Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
10-07-2018
Dag 63 - Dinsdag 10-07-2018 - Steiger Thionville â Sierck-les-Bains
Te 09:30 uur vertrokken.
Van Thionville ging het verder stroomafwaarts richting sluis
Koeningsmacker. Onderweg nog enkele
grote vrachtschepen tegen gekomen, allemaal Belgen en één Luxemburger. In Haute Ham is een nieuwe jachthaven bij
gekomen die van vorig jaar geopend is.
Er zijn alle mogelijke faciliteiten, er is zelfs een kleine shop, je kan
er een waterscooter of kleine zeilboot huren en zelfs les volgen. Iets verderop wilden we voor de sluis aan de
steiger van Cattenom gaan liggen maar daar was geen plaats meer en er was geen
beweging zodat we niet weten of we van de steiger af konden. Dan het andere jacht maar gevolgd de sluis is.
Zonnewijzer in Yutz.
Oud tramstation in Yutz
Wij waren net binnen toen de twee Nederlandse boten die
bij ons in Thionville hadden gelegen en later zouden vertrekken eraan
kwamen. We gingen dus met zn vieren
naar beneden. Beneden lag weer een grote
vrachtboor, weer een Belg, te wachten.
Enkele km verder kwamen we aan de kade in Rettel. De twee Nederlandse boten lagen er al vast en
wij wilden er bij gaan liggen maar er was niets meer om aan vast te maken. Uiteindelijk hebben we piketten geklopt maar
toen er even later een snelle motorboot passeerde voelden we dat de kiel enkele
malen op de bodem tikte. We zijn dan maar verder gevaren. In Sierck-les-Bains is ook een lange kade en
aan de laddertjes zijn telkens twee ringen gezet. We kozen er eentje uit en zijn dan daar gaan
liggen. Hier hebben we niets gevoeld van
de bodem en er kwam ook geen zand omhoog toen we er tegen lagen en de schroef
lieten draaien. Iets verder zou een Port de plaisance zijn maar die blijkt
weeral verschillende jaren dicht te zijn.
De steigers staan er nog en je kan er tegenaan liggen maar je kan niet
meer van de steigers af. Aan de kade was
het lekker luchtig, de rivier maakt hier een brede korte bocht waardoor de
grote vrachtschepen minder hard varen en het er rustig liggen is.
Na aankomst de auto opgehaald en savonds naar de voetbal
gekeken.
Voormiddag zijn we nog eens een wasje gaan doen,
ondertussen gaan winkelen en namiddag een dutje gedaan. Namiddag wat gelezen en we zijn die dag eens
vroeg gaan slapen.
Dag 61 - Zondag 08-07-2018 - YH Centrum Metz â Steiger Thionville
Na het ontbijt ben ik met Koen hun auto naar Thionville gaan
brengen. We dachten eerst niet zo ver te
gaan maar onderweg zijn hier net geen mooie plaatsjes om aan te leggen. We zullen dan vandaag 30 varen met 4 sluizen
erin. We vertrokken te 10:30 uur naar
sluis Metz. Hier moesten we langs de
kleine sluis en weer alleen dus alle ruimte.
Tussen Metz en Thionville.
Dan ging het verder naar sluis Thalange die 13 km verder
ligt. Daar moesten we samen met een
zeilboot die ons onderweg voorbij gevaren was wachten gezien er net een groot
vrachtschip werd opgeschut. Weer verder
ging het naar sluis Orne-Richemont waar zich hetzelfde scenario herhaalde. Hierdoor ging het vlot vooruit en te 15:40
uur konden we terug alleen in sluis Thionville.
De zeilboot was die al gepasseerd.
Onderweg was het tijd om Lenn en Nout eens een kleine vaarcursus te
geven. Nout was er het snelste mee weg
en kende na één maal zeggen al dadelijk het verschil tussen bak- en stuurboord
en kon de boot het best op koers houden terwijl hij tussen de boeien moest
varen. De vragenmachine stond niet dikwijls stil en hij had er duidelijk zin in
en zei ons dat hij als hij groot was ook een boot wij kopen ! Later was het de
beurt aan Lenn. Het ging wel goed maar
die was blijkbaar niet zo veel geintresseerd als Nout en heeft niet lang gevaren.
Na sluis Thionville was het nog een kilometer naar de steiger van
Thionville. Hier vonden we te 16:20 uur
een plaats aan de stroomafwaartse kant van de steiger. Koen is na het aanleggen dadelijk vertokken
omdat hij op tijd thuis wild zijn gezien Kiko ernstig ziek was en snel
achteruit ging. Rond 19:30 uur kregen
wij een berichtje dat ze bijna thuis waren.
Momenteel is het hier wat onrustig gezien de passage van de snelle
motorboten met waterskiers die hier telkens passseren. Later op de avond viel dat stil en werd het
rustig. Savonds nog een wandeling over
de kade naar een soort kermis, Rive en Fête, allemaal standjes met eten en
drinken op de prommenade langs het water gemaakt en een stukje door de stad
terug naar de boot.
Na het ontbijt vertrokken voor een stadswandeling. Het is een mooie stad met veel groen, mooie
bloemen en op veel wegen fietspaden. Er
zijn 4 stadswandelingen die aangegeven worden met driehoekige plaatjes op het
voetpad en een marking met een gele, groene, rode of paarse lijn. Het brengt je langs een heel pak oude mooi
gerestaureerde gebouwen, kerken, stadswallen , het Centre Pompidou, het grote
stationsgebouw, enkele winkelcentra en in de oude stad langs de vele
restaurantjes en terasjes Hier moet je
niet zoeken naar een terras, meer naar een plaats erop die nog niet bezet
zijn.
Nog steeds in Metz. Kajakcircuit op de Moezel.
Rond de middag lekkere pizza gaan eten en daarna terug de
wandeling voortgezet. We wandelden ook
langs het canoparkoers waar dit weekend een wedstrijd in de 2e
Nationale wordt gepeddeld. Onder de
bomen was het hier lekker maar toen je daar onderuit kwam bakte de zon er weer op los. Terug op de boot wat spelletjes gespeeld met
Lenn & Nout en naar de speeltuin geweest. Gezien we morgen gaan verder
varen moesten Lenn & Nout op tijd de kooi in.
Dag 59 - Vrijdag 06-07-2018 - YH Schuman Metz â YH Centrum Metz
Het is hier een rustige verenigingshaven met 130 plaatsen
aan vlottende steigers en enkele plaatsen voor
passanten, allen voorzien van water en elektriciteit. Er is ook een kantine met een overdekt terras
en de dranken zijn zeker democratisch. Op enkele honderden meters van het einde
van de haven (vanaf de achterste poort) ben je aan een Carrefour met een
tankstation. Te 10:00 uur, na het afleveren van de sleutel van de toegangspoort
zijn we vertrokken voor een korte trip van 5 km naar de jachthaven in de stad.
Eerst een beetje maneuvreren gezien we net om de hoek in de haven lagen en we
in de smalle toegangsgeul haaks om moesten draaien.
Beelden uit Metz.
Onderweg passeerden we 2 jachten die daar vertrokken waren
en een bateau-école. Toen we te 10:50
uur aan de haven arriveerden zagen we dat het mooie plaatsje aan steiger 5 leeg
was, dus dat kwam ons goed uit gezien wij moeilijk langs achter van de boot
kunnen en de vingersteigertjes aan de andere pontons maar smal en maar een meter
of 6 lang zijn. De steiger waar wij nu
aan liggen is dik 2 meter breed, ook gemakkelijk om de fietsen af te
zetten. Gezien deze avond onze Koen,
Lenn en Nout komen is dat ook veiliger voor hen om aan boord te komen.
Nog steeds Metz.
De
dansende fonteinen in het park.
Te 20:30 uur arriveerden Koen, Lenn & Nout. Ze hadden 4 uur gereden. We zijn te 22:15 uur nog naar de Dansende
fonteinen in het park vlakbij gaan kijken.
Is wel eens leuk om te zien een licht en klankspel geprojecteerd met en
op de fonteinen. Daarna was het
slaaptijd.
Voormiddag een fietstocht van 30 km gemaakt. Via het fietspad langs de Moezel van Scy
Chazelles naar Moulin-lès-Metz naar Jussy. Bergop naar Vaux voor het Château
de Vaux te bezien maar dat bleek maar een schijn van een kasteel. Eigenlijk een vierkant gebouw waar nu een
wijnhuis in gevestigd is (vandaar de naam Château blijkbaar.) Terug naar beneden naar de Moezel en zo
verder naar Ars-sur-Moselle. Hier de
Moezel terug over en via een mooi fietspad langs het Canal de Jouy naar Montigny-Lès-Metz
en via het Ile Saint-Symphorien naar Longeville-Lès-Metz en terug naar
Moulin-Lès-Metz. De bomen langs het
Canal de Jouy dragen allemaal een ronde metalen plaatje met hun nummer. Het kanaal wordt niet meer gebruikt.
Sluis DArs.Canal de Jouy, fietspad, Remparts Metz,
Kunst op het kanaal.
Volgens de vaarboek kan je het nog wel bevaren en moet je dat
van te voren aanvragen, maar aan de twee sluizen net voor Metz ligt een
drijvende afsluiting zodat ik vermoed dat, indien ze nog bediend worden dat
maar zeer uitzonderlijk zal zijn.
Namiddag is het beginnen regenen tot savonds zodat we op de boot
gebleven zijn en water bijgevuld hebben, een dutje gedaan hebben (Annie) en een
fietsband gerepareerd hebben. Savonds
wat TV gekeken.
Voormiddag gaan winkelen en een wasje gedaan. Toen we net
wilden eten zagen we aan de ingang iemand staan die ons bekend voorkwam. Het bleken David en Suzy van de Raven te zijn
die hier kwamen kijken of ze een ligplaats om de boot te laten overwinteren
konden krijgen. Zij waren verrrast ons
hier weer te zien. Ik heb hen wat
geholpen met vertalen gezien zij bijna geen woord Frans praten en de
havenmeester maar heel weinig Engels kan.
Uiteindelijk kregen ze het zover geregeld dat ze hier een jaarplaats
hebben (een jaarplaats is namelijk voordeliger dan 8 maanden per maand
betalen).
In de catacomben langs het water en een fontein op het
plein voor het Theater.
Na de administratie hebben we nog een uurtje gegevens over
ligplaatsjes die we gehad en of gezien hebben uitgewisseld en dan hebben we nog
maar eens afscheid genomen (ik denk dat dat nu de 4e keer is). Zij
reden nu
naar Luxemburg waar Suzy een vlucht naar huis neemt, enkele dagen bij
haar vader en dochter op bezoek gaat en nadien met haar dochter met de auto
terug komt die dan enkele weken mee gaat varen.Voor de rest hebben we vandaag niet veel meer gedaan dan
wat gegeten en véél gedronken. SAvonds
hebben we nog een ritje (13 km) met de fiets gedaan naar Metz en terug.
Toen we bijna klaar waren om te vertrekken kwam er net een
grote vrachtboot uit de sluis dus konden wij dadelijk naar binnen. Bij het buiten varen van de sluis kwam die
boot echter vast tegen de sluiswand te zitten op een plaats waar momenteel aan
de sluisdeur gewerkt wordt. Hij moest
een stukje terug achteruit en met zijn boegschroef vol bijgezet geraakte hij er
vanaf en kon hij buiten. We hebben in de
sluis vlug nog onze bidons voor de zonneboiler gevuld en toen werden we alleen
versast. Het ging hier weer 8,60 meter
naar beneden. In deze sluizen zijn geen
drijvende bolders maar er staan voldoende verhaalpotten in de muur, en die
staan maar 1,5 meter boven mekaar zodat het makkelijk is om de tros te
verhangen naar de volgende. Van hieruit ging het verder richting Metz. Uit het haventje van Corny-sur-Moselle kwam
net toen wij ter hoogte van de uitvaar geul waren een Nederlandse sloep uitgevaren
die de voorrangsregels (plaat komende
uit een neven-vaarwater) aan zijn spreekwoordelijke laars lapte en net voor ons
de Moezel opdraaide zodat wij moesten uitwijken
Enkele torens in Metz.De fontein en een beeld in het
park.
Hij bleef dan aanvankelijk naast ons varen maar gaf dan
toch gas en tenslotte verdween uit ons zicht.
Toen we later aan sluis DArs
kwamen lag hij te wachten voor de sluis.
Hier kwam een vrachtschip en een jacht naar buiten waar we een tiental
minuten moesten voor wachten. Toen wij
versast waren lag er nog een vrachtboot te wachten. Vervolgens zijn we dan verder gevaren tot de
YH Robert Schuman. We willen hier ook
eens kijken hoe het hier is en varen later misschien naar de Yh Metz in het
centrum.
Dag 55 â Maandag 02-07-2018 - Pont à Mousson â Pagny-sur-Moselle
Tijdens het ontbijt vertrokken er enkele boten uit de
jachthaven. Wij vertrokken ongeveer een
half uur later stipt te 09:00 uur. We
gaan vandaag maar een klein stukje varen namelijk tot net voor de sluis van
Pagny-sur-Moselle waar een kleine aanlegkade zou zijn. Net voor we een paar km verder door de porte
de garde moesten werden we ingelopen door een snelle motorboot (+- 45 km/uur
schat ik) die weer een serieuse hekgolf achterliet en die natuurlijk weer net
tussen ons en de brugpijler aan de verkeerde kant voorbij ging waardoor het
weer schommelen was. Al zijn snelheid ten spijt lag hij 6 km verder aan de
volgende sluis, net voor wij aan de sluis naar links het oude zijkanaal
invoeren, nog voor de deur van de sluis te wachten. Hij zal er ongeveer een half uur hebben
moeten liggen denk ik. Te 10:15 uur
lagen wij vast op ons plaatse voor vandaag.
Romeins aquaduct.
Sluis op oud Canal lateral à la Mosellel Monument en ligplaatsje Pagny-sur-Moselle.
Ik ben voor de middag de auto gaan ophalen in Pont à
Mousson en na de middag gaan we die verder zetten in Metz, zo kunnen we dan nog
eens langs gaan bij de D&A die daar tot morgen blijven liggen. Wij kwamen net aan hun boot aan toen zij met
de fiets van de stad kwamen. We hebben
nogmaals onze ervaringen en gegevens over het leuke steigertje in Millery
uitgewisseld en het laatste nieuws bij gepraat. Rond 15:15 uur zijn we dan met
de fiets terug naar Pagny gereden. We
reden over de Véloroute Charles le Téméraire. Het is een gemengd fietspad, voor een groot
deel mooie asfalt, maar voor een deels een echt karrespoor ! Het ligt wel grotendeels tussen de vele
waterplassen en onder de bomen dus dat viel nog mee. We waren rond 18:00 uur
terug aan de boot en hadden 26 km gefietst.
Na het avondeten ben ik nog een klein toertje door Pagny gemaakt. Het is
een leuk plaatsje met vier bakkers (!) in één straat. De kerk staat in de restauratiesteigers, er
is een carrefour en er waren vroeger minstens drie hotels. In 1897 vestigde zich hier een
gloeilampenfabriek die nadien uitgebreid werd en waar toen volgens een infobord
ongeveer 1000 mensen werkten. Nu is er
op dat terrein een chemisch fabriek (Mersen) gevestigd dat ondermeer gassen
voor frigos enz produceert.
Dag 54 â Zondag 01-07-2018 - Millery â Pont à Mousson
Het is hier een rustig plaatsje om te liggen. Er komt wel een klein beetje verkeer voorbij
maar ik ben er vannacht zeker niet van wakker geworden. Dit steigertje ligt ook in een aan één zijde
afgesloten deel van de Moezel. Het
doorgaand verkeer moet hier door een stuk kanaal tot aan Deze morgen voor het
eerst een baguette gehaald uit de automaat die hier vlak bij de steiger
staat. We hebben er onderweg al enkele
zien staan maar nog nooit een uitgehaald. Wel een goed oplossing voor die plaatsjes
waar de bakker er de brui aan gegeven heeft.
De versgebakken baguette was lekker en het is zeker voor herhaling
vatbaar. Na het ontbijt weer klaar
gemaakt om te vertrekken.
Martplaats Pont à Mousson met de winkeltjes onder de
arcades en mooie aanplantingen
Toen we pas los waren zagen we dat de Mercurius ook ging
vertrekken. We gingen dan samen richting
Metz. Onderweg kwamen we de Belgische vrachtboot Grace de Dieu met als
thuishaven Schoten tegen. Vervolgens
ging het richting sluis Blénot. De Mercurius die ons voorbij gegaan was lag al in de sluis te wachten. We hadden, toen we merkten dat hij iets
vlugger aan de sluis zou zijn, de sluis opgeroepen om te melden dat wij
ongeveer 1 km achter dat jacht zaten en de sluis ging op ons wachten. Verder
ging het naar Pont à Mousson. Vanaf de
sluis kwamen we verschillende roeiers tegen. Later bleek hier een grote
roeiclub te zijn. Wij zijn de jachthaven
voorbij gevaren om te kijken hoe de toestand is aan de kade in de stad. Er lag geen enkele boot, er liggen hier
aanmeerringen in plaats van bolders maar ze staan ver uit mekaar. Met ringen kan je wel veilig een boot
vastleggen aan een ring als je ook een middenbolder gebruikt. Er staat hier ook weinig stroming dus dat
valt wel mee. Te 11:50 uur lagen we
vast.
De prommenade naar de oude sluis. Overdekte markt. Kade Pont à Mousson.
We zijn dan de stad ingetrokken om daar een keer de boel
te bekijken. Het is weer een mooi oude
stad. Een marktplaats omgeven door winkeltjes en cafés met terrasjes onder
zogenaamde Arcades waar het heerlijk fris onder is. Er zijn hier in één straat
al vier bakkers (!) met een uitstalraam dat je doen watertanden. Ook weer heel
veel mooie bloemen en aanplantingen. Verder
een prommenade onder de lindenbomen in de richting van het oude kanaal waarvan
nog een sluis bediend wordt ten behoeve van de service van het VNF die daar een
werkplaats hebben. Namiddag is er aan de
ring voor ons nog een huurboot komen liggen, en de Mercurius die de jachthaven
was ingevaren is namiddag ook verder gevaren.
Er wordt hier wat watersport beoefend en gespelevaard met scooters en
kleine bootjes en het Belgische vrachtschip Colibrie (110 x 11,5 m) met
thuishaven Antwerpen passeerde hier. Deze boot die al geballast was had niet
veel speling onder de boog van de brug hier.
Dag 53 â Zaterdag 30-06-2018 - Liverdun - Millery
Na de dagelijkse bakkerswandeling vertrokken te 09:05
uur. Van hieruit ging het richting Metz.
Eerst moesten we te Pompey nog door de sluis. Ondertussen waren de twee Duitse boten ook
achter ons aan gekomen en we gingen met zn driën door de sluis. Eerst kwam er nog een jacht naar boven dus
moesten we effe wachten. Van hieruit
gingen we dan linksaf richting Metz.
Boogbrug ter hoogte van Liverdun. Azuurblauwe lucht. Millery, toegangsweg, overdekte fontein.
Als je hier naar rechts vaart, ga je het Canal de la Marne
asu Rhin (Est) op richting Nancy en Straatsburg. Daar zijn we vorig jaar langs terug gekomen van onze reis
naar de Doubs en de Rhin. Na weer een
uurtje arriveerden we aan sluis Custines. Voorbij deze sluis voeren we terug de Moezel
stroomopwaarts op naar het steigertje van Millery. We weten niet wat ons daar te wachten staat,
hoeveel boten er kunnen liggen en of er plaats is. Toen we de laatste bocht om kwamen zagen we
het lege steigertje liggen. Het is een
zeer mooi plaatsje aan een steiger van
ongeveer 25 meter. Er is wel geen
water meer beschikbaar. Het is vanmiddag
schroeiend warm zonder een zuchtje wind.
We hebben gewacht tot 18:30 uur om de auto op te halen. Het eerste stuk
liep over het nieuwe fietspad langs de Moezel maar het laatste stuk van Pompey
tot Liverdun was over de gewone weg die golvend de vallei volgt. Hier was het met momenten wel zweten
geblazen. Nadien zijn we de auto in
Loisy aan de kerk gaan zetten en met de fiets terug gekomen, zo moeten we morgen
maar ongeveer 6 km fietsten van Pont à Mousson.
We hebben tot 23:00 uur boven op het dek gelegen omdat dat de enige
plaats was waar het een beetje waaide.
Dag 52 â Vrijdag 29-06-2018 - Villey-st-Etienne - Liverdun
Goed geslapen hier.
Gistenavond arriveerden er drie brommers waarvan we dachten dat die hier
de hele avond zouden gaan blijven rondhangen aan de picnicbanken maar ze zijn
gelukkig door gereden. Het was hier
vannacht stil, alleen de treinen (voornamelijk de vrachttreinen) aan de
overkant gaven wel wat overlast. We
vertokken te 08:05 uur naar de eerste en enige sluis die we vandaag gaan
doen. We waren helemaal alleen op de
rivier en toen we te 08:30 uur aan sluis S5-Aingeray kwamen werd die voor ons
alleen bediend. Eenmaal daaruit was het
nog een klein uurtje varen tot aan de steiger in Liverdun die ook in een
baaitje ligt. Links en rechts van de
invaart liggen ook twee keer twee aanmeerpalen waar je zou kunnen tegen
liggen. Toen we aan het steigertje kwamen
lag daar een Zwitser maar daar was niemand aan boord. Wij zijn dan aan de buitenkant tegen de
steiger gaan liggen. Namiddag zijn we dan weer gaan fietsen naar Toul over het
mooie vlakke nieuwe fietspad dat er aangelegd is. Het was een mooi ritje langs
het water. In Toul aangekomen zijn we
eerst iets gaan eten in het Restaurant du Commerce maar dat was een
tegenvaller. Het vlees was maar half
doorbakken en de service was alles behalve vriendelijk. Het zat er nochthans goed vol, vermoedelijk
hebben we iets gekozen dat de chef tegen zijn zin moest maken. Daar gaan ze ons
niet meer binnen zien komen.
Prise deau vliegbasis.
Barrage op de Moezel te Aingeray.
Ligplaats Liverdun.
Dan zijn we naar de haven gereden om de auto op te
halen.Eerst zijn we nog afscheid gaan
nemen van David & Suzy die hier blijven liggen en die we waarschijnlijk dit
jaar niet meer gaan zien. David was de hele voormiddag in de weer geweest met
een toiletprobleem maar dat was gelukkig voor hen opgelost nu.Terwijl we bij hen op de boot zaten merkten
we dat ook de Harley D. van Kees en Joke van onze club in de haven lagen.Na het bezoek bij Davis & Suzy zijn we
daar natuurlijk ook nog een langs geweest.Zij gaan vermoedelijk de andere richting uit.
Château Liverdun.Trap naar de middeleeuwse stad, oudste gebouw, stadspoort richting
Villey-St-Etienne.
Toen we later terug in Liverdun arriveerden bleken er nog
twee Duitse boten bij gekomen te zijn.
Savonds ben ik nog een wandeling
door Liverdun gaan maken. Het is een
stadje in twee helften, bovenaan het middeleeuws gedeelte met een kasteel ,
remparts en een nog bestaande stadspoort, en onderaan het recentere maar ook
al oud stadsgedeelte.
Dag 51 â Donderdag 28-06-2018 - Toul â Villey-st-Etienne
Gisterenavond de watertank nog bijgevuld dus konden we na
het ontbijt en het oprollen van de elektriciteitskabel vertrekken. Net voor we
vertrokken kwamen David & Suzy nog afscheid nemen en ons goede reis
wensen. Zij blijven hier nog enkele
weken liggen gezien Suzy begin juli naar huis vliegt en met haar dochter terug
komt om verder te varen.
Wij vertrokken samen met de Second Life (D) als eerste
schutting.De sluis was net klaar toen
wij klaar waren om te vertrekken.Samen
gingen we door de sluizen S26-Toul, S27-Toul en dan naar de sluis
S27b-Junction.Toen we daar wilden in
varen bedacht de schipper van de Second Life zich en ging terug.Blijkbaar iets vergeten in de haven, hij zij
ons niet op hem te moeten wachten en dat zij wat later gingen vertrekken.Wij dus alleen door de laatste sluis voor we
de Moezel op gingen.Vanaf hier is het
weer zeer leuk varen op de brede rivier.Er is weinig stroming maar er staat een strakke wind op kop die soms
brekende golfjes doet ontstaan. Toen we aan sluis S4-Fontenoy arriveerden en de
sluis opriepen deelden men mee dat we moesten wachten op een vrachtboot en een
ander jacht.Even later ging de
bovendeur van de sluis open en ging het licht op rood/groen.
De boot wordt gewassen. In sluis S4-Fontenoy.Mooi optrekje langs de Moezel. Leuk
ligplaatsje Villey-St-Etienne.
Vijf minuten later arriveerde de Descanso (135 x 11,5 m - NL)
met als thuishaven Maasbracht, en daarachter het jacht Adagio (D). Het duurde even eer de vrachtboot (halve
meter spel in de sluis !!) er in zat en toen konden wij binnen. Wij legden achter deze boot aan stuurboord
aan terwijl de Adagio aan bakboord nog een plekje vond. Na ongeveer 10 minuten waren we beneden. Het nam een hele poos in beslag eer de vrachtboot
uiteindelijk buiten was, hij kroop naar buiten.
Eenmaal buiten legde die er de zweep op en vertrok. Wij konden hem natuurlijk niet volgen maar
dat was ook niet onze bedoeling. Wij
wilden voor de volgende sluis aan bakboord naar het steigertje aan de Valleé de
Terrouin. Dat hadden we vorig jaar bij
onze terugkeer zien liggen en leek ons een leuk plaatsje. Daar aangekomen twijfelde ik of we met die
strakke wind in de aanvoergeul zouden kunnen draaien en aanleggen maar we
hebben het toch gefikst. Te 12:20 uur lagen we vast. In de late namiddag ging
de wind liggen en toen werd het hier heerlijk stil. Buiten een paar vissers, de fietsers over
de brug en enkele kajakkers die hier passeerden was het hier stil. Er zijn namiddag nog twee grote
vrachtschepen, één spits en één jacht afgevaren en twee jachten opgevaren.
Voormiddag gaan winkelen. Smiddags was er ter gelegenheid
van de verjaardag van Arnold een zoet uurtje op de D&A met Arnold &
Diana en David & Suzy. Na de middag een wandeling door de stad gemaakt. Savonds
de verjaardag van Arnold gevierd in La table à Victor, een uitstekend
restaurant met lekkere gerechten en een uitstekende crew.
Mooie bloemen en planten overal. Het hotel de Ville en de kathedraal van Toul.
Voormiddag zijn we samen met Arnold, Diana en Suzy met de
auto naar de Intermarche geweest om de flessenwater voorraad aan te
vullen. We hebben hen mee gevraagd
gezien wij dit toch van plan waren en zij anders alles met de fiets moesten
halen. Terug aan de haven een plaatsje gevonden op de parking in plaats van
langs de weg. Namiddag aijn Annie & Suzy naar de stad geweest terwijl ik
een tochtje in de omgeving heb gemaakt.
Stadspoort en Remparts in Toul, Kazematten die nu gebruikt
worden als garages.
In Toul heeeft het Canal de la Marne au Rhin (Branche
Quest) een verbinding met de Moezel. In Frouard gaat het kanaal (Branche Est)
terug van de Moezel af richting Rijn – Straatsburg. De stad Toul is een oude stad met rondom
omwallingen en versterkingen van het type Vauban die nog voor een groot
gedeelte intact zijn. Dat soort
stadsversterkingen vindt je in bijna alle oude steden in Frankrijk.
Yachthaven
van Toul.De Kathedraal.Links de Moezel en rechts de
molens.
De straten en pleinen zijn mooi opgefleurd met bloemen en
planten.
Dag 46 â Donderdag 21-06-2018 - Pargny-sur-Meuse - Toul
Voor wij te 09:15 uur vertrokken was de Nederlandse vloot
die vooraan lag al vertrokken. Neem daar
de D&A en de boot die gisterenavond nog vertrokken was bij en dan weet je dat het vandaag druk zal
worden. We doen het dus rustig aan. We arriveerden te 09:45 uur aan de tunnel van
Foug waar het licht op groen stond dus we konden er dadelijk door. Dit is een korte tunnel die goed verlicht
is. Na die tunnel kwamen we aan sluis
S14-Foug. Deze is bemand en hier moet je
de telecommand afgeven. Wij gingen
alleen door deze sluis met een verval van 6 meter. Hierna volgt een sluizentrap van 11 sluizen
die geautomatiseerd is. Als je uit de
eerste uit vaart wordt het mekanisme voor het schutten van de tweede in gang
gezet. We hadden geluk dat we geen
tegenliggers hadden zodoende dat we de hele trap net groen en een open
sluisdeur hadden toen we aan de volgende arriveerden. We gingen te 13:00 uur in de laatste en 20
minuten lagen we vast in de bijna volle haven van Toul.
Tunnel van Foug.Gezellige drukte op het Fête de la Musique.Commercy, Palais Stanislas. Maas.
Na de middag ben ik de stad in gefietst op zoek naar een
boek over het varen over de Moezel. Ik
vond het in een heel klein boekenwinkeltje.
Nadien naar het station gefietst om de dienstregeling van de treinen
tussen Toul en Commercy en daar vernam ik dat er morgen een treinstaking zou
zijn. Daarom ben ik net na het avondeten
met de trein van 18:58 uur nog de auto gaan halen. Op 13 minuten was ik in Commercy, 32 km
verder. Op sommige stukken reed de trein
150 km/uur. Iets voor 20:00 uur was ik terug op de boot. Toen ik met de auto terug reed had je boven
op enkele heuvel een mooi uitzicht. Als
je hier rond kijkt zie je in alle richtingen kalkgroeven, hele heuvels zijn
afgegraven. Hier is blijkbaar ooit veel
cement gemaakt.
Dag 45 â Woensdag 20-06-2018 - Commercy- Pargny-sur-Meuse
Toen wij te 09:00 uur vertrokken waren er weer een aantal
boten vertrokken. Na 3 km net voor sluis S5-Euville kruisten wij de Ambiorix,
een 25m-boot, en toen we de laatste bocht voor de sluis uit kwamen zagen we nog
net de laatste boten uit de sluis varen.
Later aan de sluizen S4-Sorcy en S3-Sorcy waren die net boven in de
sluis toen wij eraan kwamen. Vanaf sluis S2-Sorcy kregen we het gezelschap van
de D&A waar we ook de volgende sluis S1-Troussey mee door gingen.
Zicht op Neuville. De Ambiorix. De laatste fabriek en laatste sluis op het
Canal de la Meuse.
Tussen e twee laatste sluizen was er maar een zeer smalle
vaargeul door de begroeiing waardoor ik vuil in de filter kreeg en moest
spoelen. Ondertussen was de D&A tot
aan de volgende sluis gevaren om deze te bedienen en daar konden we dus
dadelijk in. Te 12:55 uur arriveerden we in Pargny-sur-Meuse. We hadden geluk gezien er een tiental minuten
na onze aankomst twee boten uit de richting van Toul kwamen zodat als die eerst
waren geweest alles vol had gelegen. Er is nu nog één plaats voor een 10-meter
boot.
Dag 44 â Dinsdag 19-06-2018 - St Mihiel - Commercy
Wij vertrokken te 09:00 uur nadat er al vier vertrokken
waren waar onder de D&A die eerst weg was.
Toen wij aan de eerste sluis kwamen, S10-St Mihiel, lagen de nrs 3 en 4
nog voor de sluis. Daarom waren wij pas
op 10:05 uur boven. Als we buiten varen
zullen we het maar kalm aan doen anders moeten we toch steeds wachten. Toen we een klein uur later aan sluis
S9-Koeur le Petit kwamen zagen we de voorgaande schutting net buiten varen dus
dat kwam goed uit. Aan de volgende
S8-Ham-sur-Meuse waren zij al uit het zicht.
Zo gingen we steeds alleen verder door de sluizen S7-Vadonville en
S6-Commercy. Langs het kanaal in
Vadonville ligt een zeer groot rangeerstation.
Op dit stuk tot Commercy ligt ook een nieuw fietspad sedert dit
jaar.
Camouflage tunnelingang. Pakjes van 250 kg maken. Oude karzerne op de berg in St Mihiel.
De kwamen aan in Commercy te 13:35 uur. De steiger en de rechte kade lagen helemaal
vol. We hebben eerst nog geprobeerd aan
de schuine kade aan te meren maar Arnold zei ons dat we maar op hun plaats en
zij tegen ons aan moesten komen liggen.
Toen we een half uurtje vast lagen is de eerste boot aan de steiger nog
vertrokken en later die voor ons lag zodat de D&A nog tegen de steiger
kon. Namiddag ben ik alleen de auto gaan
ophalen. Ik vertrok over het nieuwe
fietspad dat tot Lerouville-sur-Meuse het kanaal volgde.
Nadien volgde ik de Maasroute richting Noord via Pont-sur-Meuse, Mecrin
en dan richting Brasseitte en Ailly-sur-Meuse.
Van daaraf werd het steil bergop richting St Mihiel. De weg liep over de hoogste top en daar was niets schaduw. Er was nog een afslag
naar de Tranchée des Soifs maar die heb ik links (eigenlijk rechts) laten liggen. Ik had geen zin meer om dat te gaan
bekijken. Het laatste stuk ging stijl
bergaf tot in St Mihiel, dus dat was een meevaller. Aan de steiger gekomen bleek deze weer
knotsvol te liggen.