Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
10-05-2013
Kort traject
Donderdag 9 mei : Breskens-Vlissingen
Droog, zonnig, wat wind, toch minder dan we verwacht hadden... maar we gaan ons niet moe maken vandaag. Om 11 u. gooien we los en op de fok gaat het halve wind naar de overkant van de Westerschelde, tot Vlissingen...
In de voorhaven aan de sluis, worden we verwelkomd door... de douane, of we even aan de grote douaneboot willen aanleggen, naast onze vrienden. Zo gezegd, zo gedaan, we worden alle drie de boten door de gezamenlijke actie van de NL douane, Marechaussée en de Waterpolitie gecontroleerd. Onze naam en vlaggenbriefnummer wordt doorgebeld omdat ze zelfs de verkeersboetes nakijken ! Maar alles OK natuurlijk.
Als we mogen losgooien, is gelijk de sluis van Vlissingen klaar om ons te versassen. We meren aan in de jachthaven De Schelde, het is ondertussen al wat meer aan het blazen.
Na de lunch wandelen we naar de stad. In Vlissingen is er altijd wat te bekijken, en niet in het minst de grote zeeschepen die hier af en aan varen. En zo dicht bij het strand en de boulevard. 's Avonds aspergediner in de Sociëteit van het Belgisch Zeewezen, superlekker...
Zonnig en 's ochtends een zuidelijke tamelijk aangename wind... Douche, ontbijt, nog naar de bakker. Om 10 u gooien we los, en op zee hebben we aanvankelijk een ZW-lijke wind, dus zeer ruim, bijna voordewinds, de kwakkelkoers... maar er is zijn bijna geen golven, dus het valt mee... na een uurtje valt de wind weg, en wordt het zeer donker vanuit het westen. We zetten de motor bij tot Zeebrugge om de stroom niet te missen. Het begint wat te regenen, maar vanaf Zeebrugge, terug opklaringen, de wind krimpt met 90/110 ° en trekt aan en zo is het perfect bezeild tot Bresken, aan de winds, en supersnel. Tot 10,4 kn over de grond.
Om 14 u lopen we bijna gedrieën samen de haven van Breskens binnen. De zeilen zijn ondertussen gespoeld met regenwater, en als we even binnen zijn, krijgen we opnieuw een ferme bui over ons. Dit is eigenlijk onze eerste dag met regen, niet zo slecht...
We schuren de boot eens goed af, en nadien wandelen we nog even naar Breskens, langs de viswinkel en de supermarkt.
En 's avonds aperitief, spijtig genoeg binnen, bij de Jest.
We koken aan boord, en ik zet een vuurvaste schaal met papillot in de oven : ineens krakpatat : de schotel kapot gebarsten, gelukkig geen scherven in de papillot... dus alles gewoon kunnen opeten, kabeljauw met verse Zeeuwse zeekraal ! lekker !!
Gisteren de weerberichten bestudeerd, en we beslissen om vandaag naar Oostende te varen : Nieuwpoort is té dicht en Blankenberge te onzeker wat diepgang betreft. Je moet er zeker met hoogwater zijn, en dat beperkt veel.
Het is zonnig en aangenaam in de haven.
We gooien los om 10 uur, vanaf dan stroom mee. De Zuydkoote Pas denken we te moeten opkruisen maar goed scherp aan de wind, is die net bezeild. Vanaf de Trappegeer is het fijn zeilen tot Oostende, verdorie wel heel fris aan boord, maar het gaat snel, 7,5 à 8 kn incl. stroom. Zo lopen we rond 13u30 de haven van Oostende binnen, en meren af naast Oban en Jest.
In de kuip is het terug aangenaam warm, even rust en een knabbel.
Later wandelen we nog even langs de dijk, en zien in de geul een enorm gevaarte voor het windmolenpark met wieken en al naar buiten gemanoeuvreerd worden.
In de vismijn kopen we nog een ferme griet (barbue) en zo weten we wat te eten vanavond !
Chillen vandaag : uitslapen op een maandag = dat is pas vakantie... na het ontbijt gaan we even de stad in : ik ben nog nooit in Duinkerken geweest, dus dat is weer nieuw. Zonnig en droog, soms lekker warm, maar over de zee zien we toch nevel en fog patches. We gaan naar de grote supermarkt, bakker en de ship chandlers, en we gaan mosseltjes kopen voor vanavond.
Wake up call van den Erik (maar het was afgesproken !! )... Oban en Jest vertrekken vanuit Dover naar Duinkerken (FR) en wij dus ook vanuit Ramsgate. Om 8u30 gooien we los, weliswaar een uur later dan hen. Het is mooi en zonnig weer, zeer weinig wind. We proberen vooruitgang te maken op zeil maar dat is voordewinds iets van 2 knopen en zo schiet dat niet op natuurlijk. Motor bij en directe koers tot Duinkerken uitgestippeld... Aan de traffic lanes met de zeeschepen, even corrigeren om de kortste weg over te steken. Enkele grote cargo's varen statig en gestaag voorbij, ... Met de automatische piloot aan het stuur is het natuurlijk voor ons gemakkelijk om even wat te lezen of een boterham te maken.
Om 16 u.15 lopen we de haven van Dunkerque aan en een kwartier later liggen we vast, terug herenigd met Oban en Jest.
Een fris doucheke later zitten we alweer in een zonnige kuip te vertellen van de beleefde dagen... en dat eindigt met een gezamenlijk en geïmproviseerd diner (salade van gerookte zalm met Alderney-whisky-saus, penne met zalm en champignons en capellini met merguez).
Geen vroeg vertrek eens een normaal ontbijt, en wel buiten
in de kuip. Het is stralend weer, en we willen deze namiddag vertrekken naar
Queenborough, als tussenstop naar Londen. Maar als we na de douche de
weerberichten gaan bekijken aan het havenkantoor, is de teneur gematigder. Voor
vanavond en vannacht, en morgenochtend : ZW 4-5, later 5 tot 7...Dat is geen
prettige gedachte, want in Queenborough lig je aan de mooring, en met een
mogelijke 6/7 bft is dat geen vakantie tja, dat verandert de zaak dus overleg
! we bekijken de internetsites en de gribfiles, en twijfelen om te vertrekken.
Als je dan ook in overweging neemt dat we zaterdag met een W/ZW 5/6 de Thames
op zouden moeten varen, dus wind tegen stroom, en vertrekkende rond 4u30 s
ochtends, is de knoop doorgehakt : Londen zal wel blijven liggen voor een
volgende keer Want als we één of twee dagen later toch zouden gaan, dan kunnen
we misschien één dag ter plaatse blijven, en dat is ook zonde.
We lunchen aan boord en na de middag worden zes fietskes
uitgeplooid en begeven we ons naar Pegwell Bay, even ten zuiden van Ramsgate,
een mooi tochtje, eindigend aan Cliffs End aan een replica van een
Vikingsschip, en met stop in een zeer toffe pub The Belle Vue en of het zicht
mooi was ! Nog even in de stad en daarna apero bij Willy en Mia in de kuip. s
Avonds eten we fish and chips, like the
locals, en Kurt drinkt er zelfs thee bij, bahbahbah ! Nog
een koffietje bij de Jest maar waar is die 7 bft ? Totnogtoe wel wind, maar
niets onheilspellends
s Nachts regent het om 6u30 staan we op en een uurtje
later is het droog we kijken nog even de meteo na, N/NO 4 5, mogelijk 6. We
zetten een reef, en Jest en Oban kiezen voor 2 reven, niet omdat het zo hard
zou waaien, maar om samen met ons te zeilen Om 7u30 gooien we los en verlaten
we de haven van Oostende. Het is mooi zeilen, we zijn content met de ene reef,
en om de 2 uren hebben we even contact met de andere schepen. Om 10 en 12 uur
alles OK door enkele malen binnen en buiten te kruipen, ben ik rond de middag
goed groggy, Het is gelukkig zonnig geworden, maar het blijft eigenlijk zeer
koud. We hebben allebei thermische onderkledij aan, dikke kousen en laarzen,
fleece handschoenen, muts en sjaal. We steken de traffic lane over, het eerste
deel zien we niet veel zeeschepen, in het tweede deel laten we er twee
passeren
De beloofde afnemende wind komt er niet, integendeel, het
gaat wat harder blazen, en de golven zijn bij momenten warrig. We arriveren in
Ramsgate om 16u30, na een tocht van 59 M. In de haven zien we Jest en Oban
vechten met de hoge wal, ze liggen net vast, maar simpel was dat niet. We
belanden tussen hen, eveneens aan de hoge wal, en het is nog een ijzige wind.
Maar de zon is ook gelukkig nog van de partij. Even alles opruimen, en eens
gearriveerd ben ik weer op mn plooi. Raar wat de eerste zeetochtjes van het
seizoen toch kunnen doen.
We wandelen naar het stadje om de ponden te pinnen en een
pint te nuttigen in de Royal Temple Bar, het clubhuis van de haven. We eten aan
boord, en nadien drinken we met zn allen espresso bij ons aan boord. We zijn
er moe van, maar toch weeral veilig aan de overkant gearriveerd !
Een mooie ontspannende ochtend, na de ochtenddouche, English breakfast met spek, ei,
kerstomaatjes en roggebrood aan boord van de Jest ! Een stevige fond voor een
korte tocht straks Bestemming is Dover. We hebben gisteren ook de
voorspellingen voor volgende week bekeken, vanaf de woensdag zag er dat niet
fantastisch uit. Bestemming Harwich wordt opzij gelegd, want uiteindelijk
zouden we toch via Ramsgate retour moeten komen, dus wordt het Dover, ca. 17 M,
dus een korte tocht Hoewel het in de voormiddag nog mooi zonnig was, trekt het
tegen de middag stilaan toe de wind trekt aan ZW 5/6 later 3/4 volgens de
MetOffice van de UK
We vertrekken rond 12.15 u, twee reven in het grootzeil, en
dat blijkt niets te veel. Even halve wind, maar dan de smalle geul Gull Stream
in, is het opkruisen. De golven zijn 1 m ongeveer, het gaat goed schuin, maar
de helmstok ligt goed in de hand, en we maken vooruitgang. Eerst nog even slack
tij, nadien tij mee, en toch wel behoorlijk ook. Maar hoe zuidelijker we komen,
hoe groter en korter op elkaar de golven, de wind trekt met momenten sterk aan,
we hebben tot 34,5 kn ware wind genoteerd en dat doet toch even nadenken.
Misschien zijn we te ver van de kust, en zouden we beter dichter bij kust
blijven, maar op ca. 6 M van onze bestemming beslissen we om terug te keren
Kurt denkt dat het dichter bij Dover en op de kop van de kaap zeker niet
rustiger zal zijn, en zodoende zeilen we ruimewinds retour naar Ramsgate. We
verwittigen Oban en Jest van onze beslissing en na 2 uurkes, tegenstroom nu
natuurlijk, en enkel op het gereefde grootzeil, arriveren we terug in Ramsgate
Het is hier nu laagwater, en een lokale visser loodst ons feilloos langs de
ondiepe bank in de haven. Nog steeds veel wind om aan te leggen. Gelukkig met
de spring die stopt, veilig in een box. 5 uur zwoegen en terug op ons vertrek.
Binnen is het een klein puinhoopke, ik ga oprommelen, en
kurt gaat de boot afspuiten. Ineens hoor ik hem roepen, hoewel de radio binnen
nogal luid staat, hij is met de waterslang de boot aan het afspuiten en loopt
achterwaarts de vingersteiger af, hop het water in ! ! Gelukkig is hij er rap
uit, alles goed nat natuurlijk, dus ook nog even afspuiten met zoetwater en te
drogen hangen.
We gaan onze derde nacht Ramsgate betalen, en als twee zoute
eendjes terug de douches in. Er lopen nu heel wat zeilboten binnen, vanuit België en
Frankrijk, het is duidelijk weekend
Onze meitrip start met... de avond van Koninginnedag, of vanaf nu Koningsdag...
Na het werk rijden we naar Wolphaartsdijk, en vertrekken we nog naar Vlissingen. Zeilend op Veerse Meer, en na de sluis van Veere, een lekker warm hapje. Rond 22 u leggen we samen met Jest en Oban vast aan de kademuur vlak voor de Keersluisbrug.
Woensdag 1 mei
We gooien los om 7u45 en worden samen met enkele andere plezierjachtjes geschut in de kleine sluis. De wind zit NO, dus de vervelende achterwindse koers : we hebben al onze eerste portie zeeziektepil achter de kiezen ...
Om 8.30 u staan de zeilen en varen we het havenhoofd van Vlissingen buiten, de zee op. De zon is van de partij, de wind is minder dan we verwacht hadden, en de eerste reef is er al gauw uit dus.
Maar de kwakkelkoers is natuurlijk niet zo leuk. We kruisen dan maar af, tot Zeebrugge is het tamelijk onrustig wat de golven betreft, nadien is het veel leuker zeilen. Met Oostende in zicht gaat het snel, om om 14 u liggen we vast in de haven.
Oban en Jest zijn er uiteraard al, en we meren langszij de Oban aan. De kop is eraf, en we hebben onze eerste zeetocht van het jaar achter de kiezen.
We maken een korte wandeling en eten een lekker vers visje aan boord. Nog even samen zitten om de "taktiek" voor morgen te bespreken : weer opvolgen, en wellicht morgen naar Ramsgate. Nu blaast het nog behoorlijk, vannacht nog tot 6 bft.
Hopelijk morgen wat minder, en niet te veel regen... we zullen zien !
De weekenden van 20/21 en 27/28 april worden uiteindelijk klusjesweekenden : het gasfornuis moet eruit want één van de 3 bekkens functioneert niet. Wat een gedoe... na veel gesleur en onpubliceerbare taal, lukt het Kurt samen met Luc om het mm per mm en met de nodige voorzichtigheid om het inoxen spul te lichten uit het kardanisch ophangsysteem... Maar het onderdeel is niet voorradig bij Kortgene... bestellen of in België zoeken. Het tweede weekend hebben we een vervangstuk, maar niet helemaal hetzelfde. Uiteindelijk na het originele thermokoppel wat geschuurd en ontvet te hebben, blijkt alles terug in orde te zijn : kortom een groot onderhoud van het gasvuur, waarbij alle onderdelen eens goed gepoetst konden worden.
Ook brengen we kledij, boeken en kaarten, droge voeding en drinken aan boord, en zoeken we "zee-vaste" plaats voor dit alles, want volgende week vertrekken we voor 12 dagen...
Wie brengt er deze week eieren naar de Clarissen ?
Na de werkweek, naar ons drijvend weekendhuisje... De geplande activiteit van de WSVW, Koken onder de mast, is afgelast, dan maar zelf de maaltijd verzinnen...
Zaterdag gooien we los om 12 uur, droog, zonnig en fris weer, maar we gaan een kijkje nemen achter de Zandkreeksluis, of de Oosterschelde er nog ligt... Omdat de "Zeeland"-wielertour gaat passeren, liggen we met een 7-tal andere boten te draaien voor de sluis. En ja hoor, als de sluis opengaat, ligt ze daar nog altijd : de zilte Oosterschelde. De zw-wind 4 bft, trekt af en toe redelijk aan, en we moeten regelmatig de grootschoot vieren... we varen Wemeldinge voorbij, bij Yerseke draaien we terug, en varen we Wemeldinge binnen. We meren aan met de neus tegenover de Saltwater, die ligt sinds deze week ook terug in het water.
Stéphane en Christel komen aperitieven, ook Marco springt nog een binnen, en na diner, koffie op de Saltwater.
's Nachts worden we gewekt door een fikse echtelijke ruzie...
De zondag ontwaken we met de zon... de meteomannen hebben het al dagen aangekondigd : tot wel 23°C ! en zeggen dat we vorige zondag uitgleden op de pel ijs op ons dek ! Langzaamaan stijgt de temperatuur inderdaad, maar er blijft wel wat wind staan. Kurt gaat Stéphane helpen met de zeilen, en ik ga een wandeling maken in en rond Wemeldinge. 's Middags even het terras van de Bom Dia op voor een lekker soepje, en om 14 uur vertrekken we naar Wolplhaartsdijk. We passeren nog even bij de WSVW waar het Zeilseizoen officieel geopend wordt met een drankje en de voorstelling van de activiteiten... We eten nog aan boord, en dan weer huiswaarts.
Ons zeilseizoen in officieel geopend verklaard... We kruipen al de vrijdag aan boord. Zaterdag eerst de fok inrijgen, en als eerste tochtje varen we tot Middelburg, we hebben een en ander te kopen bij Jos Boone.
Jest is al aangemeerd als we aankomen, en gaan langszij, aan de boodschappensteiger van jachthaven De Arne.
Dan begint onze loodgieter met het nodige geroep aan de sanitaire werken... maar tegen het aperitief, is de flexibele waterslang aangekoppeld, en moeten de koppelingen drogen. Het was niet te warm vandaag, maar het bleef alleszins droog.
Zondag worden we wakker onder een stralende zon !! maar er ligt een ferme pel ijs op de boten, we gaan douchen, en dat is een hele klus. Ik moet wel drie douches kiezen eer ik een warme straal voel. Hier liggen we nu met de neus in de wind (die er bijna niet is), dus beginnen Kurt en Erik het grootzeil op te trekken. Iets na de middag vertrekken we tot Veere, in de grote sluis versassen, en op het Veerse Meer proberen we te zeilen, maar dat lukt niet bijster, er is bijna geen wind meer. We arriveren in W'dijk en dan steekt opeens een frisse, weer die noordoostelijke wind op. We poetsen het dek en eten nog aan boord. En dan richting Schoten !
Na enkele weekenden koud, tot zeer koud weer, en telkens uitstel : wachten met antifouling, wachten om te waxen, ... het moet er toch eens van komen, dus de antifouling goed aangelengd, en de wax... die was met amper 5 °C amper op te wrijven. De boot zal misschien niet zo blinken als de vorige seizoenen, maar ja, een tussentijdse waxbeurt kan misschien later nog eens vanop het rubberen bijbootje.
Ook het paasweekend vriest het nog. En we hebben een kapotte waterleiding ! zo'n 20 liter water is in de grote opbergbak gelekt onder mijn slaapmatras ! Gelukkig is het maar water, maar de halfwinder die er lag, is kletsnat en weegt een bijna een ton.
Die plastic waterleidingen moeten vervangen worden door flexibele slangen binnenkort.
Als we na de eerste nacht aan boord wakker worden, is het in de kajuit 3 ° C ! Na een uurke verwarming, is het een "exotische" 13 ° geworden... Tijd om eitjes te bakken en ons Paasontbijt aan te vatten.
Zondag en maandag wordt er gerommeld en gestapeld, maar om de zeilen op te zetten, is er teveel wind, en bovendien liggen we in onze box bijna voordewinds...
We schrijven begin maart... Een tamelijk lange en met momenten koude winter maakt dat we niet veel naar Wolphaartsdijk gegaan zijn. Er was ook niet veel te doen...
Afgelopen week was het ineens tot 15 °, en dan begint het natuurlijk te kriebelen om met te beginnen aan de boot. We hebben de romp en het onderwaterschip al schoongemaakt, en het weekend van 9 en 10 maart willen we antifouling zetten en waxen... maar of dat zal lukken ? Het is vandaag zaterdag en het ziet er naar uit dat het de ganse dag zal regenen.
We tellen alleszins al wel af naar de tewaterlating, dat is de laatste week van maart, zodat we met Pasen misschien ook al even een korte tocht kunnen maken.
Vrijdag 16 november - onze laatste vrijdag aan boord dit seizoen... alles aan boord en we verleggen ons nog naar de WSVW, en dan gezellig diner.
De zaterdag 17/11
laden we de laatste dingen uit, en wordt er nog wat gepoetst. Rond de
middag verlegt Kurt de boot onder de kraan. Antigel erop, en om 13 u
wordt de Balena uit het water gehaald... we zijn benieuwd hoe het
onderwaterschip eruit zal zien na onze werken van afgelopen winter :
zeer proper komt die eruit, een beetje slijmaanslag maar die is er vlug
af met de hogedrukspuit. En dan wordt de boot verplaatst met de tractor
naar zijn winterplaatstke, op de tweede werf.
We hebben een actief seizoen achter de rug van 7 maanden zeilen en in totaal 1.530 mijlen afgelegd.
Zaterdag 10 november
: vertrek 14 u, bewolkt en fris, gaat het nog opentrekken? het is
alleszins gestopt met regenen, we varen naar de Zandkreeksluis, en met
een halvewindse koers, 3 bft, zeilen we op een lege Oosterschelde tot
Wemeldinge... tja, het einde van het seizoen is al voor velen realiteit.
In de haven natuurlijk plaats zat, we kunnen een box kiezen. Lekker
gezellig eten aan boord...
Zondag 11 november
: na ons ontbijt maken we ons gelijk klaar om te vertrekken :
staalblauwe hemel, een mooie zeildag ! Tij tegen voor 3 mijlen tot het
Goese Sas, een uurtje met deze weinige wind. We wandelen tot het
pannekoekenhuisje Sas 1 en daar appeltaart met cappuccino op het terras
in de zon... Ines en Luc komen iets later aanrijden en Kurt helpt met de
zeilen afhalen en antigel opzetten. We zetten ons"reis" verder,
richting Veerse Meer, want vanaf morgen is de sluis gestremd. We varen
de haven van de WSVW binnen, en maken ons klaar om naar Goes te gaan...
Maandag 12 november
: Voor het ontbijt verkassen we al naar onze haven, en starten we met
het uitladen van de boot... bijna is het vaarseizoen gedaan...
Vrijdag 5/10 - Een regenachtige vrijdagavond, maar toch droog als we in W'dijk uitladen... Aperitief bij P & G in Oud-Sabbinge, en aansluitend diner in het Loze Vissertje in Wilhelminadorp... lekker zoals altijd.
Zaterdag 6/10 - Regen voorspeld tot 12 uur, en dus slapen we uit. Rond 9 uur : palaver via VHF77/10 met Jest. Bestemming (Yerseke) en uur van vertrek (13 u) worden afgesproken. En het is lekker zeilen, N 2-3 bft, niet vlug, maar tij mee, en zonnig. Rond 16 uur meren we vlak na Préfix en Jest in Yerseke aan de passantensteiger af. We vervangen het "nieuwste" grootzeil door de winterversie en nadien is het lekker vertoeven bij het aperitief op de Préfix met jarige Stanny. Aansluitend een geslaagd bezoek aan rest. Kaaigat en koffie toe op de Jest.
Zondag 7/10 - Zeer mooi nazomerweer, zonnig en rustig, opnieuw N-wind, 3/4 vandaag. We vertrekken met Inge en Erik om 10 uur, en even na 13 uur liggen we terug in onze haven. Vlug oprommelen en familieverplichtingen voeren ons naar Deurne en St. Niklaas...
Een mooi nazomers weekend⦠Toeristen in Antwerpen
Donderdag 27/9
Na het werk begeven we ons naar
Wolphaartsdijk. De auto even aan de kant en te voet naar de boot, wegens werkzaamheden
aan de toegangsweg We eten aan boord, en pas rond 19u45 vertrekken we naar het
Goese Sas. Droog weer, beetje fris natuurlijk, als we op de Oosterschelde komen
is het donker, en tuffen we verder tot de steiger van het saske. Op dat moment
zien we ook de Najade Ngataki binnenvaren, dus we zijn gelijk daar.
We bespreken nog enkele details en de route voor morgen bij
het genot van de beste trappistentriple
Vrijdag 28/9
Mooi vertrek om 8u30, zonnig en fris een uurtje later
breidt ons duokonvooi uit bij Wemeldinge, want de Saltwater vervoegt ons,
een late-minute-beslissing, zo gaat dat soms
Dus als trio-konvooi varen we het Kanaal op tot Hansweert.
In de sluis van Hansweert, enkel recreatievaart. Als we de Schelde opvaren is
het nog geen 11 uur, we zijn mooi op tijd, en hebben al heel wat stroom mee. We
hebben een reef gezet, en Saltwater ook. We blijven een hele tijd met drie samen,
maar natuurlijk is het verschil tussen een 37-voet en 8,5 m toch té groot om
samen te arriveren.
Voor Marc en Annick is het de eerste keer dat ze zelf naar
Antwerpen varen, en dus een Maidentrip en we mogen het zeggen : het was
eigenlijk pokkedruk op de Westerschelde vele plat op het water liggende
binnenvaartschepen, die je dikwijls pas laat opmerkt ; een supercontainerschip
MSC Trieste, dat ons passeerde tegelijkertijd met een andere cargo en een
binnenvaartschip (en dat duurde ongeveer 20 minuten eer die ons voorbij waren),
en aan de sluizen ook veel af- en aanmerende schepen. Dus we hebben ons goed
kunnen bezighouden. Bovendien heel het traject kunnen zeilen, zelfs tot aan de
Royersluis, en dat is niet altijd het geval als je naar Antwerpen komt.
Saltwater kan nog net mee via de Kattendijksluis, en wij
schutten in de Royersluis met de Najade Ngataki. t Is weer een heel gedoe met
ons FD-nummer dat zogezegd niet gekend is (hoewel we er vorig jaar ook mee in Antwerpen
zijn gekomen) maar soit, samen met klassieke schepen Apollo en Blauwe Ruis meren we aan en kan Kurt een nieuw FD-nummer bemachtigen. Hoewel wij om 14u35
voor de Royersluis waren, is het na de schutting, nog tot 17u15 wachten tot de Siberiabrug
draait, dus brommen we wat verder in het 2de en, 3de
havendok Rond 17u30 zijn we ook de Londenbrug gepasseerd, en meren we beiden
af op de mooiste plaats van het Willemdok : vlak onder het MAS !
s Avonds gaan we met zn zessen naar rest. La Tavola
Italiana, zeer geslaagd.
Zaterdag 29 september
Evenement Water-rAnt was eigenlijk de aanleiding om dit
weekend te plannen, en zodoende hebben we ons voor vanavond ingeschreven voor
de BBQ. Overdag wandelen we rond bij de klassieke schepen, Kurt en ik bezoeken
de Rupel, die dit jaar de Tall Ships Race won in zijn klasse, en dat we ook
gezien hadden in St. Malo. Ook op het expeditieschip Foucault krijgen we een
rondleiding, en we gaan ook luisteren naar een verhaal van Kinderen van de
Craen
In de late namiddag krijgen we nog familiebezoek, en nadien
dus BBQ in de hangar bij de Badboot. Maar we maken het niet té laat want :
Zondag 30 september
we staan om 5u30 op : vertrek met de eerste opening
van de Londenbrug om 6u30 ! t Is dus donker, maar als we de Royersluis uit
komen om 7u50 is het licht, en kan de navigatieverlichting dus uit. Eerste stuk
beetje motor bij, maar al gauw kunnen we zeilend verder. Het is zonnig weer,
soms scherp zeilend, want er staat een ZW wind, en die is aanwakkerend, nu 3 en
4, later tot 5 bft. Als we bijna aan Hansweert zijn, kentert de stroom al, maar
we zijn toch op 4 uurtjes in de voorhaven. We mogen met drieën aansluiten na
een cargoschip, en hoewel we de lage wal kiezen omdat het grote schip aan
bakboord ligt, mislukt ons maneuver wegens de wind die terugslaat tegen de
sluismuren Ook Saltwater geraakt met moeite aan de sluismuur.
Op het kanaal, rustig verder tuffend, en tijd om de
pasta klaar te maken Rond 14 uur meren we even af in Wemeldinge om daar een bestelling op te halen en een uurtje later, de Oosterschelde op. Nog lekker
sportief en scherp gezeild, en rond 17 u op ons vertrouwde plaatske.
Vrijdag 7 september Kurt stopt wat vroeger en zo kunnen we om 17u30 al vertrekken vanuit Wolphaartsdijk. Alleen in de sluis natuurlijk, en wegens bijna geen wind, als "snorrend" op weg naar Wemeldinge. Daar hebben we al een box gereserveerd in de oude binnenhaven. De wokpan wordt tevoorschijn getoverd, en zo zijn we nog op een deftig uur aan het eten. Christel en Stéphane arriveren ook, en we blijven in de kuip babbelen tot onze passanten-buren, Annick en Marc, rond 22u30 arriveren. Dat worden nog échte nachtzeilers ! Nog even allemaal in de kajuit voor een afsluiterke, en na middernacht, gaat iedereen zijns weegs...
Zaterdag 8 en zondag 9 september De Club van Wemeldinge organiseert vandaag het Clubkampioenschap; het is bovendien ook Wemeldingedag, we wandelen even langs de kraampjes, drinken een koffietje bij Juno, en rond 11 uur vertrekken we uit de haven. Wedstrijdsein wordt een halfuur later geblazen, maar het is zo goed als windstil op dat moment... Gelukkig staat de stroom mee, maar voor enkele ongelukkigen die een "valse start" hadden, is dat pech, want die geraken amper terug over de startlijn om opnieuw te vertrekken... :) Het parcours is "maar" 12 mijl, maar aan een snelheid van amper 1 of 2 knopen is dat natuurlijk lang ! Gelukkig steekt er nadien een zeebriesje op, en met het nodige geduld en enkele hilarische manoeuvers (oa een autmatische piloot die "vanzelf" in gang schiet - gelukkig geen andere schepen in de directe nabijheid)... Enkelen geven op, maar geduld is een schone zaak, en dankzij het briesje dus, en een halfuurtje extra zeiltijd, finishen we rond 16u35. Veel tijd om te aperitieven bij de Najade Ngataki hebben we niet, om 17u30 is de prijsuitdeling, spijtig genoeg geen podiumplaats voor de Saltwater, maar we hebben een leuke en warme zeildag meegemaakt. De avond wordt afgesloten met een leuke BBQ op de parking van het Clubhuis, met een hoop volk...
Zondag is het weer lekker warm ! We ontbijten binnen met Marc en Annick. Rond de middag zij fietsen, Saltwater vaart uit en wij gaan zwemmen aan het strandje van Wemeldinge. Rond 18 u hijsen we de zeilen want we moeten nog terug natuurlijk... fijn zeilen, iets meer wind dan gisteren, en tot de sluis is het rustig. Op het Veerse Meer gaan we verder op motor, en net voor het donker is, arriveren we in W'dijk.