Aniway op reis 2018
Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
    Inhoud blog
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    02-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 - Zondag 02-09-2018 - YH Senheim – YH Cochem

    Gisteren avond vertrokken er hier een paar bussen die mensen van de camping ergens naartoe bracht.  Rond middenacht kwam er al een groep met auto’s met veel kabaal terug.  Een goed uur later arriveerde nog een zatte troep die het nodig vond op een boot hier vlak bij verder te drinken en luid mee te zingen met de muziek die enkele malen danig hard werd gezet.  Gelukkig heeft het niet te lang geduurd en was het niet zo warm als enkele weken geleden zodat we met de ramen dicht konden slapen en het geluid gedempt werd.  Deze morgen was op die boot natuurlijk alles zo dood als een pier en lagen die nog in hun nest te sti…. .  Wij vertrokken om 09:05 uur, een kwartier later dan de Gulliver. Na een uur arriveerden we aan S-Fankel.  Hier werd de sluis voor ons onmiddellijk klaar gemaakt en konden we dadelijk binnen.  In deze sluis staan drijvende bolders maar dat had ik te laat gezien. 

        

    Zicht op de Reichsburg, de haven, smalle straatjes en het marktplein in Cochem.

    Ze staan ook maar aan stuurboordkant in de sluis en wij zijn gewend met de bakboordzijde aan te meren.  Onderweg was het rustig, maar een vrachtschip en twee passagiersboten gekruist.  Net voor Cochem kruisten we nog twee jachten en een snelle motorboot.  Aan de linkeroever in Cochem liggen alleen de aanlegsteigers voor de passagiersboten. We hadden eerst aangelegd aan de rechteroever maar daar dansten we telkens er een boot passeerde nogal op en neer.  Nadien bleek dat iets verder een kaaimuur was waar je kon achter liggen en we hebben dat dan maar gedaan. Namiddag ben ik met de trein de auto gaan ophalen in Traben-Trarbach.  Het ritje met de trein duurde een half uur met één overstap in Bullay naar het moderne “boemeltreintje” tussen Bullay en Traben-Trabach.  De terugrit met de auto viel tegen.  De GPS stuurde mij langs alle kleine wegen en daar was het een drukte met de kampeerauto’s die hier overvloedig aanwezig zijn. Annie was ondertussen de stad ingegaan (en de weg terug gevonden ook nog, maar het is hier ook niet zo groot)

    02-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 111 - Zaterdag 01-09-2018 - Steiger Traben-Trabach – YH Senheim

    Hier was het ondanks dat het hier een stad is en we vlak bij het centrum liggen heel rustig.  Er zijn gisteren avond en deze morgen wel een aantal grote schepen gepasseerd maar daar hebben we toch geen last van gehad.  We zijn te 09:10 uur vertrokken naar sluis S-Enkirch.  We moesten wachten tot de sluis terug vol was en er een jachtje mee boven was. De Gulliver (D) waar we al een paar dagen bij gelegen hebben kwam ook nog aanvaren maar die is minder dan 3,3 meter breed en die kan dus door de bootsluis, die moet niet wachten op de grote sluis. Wanneer wij  een maal onder waren en uit de sluis gingen lag er al een groot passagiersschip klaar om de sluis in te varen.  De Gulliver hebben we niet meer gezien, we dachten dat die rapper onder was en dat die al weg was.  

          

    Beeld in Traben. Steiger van Traben.  Op de brug in Zell. Zicht op Zell.

    Toen we echter ter hoogte van Zell kwamen kwam die achter nog achter ons aan.  Later bleek dat zij hadden moeten wachten op een sportboot waarvan de schipper blijkbaar niet kon varen gezien hij de sluis niet binnen was kunnen varen en ze hem met twee man de sluis hadden moeten in trekken.  Alles had zo lang geduurd en daardoor had de Gulliver zo lang moeten wachten. 

    Ter hoogte van Bullay ligt er een brug over de Moezel met twee verdiepingen.  Bovenaan rijdt de trein en onderaan het wegverkeer.  Dat is wel een speciaal geval, dat zie je niet zo dikwijls. Vervolgens kwam sluis St Aldegond eraan.  Hier moesten we ook weer wachten. Onderweg waren we opgelopen door een groot tanker-koppelstel waar we niet mee door de sluis konden en misschien ook niet mee mochten. Tijdens het wachten voor de sluis hebben we nog snel een handwasje gedaan dus dat is ook weer gepasseerd. 

        

    Dubbeldekbrug over de Moezel in Bullay.     Weinhaus Mertens.   Jachthaven Senheim.

    We hadden hier net mee gedaan toen we de sluis binnen konden.  In de “haarspeldbocht”  ter hoogte van Bremm moesten we een groot passagiersschip kruisen maar dat liep vlot.  Iets voor voor de bocht van Senheim kwam er een sportboot weer met zeer hoge snelheid langs achter en die gooide net voor hij ons ging passeren het roer om zodat hij achter ons langs van stuurboord naar bakboord ging.  Hierdoor had ik niet de tijd om de boeggolf te dwarssen zodat in de kajuit alle schuiven weer open kwakten, enkele glazen die op de kast tonden stuk vielen en de soepketel die op het vuur stond net niet eraf donderde.  Ik heb via de radio de chauffeur van de “vliegende badkuip” vriendelijk bedankt om de geleverde prestatie.  Later bleek dat de schipper van de Gulliver die toen een kilometer voor ons uit voer hufter ook nog eens de waarheid verteld had, met het gevolg dat de “badkuip” ineens stil viel en normaal doorging. Er zijn van die gasten met die snelle motorboten die denken dat ze alles mogen en met niemand rekening moeten houden.  Wanner we te 15:15 uur in de haven van Senheim binnen liepen bleek de Gulliver daar ook binnen gevaren te zijn.  Het is een haven met camping en wordt uitgebaat door een Nederlands koppel.  Er is een klein winkeltje, het sanitair is top, je kan er brood bestellen en er worden bussen ingelegd naar wijnproeverijen en Cochem.

    01-09-2018, 21:28 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 110 - Vrijdag 31-08-2018 - Steiger Wintrich – Steiger Traben-Trabach

    We hebben hier goed geslapen maar ik was deze morgen toch vroeg wakker. Eerst het reisverslag nog maar eens bij gewerkt want dat was er gisteren avond niet meer van gekomen; (De wijn was te lekker en we waren ook allebei weer moe.) Nadien naar de bakker in Wintrich gereden en na het ontbijt weer om 08:55 uur los gemaakt en vertrokken. Sluis Wintrich was vlakbij en we konden net met een werkboot de sluis in. Het was weer een mooi stuk varen hier met de leuke wijndorpjes en de vele wijnaanplantingen.  Op de meest onmogelijke plaatsjes hebben ze hier wijnstokken aangeplant.  De mensen die hier het snoei- en ander werk doen moeten wel lenig zijn en mogen geen hoogtevrees hebben. Er zij zeer steile stukken bij waar aanplantingen zijn. 

           

    Zicht bij aankomst in Bernkastel. Enkele gevels onderweg.

    We wilden rond de middag aanleggen aan de “swimmstege” (vlottende steiger) van Kinheim maar dat betrouwde ik niet met de sterke zuiging die er is wanneer een groot schip aan 20 km/uur voorbij raast. Het steigertje is maar gemaakt met van die prefab-elementen die in binnenhavens nog al eens gebruikt worden en dat vind ik voor op een rivier en dan een boot van 13 ton een beetje te min. Wanneer een boot voorbij kwam kraakte en piepte het steigertje langs alle kanten.  We zijn er dan ook maar een half uurtje blijven liggen om te eten en zijn dan verder gevaren.  Het volgende steigertje in Kröv was ook zo’n model dus daar zijn we voorbij gevaren.   Dan lagen er alleen nog de steigers voor de rondvaartboten en de boten die hier watertaxi spelen tussen de wijndorpen voor de toeristen.  Die hebben een dienstregeling die elk dorp enkele malen per dan aandoet dus die steigers kunnen we ook niet gebruiken. 

           

    Een zonnewijzer in de wijngaarden. Stadspoort Traben-Trarbach. Nieuwe brug. Luilekkerbank.

    We moesten dan verder varen tot Traben-Trabach waar een stadssteiger voor twee boten kunnen liggen.  We hadden dus vandaag weer een dikke 35 km gevaren en hadden we toen we weer terug waren van de auto op te halen ook nog eens 36 km gefietst. Het zal dus weer niet heel laat worden vandaag !

    31-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 109 - Donderdag 30-08-2018 - YH Schweich – Steiger Wintrich

    Het heeft vannacht nog geregend doch deze morgen was de weg droog.  Na het ontbijt begon het weer te regenen en Manfred en Marion vroegen zich af of we toch zouden vertrekken. Maar we moeten verder dus gaan we toch vertrekken.

          

    Peilboot aan het werk. Fährtorn in Trittenheim waar vroeger een veerboot lag.  Zonnewijzer tussen de wijngaarden.

    We waren nog niet de haven uit of we moesten de motor al stil leggen gezien er iets in de inlaat van het koelwater terecht gekomen was.  Gelukkig ging het er met een keer doorblazen uit en konden we dan toch vertrekken. In de haven lag nogal wat groen in het water. We waren we te 09:00 uur en zouden normaal tot Neumagen varen maar Manfred had ons een goede tip gegeven van iets verder door te varen tot Wintrich waar net voor de sluis een steiger van een wijnhuis-restaurant ligt.  Daar mag je, als je in het restaurant gaat eten, gratis overnachten met elektriciteit.  De jachthaven van Neumagen zou ook heel duur zijn.  Omdat we vandaag toch wilden uit eten gaan en beter ons geld daaraan uitgeven zullen we dan maar tot daar varen.

          

    Grote opbrengst zo te zien.  Replica van in in gevonden beelden in en langs de Moezel.

    Rond 10:15 uur werden we enkele kilometers voor sluis Detzem opgelopen door de Eendracht (NL) die er zo vandoor ging dat we hem niet konden volgen en we te laat aan de sluis kwamen om mee naar binnen te schieten.  Gelukkig kwam er een opvaart en konden we met twee passagiersschepen mee met de volgende schutting.  Het was wel 11:05 uur eer we er door waren en verder konden. Vervolgens hebben we nog 02:40 uur door een prachtig landschap met aan weerszijde van een kronkelende Moezel afwisselend mooie dorpen gelegen in een schaakbordpatroon van wijnvelden. Er liggen veel campings  en camperplaatsen langs de Moezel.  Onderweg een vijftal vrachtschepen tegengekomen en door twee opgelopen. Tevens een sliert passagiersboten gekruist.  Het schijnt dat er een vloot passagiersschepen die normaal op de Rijn varen naar de Moezel zijn gekomen gezien ze op de Rijn bijna nergens kunnen aanleggen met de lage waterstand. De fietstocht van vandaag was 38 km langs de Moezel en door de dorpjes en de vele km2 wijngaarden. Het etentje was lekker en de Riesling van het huis eveneens.

    30-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 108 - Woensdag 29-08-2018 - YH Konz – YH Schweich

    We vertrokken vandaag na broodjes gebakken en gegeten te hebben te 09:00 uur met een stralende zon. Aan de sluis in Trier moesten we een half uur wachten.  Waarom weet ik niet maar het licht werd pas op groen gezet toen ik na een hele tijd vroeg of er iets scheelde.  Ze waren ons weer vergeten denk ik.  Hier liggen de sluizen een heel eind uit mekaar dus gaat het goed vooruit en waren we te 12:05 uur aan de jachthaven in Schweich.  Daar begon het juist te regenen toen we moesten aanleggen. 

        

    Pegel Trier. Beeld op Römerbrucke. Beeld boven op een berg. De oude havenkranen in Trier. Leuk optrekje.

    We zagen daar ook de Zulu met Manfred § Marion terug die daar hun thuishaven hebben.(Daar hebben we twee maand geleden in Saaralbe mee samen aan de kade gelegen).  Nu was de plaats naast hun net vrij en ze vroegen om naast hun te komen liggen. Wanneer wij onze ervaringen met de gesloten waterwegen mee de deelden en we zeiden dat we namiddag nog met de fiets terug naar Konz gingen rijden stelde Manfred voor om met de wagen mee te rijden gezien hij in de buurt nog ergens moest zijn.  Toen ik terug was zijn wij namiddag eerst gaan winkelen en nadien hebben we hun uitgenodigd op de koffie met gebak.  We zijn vandaag eens met de kippen op stok gegaan.  We waren allebei een beetje moe en het was geen weer om buiten te zitten gezien het met momenten fel regende. Ze moeten hierboven nu ook niet gaan overdrijven anders gaan we misschien nog eens last gaan krijgen van te veel water !.  Om 21:15 uur ging de kaars uit.

    29-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 107 - Dinsdag 28-08-2018 - Kade Wormeldange – YH Konz

    Gisteren brood besteld aan het tankstation en na het ontbijt waren we te 09:05 uur weg. Een uur later aan sluis Grevenmacher konden we dadelijk binnen gezien er een half uur voordien een vrachtschip door gekomen was.  We waren dan ook na 22 km reeds te 11:55 uur aan de jachthaven van Konz.  De havenmeester was telefonisch niet bereikbaar en we hebben ons dan binnen maar ergens in een box gelegd.  We zullen het wel horen als we hier niet mogen liggen. We zijn dan na het eten de auto gaan ophalen en op de terugweg in Konz langs een boekenwinkel gereden om te kijken of we daar een vaarboek van de Moezel en Rijn konden vinden.

       

    Rechts Wasserbillig (L) Links Oberbillig (D)   Mooie muurschilderingen. De werkboot Carl Straat aan ’t werk voor de barrage.

    Die waren niet voorradig maar die konden besteld worden en na een paar dagen zouden die er zijn. Gezien we echter willen doorvaren en ik op internet een site gevonden had waar die als E-book te verkrijgen zijn wou de verkoper die voor mij wel bestellen en doormailen.  Dat is eigenlijk gemakkelijk en nog beterkoop ook, dus ik heb beide boeken nu op mijn tablet èn op mijn gsm staan.

    28-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 106 - Maandag 27-08-2018 - Steiger Besch – Kade Wormeldange

    We hebben hier goed geslapen, geen lawaai, geen snelle motorboten meer na 21:00 uur.  Het heeft vanmorgen weer geregend en het ziet grijs.  We waren wel vroeg wakker en we zijn dan maar vroeg vertrokken ook: 08:00 uur.  Het was een klein uurtje varen naar sluis Stadtbredimus.  Toen we daar te 08:50 uur aankwamen stonden de lichten op groen maar er lag een werkponton half in de sluis en half erbuiten.  Het lag stil en we dachten dat er gewerkt ging worden aan de sluis maar toen we ze opriepen bleek dat het ponton drinkwater aan het inslaan was.  Dat heeft toch wel een kwartier geduurd dus was het 09:20 uur eer we beneden uit de sluis waren.

         

    Met de Carl Straat in de sluis.  Wat is dat voor iets ?  Overal waar een beetje plaats is staan wijnstokken.

    De schipper van het ponton, de “Carl Straat”, riep ons na de eerste bocht op met de mededeling dat wij hun langs bakboord mochten oplopen als we dat wilden. Het ponton was trager dan ons dus daar hebben we dan maar gebruik van gemaakt.  Te 10:15 uur arriveerden we aan de kade van Wormeldange waar op de lichtkrant stond dat het toegelaten was te parkeren tot 12:25 op 28-08-2018.  Er lag nog een boot maar die vertrok even nadat wij vast lagen. Na het ophalen van de auto heb ik de boot hier terug vol getankt. Het scheelt hier 40 cent/L voor de diesel ! (het is hier Luxemburg hé).  De auto hebben we ook maar vol getankt, ook 30 cent/L beterkoop.  Aan het tankstation hier aan de Moezel aan de brug in Wormeldange is het een op en afrijden van auto’s met Duitse nummerplaten. Aan de overkant van de brug is Duitsland, dus…..  Een ervan, een oude Mercedes, hing bij het verlaten van het tankstation met de trekhaak minder dan 5 cm boven de weg !  Ook de sloffen sigaretten vliegen hier de deur uit ! Later op de dag is er nog een andere boot (D) komen bij liggen.

    27-08-2018, 18:53 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs