Aniway op reis 2018
Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
    Inhoud blog
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    19-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac

    Blijkbaar is de staking gisteren al afgebroken gezien er nog laat enkele vrachtboten door de sluis gegaan zijn en er nog enkele uit de richting van Maastricht naar Herentals zijn gevaren.  In elk geval, wij moeten geen sluizen meer doen we kunnen vertrekken wanneer we willen. Na het ontbijt is Annie met de auto naar huis vertrokken en ben ik met de boot weg gegaan.  Onderweg twee vrachtschepen en twee jachten, waaronder de Quidam, tegen gekomen tot aan de Blauwe Kei. Op het kanaal Bocholt-Herentals zijn oeverwerken aan de gang.  Er worden platen geheid en de oude betonnen oeverwand wordt afgebroken.  Tegen de metalen damwandplanken worden hardhouten balken geplaatst. Aan de Blauwe Kei een half uurtje vast gemaakt om iets te eten en dan verder getrokken.  Op het stuk tot aan Umicore nog één jacht gepasseerd. De brug Umicore werd onmiddellijk bediend en te 13:35 uur lag ik vast op ons vertrouwde plaatsje in Kerkhoven.  Het zit er dus weer op voor deze reis.  We hebben een serieuze omweg moeten maken via Moezel, Rijn en Maas in Nederland maar het was weer leuk.  We hebben weer 1737 km gevaren waarbij we 199 sluizen passeerden (die op de Moezel tussen Pompey en Trier twee maal) en deden hierover 282 uren. De motor heeft nu 3057,1 uur gedraaid en heeft zich heel goed gehouden. Een maal een klein mankement, namelijk een losgekomen waterslang waardoor er water onderin kwam staan maar dat was vlug verholpen met een nieuwe slangklem.  Nu kunnen we weer onderhoud doen en beginnen plannen voor volgend jaar.

    19-09-2018, 20:03 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    18-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt

    Gisteren avond is er nog een vrachtschip uit de sluis gekomen en heeft zich aan de overkant gelegd. Deze morgen vertrok die net toen wij gingen ontbijten.  Wanneer wij na het ontbijt te 08:30 uur de sluis opriepen werd die onmiddellijk voor ons klaar gezet en een kwartier later waren we boven en buiten.  Het is weer lekker weer, nogal wat wind maar goed te doen. 

        

    Stadsbrug Weert. Laatste NL Sluis 16-Weert. Zandzuiger op zandput.  Ligplaats boven sluis S18-Bocholt.

    We moesten  door twee ophaalbruggen in Weert en aan de eerste kruisten we een ander jacht waar we zeven moesten op wachten. Dan volgde sluis S16-Weert.  Toen we aan de voorlaatste sluis die we dit jaar moeten passeren kwamen, S17-Lozen, kwam daar juist van boven af een jacht ingevaren.  Wanneer deze buiten was konden wij binnen. De sassenier vroeg ons waar we naar toe wilden en zei dat er vanaf 14:00 uur gestaakt ging worden naar aanleiding van een dispuut over de hun statuten met minister Homans.  We konden nog wel door deze sluis en sluis S18-Bocholt maar door de sluizen van Lommel zouden we niet meer geraken.  Aan de sassenier van sluis S18-Bocholt vroegen we of we boven de sluis mochten aanleggen tot morgen vroeg.  Dat was geen bezwaar als we maar goed aanschoven aan het binnenschip dat er al lag want hij verwachtte nog enkele schepen die voor de sluis zouden blijven liggen. We hebben dan na sluis Bocholt de boot aan de kant gelegd en zijn dan de auto gaan ophalen.  We fietsten via het fietsknooppunten netwerk Noord- en Midden-Limburg (NL) terug naar Nederweert en gingen nadien winkelen om morgen iets in huis te hebben.  Annie gaat morgen vroeg met de auto alvast naar huis om ’s middags op te passen bij Lenn en Nout en dan kan ze ondertussen aan de was beginnen terwijl ik met de boot achterna kom.  We hebben vandaag 26 km gefietst. Hier liggen rond Weert ook veel zandputten.  Het lijkt hier wel een gatenkaas en onderweg zagen we verschillende percelen die klaargemaakt werden om uit te breiden.  De bovenlaag aarde werd namelijk al verwijderd tot op de witte laag zand.  Op een put langs het domein “De Ijzeren Man” werd een strand aangelegd.

    18-09-2018, 18:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    17-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert

    Deze morgen na het ontbijt de boot een box binnen gevaren om de water voorraad bij te vullen.  Op de plaats waar wij lagen stond geen tappunt kort genoeg bij. Daarna te 09:55 uur vertrokken en een kwartier later lagen we voor sluis Panheel.  Hier lag een jacht in en een vrachtschip lag te wachten.  Toen wij de sluis opriepen kregen we te horen dat we voor het vrachtschip binnen moesten en dat we zo ver mogelijk tegen het andere jacht moesten aanschuiven.  Later bleek dat er twee vrachtschepen achter ons naar binnen gekomen waren.  Het voorste jacht lag aan de tweede glij-buis plaats van door te schuiven naar de eerste en er meer plaats zou zijn. 

      

    Hier liep het bijna mis ! De watermolen van Graethem. Met een oudje door het dorp.

    Het sluispersoneel riep het jacht meerdere malen op om door te schuiven maar die schipper negeerde dat gewoon en bleef liggen waar hij lag.  Hierdoor moesten wij om vast te kunnen maken met de boeg naast de achterzijde van het jacht doorschuiven tot op een halve meter en dwars in de sluis gaan liggen om achteraan aan de andere zijde vast te kunnen maken.  Het vrachtschip lag op één meter achter ons. Het was een krappe bedoening met dank aan de schipper van het eerste jacht !. Toen we boven en buiten waren maakte het eerste (diep geladen) vrachtschip, de Zuidenwind, zulke vaart dat toen hij ons voorbij ging, een zo grote zuiging veroorzaakte dat onze boot naar zijn achtersteven getrokken werd en ik alle moeite had om daar vandaan te geraken.  Nadien voer het tweede, lege vrachtschip, ons zonder probleem voorbij maar kon hij vervolgens de Zuidenwind nauwelijks voorbij.  Er volgde een scheldpartij over de radio waarbij de schipper van het tweede vrachtschip die van de Zuidenwind erop wees dat een schipper die opgelopen wordt de andere plaats moet geven en even vaart moet inhouden om het maneuver veilig en snel te kunnen uitvoeren. Op het laatst van het maneuver kwam de Zuidenwind door zijn eigen fout dwars in het kanaal gestopt te liggen.  Toen wij rond 12:50 uur aan sluis 15 Nederweert arriveerden hoorden wij dat er een panne was en dat de deuren niet meer open of dicht gingen.  Hebben dan maar onder de sluis vastgemaakt en zijn met de fiets de auto gaan halen.  Toen we later rond 17:00 uur terug aan de sluis kwamen waren ze aan het proefdraaien maar het werkte nog niet zoals het moest. We zullen hier vannacht maar blijven liggen dan.

    17-09-2018, 21:04 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs