Toen we bijna klaar waren om te vertrekken kwam er net een
grote vrachtboot uit de sluis dus konden wij dadelijk naar binnen. Bij het buiten varen van de sluis kwam die
boot echter vast tegen de sluiswand te zitten op een plaats waar momenteel aan
de sluisdeur gewerkt wordt. Hij moest
een stukje terug achteruit en met zijn boegschroef vol bijgezet geraakte hij er
vanaf en kon hij buiten. We hebben in de
sluis vlug nog onze bidons voor de zonneboiler gevuld en toen werden we alleen
versast. Het ging hier weer 8,60 meter
naar beneden. In deze sluizen zijn geen
drijvende bolders maar er staan voldoende verhaalpotten in de muur, en die
staan maar 1,5 meter boven mekaar zodat het makkelijk is om de tros te
verhangen naar de volgende. Van hieruit ging het verder richting Metz. Uit het haventje van Corny-sur-Moselle kwam
net toen wij ter hoogte van de uitvaar geul waren een Nederlandse sloep uitgevaren
die de voorrangsregels (plaat komende
uit een neven-vaarwater) aan zijn spreekwoordelijke laars lapte en net voor ons
de Moezel opdraaide zodat wij moesten uitwijken

Enkele torens in Metz. De fontein en een beeld in het
park.
Hij bleef dan aanvankelijk naast ons varen maar gaf dan
toch gas en tenslotte verdween uit ons zicht.
Toen we later aan sluis DArs
kwamen lag hij te wachten voor de sluis.
Hier kwam een vrachtschip en een jacht naar buiten waar we een tiental
minuten moesten voor wachten. Toen wij
versast waren lag er nog een vrachtboot te wachten. Vervolgens zijn we dan verder gevaren tot de
YH Robert Schuman. We willen hier ook
eens kijken hoe het hier is en varen later misschien naar de Yh Metz in het
centrum.
|