Aniway op reis 2018
Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
    Inhoud blog
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    05-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 - Donderdag 05-07-2018 - YH Schuman Metz

    Voormiddag een fietstocht van 30 km gemaakt.  Via het fietspad langs de Moezel van Scy Chazelles naar Moulin-lès-Metz naar Jussy. Bergop naar Vaux voor het Château de Vaux te bezien maar dat bleek maar een schijn van een kasteel.  Eigenlijk een vierkant gebouw waar nu een wijnhuis in gevestigd is (vandaar de naam Château blijkbaar.)  Terug naar beneden naar de Moezel en zo verder naar Ars-sur-Moselle.  Hier de Moezel terug over en via een mooi fietspad langs het Canal de Jouy naar Montigny-Lès-Metz en via het Ile Saint-Symphorien naar Longeville-Lès-Metz en terug naar Moulin-Lès-Metz.  De bomen langs het Canal de Jouy dragen allemaal een ronde metalen plaatje met hun nummer.  Het kanaal wordt niet meer gebruikt. 

           

    Sluis D’Ars.       Canal de Jouy, fietspad, Remparts Metz, Kunst op het kanaal.  

    Volgens de vaarboek kan je het nog wel bevaren en moet je dat van te voren aanvragen, maar aan de twee sluizen net voor Metz ligt een drijvende afsluiting zodat ik vermoed dat, indien ze nog bediend worden dat maar zeer uitzonderlijk zal zijn.  Namiddag is het beginnen regenen tot s’avonds zodat we op de boot gebleven zijn en water bijgevuld hebben, een dutje gedaan hebben (Annie) en een fietsband gerepareerd hebben.  S’avonds wat TV gekeken.

    05-07-2018, 21:13 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 - Woensdag 04-07-2018 - YH Schuman Metz

    Voormiddag gaan winkelen en een wasje gedaan. Toen we net wilden eten zagen we aan de ingang iemand staan die ons bekend voorkwam.  Het bleken David en Suzy van de Raven te zijn die hier kwamen kijken of ze een ligplaats om de boot te laten overwinteren konden krijgen.  Zij waren verrrast ons hier weer te zien.  Ik heb hen wat geholpen met vertalen gezien zij bijna geen woord Frans praten en de havenmeester maar heel weinig Engels kan.  Uiteindelijk kregen ze het zover geregeld dat ze hier een jaarplaats hebben (een jaarplaats is namelijk voordeliger dan 8 maanden per maand betalen).

        

    In de catacomben langs het water en een fontein op het plein voor het Theater.

    Na de administratie hebben we nog een uurtje gegevens over ligplaatsjes die we gehad en of gezien hebben uitgewisseld en dan hebben we nog maar eens afscheid genomen (ik denk dat dat nu de 4e keer is). Zij reden  nu  naar Luxemburg waar Suzy een vlucht naar huis neemt, enkele dagen bij haar vader en dochter op bezoek gaat en nadien met haar dochter met de auto terug komt die dan enkele weken mee gaat varen.Voor de rest hebben we vandaag niet veel meer gedaan dan wat gegeten en véél gedronken.  S’Avonds hebben we nog een ritje (13 km) met de fiets gedaan naar Metz en terug.

    04-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Dinsdag 03-07-2018 - Pagny-sur-Moselle – YH Schuman Metz

    Toen we bijna klaar waren om te vertrekken kwam er net een grote vrachtboot uit de sluis dus konden wij dadelijk naar binnen.  Bij het buiten varen van de sluis kwam die boot echter vast tegen de sluiswand te zitten op een plaats waar momenteel aan de sluisdeur gewerkt wordt.  Hij moest een stukje terug achteruit en met zijn boegschroef vol bijgezet geraakte hij er vanaf en kon hij buiten.  We hebben in de sluis vlug nog onze bidons voor de zonneboiler gevuld en toen werden we alleen versast.  Het ging hier weer 8,60 meter naar beneden.  In deze sluizen zijn geen drijvende bolders maar er staan voldoende verhaalpotten in de muur, en die staan maar 1,5 meter boven mekaar zodat het makkelijk is om de tros te verhangen naar de volgende. Van hieruit ging het verder richting Metz.  Uit het haventje van Corny-sur-Moselle kwam net toen wij ter hoogte van de uitvaar geul waren een Nederlandse sloep uitgevaren die  de voorrangsregels (plaat komende uit een neven-vaarwater) aan zijn spreekwoordelijke laars lapte en net voor ons de Moezel opdraaide zodat wij moesten uitwijken

              

    Enkele torens in Metz.             De fontein en een beeld in het park.

    Hij bleef dan aanvankelijk naast ons varen maar gaf dan toch gas en tenslotte verdween uit ons zicht.  Toen we later aan sluis  D’Ars kwamen lag hij te wachten voor de sluis.  Hier kwam een vrachtschip en een jacht naar buiten waar we een tiental minuten moesten voor wachten.  Toen wij versast waren lag er nog een vrachtboot te wachten.  Vervolgens zijn we dan verder gevaren tot de YH Robert Schuman.  We willen hier ook eens kijken hoe het hier is en varen later misschien naar de Yh Metz in het centrum.

    03-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Maandag 02-07-2018 - Pont à Mousson – Pagny-sur-Moselle

    Tijdens het ontbijt vertrokken er enkele boten uit de jachthaven.  Wij vertrokken ongeveer een half uur later stipt te 09:00 uur.  We gaan vandaag maar een klein stukje varen namelijk tot net voor de sluis van Pagny-sur-Moselle waar een kleine aanlegkade zou zijn.  Net voor we een paar km verder door de porte de garde moesten werden we ingelopen door een snelle motorboot (+- 45 km/uur schat ik) die weer een serieuse hekgolf achterliet en die natuurlijk weer net tussen ons en de brugpijler aan de verkeerde kant voorbij ging waardoor het weer schommelen was. Al zijn snelheid ten spijt lag hij 6 km verder aan de volgende sluis, net voor wij aan de sluis naar links het oude zijkanaal invoeren, nog voor de deur van de sluis te wachten.  Hij zal er ongeveer een half uur hebben moeten liggen denk ik.  Te 10:15 uur lagen wij vast op ons plaatse voor vandaag.

               

    Romeins aquaduct.  Sluis op oud Canal lateral à la Mosellel  Monument en ligplaatsje Pagny-sur-Moselle.

    Ik ben voor de middag de auto gaan ophalen in Pont à Mousson en na de middag gaan we die verder zetten in Metz, zo kunnen we dan nog eens langs gaan bij de D&A die daar tot morgen blijven liggen.  Wij kwamen net aan hun boot aan toen zij met de fiets van de stad kwamen.  We hebben nogmaals onze ervaringen en gegevens over het leuke steigertje in Millery uitgewisseld en het laatste nieuws bij gepraat. Rond 15:15 uur zijn we dan met de fiets terug naar Pagny gereden.  We reden over de Véloroute Charles le Téméraire. Het is een gemengd fietspad, voor een groot deel mooie asfalt, maar voor een deels een echt karrespoor !  Het ligt wel grotendeels tussen de vele waterplassen en onder de bomen dus dat viel nog mee. We waren rond 18:00 uur terug aan de boot en hadden 26 km gefietst.  Na het avondeten ben ik nog een klein toertje door Pagny gemaakt. Het is een leuk plaatsje met vier bakkers (!) in één straat.  De kerk staat in de restauratiesteigers, er is een carrefour en er waren vroeger minstens drie hotels.  In 1897 vestigde zich hier een gloeilampenfabriek die nadien uitgebreid werd en waar toen volgens een infobord ongeveer 1000 mensen werkten.  Nu is er op dat terrein een chemisch fabriek (Mersen) gevestigd dat ondermeer gassen voor frigo’s enz produceert.

    02-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Zondag 01-07-2018 - Millery – Pont à Mousson

    Het is hier een rustig plaatsje om te liggen.  Er komt wel een klein beetje verkeer voorbij maar ik ben er vannacht zeker niet van wakker geworden.  Dit steigertje ligt ook in een aan één zijde afgesloten deel van de Moezel.  Het doorgaand verkeer moet hier door een stuk kanaal tot aan Deze morgen voor het eerst een baguette gehaald uit de automaat die hier vlak bij de steiger staat.  We hebben er onderweg al enkele zien staan maar nog nooit een uitgehaald.   Wel een goed oplossing voor die plaatsjes waar de bakker er de brui aan gegeven heeft.  De versgebakken baguette was lekker en het is zeker voor herhaling vatbaar.  Na het ontbijt weer klaar gemaakt om te vertrekken. 

         

    Martplaats Pont à Mousson met de winkeltjes onder de arcades en mooie aanplantingen

    Toen we pas los waren zagen we dat de Mercurius ook ging vertrekken.  We gingen dan samen richting Metz. Onderweg kwamen we de Belgische vrachtboot Grace de Dieu met als thuishaven Schoten tegen.  Vervolgens ging het richting sluis Blénot. De Mercurius die ons voorbij gegaan was  lag al in de sluis te wachten.  We hadden, toen we merkten dat hij iets vlugger aan de sluis zou zijn, de sluis opgeroepen om te melden dat wij ongeveer 1 km achter dat jacht zaten en de sluis ging op ons wachten. Verder ging het naar Pont à Mousson.  Vanaf de sluis kwamen we verschillende roeiers tegen. Later bleek hier een grote roeiclub te zijn.  Wij zijn de jachthaven voorbij gevaren om te kijken hoe de toestand is aan de kade in de stad.  Er lag geen enkele boot, er liggen hier aanmeerringen in plaats van bolders maar ze staan ver uit mekaar.  Met ringen kan je wel veilig een boot vastleggen aan een ring als je ook een middenbolder gebruikt.  Er staat hier ook weinig stroming dus dat valt wel mee.  Te 11:50 uur lagen we vast. 

            

    De prommenade naar de oude sluis.  Overdekte markt.  Kade Pont à Mousson.

    We zijn dan de stad ingetrokken om daar een keer de boel te bekijken.  Het is weer een mooi oude stad. Een marktplaats omgeven door winkeltjes en cafés met terrasjes onder zogenaamde Arcades waar het heerlijk fris onder is. Er zijn hier in één straat al vier bakkers (!) met een uitstalraam dat je doen watertanden. Ook weer heel veel mooie bloemen en aanplantingen.  Verder een prommenade onder de lindenbomen in de richting van het oude kanaal waarvan nog een sluis bediend wordt ten behoeve van de service van het VNF die daar een werkplaats hebben.  Namiddag is er aan de ring voor ons nog een huurboot komen liggen, en de Mercurius die de jachthaven was ingevaren is namiddag ook verder gevaren.  Er wordt hier wat watersport beoefend en gespelevaard met scooters en kleine bootjes en het Belgische vrachtschip Colibrie (110 x 11,5 m) met thuishaven Antwerpen passeerde hier. Deze boot die al geballast was had niet veel speling onder de boog van de brug hier.

    01-07-2018, 16:18 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 – Zaterdag 30-06-2018 - Liverdun - Millery

    Na de dagelijkse “bakkerswandeling” vertrokken te 09:05 uur. Van hieruit ging het richting Metz.  Eerst moesten we te Pompey nog door de sluis.  Ondertussen waren de twee Duitse boten ook achter ons aan gekomen en we gingen met z’n driën door de sluis.  Eerst kwam er nog een jacht naar boven dus moesten we effe wachten.  Van hieruit gingen we dan linksaf richting Metz. 

              

    Boogbrug ter hoogte van Liverdun. Azuurblauwe lucht.      Millery, toegangsweg, overdekte fontein.

    Als je hier naar rechts vaart, ga je het Canal de la Marne asu Rhin (Est) op richting Nancy en Straatsburg. Daar zijn we vorig jaar langs terug gekomen van onze reis naar de Doubs en de Rhin.  Na weer een uurtje arriveerden we aan sluis Custines. Voorbij deze sluis voeren we terug de Moezel stroomopwaarts op naar het steigertje van Millery.  We weten niet wat ons daar te wachten staat, hoeveel boten er kunnen liggen en of er plaats is.  Toen we de laatste bocht om kwamen zagen we het lege steigertje liggen.  Het is een zeer mooi plaatsje aan een steiger van  ongeveer 25 meter.  Er is wel geen water meer beschikbaar.  Het is vanmiddag schroeiend warm zonder een zuchtje wind.  We hebben gewacht tot 18:30 uur om de auto op te halen. Het eerste stuk liep over het nieuwe fietspad langs de Moezel maar het laatste stuk van Pompey tot Liverdun was over de gewone weg die golvend de vallei volgt.  Hier was het met momenten wel zweten geblazen.  Nadien zijn we de auto in Loisy aan de kerk gaan zetten en met de fiets terug gekomen, zo moeten we morgen maar ongeveer 6 km fietsten van Pont à Mousson.  We hebben tot 23:00 uur boven op het dek gelegen omdat dat de enige plaats was waar het een beetje waaide.

    30-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Vrijdag 29-06-2018 - Villey-st-Etienne - Liverdun

    Goed geslapen hier.  Gistenavond arriveerden er drie brommers waarvan we dachten dat die hier de hele avond zouden gaan blijven rondhangen aan de picnicbanken maar ze zijn gelukkig door gereden.  Het was hier vannacht stil, alleen de treinen (voornamelijk de vrachttreinen) aan de overkant gaven wel wat overlast.  We vertokken te 08:05 uur naar de eerste en enige sluis die we vandaag gaan doen.  We waren helemaal alleen op de rivier en toen we te 08:30 uur aan sluis S5-Aingeray kwamen werd die voor ons alleen bediend.  Eenmaal daaruit was het nog een klein uurtje varen tot aan de steiger in Liverdun die ook in een baaitje ligt.  Links en rechts van de invaart liggen ook twee keer twee aanmeerpalen waar je zou kunnen tegen liggen.  Toen we aan het steigertje kwamen lag daar een Zwitser maar daar was niemand aan boord.  Wij zijn dan aan de buitenkant tegen de steiger gaan liggen. Namiddag zijn we dan weer gaan fietsen naar Toul over het mooie vlakke nieuwe fietspad dat er aangelegd is. Het was een mooi ritje langs het water.  In Toul aangekomen zijn we eerst iets gaan eten in het Restaurant du Commerce maar dat was een tegenvaller.  Het vlees was maar half doorbakken en de service was alles behalve vriendelijk.  Het zat er nochthans goed vol, vermoedelijk hebben we iets gekozen dat de chef tegen zijn zin moest maken. Daar gaan ze ons niet meer binnen zien komen.

         

    Prise d’eau vliegbasis.  Barrage op de Moezel te Aingeray.  Ligplaats Liverdun.

    Dan zijn we naar de haven gereden om de auto op te halen.  Eerst zijn we nog afscheid gaan nemen van David & Suzy die hier blijven liggen en die we waarschijnlijk dit jaar niet meer gaan zien. David was de hele voormiddag in de weer geweest met een toiletprobleem maar dat was gelukkig voor hen opgelost nu.  Terwijl we bij hen op de boot zaten merkten we dat ook de Harley D. van Kees en Joke van onze club in de haven lagen.  Na het bezoek bij Davis & Suzy zijn we daar natuurlijk ook nog een langs geweest.  Zij gaan vermoedelijk de andere richting uit. 

                

    Château Liverdun.  Trap naar de middeleeuwse stad, oudste gebouw, stadspoort richting Villey-St-Etienne.

    Toen we later terug in Liverdun arriveerden bleken er nog twee Duitse boten bij gekomen te zijn.  S’avonds ben ik  nog een wandeling door Liverdun gaan maken.  Het is een stadje in twee helften, bovenaan het middeleeuws gedeelte met een kasteel , remparts en een nog bestaande stadspoort, en onderaan het “recentere” maar ook al oud stadsgedeelte.

    29-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 – Donderdag 28-06-2018 - Toul – Villey-st-Etienne

    Gisterenavond de watertank nog bijgevuld dus konden we na het ontbijt en het oprollen van de elektriciteitskabel vertrekken. Net voor we vertrokken kwamen David & Suzy nog afscheid nemen en ons goede reis wensen.  Zij blijven hier nog enkele weken liggen gezien Suzy begin juli naar huis vliegt en met haar dochter terug komt om verder te varen.

    Wij vertrokken samen met de Second Life (D) als eerste schutting.  De sluis was net klaar toen wij klaar waren om te vertrekken.  Samen gingen we door de sluizen S26-Toul, S27-Toul en dan naar de sluis S27b-Junction.  Toen we daar wilden in varen bedacht de schipper van de Second Life zich en ging terug.  Blijkbaar iets vergeten in de haven, hij zij ons niet op hem te moeten wachten en dat zij wat later gingen vertrekken.  Wij dus alleen door de laatste sluis voor we de Moezel op gingen.  Vanaf hier is het weer zeer leuk varen op de brede rivier.  Er is weinig stroming maar er staat een strakke wind op kop die soms brekende golfjes doet ontstaan. Toen we aan sluis S4-Fontenoy arriveerden en de sluis opriepen deelden men mee dat we moesten wachten op een vrachtboot en een ander jacht.  Even later ging de bovendeur van de sluis open en ging het licht op rood/groen. 

       

    De boot wordt gewassen. In sluis S4-Fontenoy.  Mooi optrekje langs de Moezel. Leuk ligplaatsje Villey-St-Etienne.

    Vijf minuten later arriveerde de Descanso (135 x 11,5 m - NL) met als thuishaven Maasbracht, en daarachter het jacht Adagio (D).  Het duurde even eer de vrachtboot (halve meter spel in de sluis !!) er in zat en toen konden wij binnen.  Wij legden achter deze boot aan stuurboord aan terwijl de Adagio aan bakboord nog een plekje vond.  Na ongeveer 10 minuten waren we beneden.  Het nam een hele poos in beslag eer de vrachtboot uiteindelijk buiten was, hij kroop naar buiten.  Eenmaal buiten legde die er de zweep op en vertrok.  Wij konden hem natuurlijk niet volgen maar dat was ook niet onze bedoeling.  Wij wilden voor de volgende sluis aan bakboord naar het steigertje aan de Valleé de Terrouin.  Dat hadden we vorig jaar bij onze terugkeer zien liggen en leek ons een leuk plaatsje.  Daar aangekomen twijfelde ik of we met die strakke wind in de aanvoergeul zouden kunnen draaien en aanleggen maar we hebben het toch gefikst. Te 12:20 uur lagen we vast. In de late namiddag ging de wind liggen en toen werd het hier heerlijk stil.  Buiten een paar vissers, de fietsers over de brug en enkele kajakkers die hier passeerden was het hier stil.  Er zijn namiddag nog twee grote vrachtschepen, één spits en één jacht afgevaren en twee jachten opgevaren.

    28-06-2018, 21:22 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Woensdag 27-06-2018 - Thuis - Toul
    Thuis vertrokken te 10:00 uur. Vol getankt in Luxemburg.  Aangekomen aan de boot te 14:55 uur.

    27-06-2018, 20:19 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 – Zondag 24-06-2018 - Toul - Thuis

    Rond 10:00 uur vertrokken naar huis. Onderweg getankt in Luxemburg 1,25 €/L. Thuis aangekomen te 15:00 uur.

    27-06-2018, 20:18 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 – Zaterdag 23-06-2018 - Toul

    Voormiddag gaan winkelen. S’middags was er ter gelegenheid van de verjaardag van Arnold een “zoet” uurtje op de D&A met Arnold & Diana en David & Suzy. Na de middag een wandeling door de stad gemaakt. S’avonds de verjaardag van Arnold gevierd in “La table à Victor”, een uitstekend restaurant met lekkere gerechten en een uitstekende crew.

             

    Mooie bloemen en planten overal.  Het hotel de Ville en de kathedraal van Toul.

    23-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 – Vrijdag 22-06-2018 - Toul

    Voormiddag zijn we samen met Arnold, Diana en Suzy met de auto naar de Intermarche geweest om de flessenwater voorraad aan te vullen.  We hebben hen mee gevraagd gezien wij dit toch van plan waren en zij anders alles met de fiets moesten halen. Terug aan de haven een plaatsje gevonden op de parking in plaats van langs de weg. Namiddag aijn Annie & Suzy naar de stad geweest terwijl ik een tochtje in de omgeving heb gemaakt.

            

    Stadspoort en Remparts in Toul, Kazematten die nu gebruikt worden als garages.

    In Toul heeeft het Canal de la Marne au Rhin (Branche Quest) een verbinding met de Moezel. In Frouard gaat het kanaal (Branche Est) terug van de Moezel af richting Rijn – Straatsburg.  De stad Toul is een oude stad met rondom omwallingen en versterkingen van het type Vauban die nog voor een groot gedeelte intact zijn.  Dat soort stadsversterkingen vindt je in bijna alle oude steden in Frankrijk. 

          

    Yachthaven van Toul.                   De Kathedraal.                   Links de Moezel en rechts de molens.

    De straten en pleinen zijn mooi opgefleurd met bloemen en planten. 

    22-06-2018, 21:54 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 – Donderdag 21-06-2018 - Pargny-sur-Meuse - Toul

    Voor wij te 09:15 uur vertrokken was de Nederlandse vloot die vooraan lag al vertrokken.  Neem daar de D&A en de boot die gisterenavond nog vertrokken was bij  en dan weet je dat het vandaag druk zal worden.  We doen het dus rustig aan.  We arriveerden te 09:45 uur aan de tunnel van Foug waar het licht op groen stond dus we konden er dadelijk door.  Dit is een korte tunnel die goed verlicht is.  Na die tunnel kwamen we aan sluis S14-Foug.  Deze is bemand en hier moet je de telecommand afgeven.  Wij gingen alleen door deze sluis met een verval van 6 meter.  Hierna volgt een sluizentrap van 11 sluizen die geautomatiseerd is.  Als je uit de eerste uit vaart wordt het mekanisme voor het schutten van de tweede in gang gezet.  We hadden geluk dat we geen tegenliggers hadden zodoende dat we de hele trap net groen en een open sluisdeur hadden toen we aan de volgende arriveerden.  We gingen te 13:00 uur in de laatste en 20 minuten lagen we vast in de bijna volle haven van Toul.

             

    Tunnel van Foug.    Gezellige drukte op het Fête de la Musique.  Commercy, Palais Stanislas. Maas.

    Na de middag ben ik de stad in gefietst op zoek naar een boek over het varen over de Moezel.  Ik vond het in een heel klein boekenwinkeltje.  Nadien naar het station gefietst om de dienstregeling van de treinen tussen Toul en Commercy en daar vernam ik dat er morgen een treinstaking zou zijn.  Daarom ben ik net na het avondeten met de trein van 18:58 uur nog de auto gaan halen.  Op 13 minuten was ik in Commercy, 32 km verder.  Op sommige stukken reed de trein 150 km/uur. Iets voor 20:00 uur was ik terug op de boot.  Toen ik met de auto terug reed had je boven op enkele heuvel een mooi uitzicht.  Als je hier rond kijkt zie je in alle richtingen kalkgroeven, hele heuvels zijn afgegraven.  Hier is blijkbaar ooit veel cement gemaakt.

    21-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 – Woensdag 20-06-2018 - Commercy- Pargny-sur-Meuse

    Toen wij te 09:00 uur vertrokken waren er weer een aantal boten vertrokken. Na 3 km net voor sluis S5-Euville kruisten wij de Ambiorix, een 25m-boot, en toen we de laatste bocht voor de sluis uit kwamen zagen we nog net de laatste boten uit de sluis varen.  Later aan de sluizen S4-Sorcy en S3-Sorcy waren die net boven in de sluis toen wij eraan kwamen. Vanaf sluis S2-Sorcy kregen we het gezelschap van de D&A waar we ook de volgende sluis S1-Troussey mee door gingen. 

                 

    Zicht op Neuville.                            De Ambiorix.           De laatste fabriek en laatste sluis op het Canal de la Meuse.

    Tussen e twee laatste sluizen was er maar een zeer smalle vaargeul door de begroeiing waardoor ik vuil in de filter kreeg en moest spoelen.  Ondertussen was de D&A tot aan de volgende sluis gevaren om deze te bedienen en daar konden we dus dadelijk in. Te 12:55 uur arriveerden we in Pargny-sur-Meuse.  We hadden geluk gezien er een tiental minuten na onze aankomst twee boten uit de richting van Toul kwamen zodat als die eerst waren geweest alles vol had gelegen. Er is nu nog één plaats voor een 10-meter boot.

    20-06-2018, 16:13 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 – Dinsdag 19-06-2018 - St Mihiel - Commercy

    Wij vertrokken te 09:00 uur nadat er al vier vertrokken waren waar onder de D&A die eerst weg was.  Toen wij aan de eerste sluis kwamen, S10-St Mihiel, lagen de nrs 3 en 4 nog voor de sluis.  Daarom waren wij pas op 10:05 uur boven.  Als we buiten varen zullen we het maar kalm aan doen anders moeten we toch steeds wachten.  Toen we een klein uur later aan sluis S9-Koeur le Petit kwamen zagen we de voorgaande schutting net buiten varen dus dat kwam goed uit.  Aan de volgende S8-Ham-sur-Meuse waren zij al uit het zicht.  Zo gingen we steeds alleen verder door de sluizen S7-Vadonville en S6-Commercy.  Langs het kanaal in Vadonville ligt een zeer groot rangeerstation.  Op dit stuk tot Commercy ligt ook een nieuw fietspad sedert dit jaar. 

                                 

    Camouflage tunnelingang. Pakjes van 250 kg maken. Oude karzerne op de berg in St Mihiel.

    De kwamen aan in Commercy te 13:35 uur.  De steiger en de rechte kade lagen helemaal vol.  We hebben eerst nog geprobeerd aan de schuine kade aan te meren maar Arnold zei ons dat we maar op hun plaats en zij tegen ons aan moesten komen liggen.  Toen we een half uurtje vast lagen is de eerste boot aan de steiger nog vertrokken en later die voor ons lag zodat de D&A nog tegen de steiger kon.  Namiddag ben ik alleen de auto gaan ophalen.  Ik vertrok over het nieuwe fietspad dat tot Lerouville-sur-Meuse het kanaal volgde.  Nadien volgde ik de Maasroute richting Noord via Pont-sur-Meuse, Mecrin en dan richting Brasseitte en Ailly-sur-Meuse.  Van daaraf werd het steil bergop richting St Mihiel.  De weg liep over de hoogste top en daar was niets schaduw.  Er was nog een afslag naar de “Tranchée des Soifs” maar die heb ik links (eigenlijk rechts) laten liggen.  Ik had geen zin meer om dat te gaan bekijken.  Het laatste stuk ging stijl bergaf tot in St Mihiel, dus dat was een meevaller.  Aan de steiger gekomen bleek deze weer knotsvol te liggen.

    19-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 – Maandag 18-06-2018 - Lacroix-sur-Meuse – St Mihiel

    Vandaag samen met de D&A vertrokken en stipt 09:00 uur de sluis S12-Lacroix ingevaren.  De Compaen die gisteren ook nog aangekomen is gaat de volgende sluis nemen en zij willen tot Commercy gaan varen. Na 3 km kwamen we aan sluis S11-Rouvrois. Deze werd ook onmiddellijk bediend dus het gaat vandaag vooruit.  Geen tegenliggers gehad en te 10:45 uur lagen we al vast in St Mihiel. Na de middag zijn we weer per fiets terug naar Lacroix gereden via Chauvoncourt, les Paroches, Maizey, Dompcevrin en Bannoncourt. Namiddag zijn er nog drie  boten aangekomen.

            

    Oud stationnetje.       Gevel met toren.     Overdekte markt,                         standbeeld            en fontein in St Mihiel.

    De eerste had zich vooraan aan de steiger gelegd.  De tweede was daar tegenaan gaan liggen en nr 3 was tijdens onze afwezigheid zonder vragen tegen ons aan komen langs liggen.  Ze waren nog net alles goed aan het vastmaken toen wij terug aan de boot arriveerden.  Aangezien je niet ongevraagd tegen iemand gaat aanliggen behalve in noodgevallen heb ik hen verzocht terug los te maken en een andere oplossing te zoeken. Ze zijn dan tegen nr 2 gaan aanliggen terwijl ze makkelijk nog door de sluis hadden gekund waarboven nog een aanlegplaats is voor een boot.  Hier liggen natuurlijk ook weer twee boten die hier lange tijd liggen en die dus plaatsen voor passanten bezetten zodat er te weinig plaats blijft.

    18-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 – Zondag 17-06-2018 - Lacroix-sur-Meuse

    Na het ontbijt vertrokken voor onze fietstocht.  We staken het kanaal over naar Bannoncourt.  Net voor Bannoncourt reden we onder het viaduct van de TGV door en staken de Maas over waarna we in het dorp zelf kwamen.  Aan de andere kant kwamen we dan weer op de Maasroute terecht. Deze volgden we weer noordwaarts richting Woimbey.  Net voor dit dorp stond een wegwijzer naar le Chateau de Tillombois maar zoals gewoonlijk staat daar niet op hoever dat nog is.  We zijn toch maar de heuvel een stuk opgereden en daar kwamen we een lekkere kersenboom tegen waar we graag voor gestopt zijn.  We hebben niet alles geplukt zodat er voor anderen ook nog iets over bleef.  Gezien volgens e kaart Tillombois zes km van onze route af ligt hebben we er maar voor gepast. Van Woimbey gingen we naar Bouquemont, Tilly-sur-Meuse, Villers-sur-Meuse naar Les Monthairons.

              

    Stokrozen  en Mairie in Woimbey.             Hotel in het Château Les Monhairons.     Dorpszicht in Sommedieu.

    Dit is geen dorp maar een buurtschap Waar een mooi kasteel staat waar een Hotel-Restaurant in gevestigd is.  Er ligt in een mooi ommuurd park.  De prijslijst voor verblijf en restaurant hangt tegen de muren van de poort.  De prijzen varieren van 110 € voor een mansarde-kamertje tot 645 € voor een duplexappartement.  De restaurantprijzen zijn eraan aangepast. Van hieruit ging het verder naar Ancemont waar we de Maas terug overstaken naar Dieu-sur-Meuse waar we de auto hadden laten staan.  Op de terugweg naar Lacroix reden we eerst naar Sommedieu.  Dis is een dorpje waar de Dieu doorheen stroomt en waar vroeger meerdere fabriekjes lagen.  Het is nu een van die pittoreske dorpjes met mooie dorpsgezichten.  Er is één hotel, één bakker en één cafe naast de vroegere lavoir dat nu gebruikt wordt als verbruikszaal.  Toen we later terug aan de boot kwamen bleek er een boot te zijn aangekomen die ook weer terug vertrokken was.  Later kwam de Compaen (NL) er liggen.

    17-06-2018, 15:26 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41– Zaterdag 16-06-2018 - Dieu-ssur-Meuse – Lacroix-sur-Meuse

    Rond 08:30 uur vertrok de boot die voor ons lag.  Wij een kwartiertje later.  We gingen vandaag eerst door sluis S14-Ambly.  Voor deze sluis ligt een klein pontonnetje waar nu niemand ligt.  Vervolgens door sluis S13-Troyon en na 14 km arriveerden we te 11:30 uur  in Lacroix-sur-Meuse.  Aan de steiger was nog ongeveer 24 meter onbezet.  Wij schoven aan en toen restte er nog ongeveer 10 m net voldoende als de D&A zou arriveren.  Later bleek echter dat het vertrek in Verdun nogal chaotisch verlopen was en de D&A pas als tweede de sluis in kon. 

               

    De Laterie van Dieu-sur-Meuse.           Ambly-sur-Meuse.                           De haven van Lacroix-sur-Meuse.

    Toen wij hier een tijdje lagen kwam er nog een boot uit de tegenovergestelde richting en aanvankelijk dachten wij dat die hier ook ging liggen maar hij ging verder.  Eerst kwam die boot uit Gent eraan maar die was te lang en kon niet achter ons.  Later kwamen Arnold en Diane dus toch nog op tijd en konden ze nog achter ons liggen.  Na het eten nog eens een wasje gedraaid met ons mini-wasmachientje en het reisverslag wat bijgewerkt.  Er zijn nog een viertal boten voorbij gevaren en de Raven van David & Suzy zijn nog tegen de schuine kant komen liggen. We laten de auto in Dieu staan tot morgen gezien we hier morgen ook nog gaan blijven liggen.  Ik denk dat het in de volgende halte, St Mihiel, zeer druk is gezien er een aantal boten voorbij gevaren zijn.

    16-06-2018, 18:54 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 – Vrijdag 15-06-2018 - Vacherauville – Dieu-ssur-Meuse

    Gezien er hier geen bakker is hadden we gisteren brood mee gebracht en hadden we vroeg gedaan met het ontbijt.  We vertrokken dan ook al te 08:45 uur om tegen 09:00 uur aan sluis S20-Bras aan te komen.  We waren niet op tijd daar.  Voor de sluis lag de Brit die gisteren avond nog door gevaren was tegen de kant.  Toen de sluis open ging gaf deze helemaal geen aanstalten om los te maken dus zijn we hem gewoon voorbij gevaren de sluis in.  Vervolgens ging het naar Verdun.  De steiger lag knotsvol, alles dubbel behalve de eerste twee plaatsen.  De kade aan de overkant lag ook helemaal vol.  Die willen het weekend allemaal hier blijven liggen denk ik, je ligt hier dan ook gratis met water en elektriciteit ter beschikking.  Wij houden niet van die drukte en zijn door gevaren. 

           

    Stadspoort in Verdun.                       Fontein aan de overvolle aanlegsteiger.

    Vooraan lag de D&A en de Raven.  Aan sluis S19-Verdun gekomen moesten we eerst de hoorn een keer gebruiken want er was niemand te zien.  We hebben even aangemeerd aan de wachtsteiger tot de sluis klaar was. Daarna ging het nog door de sluizen S18-Belleray, S17-Haudainville, S16-Dieu-aval en S15-Dieu die allemaal voor ons open stonden toen we er aan kwamen.  Zodoende waren we op 04:25 uur 23 km verder met 6 sluizen erin.  Na de laatste sluis hebben we aangemeerd aan de kade van Dieu-sur-Meuse.  Hier lag een boot te verkommeren en een ander half gezonken. 

           

    De laverie aan de Rattentout met verstelbare vloer.  Kerkje Dugny-sur-Meuse.

    De kade was niet gemaaid en na het aanleggen heb ik de schaar nog eens boven gehaald om een pad in de netels te knippen op aan boord en aan de fietsten te kunnen.  Er is hier wel wr maar geen elektriciteit meer.  Na de middag de fietstocht van Dieu-sur-Meuse, Ancemont, Dugny-sur-Meuse en Belleray over de Maasroute en dan verder over het nieuwe fietspad langs de Maas naar Verdun.  Daar hebben we iets gedronken en zijn we nog effe naar Arnold en Diana geweest en dan verder gereden naar Vacherauville om de auto op te halen.  Toen we terug aan de boot kwamen stonden er 9 kampeerauto’s en lag er een boot voor ons.

    15-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 – Donderdag 14-06-2018 - Sivry-sur-Meuse - Vacherauville

    Na een stille nacht en een vroeg ontbijt vertrokken we te 08:50 uur.  Er was deze morgen tegenover ons een al een visser komen zitten maar die hebben we niet horen komen.  Gezien het een vijftal km varen is tot sluis S24-Consenvoye zullen er daar al zeker een aantal boten vertrokken zijn.  De deur stond al open bij onze aankomst dus konden we dadelijk binnen.  Dit is een sluis met schuine zijwanden en aan de rechterkant is een vlottend ponton geinstalleerd .  Hier maak je aan vast en die trekt de boot meer de naar de kant.  Hier hoef je niet met de touwen te werken.  Toen we de sluis uit waren bleken alle boten al vertrokken te zijn.  Vanaf hier werden we gevolgd door de boot Blut(NL) die voor de sluis aangemeerd had en die zodra wij er uit waren draaide en mee ging met ons.  Vervolgens moesten we nog door de sluizen S23-Brabant, S22-Samoyeux en S21 Champ voor wij aan de steiger van Vacherauville kwamen en er aanlegden.  Dit is een vlottende steiger van ongeveer 24 meter lang waar.

             

    Kerk zonder torenspits in Neuville.  Nieuwe brede fietspad met mooi meubilair.

    Er lag nog niemand en geen enkele van de boten die ons na de middag achterna kwamen meerden er aan.  We kregen bericht van de D&A dat zij en de Raven nog net een plaats hadden in Verdun, dus al die na ons kwamen zullen ofwel moeten doorvaren of gaan dubbel liggen.  Toen wij namiddag gingen fietsten kon dat over het pas aangelegde mooie fietspad over de kanaaldijk tot Samogneux.  Ergens halverwege kwamen we een fietser tegen die tevoet terug richting Verdun ging en die we deze morgen samen met een vrouw hadden gezien toen we daar vaarden.  Het bleek dat zijn fiets een platte band had en dat hij niets van reparatiemateriaal bij had. Hij moest nog een vijftiental kilometer te voet naar huis ! We hebben dan maar mijn materiaal gebruikt om hem verder te helpen. Vanaf Samogneux moesten we weer over de Maasroute via Forges-sur-Meuse en la Moulin de Belhaine en ter hoogte van Sivry terug de Maas en het kanaal over tot in de hoofdstraat van Sivry waar ik deze morgen de auto had achtergelaten.  We waren net aan de auto toen het begon te regenen. Toen we terug aan de boot kwamen bleek de Vlinder (B) met zijn boeg aan het steigertje en met zijn kont los en het kanaal te liggen.

    14-06-2018, 21:22 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs