dag,9
    24-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 8
    Dag 8: Pagina's 60-75

    Niets kan je hoofdpersonage nu nog stoppen.
    Hun doel is heel duidelijk en wees maar zeker dat ze dit zullen realiseren!
    De belemmeringen en conflicten blijven komen, harder en sneller, en je hoofdpersonage blijft worstelen.
    Het kan zijn dat op dit punt je hoofdpersonage een vreemde plaats moet betreden. Ga naar een onverwachte plaats, waarvan niemand ooit dacht dat ze daar zouden komen. Dit kan je letterlijk of figuurlijk doen.
    Het gaat er hard aan toe nu. Zo hard dat tegen het einde van je huidige werk je karakter is gebroken, geslagen en bijna klaar is om op te geven.

    24-08-2009, 14:15 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:schrijf,een,scenario,in,30,dagen,dag,8
    23-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 7
    Dag 7: Pagina's 45-60

    Genoeg is genoeg, het is tijd voor verandering ... of toch een soort van.
    Je staat op het punt het midden van je script te bereiken en dit is waar je hoofdpersonage langzaam moet veranderen.
    Het hoofdpersonage moet tegelijkertijd willen veranderen, maar er eveneens weerstand tegen bieden.
    Belemmeringen en conflicten beginnen harder te worden voor je hoofdpersoon, maar je personage begint ze meer overtuigend aan te pakken .
    Dit is ook het punt waar je hoofdpersonage steeds meer gericht is op het bereiken van zijn/haar doel.

    23-08-2009, 15:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:schrijf,een,scenario,in,30,dagen,dag,7
    22-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 6
    Dag 6: Pagina 30-45

    Vandaag is dé dag. Vandaag gebeurt er iets groots!
    U bepaalt zelf wat het is, maar een grote gebeurtenis of actie zal uw hoofdpersoon op weg zetten naar wat hij/zij wilt en nodig heeft.
    Het is veel om te doen in één dag, maar eenmaal je in de flow bent van het schrijven kan je dit soort gebeurtenissen beter in één keer op papier zetten.
    Op dit punt moet je beslissen wat er met je karakter is gebeurt, hoe dit van invloed zal zijn en wat hij/zij hieraan zal doen.

    22-08-2009, 15:08 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:schrijf,een,scenario,in,30,dagen,dag,6
    21-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 5
    Dag 5: Herlees je script

    Op dit punt hoef je niet terug te gaan om alles al te gaan bewerken. Gebruik deze dag om jezelf onder te dompelen in je script zoals je het tot nu toe geschreven hebt. Probeer een beter begrip van je karakters te ontwikkelen en van de wereld waarin zij leven.

    21-08-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:schrijf,een,scenario,in,30,dagen,dag,5
    19-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 3 en 4
    Vervolledig Act 1 - 20 Pagina's

    Nu je de eerste 10 pagina's van je script hebt geschreven is het tijd om te werken aan de volgende 20 pagina's.
    In de eerste 10 pagina's heb je al veel gedaan van de "set-up" van je script, de kijker weet wie uw held is en zijn doelstellingen.
    De volgende twintig pagina's moeten nu gericht worden op het verhaal en verbeteren van je karakters. Stuur je hoofdpersoon op een reis naar het keerpunt van het script

    19-08-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen,dag,3,en,4
    18-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOW CATCH them?
    Als laatste in de onderverdeling van de thrillers hebben we het HOW CATCH them genre. Dit onderscheidt zich enigzins van de drie andere genres daar we hier niet vanuit verschillende basisvragen kunnen vertrekken.
    Er is maar één vraag die gesteld kan worden en die is: hoe pakken we onze misdadigers?

    Dit genre komt meestal voor in films over seriemoordenaars. We maken, meestal in het begin, kennis met een misdaad, veelal moord. En gaan dan samen met een onderzoeksteam speuren naar de dader.
    Al snel wordt de misdaad herhaald en de druk op onze onderzoeker verhoogt. De noodzaak om onze misdadiger op te pakken wordt groter en groter naarmate de film vordert. Soms is de onderzoeker op de hoogte van de identiteit van de verdachte, soms ook niet. Veelal is de kijker wel op de hoogte van zijn identiteit, daar dit de spanning verhoogt. Je kan situaties creëren waarin verdachte en onderzoeker elkaar kruisen zonder dat beiden daarvan op de hoogte zijn enz.
    De how catch them is zeker een aanpak die, als hij goed is uitgevoerd, leidt naar bloedstollende thrillers.

    Een voorbeeld van de how catch them is The Silence of the Lambs.

    18-08-2009, 08:39 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:how,catch,them,thriller
    17-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOWdunit?
    De term HOWdunit is op zich al genoeg om te weten waar het over gaat. In de HOWdunit vragen we ons af hoe de misdaad is gepleegd.

    HOE is deze moord gepleegd?
    HOE is dit schilderij gestolen?
    HOE werd dat kind ontvoerd?
    ....

    De grote hamvraag is dus HOE. 

    Net zoals bij de andere genres kan je weer dezelfde basisvragen stellen. Alleen krijgen we hierbij andere antwoorden. Dit genre wordt wel gebruikt bij het schrijven van thrillers, maar is meestal niet de hoofdlijn.
    Bij deze films weten we meestal wie de misdaad heeft gepleegd, en soms ook waarom. Bvb een schilderij dat gestolen wordt in opdracht. Als je dit type van scenario's wilt schrijven moet je een quasi onmogelijke opdracht hebben. Om even een voorbeeld te schetsen: een diamant die gestolen wordt uit een streng bewaakte kluis. Het lijkt onmogelijk om deze te bemachtigen, maar met het juiste plan slaagt ons hoofdpersonage er uiteindelijk toch in. De film kan een overzicht zijn van het plan, te beginnen bij het bekend worden van het doel: het stelen van de diamant en te eindigen met het behalen van dit doel. Waarbij de film ons toont hoe ons hoofdpersonage in zijn opzet geslaagd is. Het kan ook zijn dat we eerst kennis maken met de misdaad. De diamant is reeds uit de kluis verdwenen en dan op zoek gaan naar hoe de dader in zijn opzet geslaagd is, en meestal gaan we hier dan ook tegelijkertijd op zoek naar de dader. De film Flawless is hier een voorbeeld van.

    Een recente film die gebruik maakt van de howdunit techniek is Ocean's Eleven.

    17-08-2009, 15:05 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:howdunit,thriller
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 1 en 2
    De eerste 10 pagina's

    Deze pagina's zijn het belangrijkste deel van een script. Deze bepalen volledig of een agent agent of producent je script zal lezen of niet. Als de eerste 10 pagin's saai zijn, zal het onverbiddellijk in de prullenbak verdwijnen ongeacht of de volgende 110 pagina's fantastisch zijn of niet.
    Bekijk deze eerste 10 pagina's als een kans om je vaardigheden tonen en je vermogen tot het trekken van de aandacht en het opzetten van intriges. 
    Je moet meteen vertrekken met een snelle actie die je verslaafd houdt tot op het einde. Al hoeft het natuurlijk niet altijd letterlijk om actie te gaan. Maar in deze pagina's sla je de kijkers aan de haak met de bedoeling ze tot op het einde vast te houden.

    In uw eerste 10 pagina's moeten volgende vragen beantwoord worden:

    Waarover gaat het verhaal?
    Wie is de held?
    Wat is het doel van de held en wat heeft hij / zij nodig om dit doel te bereiken?

    17-08-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen,dag,1,en,2
    16-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen

    De meesten denken dat je jaren moet schrijven om een eerste versie van een scenario af te werken.
    Dit hoeft echter niet het geval te zijn.
    Sylvester Stallone schreef zijn script voor Rocky in slechts drie dagen na te zijn geïnspireerd door de onbekende Chuck Wepner welke vijftien ronden stand hield tegen Muhammed Ali. Rocky won 3 Oscars en er werd een hele franchise rond de film opgebouwd. Niet slecht voor slechts drie dagen scenarioschrijven, hè?

    Natuurlijk niet iedereen kan dit, maar er bestaan handleidingen die je helpen je scenario te schrijven in een aantal dagen.
    Op het internet vond ik een aantal tips voor het schrijven van een scenario in één maand.
    De sleutel tot deze methode is om zeer ongedwongen te starten, je hoeft niet alles perfect te hebben van de eerste keer, daar dient het tweede script ontwerp voor.

    De volgende dertig dagen zal ik telkens een stap van de methode toelichten zodat je meteen aan de slag kan. Zelf heb ik deze methode nog niet uitgeprobeerd, maar ben zeker van plan om er kortelings mee aan de slag te gaan.

    Er is echter wel een kleine voorwaarde aan deze methode verbonden. Je hebt reeds een basisidee in je hoofd, en weet al redelijk goed over wat je verhaal moet gaan.
    Daarbij wordt ook wel een minimum kennis van het vak scenarioschrijven verwacht. Je weet hoe een scenario er uit ziet en wat de algemene voorwaarden zijn.
    Als je dit allemaal weet kan je met volgende methode aan de slag.


    16-08-2009, 23:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het storyboard
    Een storyboard is een schetsmatig overzicht van de verschillende scènes van de film. Hierdoor heeft iedere medewerker een goed zicht van hoe de film er uiteindelijk moet uitzien. Men onderscheid twee soorten storyboards: het conceptuele en het presentatie storyboard. In weze zijn deze volgens hetzelfde concept opgemaakt.

    Een conceptueel storyboard wordt gebruikt voor het ontwikkelen van de elementaire visuele ideeën, zoals de acties van de personages, camera standpunten, de timing van de bewegingen en overgangen tussen de shots / scenes. Conceptuele storyboards zijn vaak schetsmatig en informeel.

    Een presentatie storyboard wordt gebruikt om een gedetailleerde visuele samenvatting van het project voor te stellen dit voor personen met beslissingsbevoegdheid, zoals klanten of toezichthouders. Presentatie storyboards zijn vaak met details in kleur.

    Hieronder enkele voorbeelden van de storyboards van 101 Dalmatiërs en Dumbo.

    In de bijlagen onderaan vind je 2 sjablonen waarmee je zelf aan de slag kan.



    Bijlagen:
    template1.jpg (76.1 KB)   
    template2.jpg (52.6 KB)   

    16-08-2009, 11:46 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:Storyboard
    06-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WHYdunit?
    Ook hier spreekt de uitdrukking weer voor zich. In de whydunit gaan we op zoek naar het motief achter een misdaad.
    WAAROM is deze moord gepleegd?
    WAAROM werd dit schilderij gestolen?
    WAAROM werd dat kind ontvoerd?

    ....

    De grote hamvraag is dus WAAROM.

    Dit genre is minder gangbaar als de whodunit al is het de laatste jaren (vooral in romans) meer en meer zijn opmars aan het maken. Als je de whydunit vergelijkt met de whodunit stel je vast dat je dezelfde vragen kan stellen maar enkel met het vraagwoord waarom in plaats van wie.

    Bij deze films weten we meestal al van bij de start wie verantwoordelijk is voor de misdaad. In de beginscène wordt er bvb iemand neergeschoten en de dader komt hierbij duidelijk in beeld. Rest enkel nog de grote vraag: waarom heeft hij/zij dit in godsnaam gedaan.
    Als je vanuit dit standpunt begint, je ziet de misdaad en de dader, ben je bijna verplicht je verhaal in het verleden te laten afspelen. Je begint eigenlijk bij het einde en gaat dan terug naar het begin om terug bij het einde uit te komen. Hierbij is het cirkeltje mooi rond en kan je hetzelfde begin- en eindbeeld hanteren, wat altijd een mooie afsluiter is van je film.
    Een andere mogelijkheid is je karakter gewoon te laten verdergaan met zijn/haar leven en hierbij gaandeweg puzzelstukken op zijn plaats leggen, zodat het waarom duidelijk wordt. Misschien plant hij/zij een tweede misdaad en komen we zo de drijfveer te weten.

    Als je opteert voor dit soort benadering is het zeker noodzakelijk dat je het hoofdpersonage goed uitdiept en er natuurlijk een goede drijfveer aanwezig is. Iets waarin de kijker zich kan vinden en iets bij kan voorstellen. Eveneens dient de drijfveer stukje bij beetje blootgelegd te worden zodat niet vanaf de tweede scène al duidelijk is waarom.

    Het leuke is om de whydunit te combineren met de whodunit. Hierbij weten we niet wie de misdaad gepleegd heeft noch waarom. Tijdens de film komen we hier minuut per minuut achter.

    Een bekende film die gebruik maakt van de whydunit aanpak is Chinatown.



    06-08-2009, 21:41 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:whydunit,chinatown
    23-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loft: The making of

    Ter aanvulling van vorig bericht de Whodunit? nog een klein filmpje over het maken van de film Loft.



    Op de officiële website vind je nog meer informatie en productiefoto's: http://www.loftdefilm.be/

    23-07-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:Loft,maken,van,whodunit
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Een interessant adres?


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs