Alles over film
Categorieën
  • algemeen (42)
  • de scenario's (94)
  • Filmfestival/cursussen ea (13)
  • films uit de oude doos (5)
  • filmtechnieken/de theorie (24)
  • gelezen en (goed)gekeurd (18)
  • in the picture (146)
  • Kortfilm (0)
  • Linken maar (3)
  • Memorable quotes (138)
  • regisseurs/scenaristen (2)
  • special animation (19)
  • Top of flop? (9)
  • Archief per maand
  • 10-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
    Zoeken in blog

    Filmdatabank
    23-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 7
    Dag 7: Pagina's 45-60

    Genoeg is genoeg, het is tijd voor verandering ... of toch een soort van.
    Je staat op het punt het midden van je script te bereiken en dit is waar je hoofdpersonage langzaam moet veranderen.
    Het hoofdpersonage moet tegelijkertijd willen veranderen, maar er eveneens weerstand tegen bieden.
    Belemmeringen en conflicten beginnen harder te worden voor je hoofdpersoon, maar je personage begint ze meer overtuigend aan te pakken .
    Dit is ook het punt waar je hoofdpersonage steeds meer gericht is op het bereiken van zijn/haar doel.

    23-08-2009, 15:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:schrijf,een,scenario,in,30,dagen,dag,7
    22-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 6
    Dag 6: Pagina 30-45

    Vandaag is dé dag. Vandaag gebeurt er iets groots!
    U bepaalt zelf wat het is, maar een grote gebeurtenis of actie zal uw hoofdpersoon op weg zetten naar wat hij/zij wilt en nodig heeft.
    Het is veel om te doen in één dag, maar eenmaal je in de flow bent van het schrijven kan je dit soort gebeurtenissen beter in één keer op papier zetten.
    Op dit punt moet je beslissen wat er met je karakter is gebeurt, hoe dit van invloed zal zijn en wat hij/zij hieraan zal doen.

    22-08-2009, 15:08 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:schrijf,een,scenario,in,30,dagen,dag,6
    21-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 5
    Dag 5: Herlees je script

    Op dit punt hoef je niet terug te gaan om alles al te gaan bewerken. Gebruik deze dag om jezelf onder te dompelen in je script zoals je het tot nu toe geschreven hebt. Probeer een beter begrip van je karakters te ontwikkelen en van de wereld waarin zij leven.

    21-08-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:schrijf,een,scenario,in,30,dagen,dag,5
    20-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Passengers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na een vliegtuigcrash, wordt Claire Summers aangewezen om de vijf overlevenden te begeleiden. Sommige van hen beweren dat het ongeluk is veroorzaakt door een explosie, maar de luchtvaartmaatschappij ontkent dat. Een van de overlevenden is Eric en Claire ontdekt dat ze speciale gevoelens voor hem heeft. Net als hun professionele relatie overgaat in een romance, verdwijnen de overige overlevenden en Claire beseft dat Eric haar laatste hoop is.



    Wanneer je je verwacht aan een bloedstollende thriller, heb je het helemaal mis. Het eerste uur is de film meer een voorspelbaar liefdesverhaaltje, en net wanneer het een beetje spannend lijkt te worden is alles maar een soort van droom geweest en is de film ineens gedaan.
    Niet echt 'my piece of cake', maar er zal wel een publiek voor zijn.

    20-08-2009, 22:14 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:in the picture
    Tags:passengers
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Passengers
    Claire Summers: "The truth heals." Who said that?
    Perry: I don't know. Some dead, white guy.
    Claire Summers: No. You.

    20-08-2009, 22:05 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Memorable quotes
    Tags:passengers
    19-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Walz with Bashir making of

    Om je een idee te geven van hoe de film gemaakt is.

    19-08-2009, 21:43 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:in the picture
    Tags:walz,with,bashir,making,of
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Walz with Bashir
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ari, een Israëlische regisseur, heeft midden in de nacht een afspraak in een bar met een vriend die wordt gekweld door terugkerende nachtmerries waarin hij stelselmatig wordt achtervolgd door een meute van 26 honden. 26, precies het aantal honden dat hij heeft moeten doden tijdens de Libanese oorlog in het begin van de jaren '80!

    De volgende dag komt voor het eerst een herinnering uit die periode bij Ari naar boven. Een stilzwijgend, kwellend beeld: hijzelf, als jonge soldaat, baadt zich samen met twee kameraden in de buurt van Beiroet. Hij ervaart dan de vitale behoefte om de waarheid te ontdekken over die fractie geschiedenis en van zichzelf. Om daarin te slagen besluit hij om over de hele wereld enkele van zijn vroegere wapenbroeders te gaan interviewen.

    Hoe dieper Ari in zijn geheugen graaft, hoe meer vergeten beelden naar boven komen.



    Prachtige documentaire gemaakt in animatievorm. Moet je eigenlijk gewoon gezien hebben.

    Officiële website: http://waltzwithbashir.com/home.html

    19-08-2009, 21:38 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:special animation
    Tags:walz,with,bashir
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Walz with Bashir

    Anonymous soldier: What to do? What to do? why don't you tell us what to do?
    Ari Folman: Shoot!
    Anonymous soldier: On who?
    Ari Folman: How should I know on who? just shoot!
    Anonymous soldier: Isn't it better to pray?
    Ari Folman: Pray and shoot!

    19-08-2009, 21:27 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Memorable quotes
    Tags:walz,with,bashir
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 3 en 4
    Vervolledig Act 1 - 20 Pagina's

    Nu je de eerste 10 pagina's van je script hebt geschreven is het tijd om te werken aan de volgende 20 pagina's.
    In de eerste 10 pagina's heb je al veel gedaan van de "set-up" van je script, de kijker weet wie uw held is en zijn doelstellingen.
    De volgende twintig pagina's moeten nu gericht worden op het verhaal en verbeteren van je karakters. Stuur je hoofdpersoon op een reis naar het keerpunt van het script

    19-08-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen,dag,3,en,4
    18-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOW CATCH them?
    Als laatste in de onderverdeling van de thrillers hebben we het HOW CATCH them genre. Dit onderscheidt zich enigzins van de drie andere genres daar we hier niet vanuit verschillende basisvragen kunnen vertrekken.
    Er is maar één vraag die gesteld kan worden en die is: hoe pakken we onze misdadigers?

    Dit genre komt meestal voor in films over seriemoordenaars. We maken, meestal in het begin, kennis met een misdaad, veelal moord. En gaan dan samen met een onderzoeksteam speuren naar de dader.
    Al snel wordt de misdaad herhaald en de druk op onze onderzoeker verhoogt. De noodzaak om onze misdadiger op te pakken wordt groter en groter naarmate de film vordert. Soms is de onderzoeker op de hoogte van de identiteit van de verdachte, soms ook niet. Veelal is de kijker wel op de hoogte van zijn identiteit, daar dit de spanning verhoogt. Je kan situaties creëren waarin verdachte en onderzoeker elkaar kruisen zonder dat beiden daarvan op de hoogte zijn enz.
    De how catch them is zeker een aanpak die, als hij goed is uitgevoerd, leidt naar bloedstollende thrillers.

    Een voorbeeld van de how catch them is The Silence of the Lambs.

    18-08-2009, 08:39 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:how,catch,them,thriller
    17-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I love you,man
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Peter Klaven is een succesvolle makelaar die trouwplannen maakt met zijn droomvrouw Zooey. Tot zijn schrik komt hij er achter dat hij eigenlijk geen goede vriend heeft die hij als getuige kan vragen. Peter gaat onmiddellijk aan de slag om dit recht te zetten. Hij stort zich in een aantal bizarre en potsierlijke “man-dates,” tot hij Sydney Fife, ontmoet, een charmante, eigenzinnige vent met wie hij meteen al goed kan opschieten. Maar hoe hechter hun band wordt, hoe slechter Peters relatie met Zooey wordt en hij moet steeds vaker kiezen tussen thuis bij zijn verloofde blijven of lekker gaan stappen en bier drinken met zijn nieuwe beste vriend. Uiteindelijk moet hij noodgedwongen kiezen tussen zijn verloofde en zijn maatje…



    Laat ik het even kort en krachtig houden: verspil hier tijd noch geld aan.


    Officiële website: http://www.iloveyouman.com/

    17-08-2009, 21:47 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:in the picture
    Tags:I,love,you,man
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I love you,man
    Peter Klaven: Why is it weird that I have girl friends?

    17-08-2009, 21:32 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Memorable quotes
    Tags:I,love,you,man
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOWdunit?
    De term HOWdunit is op zich al genoeg om te weten waar het over gaat. In de HOWdunit vragen we ons af hoe de misdaad is gepleegd.

    HOE is deze moord gepleegd?
    HOE is dit schilderij gestolen?
    HOE werd dat kind ontvoerd?
    ....

    De grote hamvraag is dus HOE. 

    Net zoals bij de andere genres kan je weer dezelfde basisvragen stellen. Alleen krijgen we hierbij andere antwoorden. Dit genre wordt wel gebruikt bij het schrijven van thrillers, maar is meestal niet de hoofdlijn.
    Bij deze films weten we meestal wie de misdaad heeft gepleegd, en soms ook waarom. Bvb een schilderij dat gestolen wordt in opdracht. Als je dit type van scenario's wilt schrijven moet je een quasi onmogelijke opdracht hebben. Om even een voorbeeld te schetsen: een diamant die gestolen wordt uit een streng bewaakte kluis. Het lijkt onmogelijk om deze te bemachtigen, maar met het juiste plan slaagt ons hoofdpersonage er uiteindelijk toch in. De film kan een overzicht zijn van het plan, te beginnen bij het bekend worden van het doel: het stelen van de diamant en te eindigen met het behalen van dit doel. Waarbij de film ons toont hoe ons hoofdpersonage in zijn opzet geslaagd is. Het kan ook zijn dat we eerst kennis maken met de misdaad. De diamant is reeds uit de kluis verdwenen en dan op zoek gaan naar hoe de dader in zijn opzet geslaagd is, en meestal gaan we hier dan ook tegelijkertijd op zoek naar de dader. De film Flawless is hier een voorbeeld van.

    Een recente film die gebruik maakt van de howdunit techniek is Ocean's Eleven.

    17-08-2009, 15:05 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:howdunit,thriller
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen: dag 1 en 2
    De eerste 10 pagina's

    Deze pagina's zijn het belangrijkste deel van een script. Deze bepalen volledig of een agent agent of producent je script zal lezen of niet. Als de eerste 10 pagin's saai zijn, zal het onverbiddellijk in de prullenbak verdwijnen ongeacht of de volgende 110 pagina's fantastisch zijn of niet.
    Bekijk deze eerste 10 pagina's als een kans om je vaardigheden tonen en je vermogen tot het trekken van de aandacht en het opzetten van intriges. 
    Je moet meteen vertrekken met een snelle actie die je verslaafd houdt tot op het einde. Al hoeft het natuurlijk niet altijd letterlijk om actie te gaan. Maar in deze pagina's sla je de kijkers aan de haak met de bedoeling ze tot op het einde vast te houden.

    In uw eerste 10 pagina's moeten volgende vragen beantwoord worden:

    Waarover gaat het verhaal?
    Wie is de held?
    Wat is het doel van de held en wat heeft hij / zij nodig om dit doel te bereiken?

    17-08-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen,dag,1,en,2
    16-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf een scenario in 30 dagen

    De meesten denken dat je jaren moet schrijven om een eerste versie van een scenario af te werken.
    Dit hoeft echter niet het geval te zijn.
    Sylvester Stallone schreef zijn script voor Rocky in slechts drie dagen na te zijn geïnspireerd door de onbekende Chuck Wepner welke vijftien ronden stand hield tegen Muhammed Ali. Rocky won 3 Oscars en er werd een hele franchise rond de film opgebouwd. Niet slecht voor slechts drie dagen scenarioschrijven, hè?

    Natuurlijk niet iedereen kan dit, maar er bestaan handleidingen die je helpen je scenario te schrijven in een aantal dagen.
    Op het internet vond ik een aantal tips voor het schrijven van een scenario in één maand.
    De sleutel tot deze methode is om zeer ongedwongen te starten, je hoeft niet alles perfect te hebben van de eerste keer, daar dient het tweede script ontwerp voor.

    De volgende dertig dagen zal ik telkens een stap van de methode toelichten zodat je meteen aan de slag kan. Zelf heb ik deze methode nog niet uitgeprobeerd, maar ben zeker van plan om er kortelings mee aan de slag te gaan.

    Er is echter wel een kleine voorwaarde aan deze methode verbonden. Je hebt reeds een basisidee in je hoofd, en weet al redelijk goed over wat je verhaal moet gaan.
    Daarbij wordt ook wel een minimum kennis van het vak scenarioschrijven verwacht. Je weet hoe een scenario er uit ziet en wat de algemene voorwaarden zijn.
    Als je dit allemaal weet kan je met volgende methode aan de slag.


    16-08-2009, 23:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:scenarioschrijven,in,30,dagen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het storyboard
    Een storyboard is een schetsmatig overzicht van de verschillende scènes van de film. Hierdoor heeft iedere medewerker een goed zicht van hoe de film er uiteindelijk moet uitzien. Men onderscheid twee soorten storyboards: het conceptuele en het presentatie storyboard. In weze zijn deze volgens hetzelfde concept opgemaakt.

    Een conceptueel storyboard wordt gebruikt voor het ontwikkelen van de elementaire visuele ideeën, zoals de acties van de personages, camera standpunten, de timing van de bewegingen en overgangen tussen de shots / scenes. Conceptuele storyboards zijn vaak schetsmatig en informeel.

    Een presentatie storyboard wordt gebruikt om een gedetailleerde visuele samenvatting van het project voor te stellen dit voor personen met beslissingsbevoegdheid, zoals klanten of toezichthouders. Presentatie storyboards zijn vaak met details in kleur.

    Hieronder enkele voorbeelden van de storyboards van 101 Dalmatiërs en Dumbo.

    In de bijlagen onderaan vind je 2 sjablonen waarmee je zelf aan de slag kan.



    Bijlagen:
    template1.jpg (76.1 KB)   
    template2.jpg (52.6 KB)   

    16-08-2009, 11:46 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:filmtechnieken/de theorie
    Tags:Storyboard
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Film directing Shot by Shot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Film directing Shot by Shot
    visualizing from concept to screen.
    ISBN: 9780941188104


    Zeer interessant boek met een breed overzicht van de filmtechnieken. Ondanks zijn 366 pagina's is hij vlot te lezen. Dit is niet enkel omdat de tekst helder en duidelijk geschreven is, maar alles wordt bovendien aangevuld met schema's en tekeningen zodat hij aangenaam leest en goed verstaanbaar is.
    Er zijn 4 grote hoofdthema's:  
    - Visualization: The Process
    - Elements of the Continuity style
    - The Workshop
    - The Moving camera
    Zo wordt het hele productieproces van oa storyboard, productiedesign over compositie, dialoog, camerastandpunten en montage aangeraakt. Het scenario komt maar zeer miniem aan bod, maar toch is het boek een aanrader als je wat meer wilt weten over het gehele productieproces.

    Waardering: 9/10

    16-08-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:gelezen en (goed)gekeurd
    Tags:fiilm,directing
    15-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info over Comedy in Vlaanderen

    Leer alles over...

    COMEDY IN VLAANDEREN

    Woensdag 9 september, 20 uur
    Huis van de Vlaamse Film, Brussel

    Waarom is het zo moeilijk om in Vlaanderen een nieuwe succesvolle comedy te maken? Wat zijn de wetmatigheden achter dit genre? Heeft de klassieke sitcom nog toekomst? Wat met dramady en charcom? Is er nog leven na FC De Kampioenen? Deze en veel andere vragen worden beantwoord op deze niet te missen info-avond.

    Gastspreker: Wout Thielemans

    Wout Thielemans begon in 1991 te werken voor de toenmalige VRTN als script-editor van Het Park, de eerste soap van de openbare omroep. Als toemaatje kreeg hij ook nog een sitcommetje toegeschoven met als ronkende naam FC De Kampioenen. Gedurende 10 jaar stond hij aan het hoofd van het schrijfteam van de serie.

    Ondertussen gaf hij ook les scenario aan het RITS. Gedurende een vijftal jaar was hij samen met Ilse Somers hoofddocent van het VOSS, de eerste (en tot nog toe enige) postgraduaatsopleiding scenarioschrijven in Vlaanderen. Naast FCDK was Wout ook de script-editor geweest van Thuis, Witse, Hof Van Assissen, Urbain en het tweede seizoen van Halleluja (door de vijf mensen die het hebben gezien zeer enthousiast onthaald).

    Sinds vorig jaar geeft hij ook een scenariocursus bij Miles Academy te Vilvoorde - wat goed uitkomt, want dat is sinds 2004 ook zijn thuishaven. Onder de scenaristen die Wout heeft opgeleid bevinden zich Bram Renders, Jan Eelen, Philippe De Schepper, Bas Adriaensen, Hilde Pallen, Nathalie Haspeslagh, Steve De Wilde, Bart Vaessen en vele anderen.

    Naast zijn editing-werk heeft hij ook al meer dan vijftig scripts op zijn palmares staan. 'Those who can, do, those who can't, teach' gaat dus in zijn geval niet op!

    Wout houdt er ook een boeiende blog voor scenaristen op na. Check it out: http://woutthielemans.blogspot.com

    Programma:
    20.00 uur: Lezing
    21.00 uur: vragenronde
    Afsluiten omstreeks 22.00u
    Allen naar de bar

    Inkom leden: gratis
    Inkom niet-leden: 10 €

    Adres:
    Huis van de Vlaamse Film (Filmzaal)
    Bischoffsheimlaan 38
    1000 Brussel
    Route vind je hier.

    De zaal biedt plaats aan 30 mensen en vol is vol. Dus gelieve je komst vooraf te melden aan dirk@scenaristengilde.be

    15-08-2009, 21:22 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Filmfestival/cursussen ea
    Tags:comedy,in,vlaanderen
    14-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milk
    Hierbij het scenario van Milk (PDF).

    Bijlagen:
    milk.pdf (191.2 KB)   

    14-08-2009, 20:25 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:de scenario's
    Tags:Milk,scenario
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Harvey Milk stond bekend om zijn strijd voor de rechten van homoseksuelen. Hij was een vriend, geliefde, politicus, vechter, icoon, inspiratiebron; een held voor het Amerikaanse volk. Zijn leven veranderde de geschiedenis en zijn moed veranderde levens. San Francisco, jaren ‘70. Harvey Milk was de eerste openlijke homo die vocht voor gelijke rechten en mogelijkheden. Zijn derde poging als politiek strijder bracht hem de overwinning in 1977 en hij werd benoemd tot de directie van toezichthouders in San Francisco. Dit was niet alleen een overwinning voor homorechten, maar hij veranderde het doel van een vechter en werd een held voor alle amerikanen. Milk is een intiem portret van de laatste acht jaar van Harvey Milk’s leven. Milk streefde zijn idealen na in een tijd waarin het rechtvaardig werd gevonden om vooroordelen en geweld tegen homo’s te gebruiken. Hij moedigde mannen en vrouwen aan om uit de kast te komen en probeerde iedereen tegen de discriminerende wetgeving te zetten. Maar tegen welke prijs?



    Prachtige film op alle vlakken. Aanrader.

    14-08-2009, 14:24 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:in the picture
    Tags:Milk
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Een interessant adres?


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs