De Perfecte Logline
Door Wim Blaauboer
Wat staat er op de cover van je script of synopsis? Je naam, de titel én de logline. De
logline en vervolgens de synopsis moeten ervoor zorgen dat je script daadwerkelijk
gelezen wordt. Zo ziet een producent de logline: LOGLINE = . Een trailer haalt je
over om de film te gaan zien, je logline is weer de trailer voor je synopsis of script. Aan
de hand van je logline kan de producent ook bepalen of je verhaal goed in elkaar zit.
Producenten, lezers of dramaturgen trekken alleen tijd uit om je script te lezen als de
logline hen nieuwsgierig weet te maken. Daarom is een goede logline zo belangrijk.
Wat is een logline?
Een logline is een beschrijving van je verhaal in een, twee of drie zinnen. Een logline is
iets anders dan een tagline. De tagline staat als onderschrift onder de titel op de
filmposter, en dient ertoe om meer mensen naar de bioscoop te krijgen. In space no-one
can hear you scream, was de beroemde tagline voor de film ALIEN.
Voorbeelden van loglines:
Een komisch portret van de jonge, straatarme Shakespeare die verliefd wordt op een
vrouw en geïnspireerd wordt tot het schrijven van ROMEO EN JULIA. (SHAKESPEARE IN
LOVE)
Een briljante wiskundige wordt gedwongen zn leven nogmaals onder de loep te nemen
als blijkt dat hij aan schizofrenie lijdt. Uiteindelijk overwint hij al het leed en wint hij de
Nobelprijs. (A BEAUTIFUL MIND)
Een ambitieuze FBI-agente roept de hulp in van een gestoorde ex-psychiater om een
wrede seriemoordenaar op te sporen. (SILENCE OF THE LAMBS)
Hoe moet het niet?
Maak van je logline geen complete samenvatting van je film. Probeer de verhaallijn ook
niet in één zinnetje te proppen. Dat is misschien geschikt voor de tv-gids, maar niet voor
je logline. Schrijf niet alleen iets over de plot. Zeg ook niet dat het verhaal opwindend
is, fantastisch of een geheide kaskraker. Vermijd het gebruik van clichés: schrijf dus
niet dat ze zich in het avontuur storten of dat de vonken ervan afvliegen etc. In de
logline is geen plaats voor de details van je script, maar je mag ook geen belangrijke
informatie weglaten. Noem de naam van je hoofdpersonage niet in de logline.
Hoe dan wel?
Hoe schrijf je dan wel een goeie logline? Kijk op de hoezen van videos en dvds. Kijk in
de tv-gids. Raadpleeg het internet: www.IMDB.com. Let wel: vaak lijkt de logline hier
meer op een slechte synopsis. Kijk ook op de site www.inktip.com, waar schrijvers hun
scripts kunnen promoten door middel van loglines. Werkt erg inspirerend en soms ook op
de lachspieren. Geen leuker leed dan schrijversleed. Vaak geldt voor loglines:
- Men beperkt zich tot een samenvatting van hun film.
- Men kan ook deze drie vragen beantwoorden: Wie is het hoofdpersonage en wat wil hij
of zij? Wie, de antagonist, of wat houdt hem of haar daarbij tegen? Wat maakt jouw
verhaal uniek?
- Men verzint een logline waarin ze zowel de externe als de interne verhaallijn
benadrukken. Dit lijkt nog het meest op dat korte zinnetje uit de tv-gids.
Nogmaals, het is beter om jezelf niet tot de plot te beperken. Benadruk waarom jouw
script zo uniek is, en waarom de kijkers zich goed in de held zullen kunnen inleven.
Beperk jezelf tot maximaal drie zinnen. En gebruik de tegenwoordige tijd. Hoe krijg je
dit nu allemaal in drie zinnen gepropt? Probeer terug te halen wat je precies dacht toen je
aan je film zat te schrijven. Misschien had je er wel een trailer voor in je hoofd. Als je
daaraan denkt, worden die zinnetjes vanzelf een stuk levendiger.
Er moet heel veel informatie in die logline van een, twee of drie zinnen staan: genre,
conflict, personage, handeling, locatie, tijd, een crisis die moet worden opgelost, de
mogelijke transformatie die je personage zou kunnen doormaken en het commercieel
potentieel. En dat allemaal in maximaal 25 woorden in de tegenwoordige tijd, zodat je
logline in één adem uitgesproken kan worden. Daarnaast moet het natuurlijk knetteren!
Benadruk de unieke elementen van je verhaal waardoor mensen zich in de situatie
kunnen inleven en kunnen meeleven met je hoofdpersonage. Gebruik woorden die iets
oproepen. Liefde, dood, seks, avontuur, mysterie en romantiek doen het altijd
goed. Ik zal nu drie verschillende, maar elkaar ook deels overlappende, manieren
bespreken om tot een logline te komen.
Wie, wat en hoe?
Een vorm waarin jij je logline kunt gieten is: Een verhaal over een personage (gebruik
hierbij karaktertrekken, geen eigennamen) dat een probleem heeft en iets moet bereiken
waardoor hij dat probleem kan oplossen.
In dit geval vertelt de logline iets over:
1. Wie de hoofdpersoon is en wat hij moet doen. (De aanleiding waarom de hoofdpersoon
aan zijn reis/zoektocht moet beginnen)
2. Hoe de hoofdpersoon dit aanpakt. (Wat is zijn of haar actieve handeling?)
3. Wat er voor vreselijks gebeurt als de hoofdpersoon hier niet in slaagt. (Wat wil hij of
zij?)
De logline van THE FUGITIVE: Een vooraanstaand chirurg wordt ten onrechte
veroordeeld voor de moord op zn vrouw, ontsnapt uit de gevangenis en jaagt op de
werkelijke moordenaar.
Kortom: Wie, wat, hoe. Wie is de hoofdpersoon, wat is zn probleem en hoe lost hij dat
op. Voor THE FUGITIVE:
Wie: Een vooraanstaand chirurg.
Wat: Ten onrechte veroordeeld voor de moord op zn vrouw.
Hoe: Hij ontsnapt om de werkelijke moordenaar te vinden.
Gebruik actieve werkwoorden in je logline. Film is niets anders dan het laten zien van de
handelingen van personages. Probeer ook beeldend te schrijven, zodat de lezer de film al
voor zich ziet.
Een archeoloog moet de Ark des Verbonds vinden voor de Nazis hem in handen krijgen
en hem gebruiken om de hele wereld te onderwerpen. (RAIDERS OF THE LOST ARK)
Uit het volgende voorbeeld blijkt hoe je van een saaie logline een beeldende logline kunt
maken, door hem specifieker te maken.
Saaie logline: Een vrouw wil haar zus vermoorden.
Intrigerende logline: Een door jaloezie verteerde vrouw wil haar zus vermoorden, omdat
die getrouwd is met de man waar zij van houdt.
De vier Us:
Copywriter Michael Masterson kwam met deze regel, die net zo goed werkt voor
loglines. De methode heet 'De vier U's', van de vier aspecten die uitmaken of een
reclametekst werkt. Die vier Us zijn: 'Uniek,' 'Uitbetalend,' 'Urgent' en 'Ultra-Specifiek.'
Bijna alle geslaagde reclameslogans hebben die vier Us in zich, en ze werken ook voor
loglines. Het is 1945, WO II. Op de Filippijnen leidt een luitenant een reddingsoperatie
tot achter de vijandelijke linies om 500 Amerikaanse krijgsgevangenen te bevrijden.
Uniek? Er zijn meer oorlogsfilms waarin mensen gered moeten worden. Denk maar aan
SAVING PRIVATE RYAN. Op zich is dit gegeven dus niet voldoende om producenten in een
staat van grote opwinding te brengen. Maar het zijn de details die het hem doen: 500
krijgsgevangenen, de Filippijnen, 1945 en achter de vijandelijke linies. Ineens spitst het
verhaal zich toe. Misschien wordt dit toch niet zon doorsnee-oorlogsfilm.
Uitbetalend? Dat mag je letterlijk opvatten. Wordt dit script een kassucces?
Waarschijnlijk wel. De Amerikanen hadden bij het verschijnen van deze logline net de
oorlog in Afghanistan achter de rug. En dat is geen toeval. Weten wat je wanneer moet
verkopen, dat is de truc. Miramax betaalde er in 2002 een flink bedrag voor.
Urgent? Reken maar. In 24 woorden wordt hier net genoeg van de plot onthuld om te
weten dat dit een spannend drama wordt. 500 krijgsgevangenen in handen van de vijand.
Zullen ze gered worden?
En Ultra-specifiek? Ook hier zijn het de details die het m doen. De Filippijnen in 1945.
Een luitenant. Een bevrijdingsoperatie achter vijandelijke linies. 500 krijgsgevangenen.
Het is lastig om te bepalen wat er wel en niet in een logline moet. Maar bovenstaande
logline is wel een goed voorbeeld. Er staat precies genoeg in om een idee te krijgen van
de plot en het conflict. Niet te veel en niet te weinig.
De externe en de interne verhaallijn:
Met een logline kun je ook vaststellen of je verhaal goed in elkaar zit. Zie het volgende
voorbeeld: Een verlegen, eenzaam jongetje vindt een buitenaards wezen. Hij zal moedig
genoeg moeten zijn om het op te nemen tegen de autoriteiten en het wezen terug naar zn
thuisplaneet te helpen." (ET.) Bij deze logline komen zowel de externe als de interne
verhaallijn aan bod.
De externe verhaallijn is de achtergrond waartegen het verhaal van de held (de
subjectieve verhaallijn) zich afspeelt. In "ET" draait de externe verhaallijn om de vraag of
de jongen het wezen naar zijn ruimteschip kan brengen. De interne verhaallijn is het
verhaal van de held: Het verlegen jongetje dat al zijn moed bij elkaar moet rapen om ET
te kunnen redden, en dat daarbij zichzelf behoedt voor een eenzaam en angstig leven.
Kortom:
Het is nog een hele klus om een goede logline te schrijven. Hopelijk kun je met de tips uit
dit artikel een heel eind verder komen. Regels zijn er om gebroken te worden, het gaat
erom dat een logline intrigeert. Wat maakt je verhaal uniek? Mijn schrijfmaat Marc
Veerkamp bedacht deze logline voor onze politieke comedy: Willem van Oranje maakte
van Nederland een republiek, Willem Drees maakte van Nederland een verzorgingsstaat,
Dick Helling maakt van Nederland een tropisch paradijs.
Tot slot nog een paar goede loglines als uitsmijter:
In het door de Nazis bezette Marokko ziet een verlopen casinohouder zijn voormalige
geliefde terug. De moed van haar huidige echtgenoot dwingt hem te kiezen tussen zijn
cynisme, zijn gevoelens voor de vrouw en zijn vaderlandsliefde.(CASABLANCA.)
Een vrouw uit New York keert een week voor haar huwelijk terug naar haar ouderlijk
huis in Alabama om in het reine te komen met haar verleden. Maar zoals het klokje thuis
tikt
. (SWEET HOME ALABAMA)