Aniway op reis 2018
Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
    Inhoud blog
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    20-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 73 - Vrijdag 20-07-2018 - Kade (7d) Saarburg – Kade Hamm

    Gisteren avond laat arriveerde de vrachtboot Amaranthus (NL) en moest het Duitse jacht met thuishaven Pont-à-Mousson dat in de namiddag gearriveerd was en in het midden van de lange kade was gaan liggen gaan opschuiven gezien het vrachtschip noch ervoor, noch erachter kon liggen. Wij lagen helemaal aan het eind en een ander jacht helemaal vooraan. Het was een beetje tegen zijn zin maar met onze hulp en de hulp van de schipper van het andere hebben we hem naar achter getrokken zodat het vrachtschip hier de nacht kon aanleggen. 

           

    Mooi landschap hier.    Sluis Serrig.     Lange kade voor ons helemaal alleen.  Met de fiets onderweg.

    Toen ik deze morgen van de bakker terug kwam was het jacht reeds vertrokken en rond 09:00 uur vertrok de vrachtboot. Een klein uur later vertrokken wij op ons gemak. Na ongeveer een half uur werden wij opgelopen door een Duits jacht.  Later aan sluis Serrig lag dit jacht weer te wachten voor de sluis die met een sportboot naar onder ging komen.  Er kwam nog een andere sportboot achter ons en met z’n drieën gingen we de 14,5 meter omhoog.  Na het buitenvaren van de sluis hebben we aan de lage kade in Hamm aangelegd.  We liggen hier helemaal vooraan en weer alleen.  Het is vandaag weer broeierig heet met weer een dagje van 30 °C.  Het is al geleden van voor dat we in Verdun op de Maas waren dat het nog geregend heeft. Alles is hier kurkdroog en er hangen al veel dorre bladeren aan de bomen.

    20-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 72 - Donderdag 19-07-2018 - Kade (7d) Saarburg

    Na het ontbijt een tochtje door de oude stad gemaakt, deels met de fiets en de rest te voet. Zeer toeristische oude stadsdeel.  Veel hotels, restaurants, winkeltjes en op de pleintjes overal terrasjes.  Het riviertje Leukbach mondt in Saarburg uit in de Moezel en loopt dwars door het stadje. 

                    

    In de oude stad, smalle straatjes, verkeersvrij, mooie bloemen.

    Midden in de stad staat een watermolen die vier raderen heeft die achter mekaar staan en die gevoed worden vanaf een watervalletje van enkele meters hoog.  Alles staat hier ook vol met kleurige bloembakken en bloempotten. Het kerkje staat enkele tientallen meters hoog tegen de linkeroever en van op het marktpleintje vertrekt het wandelpad naar de burcht die boven alles in de omtrek uittorent. 

                       

    Met het watervalletje en de watermolens op het riviertje de Leukbach.

    De ronde toren die na een vernieling van de burcht in vervlogen tijden gebouwd werd, werd in de oude vierkante toren van de burcht gebouwd.  Een wenteltrapje leidt je tot helemaal bovenaan waar je een grandioos uitzicht hebt over de Moezel en de stadsdelen die op beide oevers gebouwd zijn en die met een brug met mekaar verbonden zijn. 

               

    De toren van de burcht met het uitzicht van boven. De kabelbaan naar vakantiepark Landal Warsberg.

    Na het stadsbezoek zijn we met het kabelspoor helemaal de heuvel op gegaan.  Hier ligt boven op de berg het vakantiepark van Landal Warsberg.  Boven aan de kabelbaan bevindt zich de Sömmerrödelbahn waar je eerst met een kabel nog verder naar boven getrokken wordt en dan vertrekt voor een leuke afdaling.



    19-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 71 - Woensdag 18-07-2018 - YH Trier Monaise – Kade (7d) Saarburg

    Vertrokken te 10:05 uur.  Eerst drie km terug naar de monding van de Saar.  Vanaf de monding van de Saar moesten we eerst onder drie bruggen onderdoor.  Vanaf hier is het weer prachtig varen over de licht kronkelande rivier met beboste bergen op de oevers. 

           

    Sluis Kanzem,  het aanlopen van Saarburg.  Iets vergeten ?  Hier is zeker Obelix langs geweest.

    Na 5 km kwamen we aan de sluizen van Kanzem.  Er lag een bootje te wachten tegen de wachtkade en toen ik de sluis opriep kregen we te horen dat er eentje in de sluis in afvaart lag en dat, zodra dat buiten kwam, wij gingen opgeschut worden.  Het is weer een van die hoge sluizen met een verval van 11,75 meter. Er zijn twee sluizen: de grote  190 m x 12 m en de kleine 40 m x 6,75 m. Vanaf deze sluis gingen we verder richting Saarburg.  Ter hoogte Schoden ligt de barrage op de Vieille Sarre en iets verder een ontschepingsponton van Ockfenerbach voor passagiersboten.     

         

    De oude Saar in Kanzem.                 Waterpartij op de marktplaats in Konz.

    Eenmaal die bocht voorbij wordt de Saar weer breed en net voor Saarburg vonden we de lange kade waar je maximum 7 dagen mag blijven liggen.  Ik denk dat we hier 2 dagen blijven liggen.  Namiddag  gaan we weer een fietstochtje  terug naar Monaise maken.  We reden langs de Saar tot aan sluis Kanzem waar we overstaken naar de andere oever en het dorpje Kanzem bezochten.  Dit dorpje ligt aan de oude Saar, hier is dat een snelstromend riviertje met enkele stroomversnellingen ter hoogte van het dorp.  Van op het niveau waar wij aan de kade liggen tot hier is er een hoogteverschil van ongeveer 11 meter, dus dat verklaart de stroming hier.  Via de andere oever reden we dan naar Konz waar we ook weer een ritje door de stad maakten waarna we via het fietspad over de spoorbrug de Moezel overstaken en zo richting Monaise reden.  Aan de jachthaven zijn we nog iets gaan drinken voor we da auto namen en terug reden.

    18-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Dinsdag 17-07-2018 - Kade Grevenmacher – YH Trier Monaise

    We verlieten de kade  Grevenmacher te 08:45 uur en willen tot erens tegen Trier varen.  Enkele km verder  passeerden we de aanlegkade tegenover Temmels.  Hier lag een duwstel-tanker dat net gelost was en waarvan ze de koppeling los maakten om het gevaarte te kunnen draaien.  Het samenstel is zo lang dat het hier nergens kan draaien in zijn geheel.  Iets verderop is de Port Commercial de Mertert met vlak daarbij een wachtkade.  Enkele km verder kwamen we voorbij Wasserbillig (L) en aan de overzijde Oberbillig (D). Twee mooie dorpjes die net aan de grens tussen beide landen liggen. 

          

    Oberbillig (D) en op de andere oever Wasserbillig (L)

    Vanaf hier vormt de rivier de Rauer de grens tussen beide landen en vanaf hier varen we dus Duitsland binnen.  Op de oevers liggen nog de dorpjes Wasserleisch, Renig en Igel.  Hier net stroomafwaarts ligt de monding van de Saar op de Moezel.

           

    Enkele markante gebouwen.

    Wij voeren  nog 3 km verder tot de jachthaven Trier-Monaise die kort bij het mooie Schloss Monaise (nu een taverne-restaurant) ligt.  We kregen van de havenmeester een plaatsje op de kop van een van de streigers toegewezen.  Hier liggen voornamelijk zeilboten en sportboten.

    Namiddag zijn we terug gaan fietsten naar Grevenbach en op de terugweg langs een winkel gereden.

    Rond 16:30 uur zijn we dan met de fiets naar Trier gereden. 

            

    De kathedraal, de Porta Nigra, de helikopterlandingsplaats op het ziekenhuis, Tolkraan

    We zijn er kriskras de Altstad door gereden langs alle bezienswaardigheden waarvan er verschillende zijn uit de Romeinse tijd.  We zagen de opgegraven Romeinse Baden, de Porta Nigra, de keizerlijke Thermen, de kathedraal en nog een aantal kerken, de Hauptmarkt, de Römer Brucke, de Pont Kaiser Wilhelm, veel groen en paar groene boulevards met een fiets en wandelpad erin.  Een gezellige stad met vééél terasjes en winkelstraatjes.  Voor we terug reden naar de boot hebben we op het terras van La Baronese heel lekker gegeten.  Daarna reden we via het mooie fietspad langs de Moezel terug naar de haven.

    17-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 - Maandag 16-07-2018 - Kade Grevenmacher
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voormiddag was het weer tijd om de drinkwatervoorraad aan te vullen.  Met de fiets een zigzagtochtje door het stadje en dan naar de Delhaise.   Het is hier niet zo groot maar heel netjes. Voor de rest hebben we niet veel meer gedaan gezien het zo heet was.

     

    Hier heb ik altijd van gedroomd zè.


    16-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 - Zondag 15-07-2018 - YH Schwebsange – Kade Grevenmacher

    Deze morgen kregen we telefoon van Kim en Dirk dat zij langs wilden komen op de terugweg van hun reis naar Italie.  Ze waren vannacht in Mulhouse blijven slapen en zouden langs hier dan terug naar huis rijden.  We spraken af dat wij zouden laten weten waar we gingen aanleggen gezien we hier niet kunnen blijven liggen.  Wij vertrokken te 09:20 uur en stevenden naar de sluis Grevenmacher. Onderweg, een stuk voor die sluis, kruisten we nog een vrachtschip en een dinghy van de Police die volgas voorbij die grote boot ging.   Wanneer we later aan de sluis kwamen gingen we daar alleen doorheen. Enkele kilometers verder legden we aan aan de kade van Grevenmacher.  Hier lagen twee jachten waarvan er eentje net toen we vast lagen vertrok.  Hier is ook gratisch elektriciteit en water.  We lagen net vast toen Kim meldde dat ze eraan kwamen en een half uur later waren ze aan boord. Ze hadden een leuke reis gehad en de babbel van Hendrik stond geen minuut stil. 

          

    Na de picknick aan boord wou Kara nog een spelletje met oma spelen terwijl Hendrik telken op en af de stuurstoel wou en zeerover speelde.  Een uurtje later zijn ze dan verder gereden. Gezien ze toch nog een tweetal uurtjes moeten rijden.

    Er kwamen onweerswolken opzetten maar we zijn toch nog met de fiets vertrokken.  Via de overzijde ging het naar Wellen en via Nittel en Rehlingen naar Wincheringen waar de we Moezel terug overstaken naar Wormeldange.

    15-07-2018, 19:44 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 - Zaterdag 14-07-2018 - YH Schwebsange – Kade Wormeldange

    Deze morgen vertrokken er een achttal boten.  De meesten onder hen tankten eerst nog voor ze de rivier op gingen.  Wij vertrokken te 09:45 uur, en werden even later gevolgd door het bootje met het koppel van Antwerpen die onze afgevallen fenders opgevist hadden.  Het is vandaag mooi varen, een lekker windje op kop, een beetje stroming mee en een mooie omgeving.  Een uurtje later arriveerden wij zeven kilometer verder aan sluis Stadtbredimus.  Hier lagen alle boten die deze morgen vertrokken waren te wachten  om naar onder geschut te worden.  Net toen wij aan het begin van de kademuur tussen de sluis en de barrage kwamen gingen de lichten op groen en konden we allemaal binnen (7 stuks) 

        

    Gezien wij als voorlaatste de sluis binnengegaan waren, hebben wij toen we naar buiten konden, de laatste maar voor ons laten vertrekken.  Ik denk dat die toch harder gaan varen dan ons, en inderdaad, eenmaal buiten ging daar het gas er volle bak op en weg was hij.  Wij doen het zoals gewoonlijk op ons gemak en nemen de tijd om rond te kijken.  Eenmaal deze sluis voorbij slingert de Moezel zich tussen de bergen die allemaal bepland zijn met wijngaarden.   

        

    Toen we aan de kade van Wormeldange arriveerden stond op het infobord dat er mocht aangelegd worden tot 15-07-2018 te 13:15 uur.  We hebben ons hier vastgemaakt en er bleek ook  nog gratisch elektriciteit aanwezig te zijn.  In de namiddag zijn we met de fiets weer de auto gaan ophalen en reden hierbij over het mooie fietspad dat hier langs de Moezel ligt van Wormeldange via Ehnen, Stadtbredimus, Remich, Kleinmacker en Bech tot aan de jachthaven van Schwebsange.

    14-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 - Vrijdag 13-07-2018 - YH Schwebsange

    Deze morgen de boot nog eens een grote beurt gegeven.   Namiddag zijn we gaan zwemmen in het openluchtzwembad in Remich.

    13-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Donderdag 12-07-2018 - Kade Sierck-les-Bains – YH Schwebsange

    Rond 08:00 uur passeerde er al een vrachtboot gevolgd door twee jachten. Rond 10:00 uur waren we klaar en gingen we het jacht achterna dat hier gisterenavond kwam liggen en dat al een uur geleden vertrokken was.  Na een half uur arriveerden we voor de sluis van Appach.  Net voor we de sluis zagen, kwam er nog een vrachtschip uit gevaren en toen we goed zicht voorbij die boot hadden zagen we het eerste jacht in de sluis liggen.  Wij hadden de sluis al opgeroepen dus die wisten dat we eraan kwamen en ze zouden op ons wachten.  We gingen dan met twee omlaag en  toen we uit de sluis voeren kwamen we in Luxemburg en Duitsland terecht. 

           

    Het eerste Château in Luxemburg,  Schengen, allemaal sloten ter herrinnering.  De actuale pompprijzen.

    De grens loopt hier in het midden van de Moezel.  We passeerden de aanlegsteiger voor passagiersboten in Schengen en 4 km verder gingen we de YH Schwebsange binnen. Na het eten met de fiets van de haven naar het dorpje Schebsange, via Wintrange en Remerschen naar Schengen. Van hieruit naar Contz-les-Bains, daar de Moezel over en terug naar Sierck-les-Bains om de auto op te halen.

    12-07-2018, 20:30 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 - Woensdag 11-07-2018 - Kade Sierck-les-Bains

    Voormiddag de stadswandeling gedaan die ons via smalle straatjes met oude gebouwen langs een riviertje en langs de straten waar vroeger een aantal leerlooierijen gevestigd waren bracht.  Dit dorp schijnt vroeger het Mekka van de leerlooierijen geweest zijn.  Het leer zou van uitstekende kwaliteit en sterkte geweest zijn.  Tevens waren er enkele grote slagers en enkele weverijen.  Nadien  het Château des Ducs de Lorraine bezocht.

             

    Smalle straatjes, marktplein, riviertje, oude burcht met uitzicht op de Moezel in Sierck-les-Bains.

    Gebouwd in de 11e eeuw, vermoedelijk op een Romeinse ruïne, heeft het een hele historie achter zich.  Het is grotendeels gerestaureerd maar een klein stukje is niet toegankelijk waar nu nog gewerkt wordt.  Het is wel de moeite om eens te bezoeken. S’avonds nog een stukje gefietst tot aan de laatste sluis in Frankrijk aan het drielandenpunt Schengen en terug.

    11-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 - Dinsdag 10-07-2018 - Steiger Thionville – Sierck-les-Bains

    Te 09:30 uur vertrokken.  Van Thionville ging het verder stroomafwaarts richting sluis Koeningsmacker.  Onderweg nog enkele grote vrachtschepen tegen gekomen, allemaal Belgen en één Luxemburger.  In Haute Ham is een nieuwe jachthaven bij gekomen die van vorig jaar geopend is.  Er zijn alle mogelijke faciliteiten, er is zelfs een kleine shop, je kan er een waterscooter of kleine zeilboot huren en zelfs les volgen.  Iets verderop wilden we voor de sluis aan de steiger van Cattenom gaan liggen maar daar was geen plaats meer en er was geen beweging zodat we niet weten of we van de steiger af konden.  Dan het andere jacht maar gevolgd de sluis is. 

        

    Zonnewijzer in Yutz.  Oud tramstation in Yutz

    Wij waren net binnen toen de twee Nederlandse boten die bij ons in Thionville hadden gelegen en later zouden vertrekken eraan kwamen.  We gingen dus met z’n vieren naar beneden.  Beneden lag weer een grote vrachtboor, weer een Belg, te wachten.  Enkele km verder kwamen we aan de kade in Rettel.  De twee Nederlandse boten lagen er al vast en wij wilden er bij gaan liggen maar er was niets meer om aan vast te maken.  Uiteindelijk hebben we piketten geklopt maar toen er even later een snelle motorboot passeerde voelden we dat de kiel enkele malen op de bodem tikte. We zijn dan maar verder gevaren.  In Sierck-les-Bains is ook een lange kade en aan de laddertjes zijn telkens twee ringen gezet.  We kozen er eentje uit en zijn dan daar gaan liggen.  Hier hebben we niets gevoeld van de bodem en er kwam ook geen zand omhoog toen we er tegen lagen en de schroef lieten draaien. Iets verder zou een Port de plaisance zijn maar die blijkt weeral verschillende jaren dicht te zijn.  De steigers staan er nog en je kan er tegenaan liggen maar je kan niet meer van de steigers af.  Aan de kade was het lekker luchtig, de rivier maakt hier een brede korte bocht waardoor de grote vrachtschepen minder hard varen en het er rustig liggen is.

    Na aankomst de auto opgehaald en s’avonds naar de voetbal gekeken.

    10-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 - Maandag 09-07-2018 - Steiger Thionville

    Voormiddag zijn we nog eens een wasje gaan doen, ondertussen gaan winkelen en namiddag een dutje gedaan.  Namiddag wat gelezen en we zijn die dag eens vroeg gaan slapen.

    09-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    08-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 - Zondag 08-07-2018 - YH Centrum Metz – Steiger Thionville

    Na het ontbijt ben ik met Koen hun auto naar Thionville gaan brengen.  We dachten eerst niet zo ver te gaan maar onderweg zijn hier net geen mooie plaatsjes om aan te leggen.  We zullen dan vandaag 30 varen met 4 sluizen erin.  We vertrokken te 10:30 uur naar sluis Metz.  Hier moesten we langs de kleine sluis en weer alleen dus alle ruimte.  

           

    Tussen Metz en Thionville.

    Dan ging het verder naar sluis Thalange die 13 km verder ligt.  Daar moesten we samen met een zeilboot die ons onderweg voorbij gevaren was wachten gezien er net een groot vrachtschip werd opgeschut.  Weer verder ging het naar sluis Orne-Richemont waar zich hetzelfde scenario herhaalde.  Hierdoor ging het vlot vooruit en te 15:40 uur konden we terug alleen in sluis Thionville.  De zeilboot was die al gepasseerd.  Onderweg was het tijd om Lenn en Nout eens een kleine vaarcursus te geven.  Nout was er het snelste mee weg en kende na één maal zeggen al dadelijk het verschil tussen bak- en stuurboord en kon de boot het best op koers houden terwijl hij tussen de boeien moest varen. De vragenmachine stond niet dikwijls stil en hij had er duidelijk zin in en zei ons dat hij als hij groot was ook een boot wij kopen ! Later was het de beurt aan Lenn.  Het ging wel goed maar die was blijkbaar niet zo veel geintresseerd als Nout en heeft niet lang gevaren. Na sluis Thionville was het nog een kilometer naar de steiger van Thionville.  Hier vonden we te 16:20 uur een plaats aan de stroomafwaartse kant van de steiger.  Koen is na het aanleggen dadelijk vertokken omdat hij op tijd thuis wild zijn gezien Kiko ernstig ziek was en snel achteruit ging.  Rond 19:30 uur kregen wij een berichtje dat ze bijna thuis waren.  Momenteel is het hier wat onrustig gezien de passage van de snelle motorboten met waterskiers die hier telkens passseren.  Later op de avond viel dat stil en werd het rustig.  S’avonds nog een wandeling over de kade naar een soort kermis, “Rive en Fête”, allemaal standjes met eten en drinken op de prommenade langs het water gemaakt en een stukje door de stad terug naar de boot.

    08-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 - Zaterdag 07-07-2018 - YH Centrum Metz

    Na het ontbijt vertrokken voor een stadswandeling.  Het is een mooie stad met veel groen, mooie bloemen en op veel wegen fietspaden.  Er zijn 4 stadswandelingen die aangegeven worden met driehoekige plaatjes op het voetpad en een marking met een gele, groene, rode of paarse lijn.  Het brengt je langs een heel pak oude mooi gerestaureerde gebouwen, kerken, stadswallen , het Centre Pompidou, het grote stationsgebouw, enkele winkelcentra en in de oude stad langs de vele restaurantjes en terasjes  Hier moet je niet zoeken naar een terras, meer naar een plaats erop die nog niet bezet zijn. 

            

    Nog steeds in Metz.                                                        Kajakcircuit op de Moezel.

    Rond de middag lekkere pizza gaan eten en daarna terug de wandeling voortgezet.  We wandelden ook langs het canoparkoers waar dit weekend een wedstrijd in de 2e Nationale wordt gepeddeld.  Onder de bomen was het hier lekker maar toen je daar onderuit kwam  bakte de zon er weer op los.  Terug op de boot wat spelletjes gespeeld met Lenn & Nout en naar de speeltuin geweest. Gezien we morgen gaan verder varen moesten Lenn & Nout op tijd de kooi in.

    07-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 - Vrijdag 06-07-2018 - YH Schuman Metz – YH Centrum Metz

    Het is hier een rustige verenigingshaven met 130 plaatsen aan vlottende steigers en enkele plaatsen voor  passanten, allen voorzien van water en elektriciteit.  Er is ook een kantine met een overdekt terras en de dranken zijn zeker democratisch. Op enkele honderden meters van het einde van de haven (vanaf de achterste poort) ben je aan een Carrefour met een tankstation. Te 10:00 uur, na het afleveren van de sleutel van de toegangspoort zijn we vertrokken voor een korte trip van 5 km naar de jachthaven in de stad. Eerst een beetje maneuvreren gezien we net om de hoek in de haven lagen en we in de smalle toegangsgeul haaks om moesten draaien. 

             

    Beelden uit Metz.

    Onderweg passeerden we 2 jachten die daar vertrokken waren en een bateau-école.  Toen we te 10:50 uur aan de haven arriveerden zagen we dat het mooie plaatsje aan steiger 5 leeg was, dus dat kwam ons goed uit gezien wij moeilijk langs achter van de boot kunnen en de vingersteigertjes aan de andere pontons maar smal en maar een meter of 6 lang zijn.  De steiger waar wij nu aan liggen is dik 2 meter breed, ook gemakkelijk om de fietsen af te zetten.  Gezien deze avond onze Koen, Lenn en Nout komen is dat ook veiliger voor hen om aan boord te komen.

        

    Nog steeds Metz.                                 De dansende fonteinen in het park.

    Te 20:30 uur arriveerden Koen, Lenn & Nout.  Ze hadden 4 uur gereden.  We zijn te 22:15 uur nog naar de “Dansende fonteinen” in het park vlakbij gaan kijken.  Is wel eens leuk om te zien een licht en klankspel geprojecteerd met en op de fonteinen.  Daarna was het slaaptijd.

    06-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 - Donderdag 05-07-2018 - YH Schuman Metz

    Voormiddag een fietstocht van 30 km gemaakt.  Via het fietspad langs de Moezel van Scy Chazelles naar Moulin-lès-Metz naar Jussy. Bergop naar Vaux voor het Château de Vaux te bezien maar dat bleek maar een schijn van een kasteel.  Eigenlijk een vierkant gebouw waar nu een wijnhuis in gevestigd is (vandaar de naam Château blijkbaar.)  Terug naar beneden naar de Moezel en zo verder naar Ars-sur-Moselle.  Hier de Moezel terug over en via een mooi fietspad langs het Canal de Jouy naar Montigny-Lès-Metz en via het Ile Saint-Symphorien naar Longeville-Lès-Metz en terug naar Moulin-Lès-Metz.  De bomen langs het Canal de Jouy dragen allemaal een ronde metalen plaatje met hun nummer.  Het kanaal wordt niet meer gebruikt. 

           

    Sluis D’Ars.       Canal de Jouy, fietspad, Remparts Metz, Kunst op het kanaal.  

    Volgens de vaarboek kan je het nog wel bevaren en moet je dat van te voren aanvragen, maar aan de twee sluizen net voor Metz ligt een drijvende afsluiting zodat ik vermoed dat, indien ze nog bediend worden dat maar zeer uitzonderlijk zal zijn.  Namiddag is het beginnen regenen tot s’avonds zodat we op de boot gebleven zijn en water bijgevuld hebben, een dutje gedaan hebben (Annie) en een fietsband gerepareerd hebben.  S’avonds wat TV gekeken.

    05-07-2018, 21:13 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 - Woensdag 04-07-2018 - YH Schuman Metz

    Voormiddag gaan winkelen en een wasje gedaan. Toen we net wilden eten zagen we aan de ingang iemand staan die ons bekend voorkwam.  Het bleken David en Suzy van de Raven te zijn die hier kwamen kijken of ze een ligplaats om de boot te laten overwinteren konden krijgen.  Zij waren verrrast ons hier weer te zien.  Ik heb hen wat geholpen met vertalen gezien zij bijna geen woord Frans praten en de havenmeester maar heel weinig Engels kan.  Uiteindelijk kregen ze het zover geregeld dat ze hier een jaarplaats hebben (een jaarplaats is namelijk voordeliger dan 8 maanden per maand betalen).

        

    In de catacomben langs het water en een fontein op het plein voor het Theater.

    Na de administratie hebben we nog een uurtje gegevens over ligplaatsjes die we gehad en of gezien hebben uitgewisseld en dan hebben we nog maar eens afscheid genomen (ik denk dat dat nu de 4e keer is). Zij reden  nu  naar Luxemburg waar Suzy een vlucht naar huis neemt, enkele dagen bij haar vader en dochter op bezoek gaat en nadien met haar dochter met de auto terug komt die dan enkele weken mee gaat varen.Voor de rest hebben we vandaag niet veel meer gedaan dan wat gegeten en véél gedronken.  S’Avonds hebben we nog een ritje (13 km) met de fiets gedaan naar Metz en terug.

    04-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Dinsdag 03-07-2018 - Pagny-sur-Moselle – YH Schuman Metz

    Toen we bijna klaar waren om te vertrekken kwam er net een grote vrachtboot uit de sluis dus konden wij dadelijk naar binnen.  Bij het buiten varen van de sluis kwam die boot echter vast tegen de sluiswand te zitten op een plaats waar momenteel aan de sluisdeur gewerkt wordt.  Hij moest een stukje terug achteruit en met zijn boegschroef vol bijgezet geraakte hij er vanaf en kon hij buiten.  We hebben in de sluis vlug nog onze bidons voor de zonneboiler gevuld en toen werden we alleen versast.  Het ging hier weer 8,60 meter naar beneden.  In deze sluizen zijn geen drijvende bolders maar er staan voldoende verhaalpotten in de muur, en die staan maar 1,5 meter boven mekaar zodat het makkelijk is om de tros te verhangen naar de volgende. Van hieruit ging het verder richting Metz.  Uit het haventje van Corny-sur-Moselle kwam net toen wij ter hoogte van de uitvaar geul waren een Nederlandse sloep uitgevaren die  de voorrangsregels (plaat komende uit een neven-vaarwater) aan zijn spreekwoordelijke laars lapte en net voor ons de Moezel opdraaide zodat wij moesten uitwijken

              

    Enkele torens in Metz.             De fontein en een beeld in het park.

    Hij bleef dan aanvankelijk naast ons varen maar gaf dan toch gas en tenslotte verdween uit ons zicht.  Toen we later aan sluis  D’Ars kwamen lag hij te wachten voor de sluis.  Hier kwam een vrachtschip en een jacht naar buiten waar we een tiental minuten moesten voor wachten.  Toen wij versast waren lag er nog een vrachtboot te wachten.  Vervolgens zijn we dan verder gevaren tot de YH Robert Schuman.  We willen hier ook eens kijken hoe het hier is en varen later misschien naar de Yh Metz in het centrum.

    03-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Maandag 02-07-2018 - Pont à Mousson – Pagny-sur-Moselle

    Tijdens het ontbijt vertrokken er enkele boten uit de jachthaven.  Wij vertrokken ongeveer een half uur later stipt te 09:00 uur.  We gaan vandaag maar een klein stukje varen namelijk tot net voor de sluis van Pagny-sur-Moselle waar een kleine aanlegkade zou zijn.  Net voor we een paar km verder door de porte de garde moesten werden we ingelopen door een snelle motorboot (+- 45 km/uur schat ik) die weer een serieuse hekgolf achterliet en die natuurlijk weer net tussen ons en de brugpijler aan de verkeerde kant voorbij ging waardoor het weer schommelen was. Al zijn snelheid ten spijt lag hij 6 km verder aan de volgende sluis, net voor wij aan de sluis naar links het oude zijkanaal invoeren, nog voor de deur van de sluis te wachten.  Hij zal er ongeveer een half uur hebben moeten liggen denk ik.  Te 10:15 uur lagen wij vast op ons plaatse voor vandaag.

               

    Romeins aquaduct.  Sluis op oud Canal lateral à la Mosellel  Monument en ligplaatsje Pagny-sur-Moselle.

    Ik ben voor de middag de auto gaan ophalen in Pont à Mousson en na de middag gaan we die verder zetten in Metz, zo kunnen we dan nog eens langs gaan bij de D&A die daar tot morgen blijven liggen.  Wij kwamen net aan hun boot aan toen zij met de fiets van de stad kwamen.  We hebben nogmaals onze ervaringen en gegevens over het leuke steigertje in Millery uitgewisseld en het laatste nieuws bij gepraat. Rond 15:15 uur zijn we dan met de fiets terug naar Pagny gereden.  We reden over de Véloroute Charles le Téméraire. Het is een gemengd fietspad, voor een groot deel mooie asfalt, maar voor een deels een echt karrespoor !  Het ligt wel grotendeels tussen de vele waterplassen en onder de bomen dus dat viel nog mee. We waren rond 18:00 uur terug aan de boot en hadden 26 km gefietst.  Na het avondeten ben ik nog een klein toertje door Pagny gemaakt. Het is een leuk plaatsje met vier bakkers (!) in één straat.  De kerk staat in de restauratiesteigers, er is een carrefour en er waren vroeger minstens drie hotels.  In 1897 vestigde zich hier een gloeilampenfabriek die nadien uitgebreid werd en waar toen volgens een infobord ongeveer 1000 mensen werkten.  Nu is er op dat terrein een chemisch fabriek (Mersen) gevestigd dat ondermeer gassen voor frigo’s enz produceert.

    02-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Zondag 01-07-2018 - Millery – Pont à Mousson

    Het is hier een rustig plaatsje om te liggen.  Er komt wel een klein beetje verkeer voorbij maar ik ben er vannacht zeker niet van wakker geworden.  Dit steigertje ligt ook in een aan één zijde afgesloten deel van de Moezel.  Het doorgaand verkeer moet hier door een stuk kanaal tot aan Deze morgen voor het eerst een baguette gehaald uit de automaat die hier vlak bij de steiger staat.  We hebben er onderweg al enkele zien staan maar nog nooit een uitgehaald.   Wel een goed oplossing voor die plaatsjes waar de bakker er de brui aan gegeven heeft.  De versgebakken baguette was lekker en het is zeker voor herhaling vatbaar.  Na het ontbijt weer klaar gemaakt om te vertrekken. 

         

    Martplaats Pont à Mousson met de winkeltjes onder de arcades en mooie aanplantingen

    Toen we pas los waren zagen we dat de Mercurius ook ging vertrekken.  We gingen dan samen richting Metz. Onderweg kwamen we de Belgische vrachtboot Grace de Dieu met als thuishaven Schoten tegen.  Vervolgens ging het richting sluis Blénot. De Mercurius die ons voorbij gegaan was  lag al in de sluis te wachten.  We hadden, toen we merkten dat hij iets vlugger aan de sluis zou zijn, de sluis opgeroepen om te melden dat wij ongeveer 1 km achter dat jacht zaten en de sluis ging op ons wachten. Verder ging het naar Pont à Mousson.  Vanaf de sluis kwamen we verschillende roeiers tegen. Later bleek hier een grote roeiclub te zijn.  Wij zijn de jachthaven voorbij gevaren om te kijken hoe de toestand is aan de kade in de stad.  Er lag geen enkele boot, er liggen hier aanmeerringen in plaats van bolders maar ze staan ver uit mekaar.  Met ringen kan je wel veilig een boot vastleggen aan een ring als je ook een middenbolder gebruikt.  Er staat hier ook weinig stroming dus dat valt wel mee.  Te 11:50 uur lagen we vast. 

            

    De prommenade naar de oude sluis.  Overdekte markt.  Kade Pont à Mousson.

    We zijn dan de stad ingetrokken om daar een keer de boel te bekijken.  Het is weer een mooi oude stad. Een marktplaats omgeven door winkeltjes en cafés met terrasjes onder zogenaamde Arcades waar het heerlijk fris onder is. Er zijn hier in één straat al vier bakkers (!) met een uitstalraam dat je doen watertanden. Ook weer heel veel mooie bloemen en aanplantingen.  Verder een prommenade onder de lindenbomen in de richting van het oude kanaal waarvan nog een sluis bediend wordt ten behoeve van de service van het VNF die daar een werkplaats hebben.  Namiddag is er aan de ring voor ons nog een huurboot komen liggen, en de Mercurius die de jachthaven was ingevaren is namiddag ook verder gevaren.  Er wordt hier wat watersport beoefend en gespelevaard met scooters en kleine bootjes en het Belgische vrachtschip Colibrie (110 x 11,5 m) met thuishaven Antwerpen passeerde hier. Deze boot die al geballast was had niet veel speling onder de boog van de brug hier.

    01-07-2018, 16:18 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs