15 jaar na Daens is Stijn Coninx terug met een grootse film. "Sur Sourire" is het meeslepende verhaal van een fascinerend historisch personage, Jeannine, een Belgisch meisje dat in 1961 uitgroeide tot een wereldster door als kloosterzuster de hit "Dominique, nique, nique " te schrijven en te zingen.
Het drama van deze jonge vrouw, die de artiestennaam "Sur Sourire" meekreeg, is de liefde; Jeannine Deckers probeert wanhopig aan anderen de liefde te geven die ze zelf nooit kreeg van haar harde moeder. Ze hecht zich aan Annie, maar wanneer deze laatste meer toenadering zoekt, vlucht ze. Wanneer de situatie thuis onhoudbaar wordt, ziet ze haar intrede in een klooster als enige uitweg. Ze componeert er "Dominique" en wordt door de kerk gebruikt om haar tanende imago te verjongen. Het liedje wordt een wereldhit. Gesterkt door haar succes, laat ze het kloosterleven achter zich en waagt haar kans Soeur Sourire is een eigentijds, meeslepend tijdsbeeld van de jaren 60, aan de hand van het leven van de meest onwaarschijnlijke superster ooit.
Om in de goede sfeer te komen serveren we u alvast een fragment uit de film Dominique - the singing nun (USA 1966) (merk op dat de tekst van het liedje naar het Engels vertaald is)
U heeft het alvast vernomen, maar de film van onze eigenste Stijn Coninx flopt. De eerste maand lokte hij 'slechts' 55.000 bezoekers naar de Belgische cinemazalen. En in Frankrijk, waar de film een week eerder in première ging, stelt hij met zijn 150.000 kijkers eveneens teleur. In Dag Allemaal bedenkt Stijn zich dat zijn film 'misschien niet sexy genoeg is'. En geeft hij toe ontgoocheld te zijn. Collega Robbe De Hert maakt zich, in hetzelfde weekblad, een week eerder al de bedenking dat Stijn de film helemaal ondersteboven heeft gedraaid. Laten we even Robbe zelf citeren: "Soeur Sourire was trouwens ook een project van mij, aanvankelijk toch, maar ook die film heb ik nooit mogen maken (De Hert doelt met die andere film op Daens). En waarom heeft Stijn een aantrekkelijke griet als Cécile De France gekozen voor een hoofdrol? Soeur Sourire was een mottige, helemaal geen sympathieke! Ook daar neemt hij een loopje met de waarheid." Nieuwsgierig dat ik ben, vraag ik me ook ineens af wat die Amerikaanse film destijds gedaan heeft. Maar vele film- en boxoffice pagina's later heb ik enkel ontdekt dat het een low budget film was. Maar of het een top of een flop was vind ik nergens terug. Moest jij het ergens terugvinden, geef gerust een seintje. En omdat we er niet genoeg van krijgen hier de originele versie:
Categorie:in the picture Tags:Soeur,Sourire,singing,nun
13-06-2009
Kortgeknipt
Kort Geknipt is een kort kortfilmfestival voor en door de studenten film- en video aan het deeltijds kunstonderwijs in Vlaanderen. Op 26 september 2009 schotelen wij u het beste uit het DKO voor in een aangenaam en gevarieerd programma van ongeveer 2 uur.
Ben je student aan het DKO dan is er goed nieuws, je kan je vanaf nu inschrijven voor de wedstrijd. Zowel documentaire als fictiefilms maken een kans. Heb je geen film in je schuif liggen dit jaar? Dan is kort geknipt nog steeds op zoek naar jou hulp. Er zijn voor diverse functies nog personen nodig om alles in goede banen te begeleiden.
Geen film in de la en geen zin om te werken? Ook dan heb je nog geen reden om weg te blijven, want kom dan gewoon genieten van wat Kort geknipt je dit jaar voorschotelt.
Categorie:Filmfestival/cursussen ea Tags:kort geknipt
12-06-2009
Scenarioschrijven
Scenarioschrijven Handboek ISBN: 90-5350-466-X
Scenarioschrijven een handboek is een naslagwerk van onze eigenste Patrick Cattrysse. Van zijn hand zijn er meerdere, nederlandstalige, scenarioboeken verschenen. Het kan dus niet uitblijven dat je minstens één exemplaar van hem in handen hebt als je ook maar iet of wat geïnteresseerd bent in scenario. In het niet al te lijvige boek krijgen we meer te weten over de constructie van een script, redactie van het script, de preproductie fase,, handelingen en structuur, ontwikkelen van personages, vertelstrategieën van een fictiefilm. Spijtig genoeg (?) heb ik dit boek niet lang na de handleiding voor scenaristen gelezen en ik voelde mij eigenlijk een beetje bedrogen. Alles wat in de groene bijbel staat, staat er bij Cattrysse ook in, alleen beknopter. En ik ga hier zeker niet beweren dat het een slecht boek is, maar ik moet zeggen dat de handleiding voor scenaristen toch mijn voorkeur wegdraagt tegenover dit boek. Maar voor al degenen die fan zijn van dunne, vlot leesbare boeken heeft dit werk zeker een streepje voor op de handleiding voor scenaristen. Desalniettemin een interessant boek om te hebben.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:handleiding,scenario,scenarioschrijven
Creating characters
Creating characters a writer's reference to the personality traits that bring fictional people to life ISBN: 0-7864-2031-6
Dit boek is een heel leuk naslagwerk als je aan de slag wilt met het creëeren van je karakter. Het is niet direct een boek om van a tot z te lezen maar meer een hulpmiddel dat je doet nadenken over je karakter. Eigenlijk kan je het meer omschrijven als een werkboek. Het stelt vragen zoals: -wat wilt het karakter juist wel of juist niet? - waar heeft je karakter schrik van? - wat is zijn/haar job? - waar gelooft hij/zij in? - wat zijn zijn gewoontes, sterke punten en zwakheden? enz. Bij elk hoofdstuk krijg je mogelijke antwoorden. bvb waar houdt je karakter wel of niet van? Mogelijkheden hier zijn: mensen, muziek, huishoudelijke taken, natuur, ontdekkingstochten enz. Je kan dus uit dit boek oneindig veel inspiratie halen en karakters samenstellen waarmee je aan de slag kunt. Zeer interessant werk dus als je wilt schrijven.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:characters,scenario,scenarioschrijven
Overhearing film dialogue
Overhearing film dialogue ISBN: 9780520221-83
Over het schrijven van dialogen zijn er weinig boeken in de handel te vinden. Overhearing film dialogue is er eentje van. Het eerste deel bestaat uit een vrij lange introductie welke handelt over de studie van het filmisch spreken. Daarna krijgen we meer uitleg over de functies van dialoog, structurele en stilistische variabelen en de integratie van dialoog in de film. Dit alles is een vrij lastige klus om door te nemen. En, tenzij je interesse hebt in deze achtergrond natuurlijk, niet bijster interessant te noemen. Het tweede deel echter leert ons meer over het gebruik van dialoog in westerns, komedies, gangster films en drama's. Dit deel bevat veel praktische en nuttige tips over het gebruik van dialoog in genoemde genres. Gezien er weinig van dit soort boeken op de markt is, en het toch wel interessante tweede deel, is dit boek zeker de moeite om op de plank te hebben staan.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:dialoog,scenario,scenarioschrijven
Creating Unforgettable Characters
Creating Unforgettable Characters a practical guide to character development in: films, TV series, advertisements, novels and short stories ISBN: 978-0-8050-1171-5
Met dit boek weet ik het niet zo goed. Ben het een keertje beginnen lezen, dan na een hoofdstuk terug weggelegd, dan later weer terug in begonnen. Het weet me op één of andere manier niet te boeien, je moet je er echt doorheen sleuren. En eerlijk gezegd weet ik nu al niet meer over wat het juist ging. Ik heb er echt niets van onthouden. Het boek bevat vooral veel praktische voorbeelden uit films, maar ik heb niet de indruk dat dingen echt besproken worden, ze worden bij wijze van spreke meer aangehaald. Er staan voorbeelden in van scripts en dialogen en er wordt wel iets bij gezegd, maar niets interessant naar mijn mening. Een zware opdracht om door te gaan. Naar mijn mening bescheiden niet echt de moeite om in de kast te hebben.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:creating,characters,scenarioschrijven,scenario
Handleiding voor scenaristen
Handleiding voor scenaristen - scenariocursus ISBN: 9789071778063
Voor de meesten die een beetje met scenarioschrijven bezig zijn, zijn de namen: Bloch, Fadiman en Peyser misschien geen onbekenden. Dit boek bundelt dan ook bijna een volledige scenariocursus gegeven door deze 3 goeroes. Het is één van de weinige nederlandstalige naslagwerken die je op de markt vindt, en laat je zeker niet ontmoedigen door zijn volume. Eigenlijk alles wat je moet weten over het vak scenarioschrijven komt aan bod in het eerste deel. In het tweede deel worden dan weer een heleboel vragen beantwoordt van de aanwezige cursisten. Dit boek noemt niet voor niets de 'groene bijbel van het scenarioschrijven'. Gewoon een must have als je geïnteresseerd bent in scenarioschrijven.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:handleiding,scenarist,scenario,scenarioschrijven,scenariocursus
Psychology for Screenwriters
Psychology for Screenwriters: Building Conflict in Your Script ISBN: 978-0-941188-87-6
Voor iedereen die zich wil bezighouden met het schrijven van scenario's is dit boek zeker een aanrader. Een goede film gaat gepaard met een goede uitdieping van de karakters, iets waar Psychology for screenwriters je zeker mee op weg helpt. Het boek benadert de karakterontwikkeling op een niet erg traditionele manier wat hem uiterst interessant maakt. Via de theorieën van Freud, Jung, Erkison enz krijgen we meer diepgang in de menselijke psyche en de schrijver linkt deze kennis op fantastische manier met het ontwikkelen van karakters en het schrijven van scenario's. Heel praktisch en leerrijk boek dat je zeker gelezen moet hebben als je film wilt schrijven.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:psychology,screenwriters,scenarioschrijven
11-06-2009
The boy in the striped pyjamas
Nu te bezichtigen in de bioscoop is de 'oorlogsfilm' : The boy in the striped pyjamas. Deze film vertelt het verhaal van de achtjarige Bruno. Zijn vader is een nazi officier en Bruno verhuist samen met zijn familie naar een huis dichtbij het concentratiekamp waar zijn vader werkt. De familie is niet echt op de hoogte van wat vader juist doet. Wanneer Bruno op een dag het kamp vanuit zijn raam ziet liggen is zijn nieuwsgierigheid gewekt. Op een dag vlucht hij uit het huis en gaat op verkenningstocht. Zo komt hij bij het kamp terecht en maakt er kennis met de achtjarige Schmuel, een joodse jongen die in het kamp gevangen zit. De twee jongens, nog te jong om het echt allemaal te vatten, worden vrienden. Alles gaat goed tot Bruno op een moment mee in het kamp op zoek gaat naar de verdwenen vader van Schmuel.
Normaal gezien ben ik niet zo te vangen voor oorlogsfilms, maar deze is echt wel anders. De eigenlijke oorlog komt in de film weinig aan bod en echte oorlogsbeelden krijgen we dan ook niet te zien. De vriendschap tussen de twee jongens is zo onschuldig en puur dat je ook weer niet anders kan dan deze prent in je hart te sluiten. Kort: fantastische film op alle vlakken. Puike acteerprestaties, mooie beelden en kleuren naast een zeer ontroerend en meeslepend verhaal. Echt weer een pareltje dat je moet gezien hebben deze zomer.
Categorie:in the picture Tags:the,boy,in,the,striped,pyjamas
08-06-2009
Coraline 2
Ik beken: ik ben verliefd.
Coraline is echt de meest fantastische film die ik de afgelopen maanden en misschien zelfs jaren gezien heb. Hoe meer ik besef hoe een huzarenstukje dit is, hoe meer ik er van ga houden. Echt eenmaal je hem gezien hebt, en als je daarbij weet hoe de film gemaakt is, kan je er geen genoeg meer van krijgen.
hieronder nog enkele filmpjes van achter de schermen:
De nieuwste animatieprent die binnenkort in de zalen komt is Coraline. Een 3D- pareltje geregisseerd door Henri Selick.
Wanneer Coraline en haar ouders verhuizen naar een zeer oud huis, is het er in eerste instantie maar een saaie bedoening voor de kleine Coraline. Als haar vader haar echter op ontdekkingstocht uitstuurt ontdekt ze een geheime deur in een van de kamers. Via deze deur krijgt ze toegang tot een andere wereld, een betere wereld. Ze maakt kennis met haar tweede moeder en vader en alles lijkt heel erg naar haar zin te zijn. Tot ze op een dag ontdekt dat toch niet alles beter is in deze wereld en ze terug wilt naar haar gewone wereld. Dit is echter buiten haar tweede moeder gerekend, die haar niet zomaar laat gaan.
Wanneer je de film bekijkt vergeet je compleet dat je naar een 3D klei animatiefilm zit te kijken. Maar toch zijn alle personages en props stuk voor stuk met de hand gemaakt. Een blikje achter de schermen leert ons dat dit een heus titanenwerk is geweest, maar alles lijkt te kloppen en is tot in de kleinste details uitgewerkt. Enige minpuntje is dat sommige beelden wat artificieel aanvoelen (volgens mij computeranimatie tussen de klei animatie) maar dit valt echter maar één of twee keer voor dat het eigenlijk muggenziften is om er over te spreken. Maar niet alleen de beelden zijn adembenemend mooi, ook het verhaal is meeslepend. In tegenstelling tot vele andere animatieprenten klopt het verhaal, is het goed opgebouwd en wordt er de nodige spanning opgebouwd. Misschien is het allemaal wel een beetje simpel en voorspelbaar, maar het is en blijft natuurlijk een soort sprookje.
Wat mij betreft is het lang geleden dat we nog eens zo'n pareltje hebben gezien, waar er zowel aan het beeld en het verhaal is gewerkt. Coraline is dus zeker een aanrader voor gans de familie, niet te missen deze zomer.
Een essay schrijven voor filmgeschiedenis, het komt wat laat en ongelegen, maar toch besluit ik het een kans te geven. Natuurlijk moet ik eerst uitmaken over welke film ik het nu juist wil hebben en hoe ik het ga aanpakken, daar er geen richtlijnen worden gegeven in de instructies wordt er veel overgelaten aan de schrijver zijn fantasie. Na een paar keer heel het lijstje geziene films overlopen te hebben is mijn oog blijven hangen op de laatste film: Citizen Kane. Ik zorg dat ik een exemplaar in handen krijg en gelukkig geven de weergoden niet veel zon. De popcorn laat ik achterwege en ik nestel me in de zetel voor een dagje Citizen Kane. Licht uit, spots aan, laat de film beginnen.
Wanneer ik de film bekeken heb, blijf ik een beetje met gemengde gevoelens achter. Enerzijds is er het beeldmateriaal zelf, dat ik bijna subliem vind. Anderzijds zitten we met het eigenlijke verhaal dat mij persoonlijk, door zijn structuur, minder aanspreekt.
Maar laat ik bij het begin beginnen. Citizen Kane vertelt het verhaal van krantenmagnaat Charles Foster Kane. Bij aanvang krijgen we een blik op zijn vervallen landgoed Xanadu waar we de landmeester zelf op zijn sterfbed vinden. Een glazen sneeuwbal valt uit zijn hand en met zijn laatste adem vormt hij het woord Rosebud. Daarna krijgen we een nieuwsbericht dat ons een deel over het publieke leven van Kane onthult. Maar het verhaal achter de man blijft onbekend. Verslaggever Jerry Thompson wordt er door filmjournaalproducent Rawlston op uit gestuurd om uit te vinden wat dit laatste woord betekent, in de hoop meer te weten te komen over wie de man Kane nu eigenlijk was. Thompson gaat op bezoek bij familie, vrienden en collegas van Kane en ontrafelt via interviews bij verschillende personen meer en meer over het leven van Kane.
De film dateert uit 1941 en werd geregisseerd door de controversiële Orson Welles (1915-1985), welke eveneens de rol van Kane voor zijn rekening neemt. Na een aantal jaren radiowerk en het vormen van zijn eigen theatergezelschap The Mercury Theater kreeg Welles in 1939 een contract bij RKO pictures. Hier kreeg hij de ongeëvenaarde carte-blanche mogelijkheid om eender welke film te maken die hij wilde, dit werd Citizen Kane.
Het scenario zou hij samen schrijven met Herman J. Mankiewicz. De geruchtenmolen draait echter dat Welles nooit één woord aan het scenario zou geschreven hebben en het volledige werk van de hand van Mankiewicz komt. Beiden ontkennen dit echter en beweren dat het uiteindelijke script door Welles is samengesteld uit twee afzonderlijke scripts respectievelijk door Welles en Mankiewicz geschreven.
Wanneer ik het script naast de film leg is het eerste wat me opvalt dat er, vooral in de introscènes, serieus verschoven en geknipt is van het scenario naar de uiteindelijke film. Het verhaal zelf wordt verteld aan de hand van flashbacks waarbij het leven van Kane wordt blootgelegd bekeken door de ogen van verschillende mensen uit zijn naaste omgeving. Met deze manier van vertellen gaat Orson Welles radicaal in tegen de traditionele vertelstructuren van het toenmalige Hollywood. Persoonlijk heb ik een beetje problemen met deze manier van vertellen. Naar mijn gevoel raak je zo minder betrokken bij het verhaal, en ik ben niet een zodanige voorstander voor het gebruik van interviews voor het vertellen van een fictief verhaal. Anderzijds wordt zo het verhaal hier wel op gang getrokken. Het vreemde is misschien wel dat Thompson op het einde zijn zoektocht naar het woord Rosebud volledig opgeeft, het lijkt wel of dit enkel een reden is om het verhaal te starten en de eigenlijke betekenis van het woord en niet toe doet. Als kijker krijg je op het einde wel nog mee waar het allemaal om draait. Het blijkt de slee te zijn uit Kane zijn kindertijd. Wie daarmee teleurgesteld achter blijft van: het is maar een slee begrijpt het volgens mij niet helemaal. De slee staat symbool voor zijn verloren kindertijd. Ergens in het begin van de film zien we de zesjarige Kane met zijn slee spelen, hij ziet er heel gelukkig uit. Het is bijna een idyllisch plaatje. Wanneer hij echter door zijn moeder wordt weggestuurd om ondergebracht te worden bij een voogd, Mr. Thatcher, duwt de kleine Kane Thatcher weg met zijn slee. Dit is volgens mij het symbool dat hij wil ingaan tegen de veranderingen die hem boven het hoofd hangen en in zijn onbezorgde jeugd wil blijven hangen. Wanneer hij toch meegenomen wordt zien we nog een aantal beelden van de slee die meer en meer ondergesneeuwd geraakt, alsof het vanaf nu altijd gaat blijven sneeuwen. De sneeuwbal in de hand van de stervende Kane verwijst hier eveneens naar. En dat is ook de tijd die Kane waarschijnlijk altijd gemist heeft, zijn onbezorgde kindertijd. Bovendien zegt zijn moeder voor zijn vertrek je zult niet eenzaam zijn Charles en dat is nu net wat hij ondanks alles wel heel zijn hele leven is geweest. Het belang van de slee wordt nogmaals onderstreept wanneer Kane een nieuwe slee als kerstcadeau bij Thatcher onder de boom vindt. De latere woorden van Bernstein illustreren dat Thatcher een man is die niets anders kent dan geld in zijn leven en vertelt ons veel over de verdere opvoeding die de jonge Kane heeft gehad.
Sommigen beweren dat Welles meer aandacht heeft besteed aan het technische werk dan aan het inhoudelijke. Na het lezen van het scenario ben ik hier niet volledig mee akkoord, daar de figuur van Kane zeer goed is uitgewerkt en men toch wel een zekere opbouw heeft waarbij men vertrekt vanuit zijn jeugd tot aan zijn sterfbed. Het is mijn inziens meer een kwestie van: je bent voor of tegen deze manier van vertellen. Bewijs daarvan is eveneens de Academy Award die Welles en Mankiewiczin 1942 gewonnen hebben voor het beste script. Hoe je het ook draait of keert Welles heeft met deze film zeker een compleet nieuwe manier van vertellen aan het licht gebracht en vele toekomstige filmmakers geïnspireerd. Het geheel doet me onmiddellijk denken aan onze eigenste Ben X die zijn verhaal ook via interviews brengt, maar of Balthazarzijn mosterd bij Citizen Kane gehaald heeft is mij onbekend. Ik kan enkel zeggen dat ik bij het zien van Ben X datzelfde ietwat wrange gevoel had dan bij het bezien van Citizen Kane. Nu ik het verhaal verder gelezen en geanalyseerd heb en de film in detail bekeken begin ik toch een beetje te twijfelen aan mijn eerste oordeel. Maar helemaal moeten toegeven dat ik de verhaalstructuur misschien toch wel goed vind gaat me, als vrouw zijnde, toch een stapje te ver.
Maar niet enkel door zijn vertelstructuur is Citizen Kane uniek voor zijn tijd, technisch gezien is deze film eveneens een hoogstandje. Voor het camerawerk benaderde Welles de al eerder bekroonde Gregg Toland. Toland werkte speciaal voor Citizen Kane de techniek van deep focus verder uit. Deze techniek zorgt ervoor dat zowel voorwerpen op de voorgrond, in het midden en op de achtergrond tegelijkertijd scherp in beeld te zien zijn. Toland verklaart dat hij dit deed door het juiste gebruik van de cameralenzen. Maar eveneens de belichting speelt een rol voor een goede weergave van de deep focus techniek. Toland had deze techniek zo geperfectioneerd dat de film gezien wordt als een pionier op het gebied van deep focus.
De film zelf is vooral samengesteld uit lange takes, die via verschillende montagetechnieken aan elkaar worden geplakt. Soms wordt er in de actie gemonteerd, dan weer gaat men via een overvloeier van het ene beeld naar het andere, dan is er weer gemonteerd op de dialoog. Zelfs in de weergave van de flashbacks van de verschillende personen bevat de film geen constante. Wanneer Thompson in de bibliotheek de memoires van Thatcher doorleest worden we door een sneeuwbui meegenomen naar het verleden. Via een overvloeier komen we terug in de bibliotheek terecht. De gedachten van Bernstein trekken ons via een overvloeier in het verleden en we komen via een zelfde overvloeier terug in de sofa vanBernstein terecht. Vervolgens gaan we op bezoek bij zijn vriend Leland. Deze flashback overgang is de meest opmerkelijke in de gehele film. Bij de terugblik naar het verleden blijft de persoon van Leland een tijdje links in beeld hangen en vervaagt langzaam alsof we door zijn ogen in het verleden kijken. Via deze zelfde techniek worden we ook weer teruggetrokken naar het heden. De tweede flashback die vanuit Leland vertrekt wordt dan weer gewoon via een overvloeier gestart en eindigt opnieuw via een overvloeier. De voorlaatste terugblikken die we krijgen zijn die via zijn tweede vrouw Susan welke vertrekken vanuit een overvloeier waarbij haar gezicht een iets langer blijft hangen dan bij andere overvloeiers het geval lijkt te zijn, terugkomen doen we wederom via een overvloeier. Als laatste krijgen we een terugblik door het oog van de butler. Deze overgang is wederom opmerkelijk daar een papegaai in het beeld verschijnt en wegvliegt en zo het beeld vrijmaakt. Opvallend is hierbij dat het oog van de vogel ongevuld is. Men kan zich afvragen of dit een technische fout is of dat het de bedoeling is om aan te geven dat we door het oog van de vogel naar de volgende beelden gaan kijken. Ik denk dat dit vooral een interpretatie van de kijker zelf is, daar er nergens enige uitleg van Welles zelf over terug te vinden is. Via een overvloeier worden we terug naar het heden gebracht. Wat mij verder nog opvalt aan de flashbacks is dat het verhaal zich gewoon verder ontwikkelt eender vanuit welk personage we terugblikken in het verleden. Het is wel zo dat vooral de tijd die Kane met het personage heeft doorgebracht wordt belicht, maar het is niet zo dat het verhaal telkens vanuit het oogpunt van het personage wordt verteld. De flashbacks worden telkens vanuit eenzelfde standpunt verteld eender door wie zijn ogen we naar het verleden terugblikken.
De film is vooral samengesteld uit medium shots, long shots en extreme long shots, close ups en extreme close ups komen minder voor en zijn meestal om overgangen te maken (memoires van Thatcher, de lamp die de overgang maakt naar Susan na haar zelfmoordpoging). De beeldkaders zijn één voor één ronduit prachtig. En het lijkt me dat de setdressers een enorme karwei hebben gehad met het samenstellen van de verschillende sets of dat er veel gewerkt wordt met miniaturen (wat ik niet echt heb teruggevonden). Wat wel opvalt in de beeldvoering is dat er regelmatig gebruik wordt gemaakt van reflecties zijnde die van Bernstein in de tafel terwijl hij zijn verhaal vertelt, die van de verpleegster in het glas van de sneeuwbol wanneer zij de kamer van de zonet overleden Kane binnenkomt, de danseressen in het raam terwijl Bernstein en Leland in gesprek zijn en een prachtige reflectie, vind ik persoonlijk, die wanneer Kane net de kamer van Susan vernielt heeft na haar vertrek en hij gebroken de hal inwandelt. Daarbij passeert hij een spiegel in een boog ingewerkt hierbij zien we zijn reflectie een paar maal weerkeren in de spiegel. Er wordt trouwens wel meer gebruik gemaakt van deze diepgang. Wanneer Susan hem verlaat en de deur uitwandelt, zien we verschillende deuren in het kader die in de verte steeds kleiner en kleiner worden en de afstand tussen hem en Susan steeds groter maken.
Voor het in beeld brengen van de verschillende karakters wordt er eveneens een onderscheid gemaakt tussen de verschillende personages. Machtige personen zoals Kane en Leland worden voor een groot deel vanuit een lage hoek gefilmd zodat ze groter en imposanter overkomen. Zwakkere personen als Susan worden vanuit een hogere hoek in beeld gebracht zodat het lijkt alsof er op deze personen wordt neergekeken. De figuur van Thompson komt nooit echt duidelijk in beeld. We zien hem enkel van op de rug of over zijn schouder en hij zit altijd in het duister. Dit is speciaal zo gedaan om van Thompson geen eigenlijk karakter te maken, hij is de onderzoeker, de personificatie van de zoektocht naar de waarheid achter de figuur Kane. Bij het in beeld brengen van de figuur van Thatcher zien we een aantal maal een merkwaardig feit: Thatcher die rechtstreeks in de cameralens kijkt alsof hij de kijker wil afschrikken. Daarbij voelen de meeste scènes waar hij in voorkomt ook koud aan: sneeuw bij zijn introductie, de bibliotheek is door het veelvuldige marmer en de sfeer ook niet warm en hartelijk te noemen en dan hebben we nog niet gesproken over de koele secretaresse die Thompson onthaald.
Voor het monteren van de film schakelde Welles de hulp in van Robert Wise. Om het filmjournaal, gezien na de dood van Kane, er korrelig oud uit te laten zien, kwam Wise op het idee om de opnames over een stenen vloer te slepen en hem door een doek, gevuld met zand en stenen, te halen. Dat dit een gedateerd resultaat geeft kan je zelf zien in het eindresultaat. In de montagekamer was niet iedereen hier gelukkig mee en werd er zelfs gevraagd naar een goede kopie van het origineel daar wat ze in handen hadden niet bruikbaar was door beschadiging.
Buiten het verhaal en de technische uitvoering ervan is Citizen Kane eveneens uniek in het tot leven wekken van de karakters. Welles zelf zat soms uren aan een stuk in de grimeerstoel om omgevormd te worden naar het levensjaar waarin zijn karakter zich bevindt. Ten tijde van Kane werd dit bereikt door de combinatie van make-up, kleding, vernuftige snufjes en belichting. In een interview verklaart Welles, tussen twee trekken aan zijn sigaar door, dat hij er in het echte leven nooit zo goed heeft uitgezien als de jonge Kane. Wat de vernuftige snufjes betreft zijn enkele voorbeelden dat Kane strategisch geplaatste tape op zijn gezicht droeg om een soort facelift te krijgen, het personage van Leland draagt, wanneer hij als oude man in beeld verschijnt, in melk gedoopte contactlenzen om zijn ogen ouder te laten tonen. Zelf vind ik de transformatie van de jonge naar de oude Kane zeer geloofwaardig en gezien het tijdperk verbluffend. Als men in acht neemt dat dit vandaag de dag uren, dagen, maanden werk en simulaties aan een computer vereist (cfr The Curious Case of Benjamin Button) kan ik er enkel nog meer respect voor opbrengen. Misschien zijn we minder creatief geworden, of technisch verwend of beperkt de weergave in kleur ook wel deels onze mogelijkheden.
Ondanks zijn uniek karakter is Citizen Kane nooit een echte hit geworden in zijn tijd. En dit was niet enkel te wijten aan het feit dat het te vernieuwend was voor het toenmalige Hollywood. Een groot deel van zijn falen kan worden verhaald op de nek van William Randolph Hearst. Deze, in 1863 geboren, invloedrijke krantenmagnaat herkende in Charles Foster Kane een weinig vleiende beschrijving van zichzelf. Hearst wilde op alle manieren vermijden dat Citizen Kane een succes werd bij de bevolking. Eerst bood hij de RKO-baas aan de kosten van de film te vergoeden in ruil voor de negatieven, zodat hij deze kon vernietigen. Dit werd hem echter geweigerd en vervolgens zorgde hij voor een boycot van de film. Alle kranten en radiostations die onder zijn macht vielen werden verboden om de film te noemen of advertenties te plaatsen. Mede door deze boycot werd Citizen Kane geen succes in de bioscopen en beschouwd als een flop. Het gevolg hiervan is dat Welles nooit meer de artistieke vrijheid zal krijgen zoals hij die kreeg bij het maken van Citizen Kane. Welles zelf heeft altijd ontkend dat hij het verhaal gebaseerd heeft op het leven van Hearst en is het feit dat hij nooit een tweede kans heeft gekregen blijven betreuren. De meeste niet aan Hearst verbonden kranten vonden Citizen Kane echter een meesterwerk en hij werd dan ook bekroond met negen Oscarnominaties maar won slechts één Academy Award, zoals eerder aangehaald, voor het beste scenario. Na 1942 raakte de film in de VS in de vergetelheid om pas in 1946, na de Tweede Wereldoorlog, terug op te duiken waarbij hij in verscheidene Europese landen werd uitgebracht. In Europa, meerbepaald in Frankrijk, was men zeer onder de indruk van de film en stilaan kreeg hij weer wereldwijde aandacht. Tegenwoordig prijkt hij op vele lijstjes van beste film ooit, beste scenario aller tijden enz.
Of je hem nu goed vindt of slecht feit is dat Citizen Kane een meesterwerk is voor zijn tijd en een serieuze vernieuwer is op verschillende fronten. En samen met Welles betreur ik het feit dat hij niet meer kansen heeft gekregen om zijn talenten te tonen na het maken van deze film. Want met het tekenen van het contract bij RKO heeft hij tegelijkertijd gezorgd voor zijn opkomst en ondergang, zodat hij nooit meer ten volle heeft kunnen bewijzen wat voor een briljante filmmaker hij was.
Categorie:films uit de oude doos Tags:Citizen Kane, Xanadu, Rosebud, Orson, Welles
08-05-2009
Setting up your shots
Setting up your shots Great camera moves every filmmaker should know/second edition ISBN: 978-1-932907-42-1
Op het eerste zicht lijkt dit boek een nietig naslagwerkje te zijn over cameratechnieken, maar niets is minder waar. Het is een zeer rijke bron aan informatie over alles wat met filmtechniek te maken heeft. In mijn ogen is het een boek dat je eigenlijk één keer per maand zou moeten lezen, doornemen of doorbladeren om je kennis terug op te frissen. De informatie is zeer helder, duidelijk en niet te langdradig meegegeven. Bovendien worden er telkens voorbeelden van films meegegeven waarin je de besproken techniek kan bekijken. Heb je niet de tijd om de aangehaalde film te zien, zijn er nog altijd de illustraties die heel duidelijk de tekst aanvullen en waardoor je meestal direct wel snapt over wat ze het hebben. Het boek behandelt een grote variatie aan items ingedeeld in volgende basishoofdstukken: - basis cinematografische technieken (pan, tilt, dolly, zoom ...) - compositie technieken (camera hoeken, close-ups ...) - kraan technieken (rise up, fall down ....) - bewegingstechnieken (open up, close out, draw in, vertigo ....) - perspectief technieken (POV, broken wall, voyeur ...) - camera technieken (whip cut, search up, sleepover ....) - montage technieken (jump cut, match cut, cross cut ....) - verschillende technieken (slow motion, fast motion ....)
wat mij betreft zeker een boek om in de kast te hebben.
De lammetjes staan in de wei, de bomen knotten al weeral een tijdje alles bloeit, springt en dartelt. De lente is weeral in het land. Persoonlijk vind ik dit nog steeds de mooiste periode van het jaar. Al moeten we de laatste jaren wel wat inboeten wat het weer betreft. Mei had vroeger de reputatie een mooie, zonnige maand te zijn, maar de laatste jaren is daar precies minder en minder van te merken.
Feit is dat mei dit jaar een hoop werk met zich mee brengt. Ik ben volop bezig met het monteren van mijn eerste kortfilm, het schrijven van een essay, het in orde brengen van een (animatie/film)studio dat me er niet meer veel ,om niet te zeggen geen, tijd meer rest voor de onderhoud van dit blog.
Gelukkig (?) moeten we ook stellen dat traditioneel in mei het bioscoop seizoen een beetje aan het uitbollen is. Het filmaanbod wordt minder interessant en de mensen genieten liever van het 'mooie' weer buiten dan zich in een bioscoopzetel te nestelen. Maar als filmliefhebber moeten we rond deze periode ook wel een aantal fraaie festivals in het oog houden. de meesten vinden in het najaar plaats, maar om te deelnemen kan je je best nu al beginnen voor te bereiden.
Als laatste wil ik nog even verwijzen naar de 1 minuut filmpjes die momenteel kunnen ingezonden worden naar Canvas. Als je met film bezig bent misschien wel de moeite om een inzending te doen, je weet nooit wat er uit voort kan vloeien. Ik ga in ieder geval nog proberen een gaatje te vinden om een inzending te doen. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van de verdere perikelen.
Hierbij een lijst van de (volgens de Writers Guild of America) beste filmscenario's.
1.
CASABLANCA Screenplay by Julius J. & Philip G. Epstein and Howard Koch. Based on the play "Everybody Comes to Rick's" by Murray Burnett and Joan Alison
2.
THE GODFATHER Screenplay by Mario Puzo and Francis Ford Coppola. Based on the novel by Mario Puzo
3.
CHINATOWN Written by Robert Towne
4.
CITIZEN KANE Written by Herman Mankiewicz and Orson Welles
5.
ALL ABOUT EVE Screenplay by Joseph L. Mankiewicz. Based on "The Wisdom of Eve," a short story and radio play by Mary Orr
6.
ANNIE HALL Written by Woody Allen and Marshall Brickman
7.
SUNSET BLVD. Written by Charles Brackett & Billy Wilder and D.M. Marshman, Jr.
8.
NETWORK Written by Paddy Chayefsky
9.
SOME LIKE IT HOT Screenplay by Billy Wilder & I.A.L. Diamond. Based on "Fanfare of Love," a German film written by Robert Thoeren and M. Logan
10.
THE GODFATHER II Screenplay by Francis Ford Coppola and Mario Puzo. Based on Mario Puzo's novel "The Godfather"
11.
BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID Written by William Goldman
12.
DR. STRANGELOVE Screenplay by Stanley Kubrick and Peter George and Terry Southern. Based on novel "Red Alert" by Peter George
13.
THE GRADUATE Screenplay by Calder Willingham and Buck Henry. Based on the novel by Charles Webb
14.
LAWRENCE OF ARABIA Screenplay by Robert Bolt and Michael Wilson. Based on the life and writings of Col. T.E. Lawrence
15.
THE APARTMENT Written by Billy Wilder & I.A.L. Diamond
16.
PULP FICTION Written by Quentin Tarantino. Stories by Quentin Tarantino & Roger Avary
17.
TOOTSIE Screenplay by Larry Gelbart and Murray Schisgal. Story by Don McGuire and Larry Gelbart
18.
ON THE WATERFRONT Screen Story and Screenplay by Budd Schulberg. Based on "Crime on the Waterfront" articles by Malcolm Johnson
19.
TO KILL A MOCKINGBIRD Screenplay by Horton Foote. Based on the novel by Harper Lee
20.
IT'S A WONDERFUL LIFE Screenplay by Frances Goodrich & Albert Hackett & Frank Capra. Based on short story "The Greatest Gift" by Philip Van Doren Stern. Contributions to screenplay Michael Wilson and Jo Swerling
21.
NORTH BY NORTHWEST Written by Ernest Lehman
22.
THE SHAWSHANK REDEMPTION Screenplay by Frank Darabont. Based on the short story "Rita Hayworth and the Shawshank Redemption" by Stephen King
23.
GONE WITH THE WIND Screenplay by Sidney Howard. Based on the novel by Margaret Mitchell
24.
ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND Screenplay by Charlie Kaufman. Story by Charlie Kaufman & Michel Gondry & Pierre Bismuth
25.
THE WIZARD OF OZ Screenplay by Noel Langley and Florence Ryerson and Edgar Allan Woolf Adaptation by Noel Langley. Based on the novel by L. Frank Baum
26.
DOUBLE INDEMNITY Screenplay by Billy Wilder and Raymond Chandler. Based on the novel by James M. Cain
27.
GROUNDHOG DAY Screenplay by Danny Rubin and Harold Ramis. Story by Danny Rubin
28.
SHAKESPEARE IN LOVE Written by Marc Norman and Tom Stoppard
29.
SULLIVAN'S TRAVELS Written by Preston Sturges
30.
UNFORGIVEN Written by David Webb Peoples
31.
HIS GIRL FRIDAY Screenplay by Charles Lederer. Based on the play "The Front Page" by Ben Hecht & Charles MacArthur
32.
FARGO Written by Joel Coen & Ethan Coen
33.
THE THIRD MAN Screenplay by Graham Greene. Story by Graham Greene. Based on the short story by Graham Greene
34.
THE SWEET SMELL OF SUCCESS Screenplay by Clifford Odets and Ernest Lehman. From a novelette by Ernest Lehman
35.
THE USUAL SUSPECTS Written by Christopher McQuarrie
36.
MIDNIGHT COWBOY Screenplay by Waldo Salt. Based on the novel by James Leo Herlihy
37.
THE PHILADELPHIA STORY Screenplay by Donald Ogden Stewart. Based on the play by Philip Barry
38.
AMERICAN BEAUTY Written by Alan Ball
39.
THE STING Written by David S. Ward
40.
WHEN HARRY MET SALLY Written by Nora Ephron
41.
GOODFELLAS Screenplay by Nicholas Pileggi & Martin Scorsese. Based on book "Wise Guy" by Nicholas Pileggi
42.
RAIDERS OF THE LOST ARK Screenplay by Lawrence Kasdan. Story by George Lucas and Philip Kaufman
43.
TAXI DRIVER Written by Paul Schrader
44.
THE BEST YEARS OF OUR LIVES Screenplay by Robert E. Sherwood. Based on novel "Glory For Me" by MacKinley Kantor
45.
ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST Screenplay by Lawrence Hauben and Bo Goldman. Based on the novel by Ken Kesey
46.
THE TREASURE OF THE SIERRA MADRE Screenplay by John Huston. Based on the novel by B. Traven
47.
THE MALTESE FALCON Screenplay by John Huston. Based on the novel by Dashiell Hammett
48.
THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI Screenplay by Carl Foreman and Michael Wilson. Based on the novel by Pierre Boulle
49.
SCHINDLER'S LIST Screenplay by Steven Zaillian. Based on the novel by Thomas Keneally
50.
THE SIXTH SENSE Written by M. Night Shyamalan
51.
BROADCAST NEWS Written by James L. Brooks
52.
THE LADY EVE Screenplay by Preston Sturges. Story by Monckton Hoffe
53.
ALL THE PRESIDENT'S MEN Screenplay by William Goldman. Based on the book by Carl Bernstein & Bob Woodward
54.
MANHATTAN Written by Woody Allen & Marshall Brickman
55.
APOCALYPSE NOW Written by John Milius and Francis Coppola. Narration by Michael Herr
56.
BACK TO THE FUTURE Written by Robert Zemeckis & Bob Gale
57.
CRIMES AND MISDEMEANORS Written by Woody Allen
58.
ORDINARY PEOPLE Screenplay by Alvin Sargent. Based on the novel by Judith Guest
59.
IT HAPPENED ONE NIGHT Screenplay by Robert Riskin. Based on the story "Night Bus" by Samuel Hopkins Adams
60.
L.A. CONFIDENTIAL Screenplay by Brian Helgeland & Curtis Hanson. Based on the novel by James Ellroy
61.
THE SILENCE OF THE LAMBS Screenplay by Ted Tally. Based on the novel by Thomas Harris
62.
MOONSTRUCK Written by John Patrick Shanley
63.
JAWS Screenplay by Peter Benchley and Carl Gottlieb. Based on the novel by Peter Benchley
64.
TERMS OF ENDEARMENT Screenplay by James L. Brooks. Based on the novel by Larry McMurtry
65.
SINGIN' IN THE RAIN Screen Story and Screenplay by Betty Comden & Adolph Green. Based on the song by Arthur Freed and Nacio Herb Brown
66.
JERRY MAGUIRE Written by Cameron Crowe
67.
E.T. THE EXTRA-TERRESTRIAL Written by Melissa Mathison
68.
STAR WARS Written by George Lucas
69.
DOG DAY AFTERNOON Screenplay by Frank Pierson. Based on a magazine article by P.F. Kluge and Thomas Moore
70.
THE AFRICAN QUEEN Screenplay by James Agee and John Huston. Based on the novel by C.S. Forester
71.
THE LION IN WINTER Screenplay by James Goldman. Based on the play by James Goldman
72.
THELMA & LOUISE Written by Callie Khouri
73.
AMADEUS Screenplay by Peter Shaffer. Based on his play
74.
BEING JOHN MALKOVICH Written by Charlie Kaufman
75.
HIGH NOON Screenplay by Carl Foreman. Based on short story "The Tin Star" by John W. Cunningham
76.
RAGING BULL Screenplay by Paul Schrader and Mardik Martin. Based on the book by Jake La Motta with Joseph Carter and Peter Savage
77.
ADAPTATION Screenplay by Charlie Kaufman and Donald Kaufman. Based on the book "The Orchid Thief" by Susan Orlean
78.
ROCKY Written by Sylvester Stallone
79.
THE PRODUCERS Written by Mel Brooks
80.
WITNESS Screenplay by Earl W. Wallace & William Kelley. Story by William Kelley and Pamela Wallace & Earl W. Wallace
81.
BEING THERE Screenplay by Jerzy Kosinski. Inspired by the novel by Jerzy Kosinski
82.
COOL HAND LUKE Screenplay by Donn Pearce and Frank Pierson. Based on the novel by Donn Pearce
83.
REAR WINDOW Screenplay by John Michael Hayes. Based on the short story by Cornell Woolrich
84.
THE PRINCESS BRIDE Screenplay by William Goldman. Based on his novel
85.
LA GRANDE ILLUSION Written by Jean Renoir and Charles Spaak
86.
HAROLD & MAUDE Written by Colin Higgins
87.
8 1/2 Screenplay by Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano, Brunello Rond. Story by Fellini, Flaiano
88.
FIELD OF DREAMS Screenplay by Phil Alden Robinson. Based on the book by W.P. Kinsella
89.
FORREST GUMP Screenplay by Eric Roth. Based on the novel by Winston Groom
90.
SIDEWAYS Screenplay by Alexander Payne & Jim Taylor. Based on the novel by Rex Pickett
91.
THE VERDICT Screenplay by David Mamet. Based on the novel by Barry Reed
92.
PSYCHO Screenplay by Joseph Stefano. Based on the novel by Robert Bloch
93.
DO THE RIGHT THING Written by Spike Lee
94.
PATTON Screen Story and Screenplay by Francis Ford Coppola and Edmund H. North. Based on "A Soldier's Story" by Omar H. Bradley and "Patton: Ordeal and Triumph" by Ladislas Farago
95.
HANNAH AND HER SISTERS Written by Woody Allen
96.
THE HUSTLER Screenplay by Sidney Carroll & Robert Rossen. Based on the novel by Walter Tevis
97.
THE SEARCHERS Screenplay by Frank S. Nugent. Based on the novel by Alan Le May
98.
THE GRAPES OF WRATH Screenplay by Nunnally Johnson. Based on the novel by John Steinbeck
99.
THE WILD BUNCH Screenplay by Walon Green and Sam Peckinpah. Story by Walon Green and Roy Sickner
100.
MEMENTO Screenplay by Christopher Nolan. Based on the short story "Memento Mori" by Jonathan Nolan
Sinds 25 februari ook in onze zalen te zien, de actiefilm: The Spirit. Het is eigenlijk geen echte animatieprent, maar door de vele speciale effecten geeft hij wel een beetje dit gevoel. Toch kan ik het niet laten hem even speciaal in de verf te zetten.
The Spirit is een film van Frank Miller naar een scenario van Frank Miller
Kort samengevat:
De held is een jonge flik die vermoord werd en op mysterieuze wijze uit de dood opstaat als de Spirit om de misdaad en duistere figuren van Central City te bestrijden. Zijn aartsvijand, Octopus, heeft een heel ander doel voor ogen: hij is van plan Spirits geliefde stad te vernietigen om zijn eigen versie van onsterfelijkheid te verwezenlijken. De Spirit achtervolgt de meedogenloze moordenaar van de vervallen opslagplaatsen van Central City, naar de vochtige catacomben tot de door de wind geteisterde waterkant. Ondertussen wordt onze gemaskerde held omringd door knappe vrouwen die hem willen verleiden, liefhebben of doden. We maken kennis met Ellen Dolan, het pientere buurmeisje; Silken Floss, een waardeloze secretaresse en frigide feeks; Plaster of Paris, een moordzuchtige Franse nachtclubdanseres; Lorelei, een bekoorlijke verleidster; en Morgenstern, een sexy jonge flik. En dan is er natuurlijk ook Sand Saref, de juwelendievegge met verleidelijke rondingen. Zij is zijn grote liefde die op het slechte pad raakte. Zal hij haar kunnen redden of gaat zij hem doden ?
Bespreking:
The Spirit is gebaseerd op de gelijknamige stripverhalen van Will Eisner. De gehele sfeer van het stripverhaal wordt ook doorgetrokken in de film, wat hem een ervaring op zich maakt. De film zelf is geheel gefilmd voor het beruchte groene scherm (the green key) en helemaal digitaal afgewerkt. Er waren 50 draaidagen nodig om het geheel in te blikken.
Het verhaal op zich kan ik weinig van vertellen, daar ik The Spirit noch gelezen, noch gezien heb. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat de film inhoudelijk veel soeps is. Het meeste aandacht is volgens mij naar het eindproduct gegaan. Men wist dat men een soort levende strip wou maken, maar dat het nog iets mocht vertellen om de mensen bezig te houden, daar heeft men volgens mij niet te veel tijd in gestoken. Toch geloof ik dat je van deze film op zijn minst een paar clips en trailers moet gezien hebben, gewoon voor het visueel resultaat dat men verkregen heeft, want in The Spirit lijkt het net of de strip tot leven in gekomen.
Het verhaal gaat over een 15-jarige jongen die verliefd wordt op een oudere vrouw aan wie hij regelmatig voorleest. Pas later, tijdens de processen na de Tweede Wereldoorlog, komt hij erachter dat ze opzichter was in een concentratiekamp.
Kate Winslet kreeg haar eerste Oscar voor deze als beste actrice. Verder was hij genomineerd in de categorie: beste film en beste regisseur. Aan de trailers te zien is het geheel zeker heel mooi in beeld gebracht, mooie beeldkaders, kleuren enz. Het geheel lijkt zeker te kloppen. De film loopt ook gelijk met de nieuwe trend in Hollywood: een oudere acteur begint een relatie met een jongere. Naar de lengte van het scenario te zien en de duur van de uiteindelijke film lijkt het of er in het opnamestadium nog veel is bijgeschreven en er veel meer gedraaid is dan in het oorspronkelijke scenario voorzien was. Ik hoop dat ze hiermee vooral het naar mijn gevoel blokjes stramien van het scenario hebben verbroken. Overal wordt er gesproken over het grote mysterie dat onthuld zal worden. Wat dat is ga ik hier niet vertellen, maar wie grootse dingen verwacht komt bedrogen uit. Eigenlijk draait heel de film om dit zogenaamde mysterie en is de rest bijzaak. Het verhaal begint met het schetsen van de relatie tussen Hanna (midden 30) en de 15- jarige Michael. Michael wordt ziek en geholpen door Hanna. Na een aantal maanden van uitzieken gaat hij haar bedanken, daar begint een over verschillende pagina's uitgespreide romance. In deze periode ontdekt Michael dat Hanna graag wordt voorgelezen uit verschillende boeken en maakt daar dan ook een beetje zijn hobby van. Veel meer dan voorlezen en de liefde bedrijven gebeurt er in dit eerste deel dan ook niet. Dan, op een dag neemt Hanna haar boeltje en verdwijnt. Michael blijft verscheurd achter. Vervolgens volgen er een aantal tijdsprongen in heden en het verleden. even krijgen we het idee dat hij en Hanna een dochter hebben, maar later blijkt dit toch niet zo te zijn. De dochter blijkt uit een huwelijk te komen met ene Gertrud die plots vanuit het niets verschijnt om dan ook nog te vernemen dat hij gaat scheiden van die vrouw. waar het allemaal voor nodig is: enkel om aan te tonen dat hij het verhaal eigenlijk tegen zijn dochter aan het vertellen is, maar daar komen we pas op het einde achter. Michael volgt een rechtenstudie en daar draait het tweede deel zowat om. Voor school volgt hij een proces gevoerd tegen een aantal kampbewakers tijdens WOII. Hanna lijkt één van hen te zijn. Om een aantal redenen komt naar voor dat Hanna de meeste verantwoordelijkheid draagt van hetgeen er gebeurd is en krijgt 20 jaar celstraf. Michael kan haar niet loslaten en begint voor haar voor te lezen terwijl ze in de cel zit. Wat dan zowat het derde en laatste deel van de film beslaat. Persoonlijk kan de film mij in deze vorm niet raken. Sommige dingen lijken niet logisch en doemen ineens uit het niets op. ze zijn er precies bijgesleurd om het geheel te doen kloppen. Verder is het drie blokken concept ook niet zo spannend. Als men vanuit een anders standpunt was vertrokken was het misschien mogelijk geweest dit stramien te verbreken en het verhaal iets meeslepender te maken. Voor het vermijden van flashbacks moet men het niet laten, want die zijn er genoeg in de film. Het grote probleem is volgens mij dat het een adaptatie van een boek betreft. Men wil te veel alle luiken van het boek in de film stoppen en er is precies veel te weinig afstand genomen om er een eigen verhaal van te maken. Niettemin zal de film best wel de moeite zijn gezien zijn nominatie als beste film, maar ik denk dat die verdienste meer komt door de acteurs en regisseur dan het uiteindelijke verhaal zelf.
Categorie:in the picture Tags:the,reader,filmbespreking,bioscoop,cinema
Last Chance Harvey
Het zit allemaal niet mee voor de New Yorkse liedjesschrijver Shine. Zijn baas zet hem enorm onder druk, zijn dochter trouwt én haar stiefvader geeft haar weg op het trouwfeest,... Bovendien mist hij zijn vliegtuig terug naar de VS, waardoor zijn baas hem ontslaat. Hij belandt in een luchthavenbar bij de workaholic Kate, zij heeft enkel negatieve blind dates achter de rug en belt enkel met haar moeder... Beiden voelen een aantrekkingskracht die ze niet kunnen omschrijven, dit brengt hen dichter bij elkaar en zal hun levens veranderen.
Een romantisch drama met twee oudere acteurs in de hoofdrol. Persoonlijk vind ik Hoffman een groot acteur, maar krijg bij deze het gevoel dat hij oud aan het worden is. Zijn er geen betere rollen meer in Hollywood voor een man als hem, of staat hij echt achter een project als dit? Hoffman speelt een oudere man die verslaafd is aan zijn werk. Je kent het wel zo'n oude rot die denkt dat hij onmisbaar is en de boel niet meer draait als hij het niet allemaal even regelt. Probleem is echter dat hij te veel in het verleden hangt en niet mee gaat met de moderne tijd. Hij wordt hier op een harde manier mee geconfronteerd, vlak voor hij naar Londen vertrekt naar het huwelijk van zijn dochter. In Londen aangekomen merken we meteen dat hij niet zo'n goede band meer heeft met zijn dochter. Wat er juist gebeurd is, kunnen we een beetje raden aan de hand van de vele telefoontjes die hij krijgt en de opmerkingen die gemaakt worden. Harvey is net iets te veel op zichzelf en zijn werk gesteld en heeft geen aandacht voor zijn omgeving. Het gevolg hiervan is bekend: vervreemding. De 40-jarige Kate, vertolkt door Emma Thompson, is eveneens eenzaam. Zij heeft enkel haar, al even eenzame, moeder die te pas en te onpas haar aandacht opeist. En ze tracht via het systeem van blind daten aan een man te geraken. Dit loopt meestal, om niet te zeggen altijd, fout af. Het is onvermijdelijk dat Kate en Harvey elkaar onderweg tegenkomen. Een beetje als een oude zot stort Harvey zich in het avontuur en neemt Kate mee naar het huwelijk van zijn dochter. Het stel heeft plezier als een paar pubers, en Harvey gelooft dat er een toekomst voor hen is weggelegd. Kate sputtert nog even tegen, maar stort zich dan ook in het sprookje en samen gaan ze een waarschijnlijk 'en ze leefden nog lang en gelukkig' einde tegemoet. Persoonlijk vind ik het verhaal maar oppervlakkig. Met slogans als:
Its never too late to open your heart
Its never too late to change your life
Its never too late to take a chance
probeert men de mensen duidelijk te maken dat je nooit te oud bent om nog iets van je leven te maken. Maar wat maakt Harvey van zijn leven? Jezelf storten in een puberale relatie als je over 60 bent: is dat iets maken van je leven? Het komt gewoon niet realistisch over. Men wil ook ergens medeleven met het karakter creëren. Hij is zo slecht nog niet, wel veel met zijn werk bezig, maar hij bedoelt het allemaal niet zo slecht. Maar de manier waarop het geheel gebracht wordt wekt niet direct zoveel medeleven op. Persoonlijk denk ik dat ze wat meer van zijn verleden hadden mogen blootleggen, en dit in actie, visueel beeld, en niet door een paar zinnen dialoog die door het geheel worden geweven. Eigenlijk gebeurt er in heel het verhaal niets, buiten een paar oudjes die terug als pubers verlieft worden. Daarbij wordt de moeder van Kate te pas en te onpas ten tonele gevoerd. Eigenlijk doet haar verhaallijn niets ter zake, maar toch brengt het nog een beetje leven in de film. Het is eigenlijk een verhaal op zich. Een eenzame oude vrouw die denkt dat haar overbuur met verdachte zaken bezig is. Maar in deze film is deze verhaallijn nergens voor nodig. De grote vraag die ik me stel is: waar draait deze film eigenlijk om? Het mislukte leven van Harvey? Of dat we allemaal de eenzaamheid tegemoet gaan naarmate we ouder worden? Of dat we allemaal terug een stelletje pubers worden? Ik ben wel voorstander van het idee dat het nooit te laat is om iets van je leven te maken. Maar ik vind deze filosofie niet echt terug in de film. Wie zal het zeggen wat de filmmakers ons wilden bijbrengen? Ik in ieder geval niet.