De 17-jarige Anne Sluti wordt ontvoerd door een losgeslagen crimineel. Hij trekt met haar door verschillende staten. Ze tracht echter aanwijzingen achter te laten voor de politie en probeert haar ontvoerder te overmeesteren. Uiteindelijk haalt de politie hen in en zijn ze omsingeld. Nu moet Anne proberen over haar vrijlating te onderhandelen met een wanhopige moordenaar en de politie die hem maar al te graag wil neerschieten.
Deze film is een mooi voorbeeld om vanuit een slecht scenario nog een behoorlijke film te maken. Ok het geheel is gebaseerd op waar gebeurde feiten, maar wanneer men er een film van maakt mag men de waarheid wel een beetje verdraaien vind ik. Door de slechte acteerprestaties en weinig omvattende verhaal ga je nooit echt mee in de emoties. Daarbij worden er een aantal zaken opgezet die nergens worden ingelost. Bvb waarom moet de kidnapper zich regelmatig inspuiten. Ik vermoed dat hij diabetes heeft, maar kan men hier dan niet meer mee doen? Ook het motief van de dader is maar zwak en wordt even na een simpele vraag op tafel gegooid. Toch verveeld deze film niet echt. Misschien is het omdat je verwacht dat er nog wel iets gaat komen. Maar spijtig genoeg kom je dan bedrogen uit, want er gebeurt echt niets.
Thriller over twee tienermeiden, zusjes Anna en Alex Rydell, die weer thuis komen na een verblijf in een kliniek. Hun herstel wordt ernstig belemmerd door hun gemene stiefmoeder, hopeloze vader en een rondwarende geest...
Het einde is misschien een beetje een trukje van luie charel, maar toch is deze film meeslepend en goed. Alles wordt netjes opgezet en ingelost, je blijft nieuwsgierig tot het einde en alles blijft spannend. Een film die is wat hij zijn moet dus.
Groot-Brittannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar stapelen de problemen zich vervolgens op.
Aanvankelijk had ik het gevoel dat ik zomaar naar wat aan het zien was, er leek niet echt een verhaal in te zitten. Maar langzaam werd alles duidelijk. Fantastische film als je het achteraf bekijkt.
Bella Swan is altijd anders geweest. Ze doet geen enkele moeite om zich aan te passen aan wat de populaire kliek op school dicteert. Wanneer haar moeder hertrouwt en Bella bij haar vader gaat wonen in het saaie stadje Forks, verwacht ze weinig veranderingen. Maar dan ontmoet ze de mysterieuze en oogverblindend knappe Edward Cullen. Hij is intelligent, rad van tong en lijkt recht in haar ziel te kijken. Al snel beginnen ze een gepassioneerde romance, weliswaar met ongewone trekjes. Want Edward rent sneller dan een panter, kan een rijdende wagen met één hand stoppen en is sinds 1918 geen dag verouderd. Zoals alle vampieren is hij onsterfelijk. Toch heeft hij geen scherpe hoektanden en drinkt hij geen bloed: Edward en zijn familie hebben gekozen voor een andere levensstijl dan hun soortgenoten. Maar hoe dichter Edward en Bella naar elkaar toegroeien, hoe moeilijker hij het krijgt om te weerstaan aan haar geur, die hem tot oncontroleerbare waanzin kan brengen. En wat doen ze wanneer Laurent en James, aartsvijanden van de familie Cullen, op zoek gaan naar Bella?
Ik kan best geloven dat deze film vele vrouwen doen kwijlen. Een niet onnaardige jongeman die er alles voor over heeft om zijn grote liefde veilig te houden. Al is de inhoud niet meteen veelbetekenend, toch ben je geneigd je te laten meeslepen met de film. Leuk, onderhoudend entertainment dus.
Wanneer zijn vader vermoord wordt, ontdekt een jongeman dat zijn vader een beruchte huurmoordenaar was. De organisatie The Fraternity contacteert hem en geeft hem de kans om in de voetsporen van zijn vader te treden... tenminste, dat wordt hem voorgehouden.
Goede film met een aantal verrassende, onvoorspelbare wendingen. Het enige dat me een beetje stoorde was de casting van Angelina Jolie. Niet dat ik haar persé een slechte actrice vind, maar aangezien ze toch een bijrol had leek het toch of ze de rest van het scherm blaasde. Haar persoonlijkheid is gewoon te sterk om in deze positie op het scherm te zetten. Of was het gewoon dat de nevenpersonages te zwak waren? Maar samengevat zeker geen slechte film.
Twee broers, Andy en Hank, besluiten uit geldnood een overval op de zaak van hun ouders te plegen. Ze zijn zorgvuldig voorbereid en gaan ervan uit dat alles goed zal gaan. De afspraak is geen geweld, geen doden en dus geen slachtoffers. Maar als een van hen zich niet aan de afspraak houdt, valt het hele plan in duigen en moeten ze snel een oplossing bedenken. Vader Charles heeft echter voorgenomen niet te rusten voordat de daders gevat zijn.
Het duurde toch even voor ik gewend was aan het switchen van het ene personage naar het andere. Maar eenmaal je mee bent in het verhaal is het wel super goed. Aanrader dus.
Categorie:in the picture Tags:before,the,devil,knows,you're,dead
19-05-2010
Screenwriting For Teens
Screenwriting For Teens The 100 Principles of Screenwriting Every Budding Writer Must Know ISBN: 9781932907186
In een overzicht van 100 korte tekstjes worden de basisprincipes van het scenarioschrijven uitgelegd. Als je al meer gelezen en geleerd hebt over het scenarioschrijven zal je in deze niet veel nieuw ontdekken. Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat je niets nieuw kunt lezen. Het geheel is vlot geschreven bevat een heleboel leuke, interessante tips naar internetsites en het boek bevat ook een heleboel schrijfoefeningen. Als je die allemaal wil doorlopen ben je toch wel een hele tijd zoet. Over het geheel genomen een leuk boek, niet alleen voor tieners.
Club Patron: That'll be another $120! Tucker Max: [to the Feminist girls] Holy shit! You guys aren't worth that much Melissa: [smugly] Oh our company is priceless. Drew: If it lacks a price... It's probably worthless.
Tucker Max (Czuchry) is uitgenodigd voor het vrijgezellenfeestje van zijn vriend. Tucker gaat naar dit feestje en verzint daar een leugen, die zijn vriend in de problemen brengt. Als hij vervolgens wordt geweerd van de bruiloft moet hij op zoek naar een manier om het goed te maken.
Na het bekijken van deze vraag ik me af waar ik nu eigenlijk naar gekeken heb. Discussies over sex en bier en daarmee is deze compleet samengevat. Ik kan niet zeggen dat ik verveeld was tijdens het kijken, maar toch ook niet dat deze film een lange blijvende indruk zal nalaten. Eentje dat je snel bent vergeten dus.
James Reese heeft het prima voor elkaar. Leuke baan bij de Amerikaanse ambassade in Parijs, mooie vriendin én een bijbaan als CIA-correspondent. De volgende stap is wat hem betreft een echte agent te worden en serieus in actie komen. Zijn wens lijkt uit te komen als hij aan een Amerikaanse CIA-collega wordt gekoppeld die naar Parijs komt om een terreurgroep aan te pakken. Tot James ontdekt dat special agent Charlie Wax een onberekenbaar, grofgebekt, trigger-happy en ongeleid projectiel is die hem vooral als chauffeur ziet. Wax neemt James mee op een explosieve trip door de buitenwijken van Parijs die de jongen doet snakken naar zijn kantoorbaantje. Maar voor James het weet is hij tot aan zijn nek bij de zaak betrokken en is hij toch echt op Charlie aangewezen om de komende 48 uur te overleven...
Redelijk goede film met contrasterende karakters, een duidelijke verhaallijn, spanning, actie en humor. Al bij al niet slecht dus.
Categorie:in the picture Tags:from,paris,with,love
15-05-2010
Boxoffice
Hier een interessante link om na te gaan hoeveel je favoriete film heeft opgebracht.
Op de blog gaat dit ook een vast onderwerp worden, niets is namelijk interessanter om te zien of een film top of flop was. Ook boeiend is het om na te gaan waar het eventuele falen juist zit: het scenario, acteurs, camerawerk of montage, regie ... er zijn zoveel punten waar het mis kan lopen. Dit is natuurlijk iets wat je voor jezelf moet analyseren, want op de site staat dit logisch gezien niet vermeld.
Op 21 oktober 1994 verdwijnen Heather Donahue, Joshua Leonard en Michael Williams in de Black Hills Forest. De drie jonge filmstudenten maakten opnames un het bos voor hun reportage over een eeuwenoude heksenlegende - compleet met onopgeloste kindermoorden en dito verdwijningen - getiteld 'The Blair Witch Proj ect'. Eén jaar later worden hun videobanden en 16 mm-beeldmateriaal teruggevonden en gemonteerd. Het gevonden beeldmateriaal is het testament van hun aan-grijpende en afschuwelijke tocht door het bos. Het is de film van een fataal avontuur, de laatste beelden van drie levens. De drie studenten zijn tot op de dag van vandaag nog steeds spoorloos.
Super eng als je je laat meeslepen met de film. Flauw en goedkoop als je het niet doet. Aan jou de keuze.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:the,writers,journey
The Writer's Journey
The Writer's Journey Mythic structure for writers. ISBN: 978-I-932907-36-0
Dat het zolang geduurt heeft om deze te lezen heeft niets te maken met de inhoud van dit boek. Integendeel zelfs. Het biedt een verrassende kijk op een verhaal. In het boek wordt er vanuit een andere invalshoek naar het scenarioschrijven gekeken. Er worden analyses gemaakt van films waarbij je denkt: tiens zo had ik het nog niet bekeken. Het boek kan trouwens ook een leidraad zijn in je leven. Een zinnetje dat ik zeker onthouden heb is: Trust your pad. Niet nutteloos als je het mij vraagt zowel in je werkelijke levenswandel als tijdens je fantasie uitstapjes. De moeite om te lezen.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:the,writers,journey
12-05-2010
Watchmen
Watchmen speelt zich af in 1985 in een ander Amerika dan we toen kenden en waar superhelden deel uit maken van het dagelijks leven en een belangrijke rol spelen in de samenleving. Een van hen ontdekt dat een seriemoordenaar bezig is met het afslachten van alle superhelden en sluit zich aan bij een groep voormalige superhelden. Samen ontdekken ze een gruwelijk complot dat gekoppeld is aan deze crime-fighters en hun glorieuze verleden maar ook een dreigende ramp van ongekende omvang. De missie van de Watchmen is te waken over de mensheid maar wie waakt er over de Watchmen?
Buiten de lengte van de film is hij best wel ok. Naar mijn mening kan er heel wat geknipt worden en duurt het te lang eer het verhaal echt op gang komt. Maar eenmaal hij in beweging zit, is het best een aardige film.
Dan Dreiberg: What happened to us? What happened to the American Dream? Edward Blake: "What happened to the American Dream?" It came true! You're lookin' at it...
Sir John Talbot: She exerts enormous power, doesn't she? Lawrence Talbot: I wish things were different. Sir John Talbot: Never look back, Lawrence. Never look back. The past is a wilderness of horrors. Lawrence... I'm glad you're home.
Benicio Del Toro speelt Lawrence Talbot, een edelman die noodgedwongen terug moet naar het familielandgoed wanneer de verloofde van zijn broer Gwen Conliffe (Emily Blunt), hem opspoort en zijn hulp vraagt om haar vermiste geliefde te vinden. Daar ziet hij ook zijn vader terug (Anthony Hopkins), van wie hij totaal vervreemd is. Talbot gaat op zoek naar zijn broer en komt erachter dat een bloeddorstig wezen mensen uit het dorp vermoordt. In zijn zoektocht naar het gruwelijke beest ontdekt hij wat voor afschuwelijks hem zelf te wachten staat.
Flauw, inspiratieloos, voorspelbaar weerwolffilmpje. Niet echt de moeite buiten de decors en kostuums die nog wel even voor wat bezienswaardigheid zorgen.
Metropolis verhaalt over een futuristische stad in het jaar 2026 , waarin de mensen zijn opgedeeld in 'denkers' die in luxe boven de grond leven en de 'werkers' die zwoegen in de mijnen. Een bijna bijbelse vrouw genaamd Maria komt op voor de rechten van de werkers en zegt hen niet in opstand te komen maar om de komst van een bemiddelaar af te wachten. De burgemeester van de stad laat Maria opsluiten en een robot haar vorm aannemen; deze robot speelt vervolgens de werkers tegen elkaar uit en organiseert een opstand in de mijnen, waarbij de mysterieuze 'M-Machine' wordt vernietigd en de reservoirs van de stad overstromen, waarbij de kinderen van de werkers verdrinken. Wanneer de robot-Maria, die verantwoordelijk wordt gehouden voor de chaos, levend wordt verbrand ontdekt men dat het geen echt mens is. Uiteindelijk verzoent de zoon van de burgemeester de twee groepen in zijn rol als bemiddelaar.
Ongelooflijk prachtige film voor zijn tijd. In het begin is het even aanpassen aan de filmstijl, maar moet je eigenlijk gezien hebben.
Milo Boyd, een mislukte premiejager, krijgt zijn droombaan als hij wordt aangewezen om zijn ex-vrouw, verslaggeefster Nicole Hurly, op te sporen. Hij denkt dat het een gemakkelijke klus wordt, maar wanneer Nicole hem op een dwaalspoor brengt zodat zij achter een tip over een moord kan aangaan, beseft hij dat niets ooit eenvoudig gaat tussen Nicole en hem. De exen vliegen elkaar constant in de haren, totdat zij moeten rennen voor hun leven. Zij dachten dat hun gelofte van in voor en tegenspoed zwaar was, maar in leven blijven is nog veel zwaarder.
Onderhoudend filmpje al is het geen topklasse. In het verhaal zitten hier en daar wel wat losse of slordige eindjes, maar al bij al is het toch een gezellig filmpje.
Het pasgetrouwde stel John en Jenny Grogan besluit de strenge winters van Michigan de rug te keren en naar het zuiden te verhuizen om een nieuw leven te beginnen in Florida. Ze gaan als journalist werken, kopen hun eerste huis en gaan de uitdagingen aan van een nieuw huwelijk, nieuwe carrières en misschien wel een nieuw gezin. John weet nog niet of hij wel kinderen wil en vriend en collega Sebastian weet de perfecte oplossing: John moet een puppy kopen voor Jenny. Je geeft 'm eten en je laat 'm af en toe uit. En daar was Marley. De schattige Labrador-pup van amper zes kilo, groeit in een oogwenk uit tot een kolos van 50 kilo vol ongeremde energie en die het huis van de Grogans omtovert in een rampgebied. Niets is veilig voor Marleys wilde capriolen. In alle chaos en ongein die hij in de jaren die volgen veroorzaakt, kijkt Marley toe hoe de Grogans hun pieken en dalen beleven, van baan en huis veranderen en vooral de ontelbare uitdagingen van gezinsuitbreiding het hoofd bieden. John en Jenny realiseren zich gaandeweg dat Marley de vreselijkste hond ter wereld op de een of andere manier het beste uit hen naar boven haalt.
Een komedie kan ik deze niet echt noemen, meer een soort van melig romantisch filmpje. Ik moet wel toegeven dat de hond nog één van de betere acteerprestaties neerzet. De overige karakters zijn niet echt diep uitgewerkt en had meer in kunnen zitten. Algemeen gezien een redelijk filmpje om een luie avond voor de TV mee door te brengen, maar geef er geen geld aan uit in een bioscoop.