Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
08-07-2018
Chillen in Nykoping
Zaterdag 7 juli : Nykøbing (Mors)
Plan is vandaag naar Fur te varen, een kleiner eiland ten noordoosten van Mors. Maar eerst moeten we nog boodschappen doen.
In de voormiddag ruimen we eerst nog alles op, fietsen op zijn plaats, en ook nog wat poetsen. Tegen de middag gaan we eerst naar de slager, hier dus geen fiskehuset, maar een zeer mooie slagerij ! moeilijk om te kiezen. In Café Holmen, aan de haven, is het zeer gezellig, we eten er een lekker broodje/salade, en komen aan de babbel met de Deense tafelburen, over voetbal, België, hun zoon is jaren politiek journalist geweest in Brussel.
Ondertussen hebben we toch maar beslist om nog een dagje te blijven, het is hier gezellig.
Als we rond 14 uur naar het centrum wandelen, blijkt dat alle leuke winkeltjes om 13 u. sluiten op zaterdag. Enkel de grote supermarkten zijn nog open. Dus terug naar de boot, wat luieriken, in de zon zitten, en Kurt kijkt nog naar de match UK-Zweden …
Vanavond willen we gezellig BBQ-en, er is een zeer mooie en beschutte “grill-platz”, met zelfs een bak verse tuinkruiden die je mag gebruiken.
Als we gaan aperitieven en ons plaatske gaan uitzoeken, ontmoeten we er 2 koppels : deze Denen spreken Engels, en als we vragen of het stoort dat we ons klein BBQ-tje aansteken, melden ze ons dat er momenteel een BBQ-verbod heerst wegens de droogte ! We kunnen gebruik maken van de goed uitgeruste keuken van het clubhuis, zodat we hier kunnen blijven zitten met onze ganse bazaar !
Ondertussen is een zeer mooie tweemaster, 16 m (10,5 m²) aangemeerd, aan de kop van onze steiger, de Taifun. Blijkt dat dit Duitse mariniers zijn, die een rondje Limfjord doen, vanuit Flensburg. Ze spreken Kurt aan, en feliciteren de Belgen al voor de voetbal-prestaties totnogtoe.
Ze koken hun potje ook in het clubhuis, en ze nodigen ons uit aan hun tafel om nadien samen naar Rusland-Croatië te kijken. We halen enkele grote flessen Chouffe uit onze kelder, dat is wat anders dan hun Flensburger Pils.
Om 21 u. worden alle gasten en leden verzocht om mee buiten de vlag te groeten : dat is hier nog een heel spel : een trompettist speelt 3 liedjes en de Deense leden zingen allemaal uit het boekje mee. Het derde danklied is de nationale hymne, en dan wordt ook de vlag gestreken. Zeer traditioneel.
We sluiten de leuke avond af met de 7 Duitse mariniers, en zien Croatië nog net winnen van Rusland.
Vrijdag 6 juli: Nykøbing (Mors) We zijn mooi op tijd wakker, en vandaag opnieuw volop zon, maar ook een zeer strakke noordwestenwind, en dit heel de dag. We halen de fietsen uit ons ‘stalleke' (de achterkooi die volgepropt is met allerlei materiaal, bijboot, fluistermotor, accu, strandstoeltjes, tafeltje, windtent,...).
En zo vertrekken we richting Hanklit, boksend tegen de wind. Dat Denemarken niet plat is, weet Kurt al lang. Ik word er ook opnieuw aan herinnerd. Het gaat niet over grote hoogteverschillen, maar het duurt soms wel lang, en met deze wind sta je soms bijna stil. Wel fietsen we door mooie landschappen met dansende velden van tarwe, haver, gerst… allemaal een andere kleur van lichtgeel tot lichtrozig en fel groen… vele windmolens, ook private bij grote boerderijen, en weinig bebouwing.
Hanklit in het noordwesten van eiland Mors is een stenen strand bij een klif waar vroegere ijstijden afzettingen hebben gemaakt, en waar je mogelijks fossielen in de stenen kan vinden. We wandelen even tot boven op de klif, daar is een beschut tafeltje, beneden aan het smalle strand waai je uit de kleren ! Er staan hier ook serieuze golven, en gisteren dachten we nog dat het hier altijd plat water zou zijn. Niet dus.
We fietsen verder naar het andere haventje Ejerslev Havn, pittoresk, maar minder faciliteiten dan waar we nu liggen. We houden een stop in het kleine cafeetje, en dan vatten we de retour aan.
Aan deze kant van het eiland, ook nog veel wind, maar hier geen golven, wegens beschut ! De laatste kilometers wegen me zwaar, met de kleine fietsjes is het toch anders rijden natuurlijk. Uiteindelijk hebben we ca. 45 km afgelegd.
Nog even brood halen, en dan naar de boot, voor diner en: Brazilië - België ! Resultaat kennen we ondertussen, en iedereen content.
Vannacht goed geslapen aan de boei, het heeft wel even gewaaid, en deze ochtend is het grijs en bewolkt, en wel voor de hele dag ! Spijtig, maar het is niet anders.
Na ontbijt en alles terug vast gezet te hebben, gooien we ons om 7u30 vrij van de boei, en zetten we meteen de zeilen, wel een reefje erbij, en het is wederom rustig zeilen. Ruime en voordewindse koersen, tot de kop van het eiland Mors (noordoostelijk) , en dan ronden we dit eiland en zetten we koers naar Nybøbing, zuid-zuidwestelijk, en nu aandewind dus.
Het Is meer beginnen waaien, zoals verwacht, maar rond 14 u meren we af in de marina van het kleine stadje. Veel plaats nog, dus uite te kiezen. Neus in de wind, want wellicht zullen we hier een dag blijven aangezien zich een lagedrukgebied aankondigt in deze noordelijke contreien.
We betalen aan de automaat, zeer gebruikelijk in Denemarken, en maken een wandeling in het stadje. We hadden gelezen dat het hier bekend staat voor de oesters, maar geen viswinkel te bespeuren. Bij de toeristische dienst informeren we hiernaar, maar men zegt er dat het nu niet het seizoen is, spijtig ! Supermarkten genoeg hier, Netto, Lidl, Aldi, en nog een Deense variant keurig naast elkaar, en sommige zijn open tot 22 u!
Aan de haven is er een leuk café , very 'hygge', even een koffiestop, en dan terug naar de boot.
We dineren aan boord, niet in de kuip wegens te fris, amper 15 gr. zagen we. En we stippelen een fietstocht uit voor morgen...
Vanaf hier en binnenkort ook op de Oostzee, zijn we “getijde”-vrij: dat heeft uiteraard zijn voordelen, nl. vertrekken wanneer je wil.
En dat is vandaag op een mooi uur, 9u30 zijn we weg. Bewolkt en nog fris, verlaten we het mooie Lemvig, onze uitgestippelde route van ca. 35 mijl zal met ruime wind misschien helemaal te bezeilen zijn: er staan geen golven, er is niet te veel wind, in de namiddag wat meer. Maar gezeild zal er worden. Eerst tot de Oddesund-brug, een spoorbrug, die 2 keer per uur opent. In onze pilot en het boek van René Vleut staat dat je de N-vlag moet voeren en ook met de hoorn een geluidssein (lang-kort) moet blazen, om een brugopening te bekomen (soms toch vreemd in Denemarken: enerzijds zo vooruitstrevend, bv. met de douchekaart, waar je je saldo en je statiegeld niet cash terug krijgt maar wel via je bankkaart, en anderzijds moet je hier de oude truckendoos bovenhalen)... Echter als we op weg zijn, horen we een tegenligger die de brugwachter via de marifoon oproept. Dus zo kan het ook !
We zeilen verder, het eiland Jegindo blijft aan bakboord, dan noordwestelijk, het eiland Mors aan stuurboord latend, zo Visby Bredning door, en dan steken we een klein baaike aan stuurboord binnen, Rov Vig, hier ligt een meerboei en daar meren we aan. Omgeven door rolling farmland (zo zegt de Engelse pilot het althans), wat we denken te vertalen met ‘glooiend landschap’...
We hebben alles gezeild, soms maar 3 knopen, en dan weer 5,5, het was rustig weer, in de namiddag zonnig, en zo hebben we toch 34 mijl afgelegd.
Aan de mooring vastgelegd, is het 18 u, en nu constateren we wat meer wind, zoals voorspeld was bovendien. Maar geen golfslag en een stukje beschermd door het land. Buiten nog een drankje, maar binnen om te eten want het net té fris.
We zijn dus in de Limfjord aangekomen, en nu kan onze vakantie echt beginnen 😉.
De voormiddag spenderen we aan wat rommelen: mazout erin, nieuwe diesel bunkeren, gelukkig is er een tankstation vlakbij de haven. En dan een grote poetsbeurt voor de boot: van al het Noordzeezout ontdaan ! Dat was wel even nodig.
Het is frisser dan de vorige dagen en blijft grijs tot de middag. We kunnen ‘s middags eten in een ‘blinkende’ kuip.
We maken een wandeling via een trappenpad tot de hoogste punt van het stadje en daar heb je een mooi zicht op de haven en de baai voor Lemvig. Uiteindelijk nog boodschappen doen, beetje vers eten voor de volgende dagen, misschien lukt een BBQ wel dan. Ook nog verse sliptongetjes en haringhapjes van de fiskehuset, en goed geladen terug naar de haven.
Enkele Deense buren komen dan toch eens een babbeltje doen, we hebben de indruk dat ze hier toch wat vriendelijker zijn dan in de andere streken waar we al geweest zijn… misschien is de taal toch vaak een barrière voor hen om ons aan te spreken, want de jongeren spreken dan wel Engels, maar het bootjesvolk is vaak toch wat ouder. Duits spreken we eerder met hen. Of misschien moeten we ons eens verdiepen in het Deens 😄.
Zelfde scenario als gisteren, vroeg op en meteen weg, ontbijt op een rimpelloze zee, onder een staalblauwe lucht.. Het zou de Mediterrannée wel kunnen zijn. Vertrekken is nog wel even met een fleece trui, maar om 7 uur is dat al te warm !😃
Wederom dus een dag brommend op motor als de wind zich niet manifesteert. Net zoals gisteren is het hier zeilen 'alleen op de wereld'... Hoewel tegen de middag zien we toch wel een dredger uit Breskens, we zijn dan vlakbij Thyborøn, de toeang tot het Limfjord ! Weer een zeilbestemming te schrappen van ons lijstje...
Heel vreemd, maar als we Thyborøn voorbij varen, is er wind, en trekken we de fok open. Het is dan nog 13 mijl rustig zeilend via de soms smalle en ondiepe geulen. Maar met dit westenwindje is dat perfect. Om 14 u. varen we het baaike van Lemvig binnen en meren we, aan een goed uitgeruste steiger, in deze mooie haven af.
Het is hier betalen aan de automaat, en douchen en electro verkrijg je met een "waardekaart". We wandelen even naar het dorpje, even checken of we hier een café 'tje vinden met een grootscherm. Niet dus. Bij de fiskehuset kopen we wat haringhapjes voor bij de aperitief. Om 20 u zijn we paraat om de Duivels te zien winnen, als was het even spannend als een scandinavisch thriller !!
Blauwe hemel, zon vanaf 5 u., weinig wind voorspeld, we vertrekken om 5u30 en ontbijten in de kuip, geen rimpeltje op het water! De lange geul van Esbjerg terug buiten, en via de ondiepe geulen ten oosten van het soms "gevaarlijke" Horns Rev sturen we richting noord. Met dit weer is deze route totaal geen moeilijkheid.
Onze stuurautomaat doet zijn werk, lezen is de hoofdbezigheid bij deze lange tochten. We hadden vele nieuwe zeillectuur mee, en ik heb ondertussen al drie boeken achter de kiezen... Vandaag begonnen in een zeer recent boek :Woeste Kusten van Tom Blas, met zeer mooie verhalen en historische achtergronden van plaatsen en kusten langs de Noordzee, zeer herkenbaar.
Het is zeer warm, zonnecrème smeren is noodzakelijk. Deze tocht is kustvaren, we zien slechts 1 andere zeiler, maar eigenlijk is het bijna zeilen "alleen op de wereld". De kust is hier laag, iets voor onze bestemming beginnen we duinen te zien.
Onze bestemming Hvide Sande (betekent 'wit zand') is vooral een vissershaven, er is geen marina, maar wel 2 steigers voor bezoekende jachten, en dat is zeer goed georganiseerd: een duidelijk overzicht van wat waar te vinden is, betalen in een envelop en in de brievenbus gooien, electro en water voor handen, en als we aanmeren, is de havenmeester op de kade. Hij is zelfs zo vriendelijk om onze jerrycans met diesel te gaan vullen met de auto !
Omdat we mooi om tijd hier zijn, wandelen we naar het lange witzandstrand vlakbij de haven. Met onze nieuwe attributen, nl. een windtentje en een zitzak die met wind gevuld moet worden ! Zwemmen is nog niet aan de orde, pootjebaden is hier nog fris. Het windtentje terug in zijn zak krijgen is een waar gevecht... 2 bejaarde koppels moeien zich er gelukkig mee !
Het sanitair complex is niet super, maar soit. We wandelen naar het stadje, over de sluis en de brug, en dachten hier ergens een gezellig café /restaurant te vinden om de voetbal (match Denemarken-Croatië) te kijken, maar het is hier zeer rustig. We belanden in een eethuisje voor een visje.
Hoewel we rustig achter de boei liggen, begint het wat te waaien, en worden we wakker gehouden door een irriterend gezoem... Zoeken, zoeken, en ondertussen niet slapen. Er blijven hier maar jachten binnenlopen, om 1 uur nog een viertal tweemasters, met een hoop volk aan boord. De steigers liggen behoorlijk vol. Pakketje van de 10 meter boten telt al 12 boten naast elkaar afgemeerd.
Het vervelend geluid komt van de meertouw die aan de boei ligt. We leggen er een tweede lijn bij, nu met een rubberen schokdemper. Probleem Is opgelost.
Als om 4 uur de wekker gaat, zijn we niet echt uitgeslapen, maar even doorzetten, en om 5 uur gooien we los. Twee reven in het grootzeil, het is nu een oostelijke wind, en dat belooft voor onze trip vandaag. Tussen Helgoland en kleiner eiland Düne zijn we wat beschut, maar eens daar voorbij valt het ook mee. We zetten koers naar Esbjerg, in Denemarken.
De wind neemt af, reven gaan eruit, en spijtig genoeg is tegen 10 uur de wind al op. Motor op, af en toe nog een poging tot zeilen, maar het baat niet erg. Het is vanaf deze ochtend een prachtige dag, mooie zonsopgang, warm en de zon die de hele dag van de partij is.
Gisteren had ik een bolognese saus gemaakt, en zo kunnen we dus al varend onze pasta eten. Iets na 21 u varen we de haven van Esbjerg binnen, de eerste Deense haven dit jaar. Je moet hier wel een toegangsgeul van ca. 10 mijl binnenvaren, het Is geen speciale haven, maar voor ons een tussenstop want morgen gaan we weer verder.
Gelukkig kunnen we hier nog douchen na deze warme dag, en Kurt kan ook nog vers water tanken en de boot even afspoelen.
Kurt gaat diesel bunkeren en de Duitse beleefdheidsvlag hangt even halfstok 🙄...
Om 10 u. zijn we weg, even tij tegen naar buiten, en via de Dovetief-geul met meer dan voldoende water, zetten we koers langs de Duitse wadden. Zeilend Is het opkruisen, dat doen we een viertal uur, maar als de stroom tegen staat, en bovendien de wind mindert, gaat het terug op motor. Het is nu prachtig weer, zelfs warm, korte broek aan, thermische kledij uit.
Na de oversteek van de Jade-traffic Lane, gaat het noordelijker richting Helgoland, ... Behalve een groot ankergebied waar een 15-tal grote zeeschepen stilliggen, is het uitzonderlijk rustig. Om 20 u arriveren we in de haven van Helgoland, we meren als vierde boot, net op tijd om via internet de Duivels ik te zien winnen van Engeland.
Norderney is vakantie voor ons. Eerst maar eens de havenmeester bezoeken, hij had al ons al zien liggen, en we moeten inderdaad een ander plaatsje zoeken, maar rustig aan zegt hij... We gaan dus eerst douchen, ontbijten en 2 boxen verder meren we opnieuw aan.
Verder een ontspannen sfeer, het is mooi weer, beetje wind natuurlijk, maar wel te fris voor het strand. We wandelen naar de stad, enkele boodschappen, en tegen 16 u vinden we plaats op een terras met tv scherm, want de Duitse manschaft verdedigt zijn WK titel tegen onderdog Korea.. . Wat een vernedering(0-2), ze liggen eruit ! De Duitsers schamen zich, en als ze horen dat we Belgen zijn, scharen ze zich achter ons. De Bruyne kennen ze allemaal.
In het vernieuwde restaurant van de haven reserveren we een tafeltje voor later. We komen aan de praat met een NL koppel, van de Second Love, en delen de tafel voor het diner.
Denk je dat je kan uitslapen omdat je blijft liggen, dan zijn er buren die om 6, en even later de andere buurman die om 7 uur gaat vertrekken... Tja, morgen zijn wij het wellicht. Zo zijn we ook vroeg op. Op Helgoland is het betalen bij de ambtenaren van de staat. Douches zijn hier officieel 4 euro, maar het wordt niet echt gecontroleerd. Niets privé, een grote douche (voor de dames weliswaar) maar als je alleen bent, is het een reuze badkamer natuurlijk.
We wandelen in het lage en het hoge stadsdeel, en doen even mee met de dagjestoeristen, beetje shopping. Het is aanvankelijk tamelijk grijs, op zee zelfs wat mistig en heiig, maar tegen 16 u is de zon terug van de partij. We genieten op ons privé terras en maken onze tochtplanning voor morgen. We liggen nu als eerste boot aan de kant, naast ons nog 3 andere boten, en we hebben hen verwittigd dat we rond 21 u willen losmaken omdat we aan een boei gaan liggen voor de nacht, zodat we morgen vroeg kunnen vertrekken zonder iemand te storen... Dat blijkt een goede beslissing te zijn, want ondertussen, 22 u, ligt ons 'pakketje' al 8 boten dik. Wij hangen rustig te dobberen achter een mooring.
Een lange trip, dus een vroeg vertrek, opstan om 4 u en om 5 u verlaten we vlieland, en we zijn niet de enige... Zo gaat dat in een zeehaven. Het Is droog, bewolkt en fris; de vooruitzichten zijn zonnig, we hebben er zin in.
Het eerste stuk het zeegat van Vlieland terug naar buiten, gaat op motor, eens de ondiepe zandbanken voorbij, Is het scherp zeilen, en steken we de tweede reef. Dat maakt het leven aan boord iets meer comfy. Er is weinig te zien, geen vissers, enkele zeilers, dus een beetje saai, ... We houden om beurten kijkuit, zodat we ook wat kunnen rusten onderweg. De zon is niet echt van de partij, thermisch ondergoed, dikke sjaal en muts en warmwaterzak doen dienst.
Na 75 mijl boven Borkum valt de wind weg, en gaat het verder op motor, toch nog af en toe een poging tot zeilen, met perioden van 30', maar het baat niet echt.
Zoals gepland komen we ca. 21 u. bij de aanloop van de Schluchter, de ondiepe toegangsgeul tot Norderney. Altijd spannend hier, maar gelukkig Is er niet teveel golfslag. Zo varen we om 22 u de haven van Norderney binnene, en parkeren ons in een box, die blijkbaar niet vrij Is... omdat het al zo laat is, blijven we maar liggen... Nog even al het zout afspoelen, en we sluiten de lange dag af met een slaapmutske...
Een iets later vertrek, om 8u30 begint onze tweede lange tocht. Grijs bewolkt en fris. Aanvankelijk niet te veel wind en noord, dus dat Is brommen geblazen. De zon wacht op haar beurt, en komt de lange dag pas rond 15 u verblijden. Ondertussen zijn we Den Helder gepasseerd, en kunnen we zeilen.
We horen via de marifoon dat de Nederlandse Kustwacht een Engelse boot oproept, want men heeft in de buurt van zijn boot een walvis gespot. Waarop de Engelsman locaniek antwoordt: " I beg you pardon, did you just say a WHALE 🐋 ?" we hebben de potsvis niet gezien, We waren er wellicht ook dichtbij. Moet wat over te vinden zijn via het nos.nl. .. Misschien is hij ergens gestrand, want hij zou ziek zijn.
En dat Is zowat het enige wat we gehoord hebben en beleefd 😁. Oh ja, we maakten weer flinke helling, een reef in het grootzeil erbij, maar het mocht niet baten want ik was weer eens goed groggy vanaf de namiddag. Ondanks dus 2 zeeziektepillekes.
De aanloop bij Vlieland Is zeer mooi, onder een blauwe hemel en met de zon nu, en de haven ligt beduidend voller dan andere jaren in deze periode. Toch nog een mooie box, neusje in de wind, 11 uur onderweg. Ik leg met even neer, geen zin meer in avondeten, en zo bakgt Kurt voor zichzelf een omeletje met spek. Ook wordt de mazout aangevuld, incl nieuwe reserve gekocht bij de pomp achter de haven.
Een late douche, even de benen strekken en oordopjes in voor een korte nacht.
Vroeg eruit, de eerste van enkele lange trips op het programma… op om 5u30, alles nog even checken op “zeevast”, en na een eenvoudig ontbijt en lunchpakketje te maken, vertrekken we naar de sluis die ons om 7 uur geschut heeft : we zijn op de Noordzee. De twee andere zeilers nemen het tij mee naar de Belgische Kust, wij als enigen kiezen noordwaarts, eerste deel tij tegen, en bovendien nog weinig wind, dus een aantal uren motoren. Zo gaat het dus ook. Voor de Maasmond, dus bij Hoek Van Holland en de toegang tot de haven van Rotterdam, hebben we de stroom mee. Gisteren was er in één van de havens een tanker die 200.000 l petroleum verloren had.
Deze drukke waterweg oversteken is altijd wat stressy, ook nu weer, wanneer er natuurlijk één binnen en één buiten vaart, wanneer wij daar zijn. Ondertussen hebben we een beetje meer wind gekregen, en hijsen we de zeilen. Het is scherp zeilen, maar het lukt, en bovendien trekt de wind deze namiddag nog fel aan. We twijfelen om een reef te steken, maar het lukt net.
Bij Scheveningen, een drukte van jewelste : zo meteen worden de schepen van de Volvo Ocean Race hier verwacht… 4 schepen hebben een koers in zee gekozen, waaronder favoriet Team Brunel, met Bouwe Bekking, waar heel de Nederlanse zeilwereld op tipt/hoopt… 3 andere schepen kozen een route langs de kust, waaronder andere favoriet Dongfeng, en deze boot passeren we… er hangt een helicopter boven en er razen constant grote motorboten en ribs langs. Uiteindelijk zal deze Chinese boot, met de NL zeilster Carolijn Brouwers winnen.
Zo, eens Scheveningen voorbij, nog een 21 mijl tot IJmuiden. De wind zet nog flink door, we maken serieuze helling. Rond 18u30 lopen we IJmuiden aan, en 12 uur na vertrek liggen we in een van de vele vrije boxen… nog een drankje in de kuip maar we kruipen binnen om te eten, want het is behoorlijk afgekoeld.
Zeer rustig hier in Kats, en wat een ander zicht dan gisteren. Blauwe lucht vanaf de vroege ochtend. Na het ontbijt en douche brengen we orde in kastjes en banken, en zetten we het reddingsvlot vast aan dek.
Lunch lekker buiten in het zonnetje en dan kunnen we via vrt.nu de match van de Belgen tegen Tunesië volgen. 5-2, en dat schept verwachtingen voor het vervolg.
We varen Kats buiten om 16u15, de zeilen op richting de Zeelandbrug, het gaat naar laagwater, even laveren aan de digitale matrix tot we 15,4 m doorvaarthoogte zien, en dan hop eronderdoor. We kruisen een stuk op langs Zierikzee, en dan een mooi rak tot vlak voor de Roompot Marina. In de late namiddag is de wind beginnen aantrekken, net toen we vertrokken. Laagwater, en het toegangsgeultje meet in het ondiepste stuk 2.1 m…
Ook vanavond kunnen we in de kuip eten, en nadien strekken we de benen nog even, wandeling tot het strandje.
De laatste werkweek was er een met lijstjes: to do om te kopen, om mee te nemen, om te wassen, om te communiceren aan Jan en alleman, om te bezoeken… zo is het snel vrijdag en pik ik Kurt op bij het werk. Met nog heel wat inboedel en verse voeding, komt de waterlijn van de boot nog wat dieper te liggen.
Na een uitzonderlijk warm voorjaar, is het vandaag grijs en fris, zeg maar koud… maar vertrekken gaan we sowieso. Met een stevige noordenwind varen we tot de sluis, waar we alleen geschut worden. Op de Oosterschelde spotten we meteen de eerste zeehond, het is laagwater. Koud, wind tegen tij, en tijdens de korte trip op het Veerse meer waren we het al snel eens: morgen een dagje “vakantie”, nog wat inrichten en… de match WK van de Belgen volgen.
We lopen Kats binnen op een treffelijk uur , restaurant Katse Kaai lokt, en we zijn snel verleid. Koffie aan boord, en vroeg bed in.
De 2 voorbije weekenden werd er weer heel wat bevoorraad : de Balena ligt zeker enkele centimeters dieper in het water... Onze jaarlijkse vakantie staat bijna voor de deur. Volgende week vertrekken we, opnieuw richting de Oostzee, onze zesde keer ondertussen.
We hebben beloofd aan de Amazone, om samen de retour naar Zeeland te doen, vanaf ca. 19/20 juli. Voor onze heenvaart, hebben we 2 plannen :
1. als wind en weer het toelaten - vanuit Helgoland bijvoorbeeld, noord tot Thyboron, en dan via de Limfjord oostwaarts door Denemarken, en dan in de Oostzee zuidelijk tot Fehmarn. Het noordelijke stuk kennen we nog niet, dus dit zou zeker vele nieuwe ontdekkingen kunnen betekenen...
2. Tweede optie, als richting noord ons op dat moment niet zo aanstaat - misschien enkele Duitse Noordfriese waddeneilanden bezoeken (Sylt), of via de Elbe, enkele havens/steden bezoeken die je nooit aanloopt omdat je zo snel als mogelijk naar de Oostzee wil... ik denk aan Hamburg, maar ook Stade, dat de moeite zou zijn... nadien via het Kielerkanaal, en dan : de getijdenvrije Oostzee op, richting DK of Duitsland... het kan alle kanten uit dan.
Zondag 6 augustus: Goese Sas - Wolphaartsdijk : 6 M
Stralende zon voor onze laatste vakantiedag We vertrekken rond de middag samen met Saltwater, en moeten al een tijdje wachten aan het kleine sluisje. Ook bij de zandkreeksluis veel volk natuurlijk. We zijn meer dan 2 uur onderweg voor dit korte stukje. Onderweg kan ik al een en ander samen zoeken, en als we in Wolphaartsdijk aankomen, zijn we snel ingeladen. Jammer maar helaas, zoals altijd in vakanties vliegt de tijd voorbij.
Zes weken vakantie staat ook gelijk aan: niks meer terug vinden in je eigen keuken thuis 😀 !!!
Zaterdag 5 augustus: Colijnsplaat - Goese Sas: 11 M
Nog één stop voor we naar de heimathaven keren: bezoekje aan Kapp Linné in het Goese Sas. We zeilen op het fokje, via de opening van de zeelandbrug, maar het begint toch nog te regenen. Voor een keer mag ik de honeurs buiten waarnemen zodat Kurt droog binnen blijft. Maar het is niet ver, en als we aanmeren in de sluis, is de boot al opgedroogd.
Saltwater komt ook nog binnenvaren, en komen de vakantieverhalen boven natuurlijk
Donderdag en vrijdag 3 en 4 augustus: Colijnsplaat
2 dagen met heel veel wind, maar we zijn op ons gemak: een goede box, een mooie haven en prachtig zicht op de Oosterschelde en de Zeelandbrug.
En tijd om even op te laden 😃. Beetje poetsen, verse vis kiezen bij de viskraam, die op donderdag en vrijdag bij de visveiling staat: voor de eerste keer maak ik zelf paling klaar, en die is zeer geslaagd.