Categorie:in the picture Tags:The,proposal, bloopers
The Proposal
Wanneer de energieke uitgeefster Margaret gedwongen naar haar geboorteland Canada moet terugkeren, verklaart ze snel dat ze eigenlijk verloofd is met haar nietsvermoedende assistent Andrew die ze al jarenlang kwelt. Hij is bereid mee te doen aan deze vertoning, maar heeft wel een aantal voorwaarden. Het onwaarschijnlijke koppel trekt naar Alaska om er kennis te maken met zijn eigenzinnige familie en het stadsmeisje dat altijd alle situaties de baas is, belandt in de ene komische gebeurtenis na de andere. Met een onverwacht huwelijk op komst en een immigratie-ambtenaar op hun hielen spreken Margaret en Andrew aarzelend af om zich aan het plan te houden, ondanks de onzekere gevolgen.
Voorspelbare, maar toch leuke film voor zijn genre.
(voorafgegaan door lezing over het kortfilmscenario)
Heb je ambitie om een kortfilm te schrijven en ben je op zoek naar een regisseur? De scenaristengilde biedt scenaristen de mogelijkheid om kennis te maken met (aspirant)regisseurs en producenten van kortfilms tijdens een unieke speeddate op het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven.
Misschien vind je eindelijk de ideale partner om je project mee te realiseren.
Programma: 14 -15 u: lezing over scenarioschrijven voor kortfilm door Ed Vanderweyden 15- 17 u.: Speeddate: scenaristen ontmoeten regisseurs/producenten
Over de lezing: Wààrom een kortfilm schrijven? Hoe schrijf je het scenario voor een kortfilm? Hoe begin je er aan? Hoe maak je het af? Wat is de structuur van een kortfilm? Is het de ideale opstap naar een langspeelfilm? Deze en vele andere vragen beantwoordt Ed Vanderweyden op 5 december as in zijn lezing over de kortfilm. Start: 14 uur.
Ed Vanderweyden, free-lance dramaturg/scripteditor, en docent aan het RITS. Hij begeleidde hij o.a. dramareeksen als Windkracht 10, Flikken, Recht op Recht, Sedes & Belli, Katarakt, Ancienne Belgique, Witse, Code 37, A.T.A.R. speelfilms als Team Spirit, Buitenspel, Dagen zonder lief, De helaasheid der dingen, Turquoise kortfilms als Rauw, Tanghi Argentini, Slaapwel Frank
Batman verhoogt de inzet in zijn strijd tegen de misdaad. Met de hulp van Lieutenant Jim Gordon en District Attorney Harvey Dent, probeert Batman om de overgebleven criminele organisaties die de straten teisteren te ontmantelen. De samenwerking blijkt effectief, maar al snel komen ze tegenover een vlaag van chaos te staan, gecreëerd door een opkomend crimineel meesterbrein, bij de inwoners van Gotham beter bekend als The Joker.
Veel actie, knappe acteerprestatie van Heather Ledger als The Joker. Echter vrij weinig inhoud. Maar wel de moeite om te zien door de special effects.
De helden van de succesvolle ICE AGE franchise zijn terug in een ongelofelijk avontuur. Scrat probeert nog steeds om zijn noot te vangen (ondertussen vindt hij misschien de ware liefde); Manny en Ellie wachten op de geboorte van hun mini-mammoet; Sid de luiaard voelt ook de drang om een gezin te stichten en gaat aan de haal met enkele dinosauruseieren; en Diego de sabeltandtijger vraagt zich af of zijn vrienden hem geen softie maken. In een poging om de ongelukkige Sid te redden, waagt de bende zich in een mysterieuze ondergrondse wereld, waar ze oog in oog komen te staan met dinosaurussen. Daar ontmoeten ze ook Buck, een meedogenloze, eenogige en op dinosaurussen jagende wezel.
Een vervolg op een vervolg is zelden een goed idee. Ook hier lijkt het concept wel een beetje uitgemolken als je het mij vraagt. Weinig humor, en ik heb al betere animaties gezien. Gezien de film niet te lang duurt, gaat hij niet vervelen maar niet echt een aanrader.
Manny: [Sid guards the three baby Tyrannosaurs from an adult] Sid! Give them to her! She's their mother! Sid: How do I know she's their mother? Manny: What do you want, a birth certificate? She's a *dinosaur*!
Op 14 oktober organiseert het Genootschap van Vlaamse Misdaadauteurs vzw in samenwerking met De Diamanten Kogel en het Instituut voor de Studie van de Letterkunde in de Nederlanden haar tweede masterclass:
Criminal Characters: Good Guys, Bad Guys and the Grey Guys In Between
door Tim Heald
Plaats van afspraak: Hof van Liere in Antwerpen 20u.
Het programma vindt u in de bijlage; reserveren voor deze masterclass is noodzakelijk.
Het genootschap hoopt jullie ook deze keer in groten getale te mogen ontvangen!
Praktisch
Waar? UA - Hof van Liere, Prinsstraat 13, 2000 Antwerpen
Wanneer? 14 oktober 2009 van 20:00 tot 22:40 uur; onthaal met koffie vanaf 19:30 uur
Prijs Leden van het GVM; studenten: gratis. Niet-leden: 5 euro
Reserveren Per sms +32 (0)498 19 80 80 of per mail
Categorie:Filmfestival/cursussen ea Tags:masterclass,misdaadauteurs,karakterontwikkeling
06-10-2009
The Hurt Locker
Irak. Vezeild in een gevaarlijk kat-en-muisspel, komt een elite ontmijningsteam terecht in een stad, waar iedereen een potentiele vijand is en elk voorwerp een mogelijke bom.
Film waarin veel en weinig gebeurt. De actie is eigenlijk altijd hetzelfde: het ontmantelen van de bommen. En wonder boven wonder lukt dit vrijwel altijd. Men is zelfs te lui geweest om echt creatief te zijn in het bommenwerk. Men kan ze op een halve hand tellen. Het camerawerk in het begin van de film is om hoofdpijn van te krijgen. Hier heeft men wat spannende actie willen creeëren, maar het maakt het geheel gewoon verwarrend en vermoeiend. Waarschijnlijk was dit nodig om toch nog iets in de film te stoppen. De gehele film vertelt eigenlijk helemaal geen verhaal, het is enkel een paar magere actiescènes die achter elkaar zijn geplakt. En als het voor jullie echt duidelijk is wie het hoofdpersonage is, dan kan je gerust een pluim op je hoed steken. Op het einde wordt er wel duidelijk gemaakt wie het volgens de film moet zijn. Maar tijdens de film komt dit weinig naar voor. De karakters zijn bovendien slecht en mager uitgewerkt. Tja veel meer hoef ik er niet over kwijt om te zeggen dat dit weggegooid geld is.
Special Agent Howell: You see what's interesting Miss Shepard is we ran a check on your name. A Claire Shepard arrived on a B-2 visitors visa seven months ago and then just two days ago she has her status adjusted to an EB-1 green card for persons of extraordinary ability. According to The Internet Movie Database, the only Claire Shepard that matches your spelling, age and place of birth has two credits on little known Aussie TV shows. Walk on roles. She hasn't won any national or international awards Special Agent Ludwig: which is something the adjudicator who handled your case would have to have been aware of and yet he approved you for an EB-1. Miss Shepard we'd like you to tell us about your relationship with center adjudications officer Cole Frankel?
Crossing Over is een film over de L.A. immigratiedienst waarin diverse verhaallijnen elkaar op genadeloze wijze kruisen. Max Brogan, werkzaam bij de Immigratiepolitie in L.A., hanteert met gemengde gevoelens de regelgeving tegenover de duizenden immigranten die hem passeren. Via zijn ogen, maar ook door die van zijn collega Hamid Baraheri, immigratieconsultant Denise, en haar man Cole die voor de beoordelingscommissie werkt, is te zien hoe talloze mensen van verschillende nationaliteiten trachten de grens van L.A. over te steken, in de hoop daar een beter leven te vinden. Door de verhalen van deze mensen wordt het verschil pijnlijk duidelijk tussen de Amerikaanse Droom en de realiteit die de immigranten in het L.A. van de 21e eeuw aantreffen.
Verwacht bij deze geen hapklare brok entertainment. Crossing over is een mooie, emotionele film. De verschillende verhaallijnen kruisen elkaar en komen op het einde netjes samen. Veel valt er niet op aan te meken. Wel meer een film om in je luie zetel te bekijken ipv in de cinemazaal. Al bij al goede film als je geboeid bent door het thema.
De gebroeders Bloom zijn de beste oplichters van de wereld en hebben al miljoenen verdiend met hun complexe scenarios gebaseerd op lust en intrige. Ze hebben besloten nog een laatste klus te doen: een mooie en excentrieke erfgename de tijd van haar leven bezorgen met een romantisch avontuur dat hen de hele wereld rondbrengt...
Scenarieel gezien is deze film dik in orde. Hij is niet voorspelbaar, heeft de nodige wendingen om het geheel boeiend te maken. En alles wat wordt ingezet wordt later ook netjes ingelost. In de montage zitten een paar minder fraaie cuts, maar niet in die mate dat ze storend zijn. Spijtig genoeg heeft men ervoor gekozen om toch een soort klucht van deze film te maken. Hierdoor is het acteerwerk er soms echt over en dit doet wel een beetje af aan de kwaliteit van de film. Maar als je van dit genre houdt, is The Brothers Bloom zeker de moeite waard.