Aniway op reis 2018
Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
    Inhoud blog
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    03-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28 – Zondag 03-06-2018 - Monthermé

    Deze morgen toen wij wakker werden waren er al een aantal boten vertrokken.  Die willen allemaal als eerste voorbij Charleville denk ik.  Wij blijven nog een nacht hier liggen omdat alle boten die in Charleville lagen nog moeten vertrekken en het gaat daar veel te druk zijn denk ik.  Wij gaan vandaag fietsten over de Trans-Semoysienne tot in Les Hautes Rivière.  Dat is zo’n 20 km over een fietspad dat is aangelegd op de spoorbedding langs de Semois van het oude lijntje van Monthermé naar Les Hautes Rivières.  Het loopt overwegend lichtjes bergop langs de meanderende rivier.  Alleen de laatste 3 km gaat het ongeveer 1 km steil omhoog (18% !!) en daarna 2 km half zo steil terug naar beneden.   Het fietspad loopt nog verder door naar Bohan aan de Fr-B grens maar wij vonden het tot hier genoeg, we moeten natuurlijk ook nog terug.  We zagen onderweg veel kajakkers de rivier afvaren en hier en daar werd er gezwommen en pootje gebaad. 

               

    De Semois thv Tournavaux.            Brug in Naux.            Steil hier.        Trage weggebruiker.          In het kerkportaal.

    Op een vochtig stukje fietspad, daar in de buurt waar een klaterend beekje van de berg af kwam stak een slang (+- 60 cm lang , groen-bruin met streep op de zijkant) het fietspad over naar de begroeiing langs de rivier. Natuurlijk te laat om een foto van te nemen hé.  Langs de Semois liggen enkele campings (in Haulmé) waar het nu nog niet druk is maar te zien aan de omvang van het terrein en de verschillende sanitairblokken zit het hier in de zomermaanden goed vol en er staan ook een aantal verblijven voor groepen. Er zitten zeer veel zwanen op de rivier.  Langs de rivier in Monthermé is het vandaag brocante markt, evenals in Les Hautes Rivieres. We reden ook langs de dorpjes Tournavaux, Haulmé, Thilay, Naux. In Naux kan je via een zeer oude voetgangersbrug (gebouwd in 1900 niet vernietigd tijdens de oorlog) oversteken van het fietspad naar het dorp.  We waren rond 16:00 uur terug aan de boot en we lagen hier nog met drie. We hadden weer 36 mooie km op de teller.

    03-06-2018, 17:28 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27 – Zaterdag 02-06-2018 - Laifour - Monthermé

    Toen we deze morgen opstonden was de boot die vannacht achter ons lag reeds vertrokken.  We hebben hier niets van gehoord, we zijn alleen vertrokken naar sluis S47-La Commune en verder naar S46-Monthermé-Deville.  Hier moesten we lang wachten voor de benedendeur open ging maar we hebben toch niet moeten bellen voor een depannage. Toen we te 12:15 uur in Monthermé arriveerden legden we ons net achter de D&A van Arnold en Diane die we van vorig jaar hebben leren kennen. 

          

    Sluis Monthermé.      Kade  Monthermé ligt vol.               Wij met de D&A.

    Er lagen nog twee andere boten verderop.  Na de middag arriveerde de ene na de andere boot en binnen de kortste tijd lag alles vol.  Er lagen zelfs twee grote boten dubbel en drie andere keerden terug en gingen voor de brug liggen.  Uit de richting van Charleville passeerden ook een drietal boten waaronder een oude spits.

    02-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26 – Vrijdag 01-06-2018 - Laifour

    Gisteren is er nog een boot bij komen liggen, de ZK31.  Dat is een voormalige garnalenkotter uit Zoutkant in NL.  Hij had bij het aanleggen wel wat problemen met de lage waterstand maar het lukte hem toch met de boeg tegen de kant en met het hek schuin op de rivier te gaan liggen.  Deze morgen langs het café-winkeltje hier in het dorpje gegaan voor een baguette. Terwijl we aan het eten waren kwam onze buurman vragen of we vroeg gingen vertrekken.  We gaan vandaag eerst de auto ophalen in Fumay en dan zien we wel weer.  Die boot vertrok dus even later.  Wij sprongen rond 09:30 uur op onze fiets en langs de Maas terug naar Fumay.  Het miezerde met momenten een beetje maar daar laten wij ons niet aan kennen, we hadden trouwens wat droge kleren mee genomen om ons om te kleden moest het te erg zijn geweest. Gezien we te 11:30 uur al bij de auto kwamen en we vanmiddag ergens wilden gaan eten waren we te vroeg, hier waren de pizzaria, een kebab en een frituur nog niet open dus besloten we tot Revin te rijden en daar eens te gaan kijken. We hebben de auto aan de Lidl gezet en te voet gaan verkennen. 

          

    Nog een nieuwe stuw.                  De kade in Monthermé.   De kade in Laifour.                   Treintunnel Laifour. Hier mag je niet op de trein gaan zitten zoals in bv Indië, daar zou je koppijn van kunnen krijgen !

    Hier vonden we aanvankelijk ook niets dat al open was en er waren een aantal zaken al een tijdje gesloten. (Zoals hier wel meer voor komt.)  Misschien waren die nog niet open omdat het toeristisch seizoen hier blijkbaar vandaag pas begint. We vonden na een tijdje gezocht te hebben een pizzaria in de buurt van het stadhuis.  Gelukkig waren we door gelopen want het was bijna niet te zien.  Het was de pizzaria L’Eureka.  De ingang is een deur waarachter een trap naar onder die naar de zaak leidt die in de mooie gewelfde kelders onder de huizen gevestigd is.  Buiten zie je enkel de deur in een hokje met een rond gemetseld dakje.  Als er geen bord had gestaan dat het open was waren we er vermoedelijk voorbij gelopen.  Het was er lekker, heel schappelijk van prijs.  In de zaak met de toog en de gelagzaal in één gewelf en de keuken in een ander gewelf is het wel iets speciaal. Nadien zijn we met de auto naar de boot gereden en de fietsen erop laten staan met de bedoeling dat als het namiddag beter weer wordt de auto in Monthermé te gaan zetten.  Rond 16:00 uur brak de zon erdoor en vertrokken we.  In Monthermé zagen we onze vrienden Diane en Arnold van de D&A terug.  Wij kennen hun van vorig jaar toen we naar de Doubs gegaan zijn en hun een eerste keer in Vitry-le-Francois hebben gezien.  Na een koffie en een uurtje herinneringen ophalen zijn we met de fiets terug naar Laifour vertrokken.  Onderweg begon het weer te miezeren maar het was minder dan voormiddag.  Daar aangekomen was de capitainerie open (Open van 01-06 tot 30-09) en wij waren de eerste boot die dit jaar in hun “boekje” kwam te staan.

    01-06-2018, 21:21 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25 – Donderdag 31-05-2018 - Fumay - Laifour

    Te 10:00 uur vertrokken. Als we vandaag tot Laifour varen hebben we vijf sluizen en een tunnel.  De eerste twee, S52 – L’Uf en S51 – St Joseph werkten zoals het hoort maar toen we te 12:05 uur aan S50 – Revin arriveerden moest het weer lukken.  Na het gebruik van de afstandsbediening sprond de sluis in werking zodatwe binnen konden.  Wanneer de benedendeuren dicht waren en we een halve meter (van de 4 meter) gestegen waren begon ineens de bel te rinkelen en het zwaailicht van de bovendeur te branden.  Normaal gaat die dan open gaan.  Als dat gekunnen had dan hadden we iets mee gemaakt !  Maar de druk van het water houdt die dicht tot het niveau binnen en buiten hetzelfde is.  Het gevolg was natuurlijk dat de sluis is storing gaat.  Nu moest het weer net lukken, wanneer we kwamen aanvaren zagen we net iemand van het VNF in zijn autootje stappen en vertrekken.  Als die nu vijf minuten gewacht had, had hij de panne kunnen herstellen maar hij was weg hé. 

           

    Nieuwe waterkrachtcentrale aan sluis St Joseph.  Ligplaats Laifour.

    Gelukkig bleef het ventiel dat het water in de sluis moet laten open staan zodat we boven geraakten en ik makkelijk van de boot kon om naar het “kotje” met de parlefoon te gaan.  Er werd ons gezegd dat er dadelijk iemand ging komen (met dadelijk wordt in het frans bedoeld: ga er maar bij zitten, drink een koffie of neem een boek en lees wat !)  Ondertussen was er een tweede boot gearriveerd en die schippper kwam ook eens kijken hoe het zat.  Toen we dan eindelijk gedepaneerd werden en door de tunnel verder gingen moesten we naar sluis S49 – Orzy. Die ging ook onmiddellijk werken maar daar ging de linker benedendeur niet helemaal open zodat het sein op rood-groen bleef staan.  Ik ben dan maar stout geweest en toch maar binnen gevaren om weeral maar eens op het knopke te gaan duwen.  De mannen die aan de andere sluis geweest waren moesten hier dan ook nog naartoe komen om te depaneren.  De andere boot was ondertussen ook gearriveerd meer de sluis werd dicht gedaan en we begonnen te stijgen. (Die schipper zal wel een beetje boos zijn op die mannen denk ik) Vervolgens moesten we nog door S48 – Dames de Meuse waar het wonderwel zonder problemen ging en we te 14:30 uur aanlegden in Laifour.  Er lag geen enkele boot, misschien omdat het waterpeil van dit pand wegens de werken die hier nog gaande waren aan de nieuwe barrage een halve meter beneden gewoon niveau lag.

    31-05-2018, 16:38 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    30-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24 – Woensdag 30-05-2018 - Fumay

    Deze voormiddag was het hier markt en Annie er er even over gegaan.  Ook bezoek gehad van Joke en Kees die met de fiets eens kwamen kijken hoe de situatie hier was.  Zij hadden gehoord dat in Revin nog 5 beschikbare plaatsen waren.  Namiddag hebben wij een wandeling gemaakt. We vertrokken aan de kade en gingen bergop naar de flank van de heuvel die Fumay scheidt van de Frans-Belgische grens.  Daar ging het gestaag bergop tot we de topo bereikten.  Hier gingen we langs kleine steile paadjes bergaf tot aan de grensweg die langs het riviertje loopt dat de grens vormt met Belgie.  Dat volgden we bergaf tot aan waar de weg van Fumay naar Belgie de grens oversteekt.  Van daaruit die weg naar beneden gevolgd.  Bij onze terugkomst hadden we 11,6 km in de benen.

                                                                           
    Grens.             Fumay gezien van op het wandelpad.  Bekende inwoner.    Kade in Fumay.

    30-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23 – Dinsdag 29-05-2018 - Vireux-Wallarand - Fumay

    Vannacht heeft het nog een hele tijd gedonderd.  Er waren ook nog een paar felle buien bij.  Deze morgen was het weer droog maar licht bewolkt en rond de toppen van de heuvels hingen nog nevelsluiers.  Bij de bakker was het vandaag baguettendag, twee kopen en één gratis erbij.  We zullen weer moeten eten vandaag !.  We vertrokken te 10:00 uur en willen tot in Fumay varen.  Hiervoor moeten we door de sluizen S55 Montigny, S54 Fepin en S53 Vanne-Alcorps.  De eerste twee werkten zonder mankeren. In de tweede is Annie afgestapt voor een wandeling tot de volgende sluis.

           

    Vakantiecentrum in Fepin.                De aanlegsteiger in Haybes.

    Maar daar aangekomen, in het zicht van de streep, moesten we 55 minuten wachten voor een depannage gezien het sein eerst op “klaarmaken om in te varen” (rood en groen) en daarna op “buiten gebruik” (dubbel rood) sprong. Nog een geluk dat Annie te voet ging zodoende dat zij op de parlefoonknop op de sluis kon gaan drukken.  Het duurde blijkbaar even eer ze haar uitleg verstonden maar er werd gezegd dat er iemand op komst was.  Het duurde wel 45 minuten eer er een autootje van het VNF arriveerde.  Blijkbaar wist die man wat er aan de sluismecaniek mankeerde want hij nam dadelijk een slangetje uit de auto, schroefde het aan de cilinders van de hydrauliekinstallatie  van twee doorlaatkleppen (vermoedelijk om lucht uit de leiding te laten) en even later was het opgelost en begon het water uit de sluis te lopen, gingen de deuren open en kon ik binnen.  Eenmaal boven kon Annie dan terug aan boord en gingen we verder.  We legden aan in Fumay waar nu nog 5 andere boten lagen.

    29-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22 – Maandag 28-05-2018 - Vireux-Wallarand

    Rond 22:00 uur barstte er weer eens een onweer los met een felle regenbui als gevolg. Deze morgen scheen de zon weer in een met kleine witte wolken bezaaide hemelen het was rond 09:00 uur al goed warm.  Gelukkig stond er een windje wat het aangenaam maakte.  Voormiddag zijn we over het fietspad, de Voie Verte Trans-Ardennes die van de grens in Givet tot in Mouzon (130 km) de oevers van de Maas volgt terug naar Heer gereden om de auto te verzetten.  Van Vireux-Wallerand ging het naar Ham-sur-Meuse.  Hier staken we de Maas terug over naar de linkeroever en reden we naar Chooz.  Dit is het dorpje waar de Maas met een grote bocht omheen gaat en waar de kerncentrale van Chooz staat.  Hier staken we via de brug van Chooz de Maas terug over en reden aan de linkeroever verder naar Givet. 

               

    Nieuwe waterkrachtcentrale.   Koeltorens Chooz. ?????                  Dorpszicht en brug in Chooz.

    Net voor de plaats waar de tunnel van Ham-sur-Meuse uitkomt moesten we omrijden via een steile bergop naar Rancennes en zo naar Givet. En in Givet terug naar de linkeroever en zo door het stadje naar de grens in Heer waar we de auto achter gelaten hadden.  Met de auto reden we dan terug naar de boot, hebben ondertussen nog de Aldi aangedaan en hebben dan op de boot eerst gegeten voor we de auto in Fumay, onze volgende halte gaan zetten zijn.  Dan weer met de fiets  over de Trans-Ardennes terug naar Vireux gereden.  Gezien het goed heet was hebben we aan een van de sluizen onderweg een uurtje onder een boom gelegen en zijn dan verder gereden.  We arriveerden rond 16:30 uur na 34 km terug aan boord en hebben dan de buitendouche aangesloten. Na het avondeten barstte er terug een hevige onweersbui los.  Als het zo alle dagen blijft gaan moeten ze dit jaar niet komen vertellen dat er geen water genoeg is om door te varen.

    28-05-2018, 20:35 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs