Aniway op reis 2018
Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
    Inhoud blog
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    09-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 - Zondag 09-09-2018 - Ruhrorter YC Duisburg -Wesel

    We waren te 08:50 uur vertrokken na achteraan in het havendok gedraaid te hebben. Het was veel drukker voor een zondag dan we gedacht zouden hebben. Ze hadden ons gewaarschuwd dat er veel passagiersschepen zouden zijn maar wij hebben er maar 2 gezien vandaag. Het was wel een drukte van vrachtschepen. 

        

    Haven Wesel.  Staalfabriek ThyssenKrupp.  Steenkool voor de centrales. Sluis in Wesel-Dattlen-kanaal.

    We hebben ze niet geteld maar dat gaan we morgen toch eens doen. Er stond een strakke en frisse wind maar het was zonnig dus dat viel wel mee.  We arriveerden  te 12:00 uur in YH Wesel. Mooie grote goed uitgeruste haven.  Er zijn hier zomaar even 5 verschillende watersportverenigingen gevestigd. Namiddag een mooie fietstocht van 42 km terug naar Duisburg gemaakt.

    09-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 118 - Zaterdag 08-09-2018 - YH Dusseldorf – Ruhrorter YC Duisburg

    Eerst naar de bakker geweest en ondertussen eens gekeken waar ik de auto zou kunnen laten staan op een plaats waar het gratisch parkeren is.  Een plaats gevonden aan de kantoor gebouwen langs de haven waar je alleen op werkdagen tussen 08:00 en 19:00 uur een parkeerticket moet nemen.  De auto van de betaalparking gehaald (20 € betaald voor een nacht parkeren !) en op een van die gratis plaatsen gaan zetten. Er waren in het havendok al vier kleine bootjes van de vaarschool die hier ook gevestigd is op pad. De mensen van de WSP-boot Dusseldorf waren ook al aan boord. Hun kantoor ligt op de hoek naast de jachthaven.Na het ontbijt onmiddellijk vertrokken. 

        

    Zo ver zitten we. Burchruïne in Kaiserswerth. De oude veertoren en een oud dok met een oude rijnaak in Dusseldorf.

    Net toen we de hoek omdraaiden en zicht hadden op de havenmond passeerden er al twee vrachtboten.  Toen de laatste voorbij was konden wij naar buiten.  Het is hier al heel druk.  In totaal waren er acht boten in de buurt dus was het uitkijken geblazen.  Toen die allemaal weg waren werd het even kalmer maar dat duurde niet lang.  Ik heb ze niet kunnen blijven tellen maar ik schat dat we er een 25-tal hebben gekruist en er zijn er een achttal die ons voorbij gevaren zijn.  Bij momenten was het echt een kolonne die we tegen kwamen.  De meeste vrachtschepen voerden het blauwe bord aan SB zodat je SB-SB moet kruisen maar eentje zat er tussen die geen bord had en die je dan gewoon moest kruisen zodoende dat we twee maal tussen 2 mekaar kruisende boten door moesten.  Het vaarwater is hier wel breed maar toch moet je goed oppassen en je kan dan de boeg en hekgolven niet snijden waardoor je hevig gaat schommelen.  Toen we  rond 12:00 uur aan de monding van de Ruhr, het havenkanaal en de haven kwamen werd het nog effe drukker door enkele rondvaartboten die van en naar het centrum van Duisberg gingen.  Gelukkig was er geen in de buurt toen we de jachthaven in gingen, dat was dan krap geweest met de sterke stroming die daar staat.  We lagen te 12:05 uur vast.  Hier staat nog 2 meter water dus dat is voldoende voor ons.  Na het aanleggen moesten we de fietsen van de steiger een meter of acht naar boven dragen langs trappen en kleine steigertjes om onze fietstocht te beginnen.  We hebben een keer de routeplanner van Google-Maps gebruikt maar dat viel tegen.  Die stuurde ons steeds langs een grote baan met veel verkeer en door de stad.  Die van Tahuna, die ook op mijn Gsm staat, is veel beter.  Die neemt de echte fiets- en Mtb-paden en stuurt je langs verkeersarme wegen.  Na 38 km waren we weer aan de auto.

    08-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 - Vrijdag 07-09-2018 - YH Köln – YH Dusseldorf

    De bakker was vlak bij de haven en dus waren we rond 09:00 uur klaar om te vertrekken. Momenteel was het redelijk rustig maar dat veranderde snel. Veel vrachtboten op en af, een stuk of zes passagiersschepen, enkele van de lijnschepen en  nog een bunker en een werkboot zijn we tegen gekomen vandaag. 

       

    Ingang YH Köln.  Kade aan de promenade in Köln.   Brug Köln.  Brugpijler oude brug Remagen

    Het gaat wel goed vooruit met een meestroming van ongeveer 4 km/uur.  We waren dan ook te 13:20 uur in de jachthaven van Dusseldorf.  Het is hier wel een tegenvaller voor te liggen, zo maar effe 34 € ! We gaan het hier dan ook kort houden en maar een nacht blijven.  Ik ben tevoet naar het station gegaan (22 min), dan met de trein van van 15:58 uur de auto gaan ophalen in Koblenz (1:48 uur onderweg), effe een taxi genomen naar de parking aan de jachthaven (bus was voor mijn neus vertrokken !) en dan met de auto terug naar Dusselfdorf. 

      

    Dusseldorf in zicht.  Allemaal nieuwe gebouwen in de oude haven.

    Ik was te 20:08 uur na het zoeken van parkeerplaats terug aan de boot. Na het eten nog wat TV gekeken en toen gingen de rollen omlaag.

    07-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116 - Donderdag 06-09-2018 - YH Mondorf – YH Köln

    Het was rustig hier en we hebben goed geslapen maar toch was ik te 05:15 al wakker. Het heeft vannacht ook wat geregend maar nu was het droog tot ik van de bakker terug kwam. Het is blijven druppelen en het was zo’n echte grijze regenlucht maar we zijn toch maar te 08:40 uur vertrokken.  Toen we de havengeul door gingen kwamen de mensen van de Politie-boot (hun steiger ligt hier in de havengeul) ook net aan het vaartuig aan om hun dienst aan te vatten.  We moesten even langzaam aan doen om de veerboot te laten vertrekken die net voor de havenmonding hun losplaats heeft. Eenmaal die vertrokken was naar de overkant konden we weg. Van het ogenblik dat je de havengeul uitkomt voel je dadelijk de 4 à 5 km stroming die je mee hebt stroomafwaarts. Onderweg was het zicht niet optimaal maar toch voldoende om veilig te varen en de schepen te zien aankomen. Het klaarde eerst wat op, toen werd het weer wat donkerder maar het bleef droog.  Toen we 23 km verder Köln naderden zagen we in de richting stroomafwaarts zeer zware regenbuien aankomen en besloten we hier te stoppen. 

       

    Voor anker midden op de stroom. Een hele file vrachtwagens bij. YH Köln.

    Een telefoontje naar de havenmeester bevestigde dat we binnen konden en dat er genoeg water stond (hier nu nog 2 m diepte).  We zochten een lege box en aan nr 42 konden we invaren.  Het liggeld is hier ook genoeg (1,8€/Lm + 5€ toeristen- en huisvuil-taks) maar douches en elektriciteit zijn inbegrepen dus dan valt het nog mee. Namiddag zijn we een stadswandeling (7 Km gedaan !) gaan doen. Door de stad naar de Alt-stadt met de Dom en enkele winkelstraten en via de Rijnpromenade terug naar de haven.  Het oude havengebied werd helemaal vernieuwd en gerestaureerd.

        

    De Dom van Keulen. Gouden schrijn. Mooie mozaikvloer. Het orgel boven tegen geplakt. De Malatovturn.

    Oude pakhuizen werden omgebouwd naar horeca en kleinhandelszaken en waar vroeger de havenkranen stonden (tussen de jachthaven nu en de Rijnkaden) staan nu drie appartementsblokken in een vorm waarin je havenkranen zou herkennen.  Ze noemen ze hier dan ook de “Kraanhuisen”. Op de punt van het haveneiland staat het Chokolademuseum en aan de overkant  de Malatovturn.  Beide gebouwen markeren de ingang van de jachthaven  die bestaat uit een +- 250 m lange drijvende steiger met aan beide zijden vingersteigers waardoor er 100 ligplaatsen zijn. Stroomafwaarts van de ingang van de jachthaven, langs de Rijnpromenade liggen een hele resem aanlegsteigers voor passagiersschepen.  Toen we hier aankwamen lagen er een stuk of zes aangemeerd.

    06-09-2018, 21:12 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 - Woensdag 05-09-2018 - YCMK Koblenz – YH Mondorf

    Vroeg uit de veren vandaag. Wandelingetje naar de bakker, ontbijt en vertrokken te 08:40 uur. Te 09:00 uur arriveerden we aan sluis S-Koblenz die open stond en waar een rondvaartboot en een jacht op ons lagen te wachten. Op een tiental minuten waren we buiten en moesten we nog 2 km doen tot aan de monding met de Rijn.  Hier op de “Deutsche Hecke” staat een standbeeld van Keizer Wilhelm van Pruisen.  Aan de overkant de Festung Ehrenbreitstein.

      

    Keizer Wilhelm I.       Monding van Moezel (R) in Rijn (L). Nogal wat stroming hier.

    Hier gaat ook een kabelbaan van aan het standbeeld naar de overkant van de rijn naar de vesting. De eerste kilomters op de Rijn hadden we geen scheepvaart maar toen begonnen ze te komen. Met drie tegenliggers waarvan er twee mekaar voorbij moesten en dan nog eentje die langs achter kwam was het uitkijken.  We hadden vergeten de patrijspoorten dicht te doen met het gevolg dat , toen we door de boeggolf van de boot die het snelste voer gingen we een klats water binnen kregen. Beddegoed nat natuurlijk !  Gelukkig droogde het goed. 

        

    Afbraakwerken. Oude havenkraan.      Het wordt druk.  En nog drukker.  En het stopt niet.

    We voeren langs talrijke plaatsen waarvan er meerdere een burcht in de buurt hadden. We wilden na 46 km binnen varen in de haven van Oberwinter doch daar miskeken wij ons een beetje bij zodat we vastliepen op de rand van de invaar geul.  Het duurde een half uurtje eer we met behulp van de boeggolf van een voorbijvarend schip los kwamen. Met de tweede poging, netjes midden tussen de boeien van de invaar geul lukte het ook niet.  We zijn dan maar verder gevaren en onderweg vroegen we via de radio aan een voorbij varende motorboot of zij een haven wisten waar we terecht zouden kunnen. Volgens hen konden pas aan km 660, na 73 km gevaren te hebben binnen in de haven van Mondorf.  Volgens de havenmeester is het hier nu nog 2 meter diep.

    05-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 - Dinsdag 04-09-2018 - Kade Alken – YCMK Koblenz

    Deze nacht vertrok het grote passagiersschip dat hier achter ons lag.  De lading passagiers van dat schip waren allemaal Engels pratende oudjes waarvan er verschillende slecht te been waren.  Er zijn er gisteren een aantal langs onze boot gewandeld in de richting van het dorp.  En waren er bij die aan elke zitbank langs de kade (en er staan er wel enkele) moesten gaan zitten om uit te rusten ! In de vroege ochtend zijn er nog een paar vrachtboten langs gekomen maar daar hadden we niet zo veel last van.  We vertrokken vandaag te 09:15 uur en waren 20 minuten later aan sluis S-Lehmen. 

        

    Burg Lehmen, Burg Kobern-Gondorf. Haven Winningen. Koblenz in zicht. Wagentje voor het druiventransport.

    Ook hier moest ook weer net een grote passagiersboot buiten en konden we daarna onmiddellijk binnen samen met een werkboot van het Wassershutsambt (WSA), de collega’s van onze Vlaamse Waterweg NV en het Franse VNF.  Na het buitenvaren passeerden we nog twee grote passagiersschepen 165 m en 135 m.  We voeren voorbij jachthaven Winningen (grote haven) en het kleine jachthaventje van Guls waar je alleen binnen kan onder de 2,8 meter hoogte dus daar konden wij niet in.  We voeren tot net voor de Kurt Schumacher-Brucke net voor Koblenz aan kilometerpaal 4 in jachthaven YCMK-Koblenz-Mettenich.  Hier vonden we een plaatse waar we goed liggen om weinig last te hebben van de golven van voorbijvarende schepen.

    Namiddag weer ons fietstochtje langs Guls, Winningen, Kobern-Gondorf, Lehmen, Kattenes en Lof waar we via de Moselbrucke Lof-Alken terug aan de auto arriveerden.

    04-09-2018, 18:34 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 113 - Maandag 03-09-2018 - YH Cochem – Kade Alken

    Deze morgen na het ontbijt eerst de auto aan het winkelcentrum aan Aldi gaan zetten en te voet terug naar de boot gegaan en daarna vertrokken. Na anderhalf uur arriveerden we aan sluis S-Muden.  Daar kwam net een passagiersboot uit en daarna konden wij binnen.  Op een tiental minuten waren we vast en beneden.  Toen we beneden waren en de deuren open gingen lag er al een vrachtschip te wachten.  Na         dien voeren we voorbij de jachthaven Laguna, de steiger van het Bootshaus (hier kunnen maar enkele kleine boten liggen die daar eentje gaan drinken) en wilden we in de jachthaven van Brodenbach gaan liggen doch daar hadden ze één passantensteigertje van 4 meter lang met ervoor en erachter nog dwarsliggende bootjes dus daar was geen plaats voor ons en dan zijn we maar verder gevaren.  In Alken (niet bij ons in Limburg maar hier langs de Moezel hebben ze ook een Alken) ligt een kade net voor het dorp.  Daar lag niemand dus hebben we hier vast gemaakt.  Toen we net vast lagen kwam er een snelle motorboot aangevaren die ook aan de steiger wou komen aanleggen denk ik maar die kon niet wachten tot ik iets achteruit gaan liggen was dus die is verder gevaren. 

        

    Onderweg mooie dorpjes. Burg Thurant in Alken. In het dorpje Alken.

    Het viel hier best mee met de golven van voorbij varende boten.  Er liggen hier ook twee steigers voor passagiersschepen  dus minderen de voorbijvarende boten hier snelheid. Na het eten zijn we vertrokken om de auto op te halen. Onderweg moesten we in Klotten het veerpontje naar de overzijde nemen gezien het fietspad verderop onderbroken was door wegenwerken en de omleiding langs die kant over de berg ging.  Na het avondeten wilden we met de auto naar het kasteel Burg Thurant rijden maar kwamen terecht boven op de berg ernaast maar dat was ook de moeite.  Er staat een 12e eeuws oude kerk op.  In 1930 was dat nog een ruine maar ze werd helemaal terug opgebouwd in de oude stijl.  Hier boven op deze berg heb je een zeer ruim panorama.  We zitten hier ook nog een eind hoger dan waar de oude burcht staat.  We kijken er boven op hier.  Ondertussen begon de avond te vallen en zijn we terug naar beneden gereden en hebben nog een wandeling door het pittoreske “weinort” gemaakt.

    03-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs