Het verhaal gaat over een 15-jarige jongen die verliefd wordt op een oudere vrouw aan wie hij regelmatig voorleest. Pas later, tijdens de processen na de Tweede Wereldoorlog, komt hij erachter dat ze opzichter was in een concentratiekamp.
Kate Winslet kreeg haar eerste Oscar voor deze als beste actrice. Verder was hij genomineerd in de categorie: beste film en beste regisseur. Aan de trailers te zien is het geheel zeker heel mooi in beeld gebracht, mooie beeldkaders, kleuren enz. Het geheel lijkt zeker te kloppen. De film loopt ook gelijk met de nieuwe trend in Hollywood: een oudere acteur begint een relatie met een jongere. Naar de lengte van het scenario te zien en de duur van de uiteindelijke film lijkt het of er in het opnamestadium nog veel is bijgeschreven en er veel meer gedraaid is dan in het oorspronkelijke scenario voorzien was. Ik hoop dat ze hiermee vooral het naar mijn gevoel blokjes stramien van het scenario hebben verbroken. Overal wordt er gesproken over het grote mysterie dat onthuld zal worden. Wat dat is ga ik hier niet vertellen, maar wie grootse dingen verwacht komt bedrogen uit. Eigenlijk draait heel de film om dit zogenaamde mysterie en is de rest bijzaak. Het verhaal begint met het schetsen van de relatie tussen Hanna (midden 30) en de 15- jarige Michael. Michael wordt ziek en geholpen door Hanna. Na een aantal maanden van uitzieken gaat hij haar bedanken, daar begint een over verschillende pagina's uitgespreide romance. In deze periode ontdekt Michael dat Hanna graag wordt voorgelezen uit verschillende boeken en maakt daar dan ook een beetje zijn hobby van. Veel meer dan voorlezen en de liefde bedrijven gebeurt er in dit eerste deel dan ook niet. Dan, op een dag neemt Hanna haar boeltje en verdwijnt. Michael blijft verscheurd achter. Vervolgens volgen er een aantal tijdsprongen in heden en het verleden. even krijgen we het idee dat hij en Hanna een dochter hebben, maar later blijkt dit toch niet zo te zijn. De dochter blijkt uit een huwelijk te komen met ene Gertrud die plots vanuit het niets verschijnt om dan ook nog te vernemen dat hij gaat scheiden van die vrouw. waar het allemaal voor nodig is: enkel om aan te tonen dat hij het verhaal eigenlijk tegen zijn dochter aan het vertellen is, maar daar komen we pas op het einde achter. Michael volgt een rechtenstudie en daar draait het tweede deel zowat om. Voor school volgt hij een proces gevoerd tegen een aantal kampbewakers tijdens WOII. Hanna lijkt één van hen te zijn. Om een aantal redenen komt naar voor dat Hanna de meeste verantwoordelijkheid draagt van hetgeen er gebeurd is en krijgt 20 jaar celstraf. Michael kan haar niet loslaten en begint voor haar voor te lezen terwijl ze in de cel zit. Wat dan zowat het derde en laatste deel van de film beslaat. Persoonlijk kan de film mij in deze vorm niet raken. Sommige dingen lijken niet logisch en doemen ineens uit het niets op. ze zijn er precies bijgesleurd om het geheel te doen kloppen. Verder is het drie blokken concept ook niet zo spannend. Als men vanuit een anders standpunt was vertrokken was het misschien mogelijk geweest dit stramien te verbreken en het verhaal iets meeslepender te maken. Voor het vermijden van flashbacks moet men het niet laten, want die zijn er genoeg in de film. Het grote probleem is volgens mij dat het een adaptatie van een boek betreft. Men wil te veel alle luiken van het boek in de film stoppen en er is precies veel te weinig afstand genomen om er een eigen verhaal van te maken. Niettemin zal de film best wel de moeite zijn gezien zijn nominatie als beste film, maar ik denk dat die verdienste meer komt door de acteurs en regisseur dan het uiteindelijke verhaal zelf.