Alles over film
Categorieën
  • algemeen (42)
  • de scenario's (94)
  • Filmfestival/cursussen ea (13)
  • films uit de oude doos (5)
  • filmtechnieken/de theorie (24)
  • gelezen en (goed)gekeurd (18)
  • in the picture (146)
  • Kortfilm (0)
  • Linken maar (3)
  • Memorable quotes (138)
  • regisseurs/scenaristen (2)
  • special animation (19)
  • Top of flop? (9)
  • Archief per maand
  • 10-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
    Zoeken in blog

    Filmdatabank
    01-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De perfecte logline

    De perfecte logline

    De Perfecte Logline
    Door Wim Blaauboer


    Wat staat er op de cover van je script of synopsis? Je naam, de titel én de logline. De
    logline en vervolgens de synopsis moeten ervoor zorgen dat je script daadwerkelijk
    gelezen wordt. Zo ziet een producent de logline: LOGLINE = €€€. Een trailer haalt je
    over om de film te gaan zien, je logline is weer de trailer voor je synopsis of script. Aan
    de hand van je logline kan de producent ook bepalen of je verhaal goed in elkaar zit.
    Producenten, lezers of dramaturgen trekken alleen tijd uit om je script te lezen als de
    logline hen nieuwsgierig weet te maken. Daarom is een goede logline zo belangrijk.


    Wat is een logline?
    Een logline is een beschrijving van je verhaal in een, twee of drie zinnen. Een logline is
    iets anders dan een tagline. De tagline staat als onderschrift onder de titel op de
    filmposter, en dient ertoe om meer mensen naar de bioscoop te krijgen. “In space no-one
    can hear you scream”, was de beroemde tagline voor de film ALIEN.


    Voorbeelden van loglines:
    “Een komisch portret van de jonge, straatarme Shakespeare die verliefd wordt op een
    vrouw en geïnspireerd wordt tot het schrijven van ROMEO EN JULIA.” (SHAKESPEARE IN
    LOVE)
    ”Een briljante wiskundige wordt gedwongen z’n leven nogmaals onder de loep te nemen
    als blijkt dat hij aan schizofrenie lijdt. Uiteindelijk overwint hij al het leed en wint hij de
    Nobelprijs.” (A BEAUTIFUL MIND)
    ”Een ambitieuze FBI-agente roept de hulp in van een gestoorde ex-psychiater om een
    wrede seriemoordenaar op te sporen.” (SILENCE OF THE LAMBS)


    Hoe moet het niet?

    Maak van je logline geen complete samenvatting van je film. Probeer de verhaallijn ook
    niet in één zinnetje te proppen. Dat is misschien geschikt voor de tv-gids, maar niet voor
    je logline. Schrijf niet alleen iets over de plot. Zeg ook niet dat het verhaal “opwindend”
    is, “fantastisch” of “een geheide kaskraker”. Vermijd het gebruik van clichés: schrijf dus
    niet dat “ze zich in het avontuur storten” of dat “de vonken ervan afvliegen” etc. In de
    logline is geen plaats voor de details van je script, maar je mag ook geen belangrijke
    informatie weglaten. Noem de naam van je hoofdpersonage niet in de logline.

    Hoe dan wel?
    Hoe schrijf je dan wel een goeie logline? Kijk op de hoezen van video’s en dvd’s. Kijk in
    de tv-gids. Raadpleeg het internet: www.IMDB.com. Let wel: vaak lijkt de logline hier
    meer op een slechte synopsis. Kijk ook op de site www.inktip.com, waar schrijvers hun
    scripts kunnen promoten door middel van loglines. Werkt erg inspirerend en soms ook op
    de lachspieren. Geen leuker leed dan schrijversleed. Vaak geldt voor loglines:
    - Men beperkt zich tot een samenvatting van hun film.
    - Men kan ook deze drie vragen beantwoorden: Wie is het hoofdpersonage en wat wil hij
    of zij? Wie, de antagonist, of wat houdt hem of haar daarbij tegen? Wat maakt jouw
    verhaal uniek?
    - Men verzint een logline waarin ze zowel de externe als de interne verhaallijn
    benadrukken. Dit lijkt nog het meest op dat korte zinnetje uit de tv-gids.


    Nogmaals, het is beter om jezelf niet tot de plot te beperken. Benadruk waarom jouw
    script zo uniek is, en waarom de kijkers zich goed in de held zullen kunnen inleven.
    Beperk jezelf tot maximaal drie zinnen. En gebruik de tegenwoordige tijd. Hoe krijg je
    dit nu allemaal in drie zinnen gepropt? Probeer terug te halen wat je precies dacht toen je
    aan je film zat te schrijven. Misschien had je er wel een trailer voor in je hoofd. Als je
    daaraan denkt, worden die zinnetjes vanzelf een stuk levendiger.


    Er moet heel veel informatie in die logline van een, twee of drie zinnen staan: genre,
    conflict, personage, handeling, locatie, tijd, een crisis die moet worden opgelost, de
    mogelijke transformatie die je personage zou kunnen doormaken en het commercieel
    potentieel. En dat allemaal in maximaal 25 woorden in de tegenwoordige tijd, zodat je
    logline in één adem uitgesproken kan worden. Daarnaast moet het natuurlijk knetteren!
    Benadruk de unieke elementen van je verhaal waardoor mensen zich in de situatie
    kunnen inleven en kunnen meeleven met je hoofdpersonage. Gebruik woorden die iets
    oproepen. “Liefde, “dood”, “seks”, “avontuur”, “mysterie” en “romantiek” doen het altijd
    goed. Ik zal nu drie verschillende, maar elkaar ook deels overlappende, manieren
    bespreken om tot een logline te komen.


    Wie, wat en hoe?
    Een vorm waarin jij je logline kunt gieten is: “Een verhaal over een personage (gebruik
    hierbij karaktertrekken, geen eigennamen) dat een probleem heeft en iets moet bereiken
    waardoor hij dat probleem kan oplossen”.


    In dit geval vertelt de logline iets over:
    1. Wie de hoofdpersoon is en wat hij moet doen. (De aanleiding waarom de hoofdpersoon
    aan zijn reis/zoektocht moet beginnen)
    2. Hoe de hoofdpersoon dit aanpakt. (Wat is zijn of haar actieve handeling?)
    3. Wat er voor vreselijks gebeurt als de hoofdpersoon hier niet in slaagt. (Wat wil hij of
    zij?)

    De logline van THE FUGITIVE: “Een vooraanstaand chirurg wordt ten onrechte
    veroordeeld voor de moord op z’n vrouw, ontsnapt uit de gevangenis en jaagt op de
    werkelijke moordenaar.”
    Kortom: Wie, wat, hoe. Wie is de hoofdpersoon, wat is z’n probleem en hoe lost hij dat
    op. Voor THE FUGITIVE:
    Wie: Een vooraanstaand chirurg.
    Wat: Ten onrechte veroordeeld voor de moord op z’n vrouw.
    Hoe: Hij ontsnapt om de werkelijke moordenaar te vinden.

    Gebruik actieve werkwoorden in je logline. Film is niets anders dan het laten zien van de
    handelingen van personages. Probeer ook beeldend te schrijven, zodat de lezer de film al
    voor zich ziet.
    ”Een archeoloog moet de Ark des Verbonds vinden voor de Nazi’s hem in handen krijgen
    en hem gebruiken om de hele wereld te onderwerpen. (RAIDERS OF THE LOST ARK)


    Uit het volgende voorbeeld blijkt hoe je van een saaie logline een beeldende logline kunt
    maken, door hem specifieker te maken.
    Saaie logline: “Een vrouw wil haar zus vermoorden”.
    Intrigerende logline: “Een door jaloezie verteerde vrouw wil haar zus vermoorden, omdat
    die getrouwd is met de man waar zij van houdt”.


    De vier U’s:
    Copywriter Michael Masterson kwam met deze regel, die net zo goed werkt voor
    loglines. De methode heet 'De vier U's', van de vier aspecten die uitmaken of een
    reclametekst werkt. Die vier U’s zijn: 'Uniek,' 'Uitbetalend,' 'Urgent' en 'Ultra-Specifiek.'
    Bijna alle geslaagde reclameslogans hebben die vier U’s in zich, en ze werken ook voor
    loglines. “Het is 1945, WO II. Op de Filippijnen leidt een luitenant een reddingsoperatie
    tot achter de vijandelijke linies om 500 Amerikaanse krijgsgevangenen te bevrijden.”


    Uniek? Er zijn meer oorlogsfilms waarin mensen gered moeten worden. Denk maar aan
    SAVING PRIVATE RYAN. Op zich is dit gegeven dus niet voldoende om producenten in een
    staat van grote opwinding te brengen. Maar het zijn de details die het hem doen: 500
    krijgsgevangenen, de Filippijnen, 1945 en achter de vijandelijke linies. Ineens spitst het
    verhaal zich toe. Misschien wordt dit toch niet zo’n doorsnee-oorlogsfilm.


    Uitbetalend? Dat mag je letterlijk opvatten. Wordt dit script een kassucces?
    Waarschijnlijk wel. De Amerikanen hadden bij het verschijnen van deze logline net de
    oorlog in Afghanistan achter de rug. En dat is geen toeval. Weten wat je wanneer moet
    verkopen, dat is de truc. Miramax betaalde er in 2002 een flink bedrag voor.


    Urgent? Reken maar. In 24 woorden wordt hier net genoeg van de plot onthuld om te
    weten dat dit een spannend drama wordt. 500 krijgsgevangenen in handen van de vijand.
    Zullen ze gered worden?


    En Ultra-specifiek? Ook hier zijn het de details die het ‘m doen. De Filippijnen in 1945.
    Een luitenant. Een bevrijdingsoperatie achter vijandelijke linies. 500 krijgsgevangenen.
    Het is lastig om te bepalen wat er wel en niet in een logline moet. Maar bovenstaande
    logline is wel een goed voorbeeld. Er staat precies genoeg in om een idee te krijgen van
    de plot en het conflict. Niet te veel en niet te weinig.


    De externe en de interne verhaallijn:
    Met een logline kun je ook vaststellen of je verhaal goed in elkaar zit. Zie het volgende
    voorbeeld: “Een verlegen, eenzaam jongetje vindt een buitenaards wezen. Hij zal moedig
    genoeg moeten zijn om het op te nemen tegen de autoriteiten en het wezen terug naar z’n
    thuisplaneet te helpen." (ET.) Bij deze logline komen zowel de externe als de interne
    verhaallijn aan bod.


    De externe verhaallijn is de achtergrond waartegen het verhaal van de held (de
    subjectieve verhaallijn) zich afspeelt. In "ET" draait de externe verhaallijn om de vraag of
    de jongen het wezen naar zijn ruimteschip kan brengen. De interne verhaallijn is het
    verhaal van de held: Het verlegen jongetje dat al zijn moed bij elkaar moet rapen om ET
    te kunnen redden, en dat daarbij zichzelf behoedt voor een eenzaam en angstig leven.


    Kortom:
    Het is nog een hele klus om een goede logline te schrijven. Hopelijk kun je met de tips uit
    dit artikel een heel eind verder komen. Regels zijn er om gebroken te worden, het gaat
    erom dat een logline intrigeert. Wat maakt je verhaal uniek? Mijn schrijfmaat Marc
    Veerkamp bedacht deze logline voor onze politieke comedy: Willem van Oranje maakte
    van Nederland een republiek, Willem Drees maakte van Nederland een verzorgingsstaat,
    Dick Helling maakt van Nederland een tropisch paradijs.


    Tot slot nog een paar goede loglines als uitsmijter:
    “In het door de Nazi’s bezette Marokko ziet een verlopen casinohouder zijn voormalige
    geliefde terug. De moed van haar huidige echtgenoot dwingt hem te kiezen tussen zijn
    cynisme, zijn gevoelens voor de vrouw en zijn vaderlandsliefde.”(CASABLANCA.)
    ”Een vrouw uit New York keert een week voor haar huwelijk terug naar haar ouderlijk
    huis in Alabama om in het reine te komen met haar verleden. Maar zoals het klokje thuis
    tikt….” (SWEET HOME ALABAMA)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Een interessant adres?


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs