Deze pagina's zijn het belangrijkste deel van een script. Deze bepalen volledig of een agent agent of producent je script zal lezen of niet. Als de eerste 10 pagin's saai zijn, zal het onverbiddellijk in de prullenbak verdwijnen ongeacht of de volgende 110 pagina's fantastisch zijn of niet. Bekijk deze eerste 10 pagina's als een kans om je vaardigheden tonen en je vermogen tot het trekken van de aandacht en het opzetten van intriges. Je moet meteen vertrekken met een snelle actie die je verslaafd houdt tot op het einde. Al hoeft het natuurlijk niet altijd letterlijk om actie te gaan. Maar in deze pagina's sla je de kijkers aan de haak met de bedoeling ze tot op het einde vast te houden.
In uw eerste 10 pagina's moeten volgende vragen beantwoord worden:
Waarover gaat het verhaal? Wie is de held? Wat is het doel van de held en wat heeft hij / zij nodig om dit doel te bereiken?
De meesten denken dat je jaren moet schrijven om een eerste versie van een scenario af te werken. Dit hoeft echter niet het geval te zijn. Sylvester Stallone schreef zijn script voor Rocky in slechts drie dagen na te zijn geïnspireerd door de onbekende Chuck Wepner welke vijftien ronden stand hield tegen Muhammed Ali. Rocky won 3 Oscars en er werd een hele franchise rond de film opgebouwd. Niet slecht voor slechts drie dagen scenarioschrijven, hè?
Natuurlijk niet iedereen kan dit, maar er bestaan handleidingen die je helpen je scenario te schrijven in een aantal dagen. Op het internet vond ik een aantal tips voor het schrijven van een scenario in één maand. De sleutel tot deze methode is om zeer ongedwongen te starten, je hoeft niet alles perfect te hebben van de eerste keer, daar dient het tweede script ontwerp voor.
De volgende dertig dagen zal ik telkens een stap van de methode toelichten zodat je meteen aan de slag kan. Zelf heb ik deze methode nog niet uitgeprobeerd, maar ben zeker van plan om er kortelings mee aan de slag te gaan.
Er is echter wel een kleine voorwaarde aan deze methode verbonden. Je hebt reeds een basisidee in je hoofd, en weet al redelijk goed over wat je verhaal moet gaan. Daarbij wordt ook wel een minimum kennis van het vak scenarioschrijven verwacht. Je weet hoe een scenario er uit ziet en wat de algemene voorwaarden zijn. Als je dit allemaal weet kan je met volgende methode aan de slag.
Een storyboard is een schetsmatig overzicht van de verschillende scènes van de film. Hierdoor heeft iedere medewerker een goed zicht van hoe de film er uiteindelijk moet uitzien. Men onderscheid twee soorten storyboards: het conceptuele en het presentatie storyboard. In weze zijn deze volgens hetzelfde concept opgemaakt.
Een conceptueel storyboard wordt gebruikt voor het ontwikkelen van de elementaire visuele ideeën, zoals de acties van de personages, camera standpunten, de timing van de bewegingen en overgangen tussen de shots / scenes. Conceptuele storyboards zijn vaak schetsmatig en informeel.
Een presentatie storyboard wordt gebruikt om een gedetailleerde visuele samenvatting van het project voor te stellen dit voor personen met beslissingsbevoegdheid, zoals klanten of toezichthouders. Presentatie storyboards zijn vaak met details in kleur.
Hieronder enkele voorbeelden van de storyboards van 101 Dalmatiërs en Dumbo.
In de bijlagen onderaan vind je 2 sjablonen waarmee je zelf aan de slag kan.
Film directing Shot by Shot visualizing from concept to screen. ISBN: 9780941188104
Zeer interessant boek met een breed overzicht van de filmtechnieken. Ondanks zijn 366 pagina's is hij vlot te lezen. Dit is niet enkel omdat de tekst helder en duidelijk geschreven is, maar alles wordt bovendien aangevuld met schema's en tekeningen zodat hij aangenaam leest en goed verstaanbaar is. Er zijn 4 grote hoofdthema's: - Visualization: The Process - Elements of the Continuity style - The Workshop - The Moving camera Zo wordt het hele productieproces van oa storyboard, productiedesign over compositie, dialoog, camerastandpunten en montage aangeraakt. Het scenario komt maar zeer miniem aan bod, maar toch is het boek een aanrader als je wat meer wilt weten over het gehele productieproces.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:fiilm,directing
15-08-2009
Info over Comedy in Vlaanderen
Leer alles over...
COMEDY IN VLAANDEREN
Woensdag 9 september, 20 uur Huis van de Vlaamse Film, Brussel
Waarom is het zo moeilijk om in Vlaanderen een nieuwe succesvolle comedy te maken? Wat zijn de wetmatigheden achter dit genre? Heeft de klassieke sitcom nog toekomst? Wat met dramady en charcom? Is er nog leven na FC De Kampioenen? Deze en veel andere vragen worden beantwoord op deze niet te missen info-avond.
Gastspreker: Wout Thielemans
Wout Thielemans begon in 1991 te werken voor de toenmalige VRTN als script-editor van Het Park, de eerste soap van de openbare omroep. Als toemaatje kreeg hij ook nog een sitcommetje toegeschoven met als ronkende naam FC De Kampioenen. Gedurende 10 jaar stond hij aan het hoofd van het schrijfteam van de serie.
Ondertussen gaf hij ook les scenario aan het RITS. Gedurende een vijftal jaar was hij samen met Ilse Somers hoofddocent van het VOSS, de eerste (en tot nog toe enige) postgraduaatsopleiding scenarioschrijven in Vlaanderen. Naast FCDK was Wout ook de script-editor geweest van Thuis, Witse, Hof Van Assissen, Urbain en het tweede seizoen van Halleluja (door de vijf mensen die het hebben gezien zeer enthousiast onthaald).
Sinds vorig jaar geeft hij ook een scenariocursus bij Miles Academy te Vilvoorde - wat goed uitkomt, want dat is sinds 2004 ook zijn thuishaven. Onder de scenaristen die Wout heeft opgeleid bevinden zich Bram Renders, Jan Eelen, Philippe De Schepper, Bas Adriaensen, Hilde Pallen, Nathalie Haspeslagh, Steve De Wilde, Bart Vaessen en vele anderen.
Naast zijn editing-werk heeft hij ook al meer dan vijftig scripts op zijn palmares staan. 'Those who can, do, those who can't, teach' gaat dus in zijn geval niet op!
Harvey Milk stond bekend om zijn strijd voor de rechten van homoseksuelen. Hij was een vriend, geliefde, politicus, vechter, icoon, inspiratiebron; een held voor het Amerikaanse volk. Zijn leven veranderde de geschiedenis en zijn moed veranderde levens. San Francisco, jaren 70. Harvey Milk was de eerste openlijke homo die vocht voor gelijke rechten en mogelijkheden. Zijn derde poging als politiek strijder bracht hem de overwinning in 1977 en hij werd benoemd tot de directie van toezichthouders in San Francisco. Dit was niet alleen een overwinning voor homorechten, maar hij veranderde het doel van een vechter en werd een held voor alle amerikanen. Milk is een intiem portret van de laatste acht jaar van Harvey Milks leven. Milk streefde zijn idealen na in een tijd waarin het rechtvaardig werd gevonden om vooroordelen en geweld tegen homos te gebruiken. Hij moedigde mannen en vrouwen aan om uit de kast te komen en probeerde iedereen tegen de discriminerende wetgeving te zetten. Maar tegen welke prijs?
Los Angeles, 1928: Op een ochtend, terwijl Christine is gaan werken, verdwijnt haar zoontje Walter uit het huis. Een vruchteloze zoektocht volgt en maanden later brengt men het 9-jarig jongetje terug naar de stad. Overweldigd door de politie, de pers en haar gemengde emoties laat ze de jongen bij haar overnachten. Maar diep in haar hart weet ze dat de jongen haar zoontje niet is. Christine spoort de autoriteiten aan om verder te blijven zoeken maar al vlug ontdekt ze dat ze als vrouw niet veel te zeggen heeft en al zeker niet het systeem in vraag mag stellen. Gelukkig vindt ze al vlug een bondgenoot die haar helpt in haar zoektocht. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat Californië op z'n grondvesten deed daveren.
Changeling is een zeer sterke film op vlak van acteerprestaties en technische uitwerking. Daarnaast bevat het ook een ijzersterk verhaal dat van de eerste tot de laatste seconde weet te boeien. Er zijn een paar dingetjes die me wel storen. Je komt nooit te weten wat juist het motief was van de kindermoordenaar, wat dreef hem tot zijn daden? Ik weet wel dat de hoofdlijn van de film de zoektocht van Christine naar haar zoon is, maar toch vind ik het deels onbevredigend niet te weten waarom deze kinderen vermoord werden. Daarnaast is de relatie moeder/zoon bij de start nogal koeltjes naar mijn gevoel. Geen kusje meer aan haar zoon voor ze naar het werk vertrekt, geen knuffels, niet meer achterom kijken als de bus vertrekt aan de schoolpoort en het lijkt ook niet abnormaal te zijn dat Christine veel in het weekend werkt en haar zoon Walter alleen thuis laat. Voor mij persoonlijk had deze relatie toch nog iets sterker in beeld gebracht mogen worden zodat je nog meer gaat meevoelen met de gevoelens van de moeder bij het ontdekken van de verdwijning van haar zoon. Maar desondanks is deze film zeker een aanrader om te bekijken.
Christine Collins: He's not my son. Capt. J.J. Jones: Mrs. Collins... Christine Collins: No, I don't know why he's saying that he is, but he's not Walter and there's been a mistake. Capt. J.J. Jones: I thought we agreed to give him time to adjust. Christine Collins: He's three inches shorter; I measured him on the chart. Capt. J.J. Jones: Well, maybe your measurements are off. Look, I'm sure there's a reasonable explanation for all of this. Christine Collins: He's circumcised and Walter isn't. Capt. J.J. Jones: Mrs. Collins, your son was missing for five months, for at least part of that time in the company of an unidentified drifter. Who knows what such a disturbed individual might have done. He could have had him circumcised. He could have... Christine Collins: ...made him shorter?
Carl Allen is een man die zich inschrijft voor een zelfhulpprogramma dat gebaseerd is op één simpel principe: zeg ja op alles en tegen iedereen. In het begin brengt de ontketende kracht van ja Carls leven op fantastische en onverwachte paden, maar al snel ontdekt hij dat zich openstellen voor al deze oneindige mogelijkheden zijn nadelen kan hebben...
Het basisidee achter deze film, zeg ja tegen het leven, vind ik zeker niet slecht gevonden. Alleen gaat Carl natuurlijk heel ver mee in dit spelletje. Persoonlijk ben ik geen fan van Jim Carrey, maar ik had in deze toch de indruk dat er iets meer geacteerd werd en het gekke bekkenwerk toch wat op de achtergrond bleef. Dit maakt dat ik deze film heb kunnen uitkijken zonder me mateloos te ergeren. Het verhaal op zich is vrij simpel en ook een beetje ongeloofwaardig. Geld lijkt op geen enkel ogenblik een probleem, de man lijkt vrije tijd met hopen te hebben en toch moeten we geloven dat hij een heel verantwoordelijke job heeft. Daarnaast beschikt hij nog over een hele hoop talenten en leert hij zonder problemen vliegen, gitaar spelen en Koreaans. Technisch gezien waren er weinig tot geen ergerlijke momenten. In het geheel genomen is de film niet slecht in zijn genre. Als je op zoek bent naar een avond lichtzinnig entertainment kan hij er zeker mee door.
Wanneer de vriend van haar moeder een ongezonde interesse in haar begint te vertonen wordt Jasira, een dertienjarig Amerikaans-Arabisch meisje, door haar moeder naar Texas gestuurd om bij haar Libanese vader te gaan wonen. Haar strenge vader is echter niet in staat zijn puberdochter de aandacht en liefde te geven die ze nodig heeft, noch kan hij omgaan met Jasiras tegenstrijdige gevoelens over haar snel veranderende lichaam. Amerika staat op het punt Koeweit binnen te vallen, en Jasira raakt op school steeds meer geïsoleerd als haar racistische klasgenoten haar beginnen uit te schelden voor Theedoek. Haar eenzaamheid en haar groeiende frustratie over de tegenstrijdige regels van haar ouders drijven haar tot rebels en gevaarlijk gedrag. Het meest zorgwekkende is haar seksuele obsessie voor de ex-militair die naast haar woont, en die beurtelings voor haar zorgt, haar opwindt en haar uitbuit. Het ziet er steeds slechter uit voor Jasira, tot een zwangere buurvrouw zich over haar ontfermt.
Hoewel de film ruim twee uur duurt, heeft hij mij niet echt verveeld. Het thema racisme wordt wel op een aantal vlakken aangeraakt. Maar voor mij gaat de film toch vooral over de zoektocht van een dertienjarig meisje. Die probeert haar draai te vinden in een niet altijd vriendelijke wereld (pestende klasgenoten), haar veranderende lichaam en ontluikende seksualiteit. Ondanks het thema is de film licht om te dragen en rolt hij vlotjes over het scherm. Het totaalpakket aangevuld met knappe acteerprestaties en nette montages zorgen ervoor dat deze film het bekijken waard is.
Gail Monahan: [sending her off to her father] Bottom line is, Jasira, there are right ways to act around men, and wrong ways. And for you to know which is which, you should go live with one. [Jasira bursts out crying]
In totaal zijn er negen draaidagen gepland. Elke acteur/actrice/figurant heeft een scenario gekregen met daarbij een overzicht van de planning. Gelukkig heb ik bereidwillige medewerkers en iedereen is dan ook stipt op tijd aanwezig op de set. En meestal weten ze ook nog wat ze moeten zeggen. Dat gaat dus wel goed komen. Over het algemeen heb ik mijn acteurs gezocht bij vrienden en familie, mensen zonder ervaring dus. Niet altijd even eenvoudig omdat zij net iets meer regie-aanwijzigingen nodig hebben, maar iedereen doet zijn best. We draaien een familiedrama met familie, best een leuk concept eigenlijk.
Mijn materiaal leen ik van de academie. Twee camera's (DV cam) , een boom voor het geluid, wat statieven en nog wat kleine rommel. Daar er besloten is om met twee camera's tegelijk te draaien om de dialoogscènes minder te moeten herhalen, heb ik als regisseur, camera- en geluidsman natuurlijk etra werk om alles in goede banen te leiden, maar ik doen mijn best. Gelukkig kan ik op enkele cruciale momenten rekenen op de steun van een aantal academie collega's voor wat camerawerk en ik schakel zelfs mijn moeder in om te helpen met het geluid.
Uiteindelijk denk ik dat we nog 2 extra draaidagen nodig gehad hebben om alles naar behoren in te blikken. Een hele klus dus, maar we zijn er nog niet.
Al die uren beeldmateriaal moeten nu nog ingeladen, verwerkt en gemonteerd worden. Nog een job op zich dus.
Een beetje te snel denk ik klaar te zijn. Nadat acteurs en locaties gescout zijn dient er nog een hoop te gebeuren ivm de voorbereiding van de regie. Er moet nagedacht worden over de beeldvoering in het algemeen. De sfeer van de film. Hoe je elke scène in beeld wilt zetten. En waar je de camera's gaat plaatsen in de ruimte.
Hiervoor had ik een storyboard gemaakt van de film, waarbij ik nagedacht heb over de beeldkaders, maar ook over de overgangen van de ene scéne naar de andere. Daarbij kan je hier ook al nadenken over je cuts, van close, naar middel en long. Zodat je op de draaidag zelf een goed beeld hebt over hoe je de scène wilt filmen. En geloof me, ik heb het nu ondervonden, deze voorbereiding is zeker geen overbodige luxe.
Naast het storyboard had ik ook een schematische voorstelling gemaakt van de camerastandpunten per shot zodat ik zeker niet over de as zou gaan. Een hele klus dus nog.
Maar het moeilijkste moest nog komen. Daar zat ik dan met mijn 20 pagina's scenario, nu moest dit ding nog verfilmd worden. En ja, ik had me laten gaan.
Er waren verschillende locaties:
- 2 woningen - een woonzorgcentrum - een basisschool - een politiekantoor - een restaurant - het huis van de schoonmoeder
Daarnaast was er ook een hele waslijst van acteurs en actrices:
- het gezin, bestaande uit: Kris, Monique en Lisa - een juf - een agent - een agente - een schoonmoeder - een dienster - stem van een virtueel personage - kinderen van de basisschool - bejaarden in het woonzorgcentrum
Zowel de acteurs als locaties moest ik zelf zoeken en te pakken zien te krijgen. Niet altijd een gemakkelijke opdracht. Zeker niet als je weet dat mijn budget welgeteld 0 euro was. Na een aantal mails, gesprekken en telefoons slaag ik er toch in deze opdracht tot een goed einde te brengen. De agente was de moeilijkste opdracht, omdat deze niet in uniform 'toneel' mogen spelen. Maar toch had ik iemand gevonden en heeft de Antwerpse burgemeester, Patrick Janssens, gelukkig zijn zegen gegeven (want dit moest allemaal officieel worden goedgekeurd).
De locaties zijn er, de acteurs zijn gecast, we kunnen dus beginnen.